I
ijï
meer uit het
i
39' jaar
(lelijk na dc graajimarkt. Inschrijvingsprijs. 5 jr. Xjaars; met de pust 6 l'r. Annoneen 20 cenlimen per regel. De groote letters
Rcr.hlci lijke rerhvr.-Jellingon 1 Ir. hen Nr IS cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
i>e Pi ni.iciiÉ, Mii'idalenastraat, iphte Brussel.
m i[i! Postkantoren.
doen verdorren en sterven.
Die worm is het liberalismus. Het li-
beralismus is de doodende worm der
vrijheid. Schoon in het kleed, lief zijn
de bewegingen, verlokkend zijn de wen
ken van het liberalismus, maar al die
schoonheid is uilerlijke looi, al die lief
lijkheid is bedriegerij. Oppervlakkige,
en ook van vreugde vervoerde erï daar
om min achterdochtige geesten laten
zich verleiden door de schoone woor
den van het liberalismus.
Moesi men het over vijftig jaar geloo-
ven, dal was zijne leering en strekking
deze Vrijheid in alles en voor allen;
ieder denkt zoo als hij wil en oefent
den Godsdienst uit dien hij zich verkiest,
of oefent er geenen uit; ieder leeft zoo-
Vrijdag heeft de Kamer zich bezig
gehouden met de bespreking van ver
slagen over petitiën van geuzen tegen
hunne, pastoors., MM. Van den Steen en
Debruyn, vertegenwoordigers van pen-
dnrmonde, hebben,op zeer vrolijke wijze
uiigehlacbt dal eene petitie, vragende
de afscballing der jaarwedde, van den
pastoor van Denderbelle,onderieékend
was door de leerlingen der ‘ónicielo
school, waaronder er een is die zijne
eerste Communie nog niet gedaan heeft.
De petitie is in de transche taal opge-
steld, en eenige onderteekenaars ver
slaan geen woord frausch, en er zijn
zelfs ongeletterden die geleekend heb
ben, alsook een zinneloqze. Andere
namen schijnen geene handteékens,
dewijl hei blijkt dat verscheidene door
dezelfde Land geschreven zijn. Voegt
POLITIEK OVEIl ZICHT.
Frankrijk.
De Algemeene Baden zijn in geheél
Frankrijk geopend, en, zooals bel te
verwachten was. hebben eenigen eeijs
willen lucht geven aai; hunne politieke
gevoelens. Zoo heeft de raad van tiet
Noorderdepartemenl den wensch uitge
drukt dat de grondwet niet zou veraii-
deid worden. Te Montpellier, te I.ydii
en te .Marseille zijn weiischeu ten gun
ste eeuer herziening gedaan. In het
departement der Rhone is de kwijt
schelding ten gunste der anarchisten
aangev’raagd, terwijl te Marseille en te
Avignon 500 fr. gestemd zijn voor de
oprichting van een standbeeld aai. Gam-
beita.
Is dat te verwonderen? Volstrekt
niet
En waarom niet?
Omdat het liberalismus enkel en al-
zal knagen aan bet levend hout, om
door te dringen tot in het merg van den
boom en in het sap zijn verderfelijk ver
gil te spuw’én dat en de vruchten van
den boom zal verzuren, en deze zal den gang versporren. Omdat het eenig-
,i.,„„.u-- i y L dv,i
mens'ch’ vrij te maken van de waarheid,,
en van het geloof die hem beletten zich
ten' volle Over te geven aan de buiten
sporigheden van zijne bedorvene iialmjr,
die door den geest des kwaads bezield
is, en aan de neigingen van zijn hert dat
tot dwaling oversell.
Daarom begon liet liberalismus met
de-vrijheid van de waarheid en bel
goede te willen eerbiedigen. Die eerbied
was veinzerij. Toen heumachlig genoeg
geworden was, liet hel zien en ‘gevoe
len waar het naertoe wilde. En, na eene
ondervinding van 50 jaren, zien wij
wal bel is, dal liberalismus eene hel-
sche vienzeiij, de eigslg vijand van den
Godsdienst, omdat deze de waarheid is.
