i
i
Nr 2051
Mnnr, God zij geloofd, hoe somber de leggen
J
Jen
Woensdag 5 December 1883
en
id'
K
x
lx
Het kiesexamen en de
souper.
Om ie bewijzen dat het kiesexamen
niet belachelijk is, geeft liet Advertentie
blad, onder andere, de volgende redens:
Jongelingen, die dikwijls hunne avon
den in luiheid en slemperijen door
brachten, zullen ze nu iredelijk over
brengen; en nog De losbollen van
gisteren zijn heden in ernstige en weet
gierige jongelingen herschapen.
Wij antwooiden daarop Ware' bet
Van alles w»t.
B.' geuzerij bereidt veidl a
h'"Aond>,rrn -'M'i'i(l',g. on.Jenvij-g.
li'ii vow stmtfffneven door klmotei 1
bestuurd. Ons land skaat aan hét hoofd r
Wij zeggen het zonder omwegen.
Belgie is bezig mul te steiven, cii na
bei sterven volgt het graf en d» oi/tbia-
binding
Wij. katholieken, tremen daaiom,
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddclijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 cenlimcii per regel. De groote letters
volgens plaatsruimte. Rcchtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’/buitenland worden ontvangen door het Office de Plblichê, MagdaleinG’raat, 4G, te Brussel.
Men schrijft in hij BONHOMME-RYCKASEYS, drukkeruitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkantoren.
Dat zij hinder brengen aan de gees
telijke en lijdelijke ontwikkeling der
volksklassen, is eene schoelie van eene
leugen, 'lis een kemel! Gij hebt maar
uwe oogen rond te slaan, hier en ge
heel de wereld door, om u van het
tegenovergestelde te overtuigen.
Om nog beter te loonen hoe de geu
zen bier door schijnheilige bewoor
dingen de tnenschen trachten te ver
leiden, zullen wij cens doen zien wat de
groote liberale gazetten en de kopstuk
ken der liberale partij peizen en schrij
ven van den God van vrede en waar
heid en van den godsdienst! Daarin
zult ge zien de liberalen afgeschilderd
door henzclven
Geachte lezer, hier sluil ik de lijst;
’k heb noglans nog honderd zulke uit
treksels voor mij liggen; maar ik gevoel
mij weerhouden bij hei afschrijven van
zulke sebroomelijke godslasteringen.
Vergeef hel mij, indien ik u misschien
gekwetst heb, want ik achtte bel noo-
dig, om u ie loonen wat het liberalis-
mus is. -In de kleine sleden gelijk hier,
Advertentie-blad en durven zulk geene
opentlijke godslasteringen uitbraken,
omdat zij misschien nog le veel geloof
en deugd hebben; maar let wel op Die
mannen hier van Veurne zijn in innige
betrekkingen met al die goddeloozen
van elders; hun doel is hetzelfde, maar
zij willen nog de pil vergulden, om ze
gemakkelijker te doen inzwelgen.
Die stemmen voor zulke mannen, ge
bruiken verstand, hé?
De Dirmudenaar is gestoord omdat wij
geiegd hebben dat de hoofdopsteller van de
liberale Eendracht, van Mechelen op
de Maas, op het kiesexamen eene buis be
lonen heeft. M. Smeets, de opsteller in
kwestie, het proteseert in Hatidelsblad tegen
de benaming van liberaal die men hem
geeft, z gt de Dixmudsche konfraler. Dc
Eendracht is zoo goed katholiek, zegt hij,
als hel Hatidelsldnd.
Kalholnk! Smeets en dc Eendracht! Ja.
gelijk hun vriend, de btn go neestvr van
Mechelen op de Maas, die op de ofliciele
school katholieke ^emeeuliischool heeft
doen schilderen n i 1 hel schoolenkwcst de
geest, lijkh‘id b .-chuldigde.
'lis al een lied zond-Hing katholiek
blad dat zulke daden verdedigt en protes
teert omdat er in het kicseximen le he
len op de Macs en le Hasselt te veel libera
len gebuisd zijn, met iubegiip van zijnen
hoofdop.-teller.
