V* HtöT.
1
13 E?
Die kiezin-
de
De gehéele rekening van de Stasis-
38e J-HH’
'4
E. if) April »S82.
dat niet gewild, en
heeft Hij de maatschappij gewild die
God de oorsprong van i
dat God die twee elementen of bésiand-
dvelen, zonder dewelke dé Staal ón
mogelijk ware, vooilgebrachl heeft.
Welke zijn die twee beslanddeelen. Het
eene is die drift, die noodzakelijkheid j
welke in den mensch bestaat tot liet
maatschappelijk leven, en hel tweede is
bel gezag. Dat die twee dingen noodig
zijn èn vereischt tol het beslaan van den
Staal, begrijpen wij gemakkélijk, als wij
de natuur van den Staat overwegen.
De Slaat is eene vereeniging van me.n-
schen, samengesteld uil onderdanen en
oversten, die te zamen, de eene mei te
gebieden, de andere mei te gebootza-
i men de middelen bedenken en gebruiken
om hem op eene treffelijke wijze het
l.jdclijk geluk te verschaffen. Twee be-
standdeelen vinden wij in den Staat:
hel maatschappelijk leven en bet gezag,
en deze twee-zijn zoodanig noodig voor
den Slaat, dal, ware de meosch van
zijne natuur vijandig aan T maatschappe
lijk leven en bestond er geen gezag.
komen. Bijgevolg; deze die den mensch
die noodzakkelijkbeid tot hel maatscha
ppelijk leven ingeboren heelt, en de
oorsprong is van T gezag, dezen mag
loegeschreren worden.
I Welnu. God is de oorsprong van 't
eene en van T andere. Hij is de oor-
God.js dan de oorsprong van 't maat
schappelijk leven, maar hij is ook de
oorsprong van alle gezag, naar T woord
van den grooien apostel alle gezag
koml van God. Inderdaad alle menschen
van naluurswijze zijn gelijk: de eene is
niet meer dan de andere. Radde God dan
niet gezeid Onderdanen, gehoorzaamt
uwe meesters, en meesters, bestiert
uwe onderdanen in de vrees,des Heercn,
ik,vraag hel u, van waar z.ou het gezag
gekomdrt zijn? waarom zou ik eerder
moeien gehoorzamen dan gij Men ziet
hel, zonder God ware hel lijdelijk ge
zag geen gezag en alle maatschappij
ware onmogelijk.
Welnu, God do oorsprong zijnde van
hel maatschappelijk leven en van het ge
zag, zoo mag I|ij ie. recht de .oorsprong
van don Staal genoemd worden; en T zij
dat die Staal koningiijk, keizerrijk of
republiek heete,
de brutale afzettingen en verdrij- zeltden naam in I,'.J„
religieuzen uit hunne klooslet s, j,en |)eep ju t|e roerende natuur, zoo ook
Het te kort.
De minister van finanticn, die vol
gens de wet, in de maand Februari
verslag moei doen van den toestand der
schatkist, heeft cenigen tijd geaarzeld
hier toe te besluiten. Eindelijk is nu
-die algemeene toestand der schatkist op
1 Januari 1882 verschenen en aan de
leden der Kamer uitgedeeld.
Daaruit blijkt dal de sommen welke
de Staat nog moet ontvangen ie zamen
beloopen tot 190 millioen 13 duizend
178 frank 17 cenlimen, en de sommen
welke hij nog moet betalen, erbij ge
voegd de vermeerdering van uitgaven
op buitengewoone diensten, lot 197 mil-
dit doet niets aan de 164 duizend 3 franken 11 cenlimen.
kwestie; want Staal |is Staal. De Staat is
goed de katholieken ontnomen
hebben schoon te prolesleercn
zeggen l
ben, niets kan baton, 'l kourp is. al ver
loren! Ja, dit zien wij dagelijks; maar
zulke handelwijze strekt gelukkig nie
mand tot cere; zij is niet weerdig van
ccncti beschaafden en rechtzinnige!)
mensch en past.veel beter aan redelooze
dieren. Dal brutaal kunnen of' die bru-
tule macht zullen wij dan van kante laten
en hier alleen de kwestie van 't recht
bespreken.
