z. geven Aanbidding der Rede Het Fransche schrikbewind had alom zijn vernielenden schepter gezwaaid en al wat eer baar en heilig was aan zijne goddclooze vraak opgeofferd. Priesters waren vermoord, kerken en kloos ters geplunderd en door het vuur vernield, de afschuwelijkte ondeugden hadden de plaats der schoonste deugden ingenom: in"een woord de mute Godsdienst was afgeschafl. Zoo meenden het ten minste de groote regeerders, en zij, de beschavers der wereld, zij zouden op de puinen van den vervallen Godsdienst een nieuwen op richten, die met de zeden en de gebruiken des tijds beter zou overeenstemmen. Op hel altaar dan, daar waar eertijds Gods Majesteit de behoeften zijner kinderen afwacht te, troonde nu een oneerlijk vrouwmensch in het wit gedescht, eene schitterende kroon op hel hoofd, gansch met good beladen. Zij verbeelde de Rede... Marot, de goddclooze Marot, oefent het ambt van hoogpriester uil en biedt haar wier ook aan, terwijl een dronken troep tierende en vloekende voor het scliandbceld staat te dansen ’s Anderdaags verdrong zich het schuim der Parijmhe bevolking inde panden der Madeleine- kerk. Afschuwelijk was het schouwspel dal zich voor aller oogen opdeed.... Maar wal was er nog afschuwelijk voor de mannen, die alles wat heilig was met de voelen hadden getreden Donderd' om 12 ure Desiré Vantic te Leyscle. bi August Wot> Gaepacrt, en; denabeeie, te »4 ko<> vele korren, van lm70 ic Dit was hunneeerbewijzing, zoo wierd de Re de verheerlijkt, alzoo wierd hare bescherming voor Frankrijk afgesmeekt! Ziedaar den afschuwelijken afgrond, waarin de rede de menschen dompelt als zij God, hunnen Schepper, niet tot leidsman heeft. In onze ongelukkige tijden wordt de Rede we der op den troon verbeven, zij veracht hel bo vennatuurlijke en zag geerne onzen heiligen Godsdienst aan hare voeten. De Rede alleen, zingt men op alle tonen, is genoeg om te weten wat men te doen en te laten heeft; wat heeft men meer noodig om eerlijk man te zijn? Zin- neloozen, die niet weten dat de eeuwige Rech ter hun eens zal rekening vragen voor het ge bruik van dit kostelijk pand, dal zijne goedheid ons heeft geschonken. Moge de Almacht hun wankelend verstand ver lichten en hun doen begrijpen dat de Rede, als zij zich aan het Geloof niet onderwerpt, tot de grootste dolingen leidt! oogenblik dat onze tegenpartij zulk een groot weck maakt van de bestrijding des Gods- diensites, waarom zouden wij ons dan schamen de verdediging op te nemen van hetgene zij verfoeit en veracht? Maand?! om 12 ure De Rayssci' van 21 October. Rrouckaert Alois, dienstbode te Clerckeu. lotSOfr.' boet, voor vrij- Swads Louise. huisvrouw Peel, werkster te Poperiirglié, lot 20fr. bod, voor slagen en won den. Gliysdael Engel, landbouwer ie Stuyvekcns- kerke, tol 26 Ir. boet, voorslagenen wonden. Roothaer Karei, putmaker te Rousbrugge, lot 26 Ir. boet, voor ove: r ding der wellen op do begravingen. Wei*sciiilli(e tijdingen. De Moniteur van maandag deelt de algemcenc 2r van Belgie die hun ambt in Frankrijk mogen uit oefenen. Zie hier de lijsi voor Wesl-Vlaanderen S. Loinmez, vroedvrouw te Houthem; R Brunei, vroedvrouw te Leyscle; P. Laccocn (Taccoen?) veearts te Leyscle; J.-B. Pillaerl, veearts te Leyscle; Vandenweghe (oudste), geneesheer te Rous- Brugge llariughe; II. Coi nette, veearts te Rousbrugge-Haiiughe; E. Petit, geneesheer ie Watou; Z. Ronterez (Rouserez?) vroedvrouw te Wa tou; II. Dewull, geneesheer te Poperinghe; C. Thoiozyn (Pharasyn?), geneesheer te Poperinghe; L. Vanderheyde, geneesheer te Poperinghe; F. Corselis, vroedvrouw te Poperinghe; L. Den Haene, huisvrouw Liefooghe, vroed vrouw te Poperinghe; J. Maes, huisvrouw Deraedt, vroedvrouw te Poperinghe; G. Breyne, veearts te Poperinghe; A. Van de Leenotle (Vandelanolte?) veearts te Poperinghe A. Lucien, heelmeester to Rcninghelst; M. Ignaes, vroedvrouw te Rcninghelst; ■op juist niet K ghem, quiers, ter f den gcbi u'kl, ghe-Roaryr* Jules Fontei. ©kutre»1; als ol*e‘ klcmmeis dus door *‘l' dienstig ye? Gemakkel De vergaJ ooghe. Op ge*’09- betaling, lU1’ Sedert wanneer is het locgc- lalen aan sommige gezelschap pen te zingen in de herberg tot na middernacht, en aan andere reeds vei boden ten 10 1/2? Dal is maar een vraagske, ziel! Maar wal eene andere vraag is, is dat, nemen wij aan dal liet voor sommigen verboden is te zingen, maar TROMMELEN tot ver na midder nacht, zou dal NACIITSTOOR1NG zijn? Een anlwoordeken, als T u belieft! Wulveringheni. De liberalen hebben den strijd niet durven wagen. Geheel de katholieke lijst is dan geko zen. Op 80 geldige stemmen heeft Jonker Mer- ghelynck de Beauvoorde 76 stemmen bekomen. Isenbcrghe. Al de liberalen rijn op het slagveld gebleven. Noch de zieken, welke zij hebben uiigehaald, noch de dooden welke zij hebben ter hulpe ge roepen, hebben ze niet kunnen redden. De aarde zij hun licht. Te Brugge is ook geheel de katholieke lijst gekozen. lijst te vormen, hij zekere mannen van denkleri- kalcn winkel eenen wezenlijken dienst bewijst, door hen niet bloot te stellen aan eene tweede maal voor de rechtbank van Brugge te moeten verschijnen! HolaAttrape, gij zijt er deerlijk nevens; de zaak van over drie jaar heeft te vele menschen de schouders doen ophalen om schrik in te boe zemen aan deze die in kwestie waren. Ja, Attrape, haddet gij met uwe liberale lijst durven opkomen, meer als ooit zouden die mannen, welke gij meent dienst lebewijzen, (van den oever in den dijk) hel geuzen ministerie en uwe kandidaten bevochten hebben, en geene moeite gespaard om de ondersteuners van de verdoemelijke geusche sdioolwet ten platte (e slaanwel te verslaan met kieshi iefjes. Krak. Studie can Indien hel mogelijk ware nog ccnigen twijfel te behouden over de schantelooze, ja dierlijke goddeloosheid van het gcuzenonderwijs, zal die twijfel teenemaal verdwijnen bij bet overwegen der afschuwelijke dwaasheden, maandag acht dagen uitgekraamd door den M. Vanderkin- deren rector der nniversteit vau Brussel. Spreker verklaart rechtuit den oorlog, niet alleenlijk aan hel katohliek geloof, maar aan elke godsdiensten, wier leeringen hij aanziet als VERDICHTSELS., Hij durft onder anderen zeggen: het aardsch paradijs was niet anders dan een vochtig en duister hol; de onschuld en de zuiverheid «onzer eerste ouders was enkele lompheid en I verzot op vischcnsih ilpdiereu dan op den Men schrijft uil Alveringhem Altrape schrijft in T Advertentie blad dat de liberalen geen zin hadden om lijd en geld te ver- loopen voor de gemeenlckiezing Duidelijke be kentenis, Altrape. Ze waren te groen neê? Maar Attrape durft zeggen dal indien onze ge meenteraad van eene en dezelfde gezindheid is, het te beter zal gaan om te konkelfoesen, om hel budget te labrikeeren! 7.ou men niet zeggen dal Attrape hel konkel foesen en fabrikeeren meester is. en dat hij strooien mannen kent die willen dienen voor een anders beurs te vullen? Hoor, Attrape, onze ge meenteraad kent die kunst niet,-en wilt gij naar de openbare zittingen komen, gij zult het met uwe eigen ooien kunnen hooren en met uwe eigen oogen kunnen zien. Attrape schrijft ook dat, met geene liberale En dit is nogtans water heden gebeurtmen is beschaamd eene edele zaak te verdedigen uit vreeze van den spotgeest onzer eeuw! En wij kennen er die in tijd van kiezing hunne parlij- genooten verloochenen, hun geloof afzweren en hunne ziel zouden verkoopen voor eene arm zalige stem! Wij kennen er die, eens op dien weg der karakterloosheid en lafheid getreden, zich laten bedotten door schijnheilige domkop pen! Te zamen met den Godsdienst, wijkt de overtuiging uit hunne ziel, en zij verlagen zich tot domme en verachtelijke volksverdervers! Welnu, het deert ons weinig door zulke lie den gehoond en versmaad te worden om onze overtuiging, om het edele doe! van ons streven. Wij houden meer aan vroomheid en karakter, dan aan laffe vleierij en karakterloosheid. Wij houden liever aan eene overtuiging, gesteund op den Godsdienst, dan aan eene verslaving, gesteund op stoffelijke belan gen on eerzucht! Want al wat op den Gods dienst niet gesteund is brokkelt weg en vergaat in schande en oneer.... R. Ignaes, v M. Baes, hu te Nieuwkcrke- V. Vanlliuj'8 H. Devos, vt C. Gadelen* J.