1 I 1 ttffl I 3 U). echt Veurne, 23 Februari 1881. EN. 37e jaar ft o de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. be van hunne kinderen; immers zij zijn door hun en ©urne. onderstennen, en door de wel zijn zij gehouden voor de staatsscholen bij te dragen. Ik stel dus voor aan X. *v<* Vanhovc, 'n e. Wal de versiering der stralen betreft, ’t was ook een mager beestje Diep in de 31 vaandels, aan bijzondere huizen, en de !Ec Hamer. Bij den aanvang der zitting van dinsdag is M. Jot- trand. die eene schilderij beknibbeld had, geplaatst in het paleis der akademie, zonder ze gezien te heb ben, duchtig afgezweept geweest door MM. DelCour en Beernaert. De man kon niet verdragen dat er onder de 75 personen, op de schilderij afgcbeeld, vijf geestelijken zijn. Om te doen zien hoeveel his torische kennissen in zijn liberaal geuzenhoofd zitten, is hel genoeg te zoggen dat hij Froissart voor eenen kapucien en oenen raadsheer van Mechelen voor eenen kardinaal had genomen. Vervolgens is de hulpsom van 14,000 fr. aan den Vlaamscben theater, op voorstel van minister Rolin. zelve, van de helft verminderd. Wat zullen de theater-vlamingen nu zeggen van hunnen welbemin den vlaamschen minister? Daarna is het budget van binnenlandsche zaken gestemd, met 63 stemmen tegen 44. Geheel de rechterzij heeft tegen gestemd. Zoodat meester Rolin nu met zijn budget weg is. Wat hij tijdens de be- beraadslaging heeft moeten uitstaan, zal al gauw ver geten zijn; hij zal nu weêr gaan afzetten, verbreken en speciale kommissarissen zenden dat het een plei- zier zal zijn, maar opgepast, manneken, van den specialen commissaris van 1882,'l is te zeggen van de kiezingl... Hiezing te Antwerpen. Donderdag hebben de katholieken van Ant werpen eene roemrijke zegepraal op de geuzen behaald. De katholieke kandidaat, M. Cogels- Osy, is, met 151 stemmen 'meerderheid, tol senateur gekozen. Ondanks al den dwang en de schandelijke werking der geuzen, ondanks al de bedreigingen, het geld, de macht en het gezag, heeft de geuzerij de Antwerpenaren niet kunnen beletten hunne vrije meening luidop aan het land kenbaar te maken. Weg met de geuzenIs de ware beteekenis van de kiezing van Dondeidag. Geheel het land door moet het volk alle ge legenheden waarnemen om zijne vrije rechten te doen gelden legen onze geusche dwinge landen die het land willen ten onder helpen. Overal waar de geuzen aan het hoofd zijn moet Eene les voor de vervolgers van ’t katholiek onderwijs. De katholieke bisschoppen van Australië doen krachtdadige pogingen om den stroom der goddeloosheid legen te houden, die daar ook de openbare scholen te wege is te overweldigen. Welnu, de anglikaansche bisschop van Mel bourne, Dr Moorhouse, geeft hun ten volle ge lijk In de kwestie van de opvoeding, zegt hij, welke hier te lande zoo sterk de gemoederen ophitst, moeten de katholieken met de protes tanten niet verward worden. De protestanten laten hunne scholen varen en toonen alzoo dal zij er niet veel zaak van maken; de katholieken integendeel houden de hunne slaande en verde digen ze met buitengewoone zorg en leggen alzoo hunnen diepen en onoverwinnelijke!! af keer aan den dag voor alle opvoeding die niet godsdienstig is in den waren zin des woords. Ik vind dal hel onrechtveerdig' is de katholieken 53 Feb. 26 a 30 - 23 a 24 - 16-a 18 50 -a - 12 a 15 26 - a 28 - -a- 28—a 30 deren deel der en het brood 1/2 kilo, 48 c. 15 Ni 8 het u ui 8epaa d i d' a'■*"g A1 d-Ze ve-1 De Schoolinwisitie te Rousselaere. Den 14 dezèr heelt de inkwisitoriale school- rechtbank te Rousselaere weer zitting gehouden. Het publiek was talrijker dan de eerste maal; en nogmaals, zegt deMandelgahn, heeft men aan den gang der zaken al de partijdigheid kunnen op merken, waarmede hel onderzoek geleid wierd. Al de beschuldigingen, die in de eerste zitting vooruitgezet en ten laste gelegd waren der gees telijkheid van de stad, werden door den E. II. deken weerlegd en vernietigd. De getuige wees klaar en duidelijk het kamp aan waar allen dwang gebruikt wordt, en verzekerde dat, moest bij naar de officiële scholen gaan