1 1 iJllsPttiM J i§S0. Veijro, 8 December 1839, Lz O Het liberalismus over 50jaren en nu. Het einde van 1880 nadert, het zoogezegd ju- staan als onafhankelijk koninkrijk, vijftigjaar iaar K s Fl'*" Alwie voor 1881 eene inschrijving op den Veurnvaii neemt n geheel het jaar voora/ betaalt, zal van heden uf lot nieuwjaar hel blad gratis ont vangen Zeker mogen wij den goeden God daarvoor j een volk bleven dat zich zelven de wet gaf, dat in zijn onafhankelijk klein landje zijne intresten door zich zelven verzorgde, dat door zich zelve zich groot en aanzienlijk wilde maken op 1 kunsten, letteren en beschaving. Doch eene wolk drijft door den belgischen hemel. In de geschiedenis der vijftig eerste ja ren van Belgie's bestaan zal men een zwart punt aanstippen en de toekomende eeuwen zullen zich afvragen hoe komt het dal in een land dat vrij heette, en dat zijne vrijheid aan den gods dienst te danken had, hoe komt het dat in zulk een land de godsdienst van dag lot dag meer en meer uit bet staatkundig leven verwij derd werd? Hoe komt het dat de vrijheid in Belgie vruchten droeg van vervolging tegen den En dan zal de geduldige navorscher terugkee- ren naar den oorsprong van onze onafhankelijk heid en hij zal aan den voet van den vrijheids boom, die met zoo luidruchtige nitboezemingen van vreugde werd geplant in 1830, eenen worm ontdekken die zich onder de schors van den boom verdook en langzaam, langzaam maar zeker zal knagen aan het levend hout, om door te dringen tot in het merg van den boom en in het sap zijn verderfelijk vergif te spuwen dat èn de vruchten van den boom zal verzuren, èn deze zal doen verdorren en sterven. Die worm is het liberalismus. Het liberalismus POLITIEK OVERZICHT. Frankrijk. Men is nu aan den tweeden akt van hel schen dig drama der kloosteruildi ijvingén, en hij strekt, op verre na, T gouvernement niet ter eere de voorzitters der rechtbanken verklaren bevoegd te zijn om te oordeelen in zake der processen die de uitgejaagde kloosterlingen te gen de openbare ambtenaars hebben ingespan nen. Die rechterlijke uitspraken werpen dus bet tribunaal der coufliktcm over boord, en dat doet de republikeinscbe gazetten vuur en vlam uit braken tegen die deftige, onomkoopbare rech ters, die voor bet recht durven uitkomen gevaar van Donderdag laatst verscheen Mgr. de bissebop heei selling, van Valence voor de korrectionneele reel thank I 7nl'n- der Seine, beschuldigd van smaad legen bet dankbaar zijnHem is het te wijten dat wij I cb< het vreedzaam terrein van den vooruitgang in i dat aan den godsdienst niet zooveel belang meer gehecht wordt als vroeger, en bij do hoofdzaak in de moderne samenleving niet is. De waar- Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annohcen 20 cciiliiiie.n per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Hechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent-Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. \nnoncen voor Belgie (Ier uitsondering der Vlaanderen) en ’lbuitenland worden ontvangen door het Office de Pitlicité, Magdalenas! raat, 46, te, Brussel er. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. ir. praktijd gezet, vijftig jaren lang? Het liberalismus is de Staat geworden; liet liberalismus heeft de Staat met zich vereenzt 1- vigd en gebruikt voor zich zelven alle kiacl t n van den Staal. Het liberalismus heeft aan den Staat de taak opgelegd van voor rationalismus en ongeloof te werken, te zwoegen en te slaven. liet liberalismus heeft de vrijdenkerij tot stand gebracht, de verloochening van alle geloof. Dat was nog niet genoeg het libera lismus heeft gemaakt dat de Slaat een heilloozen oorlog verklaard heelt aan het katholicismus en zijne gunsten uitsluitend geeft aan het onge loof. liet liberalismus beeft gemaakt dat de Staat in het ongeloof den grondslag heeft uit geroepen van het onderwijs, dal do Staal het ongeloof doel doordringen in alle zijne hande lingen, verordeningen en wetten. Al die bet liberalismus voorstaal is zeker de gunst te winnen van den Staat, al die vijandig is aan het ongeloof wordt door den Staat vcrstoolen. Alwie aan de propaganda van het ongeloof door den Staal paal en perk wil stellen, wordt ver volgd door den Slaat, wordt vijand van den Staal vciklaard. Alwie van zijne vrijheid wil gebruik maken voor het geloof tegen het on geloof, wordt een voorwerp van vervolging