Men geve aan de lijden haren waren
naatn terug. Zoo sprak de groote l’ius
IX. Ilij wist wat het liberalismus was,
zoowel als Gregorius XVI in zijne encij-
cliek vaó 1832. Maar ongelukkiglijk,
men wilde den Paus niet gelooven.
Katholieken zelf zegden wel eens de
Paus gaal te ver Nu kennen wij
'den boom aan zijne vruchten nu zien
wij dal de encycliek van 1832 gelijk
had en dat Pros IX waarheid sprak,
toen hij eerst in zijne bewonderensweer-
dige brieven, later in zijnen onslerfe-
lijken Syllabus, het liberalismus doem
de als de grootste dwaalleer onzer
lijden.
zijne welvaart zooals hij verkiest; ieder
kan zijne gedachten verdedigen en ver
spreiden door drukpers en onderwijs;
iedereen kan met anderen die zijne
gedachten deden zich vereenigen om
ee,u zelfde doel te bereiken; goed en
kwaad kunnen malkander bevechten
binnen de palen der wettelijkheid en
hebben alleen hel strafwetboek te vree
zee; de Slaat kent geenen Godsdienst
in 'l bijzonder; de Slaat handhaaft de
orde der samenleving door aan de groo-
le waarheden der natuurwet den ver-
eischlen eerbied te verzekeren.
Wat was dal programma goed uitge
kozen; om, jna eene gemakkelijke over
winning op den Staaisdwang behaald,
de hoofden op hol te zenen!
En wat zijn die schoone volzinnen
geworden; in praktijk gezel, vijftig ja
ren lang?
liet liberalismus is de Staat gewor
den; het liberalismus heelt de Staat
vereenzelvigd en gebruikt voor zichzel-
ven alle krachten van den Slaat. Hel li
beralismus heelt aan den Slaat de taak
opgelegd van voor ralionalismus en on
geloof ie werken, te zwoegen en le sla-
Hcl libbralistnus heeft de vrij
hei Liberalismus.
Sedert meer dan vijllig jaar beslaan ongeloof.
wij als onafhankelijk koninkrijk, meer
dan vijllig jaar lang zijn wij vrij ge-
j
Doch eene wolk drijft dóór den Belgi
schen hemel’. In de geschiedenis der 50
eerste jaren van Belgie’s bestaan zal
men een zwart punt aanslippen en de
<t
gen hoe komt liet dal in een
herziening onaangeroerd lalen, iiiiiar
zich bepalen tol hel ondersieutiQi, valt
de anti- republikeinsebe kandidatuur bij
de herkiezing voordedepai lenmiiucadeu.
Er is nog een andere boud tot stand
gekomen en wel om het ongodsdienstig
ijdenkersonderwijs te verspreiden. Pit
is eene vereenigiug die ouder de be
scherming van het gouvernement ingc-
richt is, terwijl de godsdienstige ver-
renigingen afgeschalt. geplaagd of on
mogelijk gemaakt worden. Dat is gelijk
heid voor de wel
Dc ministers zelve staan in nauwe
betrekking met de hoofden van den
bond. Dit is onlangs gebleken in eenb
vergadering te Reims gehouden.
De vergadering dier vrijmetselaars
heelt het gouvernement uitgeiioodigd
om dc jaarwedde le onttrekken aan al de
pastoors die nog zouden duiven hunne
stem verin ft' n tegen dc goddelooze
hóeken die in dc handen der kinderen
in de lagere scholen jjesteld worden.
Zij vragen ook dal Kelk en Staat zoo
haast mogcl.jk gescheiden worden, dal
wil zeggen dat gansch' de begrooting
der eetediensicn van kant gemaakt wor
de. Gouvernementen vrijmciselaarsbo'nd
_5preken nagenoeg eene en dezelfde taal.
't Gaat in Erankrijk gelijk in Belgie
welk onze zuiderschc naburen zoo j
dikwijls het klassiek land der napoet-
siiig of naaping noemen België nacht
op tie’, godsdienstig terrein dien .spot
naam te verdienen. In schoof- en gods
dienstkwestie is het de Iransche zuidér-
sciie wind die over ons land blaast.
