V VïVlOE. Dit blad verschijnt den Woensdag, omniddclijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post groole letters volgens plaatsruimte. Rochlci lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke n De Annoncen voor Belgie (Ier uitzondering der Vlaanderen) en- ’l buitenland worden antvanaen don»- 31en schrijft in bij BONHOMME-BYCKAS3YS, drukker-uilgi voor de burgers «iet jaarlijks Ik spreek daar van Catechismus, ja, bun schematisch godsdienstig onderwijs beslaat al leenlijk in het opzeggen der lessen Mag dat wel godsdienstig onderwijs genoemd worden, en mag men bijgevolgc zeggen dal onder godsdienstig opzicht zulke scholen niets ie wen- schen laten? Van zulk godsdienstig onderwijs dragen de kinders niet meer mèe dan pape gaaien, aan wie men dezelfde lessen zou leeren achlertalen! Nog veel zou er hierop tc zeggen vallen, maar wij zullen er alleenlijk nog dit bijvoegen voor de oudersHet doelwit der geuzen is van uwe hinders, onder zedelijk, en De geuzen van Veurne hebben onlangs een brief keu uitgegeven op wiens kosten? voor titel dragende Aan de Ouders, dat waarlijk omtrent zooveel leugens bevat als woor den. Inderdaad, het onderwijs is volkomen koste loos, niemand betaalt iels hoegenaamd, zeg gen zij Zijn het misschien de geuzen die met eigen centen, hunne scholen onderhouden, gelijk de katholieken doen? Is het geuzenonderwijs wel kosteloos voor de lastenbelalers, v: van Veurne? Kosl dat onderwijs vele duizende franken aan de stad? Zijn er daar niet veel kinders, wier ouders geheel wel zou den kunnen betalen, en voor’ dewelke de bur gers die geen kinders hebben, de burgers die hunne kinders elders zenden, en zelfs de arme menschen moeten betalen? Moeten zelfs de ou ders wier kinders, zoogezeid voornieten, naar de geuzescbolen gaan, niet onrechtstreeks en bij wijze van belasting hel schoolgeld betalen? Gij ziet, burgers, dat dit onderwijs, in plaats van koslelots te zijn, geheel kostelijk is, 7 geen wij u later van naderbij zullen uiteen doen,' met bewijze!) getrokken uil de olficiele cijfers van be- grooting en rekening van de stad. Al flauwe praat, zoo gij ziet, om menschen te bedriegen. Nog flauwer praai is bet volgendeDe scholen, zeggen zij, onder zedelijk en gods dienstig opzicht. Laten niets te wenschen! Men moet toch waarlijk geen schaamtegevoel meer hebben, om alzeo te durven openlijk liegen en bedriegen en dcu spot drijven met de menschen! Gij schrijft dat hier, geuzen, ■en wat schrijven denzelfdeii dag uwe confraters te Brussel? Er bestond sederi eenigejaren eene vrije geusche inodelschole, waar alle christouc katholieke zedc- loer, waar de godsdienst lecnemaal verbannen wierden, en nu komen de geuzen die school te sluiten, omdat, zeggen zij, de scholen van den Staal op datzelfde». voel ingericht zijn! En staat or in de ongelukswet van 1879 niet uitdrukke lijk dat bet godsdienstig onderwijs geen deel meer maakt van bet programma der studiën? En heeft M. Van Uumbeeck niet verklaard dat men in die scholen eene middelmatige, eene universele zedeleer zou aanleereti, en niet de clirisiene katholieke Bedeleer die steunt op de waarheden van bel christengeloof? Voor ’t geen de zedeleer betreft uwer scho len, zullen wij alleenlijk zeggen, dat men er niets leert wegens de plichten die, volgens het ienig waarachtig katholiek geloof, elke christen te vervullen heelt jegens God en de II. Kerk. Weet ge dan niet, dit op zekeren dag, Van Uumbeeck de drie eerste der tien Geboden Gods afgeschaft heeft in 7 Senaat? En van de geboden der H. Kerk, er kan geen spraak meer zijn! En van de ouderwet ing aan de bevelen der II. Kerk meesters en meesteressen geven het voorbeeld van overtredingen opstand, vermits zij tegen het Gebod der II. Kerk in het geuzenonderwijs blij ven, en zonder zending en toelating der bevoegde overheid, den catechismus aanleereti! godsdienstig opzicht, de voetstappen te leeren volgen van de voorstanders en aanmoedigers van het officieel onderwijs zelf. Hewel, beziet die mannen, zoudt gij willen dal