L
JLJ
I
38e jaar.
VlM.
V*
ie graanmarkt.Inschrijvingsprijs. 5 fï. 's juais; met de post 6 fr. Annoncen 20 centinien per regel. De groote letters
Dit blad verschijnt den Woensdag, opmiddelijk
den -zin
r
met een
hun t
bekken zij (hetgeen teeken
lust is), llun giootmeesler
j van die belsche bijeenkomsten
waar de jongheden, onder het getuit
en reputatie laten, hunne
verliezen en hunne ziel ver-
K’
doemen
Ziet ge nu waar men naartoe gaal als
alle gevoel van godsdienst uit het hart
verbannen is. Ziet ge nu welke zede-
leer men oefent als men de zuivere en
heilige zcdeleer van Christus verwerpt
en deze der geuzen in werke stelt?
Ziet ge nu welke lessen en leering men
volgt, als men de lessen en de leering
van den Catechismus onder de voeten
treedt? Ach ja! dikwijls wordt het ge
zegd Zulke boom, zulke vrucht!
Nogtans zulke gruweldaden doen het
harte bloeden van eenen waren Veur-
naar; daarom dat de vloek van God uit
gesproken zij tegen deze die de schuld
zijn van zulke dierlijkheden! ’t zijn de
verbasleraars van het volk! 't zijn do
verfranschers van Vlaanderland’t zijn
de onteerders van hunne moederstad’,
’t zijn de moordenaars van de zielen!
’t zijn de vernietigers van den vrede en
het geluk der huisgezinnen!’t zijn tij
gers en den naam van beschaafden
raensch onweerdig!
Ouders dan, en gij allen die wat ge
zag hebt, uil liefde voor uwe kinders,
uil eerbied voor uwe geboorteplaats,
doel loch uwe oogen open; ’t is hooge
tijd, wilt gij Veurne in geen ander
Parijs of Brussel, of liever in geen
ander Sodoma en Gomorha veranderd
zien. Een Spijtigaard.
Van alles wat.
In cenc der laatste zittingen van de
logic is besloten aan M. Scailquin te
laten welen dat hij zich er moet op voor
bereiden om in 1884 zijn omslag te go
ven van Volksvertegenwoordiger van het
arrondissement Brussel, en voor eenen
waardigeren B.-. (broeder) plaats te
maken. Deze inlichting hebben wij uit
goede bron, zegt de Avenir beige, en
zij zal niet ernstig gelogenstraft worden.
Zou men soms M. Scailquin uil eene
kerk zien komen hebben, of zou men
overgedragen hebben dal hij eene mis
heeft bijgewoond?
Volgens de Indépendance meldt, heeft
de liberale gemeenteraad van Thuin
besloten hel gemeentekollegie aldaar
af te schaffen.
Da Duinengalm, van Oostende, zegt dat
cenigo leden van den gemeenteraad dier
stad bij brieve het schepenkollegie ver
wittigd hebben dat zij zouden voorstel
len hei gemeentekollegie af te schaffen.
Waarom die afschaffing? Zouden die
kollegien de stadskassen dan zoo leeg
uitgeput hebben, dat zij hel niet langer
meer kunnen uilhouden?
Dat nieuws bedroeft de Indépendance,
omdat hel strijdt met de qewtJonte der
liberale besturen, het geld der lasten-
betalers door de vensters ie smijten
voor scholen die weinig of geene leer
lingen hebben.
Voor wat hel kollegie van Oostende
betreft, raceten wij hier bijvoegen, dat
de brief weskwisne in de laatste open
bare zitting van den gemeenteraad, op
14 dezer, met op hel tapijt is gekomen.
Doch de Duinengalm zegt dal vóór de
zitting hevige twisten tusschen de bo-
notabelen moeten hebben plaats gegre
pen. Men hoorde tot in de groote voor
zaal, waar bel publiek stond te wachten,
verscheid© stemmen ondereen donderen
volgens plaatsruimte. Rcchlei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels. enz. 20 fr.‘ het 100.
