2® September 1882. 38^ jaar. W5 de graanmarkt. hebben OVERZICHT. Ze hebben schrik, van ’t vuur en ze POLITIEK 1 don zal men het recht hebben te zeg- hebben de wapenen werkmeester I We weten dat de deugdzamen, als bij voorbeeld onze priesters, de eerste slachtoffers zullen zijn. De Frère’s en Wat lieve wereld is T tnsschen over sten en onderzaten, meesters en werk lieden, als van beider kanten den gods dienst ontbreekt? Men schudt en beeft het bloed der eersten zal een geslacht van geloovige en gelukkige menschen vóórtbrengen. kent dan wij van de j christene meesters, hare goddeloosheid -- - ...p j en gij zandt gij zelf geen stronkelsieen worden voor ’l geloof der christene kin- De vel lichte vorsten spelen met vuur j deren u toeverlrouwd? De kinderen we- Christus antlerd is! dat de catechismus aange- i leerd wordt als vroeger? Die geuzenga- toeh doen'lie vorsten veeltijds al wal ze i zetten, uwe meesters, de onfaalbare i dal zelfde volk meer en j oi ganen der vrijdenkerij, hebben u, oud meer goddeloos te maken. i christene meesters, hare goddeloosheid In wel landen van Europa zijn Frère’s en haren haal legen de Kerk ingeblazen versche 1 en Sara’s aan Troer? Is dat wijsheid of Is alsof de duivel 1 is dal blindheid? Wij rijden gauw, ja, wij klappen per telephoon, ja; maar belet dit, dat er Misschien "neenpn zij dat nu de zeven duizenden en duizenden slaven zitten te jaren uil zijn en de zeven vette loeren op de geldkas des meesters, en aankomen Overigens die han- dat duizenden en duizenden niet zullen ,e is echt Oostersch. terug deinzen om door eenen stroom Arabi de zegepraal behaald van bloed naar die geldkas heen te het kanaal ge- baden? De goddelooze werkmeester dreven, zooaFs hij beloofd had, dan ontnam den godsdienst aan zijne werk- heb- lieden, godsdienst of driflenggenot moet de macht van j den werkman hebben, neemt men het 'babi 'uiteen*"eslagen hebben, juichen eerste at, dan zal hij T tweede zoeken, r-- 1 L - toch i kost wat kost; als de goddelooze meester 1 wil meester blijven, dan moet de godde looze weikman in de boeien. Hel ijzer der boeien, door T razend zweet bevoch tigd, roest gemakkelijk, en breekt ge- makkclijk. Dat moeten de meesters kennen en weten en toch kennen of weten ze dal meer den godsdienst aan hunne onder- hoorigen en ze schudden en beven dagelijks meer en meer voor de ge ls dat redelijkheid of is ’t blindheid? De gouden kroon der vorsten schok van en Dit blad vorsi hijnt den Woensdag, omniddelijk na de graanmarkt. - Inschrijvina;s!"ïjs. 5 fr. 'sjaars-, nu t de post 6 fr. Annonceri 20 cenlimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Roehlei lijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annonccn voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Pir.Licnfi, Magdalenastraat, 4G, Ie Brussel. Men schrijn in bij BONHOMME-RYCKASEYS, driiEKer-intgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne. I onderkoning in opstand waren zich onderworpen. Thans is Arabi, het hoofd der op standelingen, in de handen der Engel- scfien; hij werd door den politieprefekt van Kano aangehouden om,zegde men, de 1 evi Ikiug opgestookt te hebben tol braridslictning en plundering. De troe- pen \aa Arabi, ten geiallc van ongeveer de tijding toe j jq (Ruitend man, hebben de wapenen netrge'i g 1. Genetuai Wolseley is te Kaïro door al de klassen der bevolking met opene armen ontvangen geworden. Daarmee is nu de oorlog in Egijplc algeloopen. volgen daarvan. leekens, als T ware op een j 1 werelddeel tot in klapt tegen een draadje kelt op hunne hoofden, die jagen het woord als een schrik voor vergoddeloosde volk, i t>- j;.. ..„„i, ;;,|e „i afstand wie weet of zal men eer dal I kunnen om rond de wereld gaan, i Deii godsdienst te niet zoeken, dal doen de koningen. dat doen de over heden, dal doen de ouders, dal doel men in een wooid in al de standen, en op alle punten der samenleving. Een mensch zonder godsdienst zal nooit een tevreden, nooit een makkelijk om begrijpen, aim mensch zijn; niets is er in hem dal rust lijk is bel de plotselinge geestdriftder of waar geluk vinden zal. I I de Jersctie zenden en toch zien of begiijpen Of schijnheiligheid of apostaat. Ouders, wilt gij u overtuigen dat het officieel onderwijs op geene manier <>»- zijdig is of onverschillig in religiezaken, werpt eenen oogslag op de officiële onderwijzers. Onder de wet van 1842 waren zij bevriend met de geestelijken, zij kweeten hunne