L JLJ I 38e jaar. VlM. V* ie graanmarkt.Inschrijvingsprijs. 5 fï. 's juais; met de post 6 fr. Annoncen 20 centinien per regel. De groote letters Dit blad verschijnt den Woensdag, opmiddelijk den -zin r met een hun t bekken zij (hetgeen teeken lust is), llun giootmeesler j van die belsche bijeenkomsten waar de jongheden, onder het getuit en reputatie laten, hunne verliezen en hunne ziel ver- K’ doemen Ziet ge nu waar men naartoe gaal als alle gevoel van godsdienst uit het hart verbannen is. Ziet ge nu welke zede- leer men oefent als men de zuivere en heilige zcdeleer van Christus verwerpt en deze der geuzen in werke stelt? Ziet ge nu welke lessen en leering men volgt, als men de lessen en de leering van den Catechismus onder de voeten treedt? Ach ja! dikwijls wordt het ge zegd Zulke boom, zulke vrucht! Nogtans zulke gruweldaden doen het harte bloeden van eenen waren Veur- naar; daarom dat de vloek van God uit gesproken zij tegen deze die de schuld zijn van zulke dierlijkheden! ’t zijn de verbasleraars van het volk! 't zijn do verfranschers van Vlaanderland’t zijn de onteerders van hunne moederstad’, ’t zijn de moordenaars van de zielen! ’t zijn de vernietigers van den vrede en het geluk der huisgezinnen!’t zijn tij gers en den naam van beschaafden raensch onweerdig! Ouders dan, en gij allen die wat ge zag hebt, uil liefde voor uwe kinders, uil eerbied voor uwe geboorteplaats, doel loch uwe oogen open; ’t is hooge tijd, wilt gij Veurne in geen ander Parijs of Brussel, of liever in geen ander Sodoma en Gomorha veranderd zien. Een Spijtigaard. Van alles wat. In cenc der laatste zittingen van de logic is besloten aan M. Scailquin te laten welen dat hij zich er moet op voor bereiden om in 1884 zijn omslag te go ven van Volksvertegenwoordiger van het arrondissement Brussel, en voor eenen waardigeren B.-. (broeder) plaats te maken. Deze inlichting hebben wij uit goede bron, zegt de Avenir beige, en zij zal niet ernstig gelogenstraft worden. Zou men soms M. Scailquin uil eene kerk zien komen hebben, of zou men overgedragen hebben dal hij eene mis heeft bijgewoond? Volgens de Indépendance meldt, heeft de liberale gemeenteraad van Thuin besloten hel gemeentekollegie aldaar af te schaffen. Da Duinengalm, van Oostende, zegt dat cenigo leden van den gemeenteraad dier stad bij brieve het schepenkollegie ver wittigd hebben dat zij zouden voorstel len hei gemeentekollegie af te schaffen. Waarom die afschaffing? Zouden die kollegien de stadskassen dan zoo leeg uitgeput hebben, dat zij hel niet langer meer kunnen uilhouden? Dat nieuws bedroeft de Indépendance, omdat hel strijdt met de qewtJonte der liberale besturen, het geld der lasten- betalers door de vensters ie smijten voor scholen die weinig of geene leer lingen hebben. Voor wat hel kollegie van Oostende betreft, raceten wij hier bijvoegen, dat de brief weskwisne in de laatste open bare zitting van den gemeenteraad, op 14 dezer, met op hel tapijt is gekomen. Doch de Duinengalm zegt dal vóór de zitting hevige twisten tusschen de bo- notabelen moeten hebben plaats gegre pen. Men hoorde tot in de groote voor zaal, waar bel publiek stond te wachten, verscheid© stemmen ondereen donderen volgens plaatsruimte. Rcchlei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels. enz. 20 fr.‘ het 100. De Annoncen voor Deign- (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘lbuitenland worden ontvangen door het Office de Pcblicitè, Magdalenastraal, 46, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. de ant- er Overal, waar men komt of niet, kan men zich overtuigen dat do zoogezegde liberalen immer en altijd dezellde zijn, ’1 is te zeggen mannen zonder prin ciepen, niets veil hebbende dan groot- spiaak en dan nog waarover? Gewoonlijk over zaken waar geen schijn of gedacht van bestaat of waar zij de eerste letter niet van begrijpen, liet is door hun lawijd altijd dat zij den vrijen man, hij die geen slaaf is, overbluffen. Bij voor beeld redekavelt men met de zoogezegde vrijheidsvrienden en verplettert men ze zijn zij te peerd en er komt godsdienst jesuiet, pastoor of broerken voor den dag, iets waar geen klinker over gerept heeft. Al dat liberaal of geus is wordt gauw kwaad, en wanneer deze lieden kwaad zijn, kunnen zij niet nalaten u hun dagc- lijkscli brood