T 11’ maar nu dikwijls I maar den <u a a; Wijding van de katholieke school to Oostduynkerko Maandag 13 September van 'tjaar 1880 is cen dag die lang in’t geheugen zal blijven van alle ware Opstduynkerkn.iren. List en dwang genoeg was er sedert een jaar geleid opdat, op onze p van 't goddeloos geuzenmimslciie dat ’Hand be stiert de overhand zou halenT heeft weinig ge baat dwang tc gebruiken, niets gebaat, de hst. Bij de drijhonderd kinderen zijn er ingeschreven in de katholieke school, een en veertig in de twee ofii- cjeele scholen te zamen. Tot nu toe nogtans, de brave Zusters moesten school houden in cengebouw moeilijk voorschool te bezigen; nu is hun nieuw lokaal machtig en groot, plechtig ingewijd, en onze kinders zullen er op hun gemak zijn, 'k Mag het hier zeggen, de kinders zongen hier wel publiek in hun lieve Pannelied, ’t is aan M. Lootcns, hunnen ievervollen onder pastor, dal zij hunne school te danken hebben. i J Zijn1'1': veroorilf1 c Zillinn zoon derius; gereken. eik 14 H ||S o»” 3 ure Hoop’ Veurne,'v Koop’p baafmis ven geueid hebben dat de nieuwe bewaarscholen gericht zijn om dc ‘c christenen. inrichtingen? Is bet niet om liberalen te vor men? En wat is liberaal hedendaags, tenzij on- geloovig en goddeloos, volyens de eigene getuige nissen der hoofdmannen van 'l liberaal leger, en der groote geusehe gazetten en tijdschriften? Hooit liever Wij liberalen kunnen met de Kerk niet in vrede leven, zelfs niet voor oenen oogenhlik, tenzij op voorwaarde dat wij elkaar verscheu ren. (Flandre libérale). De liberale partij bestaat maar om ooi log te voeren tegen de Kerk. Haar eenigste doelwit is dien vijand te verpletteren. (La Discussion). Niemand kan ter zelfder tijde Roomseh- katholiek zijn van religie en liberaal van poli tiek. (Revue de Belgique). Het liberalismus is vrijdenkerij (’t is te zeg gen goddeloosheid, of T is niets. (Journal de Gand). Al de huisvaders moesten hunne kinderen loeien met zwepen en stokken spelen, om, in geval van nood, de katholieke priesters er mede te slaan. (Précurseur). Bij duizende zulke uittreksels zouden kunnen gegeven worden, en zelfs wal vindt men anders dikwijls in geuzenblad, tenzij spotternijen met de geestelijke zaken, de sakramenlcn, en bet geloofspunt van de onfaalbaarheid van den paus? De hoeren Bolin en Heyvaert hebben een reisje gedaan naar Dixmude, en M. Heyvaert j I o zoo armtierig! En hoe zou er kunnen beweging, le ven en geestdrift ontstaan voor zulke mannen, schenders van al onze vrijheden? Iets merk- xveerdigs nogtans hebben wij vernomen van Kortrijk Eene kindermeid staal op straat met een kind op den arm, en daar M. Heyvaert al voorbijgaande zoo vriendelijk salueerde, '1 kind stak zijne handjes uit, en de meid hekke foei, hekke foei, kindje... handjes vuilmaken! Nieuwe wraakroepende zonde. Lieve lezers, Samenspraak tusschen Ko en Jan van Isenberjrhe. Ko. Arme zijn is toch lastig, enèe Jan? Jan. Ja, Ko, T is zeker las ig, Ko. T En is al niet van te werkeu en te kla-* wieren om de brokke te winnen, wij zijn voor ’t werk geschapen, maar ’t is de duivel als men niet toe- Koml. Jan. En uit een anders handen moeten eten. Ko. Men is gemuilband langs alle kanten. Jan. Wie had dal ooit kunnen peizen dal wij in hel brillant 1880. op den 50“ verjaardag dat onze kloeke voorvaders Jantje Kaes wegjoegen, en voor hunne vrijheid hun bloed vergoten, wie bad er ooit kunwi peizen dal wij van onze eigene kinders geen meester meer gingen zijn? Ko. 