s 1923. Veurne, 24 Aiigiistï 1881. No ja ar spreek- <r i Ann'oncén 20 cenlimen per regel. De PC A'AAn -- 10Ó. Publicité, Magdalenastraat, 46, te Brussel i, te Veurne. Uitslag der Kiezing in Frankrijk. De kiezingen welke Zondag voor de Kamer, der ageveerdigden hebben plaats gehad, zijn overal zeer kalm afgeloopen, en geven eene grooie meerderheid aan de republikeinen De konings- en keizersgezinden hebben gevoelige verliezen geleden. Algemecne uitslag. Kiezingen, 548; gekozen, 483. Balloteeringen 65. Herkozen leden 364, waarvan 61 der rechter en 303 der linkerzij. Gekozen republikeinen 398; koningsgezinden en Donapartisten 85. De republikeinen winnen 54 zetels, 14 op de koningsgezinden. 27 op de Bonapartistcu en 13 itt nieuwe omschrijvingen. De Donapartisten winnen 2 zetels en de ko ningsgezinden 7 op de republikeinen. 45 koningsgezinden winnen twee plaatsen op de Donapartisten. De 398 republiekeinen beboeren 41 tot het linker centium, 159 tol de linkerzij, I70löt de republikeinsche unie en 28 tot de uiterst lin kerzij. De Paus te Rome. Sedert de schandalen die de overbrenging der stoffelijke overblijfsels van Pius IX hebben ge kenmerkt, wordt er veel gesproken over het min of meer waarschijnlijke van een gerucht, volgens hetwelk Z. 11. Leo XIII zou besloten hebben Home te verlaten. Hoe bedroevend zulk een vooruitzicht voor de katholieken van de gansche wereld ook zij, liet is zonderling dat zij het niet zijn die hel meest zijne verwezenlijking vreezen. Hel zijn integen deel de liberalen van Italië en elders, die vol schttk zijn op het gedacht dat de Paus zich van Home zou kunnen verwijderen. Is dal uil genegenheid voor het Pausdom? In het geheel niet; hunne vrees komt voort uit de innige overtuiging dat, ging de Paus vrijwillig uit Home weg, konitig Humbert hem, op zijne beul, maar gedwongen, zou volgen. Hel bowijs daarvan is gebleken uit de meetings tegen de waarborgwet, dezer dagen te Home en elders gehouden. De radikale sprekers, welke in die meetings optraden, eischtcn niet alleen de verjaging van den Paus, maar ook de vestiging der republiek en de afzetting van den Koning. Hun publiek, het gewotie schuim dat de revolution maakt en dat Home in handen van Victor Emmanuel heeft geleverd, juichte onstuimig deze oproerige ver klaringen toe. Zoodra dus de Paus uit Home zou verdwij nen, zou het tweede bedrijf van het drama aan vangen. De llaliaansche communards zouden zich meester maken van het bewind en bel konink lijk Italic zou uitgeloofd hebben. Die schrik bevangt niet alleen de llaliaansche liberalen, maar ook die van België en zoo het schijn', zelfs ons ministerie. Immers de Echo du Parlement, oigaan van M. Ei ere,, neemt het op zich het behoud van den Paus ie Home te ver dedigen. Niet dat onze geuzen de strevingen der llaliaansche woelgeesten alkëureii of recht zinnig wenseben dat de H. lader me trust ge laten worde. Neen, maar de verjaging van den Paus ware, voor hen, eene dwaasheid op dit oogenblik, aangezien Italië nog niet rijp is voor zulk eenen maatregel. De liberalen vechten dus, zoowel hier als el ders, tegen verderfelijke princiepen, welke nog- tans de hunne tijn. Met de llaliaansche oproer makers wenseben zij de verdwijning van het Pausdom, gelijk zij met de Jansons cti konsopr- ten de omverwerping der Grondwet verlangen. Maar de zoogezegde vooruilstrcvers zijn hun te haastig en zij roepen hun toeNu niet, maar la ter Met zulken tegenstand zal het niet lang duren of het socialismus en de commune zullen geheel Europa net onderste boven keeren. Bidef van den Paus. Z. II. Leo XIII heeft aan