I
N* 2053
de graauraarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annonccn 20 cenlimen per regel. Degroote letters
er een
I do
dien tijd) in Belgie kwamen,
lol in de miniate bijzoudei lieid beschre-
I
en gelijk
heid te spreken en te schrijden, beden-
oenen j
duizenden edellieden, pries-
pn dal rd in-
vrijheid, gelijkheid en j
Hoort de oude inen-
verschrikt
i van 't geen zij ai ge
zien en gehooid hebben tijdens den
slechten, der. verdoken, den afran
schen tijd! En zeggen dal et mannen
zi ii hier in Belgie, zooals Lnureni en
Goblet, die duwen schrijven in dezen
Dal al xeuchrikl ons niet, en
indien bul mogelijk ware, wij vragen
innar van deze daadzaken nog eer.s le zich al in de kerken bevindt; alles moet
zint ge’. e.iren.
Woensdag 28 November 1883
lezers, dienzelfden vader onzer heden-
daagsche liberalen Men verwijt ons
dat wij slavenhandel der zwarten drijven.
Etn volk dat zijne kinderen ten prijs stelt,
is plichtiger dan de kooper. (Jok die
de afstammelingen der philosopheti der meester neemt, was geboren om er eenen
ló’lt.iiw uit, '<uui uuiiuó oiuCuie Sviii ii-
ten, de bloedige fransche revolutie
hebben ie weeg gebracht.
Ai! wie men gelooft in zulke zaken!
Vollaire, d’Alembert en hun gevolg
-ii. ------ -.
maar zij zijn er de ergste vijanden van
't eu zij men
en losbandigheid een en hetzelfde zijn
Hoort die mannen spreken, en gij
zuil weten hoB zij gelijkheid cn vi
verslaan en genegen zijn. Ziehier eenige
Ik ben verblijil, een goeden
koop gedaan te hebben en ter zelfder tijde
een goed werk.
Dal zijn de mannen die altijd spreken
van ontvoogding en van gelijkheid, en
In geschreven heeft en verplichtend heeft ge-
V»» AAn in/1/ll-t
De zoogezegde vrijheid van de fran-
Wat liberalen zijn!
Wil men weten wat de groote dichter
Willem Bilderdijk. alhoewel protestant,
dacht? In zijne Nieuw» oprakelingen vin
den wij bel volgend stukje, waar het por
tret van die mannen mei meesterhand afge
schilderd is. Het is geschreven in 182(5, en
mei; zal nogtans bemerken dat hel volko
men toepasselijk is op onzen tegenwoordi-
gen lijd
Xieuwe plngerirn voor de pu«-
toors cn de kerkfabrieken.
Minister Barn gaat nu zijnen neus nog
wal dieper m het beheer dm kerkfabrie
ken steken. Een omzendbrief van den
minister aan de gouverneurs gezonden,
verplicht de kerkmecslet s op vier zeer
ingewikkelde tabellen, die ware dool-
hoven zijn, alles op te Rekenen wat r
dragen wei bei masker der vrijheid, (jö Kerk van Rome uitgeven voor de
voedster der barbaajschheid.
aauveerdt dat vrijheid Be|gie ze|jt Ie Antwerpen, is
«n hoivoihU geus (jje eene gr00(0 volle speelt, en die
J een „ii
njlii’id lloOji bezig met van vrijheid
Maaltjes uil de boefvvisseling van\oliaire, daagsche kinderen van Vollaire, of de
penne brandt eens in uwe hand
En <Ie Hamer.
Dinsdag 20" heeft de Kamer de dis-
kussie voorlgezet over het wetsontwerp
waarbij het gouvernement zich meester
maakt van de geldkas der gemeenten en
provinciën, om zijne schoolverkwistin-
geu voort te zeilen.
Op liet onverwachts ontving het gou
vernement eene duchtige les van M.
Hanssens, radikale vertegenwoordiger
van Luik, die het wetsontwerp vlakaf
eenen oorlogsmaatregel noemde en bij
amendement voorstelde den duur ervan
le bepalen op vier jaren.
Als bij de wet slecht vond, hij moest
ze geheel verworpen hebben; doch hij
heeft ze verschoond als noodzakelijK.
voo" dim schoolstrijd, hetgeen zoo veel
is nis bekennen dat hel toegelaten is de
v) ijheid van ouderwijs bij middel van
slechte wetten te bestrijden.