van den kant van den Slaat, en deze verklaart dien vrijen man een oproermaker! Is dat te verwonderen? Volstrekt niet! En waaVom niet? Omdat hel liberalismus enkel en alleen de vrij heid is van het kwaad. Omdat bet liberalismus. onder den dekmantel der veinzerij, de vrijheid voor alles vraagt om ze alleen aan de dwaling en. aan hel kwaad te schenken. Omdat het libera lismus de vrijheid vraagt alleenlijk om de hin derpalen uil den weg te ruimen die aan dwaling, kwaad en ongeloof den gang versperren. Omdat het eenigste doel van bet liberalismus is den roensch vrij te maken van de waarheid en van bet geleof die hem beletten zich ten volle over te geven aan de buitensporigheden van zijne bedorvene natuur, die door den geest des kwaads bezield is, en aan de neigingen van zijn hart dat lot dwaling overhelt. Daarom hegon het liberalismus met de vrij heid van de waarheid en hel goede te willen eerbiedigen. Die eerbied was veinzerij. Toen het machtig genoeg geworden was, liet het zien en gevoelen waar bet naartoe wilde. En, na eene ondervinding van 30 jaren, zien wij Wat’het is. dat liberalismus: eene helsche veinzerij, de erg ste vijand van den godsdienst, omdat deze de waarheid is. Men geve aan de zaken haren waren naam terug. Zoo sprak de groote Pius IX. Hij wist wal hel liberalismus was, zoowel als Gregorius XVI in zijne eneykliek van 1832. Maar ongeluk kiglijk, men wilde den Paus niet gelooven. Ka tholieken zelf zegden wel eens de Paus gaat te ver!. Nu kennen wij den boom aan zijne vruchten; nu zien wij dat de eneykliek van 1832 gelijk had en dat Pius IX waarheid sprak, toen hij eerst in zijne bewonderensweerdige brieven, later in zijnen onsterfelijken Syllabus, het libe ralismus doemde als de grootste dwaalleer on zer tijden. Be Annoneen voor Belgie (Ier uitzondering der Vlaanderen) M» n schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drnkker-uilgevi 1 een lijkdienst bij woonden in de kathedraal voor de zielen van hunne gesneuvelde landgenoten van 1830, 1831 en 1863^ In de Poolscbe steden van Oostenrijk en in Pruisen hadden dezelfde feesten en plechtighe den plaats. Turkije. Dulcigno is aan Montenegro overhandigd, zonder werkelijk bloedverlies, zonder hel ontmoeten van dat zoo hoog gevrees de verzet van wege de Albaneezen die hierin zouden de gelijken zijn van de Moskovieteti, welke hun Kremlin afbranden, liever dan dat in de macht van Napoleon I te zien vallen. 1 Dec. 2c u 31 25 a 20 a 25 16 a 19 50 a - 12 a 15 26 - a 28 - i 2-a- I 28 a ‘jo J' rferen deel der ,l.rre,,u’ llet brood 1 V2 kilo, 50 c. 1 isai. ‘tant. rcnseignc- ST It At .iE P> se trunvera, a 1880, dvs 10 l.'nidis, a Dix- ’•■I'.vaux. llólel du Pelican. V ilólel de la llhc- fHinghe, h la mes- !1^T'HF.s, Rue du sc le dise. Wat het olïiciëel onderwijs kost. Ieder kind, dat. de ófliciele school bezoekt, kost Aan de gemeente Everghem 400 frank;. Aan de gemeente Eurneghem 294 francs; Aan de gemeente Sleydinghé 2000 franks; Zero kind kost te Jonckershove 3000 en On effen franks; leder meisje kost aan Nieucappelle boven de 400 franks;. Tc Meulebeke betaalt elke lasienbetajer 7 fr. voor de gemeentescholen, die in alles dooi- £5 kinders gevolgd worden, en gouverneur Hay- vaerl vindt dat nog te weinig en gebiedt neg ?r;J” le- in ,l’1" S'6eni>»'' H. Üs' °',rn I beljnar van 1880. Vijftig jaar hebben wij be- mnf nnnfhmilrnhlL Lnnïnlrrnl- «riïOizv hunne toekomst te zien verijdelen, j ZÜ" ™ij vrij geweest van alle vreemde over- korrectionneele reel thank I I van gouvernement. De procureur-generaal hield de beschuldiging staande en besloot, om de andere bisschoppen benauwd te maken, tot een^ I c’ite vcroordeeling. Eventwel heeft de rechtbank den bisschop vrijgesproken. Engeland. Dwaze menschen zeggen soms gehecht wordt als vroeger, en hij do hoófdzaak in de moderne samenleving niet is. De waar heid is, dat nooit zooveel aandacht aan de gods dienstige zaken geleend weid als standen van de maatschappij en. in der wereld. Tot de kleinste dingen toe, die aan den gods dienst raken, worden met drift onderzocht en besproken. Daar hebt ge in Engeland den strijd lusscben de ritualisten. Godsdienst? De rektor van Si. Vedasfus, M. Dale, een pro- 1 testantsche prelaat, heelt zich veroorloofd een stap te doen tot dc ceremoniën der katholieke Kerk door een koorhemd te bezigen. Aanstonds wordt hij voor de rechtbank gedaagd