k
I
■ft
38e jaar.
Vl l
de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annonce» 20 cenlimen per regel. De groote litters
Dit blad verschijnt den Woensdag, oniniddelijk
geloofshaat diaagl er zijne
den
eenen toestand brengen voel lager dan
dien thans van Egypte.
De fransche keizersgezinden hebben
den 15 dezer te Parijs eene algemeene
vergadering gehouden, die door meer
dan vijf duizend personen werd bijge-
woornl. De twee redenaars, die er het
woord voerden, MM. J. Amigues en Paul
de Cassagnac, verklaarden dal hunne
partijgangers het betrouwen niet moch
ten verliezen, en meer dan ooit moeten
rekenen op de aanstaande verwezen
lijking van hunne verwachtingen. De
Bonapartisten, zegde M de Cassagnac,
zijn de zoenoffers van Frankrijk, ’t Is de
marteldood van Napoleon 1, die Napo
leon III heeft gemaakt; T is de martel
dood van Napoleon IV (prins Napoleon)
die Napoleon V zal doen oprijzen. Na
poleon V, voegde hij er bij, zal de zoon
van prins Jerome zijn, dien de keizer
lijke prins heelt aangeduid.
Italië.
Tc Brescia heelt weer een groot re
volutionair feest plaats, bij gelegenheid
der oprichting van een standbeeld aan
Arnaldo, een berucht oproermaker uit
de XII" eenw. Het gouvernement
heeft zich doen vertegenwoordigen bij
dit feest, dat echter zoowel tegen het
koninkdom als tegen den Godsdienst
gericht is. Hoe plat
Italië wapent mol koortsachtige haast,
zoo te water als te land. Men gelooft
dat Italië hel inzicht treeft om Tripoli le
bezetten. Sinds lang koestert dit land
den wcnsch om ook eene coloniale mo
gendheid le worden.
Rusland.
De Kiilnische Zeitung beweert dat de
kroning van Czaar Alexander Hl, heel
in T kort zal plaats hebben en dat de
toebereidscls icverig le St. Petersburg
en Moscou worden voortgezet. Men ge
looft dal er geene uitnoodigingen aan
vreemde vorsten zullen gedaan worden,
en dat de kroning eenvoudig zal plaats
hebben in tegenwoordigheid der ge
volmachtigden van de mogendheden.
De Goede Zeden.
Te geenen tijde schijnt de losbandig
heid meer vt ijtieid genoten te hebben
dan heden ten dage. De goede zeden
integendeel worden bespot en verguisd,
de onafhankelijke zedenleer geeft den
toon aan grooten en kleinen en is de
oorzaak dier onnoemlijke schandalen,
die men uit eerbied voor zijne lezers
met geenen anderen naam mag bestem
pelen. Het liberalismus schijnt gezwo
ren te hebben de goede zeden gansch
uil le roeien, om in hunne plaats de
vruchten van vrije gedacht te stellen.
Al de pogingen der liberalen strekken
naar een en het zelfde doel bestrijding
van den godsdienst en van al wat katho
liek is, omdat zij daarin eene hinder
paal vinden voor hunne bedorvene ze
den. Zells de O.-L.-V. beeldjes die in
sommige sleden de hoeken der straten
versieren staan ook bloot aan de schich
ten der onafhankelijke zedenleer. Die
onnoozele beeldjes zijn voor ben eene
uitdaging en zij eischen, in naam van
’l vrije gedacht, in naam der vrije zeden,
dat die beeldjea worden weggeruimd!
Waarom? Omdat die beeldjes als ’t ware
de zinnebeelden zijn van deugd en eer
baarheid, en omdat elk beeldje een ver
wijt een hertschurend verwijt is voor de
losbandige kerels, die in de groote ste
den ais vertegenwoordigers of voor
vechters der beschaving optreden,
en nogtans met de onredelijke dieren in
niets verschillen dan in vorm en huid!
Dat hel liberalismus een aartsvijand
is der goede zeden, blijkt nog in zijn
aanval tegen het coelibaat der priesters,
want in dien strijd kan men ontwaren
dat de zedelijkheid bij de geuzen strijdig
is wet de natuur! En daarom zien wij
in de liberale wereld zoovele bedrogene
dochters, zoovele slechte huwelijken,
zoovele zelfmoorden, die door uitste
kende geneesheeren, voor T grootste
deel aan ’t onzedelijk gedrag dier schep
sels woiden toegeschreven.
