V* HtöT. 1 13 E? Die kiezin- de De gehéele rekening van de Stasis- 38e J-HH’ '4 E. if) April »S82. dat niet gewild, en heeft Hij de maatschappij gewild die God de oorsprong van i dat God die twee elementen of bésiand- dvelen, zonder dewelke dé Staal ón mogelijk ware, vooilgebrachl heeft. Welke zijn die twee beslanddeelen. Het eene is die drift, die noodzakelijkheid j welke in den mensch bestaat tot liet maatschappelijk leven, en hel tweede is bel gezag. Dat die twee dingen noodig zijn èn vereischt tol het beslaan van den Staal, begrijpen wij gemakkélijk, als wij de natuur van den Staat overwegen. De Slaat is eene vereeniging van me.n- schen, samengesteld uil onderdanen en oversten, die te zamen, de eene mei te gebieden, de andere mei te gebootza- i men de middelen bedenken en gebruiken om hem op eene treffelijke wijze het l.jdclijk geluk te verschaffen. Twee be- standdeelen vinden wij in den Staat: hel maatschappelijk leven en bet gezag, en deze twee-zijn zoodanig noodig voor den Slaat, dal, ware de meosch van zijne natuur vijandig aan T maatschappe lijk leven en bestond er geen gezag. komen. Bijgevolg; deze die den mensch die noodzakkelijkbeid tot hel maatscha ppelijk leven ingeboren heelt, en de oorsprong is van T gezag, dezen mag loegeschreren worden. I Welnu. God is de oorsprong van 't eene en van T andere. Hij is de oor- God.js dan de oorsprong van 't maat schappelijk leven, maar hij is ook de oorsprong van alle gezag, naar T woord van den grooien apostel alle gezag koml van God. Inderdaad alle menschen van naluurswijze zijn gelijk: de eene is niet meer dan de andere. Radde God dan niet gezeid Onderdanen, gehoorzaamt uwe meesters, en meesters, bestiert uwe onderdanen in de vrees,des Heercn, ik,vraag hel u, van waar z.ou het gezag gekomdrt zijn? waarom zou ik eerder moeien gehoorzamen dan gij Men ziet hel, zonder God ware hel lijdelijk ge zag geen gezag en alle maatschappij ware onmogelijk. Welnu, God do oorsprong zijnde van hel maatschappelijk leven en van het ge zag, zoo mag I|ij ie. recht de .oorsprong van don Staal genoemd worden; en T zij dat die Staal koningiijk, keizerrijk of republiek heete, de brutale afzettingen en verdrij- zeltden naam in I,'.J„ religieuzen uit hunne klooslet s, j,en |)eep ju t|e roerende natuur, zoo ook Het te kort. De minister van finanticn, die vol gens de wet, in de maand Februari verslag moei doen van den toestand der schatkist, heeft cenigen tijd geaarzeld hier toe te besluiten. Eindelijk is nu -die algemeene toestand der schatkist op 1 Januari 1882 verschenen en aan de leden der Kamer uitgedeeld. Daaruit blijkt dal de sommen welke de Staat nog moet ontvangen ie zamen beloopen tot 190 millioen 13 duizend 178 frank 17 cenlimen, en de sommen welke hij nog moet betalen, erbij ge voegd de vermeerdering van uitgaven op buitengewoone diensten, lot 197 mil- dit doet niets aan de 164 duizend 3 franken 11 cenlimen. kwestie; want Staal |is Staal. De Staat is goed de katholieken ontnomen hebben schoon te prolesleercn zeggen l ben, niets kan baton, 'l kourp is. al ver loren! Ja, dit zien wij dagelijks; maar zulke handelwijze strekt gelukkig nie mand tot cere; zij is niet weerdig van ccncti beschaafden en rechtzinnige!) mensch en past.veel beter aan redelooze dieren. Dal brutaal kunnen of' die bru- tule macht zullen wij dan van kante laten en hier alleen de kwestie van 't recht bespreken. Zoo, mag de Staat in zake van gods dienst, dezelfde voorrechten verleenen