de Belgische bis schoppen eenen brief geschreven, waarin hij bun nogmaals prijst over hunne verkleefdheid aan den II. Stoel, hunnen iever voor het behoud der rechtzinnigheid en der eenheid in hel ka tholiek geloof en bijzonderlijk hunne zorgen om door alle mogelijke middelen eene goede op voeding aan de jeugd te bezorgen en aan de leer lingen der lagere scholen een godsdienstig on derwijs te verzekeren, op breede grondslagen gevestigd. De 11. Vader betreurt de betwistingen welke meermaals onder katholieken ontstaan over vraagpunten van openbaar recht. Hij wenscht dat de menschelijke samenleving beheerd wor de door de krisielijke princiepen, doch de katho lieken moeien in zulke betwistingen de'voorzich- ligheid der Kerk navolgen en zonder te wan kelen op hel gebied der princiepen'rekening houden van de omstandigheden van tijd en plaats. Z. II. maant de bisschoppen aan om te wa ken dat al de mannen van wetenschap, vooral die welke gelast zijn de jeugd te onderwijzen, eenparig zijn van gevoelen in al de kwesliën waarover de leering van den II. Stoel geene vrij heid van denkwijze aanneemt. Wat de punten betreft welke aan do betwistingen der geleerden overgelaten zijn, verlangt de H. Vader dat zij op zulke wijze besproken worden, dat het verschil van gevoelen niet schade aan de eenheid der harten en de overeenkomst der willen. Daarna stelt Z. II. als voorbeeld de II. Tho mas van Aquinen, wiens gematigdheid inde taal zich nooit verloochende, zoowel in den strijd en den aanval legen de tegenstrevers, als in de uiteenzetting en de bewijzen bestemd om die te verdedigen. 1HI. Hoogw. de bisschoppen van België heb ben aan Z. II. geantwoord dat zij al hunne po gingen zullen aanwenden om bet verlangen van den H. Vader te verwezenlijken en de eensge- zinheid tusschen de katholieken te behouden. Tweemaal onredelijk en schandig! In ons vooi laatste nummer, hebben wij ge sproken van een koninklijk besluit welk be paalt dat de disch moet betalen voor zooveel kinderen als er ingeschreven zijn op de lijsten der belioelïigen die recht hebben wat doet men hier met hun recht? op liet kosteloos onderwijs! Wij schreven deze gevolgtrekking dus, voor de arme kinders die naar de katholieke school gaan en daar kosteloos worden onder wezen, uit zuivere liefdadigheid, inoet er eene vergelding betaald worden aan de officiële ouderwijzers en onderwijzeressen die ze niet keren, en die vergelding moet genomen worden van bet geld van den disch, bijgevolg van den ar,me'. 't Is al wat onrctïelijk en schandig is; maar wat moet men zeggen, van dat besluit toegepast in de steden, gelijk hier te Veurne, waar het. onderwijs kosteloos is voor iedereen, en waar noglans de disch hulpgelden verleent aan ,de officiële meesters en meesteressen? Verstaat wel meer dan de helft der arme kinders gaan hier naar de katholieke scholen; zij moeten nog- tans, volgens dit nieuw besluit, betalen in de geusche gemeentescholen, waar zij niet gaan! Wal moer is, de gemeenteraad heeft hier de kosteloosheid van bel lager onderwijs ingebracht, en als het onderwijs kosteloos is, ’l is toch zeker wel voor de armen gelijk voor de rijken? •Ilewel, niettegenstaande dat, de disch geeft hulpgelden, bijgevolg de armen moeten betalen De armen moeten dan betalen 1° in de scho len waar zij niet naartoe gaan, en 2° zij moeten betalen in diezelfde scholen niet voor hen alleen, maar nog voor de rijke kinders der geuzen I Is 't toch niet wraakroepend? En wat krijgen zij voor belooning? O schande; men ontneemt hun brood! En de geuzen peizen, dat de welstellende burgers, de kiezers, in