De Annoncen voor Deign- (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘lbuitenland worden ontvangen door het Office de Pcblicitè, Magdalenastraal, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne.
de
ant-
er
Overal, waar men komt of niet, kan
men zich overtuigen dat do zoogezegde
liberalen immer en altijd dezellde zijn,
’1 is te zeggen mannen zonder prin
ciepen, niets veil hebbende dan groot-
spiaak en dan nog waarover? Gewoonlijk
over zaken waar geen schijn of gedacht
van bestaat of waar zij de eerste letter
niet van begrijpen, liet is door hun
lawijd altijd dat zij den vrijen man, hij
die geen slaaf is, overbluffen. Bij voor
beeld redekavelt men met de zoogezegde
vrijheidsvrienden en verplettert men ze
zijn zij te peerd en er komt godsdienst
jesuiet, pastoor of broerken voor den
dag, iets waar geen klinker over gerept
heeft.
Al dat liberaal of geus is wordt gauw
kwaad, en wanneer deze lieden kwaad
zijn, kunnen zij niet nalaten u hun dagc-
lijkscli brood op te disschen. Is bet
morgens, 't is een pastoor; is het
’s middags, voor noenmaal drie verschil
lende pot tien pastoor, pater, jesuiet
,c:i broei ken, en smaken dat het
doet! want gewoonlijk schuim-
i van goeden
doet zulks
Welnu, waarom nnmer godsdienst nemen om zijnen onderpastoor te ou-
in de politieke r"
mengd, dat is
over aan mannen
geschikt zijn als wij.
De redeneering van ’t Advertcn-
tie-Dlad over de jaarwedde
der onderpastoors.
Het Advertentie blad is ook van ge
dacht dat de jaarwedde der onderpas
toors niet kan aanzien worden als eene
schuld, welke de Staat te betalen heeft
aan de kerk, en om dn gezegde te wet
tigen brengt bet ’t volgende bewijs bij
Ons inzicht is niet de verwaandheid
onzer tegenstrevers Ie weerleggen,
in andere woorden Wij zullen ons ge
zegde niet bewezen, noch de gegronde
ledeus weerleggen welke de katholieke
dagbladen aanbalen D;.t is fijn getrok
ken, hé
Ten tweede, gaat hel bladje voort
Nemen wij nogtans aan dat de stel
ling onzer tegenstrevers juist zij en be
vestigd door her concordrat, gelijk zij
slaande houden, nogmaals zou men moe
ten zeggen dat zij onwaar is, dat zij
op niets b'eiusl als men ze zou willen l
toepassen op de bezoldiging der onder
pastoors
Dat is nu n’en keer hooge leering
Nemen wij aan, zegt liet bladje, dat de j
stelling onzer tegenslrevcrs waar is èn
bevseligd door het concordaat, en te
zeltder tijde en met denzellden asem,
voegt het erbij Zij is algelijk geen
waar en niet bevestigd door het concor
daat.
la er nu wel een mensch die zulke
vedeneering kun achtervolgen Ja maar,
't en is nog niet genoeg, de confrater
zal toch zijn gezegde bevestigen, en dit
dan nog met hei art. 4 van T concor
daat, dal volgens hem, bepaalt dat
hel staatsbestuur een behoorlijk trak
tement moet verleenen aan de bisschop
pen en pastoors, en, voegt hij er bij
er is daar geen kwestie van onder
pastoors
Welnu, wij hebben het arl. 4 van het
concordaat onderzocht, gelezen en her
lezen, en wij hebben nergens daarin
zulke schikking gevonden, ten ware.de
confrater eene nieuwe editie zou ont
vangen hebben van den minister-koster
Bara. Maar neen, wij peizen liever dat
hij gemist is van sliaat en nummer, en
dal hij wil spreken van art. 14 in plaats
van art. 4. Nu, 'l is eene kleine misslag
en dat gebeurt aan geene dooden
Zoo het bladje nu beweert dat er in
art. 14 geen gewag gemaakt is van
jaarwedde der onderpastoors, wij
woorden daarop dat het nog eens
nevens is; want alhoewel de jaarwedde
der onderpastoors daar m geen duide-
vrijuwusvicmu.. v.. hjke woorden vastgesteld is, zij is toch
ouder onloochenbare bewijzen, dadelijk in denzin van hel artikel begrepen.