en aan de kinderen hel blijde nieuws aanbrengen dat hun ne ouders vrij zijn en zij naar eene school mogen gaan volgens keus, hij met negentig kinderen, op honderd, aan den arm van de officiële scholen naar de katholieke zou optrekken. De uitslag dezer zitting zoo als deze van 31 januari, is eene zegepraal voor de katholieke partij van Rousselaere, en hel strekt haar ter eere te moeten bestatigen, dat allen dwang, on- wettigen zoowel als wettigen, door de geuzen alleen wordt uitgeoefend. zieners van het gouvernement, of, als men dat liever heeft, hun voor ’t onderhoud hunner hoord, doch T is waarheid. Overigens het onthaal waarop de manifesteer- ders mochten rekenen was voorzegd door de volgende vlaamsche affiche aan al de hoeken der straten geplakt KARNAVAL TE BRUGGE acht dagen vroeger beginnen den Zondag 20 Februari 1881, CHAMPETTERS MANIFESTATIE Ten 3 1/4 ure begonnen, is de stoet om 4 4/2 uiteengegaan; twee muziekmaatschappijen poet sten eerst de plaats, en veel manifesteerders deden ook zoo. De overblijvende muzieken speel den elk een stukje; de laatste speelde eene treur- marsch, waarschijnlijk ter gelegenheid der ne derlaag van de geuzen te Antwerpenen om 7 ure waren geene vreemde geuzen, noch cham petters, noch burgemeesters in de stad meer te zien er dapper gèstreden worden om ze van kant te helpen, en aan het belgisch volk een bestuur te geven in etenzin met zijne meening. Manifestatie te ESrwgge. Zondag heeft te Brugge eene betoóging, ingericht door de liberalen, ter eere van M. den gouverneur Heyvaert plaats gehad, ter gelegen heid zijner bevordering lol officier der Leopolds orde. De burgemeesters en schepenen uit de steden en gemeenten waren door de arrondisse- menis-commissarissen tot de manifestaiie uitge- noodigd. De burgemeesters en schepenen waren verzocht zich mei hunne écharpe te omgorden, en de veldwachters moesten drager zijn van het vaandel hunner gemeente. Alhoewel die manifestatie van hooger hand was bevolen, hebben er op de 250 gemeenten der provincie, slechts 23 burgemeesters en 54 champetters (waarvan 42 een vaandel meê had den), aan den officielen oproep der arrondisse- lh. muu uuc l)Ci u.uccuuccu.g 1S uc ménts-eommissarissen beantwoord. teenemaal te doen betalen voor het onderwijs i w.it uarc;or;n„ Cf,.nla„ Oorlog aan <lc Kerk. De oorlog dien men de Kerk aandoet is voor al schrikwekkend, omdat hij niet rechtzinnig, maar op eene listige en schijnheilige wijze ge dreven wordt. Indien de goddeloozen openlijk zegden waar zij naartoe willen, wij zouden hen gemakkelijk bestrijden en de geloovigen zouden weldra eenen walg hebben van hunne buiten sporigheden. Maar zij weten de pil te vergulden en bedienen zich van klinkende woorden, die geenen bepaalden zin hebben, of welkeis be- bepaalden zin zij in het duister laten,' om alzoo de onnoozelen te misleiden, en iedereen weet hoe belooverend zekere woorden zijn. Neemt bij voorbeeld de woorden vrijheid, beschaving, onafhankelijkheid, vooruitgang. De liberalen zeggen dat zij voor de vrijheid zijn, en zij krenken of vernietigen bijna al de consli- tutioneele vrijheden. Zij beweren voor de beschaving te zijn; maar welke beschaving? Eene die men moet gaan zoeken bij de wilde stammen in Azia en Afrika? wanl zij geven den vollen toom aan alle onge regelde driften, en men weet waar deze den mensch heen leiden tot zijn geestelijk en tijdelijk verderf. Zij spreken gedurig van vooruitgang, en met alle godsdienstige gevoelens te bestrijden, werken zij dag en nacht om hel menschdom lot de barbaarschcid te brengen, gelijk Leopold 1 hel voorzegd heeft. Zij spreken van onafhanke lijkheid, en zij hebben hunne ziel aan den duivel verkocht; en met lijf' en ziel aan de logie ver bonden, als ellendige slaven, stemmen zij al wat de logie hun oplegt. Zij spreken van algemeene best en met deze oude zaag, dringen zij ons de nuttelooste lasten en snhroomlijksle or.rechtveerdigheden op, en zullen hel land tol de bankroet voeren 1 Een diplomaat zegde eens dat de spraak aan een mcnsch gegeven is om zijne gedachten te verbergen. Dat is bijzonder