Zijn amcudemeul werd nogtans als
eene verzachting van die oorlogswet
aaiizieti, cn als dusdanig d'iir du
rechterzij ondersteund. Het weid aan
genomen dom 55 stemmen t< gen 33,
dank aan de slemming van gi-. i el do
rechterzij, waarbij zich de tathkmeti
kitisoi), rerun, ArupulJ, Robert, Do
ven worden. Da minister-koster moet
wefen wat kelken, remonstiantien, mis
boeken, beelden, schilderijen, vanen,
tapijten, in een woord, wat al voor
werpen in de kerk bestaan. De plaats
moet aangeduid worden waar al dio
voorwerpen zich bevinden; hunne be
schrijving, hunne afmetingen; hunnen
maker, de.i datum wanneer zij gemaakt
zijn, uit welke stof zij gemaakt en hoe
veel zij weerd zijn, en alle verdere in
lichtingen
De in onbruik geraakte voorwerpen
mogen niet vergeten wonden. Dit alles
moet geschreven zijn, zegt de minister,
op kein mediaan, maar bij vergeet le
zeggen dat Let moet komen uit de fabriek
van den minister-papierfabrikant Olin..
Gare nu aan den pastoor die een
nieuw voorworp aankoopt, die e me kram
in den ini.ur klopt kazuivel of vaan doet
herstellen 1 Hij zal zich gelukkig mogen
achten zoo hij geene dozijn haren mut
sen met nen commissaire spécial op zijne
kazak krijgt.
Van alles wat de minister-koster
door zijnen omzendbrief vraagt, gaat
hem niets aan; en wij zouden wel eens
willen weten wat hij doen zou, zoo de
eene of de andere moedige pastoor
aan den minister schreef dat de pastoor
meester in zijne kerk is.
Tijdens de fransche revolutie vroeg
men ook. Wum vJvz kljlbbll, viLvi »v< u w.*
andere kostelijkheden waren, en toen
j do sans culotten (zoo heelie men de geu-
j zen van dien tijd) in Belgie kwamen,
I hadden zij maar diëgeschritten na te zien
I vooraleer zij onze kt rken en natuurlijk
I de rijkste eerst plui deidcn.
In Be gie zijn erop onzen tijd ook
van die blord- en geldzuchtige sai's-cu-
lotlen; zonder eenige vrees zouden zj ook
buiim-JI roeders van vroeger r avolgen.
Eu zoo bereidt men gedurig aan de
ij^elijkste kerkvervolging die in ae jaar
boeken der geschiedenis met bloedlet
ters zal worden opgeteekend.
maakt.
j r
oude slavendrijver is Houdt u dan sche omwenteling is niets anders dan
i bandeloosheid, ware peste voor de vol
keren, vooruitgang naar ’t heidendom.
Alzoo beoordcelen wij de fransche
omwenteling; de geuzen van 't Adver-
lentie-blad hebben ’l woord.
Dit blad verschijnt den Woensdag, oumiddelijk na
volgens plaatsruimte. Rechteilijke eerkerrlelhngcn 1 fr. Ken N' lU cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 2U het l'óÖ.
De Annoncen voor Belgie (ter uitsondering der Vlaanderen) tn ‘t buitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalena>1 raat, 46, le Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-BYCKASKYi, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkan.uoren.
1
En dal zijn de kopstukken der libera
len, de voorslaanders van vrijheiden
verdraagzaamheid
Wat wij nog aan de fransche om
wenteling verwijten, ’t is van God en de
i 11. Kerk uit de «amenleving gebannen te
i hebben; de samenleving dio niet, min
sis een persoo» in ’t bijzonder vrij en
ontslegen aan zijn van de wel van God,
de ware katholieke religieDe mensch,
noch de samenleving heelt geen recht
tegen het recht van God, tegen het
recht van den godsdienst dien Hij voor-
De fransche revolutie heeft Frankrijk
verlost van 'l oud regime dal men
wel moet onderscheiden van den geest
en de politiek der middeneeuwen. Dit
oud regime ’l was in politiek de
centralisatie en de auiokiatie; onder
godsdienstig opzicht, de overheersebing
van Kerk door Staal, hel pincet re-
gium, liet appel eomine d'abus, de be
noeming der geestelijkheid door de
wcrehtliike macht, het inonütmlium
van ’t onderwijs in een vrijlieiddooden-
de universi ensle *el; dat is oud re
gime. Pat oud regime had reeds
voor de fransche revolutie den geest j
eu de politiek der middeneeuwen ge- j
dood, dal beeft 89 omver gestoolen in
Fiaukrijk; cn met Paus Giegorius VII,
die stierf, omdat lnj eenige van deze
misbruiken bestreden had, hebben wij
geen enkele traan voor den tal van dit i
fransche oud regime.
