-I
I
1011.
jaar
I
Vei'rke, 8 Juni 1881.
xl
POLITIEK OVERZICHT.
Frankrijk. M. Gainbetta, de leider der
fransche republiekeins, de toekomende diktator,
heeft dezer dagen een uitstapje gedaan naar
Cahors, zijne gelxjortestad. Alhoewel de voor
zitter der Kamer van afgeveerdigden op een
banket protesteerde tegen de gedachten welke
sommige dagbladen hem toeschrijven, M. Grevy,
de tegenwoordige voorzitter der republiek, te
willen onttroonen, blijft het niet te min waar
voor deze welke een weinig tusschen de regels
lezen, dat bijeen ander doelwit beoogt, dan
enkel de republiek op vaste grondvesten te
bouwen. Zijne verschillige reizen, zijne rede
voeringen doen genoeg zein dat hij ieder wil
polsen over zijne gevoelens, over de genegen
heid welke men voor hem koestert, om later,
wanneer bet «ogenblik gunstig is de hand aan
hel gevest te slaan en zijne heerschappij te doen
■erketiuea. X. Gambatta maakte van deze ge
legenheid gebruik om de groote genegenheid
<e doen uitschijnen welke bet staatsbestuur voor
den landbouw koestelt.
Van al de gouvernementen die elkander
in Frankrijk hebben opgevolgd, zegde bij, is
de republiek het eeoige welk de belofte vervult
die hel heeft gedaan. In andere woorden, de
fransche republiek dat ben ik, ik heb mijne be
lofte gehouden vergeet mij ook niet op tijd en
stond. -m
Rome. Dezer dagen ontving de Paus in
een plechtig gehoor ongeveer twee hondeid
Duilsche pelgrmis, onder welke zich de prin
ses van Turn en Taxis en baar zoon bevonden.
Een adres werd door den prins von Lichten
stein voorgelezen. De II. Vader antwoordde
door den lol der Duitsche katholieken te ver
kondigen, die ondanks de vervolging aan de
II. Kerk getrouw gebleven waren.
Hij betreurde de rampen der Kerk in Duitsch-
land en herinnerde dat hij, onmiddelijk na zijne
verheffing lot de pauzelijke, waardigheid, vrede-
ouderhandelingen had aangeknoopt met den
Keizer en de bijzonderste staatslieden van het
kiezerrijk. Maar het was hem onmogelijk zich
te vereenigen met voorwaarden die strijdig zijn
met zijnen eed en de kerkelijke instellingen.
De Kerk, zegde ten slotte de Paus, treedt niet
op burgerlijk gebied. Zij wil slechts ééne zaak
dat men den Kiezer geve wet den Keizer toe
komt, en aan God wat aan God loekomt. Voor
het geluk der volkeren behooren beide mach
ten eensgezind te handelen.
Italic. Het nieuw ministerie is donderdag
te Rome voor de Kamer verscheden de heer
Deprelis heeft eene verklaring uitgesproken
waarin hij van alles, behalve van de bijzonder
ste, de Tunesische kwestie spreekt. Ook is zijne
rede niet zeer wel opgenomen en men vóórziet
eene nieuwe krisis of wel eene ontbinding der
Kamer.
De heer Massari heeft mededecling gevraagd
van de stukken die op de Tunisisclie zaak betrek
hebben: de minister heeft zijn antwoord uitge
steld, daar hij die stukken zelf nog. niet gele
zen heeft.
Het tusschen Frankrijk en Tunis gesloten
waarborgtraktaat is in den Journal Officiel alge-
kondtgd en in werking getreden. Met den bey
van Tunis heeft de fransche Republiek dus de
zaken in hel reine gebracht, maar dit belet niet
dat de fransche troepen nog vijanden op of na
bij het Tuniscbe grondgebied te bestrijden heb
ben. De croumirs en andere Arabische stam
men moeten nog getuchtigd worden, zoodat de
fransche troepen er hunne operation voortzetter).
Bovendien is in Algerie zelf de toestand niet
zooals hij behoort te zijn. In de provincie
Constantine zijn eenige cadis en andere aanzien
lijke inlanders in hechtenis genomen, ten gevol
ge van het ontdekken van een muzclmansch
geheim genootschap, dat in betrekking stond
mol de regeering van Tunis.