uwe Kinders hen navolgen? Zij gaan, voor ’t meeste deel, naar de kerk niet meer; zij houden hunnen Passchen niit; zij spotten met godsdienstige oefeningen, met de mirakels, met 't Heilig Schrift; zij eten vleesch ’s vrijdags en andere verboden dagen, enz., in een woord, zij leven gelijk of noch Godj noch II, Kerk zouden bestaan, ge heel en gansch buiten liet waar Geloof, en gelijk of ze nooit sterven moesten! Zulke mannen en vrouwen zouden zij willen vormen van uwe kinderen Wilt gij zulks? Ah! geuzen, gij zult het volk zoo gemakkelijk niet bedriegen; hel is, onder zedelijk en gods dienstig opzicht, veel beter en slimmer dan gij, en laat ook min te wenschen. t 6 fr. Annoncen 20 cenlimen per regel. De aizunueriijKe nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. 7 buitenland worden ontvangen door het Office de Pubucitê, Magdalènaslraat, 46, te Brussel ;ever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. Conscience-feest. De feeste ter eere van Conscience is vastge- steld op Zondag aanstaande. Al wat Vlaming is in Vlaanderen heeft het zijne willen bijdragen om Conscience, den grooten man, op eene weerdige manier te vereoren. Van over zes weken beliepen de inschrijvingslijstea reeds tot 16,000 Ir. en. 7 zijn mannen, zooals: E. II. Claeys, Hiel, Benoot, Tinei, Waalput, enz. die gedicht hebben en getoonzet voor de looste. Zondag is er toen volle viering te Brussel, waarin eene menigte van vlaamsche maatschap pijen zulle deelnemen er. Conscience een kunst stuk aanbieden in verguld zilver, te welen: een medaillon met bel afbeeldsel des gewerden, omringd door eene kroon en omboord dooreen lint, op hetwelk de titels der voornaamste wer ken van den schrijver zullen gegraveerd zijn. Die feeste belooft dan wel le zijn, en mochte zij in evenredigheid wezen van de verdiensten van den kloeken voorstander onzer vlaamsche rechten. Het isoO jaar dat Conscience heeft beginnen le schrijven, en die 50 jaren zijn een gedurige strijd geweest voor de herbooite van het vlaaia- schc volk. Het deed hem pijne van te zien hoe hel vlaamsche volk, cens bet grootste van dc wereld, nu helaas, zijner edelheid onbewust, ei gen rede, en eigen kunslc en tale verliet, om te gaan bedelen naar d> n vreemde. Zijne groole zie le leed als zij zag dal in hel bestuur, het onder wijs, in de huisgezinnen en op slrate zelfs, de vlaamsche tale, onze tale, overal buitengelateu wierd en misprezen. Zijne groole ziele leed en kon dal niet verdragen; en waarom ging hij dien langen strijd aan dien hij nog niet heeft opge geven: De vlaamsche beweging, zei hij laast- leden in zijne redevoering aan de heeren der akademie, werkt om de Vlamingen hunne gods dienstigheid, hunne zeden, hunnen aard, hunne tale weder le geven. Hier, in ons land, voor wat tale betreft, willen wij gelijk slaan met de walen; wij willen dat, omdat hel ons recht is, en wij en zullen niet ophouden van strijden lot dal wij daar gekomen zijn. Conscience heeft, den troost van zijne po gingen reeds ten deele beloond te zien Koevele vlaamsche tijdschriften zijn er niet, koevele vlaamsche maatschappijen die geen ander doel hebben dan de heropbeuring van ’t vlaamsche volk. Hoevele mannen zijn er niet die bet vlaamsch gebruiken als hunne gewone tale, en in spreken en schrijven geene andere tale en gebruiken, tenzij uit noodzakelijkheid. Dit alles nogtans was over lijd vei re le zoeken, en voorzeker dal Conscience zijn groot deel heeft in die omwenteling. Wij zijn nog verre, en nog stijf verre, van een volk uit le maken, een vlaamsche volk met eigen tale en zeden, gelijk of de fraiischmaus, de duitschers enz. een fransch en een. dnilsch volkuitmaken; maar niettemin de werking van Conscience en zijne medestrijders hebben toch het sterven van hel vlaamsch volk tegengehouden, en hel kwijnend leven verjeugdigd on versterkt. Hel is een goed gedacht bijgevolg van wegens bel vlaamsche volk van aan Conscience zijne ftacmccnteSiieKiiigrn. Nu de dag aanslaande is dal dc gemoenfekic- zers zich geheel het land door