I s liet liefdadige en vrij- 1/ de priesters in de kieziiigi n'. ‘I is hunne piicht, hunne allergrootste plicht. Vandenbussche Vai.hove Nuui.ii-i l ALiehlio'idt Leones Bosscln y kj ’Geld Veurnnnrs schart. n zij bij hoprn. >t< oe noOdig lu i voor u ot k zij. n houwen scholen die 'l bekoopcn O hrist’nen ’t is Gij. geboft hel vrij, trj n will (jij naar die school niet gaan, aal u maar van gebrek vergaan. Mano, Thccel, Pliares. Deze woorden waren, volgens 'l H. Schrift, op den muur van koning Balthazar's eetzaal dooi de hand Gods geschreven, binst dal de koning en geheel zijn aanhang bezig was tncl brassen en de heilige vaten te onleeien. De propheet Daniël legde deze mijstcrienze woorden aldus uit Mane uwe dagen zijn geleld en door God voltrokken. Thecel Gij zijl gewogen en weegt n:et ge noeg. Phares l w lijk is teneinde. De Veurnsche kiezers tullen die woorden toe passen aan onze stadhuisbazen die ook inoo- schen met ons geld en vijanden zijn van katho lieken Godsdienst en Kerk, en al doen wal zij kunnen om ze leonteeren. Mane, uwe dagen, o geuzen, zijn geteld; Thecel, uwe daden zijn gewogen, maar wegen niet genoeg. Phares, l vv rijk van geld- verkvvisting, vei volging, hoon en lijrannij is ten einde. - Het volgende schrift zij hun vermaan g aar. Veurnaars. spijts al hun beloven, ar.hoor der Geuzen valschheid niet r* ooit hoort men z uwen name loven, M er 't geld uit uwe zakken schiet. hj ast op, Gij vluchters van dm tempel, K ei! zelfs Te IJeum mijdend ras! g> anziet uw' ziel; zij draagt een stempel Jjj echt modder van den hellcplas. M n thans voor U nectn deze les cn chrijlt Nash, Thixf.l, OOK Phakes. Make. Ja voorwaar, de dagen uwer slecht gi bruikte [macht Zijn alreeds geleld, vcrmectlen. uwe loop- [buan is volbracht. Thecel. Veurne heeft u gewogen en bevond u veel [te licht, Wijl uw gcuzendain de schule zinken deden [door 't gewicht. Phares. Katholijkcn nemen T rijk waarover gij [gebiedt. Dijssendag ontspringt de vlamtne bij 't vei winnaars [heilbazuin En van T snoode geuzendom, er blijlt niets dan slof EJi'oo.Iroo vers. Er is eene misdaad die wraak mept voor God en de menschen, eene misdaad, die wierdeo er geene liefdadige rijken en heldhaftige armen gevonden, als onvermijdelijk gevolg zou hebben, ons in de lijden van slavernij de Jieidendom te rug te brengen’ Die misdaad is de verdrukking ol' brootl- rooverlj der arme weduwen cn weczcn. En waar toch en door wien vvierd die mis op eene onbeschaamder en onmenschehjker o bier te l’eurne, door de Geuzen van den disch, mei de van al Twee maten en gewichten. /Mies is hier (opgelaten aan de geuzen en hunne slaven, niets aan de katholijke vrije bur gers; dat is gekend 1 Hebt gij nog onthouden hoe men aan 't katholiek muziek verbood te spelen op stiate als er kwestie was van de katholijke vrije scholen? Maar als er hier over- jaar geusche schoolfeestc was, binst de ker- misse, schoolfecsto betaald door de lastenbe- talers, ja alsdan mocht het liberaal muziek eene geheele achternoene rondloopcn al spelen. En dat zijn de mannen van de vrijheid (!j en de ver draagzaamheid die een vrij muziek, niet onderhouden door de lastenbetalers, gelijk T li beraal muziek,vei bieden te spelen voor eene vrije schoolAltijd't zeilde; vrijheid voor hun! voor een ander niet! Weg met de dwingelandij. daad wijze gepleegd dan heden ten dace I’ - toejuiching van den gemeenteraad en wat s'ati/s kruipt voor zijne voeten? Ja, hier te Vcuinc, in I heidsininnei.de Veurne, worden er misschien 30 huisgezinnen, dal is omtrent 200 arme lieden, door de Geuzen gebroodroofdomdat zij de stom heid hebben als vrije buigers te handelen! Ziel er hier éenige waarvan de naam ons in In t geheugen komt Bi ernaert C.ytan Dt dullen Liieblmine Boudewei I Over acht dagen nephel vuilblek in diepe veiüiilweerdigiiig zijne lezers toe Mede burgers, maakt niet dat men u locroepe zijl gij clan geen Veuruaars meer'. Zou men mei zeg gen dm men, om den imam van \ei.ruaar te verdienen, geus moet zijnWel. om zulke dingen te .'Cmijveii moet gij ot wel gloeiende dom zijn, ol