-B. Four#1 L. Vanthuy vroedvrouw W’ G. MorketW] M. MorketW1 C. Sneyers,- O. Catiebeki' J. Couttenie^ J. Dumont," R. Devos, v F. Delaroy# T. Lefevere" B. Pardoen' Remlerg Meenen; E. Vandevy» G. Vanové vrouw te Meel M. Vermen’1 F. Hoornae< Gheysens, C. Dehiestr tte Reckem; L. Crombel A. Denreep- J. Moroy.g L. CrombeH G. Busscha* vrouw te M°s*. J. Lericque1 te Moscroen; L. Rentein.' R. Parzis, te Luigne; F. Vanheec Een koi bemachtigt koopen aan 1 beloop eefl^J ving op hetg 10,600 fr. leening te aflegbaar 'fl ■kenen van lc heeft <M>'le<'i 'lebeke), M. •den pastom M. Dcbackc' M. zondag al^a. 38 jaar en l' De Rede zal hun God zijn, deze zullen zij aan- I bidden en haar wierook branden aan haar immers hadden zij het licht te danken, dal zij, als ware apostelen, verspreidden en waardoor zij den menschen hunne natuurlijke rechten deden kennen. Ja. dc Rede was hunner eer en aanbidding weerdig. Z.iehier tot welke ongelooflijke dwaasheden deze vereering hen bracht Het was op den vooravond van een plechti- gen feestdag. Een groot rumoer hcerschte in de straten van Parijs, het luiden der klokken, bet schallen des hoorns, hel donderen des ka nons, alles duide aan dat iets buitengewoons ging plaatr grijpen. Al het volk dat de heilige Republiek was aangckleefd, stroomde naar hel Stadhuis, waar men waarschijnlijk iets nieuws zou vernemen. Met ongeduld wachten zij hel oogenblik at waarop liet verlangen der Repu bliek hun zal kenbaar gemaakt worden. Het geschal der trompetten gebiedt stilte: ecu .lakobijn yerschijnt en geeft lezing van hel volgende bevel De heilige Republiek willende eer geven aan hen wien eer toekomt, on niets bedoelende dan het geluk zijner burgers, noodigt dezen al len uil, den feestdag van morgen plechtig te vieren zich allen naar de Madeleine kerk te begeven, waar bun de Rede, Beschermster der Republiek, ter aanbidding zal worden voor gesteld.... 4’nn de Aet’’1 Alveringld'1' tf De tijding van hot aanstaande vertrek van den Paus schijnt de goddcloozen in Italië uil hun lood te slagen. Zij beginnen luidop te roe pen dat het hind den II. Vader niet zal laten uit Rome gaan. Zij begrijpen dus dat de tegenwoor digheid van Christus Stadhouder dc straffen we- derhoudt, welke de Hemelsche rechlvcerdigheid over hunne verblinde hoofden zou uitstor ten, zoohaast de Opperherder dc verdwaalde schapen aan hunne eigene boosheden zou over laten. Doch van den anderen kant werpen zij Hjsi mede der geneesheeran en vroedvrouwen hun schijnheilig masker af. Zij toonen dal de II. Vader niet alleen binnen Bomeniet vrij is. maar dat hem zelfs zon verboden worden eldcis het eerbiedigen zijner rechten als inensch en als op perhoofd der katholieke wereld te gaan zoeken. Rechterlijke l&ronijk. Zijn door de kurreclionnele Rechtbank van Veurne veroordeeld Zitting van den 30 October. Ghecraerl Frans, visschcr .te Nieuport, lol 26fr. boet, voor sla gen. Dcquidt Fielerik, smokkelaar, geboren te Watou en zonder v; «te woonplaats, 1* tot drie jaar gevang, voor vernieling van mobilaire voor werpen met geweld en bedreigingen, gewapend zijnde; en 2° tol eene maand gevang, voor ver nieling vau atsluiliiig. Devos Eusebius, landbouwerszoon te Proven, 1" tol 30fr. boel, vooi jacht zonder wapemlraag- recht, en 2* tol lOüfr. boel, voor jacht na zon ondergang. Zitting van 21 Oclolicr. Rrouckaert Alois, te E!; -^ - - barbaavscblicid, en Adam en Eva waren meer willige wouden. i ver- boden appel. Dus voor dien godsdiensthater Bestaat er noch 1 erfzonde, noch Zaligmaker, noch II. Keik. Geen I hemel geen ander leven meer; dit alles zijn unoo- NEKUF.N. De mensch is een dier en niets meer Hoe kminen bravo en rechtschapene ouders hnnnc zonen aan zulke ziEi.ENMooimr.ns overleve ren? Waar blijft de zedelijkheid als de godsdienst bespot en onder de voeten getrapt wordt

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1881 | | pagina 2