1
I
1
ttffl
I
3
U).
echt
Veurne, 23 Februari 1881.
EN.
37e jaar
ft o
de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. be
van hunne kinderen; immers zij zijn door hun
en
©urne.
onderstennen, en door de wel zijn zij gehouden
voor de staatsscholen bij te dragen. Ik stel dus
voor aan
X.
*v<* Vanhovc,
'n e.
Wal de versiering der stralen betreft, ’t was
ook een mager beestje Diep in de 31 vaandels,
aan bijzondere huizen, en de
!Ec Hamer.
Bij den aanvang der zitting van dinsdag is M. Jot-
trand. die eene schilderij beknibbeld had, geplaatst
in het paleis der akademie, zonder ze gezien te heb
ben, duchtig afgezweept geweest door MM. DelCour
en Beernaert. De man kon niet verdragen dat er
onder de 75 personen, op de schilderij afgcbeeld,
vijf geestelijken zijn. Om te doen zien hoeveel his
torische kennissen in zijn liberaal geuzenhoofd zitten,
is hel genoeg te zoggen dat hij Froissart voor eenen
kapucien en oenen raadsheer van Mechelen voor
eenen kardinaal had genomen.
Vervolgens is de hulpsom van 14,000 fr. aan den
Vlaamscben theater, op voorstel van minister Rolin.
zelve, van de helft verminderd. Wat zullen de
theater-vlamingen nu zeggen van hunnen welbemin
den vlaamschen minister?
Daarna is het budget van binnenlandsche zaken
gestemd, met 63 stemmen tegen 44. Geheel de
rechterzij heeft tegen gestemd. Zoodat meester Rolin
nu met zijn budget weg is. Wat hij tijdens de be-
beraadslaging heeft moeten uitstaan, zal al gauw ver
geten zijn; hij zal nu weêr gaan afzetten, verbreken
en speciale kommissarissen zenden dat het een plei-
zier zal zijn, maar opgepast, manneken, van den
specialen commissaris van 1882,'l is te zeggen van
de kiezingl...
Hiezing te Antwerpen.
Donderdag hebben de katholieken van Ant
werpen eene roemrijke zegepraal op de geuzen
behaald. De katholieke kandidaat, M. Cogels-
Osy, is, met 151 stemmen 'meerderheid, tol
senateur gekozen. Ondanks al den dwang en
de schandelijke werking der geuzen, ondanks
al de bedreigingen, het geld, de macht en het
gezag, heeft de geuzerij de Antwerpenaren niet
kunnen beletten hunne vrije meening luidop
aan het land kenbaar te maken. Weg met de
geuzenIs de ware beteekenis van de kiezing
van Dondeidag.
Geheel het land door moet het volk alle ge
legenheden waarnemen om zijne vrije rechten
te doen gelden legen onze geusche dwinge
landen die het land willen ten onder helpen.
Overal waar de geuzen aan het hoofd zijn moet
Eene les voor de vervolgers van
’t katholiek onderwijs.
De katholieke bisschoppen van Australië doen
krachtdadige pogingen om den stroom der
goddeloosheid legen te houden, die daar ook de
openbare scholen te wege is te overweldigen.
Welnu, de anglikaansche bisschop van Mel
bourne, Dr Moorhouse, geeft hun ten volle ge
lijk
In de kwestie van de opvoeding, zegt hij,
welke hier te lande zoo sterk de gemoederen
ophitst, moeten de katholieken met de protes
tanten niet verward worden. De protestanten
laten hunne scholen varen en toonen alzoo dal
zij er niet veel zaak van maken; de katholieken
integendeel houden de hunne slaande en verde
digen ze met buitengewoone zorg en leggen
alzoo hunnen diepen en onoverwinnelijke!! af
keer aan den dag voor alle opvoeding die niet
godsdienstig is in den waren zin des woords.
Ik vind dal hel onrechtveerdig' is de katholieken
53 Feb.
26 a 30 -
23 a 24 -
16-a 18 50
-a -
12 a 15
26 - a 28 -
-a-
28—a 30
deren deel der
en het brood
1/2 kilo, 48 c.
15 Ni
8
het
u ui 8epaa d
i d' a'■*"g
A1 d-Ze ve-1
De Schoolinwisitie te Rousselaere.
Den 14 dezèr heelt de inkwisitoriale school-
rechtbank te Rousselaere weer zitting gehouden.
Het publiek was talrijker dan de eerste maal; en
nogmaals, zegt deMandelgahn, heeft men aan den
gang der zaken al de partijdigheid kunnen op
merken, waarmede hel onderzoek geleid wierd.
Al de beschuldigingen, die in de eerste zitting
vooruitgezet en ten laste gelegd waren der gees
telijkheid van de stad, werden door den E. II.
deken weerlegd en vernietigd. De getuige wees
klaar en duidelijk het kamp aan waar allen
dwang gebruikt wordt, en verzekerde dat, moest
bij naar de officiële scholen gaan en aan de
kinderen hel blijde nieuws aanbrengen dat hun
ne ouders vrij zijn en zij naar eene school mogen
gaan volgens keus, hij met negentig kinderen,
op honderd, aan den arm van de officiële scholen
naar de katholieke zou optrekken.