Inderdaad in het art. 14 staat er dal de
Staat eene behoorlijke jaarwedde moet
verleenen aan de pastoors. Welnu, de
jaarwedde der pastoors kan niet be
hoorlijk zijn, indien de Staal aan de
onderpastoors geene jaarwedde toekent.
Er zijn echter maar onderpastoors daiir
waar er noodig zijn. Veronderstellen
wij nu dat de pastoor met zijn eigen
geld de jaarwedde zou moeten betalen
van den onderpastoor, welken hij noo
dig beeft om zijne parochie op eene
behoorlijke wijze te beslieren, ik vraag
het u, hoe zou de jaarwedde van dien
pastoor nog behoorlijk kunnen zijn,
ook; niet waar koster Bara. aangezien hij de helft ervan zou moeten gevolg
redekavel ingei» ge- 'i drrhótideii? Want, belet bet wel, een i van orgels en opgehitst door den drank
niet noodig/laat dit i behoorlijk tiaktement is een traktement hunne eer
die beter daaivoor i mei hetwelk een pastoor als pastoor kan gezondheid
leven; bijgevolg, bel art. '14 welk hel d-9
bladje heeft willen aanhalen, bewijst ten
onzen voordeele en het verplicht den
den Staat den onderpastoor eene jaar-
wedde te geven. 1
Maar aangezien het bladje hel in de I
wellen gesmeten heeft, wij zullen er i
ook cenige aanbalen die het gouverne-
ment vei plichten de jaarwedde aan de
onderpastoors ie betalen.
Vooreerst hel art. 117 onzer Grond
wet, dat luidt als volgtDe jaarwedde
en hel pensioen van de ministers der
eeredienslen zijn ten laste van den Staat.
Welnu, wie zijn de ministers der eere
dienslen? T zijn toch wel de priesters
die door den bisschop genoemd zijn
om, met den pastoor, het heilig mini
sterie uit te oefenen; in een woord,
’t zijn loch wel de onderpastoors. Wat
meer is, onder den naam van ministers
der eeredienslen zijn begrepen die mi
nisters, is le zeggen die priesters die
noodig zijn voor het bestier van den
godsdienst op eene parochie. Welnu,
de onderpastoors zijn noodig op eene
parochie lol beslier der zielen, bij ge
volg; ’l is aan den Staal hun eene be
hoorlijks jaarwedde le geven.
De wet is klaar; maai wat nog klaar
der is, is de wei van 1837, waarvan
art. 1 zegtTe beginnen van 1 Januari
1837, zuilen de benoodigde sommen
voor bet betalen der jaarwedden van de
onderpastoors die vereischt zijn voor
1 het bestier eener parochie, jaarlijks op
het budjel van den Slaat gebrhcht wor
den. Is dat klaar of niet?
Bij gevolg, spijis den onnoozclen
praat van het Advcrtentie-blad, houden
wij staan dal de Staal onrechtveerdig zal
tewerk gaan met de jaarwedde van de
onderpastoors te weigeren.
EToet wwe oojen open.
Wij hebben hel dikwijls gezeid, en
bijzonderlijk tijdens de kiezing, dal er
in Veurne witgemaakte graven waien,
T is te zeggen gasten die uitwendig
schijnen treffelijk le zijn en die inwen
dig niet anders dan verrotting bevi tten.