aan de ketters als aan de katholieken, aan hel kwaad als aan hel goed? Neen! En waarom mag de Staal dat niet doei)? Omdat de Staal van naluurswcge verplicht is den katholieken gods dienst alleen te ondersteunen en te be schermen. En waarom dat? Omdat de Slaat zijn bestaan vindt in God, cn dat God alles tot zijne glorie geschapen heb bende, van den Staat vereischt dat hij zij ne goddelijke leering alléén ondcrsleune. Maar wij zullen dal klaarder uiteendoen. Kooplieden uit Moskou, zijn te St. Petersburg aangekomen en vertellen, dat I eene groote mijn ontdekt is in den kel- „j mimi- der onder den altaar waar de kroning die noo- moest plaats hebben. Men heelt ook oenen bediende bij de tentoonstelling aangehouden, die eer- is beschuldigd van zich te hebben laten i en zich hebben hun de namen mc- Op welke manier, zal men vragen, is dan waarachtig door God en door God m.j .it]en Staat Om- alléén gemaakt. Zoo dan, God, in al zij- ne wet ken, kan noch mag maar zijne glo- i ie bedoelen; al zijne werken en bijgevolg de Slaat ook zijn tol zijne glorie gemankt Glotie moei dan de Staat aan zijnen Schepper geven, wil hij voldoen aan 't inzicht van God en hel einde van zijn bestaan bereiken. Welnu, de Zoon Gods, op de wereld gekomen zijnde, heeft eene leering, eene zedeleer 'gepredikt; ’i is de katholieke godsdienst en de katholieke zedeleer. Andere leeringen vinden bunnen oOt- sprong in liet herie van eenige zedeloo- ze of hooveerdige mannen, en T zij dal zij zich rationalisten, protestanten, vrij metselaars of geuzen noemen, zij blij ven valscbe sekten, door de hel op de wereld gesmeien om de leering van God zelve te bestrijden. Hoe zou dan de Staal kunnen voldoen aAn het inzicht van God, met hel vaandel van Christus te laten verscheuren door de groote vrijheid wel ke hij verleent aan die valscbe sekten en leeriiigen? Hoe zou hij kunnen beant woorden aan den wil van God met de kindeis; de lievelingen van dien God, door die vahche sekten te laten ont- christenen, en met. de priesters, de mi- nis'ers van dien God, te laten verdruk ken? Hoe zou hij kunnen medewerken tot de gloi ie'van den Almogenden Schep per, met God en zijne Kerk te lateu.ver vloeken en verwenseben in openbare vergaderingen, in talrijke boeken en dagbladen? Maar, zult gij zeggen, gij bemint dan de constitutie van België niet, die de vrijheid van het kwaad zoowel waar borgt als de vrijheid van het goed? Mijn antwoord is: ja en neen; ik bemin ze ge lijk iemand, die staat om te verdrinken, de plank bemint waar aan hij zich moet vastklampen om aan eene zekere dood te ontsnappen. Maar baar beminnen als iets dat in zijn eigen goed en onvérbe- letlijk is, dal "kan niemand die in alles de rechten van God en zijne Kerk wil eerbiedigen. Walmeer is, de vrijheid van 'tkwaad isgeene vrijheid, gelijk de frhn- sche schrijver Aug. Nicolas zoo klaar bewijst, maar eene ware onvolmaakt heid die nergens en door niemand zou mogen ondersteund öfverdedigd worden. Zoo, beeft de Staal hél recht in zako van godsdienst, dezelfde vrijheid te ge ven aan de ketters als aan de katholie ken, aan het kwaad als aan het goed? Neen! Heeft hij daartoe somwijlen de macht? Ja! maar nog eens, dat is bru taal en brutaal is dierlijk, en bijgevolg geheel gepast op de onafhankelijke en diensvolgcns beestaehtige zedeleer van onze treffelijke geuzen. Een Klauwaart. Dit blad verschijnt den Woensdag. onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs^ 5 tr. sjaars; met do pust 6 fr. Annonccn 20 cenlimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Kechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr lo eeul. