4 I V ’’J ff*1 vjü I naars cd rei ie) vél V»' e «i si f! d* sf gi brf?; boe; J. doq fi ij1 vrO’t! Sl’& ste'J ont^ heef W ooi' «Ie beetle %e<len. Het voorgevallene le House is zekerlijk hoogst to beklagen, maar de liberale gazellen slaan toch een loontje aan, dat hun geenszins past. Zij zijn waarlijk al te sloutals zij zich de verdedi gers der goede zeden noemen. Geheurt er oen schandaal, zij vertellen en ver meerderen het. Verschijnt er een zedeloos boek, zij prijzen hel. Stelt een liberaal bestuur vuile beelden op de openbare plaatsen, zij zien er geen kwaad in. Speelt men walgelijke stukken in de schouw burgen, de Gusette van Gent zegt dat hel inaar om to laehou was, en de komedianten zeer wel hunne rol uitvoerden. Geeft een liberaal bestuur nachtelijke volks- bals, waar onoozele meisjes in de klauwen van vuile kerels vallen, de liberale gazetten zeg gen. dat men zich deftig vermaakt heeft. Al die gazetten doelen feuilketons mede, die in Goed nieuws voor ife herbergiers. Hel ministerie doel aan de herbergiers een nieuw geschenk dal. zij met dankbaarheid zullen ontvangen. Het heelt door zijne ondci danige meerderheid eene wel doen stemmen waarbij nieuwe aecijnsi echten op de fabrikalie der sterke dranken worden ge legd. Als gevolg dezer nieuwe belasting hebben de stokers hunnen genever met tien centiemen den liter opgeslagen. Deze wel, bestemd om het te kort aan le vullen in de Staatskas gekomen door de talrijke misrekeningen van het gouver nement, zal dus uitsluitend op de kleine her bergiers vallen. Te Binche hebben de liberalen een nieuw be wijs hunner gevoelens ten opzichte der geeste lijkheid gegeven. De eerweerde heer Deken be-’ woonde een huis, dat de inwoners van Binche eertijds voor hunnen hordei gebouwd hadden. De burgemeester heeft aanspraak gemaakt op dit huis, als zijnde een eigendom der gemeente, en den Deken gedwongen het spoedig te ver laten. Men gaf den geestelijke drij dagen tijd om te verhuizen, onder dewelke een 'Zondag en Hoogdag. Hel huis, door de inwoners van Binche gebouwd, is dus van zijne bestemming beroofd en staat daar onbewoond, terwijl de herder der parochie zonder vaste woning is. Men heeft meer dan èen's gezegd.dat men dubbel, tiendubbel voorzichtig moet zijn bij het aannemen van broeders die zich in zekere gemeenschappen aanbieden. Velen zijn geen «echte broeders», en wij houden hel er voor dat er integendeel veel vieze broeders zijn, en die beter zouden l’iiuis hooren in de voorkamer der logeie dan in cene gemeenschap. Hei Fondsenblad zegt dal twee der wegge jaagde broeders te Honse, nu eene liberale herberg houden te Gent, druk bezocht door de Wlo zijn de vijanden van den Vlaming? Wie zijn de vijanden van den Vlaming! Degen zen. Waarom? Wij zullen T u seffens gaan wijs ma ken. De Vlaming bemint den katholieken godsdienst, hij bemint de priesters; de geuzen willen daarvan al met welen zij verbannen God uit hunne scholen; zij leven als o.* er geen God en ware, en ze zeggen dat ze den katholieken godsdienst in eenen pul zullen weipen. De Vlaming bemint de vrijheid; T was voor de vrijheid dal onze vaderen vochten; de geuzen willen den Vlaming die vrijheid ontnemen; zij ver plichten hem zijne kinders naar hunne scholen te zenden; zij verjagen de minnen uit hunne gestichten; zij verbieden de procession, en, in sommige plaatsen, het klokkenluiden, enz. De Vlaming is een verdedi ger van recht en waarheid; een bewijs daarvan is de geschiedenis der vlaamsehe gemeenten, waar wij onze vaderen aan hel toppunt der glorie zien, zoo danig dat men nog var.dage van hen zegt Zij wilden wal was recht en wonnen wal zij