!»5S.
Bij koninklijk besluit van den 27 Maart
wordt M. A. Carpentier, instruclie-rechter
te Veurne, tot rechter benoemd bij de recht
bank yan Brugge.
- - -
E>c rrlcster en zijne
vijanden.
Niemand ter wereld, wat ambt hij ook
"bekleede of wat stiel hij uiioefcne, heeft
zooveel vijanden ais de pricsteV.' Als de
soldaat der II. Kerk, dienaar dér ónver-
anderlijkc wet Gods, bewaker der baar
heid, uiideeler der goddelijke'genaden,
wordt bij veracht door al degenen die
Tot de vertegenwoordigers van het
middenkomiteit der bewarende associa
tie, hield hij eene aanspraak, die als zeer
belangt ijk mag beschouwd worden.
De Almachtige, zegde hij, heeft zich
op zekere tijdstippen van werktuigen
bediend, en alzoo heeft Hij mij uitver
koren om eene bepaalde mij aangewe
zene taak te vervullen. De tegenwoordi
ge tijd is van zeer ernstige» aard.
Wie kan zich nu veilig achten, wan
neer een keizer van Rusland, een voor
zitter der Vereenigde Staten van Noord-
Amerika als slachtoffers gevallen zijn,
van ben die moord prediken en omver
werping van alle maatschappelijke or
de?
Ik heb mot genoegen vernomen, dat
mijne boodschap in het land algemeene
goedkeuring genoten heeft. Ik achtte
het noodig te herinneren. wat de Kioon
in Pruisen is. Maar het voornaamste
blijft onlegenzeggelijk een levendig
godsdienstig gevoel, en daartoe heb ik
dikwijls opgewekt.
Del Duitsch Staatsblad kondigt een
schrijven af van den keizer aan den
kanselier; Z. M. duikt zijne bedankingen
uit aan ieder zijner onderdanen in bet
bijzonder, en in 'l algemeen aan de
gnnsclie bevolking voor de hartelijke
bewijzen van genegenheid en getrouw
heid die hem ter gelegenheid yan zijnen
verjaardag gebracht zijn.
Daar de geluksster van prins Bis-
mark aan 'i tanen is, hebben zijne aan
hangers besloten ter gelegenheid van
zijnen verjaardag groote feestelijkheden
interichten, die door gansch Duitschland
zullen gevierd worden met eenen echt
ongemeenen luister, liet middel om de
kiezers gunstig te stemmen is wel wat
versleten, maar toch nog machliger dan
gezonde rede en overtuigende dagblada
rtikelen.
Oostenrijk.
In Oostenrijk is door 162 tegen 124
stemmen de wet goedgekeurd waarbij
de katholieken stemrecht verkenen aan
al de burgers die 5 florijnen belasting
betalen.
De laatste opocrige benden in Dal
matic worden de eene na de andere
door de keizerlijke troepen uiteenge-
dreven'. Oflicëele tijdingen melden drie
nieuwe gevechten waarin de régelma-
ligc troepen de opstandelingen op de
vlucht gedreven en gevangen genomen
hebben.
•n9aalb|>. Rusland.
De joodsebe apothekers in Rusland
hebben allen bevel ontvangen hunnen
winkel tg yerkoopen en eene andere be
zigheid aan ie nemen. De reden van dien
maatregel is, dat de joden allerlei ver
gift vei koopen, al moest het dienen om
den keizer te vermoorden, als zij er
maar geld voor krijgen.
Er zijn weinig nihilistenprocessen,
waar geen joodsche apotheker in ver
schijnt.
POLITIEK OVEhZICHT.
Frankrijk.
Dc geloofsvervolgingen zijn met ver
nieuwde woede hernomen.
Minister de lïtycinel, vernomen heb
bende dal in de abdij van Sulesmes ver-1
seheide Benedictijners nog aanwezig
waren, die de groote bibliotheek be-
nutiigden om geschiedkundige werken
te voltrekken, heeft aan de gewapende
macht bevel gegeven naar Solesmes óp
te trekken, om de kloosterlingen uit de
abdij, die nogtans hun eigendom is,
met geweld te verdrijven.
Woemlag morgend, o.n 5 ure, zijn de
prelckt en de ondeipretekl van La
Eleche en een politiekommissaris te So-
lesines aangekomen, vergezeld van ee
nen slotmaker en een batailjon van hel
117' linie, alsook van 50 gendarmen.
De abdij is door die troepen omsin
geld geworden.
De kommissaris heeft den abt bevel
gegeven alsook aan de kloosterlingen
hel huis te verlaten. De abi heefl gewei
gerd, waarop de poon is ingeloopeu en
de funkliotiuai isseti alsook de gendar-
men in hei klooster gedrongen zijn.
De monniken waren in de kerk daar
zij weigerden de plaats to ruimen, heelt
de prelckt aan de gendarmen bevolen ze
er uit te sleuren. Elkeen der kloósser-
lingeii weid door vier gendaimeu.vast
gegrepen en jii.de snaaigeworpen.
Onophoudelijk werden intusscbeutijd
gces'elijke gezangen uiigtvmrd.
