J I E IE I 1908. N° 11 Mei 188L jaar Dit blad verschijnt deh Woensdag, ohmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoneen 20 ccntimen per regel. De 7 dag I’1™ Mei, onder hot Lof. door hot'zingen van don Veni Creator, en het planton van het Kruis. Hij zal gesloten worden, op Allerheiligen dag, on der hel Lof. met den lofzang Te, Deunt, Wij koesleren de zoele hoop, Z. L. B., dal gij al len dezen Jubilé zult verdienen, die voor sommigen de laatste van hun leven is; en dat gij met vlijt liet uwe zult bijbrengen, om den Hemel te verzoenen, en milden zegen te bekomen voor den Pans, voor de 11. Kerk en voor ons dierbaar Vaderland. En zullen deze tegenwoordige van den predikstoel algelezen worden in al de kerken en openbare bid plaatsen van ons Bisdom, op Zondag, l*te" Mei aan staande. Gegeven te Brugge, den 14 April 1881. t JOANNES-JOSEPHUS, mssciiop van brugce. Op bevel zijner Doorl. lloogweerdigheid F. Nolf, Kan. Secret. Hoo komt het dat men van katholiek liberaal of geus wordt? Karei was katholiek; maar, op zekeren dag, begeeft hij zich naar een onzedig tooneelspel; wat later'valt er in zijne handen eene goddelooze en tevens zeden- looze gazelle, dan nog geelt een geus hem de werken van Voltaire te lezen. Kareis hert wierd bedorven en zoo vuil als een stinkenden poel van vuil water! Hij voelt hem door lage driften branden; zijne katho lieke vrienden berispen hem. en daarhij steekt hem liberaal en is daar eerlijk man Veürne, Francis was katholiek; maar hooveerdig gelijk een gaai met pauwpennen versierd. Hij meende een van de zeven grieksche wijzen te zijn en al het ver stand van de wereld in bezit te hebben. Hoe zou hij hem knum-n houden met den gemeenen man; hoe zou hij hm kunnen onderwerpen .aan de leering der 11. Kerk? Wie zou durven gebieden aan hem die alle, vernuft bezit? Hij zal een middel zoeken om te pralen en te schitteren; hij zal van den groolen heer spe len.... en Francies is geus! kloosterlingen er één zij, die volgens zijnen staal niet leeft; wat zou dat bewijzen?.... Slechte priesters zijn dungezaaide uitzonderingen; zon der dit zou het zeker zoo zeer in ’t oog niet, vallen. Wij zullen aan de brave cn zedige geuzen doen opmerken, dat nooit de Kerk verklaard heeft, dat er tusseben hare priesters geene geu zen mogelijk zijn! Indien er ongelukkiglijk soms iels voorvalt, dal den priesterlijken staat ont eert, dan roepen de geuzen: Zie! zoo zijn de priesters! en dan weten zij goed genoeg, dal zij valschheid vertellen, dat de priesters de eerste zijn om over den misstap van een hunner te zuchten, en dal de kerkelijke overheid er aan stonds bij is om den plichtige naar behooren te behandelen en lot betere gevoelens te brengen. Ge moet op dien éénen priester der vijl honderd geene aandacht geven zie de vier honderd negeji-cn-negentig aan de Kerk getrouw gebleven; zie deze bij uwe kinderen, bij de radeloozen, bij den arme, bij de sterfbed den en in hunne bid- en studeervertrekken! Zoo zijn ze, de priester, en niet zoo als die gevallene! De geuzen maken zich wetens en willens gelijk aan de raven. Die vogelen vliegen door de lucht, over velden en weiden heen, en geven geen aandacht op de gezonde kudden, welke in de velden grazen. Doch ginds, op den hoek van de weide, bij de gracht ligt een verdwaald schaap in slaat van ontbinding of verrotting daar vallen zij op neder, en wraakzuchtig slaan zij er bek en klauwen in. Tusschen de priesters, wier leven van tijd tot tijd de Kerk bedroeft, zijn er twee soorten. Eerste soortEen priester begaat eene fout, de Kerk vermaant en bestraft hem met moederlijke liefde. De verdwaalde bevroedt zijne misdaad, en onderdanig aanveerdt hij de opgelegde boete. Zijn schelmstuk is, honderd op één, zoo groot met, dat, zoo hij een burger ware, men hem den naam van deftig man zou durven ont zeggen. Seffens wordt het feit Vergroot door al de geuzcnbladcn cn uitgebazuimd. Die eerlijke schrijvers, welke, in artikelen en