V’ 1948. 418e j^ar XIErajAlMIFTEX.Un.ll.DEn’AlS 8 VEiT.ïsr, 18 Februari LS82. de graanmarkt. Inschrijvingsprijs.^ 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimeh per regel. De groote letters iln i <r> i-lv ee Hil 11 n iron I frT«\»n 1 r* ennl A fvnn I i i I-i’i i r. ze- j Vijfde Lijst. E. II. Pastoor van Wulverin- gliem, Veti'iué, E. II. onderpastoor van 20 00 5 00 Lcyselc, 5 00 Wij dachten dal iedereen dat voelde. I dienstig* vóórtbrengen, zedelooze schandelijke rrnc t i r» L in n l»zi» j-I.-x.. -1- rijlieid zijne katholieke medeburgers plagen, tergen en verpletteren. Katholiek zijn, is openhartig en vrank zijn, in voorspoed en tegenspoed. Ware liberaal zijn, is de inenschen ver volgen in het leven en na het leven. Het is, de brave katholieke onderwijzers en onderwijzeressen voor beuzelarijen voor de rechtbanken sleuren, ze er valscbel ijk beschuldigen, de arme katholieke ouders die hunne kinderen naar de katholieke scholen zenden, pramen; ze bet dagelijks brood rooven, en ze door hongersnood tol slaven der liberale schoolvossei ij dwingen, de tweedracht door de armoe de in de katholieke huisgezinnen zaaien, enz., enz. Ziedaar eenige publieke en verplette rende voorbeelden. Wilt gij er anderen, zegt het dan maar: Wat moeteen katholiek in dees géval doen Als bij het tegenoverge stelde van ’t recht en de waarheid doet, dan zult gij een echt liberaal in vlcesch en beenderen hebben. Dus zijn de liberale scholen ongods- ;e en bijgevolg zedelooze gestich ten en de scholen welke liberale monsters worèon, in geval een gunstig antwoord werd bekomen. liet centium zal de afschaffing vragen van de straffen tegen geestelijken uitge sproken die zonder toelating het II. Mis offer opdiagen. Spanje. De revoliitionnaire woelingen herle ven in het land. In de hoofdsiad is nu eené'werkstaking onder de drukkers ontslaan; ten gevolge van een gerechte lijk onderzoek zijn do voorzitter en de kommissic-leden der drukkersvereeni- ging aanhouden. Wat is hu zodelijk Zedelijk zijn, is handelen gelijk een brave en deugdzame christen die zich zei ven en anderen eer biedigt. Zedeloos zijn is uitwendig den kuisschen uilbangen, en in bet verdoken, handélen gelijk de Sodomas der logien en andere liberale lichtspuwende op- voedingsgestichen, die. altijd de katholie ken lasteren, het gerecht zoeken te blinddoeken en waaralleen degeudarm- vrees heerscht, en die de morale in- dépendantc op hunne manier oefenen. I aan ieder zijne rechten benevens zijne plich ten, doet kennen, in één woord, wij ver staan door nationale opvoeding, die op voeding welk de leerlingen in staal stelt eens als nuttige en rcchlveerdigo bur gers in de samenleving op te treden. Een echt nationaal ouderwijs is zeer moeilijk in een land waar de partijgeest ongelukkiglijk de gemoederen zoozeer verdeelt. Er is maar een middel om er loc te geraken, dat is een verbond tus- seben beide partijen om de grondslagen te leggen van een onderwijs dat beide gezindheden bevredigt. Dal begrepen onze dappere strijders van 1830, dat verstonden maar al te wel de leden van hei nationaal Kongres, want zij gaven ons de schoóne grondwet. de beheersch- ster aller wetten, welke door beide par tijen als.sc/d/d moet aanzien worden. Wal gebeurde er in 18421... Een groot getal leden van 1 van de toeinaligcn Kamers. Zij waren dus dienst belijden, en hem i en in 't openbaar nalevcn. Liberaal zijn is den katholieken gods dienst in zijn openbaar leven door laster en smaad bestrijden, en er de voor schriften in zijn bijzonder leven van onder de voeten trappen. Hel nationaal onderwijs is verdwe- uit I Aan wien de schuld?... Door nationaal verstaal men ontogen- Duitschland. In leh Pruisischcn Landdag werd de veile lene week liet wetsontwerp overde godsdienstige kwestie besproken. Hel gouvei nemciil vraagt de voortzellingder onbeperkte machten die hem verleden jaar zijn loegcstafln om het vraagstuk te regelen. De minister van eeredienslen hielt breedvoerig hel gouvernement toe- g< Jicht hij beweerde dal de vrede mei de Kerk moet gesloten wóideii, maar dal de Slaat vontidnre.ud legen de Kerk moet gewapend zijn eu de wetten der gelnotsvcrvolging nog niet mogen alge- schaiï woideu. Die gewapende vrede valt weinig in den smaak der leden van het centrum, die maar de wapens willen ticderlcggen, voor zooveel ook de Staat de zijne laat varen. Verstlieide katholieke redenaars, on der andere M. Windhorst, hebben de afschaffing der vorvolgiugswettei; ge- vr.iagdWat de hoedingder liberalen in dit vraagstuk beitelt, ztjisgelijk het te voor zien was. Hunne partij beeft besloten elk recht dat .tan hunne tegensti evers zou ver gund worden, hardnekkig te bestrijden. Zoo heelt M. Virchow, in uaam der libe ralen, zich verzet legen elke, toegeving die aan de katholieken zou gedaan worden; bij heef, j n.