Spanje. Het gouvernement heeft besloten
de algemeene verkiezingen in Augusli aanslaan
de te doen plaats hebben. De nieuwe Cortes
zullen in September reeds vergaderen.
Rusland. Aller oogen zijn thans op deze
streek gericht. Wat zal er van dit land gewor
den, vraagt ieder zich met onrust af. Zal Alex
ander II aan de geheime werkingen der nihi
listen ontsnappen en zijne despotieke regeering
veranderen, of wel zal hij opgehilst door de
courtisans de dwingelandij ten lop drijven, om
eindelijk, als zijn vader, onder het moordtuig
zijner vijanden te vallen. Ziedaar de beide ui
tersten waartegenover het russische rijk zich
bevindt.
Blijven deze twee woelige werkingen stijf
hoofdig in hunne werking voortgaan, zoo voor
ziet men onvermijdelijk binnen kort eene nieuwe
botsing waar de keizer het slachtoffer zal van
wezen.
Mjcssón uit den Geuzen-Cate
chismus.
I. Van do tien geboden des duivels.
V. Wat is hel kort begrijp van alles wal wij,
om goede geus te zijn móeten doen?
A. De wel van den duivel in tien geboden ge
deeld.
V. Wie heeft de tien geboden gegeven?
A. De duivel zelf heeft die van hei begin voor
gesteld aan de drillen oliepassien der menschen;
daarna aan hel heidendom gegeven op officiële
welhoeken geschreven, en Luther, Voltaire, de
vrijmetselaars (n andere propere deugnieten
hebben ze vernieuwd in de eeuwen van refor
matie en progres.
V. Zeg de tien geboden van den duivel?
A. 1* Ik ben de lieer, uw meester, gij zult met
den God der katholieken niel komen voor mijne
oogen; gij zult mij gesneden standbeelden en
gelijkenissen qprichten in den persoon mijner
bezetenen op aarde. Gij zult die aanbidden en of-
licieellijk eeren.
Gij zult den naain van den God der katho
lieken ijdelijk gebruiken en vervloeken.
3° Wees gedachtig dat gij den Sabatdag niet
heilig maakt.
4° Verwensch uwen vader en'uwe moeder en
help ze in ’tgraf, opdat gij in weelde en gebras
moogt leven op de aarde,
5“ Gij zult doodslaan of doodschieten zoo ’t
past.
6° Gij zult overspel doen; maar vlucht de gen
darmen en Tkot; de eerlijkheid bestaat daarin.
7° Gij zult stelen, en liefst van al kloosters en
katholieke scholen.
8* Gij zult tegen uwen naaste, eh bijzonderlijk
legen priesters en kloosterlingen, vqlsche getui
genis geven.
9" Gij zult uws naasten huisvrouw begeeren;
maar nog eens, let op van de tribunalen.
10" Gij zult zijn huis begeeren, bijzonderlijk
als’t een klooster is of katholieke school; zijn
land, bijzonderlijk als ’taan de kerk toebehoort;
zijn knecht en zijne dienstmeid, zijnen os en
ezel, en al wat hem toebehoort, als het kan zijn,
zonder dat het in T openbaar gekend is, of ver
volgd door de justitie, die noglans nog al ver
draagzaam zijn zal voor u.
V. Zeg de tien geboden des duivels in rijmen?
A. Bovenal vervloekt den christ’nen God;
IJdclijk zweert, en drijft met hem den spot;
Viert geen heiligdag van al te gader;
Beschimpt uw ouden vader ende moeder;
Met wil of met werk slaat papen dood;
Doet overspel en onkuischheid meer dan ooit
Wacht u van niet te stelen en onrechtveerdig te
[leven,
Begeert T is gelijk waar of wiens bedgenoot,
Officiële Dieverij.
(Nog een stek aan T Vuilb’ek.)