feuilletons, niets doen de goede zeden onder mijnen, zijn dan schuimend van razernij, omdat een ongelukkige, in een oogenblik van ver getelheid, hunne princiepen bijgetreden is!.... Ging dc'priesler tot de tweede soort over, wierd hij doors'echt, dat wil zeggen, bleef hij in zijne dwaling verhard, lachte hij met de vermanin gen der Kerk en met de straf hem opgelegd, dan keerde zeker de kaart; dan wierd hij bij de geuzen een groot man; de grootste schelm stukken wielden lichte en vergeeflijke zwak heden, wat zeg ik, natuurlijke vereischlen! De ondeugende priester, in strijd met de Kerk, is immers een geus!.... Zoo do priesters slecht waren, geloof vrij, lezer, de geuzen zouden er niets tegen hebben. Zoo de Kerk moest zeggen Mijne priesters deugen met, dan zouden de geuzen hunne vu rigste verdedigers zijn. JOANNL'S-JOSEPIIUS ÏCT, door de bermhartigheid Gods en de genade van den II. Apostelijken Stoel, Bisschap van Brjiage. Huls prelaat van Z. II. den Paus en Assistent bij den pauzelijken Troon, aan tie geestelijkheid en de ge- loovigen van ons bisdom, zaligheid en zegen Zeer Lieve Broeders Gehoorzaam a.m de bevelen van onzen II. Vader, l’atis Leo Nlll, verkondigen Wij dén Apostblischen Brief, die Ons van boogeilnnil komt' toegezonden <e worden eu die aan de katholieke wereld de uit muntende gunst loestaat van eenen builengewonen Ju l>; lé. ynawps.: Als Hij aan de wereld deze nieuwe weldaad scheukt, te midden der weedommeij van hel tegen woordige cn in het vooruitzicht van nog groolere kwalen die ons bedreigen, heeft Zijne Heiligheid voor oogwit al de kinderen dei H. Kerk te ver- «enigen. in eene en dezelfdp uilli 'ezmning van god- vrueliligheid. en in h>*t plegen van boelveerdigheid cn goede werken, ten einde de gramschap des Hemels te bedaren, de aanslagen der goddeloosheid tegen te houden en eindelijk te bekomen, voor den 11. Stoel, voor de II. Kerk en voorde menschelijkc samenleving zelve, de zoo verlangde wederkomst van gerechtigheid, ware vrijheid cn vrede. Kennende welke gezoclcns 11 bezielen, hebben Wij de volle zekerheid. Z L. B.. dat gij met heiligen we dijver aan den oproep zult beantwoorden die u ge daan is; des te meer omdat die oproep recht naar uw geloof gaat, en dit ten behoeve van het weerdigste en liefste dat gij hier op aarde hebtden H, Stoel, ■de H. Kerk cn hel Vaderland. Luistert thans naar de wcorden van onzen II. Va der. De Encycliek hebben wij medegedeeld in ons nummer van 30 Maart.) 1. Krachtens de volmacht die Ons hierboven wordt geschonken, bepalen Wij do kerken die vólgens de Jubilé-Bulle bezocht zullen worden, als volgt: «jlnonze Bisschoppelijke Slad Brugge: de Hoofd kerk van S‘ Salvators en de kerken O. L. Vrouw en ^‘^•icubs In de stad Yperen: dedecanaie kerk van S' Maar- lens en de kerken van S' Pieters en S' Jacobs; Ir. de Stad Koutiiijk de dccanale kerk van S* Maartens en de kerken van O. L. Vrouw en Sl Koehns In de Stad Oostende de dccanale kerk van de HH. Petrus en Paulus, de kerk van O. L. Vrouw cn de Gapucijnenkerk iu <ie Siad Hoissei.af.re: de decanale kerk van Sl MichielS en de kerken van Sl Amandus én 0. L, Vrouw In de Stad PmmniNGUEde dccanale kérk van S* Bertens en de kerken van O. L. Vrouw en S’ Jan Zullende elke dezer drie kerken tweemaal moeten bezocht worden. b) Inde Stad Meenen; de decan tic kerk van Sl Vedastus cn de keik van S' Franciscos In de Stad Tiiiei.t de dccanale kerk van Sl Pie ters en de kerk der Paters Recoletten Inde Slad Velrne de dccanale kerk van St. Nicolaus en de kerk van S” Walburga Zullende elk dezer twee kerken driemaal mot ten bezocht worden, c) Voor de overige Steden cn Dorpen, de parochie kerk van ieder, die z< smaal zal moeien bezocht worden II. De Jubilé toegestaan zijnde van den 19" Maart tot den 1" November, feestdag van Allerheiligen, zoo moet men, om den Aflaat te verdienen en de andere gunsten E genieten die eraan vast zijn, gedurende hel bepaalde tijdvak De hierboven aangewezene kerken bezoeken