Dal zij gezeid voor Fiaukrijk, maar
als de omwenteling uitborst was Belgen-
land lechtover Engeland, een der vrijste
landen van Europa. Hel recht van den
souvercin was beperkt pronricie en j
gemeenten hadden hunne vrije inrich-
lingeii; werk en wetenschap brirchten i
den man uit bet tolk lol op de hóógste
trappen der samenleving; de adef was
noch misachtend, npch overheerschend;
het recht was gelijk voor elkendcen; 1
persoonlijke vrijheid en onschendbaar-
beid van woonst waren dikwijls béter
gewaarborgd dan nu. Neen, wij staan i
aan de Fransche omwenteling geene j
verlossing schuldig; en onze vaders
van over vijftig jaar verslonden dit zoo
wel, dat ze de gron Iwet van Belgie 1
niet gesteund helibcn op hel Fransch
recht, maar op óe proviciale inrichtin
gen en<lc gemeentelijke, die on> eeu
wenoud ei Idee! Maren, cn die onze Ka-
mers nog eens verb d< ne week zoo
deerlijk hebben ges’honden.
Wat wij aan de fransche omwente
ling verwijten, T is van beur besmeurd
te "nebben met het bloed van
ttis en eerlijke burgers,
h-t sle'sel der hooveerdige zotten; al die ge- naam tan de
i ■hfn ran ge'ijklieid en onafhankelijk- broedeiltjkluid
SÏÏX O oi ^her^piekeuj^ij zip. oog
imre aan’den bei.og de Ruclieheu)
1,3’ Men wil m'j lastig vallen, omdat
ik graal van Eeruey ben; dat die gasten
mar Ee,meg komen, 'k tal ze doen hangen.
/Voltaire aan Thibeauville).
Z:.?t daar h-ie Vokmre. een dt’r st.'o
rers vatiden modernen blaat zonde. Go zm
du vrijheid, de gelijkheid en de b.oc-
derl.j .Lid ouder de ^.RcaejMe-
Wilt ge t:og wal ihaou, ,-,e—
De fransche omwenteling en de
vrijheid.
Daar zijn er die 1789 eene verlossing
heelen. Natuurlijk ook de geuzen van
t Adt'f) tentie blad. Die zoo spreken zijn handel bewijst onzen voorrang. Die eenen
18’eeuw die, door hunne slechte schrif- hebben
revolutie
de vader der hedendaagsche liberalen
|- t Volk zal altijd dom enbarbaarsch
wezen; 't zijn ossen en zij moeten de zweep
hebben, hel juk en hooi. (Voltaire aan
Tabarcau).
2’ Men moet de schoenmakers en de
dienstmeiden niet onderwijzen. (Voltaire
aan d’Alembert).
3" Een klein getal moet het publiek
uitmaken, het overige is het volkske. ïVerkl
dan voor dat publiek in klein getal en laat
daar de zottigheid van het grootste getal,
het volkske. (Vollaire aan Heivelius).
5" Deze die schreeuwen legen de
pi acht en de weelde, t zijn de armen die
kwalijk gezind zijn. (Vollaire aan den
koninklijken prins van Pruisen).
(5“ Ik versta door het volk, het gespuis
dat maar zijne handen hec/t omte leven.
(\o laire aan Damilavillè).
7" Eu, r 't geen 't volkske, 't gespuis
betreft, 'ken loop er niet achter; het zal
altijd gespuis blijven, maar de paddkx zijn
er noodig. (Voltaiio aan d’Alembert).
8° Men moet de treffelijke lieden voor
altijd van het zotte volk afscheiden. «(Vol
taire aan d’Alembert).
9“ Nooit iemand van ons heeft er op
gepeisd van de schoenmakers en de dienst
meiden te vellichten de apostelen hebben
dit gedaan. (Voltaire nan d’Alembert).
10’ fl’v moeien ons niet met de boe
ren cn de werklieden te onderwijzen.
(Voltaire aan Heivelius).