De uitslag dezer zitting zoo als deze van 31
januari, is eene zegepraal voor de katholieke
partij van Rousselaere, en hel strekt haar ter
eere te moeten bestatigen, dat allen dwang, on-
wettigen zoowel als wettigen, door de geuzen
alleen wordt uitgeoefend.
zieners van het gouvernement, of, als men dat
liever heeft, hun voor ’t onderhoud hunner
hoord, doch T is waarheid.
Overigens het onthaal waarop de manifesteer-
ders mochten rekenen was voorzegd door de
volgende vlaamsche affiche aan al de hoeken der
straten geplakt
KARNAVAL TE BRUGGE
acht dagen vroeger beginnen
den Zondag 20 Februari 1881,
CHAMPETTERS MANIFESTATIE
Ten 3 1/4 ure begonnen, is de stoet om 4 4/2
uiteengegaan; twee muziekmaatschappijen poet
sten eerst de plaats, en veel manifesteerders
deden ook zoo. De overblijvende muzieken speel
den elk een stukje; de laatste speelde eene treur-
marsch, waarschijnlijk ter gelegenheid der ne
derlaag van de geuzen te Antwerpenen om
7 ure waren geene vreemde geuzen, noch cham
petters, noch burgemeesters in de stad meer te
zien
er dapper gèstreden worden om ze van kant te
helpen, en aan het belgisch volk een bestuur
te geven in etenzin met zijne meening.
Manifestatie te ESrwgge.
Zondag heeft te Brugge eene betoóging,
ingericht door de liberalen, ter eere van M. den
gouverneur Heyvaert plaats gehad, ter gelegen
heid zijner bevordering lol officier der Leopolds
orde. De burgemeesters en schepenen uit de
steden en gemeenten waren door de arrondisse-
menis-commissarissen tot de manifestaiie uitge-
noodigd. De burgemeesters en schepenen waren
verzocht zich mei hunne écharpe te omgorden,
en de veldwachters moesten drager zijn van het
vaandel hunner gemeente.
Alhoewel die manifestatie van hooger hand
was bevolen, hebben er op de 250 gemeenten
der provincie, slechts 23 burgemeesters en 54
champetters (waarvan 42 een vaandel meê had
den), aan den officielen oproep der arrondisse-
lh. muu uuc l)Ci u.uccuuccu.g 1S uc ménts-eommissarissen beantwoord.
teenemaal te doen betalen voor het onderwijs i w.it uarc;or;n„ Cf,.nla„
Oorlog aan <lc Kerk.
De oorlog dien men de Kerk aandoet is voor
al schrikwekkend, omdat hij niet rechtzinnig,
maar op eene listige en schijnheilige wijze ge
dreven wordt. Indien de goddeloozen openlijk
zegden waar zij naartoe willen, wij zouden hen
gemakkelijk bestrijden en de geloovigen zouden
weldra eenen walg hebben van hunne buiten
sporigheden. Maar zij weten de pil te vergulden
en bedienen zich van klinkende woorden, die
geenen bepaalden zin hebben, of welkeis be-
bepaalden zin zij in het duister laten,' om alzoo
de onnoozelen te misleiden, en iedereen weet
hoe belooverend zekere woorden zijn.
Neemt bij voorbeeld de woorden vrijheid,
beschaving, onafhankelijkheid, vooruitgang. De
liberalen zeggen dat zij voor de vrijheid zijn,
en zij krenken of vernietigen bijna al de consli-
tutioneele vrijheden.
Zij beweren voor de beschaving te zijn; maar
welke beschaving? Eene die men moet gaan
zoeken bij de wilde stammen in Azia en Afrika?
wanl zij geven den vollen toom aan alle onge
regelde driften, en men weet waar deze den
mensch heen leiden tot zijn geestelijk en tijdelijk
verderf. Zij spreken gedurig van vooruitgang, en
met alle godsdienstige gevoelens te bestrijden,
werken zij dag en nacht om hel menschdom lot
de barbaarschcid te brengen, gelijk Leopold 1
hel voorzegd heeft. Zij spreken van onafhanke
lijkheid, en zij hebben hunne ziel aan den duivel
verkocht; en met lijf' en ziel aan de logie ver
bonden, als ellendige slaven, stemmen zij al
wat de logie hun oplegt.
