z.
geven
Aanbidding der Rede
Het Fransche schrikbewind had alom zijn
vernielenden schepter gezwaaid en al wat eer
baar en heilig was aan zijne goddclooze vraak
opgeofferd.
Priesters waren vermoord, kerken en kloos
ters geplunderd en door het vuur vernield, de
afschuwelijkte ondeugden hadden de plaats der
schoonste deugden ingenom: in"een woord de
mute Godsdienst was afgeschafl. Zoo meenden
het ten minste de groote regeerders, en zij, de
beschavers der wereld, zij zouden op de puinen
van den vervallen Godsdienst een nieuwen op
richten, die met de zeden en de gebruiken des
tijds beter zou overeenstemmen.
Op hel altaar dan, daar waar eertijds Gods
Majesteit de behoeften zijner kinderen afwacht
te, troonde nu een oneerlijk vrouwmensch in het wit
gedescht, eene schitterende kroon op hel hoofd,
gansch met good beladen. Zij verbeelde
de Rede... Marot, de goddclooze Marot, oefent
het ambt van hoogpriester uil en biedt haar wier
ook aan, terwijl een dronken troep tierende en
vloekende voor het scliandbceld staat te dansen
’s Anderdaags verdrong zich het schuim der
Parijmhe bevolking inde panden der Madeleine-
kerk. Afschuwelijk was het schouwspel dal zich
voor aller oogen opdeed.... Maar wal was er
nog afschuwelijk voor de mannen, die alles wat
heilig was met de voelen hadden getreden
Donderd'
om 12 ure
Desiré Vantic
te Leyscle. bi
August Wot>
Gaepacrt, en;
denabeeie, te
»4 ko<>
vele korren,
van lm70 ic
Dit was hunneeerbewijzing, zoo wierd de Re
de verheerlijkt, alzoo wierd hare bescherming
voor Frankrijk afgesmeekt!
Ziedaar den afschuwelijken afgrond, waarin
de rede de menschen dompelt als zij God, hunnen
Schepper, niet tot leidsman heeft.
In onze ongelukkige tijden wordt de Rede we
der op den troon verbeven, zij veracht hel bo
vennatuurlijke en zag geerne onzen heiligen
Godsdienst aan hare voeten. De Rede alleen,
zingt men op alle tonen, is genoeg om te weten
wat men te doen en te laten heeft; wat heeft
men meer noodig om eerlijk man te zijn? Zin-
neloozen, die niet weten dat de eeuwige Rech
ter hun eens zal rekening vragen voor het ge
bruik van dit kostelijk pand, dal zijne goedheid
ons heeft geschonken.
Moge de Almacht hun wankelend verstand ver
lichten en hun doen begrijpen dat de Rede, als
zij zich aan het Geloof niet onderwerpt, tot de
grootste dolingen leidt!
oogenblik dat onze tegenpartij zulk een groot
weck maakt van de bestrijding des Gods-
diensites, waarom zouden wij ons dan schamen
de verdediging op te nemen van hetgene zij
verfoeit en veracht?
Maand?!
om 12 ure
De Rayssci'
van 21 October. Rrouckaert Alois,
dienstbode te Clerckeu. lotSOfr.' boet, voor vrij-
Swads Louise. huisvrouw Peel, werkster te
Poperiirglié, lot 20fr. bod, voor slagen en won
den.
Gliysdael Engel, landbouwer ie Stuyvekcns-
kerke, tol 26 Ir. boet, voorslagenen wonden.
Roothaer Karei, putmaker te Rousbrugge, lot
26 Ir. boet, voor ove: r ding der wellen op do
begravingen.
Wei*sciiilli(e tijdingen.
De Moniteur van maandag deelt de algemcenc
2r
van Belgie die hun ambt in Frankrijk mogen uit
oefenen. Zie hier de lijsi voor Wesl-Vlaanderen
S. Loinmez, vroedvrouw te Houthem;
R Brunei, vroedvrouw te Leyscle;
P. Laccocn (Taccoen?) veearts te Leyscle;
J.-B. Pillaerl, veearts te Leyscle;
Vandenweghe (oudste), geneesheer te Rous-
Brugge llariughe;
II. Coi nette, veearts te Rousbrugge-Haiiughe;
E. Petit, geneesheer ie Watou;
Z. Ronterez (Rouserez?) vroedvrouw te Wa
tou;
II. Dewull, geneesheer te Poperinghe;
C. Thoiozyn (Pharasyn?), geneesheer te
Poperinghe;
L. Vanderheyde, geneesheer te Poperinghe;
F. Corselis, vroedvrouw te Poperinghe;
L. Den Haene, huisvrouw Liefooghe, vroed
vrouw te Poperinghe;
J. Maes, huisvrouw Deraedt, vroedvrouw te
Poperinghe;
G. Breyne, veearts te Poperinghe;
A. Van de Leenotle (Vandelanolte?) veearts te
Poperinghe
A. Lucien, heelmeester to Rcninghelst;
M. Ignaes, vroedvrouw te Rcninghelst;
■op
juist niet K
ghem,
quiers, ter f
den gcbi u'kl,
ghe-Roaryr*
Jules Fontei.