't Is pouriant êzoo. Jan, dat men de vrij heid verstaat voor den arme. Jan. Vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid klin ken zoo schoon maar Ko. Ja. ja, zegt maar voor ons niet. Jan. Het eeiiige dat wij hebben, het eenige waai van wij houden, het eenige waarvoor wij wer keu en slaven, het eenige dal later onze troost moet wezen, onze kindeis, wij zouden ze wel mogen op eene geusehe lecste laten slaan, willen wij niet van honger vergaan. Ko. 't Is juiste lijk of het dischegcld van T hun ne ware. Jan. Ja, van T hunne, moet het maar; moesten tie dischgocderen gegeven zijn van de liberralcn, wij zouden mogen onzen winterland uittrekken en sneeuw eten lijk de hazen. Ko. De geuzen hebben hun geld te noodig voor andere dingen. Jan. En goè werken kennen ze niet. Ko. T Houdt al wilke goè werken; bij voor beeld, renen armen man een peerd koopen; zijn wijf bezoeken als de man afwezig is, cen geheelen nacht waken bij een ziek peerd, zijn dat parbleu geene goè werken? Jan. Dal alleen verdient ccn eermetaal. Ko. Eene schorle daarbij. Wal, al/.ooden arme willen houden en zijn brood uit dc handen trekken; T schilt alle menschen te vele. Jan. Stille, Ko, gij zijl al te dul. Ko. ’k Zijn dul. mijn blo<d kookt in mijn lijf. De dischgocderen zijn met katholieke kluiten ge slicht om den arme tc helpen. 'I is gelijk van welke opinie hij is, en ik, omdat ik katholiek ben, 'k zou moeten honger lijden, of mijne jongens zenden naar scholen die van Paus cn Bisschoppen gedoemd en afgekcurd zijn! waar de meesters openlijk in op stand zijn legen hunne geestelijke overheid. Neen, nooit! ’kheb nu al luzie genoeg met mijne kinderen zonder dal zij naai de geuzeschool gaan om hunne ouders en oversten tc leeren misprijzen. Want het spreekwoord zegt; Zoo dc nmeslers zongen, Zoo piepen de jongen, cn 'k cn zou niet gcern later van mijne kinderen bui len gesteken, zijn; 'k pakte liever Sisje bij T achterste van zijne broek cn 'k smijle geheel ’t mannetje in de mane lijk of T gaal en staat. Jan. ’t Zoün er t< en twee zijn, Ko; zou maar hebben wat hel verdient. Ko. Die pilaarbijter! Jan. Die scbijnheiligaard Ko. - Die kerkuildie potter't i* met ruzie dal de rook uit zijne schouw gaal; hij zou geen doebcl geven aan den arme, maar helpen onttrekken wal hem toekomt cn nog andere opveuzen omimPte doen. Jan. Is dat onrrchtveerdig zijn of niet, alzoo te vverke gaan met cen ntideis geld om den arme te verdrukken? Hebben zij dan vergelen dat armen en weezen verdrukken eene wraakroepende zondeis? Ko Nu dan, brood of gien, ‘k en zende mijne kinders bij de geuzen niet; 'l geen wij van den cenen kant verliezen, wij zullen T al oenen anderen win nen God leeft Die T al geeft. Jan. Ik ook niet, Ko, 'ken kwecke geene kin ders voor de geuzen, 'k moet er te veel voor werken en zwcclen en 'k cn wil er geene deugnieten zien uitgroeien. En indien de geuzen Sluiten disschebeurzen. Zullen de goèn D’hunne milddadig opendoen. Koop l nuinthd? 