Woensdag 26 December 1883 39 iaar Nr 2045 De geuzen veranderen dus van kleur k I veel id' T bier Beslaat er in een dorp Let Den 19 Juli 1878, bestemde M. Du four, pastoor te Marbaix, een kapitaal n a I- r r i-' zich aan de geestelijke oveihcid van Rome; maar Let goinernemei.t van het katholieke Helgie weigert bel geestelijk gezag van Rome te erkennen. Dat doet precies niet heel veel eer aan ons klein landje. T' I »r Loë, kostten de hand vati den Paus Iedereen sprak met lof van bet deftig en levens vriendelijk ouihaal van zijn Heiligheid. Daarna deed de kroonprins een be zoek bij den kardinaal Jacobini, secre taris van den Slaat. Vijftien minuien bleven zij bijeen, zonder getuigen, lïtn- delijk bezocnt de prins de kunstschat ten van bet Valtkaae. er van l te en Lij staat maar 47 fr. toe voor De Geuzen in den buiten. Er beslaat in het dierenrijk een beest je genaamd camcleon of weerschijn - hagedis. Dit beestje neemt alle soorten van kleuren aan, volgens de plaats- of tijdsomstandigheden waar het zich in bevindt. Om die reden wierd de camc leon ten alle tijde aanzien als het zinne beeld der schijnheiligen of huichelaars; om diezelfde reden is het heden daags T zinnebeeld geworden van de liberalen of geuzen; zij ook immers veranderen van loon en kleur volgens den kring waarin zij zijn. In stad spuwen de geuzen vuur en vlam tegen Kerk en priester. De katho- Al de dagbladen tol de republiekein- sche Siècle, de Hépublique [lanpaise en andere toe, zijn het eens om te beslati- gen dat dit bezoek eene allergrootste gelteut tenis is. Immers Duitschland heeft langen tijd de Kerk veivolgd. dal weet iedereen. De priester werd in Pruisen vervolgd, de bisschoppen verbannen of gevangen, de onderwijzingen van den Paus iu den wind geslagen. Die pruisiselie kerkver volging noemde men den Kulturkampf. ue grijze duitsche keizer on zijn ge trouwe kanselier von Bismarck hebben ten lange laatste ondervonden dal zij in den snijd legen de eeuwenoude Kerk zouden overwonnen worden; zij zijn gewaar geworden dat het niel genoeg is om de Kerk te ovei winnen van de pi ie? Iers te plagen en de kerken te sluiten. Hoe meer zij in dien weg voor uitgingen, boe meer ook de duitsche 1 I meer men de geestelijken vernederde hoe booger de roede socialisten-parlij hel booid opstak. Het hoi van Pruisen heeft eenen om mekeer gemaakt; hei beeft bij tijd een einde gesteld aan de keikvervolging; het heelt de bisschoppen in hun ambt beisleld en leeds sedert eenigen tijd verzekeide men dal er eene overeen komst bestond tussebeu Berlijn en Rome om een einde te stellen aan de vijande lijkheden lusschcn liet pruisiscli gou vernement en du roomsch katholieke geestelijkheid. Alles duidde aan dal zulks de waar heid was, doch de officiële tijding van deze overeenkomst was nog niel verno men. Heden valt er niet meer aan te twij felen. De duitsche kroonprins heeft een geboot bij den Paus gevraagd en z ch voor den stoel vati den stadhouder van Christus aangeboden en hem de hand gedrukt. Dil is voor iedereen het einde en de doodslag der kerk vet volging. Hoe verschtllig is deze handelwijze met die der Belgische minisleis. Het Maar laat diezelfde geuzen naar den builen komen, op die dorpen waar schier niet dan katholieke boeren ge vonden worden; daar veranderen zij van kleur; zij zullen er des noods de leliewitte of de witgeele pauselijke vlag uitsteken; zij zullen er, vooral in den kiezingtijd, mei den paternoster in de band en het boek onder den arm naar i de kerk loopen. Zij handelen alzoo uil tactiek, gelijk de Etoile Beige zegt, om dat zij anders geen grond zouden vin den om hun kwaad zaad uit te strooien en te doen kiemen. Onze doipgeuzen wachten zich door gaans opentlijk, tegen de papen te bul deren en rechtstreeks den Godsdienst I te bestrijden. Ten hoogste veroorloven I zii zich on nem» hmlpitm wii»» «n >r> I troon aait T wankelen geraakte; en hoe j nut wie zij moeten bandelen en leven. Dn is ook hunne gedragslijn voor hunne kringen. In de steden duiit men aan deze kringen bunnen echten naam geven; men noemt ze liberale as sociatie of geuzen bond. Maar op onze dorpen zullen zij zulke kringen