I N* 2053 de graauraarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annonccn 20 cenlimen per regel. Degroote letters er een I do dien tijd) in Belgie kwamen, lol in de miniate bijzoudei lieid beschre- I en gelijk heid te spreken en te schrijden, beden- oenen j duizenden edellieden, pries- pn dal rd in- vrijheid, gelijkheid en j Hoort de oude inen- verschrikt i van 't geen zij ai ge zien en gehooid hebben tijdens den slechten, der. verdoken, den afran schen tijd! En zeggen dal et mannen zi ii hier in Belgie, zooals Lnureni en Goblet, die duwen schrijven in dezen Dal al xeuchrikl ons niet, en indien bul mogelijk ware, wij vragen innar van deze daadzaken nog eer.s le zich al in de kerken bevindt; alles moet zint ge’. e.iren. Woensdag 28 November 1883 lezers, dienzelfden vader onzer heden- daagsche liberalen Men verwijt ons dat wij slavenhandel der zwarten drijven. Etn volk dat zijne kinderen ten prijs stelt, is plichtiger dan de kooper. (Jok die de afstammelingen der philosopheti der meester neemt, was geboren om er eenen ló’lt.iiw uit, '<uui uuiiuó oiuCuie Sviii ii- ten, de bloedige fransche revolutie hebben ie weeg gebracht. Ai! wie men gelooft in zulke zaken! Vollaire, d’Alembert en hun gevolg -ii. ------ -. maar zij zijn er de ergste vijanden van 't eu zij men en losbandigheid een en hetzelfde zijn Hoort die mannen spreken, en gij zuil weten hoB zij gelijkheid cn vi verslaan en genegen zijn. Ziehier eenige Ik ben verblijil, een goeden koop gedaan te hebben en ter zelfder tijde een goed werk. Dal zijn de mannen die altijd spreken van ontvoogding en van gelijkheid, en In geschreven heeft en verplichtend heeft ge- V»» AAn in/1/ll-t De zoogezegde vrijheid van de fran- Wat liberalen zijn! Wil men weten wat de groote dichter Willem Bilderdijk. alhoewel protestant, dacht? In zijne Nieuw» oprakelingen vin den wij bel volgend stukje, waar het por tret van die mannen mei meesterhand afge schilderd is. Het is geschreven in 182(5, en mei; zal nogtans bemerken dat hel volko men toepasselijk is op onzen tegenwoordi- gen lijd Xieuwe plngerirn voor de pu«- toors cn de kerkfabrieken. Minister Barn gaat nu zijnen neus nog wal dieper m het beheer dm kerkfabrie ken steken. Een omzendbrief van den minister aan de gouverneurs gezonden, verplicht de kerkmecslet s op vier zeer ingewikkelde tabellen, die ware dool- hoven zijn, alles op te Rekenen wat r dragen wei bei masker der vrijheid, (jö Kerk van Rome uitgeven voor de voedster der barbaajschheid. aauveerdt dat vrijheid Be|gie ze|jt Ie Antwerpen, is «n hoivoihU geus (jje eene gr00(0 volle speelt, en die J een „ii njlii’id lloOji bezig met van vrijheid Maaltjes uil de boefvvisseling van\oliaire, daagsche kinderen van Vollaire, of de penne brandt eens in uwe hand En <Ie Hamer. Dinsdag 20" heeft de Kamer de dis- kussie voorlgezet over het wetsontwerp waarbij het gouvernement zich meester maakt van de geldkas der gemeenten en provinciën, om zijne schoolverkwistin- geu voort te zeilen. Op liet onverwachts ontving het gou vernement eene duchtige les van M. Hanssens, radikale vertegenwoordiger van Luik, die het wetsontwerp vlakaf eenen oorlogsmaatregel noemde en bij amendement voorstelde den duur ervan le bepalen op vier jaren. Als bij de wet slecht vond, hij moest ze geheel verworpen hebben; doch hij heeft ze verschoond als noodzakelijK. voo" dim schoolstrijd, hetgeen zoo veel is nis bekennen dat hel toegelaten is de v) ijheid van ouderwijs bij middel van slechte wetten te