l I 33 Octo her 1880. !8T8. 3(le jaar de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 cenlimen per regel. die lair ge- Burgemeesters af te stellen. Er hebben verschillende vergaderingen van den Ministerraed plaats gehad, Men heeft er zoo ’t schijnt, gesproken over de troonrede voor den toekomenden zittijd der Kamers. Men heeft ook Wat kan men verwachten van zulke getuigen J er op uil zijn eenige gunsten te bekomen Velf.se, Nogtans dat comediespel heeft toch nog eenen goeden kant gehad; ’lis dat hel getoond heeft voor geheel T land, welke voorstanders het officieel onderwijs bezit; zelfs de geuzen staan beschaamd over de onbeschaamdheden welke er bij het schoolonderzoek worden aan den dag gelegd Hier treedt er een getuige op die half dronke, zijnen pastoor koomi te beschuldigen; Daar een herbergier die bet de geestelijken niet kan vergeven dat er op de dans- en braspar tijen is gepredikt geweest; elders nog een gemeene kerel ot een vrouwmenseb die sedert jaren niet meer in de kerk geweest hebben, maar algelijk weten en zeggen wal de pastoor gepredikt heeft! De Courrier de Bri xelles meldt dal minister Bai a aan Z. Em. den kardinaal Dechamps heeft laten weten dat de jaarwedde der priesters-koadjutors zal afgeschaft worden in hel aaitsbisdoiu van Mechelen, te rekenen van 1 October 1880. Uit de alphabetische tafel, bij den Moniteur gevoegd, blijkt dat hel officieel staalslblad, gedurende de eerste zes maanden van het loo- pende jaar heeft beval 7 verbrekingen van beraadslagingen der ge meenteraden. 59 besluiten betreffende hel bouwen van offi ciële scholen; 61 verbrekingen en hervormingen van be slissingen genomen door de besiendige de putation; 48 besluiten, houdende inpalming van stich tingen ten voordeele van ’t katholiek onderwijs. 11 zendingen van speciale kommissarissen. Een groot getal verbrekingen der beslissingen van bureelen van weldadigheid en kerkfa brieken. Dat alles betreffende het lager onderwijs. Dat bewijst 1" Hoe vijandig het land is aan de ongeluks wet; 2° Hoe willekeurig bet gouvernement om springt met de vrijheid van gemeenten en pro vinciën. Gegroet, schitterend 1880; Uit lïoutheiu» Mijnheer de O) steller. De verledcnc week, dinsdag was het alhier do plechtige inhuldiging van de katholieke kncchtje- school. Tol hiertoe wierd de knechjeschool gehoude.r in ’t klooster; dezen zomer heeft men te midden der plaatse eenen grond gekocht en er eene ruime school en schoone woning voor den onderwijzer gebouwd. Van’s morgens al, lijdelijk, wapperden de vaan dels in bijna al de huizen en ’t was te zien dat er iels op handen was. De II. Geeslmisse, ten 9 ure, wierd plechliglijk gecelebreerd en eene groote menigte volk was er tegenwoordig. Daarna de stoet, waarin wel 80 knechtjes meegingen, alle leerlingen van de katholieke schole, en de plechtige wijding door den wel eer.weerden heer beken van Hond- schoote. Treffende en deftig die schoone ceremoniën der wijding, die stoet, en die lieflijke en vierige kinderstemmen, zingende de godgewijde psalmen al gaan langs de strate. De schole was opgepropt van volk van allen rang en stand priesters, edellieden, zooals de deftige volksvriend, de edele jonkheer Merghelynck de Bcauvoorde, alsook heer J. Herwijn die ons zoo goedjongstig zijne versieringen had geschonken, parochianen en vreemdelingen. Na de Wijding, voerde de wel eerweerde deken het woord en deed eene korte, maar deftige en gevoelvolle aansprake, waarin bijzonderlijk hij zijne voldoening en dank uitdrukte voor de bijna algemcene deelneming der gemeente in deze katholieke feeste, waarin hij ook zijne bewondering te kennen gaf voor hel groote werk en de edelmoedige sacrificiën der katholieke Belgen in dezen zoo harden strijd tegen de geuzen wet. baar