onder dergelijke benaming niel lot stand r. - - brengen; zij welen dat zulke kleur ol rende goederen haar door M. J. Louven naam alleen brave boeren De geuzen, eens aan het hoofd en aan hei bistier van zulk eene maatschap pij, zullen zich wel wachten u platuii te gen Kerk of priester te spieken. Neen, zij zijn daarom veel te slim; zij gaan veel voorzichtiger te werk; zij bewerken slillekens de leden, de slechtste het eerst en dan de andere; zij boezemen hun langzamerhand mistrouwen in voor de geestelijken, en zoo worden die goede jongens, zonder dat zij het we ten, op den langen duur liberaal, geus en afkeerig van de Kerk. In dusdanige maatschappijen, zegt een schrijver zijn muziek- en tooneclspel enkelijk middelen en lok- aas, het doelwit is altijd liberalen te zij zich op eene bedekte wijze en in eene homgvloeiende taal tegen hel eene oi ander misbruik op te komen, of soms ook een woordje te reppen over eene verergerende daadzaak die men j een priester oi kloosterling ten last legt. Zij spreken zelfs met eenen schijn heiligen eerbied voor de katholieke religie en voor de goede priesters; en op zulke zijdelingscne manier ver nietigen zij den invloed dei Kerk in den persoon van de geestelijkheid. lieke godsdienst moet uilgeroeid, de Kerk omver geworpen, de priesters gekerkerd en gebannen worden. Boe it ten, banning en gevang ziedaar de wa it pens die het liberalismus moet ge it brinken. Zoo spreken zij in hunne vergaderingen, zoo schrijven zij in hel meestendeel hunner gazetten. Hunne kleur is aldaar bloed- en vuurrood, ge lijk die van bloeddorstige en vuurspu wende geuzen. genoeg zou zijn om de nagelaten, onder voorwaarde van vier af ie schrikken, j missen en 4 loven te doen voor hem en Wal dan gedaan of uitgevonden? Zie- 1 zijne familie. Minister Bara vindt dat i veel en I 'j of' twee jaargetijden, j muziek, hetzij landbouwkundig genoot- I1 om de echte katholieken er uil slooien en deze ie vervangen door een geuzenbestier. T Is bel hoold, hel be stiert immers, welk den geest van eene sociëteit vormt. Na afloop van go volg van voorgesleld, on i 2„_ 2 De eénige katholieken die den prins vergezelden, waaronder generaal von hel ander, hetzij letterkundig, proiesianische Duitschland onderwerpt I Dinsdag kous na den middag, Is de pi ins, mei ganscli zijn gevolg, getrokken uit helpaleis van bet Duilsch gezant schap naar het Vatikaan. liet onthaal geschiedde mei buiiengewoone plech tigheid. Al de pauselijke waardigbeids- bekleeders waren bij de aankomst van den prins tegenwoordig, behalve de kardinalen, die maar aanwezig zijn in geval de bezoeker een vorst is die de kroon draagt. De prins werd ontvangen door de ceremoniemeesters, met de Zwtiseische en adellijke wacht, die hem naar de Sala Clementina geleidde. Daar stonden de beroemde pauselijke wachten in hunne plechtige uniformen, in twee gelederen geschaard en werd de prins door don'|iofmeestt,r op de gebruike lijke ph-ebtige wijze bcgioet. In de Sula 1 dementi na begon de ei genlijke opiocht. Vooraan gingen in purperzijde gekleed, de pauselijke Jiaagstoeldragers; na hen kwam de kroonprins, vergezeld van hooggeplaat ste geestelijken en gevolgd door ridders in zwart spaansch kostuum. In de zalen, door welke de stoet trok, stond.m aan weerszijden soldaten der Zwitsersche lijfwacht, met sierlijke hallebaardeii uitgerust, gendarmen der gewone en pauselijke wacht, uit edellieden be staande, waaronder graaf I’ecci, neef van Leo XIII. Bij bet naderen van de kamer van den Paus, gingen de deuren open en Z. Heiligheid trad te voorschijn, terwijl hij zijne hand aan den prins reikte. Meer dan drie kwart uurs bleven zij te zamen. De prins zou onder andere ge zegd hebben Op de plaats waar twee soeve reinen zetelen die met Duitschland in vriendschapsbetrekkingen staan, kan ik niel komen zonder beiden te bezoe ken. Na afloop van het onderhoud, werd het go volg van den prins aan den Paus voorgesleld, en voor ieder van die boe ren had Leo XIII een minzaam woord. een hetzij schap, dan werken zij ondei de hand le I om eene studiebeurs te slichten, waar van het vergevingsreclil moest toeko- aan zijn naasten bloedverwant