1,9-2,30' j Met palendq OP dc P® I KoopJ ter Dur«g 's jaa''3’ Ji Koo’z Stalij wijk l” deel va inetH’b 1 Even als verleden jaar heelt minister Bolin dc begroutingen der provinciën v< r.inderd en er som men bijgevoegd voor bel geuzenondervv ijs, welke de provincieraden niet hebben willen sieminen. Een koninklijk besluit van G sc| Icmbcr schrijft van ambtswege, op helbudjei der provincie West- Vlaanderen voor 1881, tweo kredieten van 53,817 fr. 18 c. en 11,848 fr. voor hei bouwen en bemeubelen van schoollokalen en toelagen voor scholen van volwassenen en bewaarscholen. De provincieraad van West-Vlaanderen had gedacht dal die kredieten niet vciplichtcnd waren, en bij gevolg dezelve verworpen. Die sommen worden, over 't algemeen, geno men van die welke bestemd waren voor open bare werken. Binnen eenige jaren dus zullen onze Vlaamsche gemeenten cen zonderling uitzicht opleveren. De buurt- en steenwegen zullen onbegaanbaar zijn en de vaarten en watcrloopen versbjkt liggen; de openbare gebouwen zullen in puinen vallen ter uitzondering van een, liet ofTeieel onderwijs, waarin dc meester, plechtig, in *t midden van ledige banken en lessenaars, zijne pijp zit te roo- ken. En dc burgers, die dal schoon tafereel zullen aanschouwen, zullen van langs om meer mogen betalen. Dat zal recht geestig zijn -- Van hier en van daar. In hel konkoers in ’t vlaamsch, door't gou vernement ingericht, hebben dc leerlingen der geestelijke kollcgien 23 benamingen gehad op 40 die in hel staatsblad vermeldstaan, mi nog- lans misschien maar een vierde van T getal der geestelijke kollcgien van ’t land doen mee in I kampstrijden! Ijccst cn oordeelt. De geuzen zijn wederom poeidul, omdat wij 1 in de kleine kinderen te ent- Maar welk is dan hel doel wit dier ÓnderpaT, haverbok?. ging van ilerpastooi - T kollegi? 1 Jan te Mr 'l geslicht vanging va!1 Profest'. professor ij, door M in 'tcollefdj Protest T collegia ProlW).1 ProfesAfi Bnigge. ;|ri Prot •dent te E'-: rrll jaarhj ..L.v\ ijK'f cappell1’' thans gek“ Set*1 reel v«of 9 .«y ■’s avonds middag- Wa n bij in I bl< k dat de oud.' kat E' n waar berouw gekregen h:.d; Ju dal z.i'gei eed was om ’t verleden fiool' alleihi gediensliglb den. Ja Zender uislel, te vergoên. Dal terre neg van kwaad (e doen Voorla:.n z.’allei nelijk zou Werken Lil al l:;:ar macht Om kilidcien van hel tiiuisgeslaehl In deugd <n c<iizaamlield te sterken. Hel nieuws verspreidde en in hoopen Kwam g’he< I 'I geslachte saftm geloop, n Eu j< ng cn oud, ’l was al te been. Om gauw de kwestie ie beschièn. Naar wijs gebruik, men vroeg dat de ouden De zaak fr slissen zouden. Een oudii muis. Die bij 'tgevaar en het gedruis Der wijde wereld, lange jaren Zijn vel had welen te bewaren. Een soort van philosoof, Nam 't woord, en sprak Mijnheers, ‘k geloof Dat 'l beter waar van ons vertrouwen Voor cen’gcn lijd nog in te houên; Een kat. die gcern muizen ziel! Dat en bevalt me in Tgeheele niet. Het waar’ voorzichtig, eer st de werken r< Des ouden booswichls op te merken; Want zeker, ’t is een nieuwe list. Men r iep Bravo, en T wierd beslist Dat men nog zou wachten. Alleenlijk een’gc losbols lachten (Helaas! meti vindt er overal. Zelfs onder vrome muizental!) Hun vrienden uit voor achterkruipers; Voor keersedompers, dwaze druipers; En, 0111 te tooiieh dal zij vrij En vrank zijn van de dweeperii. Op staariden voelen en zonder beiden, Ze willen zelf hun kroost geleiden Naar Jufvrouw kat heur pensionnaat, Dal wagenwijd reeds openslaat. De kat ontving ze toch hertlijk. En lokte elk muisje toch zoo lieflijk, Dal menig moeder moest een traan (Zoodanig was 'zij aangedaan) In ’l duikel ke uit haar oogen vagen. Zoo bleef het. Maar, na veertien dagen. Dal ecus bij klaren maneschijn De oude muizen azen zijn, Verlilee'kcn zij. bij ’1 akelig schouwtooneel liet z-ijngeiaamtcns, beendren, bekkeneel, A'ei sch algekinragd. bedekt met muizenharen, ''[‘ie vooi' het hol der grijze kat Hun schrikklijk klaar, voor dc oogen openbaren Hoe wreed zij hun