en in het gevang opgesloten, wegens overtreding der godsdienstwetten. Twee andere leden der pro- l1 z' -'1:/' andere plaatsen het voorbeeld volgd hebben, zullen in moeten doelen. M. Enrnght had zelfs niet ge- ruuöu <uui oijiiv |-u. -- H. Drievuldigheid IC Birmingham, te zeggen is de doodende worm der vrijheid. Schoon in de eenige eerbiedwaardig zijn. De moe- j I e1 Kleed, lief zijn de bewegingen, verlokkend ’t gevang le zÜn wenken van het liberalismus; maar al die schoonheid is uiterlijke looi, al die lieflijkheid is bedriegerij. Oppervlakkige, en ook van vreugde vervoerde-en daarom min achterdoch tige geesten laten zich verleiden door de s hoone vormen van het liberalismus. Moest men het over vijftig jaar gelooven, dan was zijne leering en strekking deze Vrijheid in alles en voor allen; ieder denkt zoo als hij wil en oefent den godsdienst uil dien hij zich ver kiest, of oefent er geeuen uit; ieder leeft zoo als hij bet goed vindt en werkt voor zijne welvaart zooals hij verkiest; ieder kan zijne gedachten verdedigen en verspreiden door drukpers en ouderwijs; iedereen kan met anderen die zijne gedachten deelen zich vereenigen om een ze'fde doel te bereiken; goed en kwaad kun nen malkander bevechten binnen de palen 'der wettelijkheid en hebben alleen het strafwetboek te vreczcn; de Staat kent geenen godsdienst en beschermt de vrijheid van eiken in T bijzon der; de Slaat handhaaft de orde dor samen leving door aan de groote waarheden der na tuurwet den vereisebten eerbied te verzekeren. Wal was dat programma goed uitgekozen om, na eene gemakkelijke overwinning op den Staatsdwang behaald, de hoofden op hol te zet ten!... En wat zijn die schoouc volzinnen geworden; wordt hij voor de rechtbank gedaagd en in het gevang opgesloten, wegens lestantsclic kerk, MM. Green en Eniaght die op I van M. Dale ge- zijn gevangenschap vreesd aan zijne parochianen in de keik van de II. Drievuldigheid te Birmingham, te zeggen dut de ceremoniën der katholieke Kerk de oud ste en - digo man is aangehouden en in Warvick opgesloten. Een groot getal zijner pa rochianen begeleidden hem tot aan de poort en eene monstei belonging moest zondag laatst ten zijnen gunste ingericlit worden. Dit bewijst niet alleenlijk dat de godsdienst de hoofdbekommering uitmaakl, zoowel in Enge land als in Erankrijk, in Duitschland, in Belgie, enz., maar bovendien dat Engeland allengskens tot de zuivere katholieke leer terugkeert. Ierland. De toestand wordt hoe langer hoe erger en het engelse!) gouvernement neemt dagelijks nieuwe maatregels om oenen oproer te voorkomen. Naar het graafschap Leitrim, on der andere, zijn versterkingen van policic en troepen gezonden. De bijzonderste politieke man nen van beide partijen raden het gouvernement de gematigdheid aan. Polen. Eene nationale beweging, waaraan men zich niet verwachtte, is die van Polen; In Zwitserland, in Frankrijk, in Engeland overal waar er Poolscbe koloniën zijn, zelfs te Posen, Cracovic en Lemberg, ja te Warschauw zelf, heeft de Poolscbe natie feest gehouden ter her innering van de Poolscbe revolutie van 1830. Ai de hoofden van den Poolschen adel hebben den 29 november, te Posen vergaard, waar zij !s aff.iires 1X81) forfait ;i (‘omtne par E. A. <<iai>tps, X<|, 'SF prr I,. Dé- tri,,,? '"""«bale. tutltO; 'jni te ntt, in alle alle landen vulkoTncne gc- •ie nvtnndcn lijd, 7 12,000 cerlifi- i”en ICNitf&ahoudcn Houwen, door- FDexcu ponder ring ce- R»cht gobrehtr der hospitalen r® «ridder van ver* 11 «an het nicnsch*- ''’WltRVKj,. tem KESTj avocat. gages. yc la Madeleine. FUillé dr la Bourse km coinpie rendu «es Grainset des '«"■plètu du Marche 'Huies beiges i-t «•ffaires «rnn-ères P'uci-ment; 5« Des Amsterdam; f>o I">uvanl hitérerser j L1 1.ISTE OFFI- ‘’b’N AN r HfE t) ro 'FINANCE' nouvbau des Les |„i, •"’‘el-oshd 's cours eon,,’,,’ tl 1 a la Eoutse et 1 s clia(.|»ernrll|s L^ielk-s en 1879 S condus en 1879 s valeurs Ih""’?" IcS ri t“ I1-""11"'’ tj, Iiste com- “re^ec Gu ^ns \mi?ftb°Ursement tMLRO Sl-ECUIEN 1 posle 'j'."’:"',;" ul l).'ei.n,b. I «80. ’■‘in, ’ssu;c,. ISsi'rcs( Géiiér.ii, ties ip b1l,v^ui*<‘n,l «fooien "'"'I Imigs den m°C‘ •c v4n deus ',I',<rcG den onucm] j n«8rucse; 1 in yr., ‘f'o.ris», t« vr«WAEKDE. UI' HUL irVKl UUI vuil UiiaviilUll, mei 1 - v J 'D ..-VUVVU „.j,. stap te gv,~.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1880 | | pagina 1