Wij herhalen nog eens dat de wet van 1864
op de studiebeurzen en fondalien eene schreeu
wende onrechtveerdigheid, eene ware klaarblijklijke
die/te is, en de inpalmingsbesluilon van kloos
ters en katholieke gestichten en scholen schan
dalig en onrechtveerdig. De liberale sena-
teurs en representanten die, na die wet ge
stemd te hebben, op hun sterfbedde waar men
dikwijls klaar ziet bij honderd duizende
franken gegeven te hebben als restitutie of scha
devergoeding, waren ook van ons gedacht! En
Leopold 1 die zijne pen in brokken op de tafel
stootte, en zijne excusien miek bij den Aarts
bisschop, was er ook geenc groote liefhebber
van! Boven de menschelijke wetten, indien men
zulke rooverijen wetten noemen mag, zijn de
wetten der eeuwige rechlveerdigheid, en de
rechtveerdig bekomenc eigendom is een natuur
lijk recht, waar niemand iets aan te wijzen heeft
of te seherreweggenWat de noodzakelijkheid
van die wel aangaat om de liberalen hunne
gilelbeurze te vullen, en hun de gelegenheid te
geven om den luiaard te spelen en te brassen
met katholiek geld en goed.... hola! wij
missen om de misbruiken(?) door de geeste
lijken gepleegd te beletten stijl (vuilblek). Wij
zullen dat udvlugtsel eenen andere keer bij de
vleugels pakken, en kortvleugelen. Het uitvlugt-
sel van het Vuilblek, over acht dagen, was de
beslissingen van sommige tribunalen, wij heb
ben het ookgekortvlugeld tot legen't vel! en van
eigen, zij hebben beestje laten zachtjes neder-
zakken!
Nu geven zij, benevens de noodzakelijkheid
van dewet(?) van 1864, hunner laatsten en
schrikkelijksten slag, die ons arme sukkelaars
zal doen in T zand stuiven en in gruislamenten
vliegen. En hoe schrikkelijk valt die slag wel?
Hewel zeggen de scherpzinnige geuzen de
katholieke ministers hebben er anders over
gedacht; zij hebben de wet noch afgesebaft,
noch veranderdzoudt gij nu nog durven zeg
gen, geachte lezers, dat de hersenen van onze
Apenkinderen (de Geuzen) gekwetst of ver
schaald zijn? Ziel hier onze antwoord. De ka
tholieke ministers hebben altijd gedacht gelijk
wij en alle rechtveerdig^ menschen, over de wet
op de studiebeurzen; leest liever hunne rede
voeringen te dier gelegenheid uitgesproken!
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De
groote letters volgens plaatsruimte. Rechlei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor België (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in hij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne.
En kerkegoed. ’tzij klecn, maar beter groot.
II Van de vijf geboden der vrijmet
selarij.
V. Zijn er nog andere geboden die een
goede geus moet onderhouden?
A. Ja, voornamelijk vijf.
V. Waarom zegt gij voornamelijk vijf?
A. Omdat er nog andere geboden of wetten
der Vrijmetselarij zijn, zoo als de priesters be
spotten en beschimpen al waar men kan; de
religie door den modder trekken in vuilblek-
kens; zeggen dat er niets veranderd is aan de
nieuwe schoolwet; de armen, weduwen en we
zen verdrukken; in een woord, liegen en be
driegen en vervolgen tot dat het doel bereikt is,
V. Zegt nu de vijf voornamelijke gebodeh
A. De geboden heiligdagen zult gij niet vieren;
Nooit geenc misse hooren of alsan niet met
[goede manieren;
Al de geboden vastendagen zult gij breken;
Gij zult den priester nooit van ’s leven uw
[biechte spreken;
Noch nutten, zelfs te Paschen niet, ’t lichaam
[des Heeren.
V. Wie heeft die geboden voor de goede geu
zen ingesteld?
A. De oversten der liberalen, Tiste zeggen
de franemacons, die ook de wereld willen ver
anderen in eene dierentuin of een duivelsnet.
V. Zijn wij schuldig die geboden der franema-
£ons te onderhouden?
A. Ja, zoowel als de duivelsche geboden, aan
gezien zij gegeven zijn van degenen die in din
duivels plaats ons regeeren.
Z
DE VEURNA
■V
l<-i