en daar bidden volgens inzicht van Zijne Heiligheid. B. V, vijfmaal Ottze Vader en Vees Gegroet; 2" cens Vasten, de spijzen dervende zoo als op Goeden-Vrij- d ig3" eene aalmoes geven aan eenig godvruchtig werk 4’ te bicchlc gaan; 5" te Communie gaan. Een oproep doende tol do dienstwilligheid van onze weerde geestelijkheid, wekken ij de Heeren Pastors op, om voor zooveel het mogelijk is de, gc- lopvigen Ie bereiden tot de genaden van den Jubilé door de oefeningen, waar het zijn kan, eener geeste lijke Zending, of ten mifi.deMoor bijzondere sermoe nen, waartoe zij z:ch benevens hunne Heeren Onder pastors, wederzijdschc htilp zullen Iconen'; enten dien einde geven Wij vanuit af oorlof om te binee- i-ep, elk maal dat de Heeren Pastors zulks zullen noodig oordeelen. III. De jubilé zal, in alle de parochiale kerken van ons Bisdom plcchtiglijk geopend worden den Zon- - POLITIEK OVERZICHT. Frankrijk. De moeilijkheden tusschen Frankrijk en Tunesie zullen waarschijnlijk al gauw een einde nemen. In eenen ministerraad, onder voorzitterschap van M. Grévy, heeft de minister van oorlog goede tijdingen medege- deeld.over de krijgsverrichtingen. De opstandelingen zijn bijna ingesloten door de Franschen, welke na Bizerle en andere plaat sen bezet Ie hebben zonder tegenstand te ont moeten, nu ook zonder gevecht bezit genomen hebben van Sidi-Abdallali. De bezetting van deze belangrijke plaats verzekert den beslissenden uitslag van den veldtocht. Engeland. Een wetsontwerp is door het Engelsch Lagerhuis in tweede lezing goedge keurd dat de liberale gezatten in Belgie vreemd doet opzien. Op aanvraag der afgevaardigden uit het land van Wallis is het verbod gestemd van 's zondags, in de herbergen, nog sterke dranken te yerkoopen. liet Lagerhuis was van gevoelen dat de dag des Heeren niet boter kan geheiligd worden dan door zich als deftig mtin te gedragen cn hel noodzakelijk was hei kwade voorbeeld van dron ken kerels met eens uil te roeien. Een ander wetsontwerp, dat nog niet ter be spreking isgekomen, breidt dit verbod totgansch Engeland uil en vermindert het getal uren waar op het de herbergiers toegelaten is zelfs andere dan sterke dranken te schenken. Zou Eiigeland’s eerste staatsman, M. Gladsto ne, al spoedig zijnen tegenstrever, lord Beacons field naar liet ander leven volgen? Men meldt dat de eerste minister -r een oud man - ten gevolge center valling, sedert vrijdag zijne ka mer niet meer verlaat. Lord Salisbury zou aan geduid zijn als de leider der oppositie in de lordskamer. Spanje. De kicsworstcling voor de ver nieuwing van de helft der municipale raden is het cenige punt waarop in dit land de oogen gevestgd zijn. Volgens men verzekert heeft de goiiverneinentcele partij de bovenhand in Madrid doch van eenen anderen kant zegepraalt de rc- puldikein'Che partij van M. Castelar in verschei dene goote sleden. Rusland. De nihilisten worden van dag lol dag stoutmoediger in hunne snoode wer kingen en alles doel voorzien dat wij kortelings eenen aanslag op het leven van den nieuwen Czar, Alexander III, zullen aan te teekenen hebben. Bijna dagelijks vindt men bedreigings- plakkaarlen op de muren van St. Petersburg aangeplakt, tegen den keizer en zijn bestuur. Wanneer zal deze eens begrijpen dat de dwin gelandij en despolismus wraak en opstand ver wekken waarvan vroeg of laat de dwingeland zelf het slachloiïer is. BJc priesters cn hunne vijanden. Dagelijks leest men in de gcuzenbladen voor vallen van priesters, die de heiligheid van hunnen staat vergeten hebben. Veronderstel een oogenblik, dat op vijf honderd priesters en «JuLilr van ÜWS48. grciote letters volgens plaatsruimte. Piechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annoneen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office de Pi rlicitE, Magdalenastraat, 46, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraah 4, te Veurnev i 7 IIZ I... I -

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 1