V’ 1948.
418e j^ar
XIErajAlMIFTEX.Un.ll.DEn’AlS
8
VEiT.ïsr, 18 Februari LS82.
de graanmarkt. Inschrijvingsprijs.^ 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimeh per regel. De groote letters
iln i <r> i-lv ee Hil 11 n iron I frT«\»n 1 r* ennl A fvnn I i i I-i’i i r.
ze-
j
Vijfde Lijst.
E. II. Pastoor van Wulverin-
gliem,
Veti'iué,
E. II. onderpastoor van
20 00
5 00
Lcyselc, 5 00
Wij dachten dal iedereen dat voelde. I dienstig*
vóórtbrengen, zedelooze schandelijke
rrnc t i r» L in n l»zi» j-I.-x.. -1-
rijlieid zijne katholieke medeburgers
plagen, tergen en verpletteren.
Katholiek zijn, is openhartig en vrank
zijn, in voorspoed en tegenspoed.
Ware liberaal zijn, is de inenschen ver
volgen in het leven en na het leven. Het
is, de brave katholieke onderwijzers en
onderwijzeressen voor beuzelarijen voor
de rechtbanken sleuren, ze er valscbel ijk
beschuldigen, de arme katholieke ouders
die hunne kinderen naar de katholieke
scholen zenden, pramen; ze bet dagelijks
brood rooven, en ze door hongersnood
tol slaven der liberale schoolvossei ij
dwingen, de tweedracht door de armoe
de in de katholieke huisgezinnen zaaien,
enz., enz.
Ziedaar eenige publieke en verplette
rende voorbeelden.
Wilt gij er anderen, zegt het dan
maar: Wat moeteen katholiek in dees
géval doen Als bij het tegenoverge
stelde van ’t recht en de waarheid doet,
dan zult gij een echt liberaal in vlcesch
en beenderen hebben.
Dus zijn de liberale scholen ongods-
;e en bijgevolg zedelooze gestich
ten en de scholen welke liberale monsters
worèon, in geval een gunstig antwoord
werd bekomen.
liet centium zal de afschaffing vragen
van de straffen tegen geestelijken uitge
sproken die zonder toelating het II. Mis
offer opdiagen.
Spanje.
De revoliitionnaire woelingen herle
ven in het land. In de hoofdsiad is nu
eené'werkstaking onder de drukkers
ontslaan; ten gevolge van een gerechte
lijk onderzoek zijn do voorzitter en de
kommissic-leden der drukkersvereeni-
ging aanhouden.
Wat is hu zodelijk Zedelijk zijn, is
handelen gelijk een brave en deugdzame
christen die zich zei ven en anderen eer
biedigt. Zedeloos zijn is uitwendig den
kuisschen uilbangen, en in bet verdoken,
handélen gelijk de Sodomas der logien
en andere liberale lichtspuwende op-
voedingsgestichen, die. altijd de katholie
ken lasteren, het gerecht zoeken te
blinddoeken en waaralleen degeudarm-
vrees heerscht, en die de morale in-
dépendantc op hunne manier oefenen.
I aan
ieder zijne rechten benevens zijne plich
ten, doet kennen, in één woord, wij ver
staan door nationale opvoeding, die op
voeding welk de leerlingen in staal stelt
eens als nuttige en rcchlveerdigo bur
gers in de samenleving op te treden.
Een echt nationaal ouderwijs is zeer
moeilijk in een land waar de partijgeest
ongelukkiglijk de gemoederen zoozeer
verdeelt. Er is maar een middel om er
loc te geraken, dat is een verbond tus-
seben beide partijen om de grondslagen
te leggen van een onderwijs dat beide
gezindheden bevredigt. Dal begrepen
onze dappere strijders van 1830, dat
verstonden maar al te wel de leden van
hei nationaal Kongres, want zij gaven
ons de schoóne grondwet. de beheersch-
ster aller wetten, welke door beide par
tijen als.sc/d/d moet aanzien worden.