En dit onbeschaamd liberalismus,
langs alle kanten met vuiligheid be
smeurd, durft zich als een Pharizeër
tol beoordeelaar van andere aanstellen
Dit kind van den losbandigen Voltaire,
dat overal de ontucht aanvuurt en wiens
bestaan niets anders beoogt dan de
bestrijding en vernieling der goede
zeden, durft zich uitgeven als apostel
eencr onafhankelijke zedenleer dat niet
alleen tol schande strekt van T liberalis
mus, maar ook kt schande van mensch-
dom! Het liberalismus is niet anders
dan de bevorderaar der slechte zeden,
en overal waar het meester speelt, in
scholen en looneelzalen, in boeken en
dagbladen, verspreidt het den kanker
der losbandigheid, die in zich den on
dergang mededraagl van alle beschaafde
volkeren. (Vlaamsch Heelal).
i 'rurrmwi -
fill Onrechtveerdiglicdcn.
Als iemand zijne schuld niet wil beta
len, men zegt met reden dal hij een on-
recblvcerdigaard is. Welnu, de Staat, of
anders gezeid, het gouvernement moet,
krachtens het konkordaat van 1801,
’t dekreet van 4809, en krachtens de
Daarom zien wij dit liberalismus niet
alleen in boeken en dagbladen, in scho
len en looneelzalen het kwaad der on
tucht met volle handen rondzaaien, maar
ook valt het hardnekkig alles aan wat
eenigszins de goede zeden kart bevor
deren, bet besmeurt alles wal de goede
zeden vertegenwoordigt, en zijn haat
kent in dien strijd geene palen. Hel
wil met geweld en alle looze middelen
de losbandigheid doen zegepralen.
De haat der geuzen tegen het pries
terkleed slaat in dien strijd op de eer
ste plaats. Waarom? Omdat dit kleed de
goede zeden dekt en een eeuwig en
hertsebeurend verwijt is voor hunne
Hoe «lat een dingen komen
kan
Eenen Duitscliman houdt men in cere
als bij handelt en spreekt als eenen
Duilschman, eenen Franschman als hij
handelt en spreekt als Franschman,
eenen Engelschman als hij handelt eit
spreekt als eenen Engelschman; maat*
als er kwestie is van eenen Vlaming,
T is geheel anders men houdt hem in
eere als hij handelt on Spreekt op rijn
lostbundigheid, voor hunne onafhan
kelijke Jzêdèn1 In den priester be
vechten zij den vertegenwoordiger der
goede zeden en daarom, als er op de
duizend een priester zijne belofte en
zijnen roep vergeel en in den mod
derpoel der liberale losbandigheid valt,
springen zij op hem gelijk raven op eene
rotte koe en bedienen zich van hem om
de goede zeden te besmeuren! Wanneer
zulk een losbandige echter na zijnen val
hun de hand wil lèenenin hunnen on-
zedelijken strijd, dan aanveerden zij
hem als strijder in hun midden en zul
len hem loven en prijzen als een vrij
man, die de banden der goede zeden
beeft weten le verbreken om de on
afhankelijke zedenleer van hel libera
lismus te omhelzen!
artikels 14, 16 en 117 van onze Grond
wet, de jaarwedde van al de onder
pastoors betalen; dat is bij gevolg
geene jaarwedde gelijk deze, welke de
Staat geeft aan zijne ambtenaars en wei
geren kan naar beliefte, maar ’t is eene
schuld welke bij moet betalen aan de
Kerk voor al het goed welk de fransche
plunderaars aan de Kerk ontnomen
hebben.
Éhyvel! men zegt nogtans dat de
Staat, in ons bisdom alleen, 64 onder
pastoors de jaarwedde zal weigeren;
bij gevolg, de Slaat zal alzoo 64 keeren
weigeren een deel zijner schulden te be
talen; bij gevolg, hij zal 64 keeren on-
rechtveerdig te werk gaan en zooveel
keerenden naam van onrechtveerdigaard
verdienen.
Is dat nu redelijk en weerdig van
een beschaafd volk? Neen, dat is bru
taal en dierlijk.
volgens plaatsruimte. Reehteilijke eerherstellingen 1 fr. Eert Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr.’ het ÏÓO.
De [nnoncenvdor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘t buitenland worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Men schrijn in bij BONHOMME-HYCKASEYS, driikker-nitgever. Zwarte Nonnensiraal. 4. te Veurne.
Waar is <3c seberreweg
Door de dolle priesterhaat vooitge-
stuwd, heeft de dweepzuchtige geuzen
minister Bara, een middel bedacht om
de geestelijkheid te plagen en te vervol
gen, te welen de afschaffing der onder-
pastoors-plaatsen in de buiten-gemeen-
ten onder de 1500 zielen, en der stads
parochiën onder de 3000 zielen, ’t Is
niet uit belang voor de Staatskas, maar
alleen uit wrok tegen de Kerk, -dat die
maatregel genomen wordt; want er zijn
anderszins in de landszaken aanzienlijke
bezuinigingen le doen, als men maar
wil.
Ziehier eene kleine vergelijking van
cenige uitgaven
De jaarwedde van Brussels legen-
genwoordigen burgemeester, die thans
op reis is en zijn geld buiten’t land
gaat verteren, bedraagt alléén zooveel
als de jaarwedde van 42 onderpastoors.