11° Volgens my, de grootste, dienst
dien men bewijzen kan aan ‘t mcnschdom,
't is vnn de treffelijke lieden af te scheiden
van het domme volk; 'k en kan de dwaas
heid niet verdragen van deze die zeggen
ik wil dal gij diiikcl gelijk uwen kleermaker
cn uwe wusthvruuw. (Voltaiic aan d Ai
genttil).
12° Het volk moei geleid worden; het
moet niet onderwezen zijn, het >s er niet
weerdig van. (Voltaire anu d’Amilaviih’).
|3U L’/ liïnelcn zijn;
indien gij rijk m weeidig warel gelijk ik,
gij zmidt spieken als ik; als het gespuis
begint te redeneeren, alles is verloren.
tian d’Amilaville). I
Het stelsel van GELIJLHEID is
‘éinéi’fhankelijk- j broederlijkheid
i bij het overdenken
dm. verdoken.
5
'V imnrm i min^irev^K-w^
Zegt eens, wat zijn Liberalen,
fVrt-r mrn thïlnc SACtoVo h/iorlt
'k Hou zoo vast aan 't wel bepalen
Van de meaning van een woord
Eertijds was het mild in 't geven.
Open zijn van hert cn hand.
Niet aan geld cn goed verkleven,
Trouw aan God cn Vaderland.
Maar het is of alle namen
Thans veranderd zijn van zin
Wijsheid, godsdienst, deugd, betamen.
Sluiten nu niets goeds incer in.
'k lloornu't onbcschaamdste razen
Van de domheid, hoogst geroemd,
En de dwaassten uit de dwazen
Lichten van verstand genoemd.
't Vaderland in vlam te zetten
Is nu vrijheid, naar ik hoor;
Eigenzucht en Windtrompetten
Gaat voorhooge wijsheid door;
Redenloos in 't wild te kwaken
Wordt welsprekendheid geacht;
Rook te snuiven, wind te braken,
Strekt voor overredingskracht.
Ueedlaars lappen om te hangen,
Hier gestolen, daar geroofd,
Doet den glorienaam ontvangen
Van een vlug en geestvol hoofd.
God in 't aangezicht te honen
En te spotten met zijn macht,
Is verstand cn oordeel toor.en.
En verheven denkenskracht.
Kortom!Doch ik laat wezen;
Maar ik wou wel dat ik wist,
aar ik dagelijks van moet lezen
En mijn hersens op verkwist.
Liberalen, hoor ik praten.
Zijn voortreffelijke liên,
Die den dwang van andren haten
En recht geern zelf gebidn.
Kcczen dan of Patriotten?
Eoci, dat klinkt veel te ouderwetsch;
Om de menscl.cn te bedotten,
Tapt men uiteen nieuwe tlesch.
Toch een soort van Jscobijnen?
Ook het woord ging lang voorbij;
't Mag er zoo wel wat naar schijnen;
Maar het is geen Staatspartij.
Niet? Wel neen, geheel iets anders;
Zij, zij maken't volk alleen;
Zi; alleenzijn Nederlanders,
En hun gril is 't Algemeen.
Zoo! nu zou ik 't haast bevatten.
Liberaal is Glibber-aal,
Die de fuiken weet te ontsnappen;
Gluiper in de rechte taal,
Oproerdrijvcr die de netten
Weet te ontsnappen, voor dat soort
Uitgespannen door de wetten,
Dat de rust eens Volks verstoort.
-- i n lrwi-
Kiesbekwaamheids-exameit.
Jury van beroep.
Zijn bent emJ tot leden van dezen jury voor het
rechterlijk arrondissement Veurne
Voorzitter, M. Tb. Brycx, vrederechter; plaats
vervanger, M. B. M-ntez, gemeente-ontvangcr,
beide te Veurne. Secretaris, M. E. Reynaert,
kantonale schoolopziener tc Dixmude; plaatsverv.,
M. Aug. Vernieuwe, id. te Thielt. Lid, M. II.
Pinte, katholieke hoofdonderwijzer te Veurne;
plaatsvervanger, M. K. Vanneckc, id. te Coxvde.
--- II II III HM
n nr irawRUMtwiwi» rat
39e jaar
I’ De rede zal zegepralen, ten minste
bij de treffelijke lieden (op zijn Pelizei
Het gepenpel (la canaille) is voor haat met
geichapen. (\oltaiie aan d Alembeit).
/V I cplinn ’4IHP.kf.il’