M-.habowelijke leugenaars; gij moogikiez.cn! Waiwij moeten geus zijn om weerdig te zijn \a.i onze voorvaders; wij gaan het tl anders gaan wijs maken l’akt keet de Jaarboeken van \imuc in de band eu in hel derde deel, blad zijde 1G, zuil gij lezen (ik zet over in ander vlaamschj: De geuzen, tenjaie lóGG, willende in Veurne trekken, weiden den ingang der stad ontzeid door hei magistraat Er. op bladzijde 37 liet magistraat van Veurne, den zelfden dag gewaai schouwd zijnde van eene groole ver gadering der geuzen eu van hunne beleidseis oin in stad te komen, deden pogingen om hunne stad ie beschermen, en zij bevolen aan al de burgers dal ze hun zouden voorzien van wapens om den inval der geuzen te beletten. En op bladzijde 38 Op 8 Ociober 1566 trokken de geuzen naar Veurne in groote feurie eu mei 4000 gewapende mannen. Maar de Veurnaers stonden ook niet ledig, zij verweerden hun zeer wel en vei joegen de geuzen. Alzoo zijn de geuzen kloek lijk afgeweerd en gedwongen geweest te ver trekken, ter uitnemende biijdschap van de in- woondeis en schande der geuzen die alzoo hun lichtveerdig voornemen in rook zagen verga::.i. Dat is een ander paar mouwen, niet waar geuzen? Ze vaagden dan hier uwe soorte buiten Vele andere exlrakien zouden wij nog kunnen aanbalen oin het gezegde van’tvuiblek ie logen- sliaflen; vele andere reken uil de geschiedenis van Veurne, zouden ons leoron hoe de oude Veuruaars te wapen vlogen als er kwestie was van hun geloove; boe zij ten strijde trokken, als Ter op aan kwam het geuzegebroed der 16" eeuw te keere te gaan. Maar dal dn gei.oeg zij om te bewijzen dal de oude Veuruaars vrome chris tenen waren, en dal wij, willen wij onze voor ouders weerdig zijn, geen geus maar katholiek moeten zijn met berte en ziele. Ja, de oude Veuruaars waren k;.tho!ick door en door, en ge trouw waren zij aan God en Kerk, verkleefd aan bun geloove en hunne christelijke gebruiken. Dat waren onze too:ouders, dat hebben zij altijd geweest, en T eu is nog maar gewillig 30 jaar dal er overgewaaide gcitikzoekeis eu ge- ruchtemakcrs ons van de voetstappen onzer voorvaderen hebben willen verwijderen, om ons den broeden en den zedeloozen weg der geuze- rij le doer, inslaan. Vreemden waren hel die flier onzen godsdienst hebben willen vernieti gen. die iwisi en tweedracht in onze gelielde slad zijn komen zaaien, en die de schuld zijn geweest van dien ellendigen staal in den welken wij ons bevinden. Zulke mannen verdienen onze stem niet en wij roepen hun toe Weg de bastaards, weg de luiaards, Ons behoort de moederstad; Ons de Klauwaarts, ons de Veuruaars, Leve God en Veui ueslad. Ja, medeburgers, weg mei de bastaards! Wij zullen l vooi beeld van onze vooi vaderen n.;vol- gen, le wapen zullen wij lickkcii Dinsdag naast t* gen onze geuzen. Wij wdlei) ueua uw bliivén aan ons geloof gein uiken Hen gein uw blijven cn zeden. W ij willen niet meer besüeid zijn dooi mannen dm oen geusch gou\einemeiii ondersteunen, die iers zijn van eene verfraiischtë staatsmacht cn die, om de vrienden van den minister te zijn, ons in z.oiie onkosten helpen eu onze heiligste rcchlen onder de voelen le treden. Mannen willen wij hebben met christelijke gevoelens, manden die ons /.uiitrn bestieren, volgens lecül en reden, en daarom /.uilen wij stemmen voor de kail.o.ieke kandidaten EAK Cd SS AVE, 6>t: HAEAE, Ai AEXKF, H3 2Ï.S3.. Eïe gioJitl k eu de priesters. Iiidien de politica, n.dieii de administralien l ijd wmen T geen ij zijn moeten, iudien de u rmen\an Coil.-.iJiei.si eu Kerkabijd geëerbie- H'‘.men, en dat ei in de kiezingen maar i W'..-.iie ware van de slojjeiijke belangen, van vi a; teil, biuggen, liolen, kalsijden, enz’, de pi i.