bedrogen had. Of 't piepen was! cn luid geween! Bij groot en kleen, Als de oude muis deed T volk vergaren Om hun het schrikklijk nieuws Ie maren. Mijn vriindm, sprak hij 't is te laat Gij moet, helaas, nu duur bekoopen Van achter gcenen wijzen raad Ecus waren vriends te willen loopen. Maar gij die nog uw jongsken houdt. Onthoudt het wel nooit cn vertrouwt L’w jongsken in de handen Van die ze nie' kan gcern zien, Tenzij voor eigen buik en landen. Een tweede les ware ook misschien (En ze is ’t onthouden weerd) Dat im n dien vijand meest moet vrcezeil Die al met eens schijnt omgekeerd Hetgeen hij was voor dezen. Een woordje ov< r de feeste. Z<; was zondag, zoo daags Ie voren aangekondigd, van 's iioei s, stonden er eene menigte spar- rchoomen geplant op den weg waar de stoet ging voorbijgaan, ei: vele vaandels staken uit op de plaatse v.,n (Joslduvnkeike. "f en was nog niet ge daan. overal was men in volle bezighe.d om de laatste versieringen bij te zetten, toen ;.l met e< n... T kon 2 ure cn half zijn order komt van raad een keer wi< nalles binnen t- trekken, met vei bod van processii wijs naar de school te gaan Ge moet welen, die vaandels hadden kunnen re- vclulié maken; die kinders. opgovoed door zulke op loerige nunnen, konden T vadeiland in gevaar stel len Ten tijde van de oude geuzen, ook nog ten tijde van den llollamli 1. T bestonden veel overdragers. Ze zijn niet uitgestorven Proficiat en de schande van al dat eerlijk is te Oostduynkerke, voor de nieuwe geuzen n geuzin- nen, die de dwingclandie op onze parochie willen in voeren, of liever,ze is er reeds - haien invloed vermeerderen. Niettegenstaande dezen tegenslag, is de feesto luisterrijk geweest. Dc nieuwe school was vol lijk een ei. van kindeis en ouders, die al te maal over waren van vreugde <n van fierheid. Na de wijding, zongen de kinders hun verrukkend Pannelied. en de zaal deunde bij T handgeklap van al de aanwezigen, toen de naam te voorschijn kwam van den milden stichter, den eerweerden heer on derpastor der parochie. Oostduynkerke zal hem eeuwig dankbaar olijven! Mijnheer de Deken van Veurne, die de plechtige wijding gedaan had, deed alsdan eene treffende aanpruak, en vond, in de omstandigheid van T ver bod in stoet naar de schooi te. komen, eene eerste bewijs van den tergenden oorlog dien do geuzen den katholieken aauuoen, en van al 't kwaad die spruiten moet uit ccno opvoeding zonder. God. Hij dcelJe ons nog eenige andere staaltjes mcé van de geusehe opvoeding en bckloeg de schamele kinders die aan zulke opvoeding onderworpen zijn. Noodig was het niet de ouders aan te wakkeren; voluit wenschle hij hun geluk voor T gene zij gedaan hadden. Mijnheer de Pastoor eindigde de plechtigheid met de weldoeners cn de aanwezige te b danken, en de blijde kinders (e verwittigen dal eene koekc-maal- lijd voor hen was opgedischl in 't huis der cerw. Zus'ers. Al do zaal verlaten, slak iedereen cen almoesken in den katholieken schoolpenningvoor de kin ders hunnen Sinl-Nikolaai. altijd hadJi dal er maat v maar nu d eene nicutfe1 der gneslEj;' Van llutcH1 cliismus di I eene oi dii]® die niet pcizüii, lijks die f* 'r Moet men d zeggen da T Isalgrijf en die eenj nen den L'1 beven! aan- goede parochie, hel onderwijs. ook naar Kortrijk; maar mager beestjes n I s o 'I J ïl' I i c t» n j, HulckeJI Ui Koon, Zaail^l van nut 59 C.’ fp Koop si Zaail^. nuindef!;, 0,42.3» straat- 1 1 I’III WT t m w sl

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 2