'l Kun wel zijn dat er in den winkel van
mee h r Sme ts. gelijk in ci m van den
fli.r.nudcnaar, benevens speelkaarten, kan-
lo r- n setio Ibehoeften, ook kerkboeken,
heelde! e is va i O. L. V.. van het H.
Harten ook paternosters lo bekomen zijn..
Dat is echter geene reden om katho
liek le zijn; de Dixmudenaar weet dat zeer
wel voor de liberalen is immers alles gord
wat maar geld kan opbrenguii. Salut, kon-
Later.
kant, toen de priester zich omkeerde
en eenige stappen vooruitging om hun
ernstig aangezicht te kennen
Nu. de brouwer zal er ten minste zijn
souper uil slaan.
Is er nog iets dat deugt?
Is er nog iels dat deugt in Belgie
van al wat macht of beslier in handen
heeft?
Een ministerie dat enkel tol doel, tot
genoegen heeft het volk te tergen en uit
te huiten, zijn geloof te bespotten en
zijnen wil te verachten; eene meer
derheid wier broekbanden reeds afge
sneden zijn dooi het danig buigen on
gen waalschen prolenlaat Fiére
rechters die op hun peerd springen
voor oenen katholiekon onderwijzer die
eer, kind een tikskeu op Ie hand gxf,
maar op hunne kamer een sigaartje 100-
ken, wanneer Let erop aan komt zede-
looze geuzenmeesters achter dc gren
dels te draaien; een leger dat voor
liet grootste deel niet meer wil booten
van God of zijn gebod en waanan de
officieren meer in gunst staan naarmate
-ij vloeken en meer met priester en ge
loof spotten
Ja wat deugt er nog?
pijwanten niet af oir. door de vingers te
En dc plichten van de echtgenootc-n
Maar zij spreken zoo dikwijls van de
wederzijdsche liefde en getrouwigheid;
zij vallen zoo dikwijls uit tegen dezen
die, bij voorbeeld, dubbel meuagie hou
den, en ’l zijn juist de geuzen die
't meest noodig hebben, en die naar de
sermoenen niet gaanEn zij maken dan
hun beklag, omdat de priesters niet
spreken van de plichten der echtgenoo-
ten! Is 'l toch niet dom?
Zij spreken ook nog dat verdiukking
van armen en wcezen eene wraakroe
pende zonde is, bijzonderlijk als het
geschiedt omdat zi] hunne kinders naar
goede scholen zenden verslaat ge?
Wat de politiek belieft, 'tzijn de pries
ters niet die hen bezig houden met de
politiek in den goeden zin verstaan,
maar 't is dc slechte geuzenpoliliek die
den godsdienst en de II. Kerk aanrandl.
3* Zij, de vertegenwoordigers van
tempels nii t verlieten, wanneer zij ais ge- i genen God van viede en waarheid, bren-
trouwe apostels van Christus op den stoel „C() hinder aan de geestelijke en zede-
der waarheid hedendaags maar ai te ontwikkeling der volksklassen.
[lal zij de vertegenwoordigers zijn
van eenen God van vrede en waarheid,
dat is Waar. Maar de geuzen willen den
vrede zoeken buiten God en verslooten
de waarheid, en God is een God van
vrede voor dezen die van goeden tril
zijn en er ts geene vrede voor de god-
delooren. >1 Gij weel dil wel, heeren
geuzen, dat is Evangelie, en indien gij
naarde krik ging), gij zoudl iiooren
dal de priesters daa; van tomiijds pre
ken.
1" De priesters moeten eerbiedig zijn
voor de wel, on 1
verlaten. Ja, dal is waar; maar als de
geuzen heiligschendende wetten maken,
om dc zielen aan dc Kerk te ontruk
ken in du slechte scholen; om de
keikhoven le ontheiligen, om geestelij
ken soldaat en gnrde-ciriek te ma
ken, om bel geloof en de clirijtenc ze
den uil le roeien, 'i is voor hen eene
plichi die wetten, of liever die schan-
digc aanslagen niet te eerbiedigen en
bet christen volk le waarschuwen.
Zij durven ook spreken van de Kerk
niet verlaten, als wanneer men alle
I dagen ziet en hoort dat minister Bara
koster speelt, de centen telt van hel
zegen platted, en dal de priesters wel
haast niets meer zullen te zeggen heb
ben in de kerk zelve! Is 't niet
kluchtig?