wilden. Ehwidde geuzen miskennen dit recht; inderdaad alles is loegelalen aan de geuzen, niets aan de katho lieken; alle pos'jes zijn voor de geuzen; de geuze- pennelekkeis die voor geen 2b fiank goed zijn, zijn kiezers, en de landman die somtijds eene fortuin be zit van 20 duizend frank, mag l’huis blijven als 'l kiezing is. De katholieke Vlamingen hadden hun eigen kerkhof en zij lieten niet toe dat er nelfciis hen honden begraven wierden. De geuzen hebben hun dat recht ontnomen, de kerkhoven zijn geschonden en nu krachtens degeuzewet wordt er een francmaQon ■Jieflens eenen katholiek, een goddelooze néft’ens eenen godvruchtige!! man begraven. De Vlaming be zit het recht te doen met zijn gold wal hij wil. De geuzen w.llen dat niet verslaan en zij verbreken testamenten eu fundatiën en steken ervan hel groot ste gedeelte in hunnen zak. De Vlaming bemint zijne tale, de tule welke vader en moeder hem leerden, de schoone vlaamsehe tale. De .geuzen verwerpen die tale, zij zeggen dat de vlaamsehe tule eene vreemde ■tale is, en als zij icveis in Vlaanderen eenen ambte naar noemen, 't is bijrra zeker hij kent geen vlaamsCb, -of len minste geen vlaamsch genoeg om van de men schel! verstaan le zijn. Zood.in, de geuzen zijn de .vijanden van den Vlaming. Weg niet de geuzen vreeselijkste gevolgen heeft. Bet is waar, dat op hunne laatste bladzijde gewoonlijk een hoop geneesmiddelen voor geheime ziekten aatige- piczen staan Maar zij vinden den katechismus gevaarlijk, de biecht verderfelijk voor de goede zeden, de sermoenen tegen de danszalen belachelijk en de patroonschappen en kongregalien verfoeilijke krochten. Ons dunkt dat de liberale gazetten voorzichtig zouden handelen door stillekens over het punt van zedelij’.heid te zwijgen. Onder zedelijk oog punt laten veel liberalen nog al te wenschen. Een statistiek, dezer dagen door hel gemeen tebestuur vm Brussel bekendgemaakt, is daar een nieuw bewijs van. Op 1527 geboorten die gedurende den verleden trimester aangegeven I zijn, waren niet min dan 4Ü2 onwettige dus 38 j ten’ honderd (Brusselaar). Samenspraak tusschen Staf Kaas en Warden Spanoog-he, Srrgenien van de Jeune. Garde liberale. W. Staf, i./lu bben gisteren avond een goè glas gepakt, hé? S. Ja Wartj.'k heb keer gedronken dat mijn buikje spande, \V. Jongen, dat is algelijk goè affaire die jeune garde liberale. 8. Ja maar, peis algelijk dat al ons pinten drin ken lot niets strekken zal. W. Hola lot niets strekkenVan sedert dat ik in de jeune garde ben, ben ik ai twee vingers vervet, zoo T is wel een teeken dal het b er iels rekken ’k wil zeggen lot iets strekken kan. S. Warden, pij plaisanteert; T en is daarvan niet dat ik spreken Wil. W. Ach'. Als men niet mag drinken, waarom moet er dan eene jeune garde zijn! 8. 'k Weet hel welOns bijzonderste doel is van keer goè bete te doen; maar W. Wat is er v in maar? S. Ja, we moet 'ii in deu drank trachten visch le vangen voor de kiezing. W. Welke viSch S. We zouden'moeten den baas aan onze koorde krijgen, zoodanig dat wij zeker zijn van zijne stemme. W. l’olverkd! Er is daal*geen twijfel aan, zeker? 8. 'k Vrees ik algelijk; want onze geuzen zijn hier wal verre gegaan, en zij hebben hen hatelijk ge maakt met ue minnen buiten le zetten, met de arme menschen alzoo uil te hongeren, en met al hunne zotle onkosten. W. Gij sukkelare; dat en geeft er niel aan. Onze bestierders moeten toch doen ’t geen T ministerie hun oplegt. En wal de klaps van de im n.M’hrii be trit, wij zullen l: pilde te meer pakken en al de extravagantie!) van onze sladliiiisbazen in 'l bier ver- smoorei.. En mei nog een keer of Iwec jim/ir te zijn, T zal panne zijn, 8. Warlje, ge zijl een rechtzinnig mcnscli; maar algelijk ik twijiel; want.... W. Hoe want? 8Want de’bazen zien dat onze jmistc niet rechtzinnig is. en dat h.