moeste noodzakelijk ook een woord van aanmoediging gesproken worden, voor de ouders, bijzonderlijk misschien voor de armen, die spijts dreigementen en dwang en beloften, hunne kind. rs eene katholieke opvoeding willen geven, een woord aanmoediging en aanwakkering voor de kinders. om in bet toekomende beter nog hunne plichten te kwij ten. Dat slaat in den mond' van katholieken, nr zweert op geuzenlippen, die wel in woorden de De speurhonderlj of ’t School-enkwest. T Is nu drie weken dat de geusche inkwisi- tiemannen op tocr zijn van de eene stad na de andere, om te onderzoeken welke dwangmidde len gebruikt zijn geweest tegen de officiële geusche scholen; en welke is nu de uitslag van dat comediespel? Nu, zullen de geuzen schreeu wen Nu weten wij hoe de geestelijken ge wrocht hebben, nu weten wij door echte getuigenissen dat de priesters de 1111. Absolutie en Communie geweigerd hebben aan de ouders die vrij hunne kinders naar de officiële scholen zenden en dat zij ze bedreigd hebben met de eeuwige stiaffen. Welke triomf! Maar oordeelt eens geachte lezers, is dat nu nieuws? Moesten zij daarom de grondwet schandelijk schenden en een mil- Hoen der lastenbetalers verkwisten Kenden zij niet, gelijk wij allen, de omzendbrieven van de Bisschoppen, waarin klaar en duidelijk slaat dat zulke ouders, zoolang zij in denzelfden staat verkeeren, de HU. Sakramenten niet kunnen wcerdig, noch mogen ontvangen, en dat de priesters, in hel bedienen der HH. Sakramenten, stipt die voorschriften moeien volgen? Dat wisten zij, en bijgevolg T was nutteloos zulk onderzoek te beginnen. Zulk onderzoek is ook dom cn belachelijk. Inderdaad, zijn hel die goddclooze kerels die de zending ontvangen hebben te bestatigen en te beslissen, wie er weerdig is van de bil. Sa- kramenien? Wat willen zij zich daarmee moeien, zij die lachen en spotten met al die geestelijke zaken? Ook iedereen is vrij katholiek te zijn of niet, niemand is gedwongen; maar nu als zij die weigering van de 1HI. Sakramenten en die bedreigingen als dwangmiddels aanzien, wij bieden hun een schoon voorstel aan dal zij eene liberale of geusche religie oprichten, die al de ouders die er willen deel van maken, ver plicht, op straffe van de eeuwige pijnen eener nieuwe geusche helle, hunne kinders te zenden naar de officiële scholen; dat zij ook eene nieu we geusche kerke tot stand btengen van dewelke de onbevlekte Garibaldi, bij voorbeeld, Paus zou zijn, er onze vrijmetselaarsministers bisschoppen van Belgie! Zoudl gij peizen, geachte lezers, dat de katholieken die bedreigingen der geusche ministers-bisschoppen zouden aanzien als dwangmiddels tegen het katholiek onderwijs? Wel neen, zij zouden zeggen de menschen zijn vrij, van die nieuwe geusche kerk deel te maken, cn staan die bedreigingen hun niet aan, dat zij het opsleken, zij zijn onafhankelijk, zij doen wat zij willen. Hewel ten opzichte van de ware katholieke religie en Kerk zouden de geuzen, indien zij rechtzinnig en redelijk waren, die zelfde redens moeten verstaan, en hen niet ’t minste daarmede bemoeien; maar zoekt achter redelijkheid en rechtzinnigheid bij geuzen! Zij zullen allichto zeggen dat de weigering der H. Absolutie aan dieven, moordenaars en andere slechte kerels die niet beloven van levenswijze te veranderen, dwangmiddels zijn tegen de liberalen! Men zal zoo verre komen! ÜH blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na e Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een nummer 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. Men sein ijlt in bij BONIIOMME-RYCKASEYS, drukker-uilgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. 