Wij. katholieken, treinen daarom, en 2“ Zij moeten op den stoel der waar-
vragen ons angstig al U ut z.d de toe- 1 beid de heilige plichten van ouders,
komst van Belgie zijn? 1 echlgenooten en kinders voor oogen
1 en hen met de politiek niet
moeien! 't Is juist omdat zij die
!u*
borst niet zen nijdig zijn! Zeggen de priestcis mis
schien niet genoeg dat de ouders ver
plicht zijn hunne kinderen eene goede
opvoeding te geven, en naar katholieke
scholen te zenden? Maar al le dikwijls!
en indien zij het niet meeren niet klaar
der zeggen, 't is juist omdat eene zoo
gezegde wel hun zulks verbiedt; zij
..j™ moeten opletten; want, als er kwestie
den eenvoudigsteu werkman le doen is van pi testers, de justitie doet bare
aanzien niet als vadeilijke bestuurdeis, pijwanten niet alom door de vingers te
maar als ruwe haters en klsingeestiga kijken, gelijk voor de geuzen!
vervolgers; terwijl al wat bestiert tot 1 .u 9
eenige laak aanziet alle mannelijkheid,
alle deugd cn eergevoel uit de herten
der burgers met geweld te rukken,
spreken, werken, schrijven en zwoe
gen wij om dien verdelgenden stroom
tegen le houden en te sluiten.
En wal ei Ojk gebeurc, wij zijn niel
verantwoordelijk en mogen zeggen met
de hand op het het l Wij hebben on
zen plicht gekweten.
Lezers, kiezers, indien gij niet wilt
dat die verantwoordelijkheid van 't ver
val rai het Vaderland op u drukke, ziet
wel wal er u le doen slaat.
volksklassen, zouden zij zich mogen roe-
men krachtdadig meegewerkt te hebben
aan dit voortreffelijk vaderlandse!) en
maatschappelijk werk.
Daar ligt hel beestje! Voell gij uwe
lachpezen niet rekken, verstandige le
zer, als gij alzoo de vos de passie hoort
preken?'l Is toch te schijnheilig; ruk-
ken wij het masker af. trekken wij het
schapenvel van den wolf zijn rugge.
knielen vóór den hooveerdigen koppi- [).e P,ieslers ,n?elen eerbiedig zijn
- rr 1 vnnr <<p wni on hunne tempels niet
39’ jaar
Sermoen. 1
Ah! ft komt van diepe) wanneer de
priesters, eerbiedig voor de wet. hunne
tempels hit t verlieten, wanneer zij als ge-
I
1 der waarheid
ved de weergalm der politieke twisten --
de heilige plichten van ouders, whlgcno-
ten en kinders toor oogen legden, dan
zouden zij in het volbrengen van hun edel
ambt enne Zoete, heilzame vreugde sma-
ken, die zij nooit in hel beheer der poli-
lieke zaken vinden zullen! Zij dc verte-
g' iiwoordigrrs v.iii ceir n God van vrede
4 en waarheid, zonden hel voorwerp wezen
van <l>n e’rfiied en dci la lde van de be-
volking dit. zje|| van h-11 cn zelf hunmr
4 leerlingen b giittien af te wijkeneu in
'plaats van hinder te breng' n aan dc
geestelijke en zedelijke ontwikkeling der
alzoo, dal zou alleenlijk bewijzen dat
de avondsciool iets goeds in heeft,
maar g< euazins dat de nieuwe kieswet
niet pai tijdig en belachelijk is.
Voor hetgeen die jonge lieden betreft
die dikwijls hunne avonden in lui
heid en slemperijen doorbrachlen, en
die losbollen van gisteren, die beden
in ernstige en weetgierige jongelingen
herschapen zijn, indien dat portret
toegepast wordt aan de nieuwe liberale
capui ilairen, 'k wensch hun geen pro
ficiat ermede! Een dingen is waar en
vast 't is dat zekere losbollen van
gisteren het heden nog zijn, niettegen
staande hel kiesexamen, dat volgens de
geuzen, ze moest in ernstige jonge
lingen herscheppen.
