k I ■ft 38e jaar. Vl l de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annonce» 20 cenlimen per regel. De groote litters Dit blad verschijnt den Woensdag, oniniddelijk geloofshaat diaagl er zijne den eenen toestand brengen voel lager dan dien thans van Egypte. De fransche keizersgezinden hebben den 15 dezer te Parijs eene algemeene vergadering gehouden, die door meer dan vijf duizend personen werd bijge- woornl. De twee redenaars, die er het woord voerden, MM. J. Amigues en Paul de Cassagnac, verklaarden dal hunne partijgangers het betrouwen niet moch ten verliezen, en meer dan ooit moeten rekenen op de aanstaande verwezen lijking van hunne verwachtingen. De Bonapartisten, zegde M de Cassagnac, zijn de zoenoffers van Frankrijk, ’t Is de marteldood van Napoleon 1, die Napo leon III heeft gemaakt; T is de martel dood van Napoleon IV (prins Napoleon) die Napoleon V zal doen oprijzen. Na poleon V, voegde hij er bij, zal de zoon van prins Jerome zijn, dien de keizer lijke prins heelt aangeduid. Italië. Tc Brescia heelt weer een groot re volutionair feest plaats, bij gelegenheid der oprichting van een standbeeld aan Arnaldo, een berucht oproermaker uit de XII" eenw. Het gouvernement heeft zich doen vertegenwoordigen bij dit feest, dat echter zoowel tegen het koninkdom als tegen den Godsdienst gericht is. Hoe plat Italië wapent mol koortsachtige haast, zoo te water als te land. Men gelooft dat Italië hel inzicht treeft om Tripoli le bezetten. Sinds lang koestert dit land den wcnsch om ook eene coloniale mo gendheid le worden. Rusland. De Kiilnische Zeitung beweert dat de kroning van Czaar Alexander Hl, heel in T kort zal plaats hebben en dat de toebereidscls icverig le St. Petersburg en Moscou worden voortgezet. Men ge looft dal er geene uitnoodigingen aan vreemde vorsten zullen gedaan worden, en dat de kroning eenvoudig zal plaats hebben in tegenwoordigheid der ge volmachtigden van de mogendheden. De Goede Zeden. Te geenen tijde schijnt de losbandig heid meer vt ijtieid genoten te hebben dan heden ten dage. De goede zeden integendeel worden bespot en verguisd, de onafhankelijke zedenleer geeft den toon aan grooten en kleinen en is de oorzaak dier onnoemlijke schandalen, die men uit eerbied voor zijne lezers met geenen anderen naam mag bestem pelen. Het liberalismus schijnt gezwo ren te hebben de goede zeden gansch uil le roeien, om in hunne plaats de vruchten van vrije gedacht te stellen. Al de pogingen der liberalen strekken naar een en het zelfde doel bestrijding van den godsdienst en van al wat katho liek is, omdat zij daarin eene hinder paal vinden voor hunne bedorvene ze den. Zells de O.-L.-V. beeldjes die in sommige sleden de hoeken der straten versieren staan ook bloot aan de schich ten der onafhankelijke zedenleer. Die onnoozele beeldjes zijn voor ben eene uitdaging en zij eischen, in naam van ’l vrije gedacht, in naam der vrije zeden, dat die beeldjea worden weggeruimd! Waarom? Omdat die beeldjes als ’t ware de zinnebeelden zijn van deugd en eer baarheid, en omdat elk beeldje een ver wijt een hertschurend verwijt is voor de losbandige kerels, die in de groote ste den ais vertegenwoordigers of voor vechters der beschaving optreden, en nogtans met de onredelijke dieren in niets verschillen dan in vorm en huid! Dat hel liberalismus een aartsvijand is der goede zeden, blijkt nog in zijn aanval tegen het coelibaat der priesters, want in dien strijd kan men ontwaren dat de zedelijkheid bij de geuzen strijdig is wet de natuur! En daarom zien wij in de liberale wereld zoovele bedrogene dochters, zoovele slechte huwelijken, zoovele zelfmoorden, die door uitste kende geneesheeren, voor T grootste deel aan ’t onzedelijk gedrag dier schep sels woiden toegeschreven. En dit onbeschaamd liberalismus, langs alle kanten met vuiligheid be smeurd, durft zich als een Pharizeër tol beoordeelaar van andere aanstellen Dit kind van den losbandigen Voltaire, dat overal de ontucht aanvuurt en wiens bestaan niets anders beoogt dan de bestrijding en vernieling der goede zeden, durft zich uitgeven als apostel eencr onafhankelijke zedenleer dat