©kutre»1;
als ol*e‘
klcmmeis
dus door *‘l'
dienstig ye?
Gemakkel
De vergaJ
ooghe.
Op ge*’09-
betaling, lU1’
Sedert wanneer is het locgc-
lalen aan sommige gezelschap
pen te zingen in de herberg tot
na middernacht, en aan andere reeds vei boden
ten 10 1/2? Dal is maar een vraagske, ziel!
Maar wal eene andere vraag is, is dat, nemen
wij aan dal liet voor sommigen verboden is te
zingen, maar TROMMELEN tot ver na midder
nacht, zou dal NACIITSTOOR1NG zijn? Een
anlwoordeken, als T u belieft!
Wulveringheni.
De liberalen hebben den strijd niet durven
wagen. Geheel de katholieke lijst is dan geko
zen. Op 80 geldige stemmen heeft Jonker Mer-
ghelynck de Beauvoorde 76 stemmen bekomen.
Isenbcrghe.
Al de liberalen rijn op het slagveld gebleven.
Noch de zieken, welke zij hebben uiigehaald,
noch de dooden welke zij hebben ter hulpe ge
roepen, hebben ze niet kunnen redden. De aarde
zij hun licht.
Te Brugge is ook geheel de katholieke lijst
gekozen.
lijst te vormen, hij zekere mannen van denkleri-
kalcn winkel eenen wezenlijken dienst bewijst,
door hen niet bloot te stellen aan eene tweede
maal voor de rechtbank van Brugge te moeten
verschijnen!
HolaAttrape, gij zijt er deerlijk nevens; de
zaak van over drie jaar heeft te vele menschen
de schouders doen ophalen om schrik in te boe
zemen aan deze die in kwestie waren.
Ja, Attrape, haddet gij met uwe liberale
lijst durven opkomen, meer als ooit zouden die
mannen, welke gij meent dienst lebewijzen, (van
den oever in den dijk) hel geuzen ministerie en
uwe kandidaten bevochten hebben, en geene
moeite gespaard om de ondersteuners van de
verdoemelijke geusche sdioolwet ten platte (e
slaanwel te verslaan met kieshi iefjes.
Krak.
Studie can
Indien hel mogelijk ware nog ccnigen twijfel
te behouden over de schantelooze, ja dierlijke
goddeloosheid van het gcuzenonderwijs, zal die
twijfel teenemaal verdwijnen bij bet overwegen
der afschuwelijke dwaasheden, maandag acht
dagen uitgekraamd door den M. Vanderkin-
deren rector der nniversteit vau Brussel. Spreker
verklaart rechtuit den oorlog, niet alleenlijk aan
hel katohliek geloof, maar aan elke godsdiensten,
wier leeringen hij aanziet als VERDICHTSELS.,
Hij durft onder anderen zeggen: het aardsch
paradijs was niet anders dan een vochtig en
duister hol; de onschuld en de zuiverheid
«onzer eerste ouders was enkele lompheid en
I
verzot op vischcnsih ilpdiereu dan op den
Men schrijft uil Alveringhem
Altrape schrijft in T Advertentie blad dat de
liberalen geen zin hadden om lijd en geld te ver-
loopen voor de gemeenlckiezing Duidelijke be
kentenis, Altrape. Ze waren te groen neê?
Maar Attrape durft zeggen dal indien onze ge
meenteraad van eene en dezelfde gezindheid is,
het te beter zal gaan om te konkelfoesen, om
hel budget te labrikeeren!
7.ou men niet zeggen dal Attrape hel konkel
foesen en fabrikeeren meester is. en dat hij
strooien mannen kent die willen dienen voor een
anders beurs te vullen? Hoor, Attrape, onze ge
meenteraad kent die kunst niet,-en wilt gij naar
de openbare zittingen komen, gij zult het met
uwe eigen ooien kunnen hooren en met uwe
eigen oogen kunnen zien.
Attrape schrijft ook dat, met geene liberale
En dit is nogtans water heden gebeurtmen
is beschaamd eene edele zaak te verdedigen uit
vreeze van den spotgeest onzer eeuw! En wij
kennen er die in tijd van kiezing hunne parlij-
genooten verloochenen, hun geloof afzweren en
hunne ziel zouden verkoopen voor eene arm
zalige stem! Wij kennen er die, eens op dien
weg der karakterloosheid en lafheid getreden,
zich laten bedotten door schijnheilige domkop
pen! Te zamen met den Godsdienst, wijkt de
overtuiging uit hunne ziel, en zij verlagen zich
tot domme en verachtelijke volksverdervers!
Welnu, het deert ons weinig door zulke lie
den gehoond en versmaad te worden om onze
overtuiging, om het edele doe! van ons streven.
Wij houden meer aan vroomheid en karakter,
dan aan laffe vleierij en karakterloosheid.
Wij houden liever aan eene overtuiging,
gesteund op den Godsdienst, dan aan eene
verslaving, gesteund op stoffelijke belan
gen on eerzucht! Want al wat op den Gods
dienst niet gesteund is brokkelt weg en vergaat
in schande en oneer....