gaan vergaderen, is bel hoogst noodzakelijk zich wel le doordrin gen van de belangrijkheid der kiezingen van 25 October en van de gevolgen die zij natuurlijk zullen na zich slepen. In tegenwoordigheid van een ministerie vol iaat, zonder schaamte en stoutmoedig tot de dwaasheid toe, tn tegenwoordigheid 'der on gehoorde geldverspillingen die do schoolwet van 1879 veroorzaakt, is de gemeente het laat- ■ste bolwerk onzer vrijheden. Tot de aankomst van ’tgeuzenmmistei ie, in 1878. genoten de gemeenten eene volkomene zelfwetgeving; zij ■regelden in voile vrijheid het beslier harer tïnamieu, bevolen de oprichting der noodige scholen, benoemden de onderwijzers en onder wijzeressen eu bepa dden de jaarwedden die ■zij zouden genieten. Doch heden is het gansch ■anders, lis het cninislerie 7 welk, onderbet valsch voorwendsel van openbaar belang, lit alles regelt. Ja, 7 is bet gouvernement dat lieden amhislialve de oprichting van scholen ■beveelt, door de gemeenten ais noileloos aan- se.liyuwd, iwelk de jaarwedden der ■onderwij- ■:ers en onderwijzeressen bepaalt, en liiorom de •Imdjr.iicii hermaakt; ciwl een woerd, de Slaat iialmlal de reclilefl i« die de gemeenlef>esluren tol dan loc onbesproken gcnpien liebbcn.... Hel is vooral noodzakeb/k dal de onafhankelij ke kiez’örs zich legen dezen siaai v»n zaken ver zeilen en door Ifjikk' stemu«iig toonen dat zij zi. h« in dit schandelijk juk, aan die verdrukking dei gewetens niet willen onderwerpen. In «nze kalholieke proriocren ontmoet bet ministerie ovet-a! en liijroiiderlij'k bij de gemeen- ilebeslureu oenen wederstand welke op de hoog te is van '1 gevaar dal ons bedreigt. God gave dat •deze wederstal) 1 zich derwijze versterke dat liet •ministerie rich gepraamd gevoefe zijne vrtjheid- doodcjide oulwerpeti to moeien laten varen. Onaffinnkelij'ke kiezers, voorstanders der groole katholieke zaak, aarzelt niet overal de kalholieke kandidaten bij le treden, er voor -tc strijden, en hunne’ eegepraal le verzekeren.... Laat den liberalen wolf om katholieken schaap stal niet binnen dringmi! Blijlt getrouw aan uw voorvaderlijk geloof, aan uwe godsdienstige overtuiging, het Vlaamsche Vaderland heeft bet vêcbt cn op uwe standvastigheid, èn op uwe krachtdadigheid te ickeueu. Gij will meester blijven over de opvoeding uwer kinderen, gij will ze niel overleveren tuin dil zoogezegde onzijdig onderwijs, ’l welk over- ■al waar de overheden lichtzinnig zijn, als dc vijand van ’t cathylicisinus gehouden wordt. 5Iel geuzeiwainificiie aarzelt niet om do- baat- vollc oiimchiveerdigc maatregelen 't vrije katho liek onderwijs te veriiiciigeo, cu u aldus le verplichten «wc kindeieu -aan goddeloos staatsonderwijs loc le verireuwen of wel ze zonder eeuig onderwijs tc Ltuen upgroeien. Slaat de schaamtelooze leden van ’tscbool- eokwest in hunne veizocfiliogcii gade, ziel hen aan ’t weidt 7 grootste vermatte dal zij genieten is ile priesters cn kloostei liegen op de pijnbank 1e kiimien plaalseu, en beu de walgelijkste spotnamen iituir7 hoofd te slingeren, het viïjc katholiek onderwijs oenen kwaden raam tc geven cn uit tc roepen dal hel «iels weerd, dal hel eene pest is’.... Katholieke lamingen. nooit is uwe plicht van overal voor de katholieken le stemmen, zoo groot geweestSte/mnci) wij dus allen voor de katholieke kandidaten.... loonei) wij aan de verfransclite liberalen dat er i|og onverbasterd vlaamsch bloed in onze aderen vloeit cn dat bijgevolg bot vlaamsche land nog niet rijp is voor hunne schandelijke omeerende dwinge landij L I»8’ IIB’.EIt &.1HFI1 B.S», President der Vurccnigdc Staten van Aam ika, is maan la;-;- avond, ten io 12, overleden, ten gevolge van den mdonfaan- slag den 2 juli op hem gepleegd door Guiteau. Ziedaar in horten tijd een tweede slacht fier v.-.n den koningsmoord. Dit zi*n de gevolgen van ■de samenleving verkeert. Hoc die vieae (ruiten Willen .«.enselten fruiten! Hoe zij hunne nvfteit iltirven zetten! deabedr fvenden toesUnd.waarin

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 1