niet alleen tol schande strekt van T liberalis mus, maar ook kt schande van mensch- dom! Het liberalismus is niet anders dan de bevorderaar der slechte zeden, en overal waar het meester speelt, in scholen en looneelzalen, in boeken en dagbladen, verspreidt het den kanker der losbandigheid, die in zich den on dergang mededraagl van alle beschaafde volkeren. (Vlaamsch Heelal). i 'rurrmwi - fill Onrechtveerdiglicdcn. Als iemand zijne schuld niet wil beta len, men zegt met reden dal hij een on- recblvcerdigaard is. Welnu, de Staat, of anders gezeid, het gouvernement moet, krachtens het konkordaat van 1801, ’t dekreet van 4809, en krachtens de Daarom zien wij dit liberalismus niet alleen in boeken en dagbladen, in scho len en looneelzalen het kwaad der on tucht met volle handen rondzaaien, maar ook valt het hardnekkig alles aan wat eenigszins de goede zeden kart bevor deren, bet besmeurt alles wal de goede zeden vertegenwoordigt, en zijn haat kent in dien strijd geene palen. Hel wil met geweld en alle looze middelen de losbandigheid doen zegepralen. De haat der geuzen tegen het pries terkleed slaat in dien strijd op de eer ste plaats. Waarom? Omdat dit kleed de goede zeden dekt en een eeuwig en hertsebeurend verwijt is voor hunne Hoe «lat een dingen komen kan Eenen Duitscliman houdt men in cere als bij handelt en spreekt als eenen Duilschman, eenen Franschman als hij handelt en spreekt als Franschman, eenen Engelschman als hij handelt eit spreekt als eenen Engelschman; maat* als er kwestie is van eenen Vlaming, T is geheel anders men houdt hem in eere als hij handelt on Spreekt op rijn lostbundigheid, voor hunne onafhan kelijke Jzêdèn1 In den priester be vechten zij den vertegenwoordiger der goede zeden en daarom, als er op de duizend een priester zijne belofte en zijnen roep vergeel en in den mod derpoel der liberale losbandigheid valt, springen zij op hem gelijk raven op eene rotte koe en bedienen zich van hem om de goede zeden te besmeuren! Wanneer zulk een losbandige echter na zijnen val hun de hand wil lèenenin hunnen on- zedelijken strijd, dan aanveerden zij hem als strijder in hun midden en zul len hem loven en prijzen als een vrij man, die de banden der goede zeden beeft weten le verbreken om de on afhankelijke zedenleer van hel libera lismus te omhelzen! artikels 14, 16 en 117 van onze Grond wet, de jaarwedde van al de onder pastoors betalen; dat is bij gevolg geene jaarwedde gelijk deze, welke de Staat geeft aan zijne ambtenaars en wei geren kan naar beliefte, maar ’t is eene schuld welke bij moet betalen aan de Kerk voor al het goed welk de fransche plunderaars aan de Kerk ontnomen hebben. Éhyvel! men zegt nogtans dat de Staat, in ons bisdom alleen, 64 onder pastoors de jaarwedde zal weigeren; bij gevolg, de Slaat zal alzoo 64 keeren weigeren een deel zijner schulden te be talen; bij gevolg, hij zal 64 keeren on- rechtveerdig te werk gaan en zooveel keerenden naam van onrechtveerdigaard verdienen. Is dat nu redelijk en weerdig van een beschaafd volk? Neen, dat is bru taal en dierlijk. volgens plaatsruimte. Reehteilijke eerherstellingen 1 fr. Eert Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr.’ het ÏÓO. De [nnoncenvdor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘t buitenland worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraat, 46, te Brussel. Men schrijn in bij BONHOMME-HYCKASEYS, driikker-nitgever. Zwarte Nonnensiraal. 4. te Veurne. Waar is <3c seberreweg Door de dolle priesterhaat vooitge- stuwd, heeft de dweepzuchtige geuzen minister Bara, een middel bedacht om de geestelijkheid te plagen en te vervol gen, te welen de afschaffing der onder- pastoors-plaatsen in de buiten-gemeen- ten onder de 1500 zielen, en der stads parochiën onder de 3000 zielen, ’t Is niet uit belang voor de Staatskas, maar alleen uit wrok tegen de Kerk, -dat die maatregel genomen wordt; want er zijn anderszins in de landszaken aanzienlijke bezuinigingen le doen, als men maar wil. Ziehier eene kleine vergelijking van cenige uitgaven De jaarwedde van Brussels legen- genwoordigen burgemeester, die thans op reis is en zijn geld