christene plichten, onderweezen met eerbiedigen vlijt den katechismus, in een woord zij gedroe gen zich als waardige opvoeders der jeugd. Sedert de ongelukswet is de kaart gekeerd; eene volkomene ver andering wordt bestaligd in de handel- I wijze der offiiceele meesters geen ge- j ineens meer met pastoors of onder- gelukkig pastoors, maar oorlog tegen hen; ter i dat rust n ii «i-Ann rxrv/1 ««vzxntit mon rl A Dal ondervinden er duizenden en dui- i nimmer den geuzenmeester i - »d«n en toch zien of begiijpen zo finds: vnnr honderd franken zich vooral door hunne l niet! Eene samenleving zonder godsdienst i zoo onmogelijk aaneen te houden, als liet ónmogelijk is eene stad in de Hel bericht van de overwinning dei Engelschen in Egijpte beeft te Lon den en door gaiisch Engeland eene on beschrijflijke geestdrift verwekt. De lord-maypr van Londen zond namens een telegram van genet aal Woseley. wetten der natuur, ons op eenmaal lee- en dat is gevaarlijk, reu wou, om ons hoofd op bol te bren- I Ei .gen;. want bet is niet min zeker dat de j spelen er mee. Indien ze zich yerLran- veri elite negentiende eeuw stekeblind j den zal men het recht hebben te zeg- is voor hare kostbaarste aangelegen- j gen 't is wel besteed I heden. Men doel alles voor ’t gemak van T leven, en tevens alles tegen de rust; i - - - - bet genoegen en de welvaart des levens, I de Bara’s zijn waarschijnlijk te vreden, bestaat niét in zonder gevaar te reizen, hot hlnoH Hop A0,’0,pn 7!>l pnn in verre te klappen zonder hard te roepen, enz., meer in den vrede met ons eigen zelven, en den vrede met anderen. Die vrede is de ware beschaving; dien vrede geeft de godsdienst alleen. Zon der godsdienst zijn de schoonste uitvin dingen en de wonderbaarste ontdek kingen, behalve somtijds heel gevaar lijk, doorgaans niets anders dan eene verfijnde barbarij. Kan er eene ergere verblindheid zijn dan beschaving zoeken in het juk des godsdienst te verbrijzelen? de Koningin zich i Oorlog in Egijpte. Eindelijk, en jiu nog veel spoediger dnn men verwaclitte, is de groote slag aan den gang geweest, en de uitslag zoo als wij immer gewenscht en gehoopt hehben. Donderdag kwam ons dat de Verschansingen van Tel-el-Kcbir woensdag rnorgend door de Engelschen genomen zijn. Zestig stukken kanon j werden buit gemaakt en een groot aan- tal F.gijptenaars gedood en gevangen genomen. Ziehier eenige tijdingen over die ge beurtenis, die feitelijk aan den tegen stand der oproerige partij reeds éen einde niiek. De krijgsmneht van Arabi bestond uit 2D,000 man tegelmatige troepen, waar onder 2,500 man niiteiij, 0000 Bedou- ienen en 70 kamiris. Gfncraal Wolseley bad 11,000 man voetvolk. 2000 man ruiterij en 60 ka rtons. In aandacht nemende zijne getal- 7'vakfe. Ii-kI Wolrcley beslotem den vijand voor zonnnenopgarig aan té val- Ir-n en iu'de duisternis den afstand van Entrelsehe mijlen afteleggen die bij Tel-el-Keliir verwijderd was. Hei kamp ié Gassnsin werd dus om I ih! me 's morgens opgeheven het leger ifintf regfn op de vijandelijke stel- rd lerwijl 'ie niiteiij eene om- keeici,de beweging rond de Egijptische slaglijnen maakte. Zi\>liaast de zon hare.eerste stralen versp-eiddo viel het Engelsch leger met unwcnrstnanhtiie kracht ami; de troepen bewezen een waren lieldenmoed; wel- h ui«t waren Iml vijandelijke korps en ai de verste)kingswerken in hunne macht, alsmede verscheidene spoorweg- treinen en ei ne groote hoeveelheid mond- en ktijgslmhoeften. De Egijplenareti vlucht'en in wanorde en langs alle kanten weg bij duizende wierpen zij hunne wapens weg als de Engelsche ruiterij hen naderde, ook zijn hniinc verliezen aanzienlijk en men schat ze op ruim 20011 man. De Engelschen verloren ongeveer 200 man aan dooden en gekwetsten. Onder <leze laatste bevindt zich de generaal Willis zijne wonde biedt geen gevaar aan. Generaal Wolseley heeft omniddelijk zijne ruiteiij naar llelbais gezonden, eene kleine stad halverwege Zagazig. T Is miar deze laatste plaats dat Arahi met de overige vluchtelingen de wijk genomen had. Reeds vrijdag melde eene depeebe nit Porl-Saïd van daags te voren, ten 6 ure 10 m. 