bestrijden. Zijn amcudemeul werd nogtans als eene verzachting van die oorlogswet aaiizieti, cn als dusdanig d'iir du rechterzij ondersteund. Het weid aan genomen dom 55 stemmen t< gen 33, dank aan de slemming van gi-. i el do rechterzij, waarbij zich de tathkmeti kitisoi), rerun, ArupulJ, Robert, Do ven worden. Da minister-koster moet wefen wat kelken, remonstiantien, mis boeken, beelden, schilderijen, vanen, tapijten, in een woord, wat al voor werpen in de kerk bestaan. De plaats moet aangeduid worden waar al dio voorwerpen zich bevinden; hunne be schrijving, hunne afmetingen; hunnen maker, de.i datum wanneer zij gemaakt zijn, uit welke stof zij gemaakt en hoe veel zij weerd zijn, en alle verdere in lichtingen De in onbruik geraakte voorwerpen mogen niet vergeten wonden. Dit alles moet geschreven zijn, zegt de minister, op kein mediaan, maar bij vergeet le zeggen dat Let moet komen uit de fabriek van den minister-papierfabrikant Olin.. Gare nu aan den pastoor die een nieuw voorworp aankoopt, die e me kram in den ini.ur klopt kazuivel of vaan doet herstellen 1 Hij zal zich gelukkig mogen achten zoo hij geene dozijn haren mut sen met nen commissaire spécial op zijne kazak krijgt. Van alles wat de minister-koster door zijnen omzendbrief vraagt, gaat hem niets aan; en wij zouden wel eens willen weten wat hij doen zou, zoo de eene of de andere moedige pastoor aan den minister schreef dat de pastoor meester in zijne kerk is. Tijdens de fransche revolutie vroeg men ook. Wum vJvz kljlbbll, viLvi »v< u w.* andere kostelijkheden waren, en toen j do sans culotten (zoo heelie men de geu- j zen van dien tijd) in Belgie kwamen, I hadden zij maar diëgeschritten na te zien I vooraleer zij onze kt rken en natuurlijk I de rijkste eerst plui deidcn. In Be gie zijn erop onzen tijd ook van die blord- en geldzuchtige sai's-cu- lotlen; zonder eenige vrees zouden zj ook buiim-JI roeders van vroeger r avolgen. Eu zoo bereidt men gedurig aan de ij^elijkste kerkvervolging die in ae jaar boeken der geschiedenis met bloedlet ters zal worden opgeteekend. maakt. j r oude slavendrijver is Houdt u dan sche omwenteling is niets anders dan i bandeloosheid, ware peste voor de vol keren, vooruitgang naar ’t heidendom. Alzoo beoordcelen wij de fransche omwenteling; de geuzen van 't Adver- lentie-blad hebben ’l woord. Dit blad verschijnt den Woensdag, oumiddelijk na volgens plaatsruimte. Rechteilijke eerkerrlelhngcn 1 fr. Ken N' lU cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 2U het l'óÖ. De Annoncen voor Belgie (ter uitsondering der Vlaanderen) tn ‘t buitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalena>1 raat, 46, le Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-BYCKASKYi, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkan.uoren. 1 En dal zijn de kopstukken der libera len, de voorslaanders van vrijheiden verdraagzaamheid Wat wij nog aan de fransche om wenteling verwijten, ’t is van God en de i 11. Kerk uit de «amenleving gebannen te i hebben; de samenleving dio niet, min sis een persoo» in ’t bijzonder vrij en ontslegen aan zijn van de wel van God, de ware katholieke religieDe mensch, noch de samenleving heelt geen recht tegen het recht van God, tegen het recht van den godsdienst dien Hij voor- De fransche revolutie heeft Frankrijk verlost van 'l oud regime dal men wel moet onderscheiden van den geest en de politiek der middeneeuwen. Dit oud regime ’l was in politiek de centralisatie en de auiokiatie; onder godsdienstig