Zoo, mag de Staat in zake van gods
dienst, dezelfde voorrechten verleenen
aan de ketters als aan de katholieken,
aan hel kwaad als aan hel goed? Neen!
En waarom mag de Staal dat niet doei)?
Omdat de Staal van naluurswcge
verplicht is den katholieken gods
dienst alleen te ondersteunen en te be
schermen. En waarom dat? Omdat de
Slaat zijn bestaan vindt in God, cn dat
God alles tot zijne glorie geschapen heb
bende, van den Staat vereischt dat hij zij
ne goddelijke leering alléén ondcrsleune.
Maar wij zullen dal klaarder uiteendoen.
Kooplieden uit Moskou, zijn te St.
Petersburg aangekomen en vertellen, dat
I eene groote mijn ontdekt is in den kel-
„j mimi- der onder den altaar waar de kroning
die noo- moest plaats hebben.
Men heelt ook oenen bediende bij de
tentoonstelling aangehouden, die eer-
is beschuldigd van zich te hebben laten
i en zich
hebben hun de namen mc-
Op welke manier, zal men vragen, is dan waarachtig door God en door God
m.j .it]en Staat Om- alléén gemaakt. Zoo dan, God, in al zij-
ne wet ken, kan noch mag maar zijne glo-
i ie bedoelen; al zijne werken en bijgevolg
de Slaat ook zijn tol zijne glorie gemankt
Glotie moei dan de Staat aan zijnen
Schepper geven, wil hij voldoen aan 't
inzicht van God en hel einde van zijn
bestaan bereiken.
Welnu, de Zoon Gods, op de wereld
gekomen zijnde, heeft eene leering, eene
zedeleer 'gepredikt; ’i is de katholieke
godsdienst en de katholieke zedeleer.
Andere leeringen vinden bunnen oOt-
sprong in liet herie van eenige zedeloo-
ze of hooveerdige mannen, en T zij dal
zij zich rationalisten, protestanten, vrij
metselaars of geuzen noemen, zij blij
ven valscbe sekten, door de hel op de
wereld gesmeien om de leering van God
zelve te bestrijden. Hoe zou dan de Staal
kunnen voldoen aAn het inzicht van God,
met hel vaandel van Christus te laten
verscheuren door de groote vrijheid wel
ke hij verleent aan die valscbe sekten en
leeriiigen? Hoe zou hij kunnen beant
woorden aan den wil van God met de
kindeis; de lievelingen van dien God,
door die vahche sekten te laten ont-
christenen, en met. de priesters, de mi-
nis'ers van dien God, te laten verdruk
ken? Hoe zou hij kunnen medewerken
tot de gloi ie'van den Almogenden Schep
per, met God en zijne Kerk te lateu.ver
vloeken en verwenseben in openbare
vergaderingen, in talrijke boeken en
dagbladen?
Maar, zult gij zeggen, gij bemint dan
de constitutie van België niet, die de
vrijheid van het kwaad zoowel waar
borgt als de vrijheid van het goed? Mijn
antwoord is: ja en neen; ik bemin ze ge
lijk iemand, die staat om te verdrinken,
de plank bemint waar aan hij zich moet
vastklampen om aan eene zekere dood
te ontsnappen. Maar baar beminnen als
iets dat in zijn eigen goed en onvérbe-
letlijk is, dal "kan niemand die in alles
de rechten van God en zijne Kerk wil
eerbiedigen. Walmeer is, de vrijheid van
'tkwaad isgeene vrijheid, gelijk de frhn-
sche schrijver Aug. Nicolas zoo klaar
bewijst, maar eene ware onvolmaakt
heid die nergens en door niemand zou
mogen ondersteund öfverdedigd worden.
Zoo, beeft de Staal hél recht in zako
van godsdienst, dezelfde vrijheid te ge
ven aan de ketters als aan de katholie
ken, aan het kwaad als aan het goed?
Neen! Heeft hij daartoe somwijlen de
macht? Ja! maar nog eens, dat is bru
taal en brutaal is dierlijk, en bijgevolg
geheel gepast op de onafhankelijke en
diensvolgcns beestaehtige zedeleer van
onze treffelijke geuzen.
Een Klauwaart.