-l dezelfde gevoelens als de Belgische liberalen Aan tegenstrevers moet geen zier vrijheid gelaten worden.» Hij verklaarde zich vijandig aan hel her stel der legatie bij den Paus en aan de onbepcikte macht, doch hij is gunstig gestemd voor ccnc gematigde toepassing der vërvolgingswetien. M. Dichter, een progressist, wil de Kerk vrij in oenen vrijen Staal, en zegde dal de onbepeikie macht geene genoeg zame waarborg geeft voor de vrijheid der katholieke burgers. Hij cischl de af schutting der Meiwetten. Ook M. Windhorst beschouwde die af schaffing der vcrvolgingswcttcn als het eenig middel om lot renen duurzamen vrede tusschen Kerk en Staal te geraken; bij zegde dal als M. von Bismarck zich legen ffic afschaffing verzet, het een be wijs is dat hij geeue weerde hecht aan de rust en de welvaart van T land. Het ontwerp is naar eene kommissie van 21 leden verzonden. In die kommissie beeft M. Windhorst gevraagd of de herziening der meiwetten deel maakte van de onderhandelingen die met hel Valiknan gevoerd worden, en indien het gouvernement voornemens is ze af te schaffen. M. Gossler heeft daarop le verstaan gageven, dat de gezant bij den Paus ge last was dit viaagstuk te behandelen en dal zijne machten zouden uttgebreid fijihcraal cn Eiüiïiollark. drEijEk re: zedeloos. Den dag van beden wordt veel mis bruik van de woorden gemaakt wier beleekenis vervalschl wordt. Zoo zien w ij de grootste geuzen, de otigeloovigsle godsloocbenaais voor kléine heiligen, kwezelaars, engeltjes; sleunpilaien van Kerk en Hemel uiimaken; en in tegen deel de icverigste christen, de beste katholieken, de ware kinderen onzer Moeder de II. Kerk als dweepers en huiclielaui s ten toon stellen. Dat begrijpt men dagelijks uit den rimram van zekere berhei ^politiekers, dal leest men in’de reine en altijd on bevlekte liberale gazetten, ’l Is alsof bel zedelijk gevoel van da wcield door bel alles verpestend liberalismus verloren gegaan was. De liberalen willen weten wat ver schil bestaat tusschen tenen liberaal en oenen echten katholiek; tusschen zede lijk en zedeloos. nicesler op ■a-ijn stadhuis en i in zijne kerk moet meester zijn, en liet schijnt van neen! Wij zullen de nieuwsgierigen voldoen. ™511.w Katholiek zijn, is den katholieken gods- gestichten, bet verderf der samenleving enst belijden, en hem in ’t bijzonder j Dal is de waarheid. Bffet EintionuaB pndcrwljg. Wij bemerken met genoegen dal som- mige onzer tegenstrevers den huidigen i toestand dieper beginnen te zien en de Katholiek zijn, is in al wat waarheid noodJoltige gevolgen der ongelukswet en recht is, zijnen evenmensch bemin- schijnen te erkennen. nen gelijk zich zelven. I Liberaal zijn, is ten onrechte zijne nen roept men katholieke medeburgers uiimaken voor slechten, de ordentelijke mensclien be- I o... schimpen en beledigen en aan de libe-sprekelijk een onderwijs dat de jónge rale ganzen wijsmaken dat de burge- Belgen opleidt in de liefde tol het va- dc pastoor derland, dal deszells schoone inslellin- 4.._ zijn, en i gen leert beminnen, dat de studie der ondertusschen op paap en non als kar- i heldendaden onzer voorvaderen, dal bonden uitvallenen zijne onderhoorigen 1 dwingen bij de geuzen ter winkel te gaan. Katholiek zijn, is welen dat bel Evan gelie zegt «mijn rijk is van deze wereld niet. Dat wil zeggen mijn rijk heeft zijnen oorsprong uit deze wereld niet, maar is toch op deze wereld, door het naleven der Evangelische waarheden in het huishoudelijk, maatschappelijk cn burgerlijk leven. Liberaal zijn, is zich met de religie bemoeien als men er geene zending loo heeft, cn de geestelijke macht, tegen Christus wil cn Evangelie, door de we reldlijke macht doen onderdrukken. Katholiek zijn, is de zedeleer en de broederlijke liefde van Christus predi ken, en niet met woorden maar met daden ze uitvoeren. Liberaal zijn, is met de mond schijn heilig de broederlijke