op te disschen. Is bet morgens, 't is een pastoor; is het ’s middags, voor noenmaal drie verschil lende pot tien pastoor, pater, jesuiet ,c:i broei ken, en smaken dat het doet! want gewoonlijk schuim- i van goeden doet zulks Welnu, waarom nnmer godsdienst nemen om zijnen onderpastoor te ou- in de politieke r" mengd, dat is over aan mannen geschikt zijn als wij. De redeneering van ’t Advertcn- tie-Dlad over de jaarwedde der onderpastoors. Het Advertentie blad is ook van ge dacht dat de jaarwedde der onderpas toors niet kan aanzien worden als eene schuld, welke de Staat te betalen heeft aan de kerk, en om dn gezegde te wet tigen brengt bet ’t volgende bewijs bij Ons inzicht is niet de verwaandheid onzer tegenstrevers Ie weerleggen, in andere woorden Wij zullen ons ge zegde niet bewezen, noch de gegronde ledeus weerleggen welke de katholieke dagbladen aanbalen D;.t is fijn getrok ken, hé Ten tweede, gaat hel bladje voort Nemen wij nogtans aan dat de stel ling onzer tegenstrevers juist zij en be vestigd door her concordrat, gelijk zij slaande houden, nogmaals zou men moe ten zeggen dat zij onwaar is, dat zij op niets b'eiusl als men ze zou willen l toepassen op de bezoldiging der onder pastoors Dat is nu n’en keer hooge leering Nemen wij aan, zegt liet bladje, dat de j stelling onzer tegenslrevcrs waar is èn bevseligd door het concordaat, en te zeltder tijde en met denzellden asem, voegt het erbij Zij is algelijk geen waar en niet bevestigd door het concor daat. la er nu wel een mensch die zulke vedeneering kun achtervolgen Ja maar, 't en is nog niet genoeg, de confrater zal toch zijn gezegde bevestigen, en dit dan nog met hei art. 4 van T concor daat, dal volgens hem, bepaalt dat hel staatsbestuur een behoorlijk trak tement moet verleenen aan de bisschop pen en pastoors, en, voegt hij er bij er is daar geen kwestie van onder pastoors Welnu, wij hebben het arl. 4 van het concordaat onderzocht, gelezen en her lezen, en wij hebben nergens daarin zulke schikking gevonden, ten ware.de confrater eene nieuwe editie zou ont vangen hebben van den minister-koster Bara. Maar neen, wij peizen liever dat hij gemist is van sliaat en nummer, en dal hij wil spreken van art. 14 in plaats van art. 4. Nu, 'l is eene kleine misslag en dat gebeurt aan geene dooden Zoo het bladje nu beweert dat er in art. 14 geen gewag gemaakt is van jaarwedde der onderpastoors, wij woorden daarop dat het nog eens nevens is; want alhoewel de jaarwedde der onderpastoors daar m geen duide- vrijuwusvicmu.. v.. hjke woorden vastgesteld is, zij is toch ouder onloochenbare bewijzen, dadelijk in denzin van hel artikel begrepen. Inderdaad in het art. 14 staat er dal de Staat eene behoorlijke jaarwedde moet verleenen aan de pastoors. Welnu, de jaarwedde der pastoors kan niet be hoorlijk zijn, indien de Staal aan de onderpastoors geene jaarwedde toekent. Er zijn echter maar onderpastoors daiir waar er noodig zijn. Veronderstellen wij nu dat de pastoor met zijn eigen geld de jaarwedde zou moeten betalen van den onderpastoor, welken hij noo dig beeft om zijne parochie op eene behoorlijke wijze te beslieren, ik vraag het u, hoe zou de jaarwedde van dien pastoor nog behoorlijk kunnen zijn, ook; niet waar koster Bara. aangezien hij de helft ervan zou moeten gevolg redekavel ingei» ge- 'i drrhótideii? Want, belet bet wel, een i van orgels en opgehitst door den drank niet noodig/laat dit i behoorlijk tiaktement is een traktement hunne eer die beter daaivoor i mei hetwelk een pastoor als pastoor kan gezondheid leven; bijgevolg, bel art. '14 welk hel d-9 bladje heeft willen aanhalen, bewijst ten onzen voordeele en het verplicht den den Staat den onderpastoor eene jaar- wedde te geven. 