De onkosten benoodigd lol de ver
warming van het geuzen-ministerie van
hel openbaar geuzen-onderwijs, bedra
gen alléén weer dan de som welke de
Staal betaalt aan al de onderpastoors
van Brussel en voorsteden.
Met de uitgaven, welke er jaarlijks
gedaan worden om de zes geuzen-mi-
nislers te venyarmen, zou men al de
onderpastoors der provincie Luik kun
nen betalen.
De onderpastoors van Brussel en
omvang kosten jaarlijks aan de schat
kist slechts 44,400 fr. Gerekend dat
het nieuw justicie-paleis 50 millioen zal
kosten (maar daar zal nog wel een
steertje van eenige mil hoentjes bijko
men), dan zou men met de som, aan
dien verslindenden geldwolf toegesme
ten, gedurende 1126 jaren, al de onder
pastoors van de hoofdstad en der omge
ving kunnen betalen, en, de intresten
meêgeleld, kwam men tot 2000 jaren!!!
De meesters en meesteressen der
geuzenscholen van Brussel kosten meer
aan het lastendragend volk., dan al de
geestelijken van geheel Belgenland!
Waar is nu de scherreweg?
POLITIEK OVERZICHT.
Frankrijk.
I’d begint daar goed te gaan en de
raffoofshaat diaagl er zijne vruchten
deze beginnen zelfs reeds rijp le wor
den.
De dagbladeren van Parijs brengen
ons de volgende bijzonderheden aan
r eene schrikkelijke gebeurtenis te
’luoceau-les-Mines, welke een trein ig
hebt werpen op de toestand van Frank
rijk.
Sedert cenigen tijd werden de ge
in, ruien Blanzy, Monceau-les-Mines en
I omstreken door benden gewapende
meilieden afgeloopen die goddelooze
lird'.'S zongen en liepen: Leve de so-
ci.de omwenteling
!u d.m nacht van den 12" tot 13" dezer
v- i nietigden de socialisten te Bois-Du-
vei óe, Toor de tweede maal een kruis-
r.dat de maatschappij Blanzy
geplaatst bad, alsook een kruis te
Bois Boulay. Den volgenden nacht poog-
zij, bij middel van dynamiet, een
beeld van O.-L.-Vrouw te doen sprin-
Eene sterke ontploffing bad plaats,
maai-' bracht den verlangden uitslag
niet voort, ‘s Anderdaags werden weer
menigvuldige kruisen oinvergeslageu te
Vatlier, te Sanvigné. te St. Berain
en te Blanzy. on aan veischeidene eige
naars schriltelijke bedreigingen van
brandstichting gezonden. De meier van
Monceau en de bestuurder der mijnen
waren met den dood bedreigd.
Dinsdag 15° vierde hel gepeupel los
sen teugel vooraleer zich tegen de
eigenaars te wenden, wilde het de
geestelijken uitroeien eene nieuwe ver
wittiging voor hen die niet begtijpen
of willen begrijpen dat de godsdienst de
eenige dam is der burgerlijke samenle
ving legen de woeste driften.
Bij middel van dynamiet deden de
oproerlingen de kerkdeur springen, en
na alles geplunderd te hebben wal in
de kerk le vinden was, tot zelfs de hei
lige 'viffen, slaken zij er het vuur aan.
Daarna namen zij de pastorij van Bois-
Duverne slot mendei hand in, verwoestten
de twee katholieke scholen en de on
derwijzers werden gevankelijk medege
voerd en opgesloten om later ter dood
gebracht te worden.
Maar zoohaast de tijding van die
onlusten le Macon was aangekomen,
werden verschelde brigaden gendarmen
en een bataljon soldaten op Chanzy
afgezonden, die het gepeupel uiteen
dreven. 'Een onderzoek is begonnen en
een twintigtal der hooiden van den
opstand zijn aangehouden onder hen
zijn al dc liberale heetekoppen der
3l reek
Ten gevolge van openbaringen door
een der aangehouden gedaan, zijn al de
papieren der zwarte bende met de sta
tuten en de lijst der leden van hel ge
nootschap aangeslagen.
Hel gebeurde heeft in Frankrijk groo-
le opschudding te weeg gebracht en
dc ministerraad beeft er zich om be
kommerd. De minister van binnenland-
sche zaken heeft de maatregelen doen
kennen die hij bevolen heeft om de orde
le herstellen. Die maatregelen zijn door
den raad goedgekeurd.
De l'igaro, van Parijs, zegt te recht,
4at in duizende steden en gemeenten van
Frankrijk hetzelfde kwaad vuur smeult,
dat maar eene gunstige gelegenheid af
wacht om in verslindende vlam op te
schieten. Die uitbersting welke onver
mijdelijk schijnt, zal Frankrijk in
■V
A
--THIni-
Ijjj f