-lei s zouden hen gelukkig achten, hou met de kiezingen niet le moeien bezig honden; maar de Godsdienst, de goddelijke rcchlen dér Kérk, de zkLm loopen gevaar, en daarom werken l Is de politiek, 'i zijn de geusche administra- tien die zich met de re'.ijie bemoeien, die de rech ten van Godsdienst eu Kei k willen vernietigen; de gewijde kerkhoven schenden met er keilers en andere deugnieten in le begraven tegen de wel len der 11. Kerk, dut is politieke, zeggen de geuzen. De bent :en stelen die godvruchtige katho lieke menschen geslicht hebben, om jongelin gen in katholieke gestichten op te brengen, en ze ge\eii aan geuzengeslicbteu, dal is p'litu’kc. Den priesit r uil de schold jagen, den Gods dienst en den priester hatelijk maken in die scholen, dal is puld.ek. Bepalen hoeveel dal een priester mag ontvan gen \o ircene m sse, gelijk of Bara doel, dat is politiek. In geschriften en gazenen in de K.uners, de geloofspunten cn de cl.i islelijke zedclecr aau- laiidcu. dat is poldiek. ci bieden aan de pi iesters van de processie te laten gaan, en ze weer in de l.eik jagen, ge lijk te Luik, dat is politiek. Kloosterlingen verbaum n uit bun huis en uit hun land, en ze op alle manieren vervolgen, dat is politiek. Hen bemoeien met T geen gezeid wordt in de bim'hte. Jat is polit ek. Ilewel! de geestelijke overheid zegt dal eti is geen politiek, maar Kerkvervolging en godde loosheid, en bijgevolg T is ons recht en onze plicht de geloovigeti te waai schuwen en hun voor oogen te leggen don zmaren plicht van wel te slemi.ien. Ja. zuuie phci.l, en men moet geene cuiisciencie meer hebben, om voor de geuzen le willen stemmen. Zoo, kiezers, zijl dien zirarcn plicht indach tig, sleml volgens conscieiilie. gij kunt hel doen, niemand weet bei. niemand ziel wien gij sleml, ten zij de oogc Gods! in consciëntie zijl gij dan vei plicht te stemmen voorde vveeigalooze treffelijke, katholieke lijst. Knockaert Ghyselen D>kryscr Gostenoble Chaerle enz. Bij hel zien der onmensebelijk heid dier brood- roovers gevoelt eike rechlscltapen burger zich door de verontvvcerdiging overmeesteren, en hij mept willen of niet: Jf'ei; met de partij der bruudrooversWeg met al mat Geus is! En hoe toch zou een christen mensch niet ve.a hen en verfo. i» n hetgeen door God zel- ven zoo menigmaal op de uildi ulkelijksle wijze gebraiidmei kt woidi? Hoe loch zou een Veurnaar ongevoelig blijven aan de ellende zijner vetdrukte broeders? Kiezers van alle standen welke ook uwe opinie zij gij allen die hel geloof der vaderen nog niet teenemaal hebt verforen; gij allen die een vlaamsch en medelijdend hertc in uwe borst v relt kloppen; gij allen die de vrijheid bemint mi de slavernij verloeit. staal op otn uwe ver drukte bloeders te wreken In name van die 200 urmen richten wij dezen plecb'igen oproep tot u Stemt voor do katholieken, en gij zijl de wrekers der armen, weduwen en vveezen! \\*elke schoone zending! Weg met de partij der broodroovers. Leve de Katholieken A.iri de herbergiers. Gij weet waarschijnlijk dat de geuzen in hun vuilblek reeds iwec ol driemaal geschreven heb ben dai <le katholieken in uwe herbergen komen om le brassen en ie krakeelen, en bijgevolg zij zond n geerne uwe herbergen doen passecren voor braskolen, krakeelhuizen, enz. Is dat niet bet profijt oveijoniien dat de katholieken u doen? Is dat niet met u den spot drijven? Wij be roepen u, herbergiers, cn vragen dal gij zoudet getuigen voor al de geuzen die hel hoorei) wil len, d::t de eerste dronkaard, de eerste brasser ol kinkeel naker iog te vinden is bij de katho lieken sedert ge cel den lijd dal zij rondgaan! Hel is anders mei de geuzen, als zij rond gaan lol 's uuchtens schreeuwen en bric.schen zij nog en zingen smeeiige, schandalige godde- loozc liedjes, en dat met toelating en in de tegenwoordigheid van vele groole koppen 'k Ben kurieiis om te wele n of ze diezelfde licd- j s zouden durven zingen bij dc kiezers als zij gaan stemmen vragen! Neen, maar dan zwee- len, zij dat ze voor de religie zijn, gelijk of Judas vcor onzen Deere was! Nu, de katholieke Burgerskring is gesticht, en de liberalen zouden wel kuii'ien grootelijks missen, als zij peizeu dat, na de .stemming, hij uiteen zal gaan, en de herbergiers niet voort hunne profijten zullen hebben! De liber ale jeune garde zal in duigen vallen; dat is zeker! EKS 0111 uur i 1 [en puin De lamilien llatse - iMi' ma i ---

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 2