J
I
E
IE
I
1908.
N°
11 Mei 188L
jaar
Dit blad verschijnt deh Woensdag, ohmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoneen 20 ccntimen per regel. De
7
dag I’1™ Mei, onder hot Lof. door hot'zingen van
don Veni Creator, en het planton van het Kruis.
Hij zal gesloten worden, op Allerheiligen dag, on
der hel Lof. met den lofzang Te, Deunt,
Wij koesleren de zoele hoop, Z. L. B., dal gij al
len dezen Jubilé zult verdienen, die voor sommigen
de laatste van hun leven is; en dat gij met vlijt liet
uwe zult bijbrengen, om den Hemel te verzoenen,
en milden zegen te bekomen voor den Pans, voor
de 11. Kerk en voor ons dierbaar Vaderland.
En zullen deze tegenwoordige van den predikstoel
algelezen worden in al de kerken en openbare bid
plaatsen van ons Bisdom, op Zondag, l*te" Mei aan
staande.
Gegeven te Brugge, den 14 April 1881.
t JOANNES-JOSEPHUS, mssciiop van brugce.
Op bevel zijner Doorl. lloogweerdigheid F. Nolf,
Kan. Secret.
Hoo komt het dat men van katholiek
liberaal of geus wordt?
Karei was katholiek; maar, op zekeren dag, begeeft
hij zich naar een onzedig tooneelspel; wat later'valt
er in zijne handen eene goddelooze en tevens zeden-
looze gazelle, dan nog geelt een geus hem de werken
van Voltaire te lezen. Kareis hert wierd bedorven en
zoo vuil als een stinkenden poel van vuil water! Hij
voelt hem door lage driften branden; zijne katho
lieke vrienden berispen hem. en daarhij steekt hem
liberaal en is daar eerlijk man
Veürne,
Francis was katholiek; maar hooveerdig gelijk
een gaai met pauwpennen versierd. Hij meende een
van de zeven grieksche wijzen te zijn en al het ver
stand van de wereld in bezit te hebben. Hoe zou hij
hem knum-n houden met den gemeenen man; hoe
zou hij hm kunnen onderwerpen .aan de leering der
11. Kerk? Wie zou durven gebieden aan hem die alle,
vernuft bezit? Hij zal een middel zoeken om te pralen
en te schitteren; hij zal van den groolen heer spe
len.... en Francies is geus!
kloosterlingen er één zij, die volgens zijnen staal
niet leeft; wat zou dat bewijzen?.... Slechte
priesters zijn dungezaaide uitzonderingen; zon
der dit zou het zeker zoo zeer in ’t oog niet,
vallen. Wij zullen aan de brave cn zedige geuzen
doen opmerken, dat nooit de Kerk verklaard
heeft, dat er tusseben hare priesters geene geu
zen mogelijk zijn! Indien er ongelukkiglijk soms
iels voorvalt, dal den priesterlijken staat ont
eert, dan roepen de geuzen: Zie! zoo zijn de
priesters! en dan weten zij goed genoeg, dal zij
valschheid vertellen, dat de priesters de eerste
zijn om over den misstap van een hunner te
zuchten, en dal de kerkelijke overheid er aan
stonds bij is om den plichtige naar behooren te
behandelen en lot betere gevoelens te brengen.
Ge moet op dien éénen priester der vijl
honderd geene aandacht geven zie de
vier honderd negeji-cn-negentig aan de Kerk
getrouw gebleven; zie deze bij uwe kinderen,
bij de radeloozen, bij den arme, bij de sterfbed
den en in hunne bid- en studeervertrekken! Zoo
zijn ze, de priester, en niet zoo als die gevallene!
De geuzen maken zich wetens en willens
gelijk aan de raven. Die vogelen vliegen door
de lucht, over velden en weiden heen, en geven
geen aandacht op de gezonde kudden, welke in
de velden grazen. Doch ginds, op den hoek
van de weide, bij de gracht ligt een verdwaald
schaap in slaat van ontbinding of verrotting
daar vallen zij op neder, en wraakzuchtig slaan
zij er bek en klauwen in.
Tusschen de priesters, wier leven van tijd tot
tijd de Kerk bedroeft, zijn er twee soorten.
Eerste soortEen priester begaat eene fout, de
Kerk vermaant en bestraft hem met moederlijke
liefde. De verdwaalde bevroedt zijne misdaad,
en onderdanig aanveerdt hij de opgelegde boete.
Zijn schelmstuk is, honderd op één, zoo groot
met, dat, zoo hij een burger ware, men hem
den naam van deftig man zou durven ont
zeggen. Seffens wordt het feit Vergroot
door al de geuzcnbladcn cn uitgebazuimd.