En in Belgie gaat hel juist even als in
Frankrijk. Onze geuzenmeerderheid dor
kamer steil voor en steun alles wal dóór
de vrijmetsclaarslogien voorbereid, in
gegeven en opgelegd wordt.
Welnu Frankrijk zinkt spoedig lot den
onpeilbaren afgrond dér Revolutie, 'i Is
jammerlijk om bedenken, dal hetzelfde
uiteinde ook aan ons vaderland le’wach
ten staal.
IJnitHchland.
Duitschland, Oostenrijk en Italië heb
ben samen, eenen bond gesloten Ziehier
de grondslag van dezen boiid.
Die drie mogendheden zullen pogen
in vriendschapie leven met Frankrijk
en gezamenllijk optreden in geval een als bij het goed vindt en werkt voor
Belastingen.
Eene slechte tijding voor dc personen die
hunnen eigendom tegen brandgevaar willen
doen verzekeren.
Men weet dal onze ministers, ten einde
het altijd vermeerderend le kort in de
Staatskas aan le vullen, besloten hebben
de belastingen te verzwaren.
Onder de nieuwe taksen welke men in
het ministerie van financiën aan 't uitbroei
en is, is er eene die bijzonder hatelijk mag
genoemd worden, namelijk de taks op de
iissuraiïcien.
In liet toekomende zullen al de polleen
Vim brandverzekeringnii moeien géschreven
i geregis-
De rvgislralie zul twee
ïrauk kuslv.n.
Ook zou er b.’sliifen zijn eene belasting
te leggén o/i Let inkomen.
Men zou ungelijk hebben te loochenen
dal hut geu zen ministerie, voor den vooruit-
yamj is. Ijet doet bijzonderlijk veel voor
uitgang in h"t ledigen der beurs van do
belastingschuldigen
De Kamer heelt hare werkzaamheden
hernomen met de beraadslaging over
het budget van onwa rden en terugga
ven, welk in de zitting van vrijdag met
eenparigheid der 93 aanwezige leden ge
stemd werd.
Op het einde der zitting van donder
dag beeft de minister van iinantien een
wetsontwerp neergclegd, waarbij het
gouvernement wordt gemachtigd schat-
van
*)G inillioén, bestemd voor de openbare
werken in 1883 en 1884, en welke
later door eene leeniiig zullen gedekt
worden.
Reeds waren er 83 millioen 436 dui
zend 75 frank «ui 34 cenlimen ter be
schikking, van liet gouvernement, welke
op dezelfde wijze in schatkisibons zijn
uitgegeven. Men ziet dus dat de nieuwe
Jeening, met bijvoeging van hel le
kort der gi;wpne uitgaven, een rond
j geial millioénen zal bedragen.
Een lecken des tijds in Frankrijk is
de inrichting van talrijke bonden die,
op een gegeven tceken, als zoovele le
gers zullen optrekken tegen de grond
wet of de republiek.
Tegenover den Volksbond en den
llerzieuingsbond heeft zich den bond
Dezó nieuwe vereenigiug zal voor' liet
lerugkceren naar den f----1--,-
onze onafhankelijkheid, en hij zal
luidruchtige uilboesemingen
ontdekken, die zich onder dat liet liberalismus onder den dekman-
en
langzaam, langzaam maar zeker vraagt om ze alleen n
aan tiet kwaad le schenken. Omdat het
de hinderpalen uil den weg te rui-
- 1 i eil ongelooj.
ste doel van het liberalismus is den
Inschrijvingsprijs. 5 fr. \jaars; met de post 6 fr.
volgens plaalsi unnlr.
De Annmiceii voor Belgie (ter uHiinnieriinj der Vlatiifderen) en 'tbuitenland worden i'ntvain/en door het Omen
Mcnschiijitju bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-mtgever. Xw^g Aonm-ustraat. 4, te Veurue, en
hunner door Frankrijk werd aangei and.
InUien een ander land dan Frankrijk
•lan een hunner den ooi log verklaart,
nemen de andere de verLiiidteiiis zich
niet aan le sluiten bij de oorlogvoeren
de mogendheid; zij zijn cchlcr in du
geval niet verplicht hun bondgenoot te
heln'èïi, doch hebben hol recht onzijdig
te blijveii. Dit verbond is dus recht
streeks tegen Frankrijk.