Wal gebeurde er in 18421... Een groot
getal leden van 1
van de toeinaligcn Kamers. Zij waren dus
dienst belijden, en hem i
en in 't openbaar nalevcn.
Liberaal zijn is den katholieken gods
dienst in zijn openbaar leven door laster
en smaad bestrijden, en er de voor
schriften in zijn bijzonder leven van
onder de voeten trappen.
Hel nationaal onderwijs is verdwe-
uit I Aan wien de
schuld?...
Door nationaal verstaal men ontogen-
Duitschland.
In leh Pruisischcn Landdag werd de
veile lene week liet wetsontwerp overde
godsdienstige kwestie besproken. Hel
gouvei nemciil vraagt de voortzellingder
onbeperkte machten die hem verleden
jaar zijn loegcstafln om het vraagstuk te
regelen. De minister van eeredienslen
hielt breedvoerig hel gouvernement toe-
g< Jicht hij beweerde dal de vrede mei
de Kerk moet gesloten wóideii, maar dal
de Slaat vontidnre.ud legen de Kerk
moet gewapend zijn eu de wetten der
gelnotsvcrvolging nog niet mogen alge-
schaiï woideu.
Die gewapende vrede valt weinig in
den smaak der leden van het centrum,
die maar de wapens willen ticderlcggen,
voor zooveel ook de Staat de zijne laat
varen.
Verstlieide katholieke redenaars, on
der andere M. Windhorst, hebben de
afschaffing der vorvolgiugswettei; ge-
vr.iagdWat de hoedingder liberalen in dit
vraagstuk beitelt, ztjisgelijk het te voor
zien was. Hunne partij beeft besloten elk
recht dat .tan hunne tegensti evers zou ver
gund worden, hardnekkig te bestrijden.
Zoo heelt M. Virchow, in uaam der libe
ralen, zich verzet legen elke, toegeving die
aan de katholieken zou gedaan worden;
bij heef, j n.-l dezelfde gevoelens als de
Belgische liberalen Aan tegenstrevers
moet geen zier vrijheid gelaten worden.»
Hij verklaarde zich vijandig aan hel her
stel der legatie bij den Paus en aan de
onbepcikte macht, doch hij is gunstig
gestemd voor ccnc gematigde toepassing
der vërvolgingswetien.
M. Dichter, een progressist, wil de
Kerk vrij in oenen vrijen Staal, en zegde
dal de onbepeikie macht geene genoeg
zame waarborg geeft voor de vrijheid
der katholieke burgers. Hij cischl de af
schutting der Meiwetten.
Ook M. Windhorst beschouwde die af
schaffing der vcrvolgingswcttcn als het
eenig middel om lot renen duurzamen
vrede tusschen Kerk en Staal te geraken;
bij zegde dal als M. von Bismarck zich
legen ffic afschaffing verzet, het een be
wijs is dat hij geeue weerde hecht aan
de rust en de welvaart van T land.
Het ontwerp is naar eene kommissie
van 21 leden verzonden.
In die kommissie beeft M. Windhorst
gevraagd of de herziening der meiwetten
deel maakte van de onderhandelingen
die met hel Valiknan gevoerd worden,
en indien het gouvernement voornemens
is ze af te schaffen.
M. Gossler heeft daarop le verstaan
gageven, dat de gezant bij den Paus ge
last was dit viaagstuk te behandelen en
dal zijne machten zouden uttgebreid
fijihcraal cn Eiüiïiollark.
drEijEk re: zedeloos.
Den dag van beden wordt veel mis
bruik van de woorden gemaakt wier
beleekenis vervalschl wordt. Zoo zien
w ij de grootste geuzen, de otigeloovigsle
godsloocbenaais voor kléine heiligen,
kwezelaars, engeltjes; sleunpilaien van
Kerk en Hemel uiimaken; en in tegen
deel de icverigste christen, de beste
katholieken, de ware kinderen onzer
Moeder de II. Kerk als dweepers en
huiclielaui s ten toon stellen.