Zelfs de eigenaars zijn uil het klooster
gedreven. Na afloop van den heilig*
schi’ndendcii aanslag heeft de kloostei-
.liiig-cercmpnicmèeStër de döemenis te
gen den pieiekt uitgesproken.
Het Allerhedigsic is uit de kerk van
bel klooster naar het noviciaat oveige-
bracht, van waar hel ’s avonds met alle
plechtigheid naar de parochiale kerk is
gébracht gewórden.
Dè ganache bevolking was diep ver
ontwaardigd.
Na de llenediciijner-monikken is het
'Ie beurt geweest van de Trappisten van
Dómbcs om uit hun klooster gejaagd te
worden.
De openbare denkwijze, laakt hevig
die aanvallen leg -n.de viijlieid van ge
weten en-liet redlit van eigendom, maar
de l'ranschen zijn te zeer benauwd van
veranderingen en omwentelingen om
mannen aan het hoofd te brengen die
de ware vrijheid en gelijkheid voor de
wet in voege zouden stellen.
De'senaat heeft donderdag met
179 stemmen tegen 108 stemmen dé
wet goedgekeurd waai bij hel lager on
derwijs goddeloos en vei pliclitend ge
maakt wordt.
De Kamer van afgeveeidigden
heeft het krediet gestemd, aangevrdagd
om de puinen der Tuilerien weg tc rui
men.
Aldus zal teeheman! een der oudste
gebouwen van Parijs verdwijnen.’ De
baat tegen het kóninkdom is niet geheel
vreemd aan die, beslissing; want in het
verslag der kommissie wordt gezegd
Als wij hel gebouw niet weder op-
t ichien, zijn wij zeker dal hel nooit aan
eenen toekomstigen overheerscher lot
woonplaats zal dienen.
Duitschland.
Hel was woensdag laatst de 85* verjaar
dag van keizer Wilhelm van Duitschland.
Ter dier gelegenheid bobben in al dö
kerken plechtige diensten plaats gehad
en om een uré heefl de vorst de geluk-
wer.schingeri ontvangen van het diplo
matisch korps, de ministers; der. Land
dag en?. J
den bal misslaan. Immers waarom gaan
de misdaden der geuzen bijna ongemci kt
voorbij
Wel juist omdat zij geen nieuws zijn,
en wat niet nieuw is baart geen opschud
ding dat weet iedereen. Men is er zelfs
niel over verwonderd want geuzen leer,
stelsels moeten natuurlijk geuzenwer-
ken vóórtbrengen. Eene misdaad bij een
geus is een noodzakelijk gevolg zij
ner leeiing. Vrijdoenerij is hel kind van
vrijdenkerij. Zoo is het niet gelegen met
de katholieken. *De misdaad bij den ka
tholieke, hij zij dan ook priester, broe
der of wereldlijke, 'spruit niel vóórt uit
de leering die hij belijdt, maar in de aj-
wijking van die leering. Een priester
die een schelmstuk bedrijft is geen goe
de priester meer ten minste voor tiet
oogenblik. Hij wordt dan ook dadulijk,
van zijn ambt afgezet door de Kerke
lijke Overheid en vervangen door ee
nen waardigen opvolger, en zoo blijft
het priesterschap altijd vrij van bederf,
terwijl een geus, een vrijdenker een
vrijmetselaar, hoe slecht hij ook leve en
hoe diep hij ook valle, altijd geus,
vrijdenker of vrijmetselaar blijft. Dit
verschil begrijpt het volk heel wel, en
daarom verrichten de geuzen-gazelten
vergeefsch werk, wanneer zij de misdaad
van één priester op het gansebe pries
terschap wilton overbrengen, ten einde
zoo hel katholiek onderwijs of den gods
dienst ten onderen te brengen.
Wat liberaal zijn Is!
In een voorgaande nummer hebben wij
onzen lezers uiteengedaan wat de liberale
politiek is, nu willen wij ecus zeggen
wat liberaal zijn is.
Vooïëetsl om liberaal te zijn, mag
men op geene wijze toonen dat men
eenigzins den katholieken godsdienst
genegen schijnt; men moet integendeel
zich teenemaal onverschillig of liever
vijandig toonen aan den godsdienst;
want liberaal zijn is immers vrijdenker
zijn, gelijk hel een Gentsch geuzenblad
vroeger ie recht zegde. Gok zijn alle
ware liberalen vrijdenkers.
Maar zal men zeggen, ik ken hier in
ons Veurne eene soort van menschen,
die nog al christelijk leven, en d e le
gen de religie niet zijn: Zij zijn gedoopi,
hebben hunne eerste communie gedaan,
gaan ’s zondags naar de Mis, houden
hunnen Paschen, en zouden niet willen
de eeuwigheid ingaan, zonder den troost
en den bijstand eens priesters in te roe
pen’ en nogtans geven die menschen
zich uit voor iibéfalen en stemmen er
voor.
Zijn die menscheri, omdat zij alzoo
handelen, ware liberalen of vrijdenkers,
hoor ik vragen? Neen. Zij i hel ware ka
tholieken? Ook niet. Maar het zijn van
-->- - - -
de ware en oprechte liberalen laten wijs
maken dat men goed katholiek en goed
i liberaal te zamën kan zijn, en dat men
daarover maar zekere kristëlijke plichten
moet kwijten, eerlijk man zijn, en
voor de liberalen stemmen.