buiten’t land gaat verteren, bedraagt alléén zooveel als de jaarwedde van 42 onderpastoors. De onkosten benoodigd lol de ver warming van het geuzen-ministerie van hel openbaar geuzen-onderwijs, bedra gen alléén weer dan de som welke de Staal betaalt aan al de onderpastoors van Brussel en voorsteden. Met de uitgaven, welke er jaarlijks gedaan worden om de zes geuzen-mi- nislers te venyarmen, zou men al de onderpastoors der provincie Luik kun nen betalen. De onderpastoors van Brussel en omvang kosten jaarlijks aan de schat kist slechts 44,400 fr. Gerekend dat het nieuw justicie-paleis 50 millioen zal kosten (maar daar zal nog wel een steertje van eenige mil hoentjes bijko men), dan zou men met de som, aan dien verslindenden geldwolf toegesme ten, gedurende 1126 jaren, al de onder pastoors van de hoofdstad en der omge ving kunnen betalen, en, de intresten meêgeleld, kwam men tot 2000 jaren!!! De meesters en meesteressen der geuzenscholen van Brussel kosten meer aan het lastendragend volk., dan al de geestelijken van geheel Belgenland! Waar is nu de scherreweg? POLITIEK OVERZICHT. Frankrijk. I’d begint daar goed te gaan en de raffoofshaat diaagl er zijne vruchten deze beginnen zelfs reeds rijp le wor den. De dagbladeren van Parijs brengen ons de volgende bijzonderheden aan r eene schrikkelijke gebeurtenis te ’luoceau-les-Mines, welke een trein ig hebt werpen op de toestand van Frank rijk. Sedert cenigen tijd werden de ge in, ruien Blanzy, Monceau-les-Mines en I omstreken door benden gewapende meilieden afgeloopen die goddelooze lird'.'S zongen en liepen: Leve de so- ci.de omwenteling !u d.m nacht van den 12" tot 13" dezer v- i nietigden de socialisten te Bois-Du- vei óe, Toor de tweede maal een kruis- r.dat de maatschappij Blanzy geplaatst bad, alsook een kruis te Bois Boulay. Den volgenden nacht poog- zij, bij middel van dynamiet, een beeld van O.-L.-Vrouw te doen sprin- Eene sterke ontploffing bad plaats, maai-' bracht den verlangden uitslag niet voort, ‘s Anderdaags werden weer menigvuldige kruisen oinvergeslageu te Vatlier, te Sanvigné. te St. Berain en te Blanzy. on aan veischeidene eige naars schriltelijke bedreigingen van brandstichting gezonden. De meier van Monceau en de bestuurder der mijnen waren met den dood bedreigd. Dinsdag 15° vierde hel gepeupel los sen teugel vooraleer zich tegen de eigenaars te wenden, wilde het de geestelijken uitroeien eene nieuwe ver wittiging voor hen die niet begtijpen of willen begrijpen dat de godsdienst de eenige dam is der burgerlijke samenle ving legen de woeste driften. Bij middel van dynamiet deden de oproerlingen de kerkdeur springen, en na alles geplunderd te hebben wal in de kerk le vinden was, tot zelfs de hei lige 'viffen, slaken zij er het vuur aan. Daarna namen zij de pastorij van Bois- Duverne slot mendei hand in, verwoestten de twee katholieke scholen en de on derwijzers werden gevankelijk medege voerd en opgesloten om later ter dood gebracht te worden. Maar zoohaast de tijding van die onlusten le Macon was aangekomen, werden verschelde brigaden gendarmen en een bataljon soldaten op Chanzy afgezonden, die het gepeupel uiteen dreven. 'Een onderzoek is begonnen en een twintigtal der hooiden van den opstand zijn aangehouden onder hen zijn al dc liberale heetekoppen der 3l reek Ten gevolge van openbaringen door een der aangehouden gedaan, zijn al de papieren der zwarte bende met de sta tuten en de lijst der leden van hel ge nootschap aangeslagen. Hel gebeurde heeft in Frankrijk groo- le opschudding te weeg gebracht en dc ministerraad beeft er zich om be kommerd. De minister van binnenland- sche zaken heeft de maatregelen doen kennen die hij bevolen heeft om de orde le herstellen. Die maatregelen zijn door den raad goedgekeurd. De l'igaro, van Parijs, zegt te recht, 4at in duizende steden en gemeenten van Frankrijk hetzelfde kwaad vuur smeult, dat maar eene gunstige gelegenheid af wacht om in verslindende vlam op te schieten. Die uitbersting welke onver mijdelijk schijnt, zal Frankrijk in ■V A --THIni- Ijjj f

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1882 | | pagina 1