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annoncen vuur Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office ue Pt m.icnf:, Magdalenastraut, 46, te Brussel. Men schrijn in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uilgewr. Zwarte Noniienslraut, 4. te Veurne g waren j, der laatste municipale wet- gemeenlen moesten 1 of gedeeltelijk vernieuwen gen hadden een gioot, f-- Inderdaad, hel zijn de nunicipale raden, verbonden te ter uitzondering van dier. v.~.” Fe: ”f.,,in 1 dom JppIph n T vervolg hunne maires zullen benoe- personaadjes die voornemens zijn «nen; verder zijn de raden ook gelast met de samensieiling der schoolkommissiën, die in gevolge de nieuwe wel op het verplichtend lager onderwijs moeten be noemd worden. De katholieken schijnen bet cens te z<jn, dat zij moeten slechte uitwerksels der nieuwe wet te -J... «u, „ij deelnemen in die-j kommissiën, om zoo veel mogelijk de slechlq uitwerksels der nieuwe wet te keer te gaan. Mgr. Freppel, bisschop en :>lgevceidigde van Angers, zou zelfs wil- •on dat, overal waar hel mogelijk is, de pastoor tol lid der kommissie benoemd werd. Men zal alzoo een zeker toezicht over de scholen behouden en de kinde- 'en en hunne familien oeschermen. Zoo- als wij dus hooger zegden, hadden de kiezingen van zondag een dubbel belang, l“ii ondei opzicht van bel goed bestuur der gemeente, en op het terrein van l Ouderwijs. Rusland. Dagelijks worden in Rusland nieuwe sawienzwccringcn ontdekt. Dezer dagen nog werd de statieoverste van Moscou aangehouden. Ziehier waarom De opzichter der spoorwegen zou •aten weten hebben, dal, indien de kei- 7-«r, voor het feest der kroning, per sPoor naar Moscou kwam, het bestuur 'oor zijne veilgheid niet kon verant- "oordelijk blijven. Hij had namelijk uil toecr dan een verslag kunnen opmaken, '•at er meer dan op eene plaats langs de baan verdachte personen gezien waren. Een onderzoek werd begonnen en ge leidde tol de ontdekking van vit mijnen, alk: gegi aven onder den ijzerenweg, die de beide boof lstedeh vvrbindt. Andere lijdingen, melden dal de kro- n'"K 'ari den czaar nog zal vcssclióven 'vordéii! De talrijke aanhoudingen dezer dagen gedaan, l>(*l>l>eu op nieuw '•o onrustin de keizerlijke familie''ge worpen. De poliqje had voor cenigen tijd ceni- Inner beste agenten naar Moscou Rt’zonden, en deze zouden verklaard •'ebben dal dc stad vol Nihilisten is, cn d^t ci overal zorgvuldige'opzoekingen dienen gedaan te worden. Hierop ver klaarde de policio van Moscou, dat zij °p hare beurt niet wilde inslaan voor do. veiligheid van den Keizer bij zijn ver blijf aldaar. De verbeelding der inwoners te Mos- c°u, is zoodanig getroffen, door de •aaiste ontdekkingen dal hel is als lagen er dynanieimijncn in al de stralen der stfid. De onrust is onuitsprekelijk, cn de beste tijding die dc inwoners nu kun nen verlangen, is dal de keizer toch buiten hunne muren zou blijven. De tijdingen uil Rusland zijn voort °n’ustbarend. Menigvuldige aanhoudin gen zijn opnieuw te Moskougedaaii. Mm beeft onder ander 80 werklieden gevan- peu genomen, die bezig waren aar. dc berstellingswerkcn der hooldkcrk van Dnspcnski, waar dc kroning van-den ^zaar moet geschieden. de r eene is de brutale mnclil, welke ook de eu 1)10el jen 0orSpr0I1g vail den.Slaat is hel iecht, welk iederen versiandigen cn