R. Ignaes, v
M. Baes, hu
te Nieuwkcrke-
V. Vanlliuj'8
H. Devos, vt
C. Gadelen*
J.-B. Four#1
L. Vanthuy
vroedvrouw W’
G. MorketW]
M. MorketW1
C. Sneyers,-
O. Catiebeki'
J. Couttenie^
J. Dumont,"
R. Devos, v
F. Delaroy#
T. Lefevere"
B. Pardoen'
Remlerg
Meenen;
E. Vandevy»
G. Vanové
vrouw te Meel
M. Vermen’1
F. Hoornae<
Gheysens,
C. Dehiestr
tte Reckem;
L. Crombel
A. Denreep-
J. Moroy.g
L. CrombeH
G. Busscha*
vrouw te M°s*.
J. Lericque1
te Moscroen;
L. Rentein.'
R. Parzis,
te Luigne;
F. Vanheec
Een koi
bemachtigt
koopen aan 1
beloop eefl^J
ving op hetg
10,600 fr.
leening te
aflegbaar 'fl
■kenen van lc
heeft <M>'le<'i
'lebeke), M.
•den pastom
M. Dcbackc'
M.
zondag al^a.
38 jaar en l'
De Rede zal hun God zijn, deze zullen zij aan- I
bidden en haar wierook branden aan haar
immers hadden zij het licht te danken,
dal zij, als ware apostelen, verspreidden en
waardoor zij den menschen hunne natuurlijke
rechten deden kennen. Ja. dc Rede was hunner
eer en aanbidding weerdig.
Z.iehier tot welke ongelooflijke dwaasheden
deze vereering hen bracht
Het was op den vooravond van een plechti-
gen feestdag. Een groot rumoer hcerschte in
de straten van Parijs, het luiden der klokken,
bet schallen des hoorns, hel donderen des ka
nons, alles duide aan dat iets buitengewoons
ging plaatr grijpen. Al het volk dat de heilige
Republiek was aangckleefd, stroomde naar hel
Stadhuis, waar men waarschijnlijk iets nieuws
zou vernemen. Met ongeduld wachten zij hel
oogenblik at waarop liet verlangen der Repu
bliek hun zal kenbaar gemaakt worden.
Het geschal der trompetten gebiedt stilte:
ecu .lakobijn yerschijnt en geeft lezing van hel
volgende bevel
De heilige Republiek willende eer geven
aan hen wien eer toekomt, on niets bedoelende
dan het geluk zijner burgers, noodigt dezen al
len uil, den feestdag van morgen plechtig te
vieren zich allen naar de Madeleine kerk te
begeven, waar bun de Rede, Beschermster der
Republiek, ter aanbidding zal worden voor
gesteld....
4’nn de Aet’’1
Alveringld'1'
tf
De tijding van hot aanstaande vertrek van
den Paus schijnt de goddcloozen in Italië uil
hun lood te slagen. Zij beginnen luidop te roe
pen dat het hind den II. Vader niet zal laten uit
Rome gaan. Zij begrijpen dus dat de tegenwoor
digheid van Christus Stadhouder dc straffen we-
derhoudt, welke de Hemelsche rechlvcerdigheid
over hunne verblinde hoofden zou uitstor
ten, zoohaast de Opperherder dc verdwaalde
schapen aan hunne eigene boosheden zou over
laten. Doch van den anderen kant werpen zij Hjsi mede der geneesheeran en vroedvrouwen
hun schijnheilig masker af. Zij toonen dal de II.
Vader niet alleen binnen Bomeniet vrij is. maar
dat hem zelfs zon verboden worden eldcis het
eerbiedigen zijner rechten als inensch en als op
perhoofd der katholieke wereld te gaan zoeken.
Rechterlijke l&ronijk.
Zijn door de kurreclionnele Rechtbank van Veurne
veroordeeld
Zitting van den 30 October. Ghecraerl Frans,
visschcr .te Nieuport, lol 26fr. boet, voor sla
gen.
Dcquidt Fielerik, smokkelaar, geboren te
Watou en zonder v; «te woonplaats, 1* tot drie
jaar gevang, voor vernieling van mobilaire voor
werpen met geweld en bedreigingen, gewapend
zijnde; en 2° tol eene maand gevang, voor ver
nieling vau atsluiliiig.
Devos Eusebius, landbouwerszoon te Proven,
1" tol 30fr. boel, vooi jacht zonder wapemlraag-
recht, en 2* tol lOüfr. boel, voor jacht na zon
ondergang.
Zitting van 21 Oclolicr. Rrouckaert Alois,
te E!; -^ - -
barbaavscblicid, en Adam en Eva waren meer willige wouden.
i ver-
boden appel.
Dus voor dien godsdiensthater Bestaat er noch 1
erfzonde, noch Zaligmaker, noch II. Keik. Geen I
hemel geen ander leven meer; dit alles zijn unoo-
NEKUF.N. De mensch is een dier en niets meer
Hoe kminen bravo en rechtschapene ouders
hnnnc zonen aan zulke ziEi.ENMooimr.ns overleve
ren? Waar blijft de zedelijkheid als de godsdienst
bespot en onder de voeten getrapt wordt