Die eerlijke schrijvers, welke, in artikelen en
feuilletons, niets doen de goede zeden onder
mijnen, zijn dan schuimend van razernij, omdat
een ongelukkige, in een oogenblik van ver
getelheid, hunne princiepen bijgetreden is!....
Ging dc'priesler tot de tweede soort over, wierd
hij doors'echt, dat wil zeggen, bleef hij in zijne
dwaling verhard, lachte hij met de vermanin
gen der Kerk en met de straf hem opgelegd,
dan keerde zeker de kaart; dan wierd hij bij
de geuzen een groot man; de grootste schelm
stukken wielden lichte en vergeeflijke zwak
heden, wat zeg ik, natuurlijke vereischlen!
De ondeugende priester, in strijd met de Kerk,
is immers een geus!....
Zoo do priesters slecht waren, geloof vrij,
lezer, de geuzen zouden er niets tegen hebben.
Zoo de Kerk moest zeggen Mijne priesters
deugen met, dan zouden de geuzen hunne vu
rigste verdedigers zijn.
JOANNL'S-JOSEPIIUS ÏCT,
door de bermhartigheid Gods en de genade van den
II. Apostelijken Stoel, Bisschap van Brjiage. Huls
prelaat van Z. II. den Paus en Assistent bij den
pauzelijken Troon, aan tie geestelijkheid en de ge-
loovigen van ons bisdom, zaligheid en zegen
Zeer Lieve Broeders
Gehoorzaam a.m de bevelen van onzen II. Vader,
l’atis Leo Nlll, verkondigen Wij dén Apostblischen
Brief, die Ons van boogeilnnil komt' toegezonden
<e worden eu die aan de katholieke wereld de uit
muntende gunst loestaat van eenen builengewonen
Ju l>; lé. ynawps.:
Als Hij aan de wereld deze nieuwe weldaad
scheukt, te midden der weedommeij van hel tegen
woordige cn in het vooruitzicht van nog groolere
kwalen die ons bedreigen, heeft Zijne Heiligheid
voor oogwit al de kinderen dei H. Kerk te ver-
«enigen. in eene en dezelfdp uilli 'ezmning van god-
vrueliligheid. en in h>*t plegen van boelveerdigheid
cn goede werken, ten einde de gramschap des Hemels
te bedaren, de aanslagen der goddeloosheid tegen
te houden en eindelijk te bekomen, voor den 11.
Stoel, voor de II. Kerk en voorde menschelijkc
samenleving zelve, de zoo verlangde wederkomst van
gerechtigheid, ware vrijheid cn vrede.
Kennende welke gezoclcns 11 bezielen, hebben Wij
de volle zekerheid. Z L. B.. dat gij met heiligen we
dijver aan den oproep zult beantwoorden die u ge
daan is; des te meer omdat die oproep recht naar
uw geloof gaat, en dit ten behoeve van het weerdigste
en liefste dat gij hier op aarde hebtden H, Stoel,
■de H. Kerk cn hel Vaderland.
Luistert thans naar de wcorden van onzen II. Va
der.
De Encycliek hebben wij medegedeeld in ons
nummer van 30 Maart.)
1. Krachtens de volmacht die Ons hierboven wordt
geschonken, bepalen Wij do kerken die vólgens de
Jubilé-Bulle bezocht zullen worden, als volgt:
«jlnonze Bisschoppelijke Slad Brugge: de Hoofd
kerk van S‘ Salvators en de kerken O. L. Vrouw en
^‘^•icubs
In de stad Yperen: dedecanaie kerk van S' Maar-
lens en de kerken van S' Pieters en S' Jacobs;
Ir. de Stad Koutiiijk de dccanale kerk van S*
Maartens en de kerken van O. L. Vrouw en Sl
Koehns
In de Stad Oostende de dccanale kerk van de HH.
Petrus en Paulus, de kerk van O. L. Vrouw cn de
Gapucijnenkerk
iu <ie Siad Hoissei.af.re: de decanale kerk van Sl
MichielS en de kerken van Sl Amandus én 0. L,
Vrouw
In de Stad PmmniNGUEde dccanale kérk van S*
Bertens en de kerken van O. L. Vrouw en S’ Jan
Zullende elke dezer drie kerken tweemaal moeten
bezocht worden.
b) Inde Stad Meenen; de decan tic kerk van Sl
Vedastus cn de keik van S' Franciscos
In de Stad Tiiiei.t de dccanale kerk van Sl Pie
ters en de kerk der Paters Recoletten
Inde Slad Velrne de dccanale kerk van St.
Nicolaus en de kerk van S” Walburga
Zullende elk dezer twee kerken driemaal mot ten
bezocht worden,
c) Voor de overige Steden cn Dorpen, de parochie
kerk van ieder, die z< smaal zal moeien bezocht worden
II. De Jubilé toegestaan zijnde van den 19" Maart
tot den 1" November, feestdag van Allerheiligen, zoo
moet men, om den Aflaat te verdienen en de andere
gunsten E genieten die eraan vast zijn, gedurende
hel bepaalde tijdvak
De hierboven aangewezene kerken bezoeken en
daar bidden volgens inzicht van Zijne Heiligheid. B.