's avonds, dat de ovei winning der Engelschen volledig was. Inder daad, de opperbevelhebber der Egijp tische troepen die le Kardowar geble ven waren, hebben op hot bericht van de zegepraal der F.ngelschen, zich aan stonds overgegeven; generaal Wolseley heeft, door uiterst snelle krijgsver richtingen, de laatste benden uitcenge- jogen die nog goesting mochten toouen zich togen zijne oppermacht te verzet ten; opvolgentlijk liezette bij Zagazigen Belbais; hij scheidde zijn leger in fwcëon en marcheerde te geiijker tijd op Kaïro en Kafrdowar, welke beide plaatsen zich reeds onderworpen heb ben. Iniusschen had Arabi de vlucht genomen naar Kaïro, waar de engelsche voorwacht den I i" is aangekomen en geestdriftig werd ontvangen; al de hooge persoonnaadjes die tegen t Men speelt mot vuur. T Is niet te loochenen dat de tegen woordige lijden onder zeker opzicht lijden van licht zijn; de negentiende niet! Ze ontnemen alle dagen meer en eeuw is eene eeuw van uitvindingen J-j-j:--. r'.- en verbazende ontdekkingen. In deze eeuw heeft men geleerd op eenige da gen rond de wereld te vliegen: men spreekt met omzien, van T eene ’t ander men I en de draad voeit - weerlicht met klank on al, op mijlen 1 - .1.,» deze wondere eeuw ten einde is. op een j uur tijds niet eens i 11 11 om na het middagmaal wat lucht te scheppen, den al hetgeen hij meer loeren op de geldkas des meesters, en bel gemeeuicbestuur gcluKwensching aan Te Balmoral, waar bevindt, werden vreugdevuren omsto ken en in bijna alle steden hadden ova- licn plaats. De groote vreugde der Engelschen, over het ongedaeiil spoedig verkrijgen ntn de beslissende zegepraal is go makkelijk om begrijpen. Mm gemakke- l.j.. EngelSfChq bigden, vooral van de Times ie gelooven, ten opzichte van d 1-- 1 regimenten die dapperntjid onderscheiden hebben, en waai aan generaal Wolseley grootelijks is den goeden uitslag verschuldigd is. De I Tunes vraagt, in vollen ernst,' o! Enge- lucht ie houwen 'zegt Cicero 'and en le. land zich nu niet over slag- j Voor een deel heeft men in de samen veld van lel-el-Kebir de hand zullan levingden godsdienst vernietigd of ten reiken. Alsof die gebeurtenis voldoende lüiuste weggecijferd, en aien'zie maar kou wezen om al den haat te doen ver- oens hoe’t raat! geien, die eeuwen lang tussebeu beide i landen gevoed is. Min begiijpelijk dan de vreugde der Eugi lachen is die der Egypietiarep. En toch schijnen zij ook, volgens de a|s inCn aan de wei kmanskwesiie de lijdingen ml Damiella, Rosetta, llelbais, sociale kwestie denkt, zoowel als uil Kaïro en Alexandue over I den uitslag uiterst (c vreden le zijn. I."i -- dp 7ovpn magere jaren uit zijn en de zeven vette zullen delwijze is echt Oostersch. Indien had en de Engelschen in zouden de Egijptenaren gejuich; heb ben. Nu de Engelschen c„ zij ook. Zij zijn blij omdat hel nu t zoo is en omdat nu de Nijl weder zijnen kalmeu weg kan stioomen. j nauwernood woont men nog de zondag- j mis bij; op vele plaatsen ontwaart men ia T buis i Gods; voor honderd franken lecren zij i den katechismus, ondanks hel verbod der Kerk, en den laster tegen den kate chismus in de Kamer door de liberalen uitgebiaakt; hunne dagelijksclie lezin gen zoeken zij in de.... Flandre libérale. Deze goddelooze en dweepzieke ga zet wordt hun, met merkelijken afslag van prijs, loegestuurd! De l landre li bérale staat aan de spits der liberale dagbladen zij loochent vlakaf de god heid var. Christus, de zending en de rechten der Kerk, zij herkent mets dan den Staat, zij bestrijdt onze vrijheden en noemt de grondwet eene fopperij, zij wenscht de gruwelen der Frausche revolutie le zien vernieuwen, zij spuwt vuur en vlam tegen den Paus, de open bare godsdienstige plechtigheden, de bisschoppen, de religieuzen en ware hare opstellers, de Laurent’s en de Cal- lier’s, meester, zij zouden der. laatstcn paap verbranden, ’t Is bij die razende aanvallen van onze religie en onzer priesters dal de huidige geuzenmeesters ter schoole gaan, en zij blozen over hunne Flandre libérale niet; o neen, maar zij lezen en loven dezelve in ’t openbaar, zij loopen er mede op de straat, van huis lol huis, overal waar zij hopen iemand te ontmoeten in wiens hert zij hunnen baat tegen den pastoor zullen kunnen blazen. Bijna elke vlaain- sche parochie levert het droevig schouwspel óp van eenen anti-curé ge wapend met de Flandre libérale, de Clironique of' andere geuzengazet, die propaganda maakt voor de bederfelijke j'grondbeginsels en de tyrannieke onl- I werpen van openbare loochenaars van en zijner KerkEn't zijn die zelfde jannen die overal uitkraaien dat hun onderwijs onzijdig is! dat niets ver- ’'I v:o‘ A i Weemuu. .--- - 1 i - illOloir* G.v.—.,

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1882 | | pagina 1