De geuzen reppen geen woordje over
hunnen fameuzen souper. Nogtans
het had nog al belangwekkend geweest
te weien, bij voorbeeld, hoeveel bons
voor pinten bier de chefs gegeven heb
ben aan dezen die schoonst van 't on-
gedicrl der papen zongen. Nu, 't is
algelijk moeilijk voor sommigen, niet
tegenstaande zij het kiesexamen afge
legd hebben, hen als ernstige «jon
gelingen te gedragen van ’s avonds tot
s morgens ten zessen, vermits een hun
ner 's morgens, volgens dal ’t ging,
uitstamelde tegen de papen ge
zongenmaar le vele, 't was te
veleEn waren dat ook geen drie
sotipecrders, van losbol! *n
<lat zij waren, ernstige jongelingen
gewordendie’s morgens, van verte
diervenpupe roepen achter eenen pries
ter? zij hadden algelijk toch den moed
weg te vluchten langs den anderen
komst van Belgie zijn?
toekonisl vveze, hoe schandelijk het lot
van Belgie later zij, en hoe diep zijn plichten zoowel uiteendoen, dal de gc
val, wij toch zullen op onze I
moet kloppen; wij zijn dc schuldigen
niet. L tc; e ideel.
Wij stonden, wij staan cn zullen blij
ven staan als venmaners, als borstweer
en dijk. Terwijl al wat in bestier deelt
moedwillig werkt om alle gezag en
allen ccrbieé te verliezen, zich bespotte-
lijk en belachelijk temaken en zich van
aanzien niet als vadeilijke bestuurdeis,
t?n
'1'
*>0*
ffl.
f»z
6r
en
ift*
U'
rr
lcn
lar^iw arar
ti
ff-
iff
1
J
if)*
i° Niet alleen de katholieke partij moeten wij
bevechten, maar den katholieken godsdienst, die
er de grondsteen van is (Jlandre libérale).
2“ De godsdienst onzer vaderen is een kan
ker. (Chronique).
3° De godsdienst is eene exploitatie der men-
schelijke domheid. (Opinion libérale, van Na
men).
4° De katholieke godsdienst is eene uitzinnige
eeredienst, alleenlijk nog geCrbicdigd om de ma
jesteit zijner wetten en zijne oudheid. (Etoile
beige).
5“ God is de natuurlijke vijand van den mcnsch,
gelijk de mensch de geboren vijand is van God.
(Volksvertegenwoordiger Arnould).
6. God is de oorzaak van al de maatschappe
lijke schelmstukken. (Janson).
7° De welenschap(l) zal den hemel opcnschcu-
ren gelijk een plafon van papier. (Robert).
8“ «Ik ken godslasteraars die treffelijke men-
schen zijn, onder andere ik, opsteller der Chroni
que; de godslastering, gelijk ik ze met vlijt
uitspreek, bestaat met te lachen met de goddelijke
raken; dat is geen abominatie, want wat is er be
lachelijker en dommer dan de zaken die God aan
gaan. Chronique).
9” De dwaling is God Het schelmstuk
komt van God, God is het kwaad! (Eug.
Steens, (Ami du people, Liege 1875).
ioü God is een belachelijk, barbaarsch en
bloedzuchtig wezen. (Mirabeau, van l'ervicrs).
tl, Het gedacht van God is een zedeloos ge
dacht. (Progri’S van I 'erviers).
ia» De godverzaking is eene religie gelijk
alle andere; t is de godsdienst van den niet. (Mi
nister Baraj.
13° God, leugenaar, uw rijk is ten einde, trek
u weg. (Proudhon).
14» Geen God meer, noch bij de geboorte,
noch bij het huwelijk, noch bij de dood; de vrede
bestaat in de godvcizaking. (Redevoering op het
graf van oenen student).
15° «Ik drink op de vernieling der Roomsche
Kerkalsdan zalmen uitroepen de beest isdood
't venijn is kapot. (Couvreur, volksvcrtcg.)
16" Er ligt een kadaver op aarde, t is het ka-
tolicismus); wij hebben eenen put gedolven en wij
hebben het vandaag er eenige stappen van gena
derd. «(Minister Van Humbecck).
maar
111
Dc invloed der geestelijkheid is verder-
lelijk ctldvertentie-blad van 34 Novem-
ber 1883, 2» kolom.
■r