opzicht, de overheersebing van Kerk door Staal, hel pincet re- gium, liet appel eomine d'abus, de be noeming der geestelijkheid door de wcrehtliike macht, het inonütmlium van ’t onderwijs in een vrijlieiddooden- de universi ensle *el; dat is oud re gime. Pat oud regime had reeds voor de fransche revolutie den geest j eu de politiek der middeneeuwen ge- j dood, dal beeft 89 omver gestoolen in Fiaukrijk; cn met Paus Giegorius VII, die stierf, omdat lnj eenige van deze misbruiken bestreden had, hebben wij geen enkele traan voor den tal van dit i fransche oud regime. Dal zij gezeid voor Fiaukrijk, maar als de omwenteling uitborst was Belgen- land lechtover Engeland, een der vrijste landen van Europa. Hel recht van den souvercin was beperkt pronricie en j gemeenten hadden hunne vrije inrich- lingeii; werk en wetenschap brirchten i den man uit bet tolk lol op de hóógste trappen der samenleving; de adef was noch misachtend, npch overheerschend; het recht was gelijk voor elkendcen; 1 persoonlijke vrijheid en onschendbaar- beid van woonst waren dikwijls béter gewaarborgd dan nu. Neen, wij staan i aan de Fransche omwenteling geene j verlossing schuldig; en onze vaders van over vijftig jaar verslonden dit zoo wel, dat ze de gron Iwet van Belgie 1 niet gesteund helibcn op hel Fransch recht, maar op óe proviciale inrichtin gen en<lc gemeentelijke, die on> eeu wenoud ei Idee! Maren, cn die onze Ka- mers nog eens verb d< ne week zoo deerlijk hebben ges’honden. Wat wij aan de fransche omwente ling verwijten, T is van beur besmeurd te "nebben met het bloed van ttis en eerlijke burgers, h-t sle'sel der hooveerdige zotten; al die ge- naam tan de i ■hfn ran ge'ijklieid en onafhankelijk- broedeiltjkluid SÏÏX O oi ^her^piekeuj^ij zip. oog imre aan’den bei.og de Ruclieheu) 1,3’ Men wil m'j lastig vallen, omdat ik graal van Eeruey ben; dat die gasten mar Ee,meg komen, 'k tal ze doen hangen. /Voltaire aan Thibeauville). Z:.?t daar h-ie Vokmre. een dt’r st.'o rers vatiden modernen blaat zonde. Go zm du vrijheid, de gelijkheid en de b.oc- derl.j .Lid ouder de ^.RcaejMe- Wilt ge t:og wal ihaou, ,-,e— De fransche omwenteling en de vrijheid. Daar zijn er die 1789 eene verlossing heelen. Natuurlijk ook de geuzen van t Adt'f) tentie blad. Die zoo spreken zijn handel bewijst onzen voorrang. Die eenen 18’eeuw die, door hunne slechte schrif- hebben revolutie de vader der hedendaagsche liberalen |- t Volk zal altijd dom enbarbaarsch wezen; 't zijn ossen en zij moeten de zweep hebben, hel juk en hooi. (Voltaire aan Tabarcau). 2’ Men moet de schoenmakers en de dienstmeiden niet onderwijzen. (Voltaire aan d’Alembert). 3" Een klein getal moet het publiek uitmaken, het overige is het volkske. ïVerkl dan voor dat publiek in klein getal en laat daar de zottigheid van het grootste getal, het volkske. (Vollaire aan Heivelius). 5" Deze die schreeuwen legen de pi acht en de weelde, t zijn de armen die kwalijk gezind zijn. (Vollaire aan den koninklijken prins van Pruisen). (5“ Ik versta door het volk, het gespuis dat maar zijne handen hec/t omte leven. (\o laire aan Damilavillè). 7" Eu, r 't geen 't volkske, 't gespuis betreft, 'ken loop er niet achter; het zal altijd gespuis blijven, maar de paddkx zijn er noodig. (Voltaiio aan d’Alembert). 8° Men moet de treffelijke lieden voor altijd van het zotte volk afscheiden. «(Vol taire aan d’Alembert). 9“ Nooit iemand van ons heeft er op gepeisd van de schoenmakers en de dienst meiden te vellichten de apostelen hebben dit gedaan. (Voltaire nan d’Alembert). 