liefde prediken, j cn oudei den valschen dekmantel van Dit blad verschijnt den Woensdag, onnliddelijk na r<1 1>b,,. volgens plaatsruimte. Rcchlcilijke eerherstellingen 1 fr. Een A'r 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 109. De Annoncen voor Belgie. (ter uitzondering der Vlaanderen) en 't buitenland worden ontvangen door liet Orncp de Publicity, Magdalenaslraal, 46, te Brussel. Mi n schrijft in bij BÜNHOMME-RYCKASBYS, drukkér-mtgever. Zwarte Nonuenstra.it, 4, te Veurne. POLITIEK OVERZICHT. Frankrijk. In de hamer heeft de gevallen minis- Ici l’aul Bert een wetsontwerp nedtrge- legd, strekkende ot de afsctmllimg van den leeistoel van gudsgeleeidbeid. Vol gens dien liberaal is God maar een uit vindsel der katholieken, cn zijn al de theorien, op zulk uitvindsel gesteund, valsch cn on waai dig van aangeleerd te worden. beter dan iemand in staat om den geest der grondwet te kennen. Welnu, men legde de grondslagen van een nationaal onderwijs met een vei bond te sluiten tusschen bei de partijen door de wet op het lager on derwijs. Ook droeg deze de schoonste vruchten; het oudei wijs ging met rei- zenslappen vooruit; ja leiechtmocbt men uitroepen dal Belgie plaats bad geno men tusschen de meest verlichte landen der wereld. Maar in de donkere krochten der lo gic had men de vernietiging beraamd van liet verbond; men moest een middel zoeken om de katholieken te verplette ren; men moest een nageslacht kweeketi dat, ontdaan van alle godsdiensibanden, veil zou wezen lol uitvoering van bet plan van den droevig vermaarden graf maker. Wie heeft den doodsteek gegeven aan hel nationaal onderwijs Neen bet zijn geene vaderlanders, die twisten tweedracht gezaaid hebben tot in de minste gemeente, ja zelfs lol in de kleinste familie. Ook stijgen te allen kanten de kreten op Weg met het ministerie van twee dracht en onderdrukking Weg met de ongelukswet Kiezing van Mechelen. Men weet dal de gemeentekiezing aldaar op 2i> October de katholieken had doen ze gepralen met eene meerderheid van onge veer 50 stemmen. Deze kiezing werd door minister Rolin verbroken, niet voor feiten van kiesomkooping, gelijk de minister zegt, maar omdat de katholieken hadden gezege praald. en in de hoop dat eene nieuwe stem ming de overwinning zou gegeven hebben aan de liberalen. Om die hoop te kunnen verwezenlijken, had men aan de liberalen al den mogelijken tijd gelaten om de nieuwe kiezing te bewerken. Woensdag heeft nu de herkiezing plaats gehad, en dank aan eene ongehoorde, druk king. is de lioop van den minister-verBreker en der liberab n gedeeltelijk verwezenlijkt. Acht liberalen zijn mei eene kleine meer derheid gekozen er. er moet geballoteerd worden tusschen 3 liberalen en 3 katho lieken. Volgens den Arenir Beige zien deze laatste af van den strijd. Het liberaal kiesbedrog ging alle denk beeld te boven. Een. briefwisselaar van een Brusselsch blad seineef reeds des morgens: Wij zijn verpletterd onder de schandelijke kiesmiddelen. Van alle kantin waren er mannén opgekomen, die het Ongediert der papen in de straten huilden. De studenten van Brussel waren hen bij gesprongen en zongen de Marseillaise voor het staudeeeld van Margarelta van Oostenrijk. En bewijs van het kiesbedrog nn zelvft door het ■gouvernement op de kiezers ge pleegd. is, dat eenige dagen vóór de stem ming. hel ministerie in al de werkhuizen van het arsenaal van den ijzerenweg, waar rond de 600 kiezers werken, beeft doen aanplakken dat de loon der werklieden ging verhoogd worden. Dit wilde zeggen het i ministerie is liberaal en ’t is op verzoek der I Meehelsclie liberalen dal het die verhooging toestaat. Na de stemming, ton 4 ure, hebben do werklieden, die dc kiezing hadden ge maakt. verlof gekregen, in belooning van den dienst aan het liberalismus bewezen. Een ander feit is dat een kiezer, de ge naamde Stevens, uit de banden van den voorzitter van zijn kiesbsreel. een stem briefje ontvangen heeft dat reeds met een kruis in hel vierkant boven do liberale lij.^t getcekend wa«. De burgemeester heeft dat doen toeschrijven aan eene dwaling en ge- weigerd hel feil in het procesverbaal op tl) het kougres maakten deel nemen. Stevens heeft krachtdadig geproies- leöi'd, zeggende, dat indien bij voor de libe- I tlXr*3X2X7> I 'i: J V J I

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1882 | | pagina 1