Kng;rlaii<l.
In Engeland openbaart zich een hevi
ge tegenstand tegen het weisvoorstel dat
aan de godlooclfenaars toelaat in het La
gerhuis aangenomen le Woiden zonder
den eed af le leggen.
Niet allen de katholieke maar al de
jnotesiantsche geestelijken van Enge- i
land en Ierland, talrijke maaischappijen
en bijzondere personen verzeilen zich
tegen die toelating. Men mag zeggen
dal het eene kolossale belonging van bel
opénbaar geweien legen de godloochc-
bióg is.
wij als onafhankelijk koninkrijk,
weest van alle vreemde overhcersciiing. onderwijs, dal de Staat bet ongeloof
I I,,,. I, ...ii.n ril.,11, -U Z— J ‘I p 1 -
gen, verordeningen
(lodsdiensl le danken had, hoé komt Staal paal en perk wil stellen, wordt
Span je.
In de Spaauschc Gorles is ook eene
der conservatieve belangen gevoruid. wel besproken, die voor doel hadden
Dezo nieuwe vereenigiug zhl voor bct'! godsdieusiigen eed af te schaften. Zij
.,7..nblik het vraagstuk der grondweis- beril slechts 28 stemmen bekomen, ler- lol sla|ld „ebrach'l, dë ver-
wijl II. stemmen haar verworpen |oocl)eilJi( )U va„ ail e j )al was’no" «ranaverzeKiirmgini moeten ge
fft.MliVn 1 *t-11 tb-iooi. vat was iiUf, znn op.eepen, zegel van fr. 1.5.0 en
piet genoeg tiet liberalismus heelt ge- j worden. De rvgistralie i
j ipaakt dal de Slaat een hcilloozen oor-
logA’erklaaiT .mi; bet katliblicisinus en
i zijne gunsten uitsluitend geeft aan hel
Hel liberalismus hoéft ge
maakt dat de Staat in hel ongeloof den
grondslag heeft uitgeroepen van hel
-.„J..j
doei doordringen in al zijne hamleliii-
gen, verordeningen en wetten. Al die
net liberalismus voorslaat is zeker de
men een zwart punl aauslippen en de I
toekomende eeuwen zullen zich alvra- vijandig is
1 in een d .2 i...
vrij heette, en dat zijne vrijheid aan den puganda -- -
Godsdienst te danken had, hoé komt Staal paal en perk wil stellen, wordt
liet dat in zulk een land de Godsdienst vervolgd door den Staat, wordt vijand
van dag lol dag meer en meer uit hel van den Slaat verklaard. Alwie van
staalkundig leven verwijderd wordt? z>j|lü vrijheid wil gebruik maken voor
Hoe komt hel dat de vrijheid in Belgie liet geloof tegen het ongeloof, wordt r t, o
vruuliten droeg van vervolging legen een voorwerp van vervolging van den gouvernement wordt gemachtigd s<
dun Godsdienst? i ka,n van den Stam, en deze verklaart kisibons uil ie geven ten bedrage
En dan zal de geduldige navorscher dien vrijen man een oproermaker! 56 inillioén, bestemd voor de oper
lerugkceren naar den oorsprong van f
onze onathankelijklicid, en hij zal aan
den voel van den vrijheidsboom, die
mei zoo luidruchtige uilboesemingen A --- - -
van vreugde werd geplant in 1830, ^eu de viijheid is van* het kwaad. Om-
eeiieu worm
dc schors van den boom verdook
lel der veinzerij, de viijheid voor alles
i aan dc dwaling en
liberalismus de vrijheid vtaagi, alleenlijk
om de hinderpalen uil den weg le rui
men der dwaling, kwaad
z1
I
I
i 4,g'.
I n****'
i.
■■mi n» -
---«*xriaKSZ3Easi'=»~—--
V»» alles «vat.
hhpmliainiie da hj.vi/1 -II lü.'i,
- fi - -- - -j
1 --
gunst ie winnen van den Slaat, al die
aan hel ongeloof wordi dóór
land dal den Smal versloolen. Alwie aan de pio-
y;1 i van het ongeloof door den