V, vijfmaal Ottze Vader en Vees Gegroet; 2" cens
Vasten, de spijzen dervende zoo als op Goeden-Vrij-
d ig3" eene aalmoes geven aan eenig godvruchtig
werk 4’ te bicchlc gaan; 5" te Communie gaan.
Een oproep doende tol do dienstwilligheid van
onze weerde geestelijkheid, wekken ij de Heeren
Pastors op, om voor zooveel het mogelijk is de, gc-
lopvigen Ie bereiden tot de genaden van den Jubilé
door de oefeningen, waar het zijn kan, eener geeste
lijke Zending, of ten mifi.deMoor bijzondere sermoe
nen, waartoe zij z:ch benevens hunne Heeren Onder
pastors, wederzijdschc htilp zullen Iconen'; enten
dien einde geven Wij vanuit af oorlof om te binee-
i-ep, elk maal dat de Heeren Pastors zulks zullen
noodig oordeelen.
III. De jubilé zal, in alle de parochiale kerken van
ons Bisdom plcchtiglijk geopend worden den Zon-
-
POLITIEK OVERZICHT.
Frankrijk. De moeilijkheden tusschen
Frankrijk en Tunesie zullen waarschijnlijk al
gauw een einde nemen. In eenen ministerraad,
onder voorzitterschap van M. Grévy, heeft de
minister van oorlog goede tijdingen medege-
deeld.over de krijgsverrichtingen.
De opstandelingen zijn bijna ingesloten door
de Franschen, welke na Bizerle en andere plaat
sen bezet Ie hebben zonder tegenstand te ont
moeten, nu ook zonder gevecht bezit genomen
hebben van Sidi-Abdallali. De bezetting van deze
belangrijke plaats verzekert den beslissenden
uitslag van den veldtocht.
Engeland. Een wetsontwerp is door het
Engelsch Lagerhuis in tweede lezing goedge
keurd dat de liberale gezatten in Belgie vreemd
doet opzien. Op aanvraag der afgevaardigden uit
het land van Wallis is het verbod gestemd van 's
zondags, in de herbergen, nog sterke dranken
te yerkoopen.
liet Lagerhuis was van gevoelen dat de dag
des Heeren niet boter kan geheiligd worden dan
door zich als deftig mtin te gedragen cn hel
noodzakelijk was hei kwade voorbeeld van dron
ken kerels met eens uil te roeien.
Een ander wetsontwerp, dat nog niet ter be
spreking isgekomen, breidt dit verbod totgansch
Engeland uil en vermindert het getal uren waar
op het de herbergiers toegelaten is zelfs andere
dan sterke dranken te schenken.
Zou Eiigeland’s eerste staatsman, M. Gladsto
ne, al spoedig zijnen tegenstrever, lord Beacons
field naar liet ander leven volgen? Men meldt
dat de eerste minister -r een oud man - ten
gevolge center valling, sedert vrijdag zijne ka
mer niet meer verlaat. Lord Salisbury zou aan
geduid zijn als de leider der oppositie in de
lordskamer.
Spanje. De kicsworstcling voor de ver
nieuwing van de helft der municipale raden is
het cenige punt waarop in dit land de oogen
gevestgd zijn. Volgens men verzekert heeft de
goiiverneinentcele partij de bovenhand in Madrid
doch van eenen anderen kant zegepraalt de rc-
puldikein'Che partij van M. Castelar in verschei
dene goote sleden.
Rusland. De nihilisten worden van dag
lol dag stoutmoediger in hunne snoode wer
kingen en alles doel voorzien dat wij kortelings
eenen aanslag op het leven van den nieuwen
Czar, Alexander III, zullen aan te teekenen
hebben. Bijna dagelijks vindt men bedreigings-
plakkaarlen op de muren van St. Petersburg
aangeplakt, tegen den keizer en zijn bestuur.
Wanneer zal deze eens begrijpen dat de dwin
gelandij en despolismus wraak en opstand ver
wekken waarvan vroeg of laat de dwingeland
zelf het slachloiïer is.
BJc priesters cn hunne vijanden.
Dagelijks leest men in de gcuzenbladen voor
vallen van priesters, die de heiligheid van
hunnen staat vergeten hebben. Veronderstel een
oogenblik, dat op vijf honderd priesters en
«JuLilr van ÜWS48.
grciote letters volgens plaatsruimte. Piechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoneen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office de Pi rlicitE, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraah 4, te Veurnev
i
7
IIZ
I... I
-