de naaste stemming, geene rechtveerdige wrake zullen nemen over de verdrukking hunner arme medeburgers! Hier kruipt de tuit Van den ezel uit. ’t Is waarachlig hier ’t moment dit woord te gebruiken; want geheel de redeneering in het vuilblek uiteengedaan over de werking en de handelwijze der dischheeren doet ieder welpeizend mensch uitroepenDe ezel kan zijne ooren niet duiken. Inderdaad, ’t geuzenblad moest, kost wat kost, de partijdige handelwijze van de partijdige dischheeren verontschuldigen; in zijne pleitrede vernestelende, wat doel het? liet smijt het in de welsprekendheid, en, in al zijnen enthousiasme, zegt helDe disch hier te Veurne komt niet al leen de armoede ter hulpe, maar hij voorkomt de armoede. Veurnaars, de disch voorkomt de ar moede 1 't Is hier dat het venijn zit. Wij zullen dat toonen met op drie vragen te antwoorden De armoede voorkomen wat is dat? Mag de disch de armoede voorkomen? En waarom zouden onze dischheeren dat doen? Eerst en vooral, de armoede voorkomen is bijv, geld geven aan menseben die het voor den oogenblik niet noodig hebben, alleenlijk met hel gedacht dal zij het later zouden kunnen noodig hebben. Alzoo zou de disch, onder dit voorwendsel, mogen geld geven aan een rijken bankier, aan een rijken eigenaar, alleenlijk met het voorgedacht van moest de lucht vallen, zij zsuden er onder zitten. Alzoo zou ook de disch moeten geld geven aan burgers, nee- ringdoeners, kooplieden, die misschien door ’teen of T ander mislukken, altemets al hun goed zouden kunnen verliezen. Alzoo zou de disch nog onderstand verleencn aan alle welstel lende menschen, aangezien zij allen niet zeker zijn door ’t een of T ander ongeluk in de armoede niet te vallen. Gij ziet, met het princiep van de armoede te voorkomen, zou de disch moeten onderstand ver kenen aan al de Veurnaars, zonder onderscheid van fortuin en conditie, en alzoo Zijn de geu zen, zonder helle weten, verdedigers van eenen universelen disch, gelijk zij het zijn van eene universele zedeleer. Maar mag de disch alzoo te werke gaan, mogen de dischheeren, alleenlijk uil voor wendsel van de armoede te voorkomen, onder stand verkenen aan menschen die op den oogen blik geene enkele der vereischte voorwaarden bezitten om van den disch te hebben? De geuzen zeggen van ja; maar zij dolen; want het geld waarover de dischheeren beschikken, is bestemd om de noodlijdenden te helpen de menschen die in de armoede zijn, en niet deze die er mis schien zouden kunnen invallen, te ondersteunen en te troosten. Bijgevolg, de dischheeren die het geld gebruiken om, zoo zij zeggen, de ar moede te voorkomen, doen kwalijk en overtre den al de wellen van recht en reden. Maar waarom zouden onze onpartijdige disch- heeren hel geld van den disch gebruiken om de armoede te voorkomen? Wij welen, en iedereen weet het, dal de disch hier rijk is; dat hij veel goed bezit, zoo als landen, weiden met vette ossen misschien, enz.’enz.; onze dischheeren willen hen als volksgenieën uitgeven; zij zijn geeine de bien venus bij iedereen; zij zien geerne dat sommige jufvrouwen gekleed gaan b la mode met chignon en. sleep;' zij wenscheu dat sommige ambachtslieden, als bakkers, smed.-n wel zouden vooruitgaan, enz. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4 Aan de katholieken dus den plicht moedig tegen dien stroom op te gaan; inlusschen dage lijks den Heere te bidden dat Hij den Paus .in de tegenwoordige akelige omstandigheden verlich te, dat Hij hem beware en hem bevrijde uit de klauwen zijner vijanden. ---

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 1