-t al oogenve-bl.ndmg is. W. Ehvvcl! ja, 4 propos van oogenverblinding, c moogl v tij geloven dal mijnu oogen ook ullciuels verblind zijn als wij alzmi eene g bu>sc gepakt hebben. 8. Jamaar. gij moet serieus zijn. W. Ehwcl ja. Ik zeg dan dat dc men.-' hen zullen geware zijn .,1 al 'ons traklcercn mmr voor doel hceil onze '.i.inm n op Ir t stadhuis Is houden, en d.d de Vcur- wcl welen dat onze mannen ons na de stem ming nog keer zullen bestieren gelijk van le vuren. W. Hoe anders dan 8. Jamaar ’t is peren s 't geene de Venrnaars cgensteekt, en bijgevolg T pn<' wij moeten zwijgen en duiken. W. Wal, zwijgen 'k En zwijg voor niemand. De waarheid moet g. kend zijn. S. Als'l alzoo is, loopt gi.' naar deEn Staf keerde zijne karre en ging mar huis. Veurnaars, neen zij hebben niel kunnen zwijgen, al hun drinken, al hnn loopen en zwieren strekt lol mets anders dan om u le bedriegen, en na dc stem ming ware hel nog ecus t onde. Maar gij zult ’l huis 'jn. niet waar, en u met laten lièdricgèn door val- .che vrienden 3>ogic{k van U libcraliNmiiw. 'L'Avenir beige melde onlangs dat in de pro cessie van 0. L. V’. Hemelvaart te Tbuiii, M. T’Serslevene, burgemeester en (liberale) volksvertegenwoordiger dier stad, achter hei 11. Sacrament ging. De Chronigue dit vernomen hebbende, liet sef fens aan M. T'Scrsteveils gevoelen dat zijne plaats daar niel was; dat hij zich niet alleen be lachelijk had gemaakt, maar dat hij daardoor in ongenade zou vallen bij de liberale partij en het iniiiisierie! Maar, terwijl de liberale volksvertegenwoor diger zich belachelijk iniek, volgens dc Cbroitiguc, behaalde, volgens al de geuzegazel- ten, een otlictele ouderwijzer veel roem, omdat hij, met zijne leerlingen, ondanks den wil van den pasloot in dezelfde .pi ocessie had deel ge nomen. den pastoor brutaal anlvvooidende als ik op straal ben, ga ik waar ik wil. Daaruit blijkt nog eens te meer, dal men om goed liberaal te zijn, geett deel mag nemen aan procession of godsdienstige plechtigheid, wan neer men dit met eerbied doel; maar dat men integendeel een zeer goede eu uitmuntende li- I zij de jonge herten en doen bet scbheiu ontvlammen, die de Ian alles wat. De geuzen trioinfeeren, omdat wij niets gezeid hebben van hunne samenspraak tusschen eenen katholiek en eenen liberaal. Maar wal moet er daarop gezeid worden, als zij zelven maar du volgende titels van hunne kaudidaien kunnen liijbrengen De eene zit hard te peeide en heeft lange armen', twee andere zijn fraaie mep- schen, oprechte dutsen, en eindelijk nog twee andere zijn wel op hunne plaats! Dal zijn titels, hé! Wacht maar, gij zult wel allicht bacillen uwe hooren schartelen! Men schrijft uit Amerika dal een groot onge wende on banden isT Hangt nu nog over tie zee; maar z.oo'l schijnt, zal het allicht uitbersten op <le kusjeu van de Aomdzee. Veurne zon er gildig van krijgen eu geheel en ganscli vernield worden, eu alzoo in da uiterste armoede en ellende gedompejd liggen! Gelukkig, dat iri) hier eenen discli hebben die de arm< ede vota komt’t En zou ons geenszins verwonde;rn dal van deze week nog de disch eene unirersele deeling deed, zoo bij vooibeeld aan smeden, een honderd frank of twee, aan zekere weduwen die zoons hebben ten dicfisie slaande van liberale ge nootschappen, ol dochters die ge.erne h la mode met ch'gnón en sleep gaan.en een mei min rond sommetje aan andeten misschien, een vetten os uit de lijke weiden, enz. enz. Dat liet