Dit blad verschijnt den Woensdag. onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs^ 5 tr. sjaars; met do pust 6 fr. Annonccn 20 cenlimen per regel. De groote letters
volgens plaatsruimte. Kechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr lo eeul. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen vuur Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office ue Pt m.icnf:, Magdalenastraut, 46, te Brussel.
Men schrijn in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uilgewr. Zwarte Noniienslraut, 4. te Veurne
g waren j,
der laatste municipale wet-
gemeenlen moesten 1
of gedeeltelijk vernieuwen
gen hadden een gioot, f--
Inderdaad, hel zijn de nunicipale raden, verbonden te
ter uitzondering van dier. v.~.” Fe: ”f.,,in 1 dom JppIph
n T vervolg hunne maires zullen benoe- personaadjes die voornemens zijn
«nen; verder zijn de raden ook gelast met
de samensieiling der schoolkommissiën,
die in gevolge de nieuwe wel op het
verplichtend lager onderwijs moeten be
noemd worden.
De katholieken schijnen bet cens te
z<jn, dat zij moeten
slechte uitwerksels der nieuwe wet te
-J... «u, „ij deelnemen in die-j
kommissiën, om zoo veel mogelijk de
slechlq uitwerksels der nieuwe wet te
keer te gaan. Mgr. Freppel, bisschop en
:>lgevceidigde van Angers, zou zelfs wil-
•on dat, overal waar hel mogelijk is, de
pastoor tol lid der kommissie benoemd
werd. Men zal alzoo een zeker toezicht
over de scholen behouden en de kinde-
'en en hunne familien oeschermen. Zoo-
als wij dus hooger zegden, hadden de
kiezingen van zondag een dubbel belang,
l“ii ondei opzicht van bel goed bestuur
der gemeente, en op het terrein van l
Ouderwijs.
Rusland.
Dagelijks worden in Rusland nieuwe
sawienzwccringcn ontdekt. Dezer dagen
nog werd de statieoverste van Moscou
aangehouden. Ziehier waarom
De opzichter der spoorwegen zou
•aten weten hebben, dal, indien de kei-
7-«r, voor het feest der kroning, per
sPoor naar Moscou kwam, het bestuur
'oor zijne veilgheid niet kon verant-
"oordelijk blijven. Hij had namelijk uil
toecr dan een verslag kunnen opmaken,
'•at er meer dan op eene plaats langs de
baan verdachte personen gezien
waren.
Een onderzoek werd begonnen en ge
leidde tol de ontdekking van vit mijnen,
alk: gegi aven onder den ijzerenweg, die
de beide boof lstedeh vvrbindt.
Andere lijdingen, melden dal de kro-
n'"K 'ari den czaar nog zal vcssclióven
'vordéii! De talrijke aanhoudingen dezer
dagen gedaan, l>(*l>l>eu op nieuw
'•o onrustin de keizerlijke familie''ge
worpen.
De poliqje had voor cenigen tijd ceni-
Inner beste agenten naar Moscou
Rt’zonden, en deze zouden verklaard
•'ebben dal dc stad vol Nihilisten is, cn
d^t ci overal zorgvuldige'opzoekingen
dienen gedaan te worden. Hierop ver
klaarde de policio van Moscou, dat zij
°p hare beurt niet wilde inslaan voor
do. veiligheid van den Keizer bij zijn ver
blijf aldaar.
De verbeelding der inwoners te Mos-
c°u, is zoodanig getroffen, door de
•aaiste ontdekkingen dal hel is als lagen
er dynanieimijncn in al de stralen der
stfid. De onrust is onuitsprekelijk, cn de
beste tijding die dc inwoners nu kun
nen verlangen, is dal de keizer toch
buiten hunne muren zou blijven.
De tijdingen uil Rusland zijn voort
°n’ustbarend. Menigvuldige aanhoudin
gen zijn opnieuw te Moskougedaaii. Mm
beeft onder ander 80 werklieden gevan-
peu genomen, die bezig waren aar. dc
berstellingswerkcn der hooldkcrk van
Dnspcnski, waar dc kroning van-den
^zaar moet geschieden.
de
r eene is de brutale mnclil, welke ook de eu 1)10el jen 0orSpr0I1g vail den.Slaat
is hel iecht, welk iederen versiandigen
cn onparlijdigen mensch geleidt in tl
I sprong van hel maatschappelijk leven,
Wal die brutale macht betreft, wij t 0!ndai Hij den mensch voor de maat-
schappij geschapen heeft. Inderdaad,
gelijk Hij zijnen naam geprint heeft in
T pinkelende lirmament, gelijk Hij dien
in levehde letters gesle-
heelt Hij in de natuur van den mensch
die neiging, die drilt, ja zelfs die nood
zakelijkheid geprint voor hel maat
schappelijk leven.