Dat begrijpt men dagelijks uit den
rimram van zekere berhei ^politiekers,
dal leest men in’de reine en altijd on
bevlekte liberale gazetten, ’l Is alsof bel
zedelijk gevoel van da wcield door bel
alles verpestend liberalismus verloren
gegaan was.
De liberalen willen weten wat ver
schil bestaat tusschen tenen liberaal en
oenen echten katholiek; tusschen zede
lijk en zedeloos.
nicesler op ■a-ijn stadhuis en i
in zijne kerk moet meester zijn, en
liet schijnt van neen! Wij zullen de
nieuwsgierigen voldoen. ™511.w
Katholiek zijn, is den katholieken gods- gestichten, bet verderf der samenleving
enst belijden, en hem in ’t bijzonder j Dal is de waarheid.
Bffet EintionuaB pndcrwljg.
Wij bemerken met genoegen dal som-
mige onzer tegenstrevers den huidigen
i toestand dieper beginnen te zien en de
Katholiek zijn, is in al wat waarheid noodJoltige gevolgen der ongelukswet
en recht is, zijnen evenmensch bemin- schijnen te erkennen.
nen gelijk zich zelven. I
Liberaal zijn, is ten onrechte zijne nen roept men
katholieke medeburgers uiimaken voor
slechten, de ordentelijke mensclien be- I o...
schimpen en beledigen en aan de libe-sprekelijk een onderwijs dat de jónge
rale ganzen wijsmaken dat de burge- Belgen opleidt in de liefde tol het va-
dc pastoor derland, dal deszells schoone inslellin-
4.._ zijn, en i gen leert beminnen, dat de studie der
ondertusschen op paap en non als kar- i heldendaden onzer voorvaderen, dal
bonden uitvallenen zijne onderhoorigen 1
dwingen bij de geuzen ter winkel te
gaan.
Katholiek zijn, is welen dat bel Evan
gelie zegt «mijn rijk is van deze wereld
niet. Dat wil zeggen mijn rijk heeft
zijnen oorsprong uit deze wereld niet,
maar is toch op deze wereld, door het
naleven der Evangelische waarheden
in het huishoudelijk, maatschappelijk
cn burgerlijk leven.
Liberaal zijn, is zich met de religie
bemoeien als men er geene zending loo
heeft, cn de geestelijke macht, tegen
Christus wil cn Evangelie, door de we
reldlijke macht doen onderdrukken.
Katholiek zijn, is de zedeleer en de
broederlijke liefde van Christus predi
ken, en niet met woorden maar met
daden ze uitvoeren.
Liberaal zijn, is met de mond schijn
heilig de broederlijke liefde prediken,
j cn oudei den valschen dekmantel van
Dit blad verschijnt den Woensdag, onnliddelijk na r<1 1>b,,.
volgens plaatsruimte. Rcchlcilijke eerherstellingen 1 fr. Een A'r 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 109.
De Annoncen voor Belgie. (ter uitzondering der Vlaanderen) en 't buitenland worden ontvangen door liet Orncp de Publicity, Magdalenaslraal, 46, te Brussel.
Mi n schrijft in bij BÜNHOMME-RYCKASBYS, drukkér-mtgever. Zwarte Nonuenstra.it, 4, te Veurne.
POLITIEK OVERZICHT.
Frankrijk.
In de hamer heeft de gevallen minis-
Ici l’aul Bert een wetsontwerp nedtrge-
legd, strekkende ot de afsctmllimg van
den leeistoel van gudsgeleeidbeid. Vol
gens dien liberaal is God maar een uit
vindsel der katholieken, cn zijn al de
theorien, op zulk uitvindsel gesteund,
valsch cn on waai dig van aangeleerd te
worden.
beter dan iemand in staat om den geest der
grondwet te kennen. Welnu, men legde de
grondslagen van een nationaal onderwijs
met een vei bond te sluiten tusschen bei
de partijen door de wet op het lager on
derwijs. Ook droeg deze de schoonste
vruchten; het oudei wijs ging met rei-
zenslappen vooruit; ja leiechtmocbt men
uitroepen dal Belgie plaats bad geno
men tusschen de meest verlichte landen
der wereld.