’t Is bijzonderlijk bij zulke eenvoudi
ge lieden dal de liberale kojp.n meest
aandringen om hunne-stemmen te Win
nen; want zij zeggen bij hun zeken: de
stem van een bedrogen sukkelaar doet
zooveel in de kieziug, als die van-een
onzer kopstukkeir. 4’omc cmParijs, -zeg
gen zij. zijn op geenen dag.gebouwd, en
op.tijden stond zal.die mensch wel ge
heel en gansch een der onzen zijnvan
daag stemt hij vuur ons zonder te weten
noch van Kerk,, noch van wet, noch van
waarheid, noch van God willen weien.
De tallooze schismatieke» die het gezag
van Christus Stadhouder miskennen, zijn
vijanden van den priester. De duizende
sekten van ketters ontvlucht aan den
schaapstal van den Goeden Hei der, vijan
den van den priester, Al de ongelooxi-
gen wier geweten door de gtloofspun en
ontrust en tegengekant wordt, vijanden
des priesters. De overgroote kudde der
aanoidders van het vleesch, bang van al
wat hunne schandige begeerlijkheid en
den godsdienst der zinnen stoort, vijan
den des priesters. De kwaaddoeners die
zonder ophouden uit den mond van Gods
dienaren de. vercordeeling hunner mis
drijven hooren, vijanden des priesters.
De goddelooze schrijvers, de zangers
d?r ontucht, de aanbidders der ongere
gelde driften, vijanden des priesters. De
dwingelanden, die geesels van men-
schendom, die alles onder hunnen hiel
willen verdrukken, vijanden des pries
ters. De samenzweerders van alle slach
die in 't duister de regeeringsloosheid
voorbereiden, om alzoo aan het bewind
te komen, vijanden des priesters. De
onlvreemders van een anders goed, op
welke wijze of onder wal naam zij hun
doel trachten te ,bei eiken, vijanden des
priesters.
Bijna alle weken, ja sinds eenigen tijd
bijna. alle dagen, vernemen wij misdrij
ven en schelmstukken, bedreven door
personen van min of meer aanzien inde
samenleving. Men vindt bankiers die
stelen; men heeft notarissen naar't ge
vang zien leiden en geneesheeren naar
T schavot. Zulk droevig schouwspel ver
wekt bij het volk meer verachting dan
verontweerdiging. Het schreeuwt die el
lendelingen eens deugniet of schelm toe,
en daarmee, amen. Maar wordt er eene
misdaad bedreven door een kloosterling,
een priester' of een broeder, hetgeen
slechts ééns op duizend voorvalt, dan
schiet dal zeilde volk in gramschap, en
wordt het door verontwaardiging over
meesterd.
Hetgeen men in gewone misdadigers
veracht, waar men eens op schimpt of
mee spot, aanziet men bij den priester
voor eene ijselijkheid, omdat-deze geen
enkele mensch, maar een geleider is, en
door zijnen val een Verrader wordt.
Uil dit zelfde gevoelen ontstaat bij het
volk de onverschilligheid die het aan
den dag legt op hel hooren en zien van
honderden en honderden verergei nissen,
dagelijks door officie!? of wereldlijke
onderwijzers gegeven. Wal kómt er dat
op aan! zegt men. het zijn menschen ge
lijk iedereen. Gedragen zij zich goed,
zoovcelde beter. Gedragen zij zich slecht,
o de.’.®ensch is zwak. Wat kan men
daar van zeggen? Integendeel, laat een
of ander* dagblad voor T licht kómen
met .eene- misdaad, bedreven door een moneKenï ook niet. Maar het zijn van
onderwijzer, die het geestelijk kleed d'é eenvoudige menschen die zich door
draagt; tevergeefs rs diemisdaad, om
zoo te zeggen eenig'in hare soort, tc
vergeefs gebeurt zij eens op 25 jaar, on
verschilligheid en medelijden maken op
een, twee, drij. plaats voor gramschap
en verontwaardiging. Weken en maan
den lang komen de geuzen-gazelten er
meê voor den dag. en wist men niel hoe
schaamteloos zij in die gevallen kunnen
liegen, zou men licht geloovcn dat dé
katholieke Kérk een nest van schelmen
voedt.*
■Denken die -geuzen-gazetten dat zij op'
die wij ze hél kailx>lick onderwijs in den
grond zulfen boren en de geestelijke on
derwijzers bevlekken Wij geloven
van ja maar wij voegen erbij dat. zij
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; mei de post 6 fr. Annonce» 20 cenlimen per regèl. Dé -rooie letters
volgens plaatsruimte. Rcchtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. 3
l)e Annanren voor Uchjie (ter uitZfnuleriiig der Vlaanderen) en 't buitenland worden untvangen door het Office de Plbi.iuité, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Mr» schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonuenslraat, 4, te Veurne.
3
yer.
f
A r-
1
- i-i^£<»-s>e-~r-
-iiiimy in -