I /i I r betalen zopdt stemmen Maar gij hebt consciën tie, cn’t is daarom Jat wij op u steunen, en dat gij stemmen zult voor de katholieken. BEoc «Ij vreezen! Er is een van de liberale kandidaten die bij de kiezers gaat en zegt ja als gij niet anders wilt, stemt voor 5 katholieken, maar zet er mij toch als't ii belieft opO baatzucht! Als men zulke dingen hoort en ziet, ’t is gemakkelijk om verslaan hoe bij zoo gcerne gezien is in zijne partij 2r LIED. Stemme: De Vlaamsche Leeuw. Refiiein. Wij willen van geen geuzen Die brassen mat ons gold Het katholieke Veurne Is möe van hun geweld. Wij willen van geen geuzen Die brassen met ons geld; Hun’ dwang neem’ hier een einde Hun’ dagen zijn g-leld 1 Hier moeten onze burgers, Van allen rang en stand, Hersteld zijn in hun’ rechten, En vrij van slavenband. Door katholieke priesters Een klooster wierd gebouwd Met kerk en laagïe schole. Aan nonnen toevertrouwd; De. nonneknijzers kwamen Het hert vol godsdiensthoon En j >egen nonnen buiten Dat’is geuzen dank en loon! Men zegt dat alle Belgen Gelijk zijn voor de wet; Maar waarom dan geen scholen Met eigen geld gezel? Noch bouwen, noch betalen, Zij komen daar niet in; Maar onze beurzen snijden Dat is de geusche zin Wie hoeft het ooit geweten In een beschaafde land, Wat disch hier heeft bedreven Tot Veurne’s ecuw’ge schand? Een arme vraagt een kistje Voor’t afgestorven kind. Maar bij de geusche beulen Hij zelfs geen toegang vindt! Met katholieke kluiten De disch wierd hier gesticht. Maar nu verstoot men armen Die kwijten bunnen plicht. Als zij in druk cn lijden Gaan klagen hunnen nood. Men durtt hun schandig tieren Geen werk meer en geen brood, -- Brutaal geweld. De geuzen, 't in 't ministerie, ’t zij in de sleden cn gemeenten, kunnen zich maar behouden door onrechtveerdigheden, onwettigheden en brutaal geweld! Wij hebben de afzettingen gezien van gouverneurs, commissarissen, schandige ver volgingen en processen tegen priesters en ka tholieken, verbreking van testamenten, inpal- mingen van kloosters enz., enz. Hier in Veurne ook heeft men getuige geweest van zulke heldendaden door ons geuzenbesluur gepleegdEerst hebben zij meester Pinte weg gejaagd, den deugdzameh en bekwamen onder wijzer die zooveel diensten bewezen heeft aan de armen en den workstand van Vcuine; en waarom? Omdat bij katholiek was er. vrije bur ger wilde blijven Ban bobben wij verleden jaar en dit jaar ook twee deftige leden uit de com missie der bospiccn zien bannen, omdat zij met de nunnoknijzers niet wilden meedoen om ■de schandigste daad te bedrijven die ooit te Veurne is gepleegd geweest, te weten de ver drijving der Zusters Annonciaden uit haar kloosters Of hadt gij mischien willen meè helpen met de nunnoknijzers? Zoudt gij willen kiezers, de verantwoordelijkheid ervan op u nemen? Neen, niet waar? En nogtans indien gij voor de ver- jagers en hunne klieke stemdet, bel ware zoo veel of zeggen Gij heht wel gedaan, en wij zouden ’t ook gedaan hebben Gij hebt wel ge daan die twee leden weg te jagen, om dat zij de nunnen niet wilden helpen verdrijven. Zoudt gij alzoo spreken? Neen zekerlijk. Hewel stemt dan tegen die partij der verdrukkers en voor geheel de katholieke iijsle! i Neen 'I zal niet langer duren Dat men in onze stad Dit volk hier nog zal dulden. Dal Veurn’ met