en aan den lieer pastoor van Steenkcrque (Ile- negauw). Hij besprak daarenboven dat hel geld zal gestort worden in de kas van hel seminarie of wel in die van het bisdom, waar het best zou kunnen be waard worden in dezen lijd van plager- nij. Hij gaf ook eene som van 500 Ir. en eene andere van 150 fr. voor eene zielemis ie Steenkerque on eeiie lezende mis te Ragnics. Die goede priester meende dat in dezen lijd van plagernij (de géuzerij was juist aan bet bewind gekomen) zijn laatste wil zou geëerbiedigd worden. Hij bedroog zich. Het kapitaal van de studiebeurs is aan de provinciale com missie der studiebeurzen van Ilene- gauw gegeven en de 150 fr. voor eene mis le Ragniesgescherréwêgd Ziel daar hoe ons geuzeiiminislerie Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annonccn 20 centimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annoncen'voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘t buitenland worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraat, 46, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkantooren. De kroonprins van Pruisen in het Vatikaan. De toekomstige keizer van Duitsch- land, prins Frederik-Willem, heeft den 23 November laatst een bezoek gedaan aan den komng van Spanje en bij zijne terugreis naar Duitschland is de duitsche prins naar Italië getrokken. Maandag na middag is hij te Rome toegekomen. Na bij den korting Humbert ontvangen te zijn geweest, heeft hij een bezoek afge legd bij den Paus in bel Vatikaan. Dit laatste bezoek is wellicht de grootste diplomatische gebeurtenis van bet jaar, en waaraan de geschiedenis de grootste beteekenis zal toekennen. Men weel dal prins Bismarck, in hel heetste van den Kulturkampf ot kerk vervolging, in volle Kamers duitde uit roeper) Wij zullen niet naar Ganossa gaan hetgeen zoowel beleekende als Wij willen meiden Paus geenen vrede sluiten. Sedert dien is er reeds veel water door dc Nieuportvaarl naar de zee at- geloopen, en wal prins Bismarck dan voor zeer zeker staande biel niel le zul len doen, is nu een voltrokken leit. lm-' mers het bezoek van l ie ierik-Willem aan Leo Xlll bcleekvut «lat nel duitsche keizerrijk wil afstand dlmli iau zijne kerkvervolging en dat M Bismarck ge negen is met den Paus eene overeen komst te eluitén. Testament-verbrekingen M. Hencbenne, oud pastoor van Re tinue, had bij testament aan de kerkfa briek dezer gemeente 4000 fr. nagela ten, om jaarlijks en eeuwigdurend 24 missen le doen celebieeren en twee maal ’s jaars aan te kondigen op den predikstoel. Voor elke mis moest be aald worden 4 Ir., te zamen 40 fr. aan de kerkfabriek van St. Remy gaf' hij 600 fr. voor een jaargetijde en aan den disch, 600 fr. waarvan de intresten moesten uiigedeeld worden aan de be- i hoefiigen die het jaargetijde bijwoon- 1 den. Minister Bara heefl dit testament het onderste boven gekeerd de pastoor zegt in de kerk van Bctinne zullen 24 missen gedaan worden; neen, zegt de minister er zijn in die kerk reeds te volgens de denkwijze der menschee veel missen, édqp aan 5 fr. is genoeg, en hij doet den koning een besluit in dien zin teekenen. De kerkfabriek van St. Remy, in plaats van 600 fr. krijgt maar 15 fr. voor een jaargetijde. Een ander besluit ontneemt aan de i kerk van Henri-Ghapelle al de onroe- werven en voor de worsteling te be- reiden. Niel één mensch, hoe goed hij ook moge wezen; die het ongeluk heeft deel te blijven maken van zulk eene sociëteit, zal ontsnappen aan den bedervenden geuzengeest, aan de ongodsdienstige gevoelens die bun oppeihoofd bezielen. Het is de historie van den rotten ap pel, die na verloopen van zekeren lijd, eene gansebe mand allerschoonste en allerbeste vruchten doel rot worden ge lijk hij is. Dus opgepast en op uwe hoede, gij vooral, goede brave dorpelingen, die echt katholiek zijlen wil blijven! Op uwe hoede voor de schijnheilige dorps- geuzen en ofiicieele schoolvossen! Op uwe hoede voor genootschappen en sociëteiten, die welken naam zij ook dragen, eenen geus aan bet hoold hebben 1 3E VEU [AAR I (J !cf c» r It r I ,0 c‘ Dinsdag korts ï'l

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1883 | | pagina 1