't is gelijk door welke middels? Men zal ons zeggen Die mannen getuigen op eed! Wel, wel, waarom zoudt gij de waarheid zoeken bij deze die bij God zweeren, maar die aan God niet gelooven, voor dewelke God niet bestaal, voor dewelke eeu wig leven en Hemel en Helle kinderpraat zijn en uitvindsels van priesters?En hoeveel getuigen van dien aard zijn cr niet opgeroepen geweest? Voor iemand die de strekking der geuzerij kent en nagaat, hij moet bekennen dat het doelwit dier spuurhonderij geweest is de pries ters hatelijk te maken bij het volk; maar ’t is bas sen naar de mane; de menschen kennen die gasten die de rol van beschuldigers gespeeld hebben, en zij staan voor eeuwig aan de schand paal genageld bij hunne medeburgers. De pries ters ook zijn onversaagd en duchten voor niets, en, tot grooten spijl der speurhonden, hebben zij meenig geusch komplotje en vuilpotje ont dekt. Nog een punt dat moet aangemerkt worden, ’t is dat op vele plaatsen, de priesters die meest gevroctit hadden voor de katholieke scholen cn de onversaagdsle, de vurigste en de welsprekendste voor dit geuzentribunaal niet hebben moeten verschijnen, uit vreeze dat de speurhonden te vele en te harde waarheden hadden moeten hooren! Vele getuigenissen waren verpletterend voor de geuzen; bijzonder lijk de snoode handelwijze der geusche disch- beulen die aan den armen hun brood weigeren, is in sommige plaatsen meesterlijk ontmaskerd en geschandvlekt geweest, alsmede dwang van gouvernement en geusche gemeenteraden en andere besturen tegen de fonctionarissen; dit is de eenigste ware oneerlijke dwang, en bij is gepleegd doorhet gouvernement en de geusche besturen die het enkwest gevraagd hebben tegen do katholieken! Veurnaars cn Vekrnambaciiters, wij bobben vernomen dat na weinige dagen die comedie- spelcrs naar Veurne komen; men heeft reeds doen vragen wanneer de zalen kunnen gebezigd worden op het stadhuis! Zoo moed, en wij ver zekeren u, dat het de katholieken niet zijn die er de deerlijkste zullen van afkomen. Vele feiten hebben wij reeds ten laste der ware ver drukkers en dwingers der ouders, en bijzonder lijk der arme menschen; kent gij er nog, gelieft ze kenbaar te maken. Het enkwest is publiek, en boe meer volk hoe beter, en wij verhopen dat het niet zal verboden zijn van ten minste eens gildig te lachen; wat wilt gij, als er co mediespel is ’t is toch om de menschen te ver- geesligen? Ziel ier een staaltje van de harde waarheden, welke die speurhonden soms moeten hooren M. de pastor van Sint-Andries heeft al de be schuldigingen ten zijnen laste een voor een weerleid. Op de vraag of hij geene drukkingen kende die gedaan zijn ten voordeele der ge meenteschool, zegt M. den pastorOp St. An dries is er eene brave werkmansfamilie met acht kinders, die zeer geern zijne kinders naar de katholijke scholen zoude zenden, maar zij worden verplicht naar de gemeenteschool te gaan. De vader dier familie heet Alexan der Devisch en zijnen huismeester is M. de voorzitter Pccsteen, aan wien ik de eere hebbe van te spreken. M. Pecsteen zei daarop dal hij volle vrijheid liet aan zijne pachters, en M. de pastoor ant- woorde dat hij gelukkig was zulks te vernemen uit den mond van M. Pecsteen, en dat hij die verklaring aan Devisch zou bekend maken, overtuigd dat deze wel zal weten wat er hem te doen staat. onderzocht of hel niet zou betamen de burge meesters al te stellen, welke, in do toepassing dor schoolwel, niet medewerken met de geuzen. De Courrier de Bruxelles zegt dat het geuzenmi nisterie zooverre niet zal durven gaan, want dat zou de maat doen overstroomen. Maar kwestie De katholieken, welke hunne plicht niet gedaan hebben, wanneer de tijd daar was om het geuzen gespuis te muilbanden, mogen nu op hunne borst kloppen en hunnen niea culpa zeggen. Ill II H ll - es B I s

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1