Maar in de donkere krochten der lo
gic had men de vernietiging beraamd
van liet verbond; men moest een middel
zoeken om de katholieken te verplette
ren; men moest een nageslacht kweeketi
dat, ontdaan van alle godsdiensibanden,
veil zou wezen lol uitvoering van bet
plan van den droevig vermaarden graf
maker.
Wie heeft den doodsteek gegeven aan
hel nationaal onderwijs
Neen bet zijn geene vaderlanders, die
twisten tweedracht gezaaid hebben tot
in de minste gemeente, ja zelfs lol in de
kleinste familie.
Ook stijgen te allen kanten de kreten
op Weg met het ministerie van twee
dracht en onderdrukking Weg met
de ongelukswet
Kiezing van Mechelen.
Men weet dal de gemeentekiezing aldaar
op 2i> October de katholieken had doen ze
gepralen met eene meerderheid van onge
veer 50 stemmen. Deze kiezing werd door
minister Rolin verbroken, niet voor feiten
van kiesomkooping, gelijk de minister zegt,
maar omdat de katholieken hadden gezege
praald. en in de hoop dat eene nieuwe stem
ming de overwinning zou gegeven hebben
aan de liberalen. Om die hoop te kunnen
verwezenlijken, had men aan de liberalen
al den mogelijken tijd gelaten om de nieuwe
kiezing te bewerken.
Woensdag heeft nu de herkiezing plaats
gehad, en dank aan eene ongehoorde, druk
king. is de lioop van den minister-verBreker
en der liberab n gedeeltelijk verwezenlijkt.
Acht liberalen zijn mei eene kleine meer
derheid gekozen er. er moet geballoteerd
worden tusschen 3 liberalen en 3 katho
lieken. Volgens den Arenir Beige zien deze
laatste af van den strijd.
Het liberaal kiesbedrog ging alle denk
beeld te boven. Een. briefwisselaar van een
Brusselsch blad seineef reeds des morgens:
Wij zijn verpletterd onder de schandelijke
kiesmiddelen. Van alle kantin waren er
mannén opgekomen, die het Ongediert der
papen in de straten huilden. De studenten
van Brussel waren hen bij gesprongen en
zongen de Marseillaise voor het staudeeeld
van Margarelta van Oostenrijk.
En bewijs van het kiesbedrog nn zelvft
door het ■gouvernement op de kiezers ge
pleegd. is, dat eenige dagen vóór de stem
ming. hel ministerie in al de werkhuizen
van het arsenaal van den ijzerenweg, waar
rond de 600 kiezers werken, beeft doen
aanplakken dat de loon der werklieden ging
verhoogd worden. Dit wilde zeggen het
i ministerie is liberaal en ’t is op verzoek der
I Meehelsclie liberalen dal het die verhooging
toestaat.
Na de stemming, ton 4 ure, hebben do
werklieden, die dc kiezing hadden ge
maakt. verlof gekregen, in belooning
van den dienst aan het liberalismus
bewezen.
Een ander feit is dat een kiezer, de ge
naamde Stevens, uit de banden van den
voorzitter van zijn kiesbsreel. een stem
briefje ontvangen heeft dat reeds met een
kruis in hel vierkant boven do liberale lij.^t
getcekend wa«. De burgemeester heeft dat
doen toeschrijven aan eene dwaling en ge-
weigerd hel feil in het procesverbaal op tl)
het kougres maakten deel nemen. Stevens heeft krachtdadig geproies-
leöi'd, zeggende, dat indien bij voor de libe-
I
tlXr*3X2X7>
I
'i:
J
V
J
I