schaad bekladt! Getrouw aan onze vaad'ren Aan 't G’loove vastgehecht. Wij zullen hun gaan leeren Wat vrijheid is en recht. Veurenaren. Veurenaren, Veurenaren, Diepe, diepe, zonkt ge neer Over dertig, veertig jaren, Volgdet gij een beter leer Uw’bestuurders waren mannen Van bet oude rechte bed; Zij verzinden geene plannen Strijdig tegen Godes wet. De Geus en bas! Wijze Den uil die op den peerebootn zat. 1 Sa kiezers van het recht fatsoen, Sa kiezers van hat recht fatsoen. Ik zing u. wat gij met de geuzen moet doen, Van faldiderire van faldidera. Ik zing ii, wal gij met de geuzen moet doen, Den geus en bas 2 De geus, die wil hier zijn de baas, (bis) Maar jaagt hem maar weg uu, lijk Jantje Kaas. Van faldidcrire. van faldidera. Maar jaagt hem maar weg nu, lijk Jantje Kaas. Den geus en bas 3 De geus doet God den oorlog aan, (bis) Maar dijnsdage moet g’hem cens duchtig verslaan. Van faldiderire, van faldidera, Maar dijnsdage moet g’hem cens duchtig verslaan. Den geus en bas 4 De geus pakt 't zieltje van uw kind, (bis) Sa! hem nu gepakt en met buizen vertind. Van faldiderire. van faldidera, Sa hem nu gepakt en met buizen vertind, Den geus en bas 5 De geus verknaagt en eet uw geld, (bis) Sa zeere voor ’t stadhuis een trape gesteld, Van faldiderire. van faldidera. Sa zeere voor ’t stadhuis een trape gesteld, Den geus en bas! 6 De geus laat de armen in den nood, (bis) Maar geeft het hem ook nu cens op zijn brood. Van faldiderire, van faldidera, Maar geeft het hem ook nu cens op zijn brood, Den gens en bas 7 De geus al buiten kuischt zijn huis, (bis) Maar maakt het nu ook al den binnenkant pluis, Van faldiderire. van faldidera, Maar maakt hel nu ook al den binnenkant pluis, Den geus en bas 8 Voor ’t einde, roept nu allen toe (bis) Maakt plaatse, gij geuzen, wij zijn u zoo mod. Van faldiderire. van faldidera. Maakt plaatse, gij geuzen, wij zijn u zoo mod Gij moet en bas! Vroolijk waren toen de menschen, ’i Ging met allen even goed; Beters koude men niet wenschcn, ’t Leven was hier zoo zoet Maar sinds al die geusche heeren Zijn gekomen aan’t bewind. Ziet men liefde in haat verkeeren, Kalmte in stormen en in wind! Zij betrachtten geene plaatsen Voor hunn’ eigen eer of baat; De eersten, even als de laatsten, Gingen onder zelfde maat Spaarzaamheid met onze kluiten Als met geld van eigen kas; Neen, men kende hier dan geen guiten Mannen van het geuscl -gebras. Onze kandidaten in vergelijknis brengen met de uwe, geuzen, dal cn zullen wij niet, ’t ware onze mannen smaad aandocn. 't Zijn mannen van verstand, ondervinding, deugd, godsdienst, die hen niet stellen uil hoove«rdij, noch uit eigen belang, maar om zoo te zeggen uit ge negenheid voor de hm gors, uil plicht, omdat zij gevoelen dat het noodig is, opdat iedereen vrij weze hier in Veurne, airmen zoowel als t ijken; omjat zij willen bet kwaad belenen dat hier geschied:; omdat zij willen recht doen aan wie recht toekomt; omdat zij eindelijk allo nut- telooze gcldvei kwisting willen doen staken. Dit willen onze kandidaten cn niets anders, en daar om is hot dat zij hunne medeburgers mogen vragen dat zij hunne oogen openen, daarom is het dat zij mogen met bet hoofd recht gaan cn al zoemen en streden niet moeten gaan vragen dat mon met hunnen eigen persoon zou compassie hebben, en omdat zij recht