Zij spreken van algemeene best en met deze
oude zaag, dringen zij ons de nuttelooste lasten
en snhroomlijksle or.rechtveerdigheden op, en
zullen hel land tol de bankroet voeren 1
Een diplomaat zegde eens dat de spraak aan
een mcnsch gegeven is om zijne gedachten te
verbergen. Dat is bijzonder waar voor de libe
ralen. Als zij der. spot drijven met het woord van
God en van zijnen plaatsvervanger, dat is in den
naam der hedendaagsche beschaving. Daarom
ook willen zij het getal kerken en priesters be
palen en de huizen van verderf vermenigvul
digen; 'tis de beschaving die zedelooze schouw
burgen vraagt; 't is nog in naam der beschaving
dat eene drukpers de geesten bederft en dal de
schilder- en beeldhouwkunde de oogen en de
harten bezoedelt door de schandelooste printen
en beelden 1 En dan durft men nog spreken van
consciëntie, zcdcleer en diergelijke. Gaat eene
consciëntie zoexen in eenen mensch die geen
gezag erkent en aan niets gelooft. Wat consciën
tie hadden de heidenen en wat voor zedelcer?
Zij erkenden de veelwijverij en den slavenhan
del. Zouden de liberalen ook daarheen willen?
Eene zedelcer zonder godsdienst is maar eene
zcdelecr in de lucht, en heeft geen grond. De
welsprekende Keiler zegde in de fransche Ka
mers Indien de ziel niet onsterfelijk is, dan
is het de moeite niet weerd dat wij ons den kop
breken om eene zcdcleer op te zoeken. Indien
God niet bestaat, die den oorsprong en de be
krachtiging van de zedeleer moet wezen, zou ik
mij het recht niet toekennen van mij eene ze
deleer te vormen. Gij spot, zegde hij, met de
zoogezegde lichtgeloovigheid der christenen die
het gezag van den Paus erkennen, ik zou dui
zendmaal belachelijker vinden dat men ons kort
stondig gezag zou erkennen om eene zedeleer
voor te schrijven.
De zedeleer is de wetenschap der plichten.
Maar plichten veronderstellen eene gcloofs-
leering, een grondslag, en de zedeleer zal altijd
in evenredigheid staan met de gcloofsleering
die men aanneemt.
Indien God niet bestaat, zegde J.-J. Rousseau,
dan is de slechte mensch verstandig en de
brave maar een zot.
Ziet daar waar men den mensch naartoe leidt,
als hij gehoor geeft aan de drogrede der vrij
metselarij. ’t Is de Kerk die de wereld gered
heeft, en de Kerk alléén is in staat om hem
heden te redden, indien hij nog wil gered
worden.
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na
groote letters volgens plaatsruimte. - Rech|C1 lijke eerherstellingen 1 fr. - Een NÜ5 cent. - Afzonderlijke nummers voor artikels enz «0 frhet 100
De Annoncen voor lielgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en '(buitenland worden ontvangen door het Office de Pubucité, Magdalènastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drtikker-uilgever. Zwarte Nonnenstraat; 4. te Veurne.
geweten verplicht onafhankelijke scholen te waarvan (wee
overige 29 aan herbergen, verdeeld als volgt
de kaiholieke'n toelagen te verleeaen. °P 3 i» de Zuidaandslraat, 1 in
vast te stellen volgens de verslagen der op- J
s t de Breydelstraat, 2 in de Philipslockstraat, 2 op
de theaterplaats, en 15 op de Markt. T Is onge
scholen de zelfde voorrechten toe te slaan als in i
Canada.
Zooals die protestantsche bisschop spreekt,
spreekt ook het gezond oordeel; maai de blinde i
haat, dien onze ministers tegen den katholieken
godsdienst gezworen hebben, doet hen spotten
met gezond verstand, wet en recht als het er op
aankomt om zielen aan de Kerk te ontrukken.
30X3B
-■‘X
t» Mirkt.
‘ion v*n boven-
Lawugjawwi Ginwr
fijne eetwaren
neu aan piijion
ion 1-50 de kit°
1-40
1-00
er
i, 1-50
1-55 r
lo» (gesorteerd
1, gebrand aan
1,2 Lil»
struyf.
fr wordt erne
m70 al koste-
0MK3tKXXKm3G^
-a
Belxie
S/DÉPOSÏiO
lik,
'storing d(.r
-I‘n ..ringt
Hxr-,,:
tot
ziekte
l ““"gezen;
?e‘.de wagen
^rdeekn
"•jHietd ju
rondom
‘b- kk-
.’ailgenAn.cn
‘P'jn in do
^rech;.,.-
?r?»ter werd
‘‘‘'Meid of
«Ïo’f
vuo'r.
“«’t> nadert
i 41’het een
18» kom er
.'c.niS'ii t,jd
r!°l,P krijjt
rl?e Ultw.;-
Sleed,
Jhuti.amciic
s|kliten'cnt-
btc kweili,
'K. de ai.1t’
Wt,n la-d.-
z Ifs
moct het
tol ild"
?tla’t terug
tot e
f,1f kto
'!t afdoende
pre-
tio iüüp bii
Zo».
a‘kle'n iLn
>‘*lcn t..k
““‘j: der
C “PUill k,.,i
DOOK BEVEL VAN EEN
connissAiRE special
ZAL DE
TER EERE VAN DE
die Sioiiït vaarwel zeggen aan ESeyvaert,
ter gelegenheid van de
KLOPPING VAN ANTWERPEN.
'r,~iniiii i