onge wende uiaair opkpmc, de disch kan en durft alles bravèeren! Zullen zij de bieu renus zijn? Geluk kig zulke bestuurders le beziiten! In ons vorig nummer hebben wij den verkorten mhoud medegedeeld van den brie! van Z. II. den Paus aan de belgijche bisschoppen, hun prijzei.de over hunne verkleefdheid aan H. Stoel, hunnen icver voor liet behoud der eenheid in het katholiek geloof en bijzonderlijk ovei hm ne zorgen voor de opvoeding der jeugd. Nu laten v J hier het antwoord onzer Bisschoppen aan den H. Vidervolgen Zoo bederven zij de jonge herten en doen het het chrirtci.jk ondtrw.js der jeugd Het VUUl’ der onkuiscuheid ontunminen, die de J icct heuelve Ban het Beig’wche volk nknullen ontroovea betaal is, wanneer men zulke plechtigheid bij- woont om ze le slooren. Naar de kerk gaan oin er te bidden, dat ver dient de verachting van alwic liberaal is; maar er gaan om de goddelijke diensten le hinderen, dat is verdienstelijk. En toch durven de geuzegazetten van lijd tol tijd beweeren dal de liberale partij tegen den godsdienst niel is. Zou ze wel'. Se* 1' l“ tf V O: dl ai et i» J>! iii £l> t'i* ze ;i> ff K di £-* sic r.ii SP U stf !u 41» lt£ 4)Ü Ni Ai ■of eet jlz SCU bei' xd' w« ad eb bj; rr-L tb*! «f'U t - I—IMIW I I UZ» Wat de geschillen betreft, welke Uwe Heilighci.i tu .hen katiiulickcn heelt lien ontstaan nopen» tiet openbaar rcch', zij vinden hunnen voornaam ten oersprong in echte misgre pen. Die geschillen zijn echter ten grootsten dcclc vcr.flund, en dc brief van Uwe Heiligheid zal er de laatste ovetblijfiels van doen verdwijnen. Dc katholieken willen uilen denken gelijk dc H. Stoel, en zullen altijd getrouw blijven aan dc aanbevelingen, welke Uwe Heiligheid hun geelt door h.t heiinnerea lier Constitutie Sollieita acpruvida van Zijnen doorluchtigen voorzaat Benedictus XIV. Zco, Allerheiligste Vader, zal de eensgezindheid ten allen tijde, tnaar vooral op onze dagen, zoo noodzakclijk, tussihen de katholieken ongeschonden blijven, om hier den goeden Strijd tegen de vijanden van het christendom en van de H. Kerk vol te houden. Deze vijanden zijn thans vol woede uitgelaten, en nooit, sedert vijftig jaren. hebben zij in Belgie gedurfd wat zij heden durven; maar geweld kan niet duren en, wij verhopen het vastelijk, de rechtvcerdigheid zal niet wachten hare rechten weder te nemen. Wij zullen zorgen. Allerheiligste Vader, niets te verzuimen opdat de wijsgeerigc leerstelsels van den H. 1 homas van Aquincn, leerstelsels van zegevierend licht om de duisternis sen der hedenda.i che dwalingen te verdrijven, meer un meer aangeleerd worden bij de katholieke Hoogeschool van Leuven. Hierover zuljen wij wederom aan Uwe Heiligheid schrijven. Aan de voeten Uwer Heiligheid vragen wij Zijnen Aposte- lijl.cn zegen over ons, over i nze beminde dioccsanen en over gansch Belgie. Mechelen, den 18 Augustus 1881. (Gètiekend) Vierou-Araus rus, Kardinaal Dkciiaxps, Aartsbisschop van Mechelen. Joassls Josi••flits. Ulsschop van Brugge. •b llr.suicvs, Bi.sch. p var. Gent. '1 HEODOaus Josephus, bisschop v n Namen. Victor-Josephus, Bisschop van Luik. ■j IsinoKvs-JosEPHUS, Bisschop van Doornik. Qdilerhedltgste Vader. Uwe Heiligheid zal vol blijdschap vernemen met welk J geluk wij Zijnen brief van 3“ dezer n.mnd hebben ontvan- 1 gen. Wij zien er in live, r.iette^cnsuar. e ailes wat ir> Belgie tegen den godsdienst gedaan wordt. Uwe Heiligheid gc- troost is door den arbeid weWtcn wi j on .’ernomen hebben en zekere doelen eeren dragonder zoude., doe,/ rood worden. ni< fWingcn der katholieke bevolking, tot behoudenis en

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 2