zijn en recht doen met iedereen, daarom is hel dal zij zullen ge kozen worden! Zij komen niet op om u te verdrukken, me deburgers, maar om u te helpen, om u uit de schande ie helpen alzoo bestierd te zijn door mannen, die werken om het geluk uit dc stad en uil de huisgezinnen te bannen. Die zoo groote mannen wiilen Dal elk plooie naar hun zin. Dat elk hand’le naar hun grillen, Heelt dat niet den duivel in? Stemt dan voor de katholieken, Als gij wilt der Vaad’ren schat! Als gij will in bloei zien prijken D’oudc lieve Veurnestad! Hebt gij nog een sperke geloove? Dinsdag toekomende, kiezers, alswanneer gij in T kieskotje zult staan, alleen, lusschen God en uw geweten, vraagt ééns mag ik stemmen voor mannen die door hunne woorden, chriften, daden en gansche handelwijs Kerk en Godsdienst ver loochenen en beschimpen, bestrijden en vervolgen? Mag ik?.,, ik.... christen geboren en die wil christen sterven Eene stem zal u tocroepen misschien deze van uwen afgestorven vader, ware christen, of van uwe moeder zaliger, die zoo deugdzaam was blijft uwe voorouders weerdig, stemt, stemt voor 't goed voor Kerk en godsdienst. Liberale koutenancie, lusschen twee gemeenteraadsleden, gehoord op straie Hewel, hoe zal het gaan? Wij beleven hier nu non de tonnerre slechte momenten in Veurne; ’t zal spannen, en 't en is niet gezeid dat...., Hoe, dal gij peist dat wij zullen onder zijn? ’k ben bevreesd, de katholieken werken non de tonnerre al dat zij kunnen en t volk is bun wel te meè, weet g’het? ’k Peis algelijk dat wij zullen boven zwemmen. Zijl maar niet al te gerust, ’t is wel van uitwendig te tonnen dal men duist man sterk is, maar zit schuw, allez! Of het schuw zit Ziet hier wat het gemeentebestuur in zijn verslag van 1878-79 zegt Wij zullen kost, wat kost, den eigendom der oude kerkhoven eischen aan d« twee kerkfabrieken. Het zijn hunne eigenste woorden, kiezers, cn stemt gij voor zulk volk, gij trekt de verantwoordelijkheid van zulke da den op u; gij geeft hun de macht van te doen, bijgevolg gij doet het. Hebt gij nog con- cientie, kiezers? of’maakt het u niets bij duizende franken te stelen, te ontnemen aan de kerken? Alsdan, ja, wij gelooven dat gij voor de li- T En zijn de katholieke kandidaten niet, geu- zenblad, die de werklieden uitschelden voor dronkaars en luiaards, maar 't is gij die over tijd, de ouders die hunr.e kinders naar de ka tholieke school zeilden vergeleekl met de dron kaars en de luiaards. SSagalcllcIies. In ons laatste nummer wegens de bagatel- lekes der kisten vmi 't genzenondermijs staat een klein fautje. T Geuzcnoderwijs heeft hier overjaar gekost niet 1,313 fr. 32cent., maar 13,43 7 fr. 27 cont. Van dit jaar niet16,999 fr. 52 cent., maar 13,931 fr. 52 cent. Nog eens, kiezers, wat zegt gij daarvan, cn vóór de geu sche schoolwet 'l en kostte maar 5550 fr. Is bel dan te verwonderen dal de Is er niets moer in te palmen Ja, kiezers, moesten dc geuzen aan 't roer blijven, gij zult na weinigen tijd dc inpalmin- gen zien van de oude kerkhoven; de kerken hier in Veurne zullen verplicht zijn het geld weder te geven dat zij over tijd in volle recht ontvangen hebben van de verkooping van zulk goed zijl er zeker van, en tot bewijs van dien, J ,1 i - rmntw—- -2. kJUlw.»- -

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 3