Wij beginnen verstaan le worden, en
vruchteloos trachten die ecrloozen de
laagheid van hun bijzonder leven te dui
ken onder wal schoone kieederen en
wal franschen blaar; zij geraken gekend
en al ware zij nog zoo hoog geplaatst
in onze stad of in ons arrondissement,
iedereen duidt ze aan die door hun ge
drag twist en tweedracht zaaien in hun
eigen huisgezin en den vrede storen in
andere familien.
T Is bclreurcnsweerdig zulks te moe
ten zeggen; maar wat nog beireurens-
weurdiger is, T is van te moeten be
kennen dat de sperke zedeloos vier in
onze stad vlammc heeft geschoten, en
reeds bij zoovele lieden alle gedacht
van eerlijkheid heeft verslonden, dal zij
eenen noodkreet uil hel harte jaagt van
allen waren Veurnaar.
Ja, ’t is gruwelijk om zeggen, maar
men beweert dat er van dit jaar alhier
van 12 tot 16 onweltige geboorten zul
len zijn. Dat is zooveel familien in het
verdriet en de schande gedompeld.
Ziet ge nu de vruchten van het slecht
voorbeeld? Ziet go nu die vrucht van
de fransche zeden, van dat zoogezeid
progrès en civilisatie? Ziel ge. nu het
0 Auj-Dsii
Ooï’Io® uan de IPriesIcrs.
Mei veiduhbeld geweld, woedt te
genwoordig in de liberale gazenen en
kringen de oorlog tegen de geestelijk
heid.
Dit is hel eenige punt waarover de
geuzen en doclrinairen en ministers bet
alien eens zijn. Over kiesrecht, over
krijgsinrichling, over alle maatschap
pelijke kwestien heersclit de diepste
verdeeldheid in hunne rangen, maar alle
twist wordt geslecht, alle eigenliefde
terzij gezel, wanneer er gelegenheid is
om jacht te maken op het zwart wild,
om ie blaften achter het priesterkleed.
De eenige voorzichtige, oude prui
ken, die met recht vreezen dat mei het
altaar ook de troon zal los gerukt wor
den, kunnen hunne stem niet meer doen
iiooren, en worden met den stroom me-
dcgesleept.
Oorlog aan den godsdienst, prijkt
thans onbeschaamd op de vlag der libe
rale partij, zonder omwegen vooruit,
allen geuzen en geuzinnen, hel libera-
lisiuus is de vrijdenkerij of liet heeft
geene redens van bestaan.
Die toestand is met meer te loochenen
ij begrijpen dan ook niet dat er nog
kaiho.ic.ieu kunnen gevonden worden,
die hm kunnen overeenbrengen hunne
kerkt lijke plichten getrouw te vervullen
en tevens in de kiezingen voor de geu
zen te steimiien.
O'er deitig jaren konden wij be
grijpen dat men levens dc voorschriften
der II. Keik volgde en in hel politiek
leven liberaal was; hel was wel van dan
at monielijk overeen te brengen, maar
liet kon bestaan.
Maar nu dal de liberale partij zich
gansch hervormd heeft, dat zij geen
ander doel meer heeft dan hel be
vechten en bei uilroeien van den gods
dienst, zijn hel uiel meer dan schijn
heiligen en lafaards die de geuzerij aan
kleven en tegelijk katholiek willen
schijnen.
Hoe meer men vooruitgaat, hoe meer
de geuzerij hel masker afwerpt, hoe
meer zij alle omzichtigheid laat varen
en aan ieder duidelijk laat zien dat baar
cenig doel is. zooals wij zegden, de
oorlog aan de priesters en dc uitroeiing
van den godsdienst.
'i
1
■i
-^^«ÜSSE;
If I 1’ I M mi rn rvi.t’ i« t.l I 1 s. 0 k Vif .1 A A
I
I
uvi.j,. na (U
- -«-.a tKoaca «in* t "fut r rae»y r i nwi r<upt i i»