waar voor de libe ralen. Als zij der. spot drijven met het woord van God en van zijnen plaatsvervanger, dat is in den naam der hedendaagsche beschaving. Daarom ook willen zij het getal kerken en priesters be palen en de huizen van verderf vermenigvul digen; 'tis de beschaving die zedelooze schouw burgen vraagt; 't is nog in naam der beschaving dat eene drukpers de geesten bederft en dal de schilder- en beeldhouwkunde de oogen en de harten bezoedelt door de schandelooste printen en beelden 1 En dan durft men nog spreken van consciëntie, zcdcleer en diergelijke. Gaat eene consciëntie zoexen in eenen mensch die geen gezag erkent en aan niets gelooft. Wat consciën tie hadden de heidenen en wat voor zedelcer? Zij erkenden de veelwijverij en den slavenhan del. Zouden de liberalen ook daarheen willen? Eene zedelcer zonder godsdienst is maar eene zcdelecr in de lucht, en heeft geen grond. De welsprekende Keiler zegde in de fransche Ka mers Indien de ziel niet onsterfelijk is, dan is het de moeite niet weerd dat wij ons den kop breken om eene zcdcleer op te zoeken. Indien God niet bestaat, die den oorsprong en de be krachtiging van de zedeleer moet wezen, zou ik mij het recht niet toekennen van mij eene ze deleer te vormen. Gij spot, zegde hij, met de zoogezegde lichtgeloovigheid der christenen die het gezag van den Paus erkennen, ik zou dui zendmaal belachelijker vinden dat men ons kort stondig gezag zou erkennen om eene zedeleer voor te schrijven. De zedeleer is de wetenschap der plichten. Maar plichten veronderstellen eene gcloofs- leering, een grondslag, en de zedeleer zal altijd in evenredigheid staan met de gcloofsleering die men aanneemt. Indien God niet bestaat, zegde J.-J. Rousseau, dan is de slechte mensch verstandig en de brave maar een zot. Ziet daar waar men den mensch naartoe leidt, als hij gehoor geeft aan de drogrede der vrij metselarij. ’t Is de Kerk die de wereld gered heeft, en de Kerk alléén is in staat om hem heden te redden, indien hij nog wil gered worden. Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na groote letters volgens plaatsruimte. - Rech|C1 lijke eerherstellingen 1 fr. - Een NÜ5 cent. - Afzonderlijke nummers voor artikels enz «0 frhet 100 De Annoncen voor lielgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en '(buitenland worden ontvangen door het Office de Pubucité, Magdalènastraat, 46, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drtikker-uilgever. Zwarte Nonnenstraat; 4. te Veurne. geweten verplicht onafhankelijke scholen te waarvan (wee overige 29 aan herbergen, verdeeld als volgt de kaiholieke'n toelagen te verleeaen. °P 3 i» de Zuidaandslraat, 1 in vast te stellen volgens de verslagen der op- J s t de Breydelstraat, 2 in de Philipslockstraat, 2 op de theaterplaats, en 15 op de Markt. T Is onge scholen de zelfde voorrechten toe te slaan als in i Canada. Zooals die protestantsche bisschop spreekt, spreekt ook het gezond oordeel; maai de blinde i haat, dien onze ministers tegen den katholieken godsdienst gezworen hebben, doet hen spotten met gezond verstand, wet en recht als het er op aankomt om zielen aan de Kerk te ontrukken. 30X3B -■‘X t» Mirkt. ‘ion v*n boven- Lawugjawwi Ginwr fijne eetwaren neu aan piijion ion 1-50 de kit° 1-40 1-00 er i, 1-50 1-55 r lo» (gesorteerd 1, gebrand aan 1,2 Lil» struyf. fr wordt erne m70 al koste- 0MK3tKXXKm3G^ -a Belxie S/DÉPOSÏiO lik, 'storing d(.r -I‘n ..ringt Hxr-,,: tot ziekte l ““"gezen; ?e‘.de wagen ^rdeekn "•jHietd ju rondom ‘b- kk- .’ailgenAn.cn ‘P'jn in do ^rech;.,.- ?r?»ter werd ‘‘‘'Meid of «Ïo’f vuo'r. “«’t> nadert i 41’het een 18» kom er .'c.niS'ii t,jd r!°l,P krijjt rl?e Ultw.;- Sleed, Jhuti.amciic s|kliten'cnt- btc kweili, 'K. de ai.1t’ Wt,n la-d.- z Ifs moct het tol ild" ?tla’t terug tot e f,1f kto '!t afdoende pre- tio iüüp bii Zo». a‘kle'n iLn >‘*lcn t..k ““‘j: der C “PUill k,.,i DOOK BEVEL VAN EEN connissAiRE special ZAL DE TER EERE VAN DE die Sioiiït vaarwel zeggen aan ESeyvaert, ter gelegenheid van de KLOPPING VAN ANTWERPEN. 'r,~iniiii i

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 1