onparlijdigen mensch geleidt in tl I sprong van hel maatschappelijk leven, Wal die brutale macht betreft, wij t 0!ndai Hij den mensch voor de maat- schappij geschapen heeft. Inderdaad, gelijk Hij zijnen naam geprint heeft in T pinkelende lirmament, gelijk Hij dien in levehde letters gesle- heelt Hij in de natuur van den mensch die neiging, die drilt, ja zelfs die nood zakelijkheid geprint voor hel maat schappelijk leven. Zie hel nauwlijks geboren kind, zijne handen tol zijne ouders rieken o n hulp; aanschouwt het verder op: dat kind moei geleid worden, liet moet opgevoed en onderwezen worden, en het moet zoo naar ziel als naar lichaam, tot de ont wikkeling komen van al zijne krachten. God noglans had den mensch kunnen anders scheppee, T is te zeggen. Hij had den mensch zei ven die krachten kun nen inprinten welke noodig zijn lol de omwikkeling van 't menschelijk wezen, eu welke de mensch nu Verplicht is bij 1 anderen te gaan zoeken. Maar God'heeft dat niet gewild, en dit niet willende te 1 dal zij daaraan geen recht Jtcb- den mcnsQh ter hulpe komt. POLITIEK. OVEKZICIIT. Frankrijk. Zondag hebben in Fiankrijk de cipale kiezingen plaats hebben, d* dig waren geworden door de stemming ‘e wel., Drie duizend - -c hunne raden geheel lang le Moskou zal geopend worden. Hij rwcii. Die kiezin- is beschuldigd van z:c!: tg beL,k“n ln,n" dubbel belang, omkoopen door de terroristen C BlUUlUipuiv V.--- ,3 I-0 dien van Parijs, die dele deelen van aide hooggeplaatste J - - --A. aoiiit /(n tenloonsielling te bezoeken. j Mag de Staat of gouvernement, in zake van godsdienst, dezelfde voorrechten ge- ven aan de ketters als aan de katholieken, aan het kwaad als aan het goed Belet eerst en vooral dat er hier geen i ku;nit kwestie is of de blaat dal kan; neen, 1 maar er is kwestie van te weten of de Staal dal mag doen, en lusscheti kun nen mogen is een oneindig \e schil het redelooze dieren cigeü is, e» t andere onparlijdigen mensch geleidt zijne werken. weten wel dat ze bestaal op onze dagen; want als een land -bestierd wordl docr brutale mannen, dc brulale vernietigin gen, ving vat) r. _o de brulde inpalmingen var. sludiebeut- zen, de brulale kei kliolschendingen, cn andere brutaliteiien zijn niet zeldzaam. En dat is geheel natuurlijk; want als de I mensch alle ge<laclil van plicht verloren cn alle godsdienstigheid uil zijn hert verbannen'liceli, alsdan wordl hij pre cies gelijk aan de icdelooze dieren en gtdijk een tijger zijne prooi verslindt, zoo ook zien wij de geuzen te werke gaan zij verslinden, vcniieiigcn en pal men in al wat hun uatisiaai. Als dé ka tholieken iels bezitten, zij kijken eerst of dit aan hun, geuzen, dienstig zijn kan ’cn daarmeê, krachtens zulk of zulk een artikel der wei die zij weten in Ie roe pen, zij besluiten dat zulke vrijheid, zulk goed dc katholieken ontnomen wordt I pour ranse d'ntihté publigue! En wij, wij I hol.lmn schoon te inolesleeicn cn lo •l1 ■i .j -r, I o- - Een koninklijk besluit van t het burgerkruis van i® kl is aan M. Vandromme, Lui gi-invv.Mv. nccshccr te Dixmuilc, cn aan dame Mathilde Ver- 1 cruysse, i tviiuiuilt nvu -J I AI UK j v» j - V- ^v.. Jen idizer verleent J het burgerkruis van i’klis aan: M. Vandromme, I burgemeester te Eesscn, M. C. Vandcrheydc, gc- tc *fln dame Mathilde Ver- ,.v, in religie ruster Cornelia, te Cortemarcq, i voor bewezen» diensten tijdens de pokziektc, te i Eesscn. 3 -

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1882 | | pagina 1