Zie hel nauwlijks geboren kind, zijne
handen tol zijne ouders rieken o n hulp;
aanschouwt het verder op: dat kind
moei geleid worden, liet moet opgevoed
en onderwezen worden, en het moet zoo
naar ziel als naar lichaam, tot de ont
wikkeling komen van al zijne krachten.
God noglans had den mensch kunnen
anders scheppee, T is te zeggen. Hij had
den mensch zei ven die krachten kun
nen inprinten welke noodig zijn lol de
omwikkeling van 't menschelijk wezen,
eu welke de mensch nu Verplicht is bij
1 anderen te gaan zoeken. Maar God'heeft
dat niet gewild, en dit niet willende
te 1
dal zij daaraan geen recht Jtcb- den mcnsQh ter hulpe komt.
POLITIEK. OVEKZICIIT.
Frankrijk.
Zondag hebben in Fiankrijk de
cipale kiezingen plaats hebben, d*
dig waren geworden door de stemming
‘e wel., Drie duizend - -c
hunne raden geheel lang le Moskou zal geopend worden. Hij
rwcii. Die kiezin- is beschuldigd van z:c!: tg beL,k“n ln,n"
dubbel belang, omkoopen door de terroristen
C BlUUlUipuiv V.--- ,3 I-0
dien van Parijs, die dele deelen van aide hooggeplaatste
J - - --A. aoiiit /(n
tenloonsielling te bezoeken.
j Mag de Staat of gouvernement, in zake
van godsdienst, dezelfde voorrechten ge-
ven aan de ketters als aan de katholieken,
aan het kwaad als aan het goed
Belet eerst en vooral dat er hier geen i ku;nit
kwestie is of de blaat dal kan; neen, 1
maar er is kwestie van te weten of de
Staal dal mag doen, en lusscheti kun
nen mogen is een oneindig \e schil het
redelooze dieren cigeü is, e» t andere
onparlijdigen mensch geleidt
zijne werken.
weten wel dat ze bestaal op onze dagen;
want als een land -bestierd wordl docr
brutale mannen, dc brulale vernietigin
gen,
ving vat) r. _o
de brulde inpalmingen var. sludiebeut-
zen, de brulale kei kliolschendingen, cn
andere brutaliteiien zijn niet zeldzaam.
En dat is geheel natuurlijk; want als de I
mensch alle ge<laclil van plicht verloren
cn alle godsdienstigheid uil zijn hert
verbannen'liceli, alsdan wordl hij pre
cies gelijk aan de icdelooze dieren en
gtdijk een tijger zijne prooi verslindt,
zoo ook zien wij de geuzen te werke
gaan zij verslinden, vcniieiigcn en pal
men in al wat hun uatisiaai. Als dé ka
tholieken iels bezitten, zij kijken eerst of
dit aan hun, geuzen, dienstig zijn kan
’cn daarmeê, krachtens zulk of zulk een
artikel der wei die zij weten in Ie roe
pen, zij besluiten dat zulke vrijheid, zulk
goed dc katholieken ontnomen wordt I
pour ranse d'ntihté publigue! En wij, wij I
hol.lmn schoon te inolesleeicn cn lo
•l1
■i
.j
-r, I o- -
Een koninklijk besluit van t
het burgerkruis van i® kl is aan M. Vandromme,
Lui gi-invv.Mv.
nccshccr te Dixmuilc, cn aan dame Mathilde Ver-
1 cruysse, i
tviiuiuilt nvu -J
I AI UK
j v» j - V-
^v.. Jen idizer verleent
J het burgerkruis van i’klis aan: M. Vandromme,
I burgemeester te Eesscn, M. C. Vandcrheydc, gc-
tc *fln dame Mathilde Ver-
,.v, in religie ruster Cornelia, te Cortemarcq,
i voor bewezen» diensten tijdens de pokziektc, te
i Eesscn.
3
-