10’ fl’v moeien ons niet met de boe ren cn de werklieden te onderwijzen. (Voltaire aan Heivelius). 11° Volgens my, de grootste, dienst dien men bewijzen kan aan ‘t mcnschdom, 't is vnn de treffelijke lieden af te scheiden van het domme volk; 'k en kan de dwaas heid niet verdragen van deze die zeggen ik wil dal gij diiikcl gelijk uwen kleermaker cn uwe wusthvruuw. (Voltaiic aan d Ai genttil). 12° Het volk moei geleid worden; het moet niet onderwezen zijn, het >s er niet weerdig van. (Voltaire anu d’Amilaviih’). |3U L’/ liïnelcn zijn; indien gij rijk m weeidig warel gelijk ik, gij zmidt spieken als ik; als het gespuis begint te redeneeren, alles is verloren. tian d’Amilaville). I Het stelsel van GELIJLHEID is ‘éinéi’fhankelijk- j broederlijkheid i bij het overdenken dm. verdoken. 5 'V imnrm i min^irev^K-w^ Zegt eens, wat zijn Liberalen, fVrt-r mrn thïlnc SACtoVo h/iorlt 'k Hou zoo vast aan 't wel bepalen Van de meaning van een woord Eertijds was het mild in 't geven. Open zijn van hert cn hand. Niet aan geld cn goed verkleven, Trouw aan God cn Vaderland. Maar het is of alle namen Thans veranderd zijn van zin Wijsheid, godsdienst, deugd, betamen. Sluiten nu niets goeds incer in. 'k lloornu't onbcschaamdste razen Van de domheid, hoogst geroemd, En de dwaassten uit de dwazen Lichten van verstand genoemd. 't Vaderland in vlam te zetten Is nu vrijheid, naar ik hoor; Eigenzucht en Windtrompetten Gaat voorhooge wijsheid door; Redenloos in 't wild te kwaken Wordt welsprekendheid geacht; Rook te snuiven, wind te braken, Strekt voor overredingskracht. Ueedlaars lappen om te hangen, Hier gestolen, daar geroofd, Doet den glorienaam ontvangen Van een vlug en geestvol hoofd. God in 't aangezicht te honen En te spotten met zijn macht, Is verstand cn oordeel toor.en. En verheven denkenskracht. Kortom!Doch ik laat wezen; Maar ik wou wel dat ik wist, aar ik dagelijks van moet lezen En mijn hersens op verkwist. Liberalen, hoor ik praten. Zijn voortreffelijke liên, Die den dwang van andren haten En recht geern zelf gebidn. Kcczen dan of Patriotten? Eoci, dat klinkt veel te ouderwetsch; Om de menscl.cn te bedotten, Tapt men uiteen nieuwe tlesch. Toch een soort van Jscobijnen? Ook het woord ging lang voorbij; 't Mag er zoo wel wat naar schijnen; Maar het is geen Staatspartij. Niet? Wel neen, geheel iets anders; Zij, zij maken't volk alleen; Zi; alleenzijn Nederlanders, En hun gril is 't Algemeen. Zoo! nu zou ik 't haast bevatten. Liberaal is Glibber-aal, Die de fuiken weet te ontsnappen; Gluiper in de rechte taal, Oproerdrijvcr die de netten Weet te ontsnappen, voor dat soort Uitgespannen door de wetten, Dat de rust eens Volks verstoort. -- i n lrwi- Kiesbekwaamheids-exameit. Jury van beroep. Zijn bent emJ tot leden van dezen jury voor het rechterlijk arrondissement Veurne Voorzitter, M. Tb. Brycx, vrederechter; plaats vervanger, M. B. M-ntez, gemeente-ontvangcr, beide te Veurne. Secretaris, M. E. Reynaert, kantonale schoolopziener tc Dixmude; plaatsverv., M. Aug. Vernieuwe, id. te Thielt. Lid, M. II. Pinte, katholieke hoofdonderwijzer te Veurne; plaatsvervanger, M. K. Vanneckc, id. te Coxvde. --- II II III HM n nr irawRUMtwiwi» rat 39e jaar I’ De rede zal zegepralen, ten minste bij de treffelijke lieden (op zijn Pelizei Het gepenpel (la canaille) is voor haat met geichapen. (\oltaiie aan d Alembeit). /V I cplinn ’4IHP.kf.il’

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1883 | | pagina 1