1 Maar aangezien het bladje hel in de I wellen gesmeten heeft, wij zullen er i ook cenige aanbalen die het gouverne- ment vei plichten de jaarwedde aan de onderpastoors ie betalen. Vooreerst hel art. 117 onzer Grond wet, dat luidt als volgtDe jaarwedde en hel pensioen van de ministers der eeredienslen zijn ten laste van den Staat. Welnu, wie zijn de ministers der eere dienslen? T zijn toch wel de priesters die door den bisschop genoemd zijn om, met den pastoor, het heilig mini sterie uit te oefenen; in een woord, ’t zijn loch wel de onderpastoors. Wat meer is, onder den naam van ministers der eeredienslen zijn begrepen die mi nisters, is le zeggen die priesters die noodig zijn voor het bestier van den godsdienst op eene parochie. Welnu, de onderpastoors zijn noodig op eene parochie lol beslier der zielen, bij ge volg; ’l is aan den Staal hun eene be hoorlijks jaarwedde le geven. De wet is klaar; maai wat nog klaar der is, is de wei van 1837, waarvan art. 1 zegtTe beginnen van 1 Januari 1837, zuilen de benoodigde sommen voor bet betalen der jaarwedden van de onderpastoors die vereischt zijn voor 1 het bestier eener parochie, jaarlijks op het budjel van den Slaat gebrhcht wor den. Is dat klaar of niet? Bij gevolg, spijis den onnoozclen praat van het Advcrtentie-blad, houden wij staan dal de Staal onrechtveerdig zal tewerk gaan met de jaarwedde van de onderpastoors te weigeren. EToet wwe oojen open. Wij hebben hel dikwijls gezeid, en bijzonderlijk tijdens de kiezing, dal er in Veurne witgemaakte graven waien, T is te zeggen gasten die uitwendig schijnen treffelijk le zijn en die inwen dig niet anders dan verrotting bevi tten. Wij beginnen verstaan le worden, en vruchteloos trachten die ecrloozen de laagheid van hun bijzonder leven te dui ken onder wal schoone kieederen en wal franschen blaar; zij geraken gekend en al ware zij nog zoo hoog geplaatst in onze stad of in ons arrondissement, iedereen duidt ze aan die door hun ge drag twist en tweedracht zaaien in hun eigen huisgezin en den vrede storen in andere familien. T Is bclreurcnsweerdig zulks te moe ten zeggen; maar wat nog beireurens- weurdiger is, T is van te moeten be kennen dat de sperke zedeloos vier in onze stad vlammc heeft geschoten, en reeds bij zoovele lieden alle gedacht van eerlijkheid heeft verslonden, dal zij eenen noodkreet uil hel harte jaagt van allen waren Veurnaar. Ja, ’t is gruwelijk om zeggen, maar men beweert dat er van dit jaar alhier van 12 tot 16 onweltige geboorten zul len zijn. Dat is zooveel familien in het verdriet en de schande gedompeld. Ziet ge nu de vruchten van het slecht voorbeeld? Ziet go nu die vrucht van de fransche zeden, van dat zoogezeid progrès en civilisatie? Ziel ge. nu het 0 Auj-Dsii Ooï’Io® uan de IPriesIcrs. Mei veiduhbeld geweld, woedt te genwoordig in de liberale gazenen en kringen de oorlog tegen de geestelijk heid. Dit is hel eenige punt waarover de geuzen en doclrinairen en ministers bet alien eens zijn. Over kiesrecht, over krijgsinrichling, over alle maatschap pelijke kwestien heersclit de diepste verdeeldheid in hunne rangen, maar alle twist wordt geslecht, alle eigenliefde terzij gezel, wanneer er gelegenheid is om jacht te maken op het zwart wild, om ie blaften achter het priesterkleed. De eenige voorzichtige, oude prui ken, die met recht vreezen dat mei het altaar ook de troon zal los gerukt wor den, kunnen hunne stem niet meer doen iiooren, en worden met den stroom me- dcgesleept. Oorlog aan den godsdienst, prijkt thans onbeschaamd op de vlag der libe rale partij, zonder omwegen vooruit, allen geuzen en geuzinnen, hel libera- lisiuus is de vrijdenkerij of liet heeft geene redens van bestaan. Die toestand is met meer te loochenen ij begrijpen dan ook niet dat er nog kaiho.ic.ieu kunnen gevonden worden, die hm kunnen overeenbrengen hunne kerkt lijke plichten getrouw te vervullen en tevens in de kiezingen voor de geu zen te steimiien. O'er deitig jaren konden wij be grijpen dat men levens dc voorschriften der II. Keik volgde en in hel politiek leven liberaal was; hel was wel van dan at monielijk overeen te brengen, maar liet kon bestaan. Maar nu dal de liberale partij zich gansch hervormd heeft, dat zij geen ander doel meer heeft dan hel be vechten en bei uilroeien van den gods dienst, zijn hel uiel meer dan schijn heiligen en lafaards die de geuzerij aan kleven en tegelijk katholiek willen schijnen. Hoe meer men vooruitgaat, hoe meer de geuzerij hel masker afwerpt, hoe meer zij alle omzichtigheid laat varen en aan ieder duidelijk laat zien dat baar cenig doel is. zooals wij zegden, de oorlog aan de priesters en dc uitroeiing van den godsdienst. 'i 1 ■i -^^«ÜSSE; If I 1’ I M mi rn rvi.t’ i« t.l I 1 s. 0 k Vif .1 A A I I uvi.j,. na (U - -«-.a tKoaca «in* t "fut r rae»y r i nwi r<upt i i»

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1882 | | pagina 1