Woensdag 26 December 1883
39 iaar
Nr 2045
De geuzen veranderen dus van kleur
k
I veel
id'
T
bier
Beslaat er in een dorp Let
Den 19 Juli 1878, bestemde M. Du
four, pastoor te Marbaix, een kapitaal
n
a
I-
r
r
i-'
zich aan de geestelijke oveihcid van
Rome; maar Let goinernemei.t van het
katholieke Helgie weigert bel geestelijk
gezag van Rome te erkennen.
Dat doet precies niet heel veel eer aan
ons klein landje.
T' I
»r
Loë, kostten de hand vati den Paus
Iedereen sprak met lof van bet deftig
en levens vriendelijk ouihaal van zijn
Heiligheid.
Daarna deed de kroonprins een be
zoek bij den kardinaal Jacobini, secre
taris van den Slaat. Vijftien minuien
bleven zij bijeen, zonder getuigen, lïtn-
delijk bezocnt de prins de kunstschat
ten van bet Valtkaae.
er van
l te
en Lij staat maar 47 fr. toe voor
De Geuzen in den buiten.
Er beslaat in het dierenrijk een beest
je genaamd camcleon of weerschijn -
hagedis. Dit beestje neemt alle soorten
van kleuren aan, volgens de plaats- of
tijdsomstandigheden waar het zich in
bevindt. Om die reden wierd de camc
leon ten alle tijde aanzien als het zinne
beeld der schijnheiligen of huichelaars;
om diezelfde reden is het heden
daags T zinnebeeld geworden van de
liberalen of geuzen; zij ook immers
veranderen van loon en kleur volgens
den kring waarin zij zijn.
In stad spuwen de geuzen vuur en
vlam tegen Kerk en priester. De katho-
Al de dagbladen tol de republiekein-
sche Siècle, de Hépublique [lanpaise en
andere toe, zijn het eens om te beslati-
gen dat dit bezoek eene allergrootste
gelteut tenis is.
Immers Duitschland heeft langen tijd
de Kerk veivolgd. dal weet iedereen.
De priester werd in Pruisen vervolgd,
de bisschoppen verbannen of gevangen,
de onderwijzingen van den Paus iu den
wind geslagen. Die pruisiselie kerkver
volging noemde men den Kulturkampf.
ue grijze duitsche keizer on zijn ge
trouwe kanselier von Bismarck hebben
ten lange laatste ondervonden dal zij in
den snijd legen de eeuwenoude Kerk
zouden overwonnen worden; zij zijn
gewaar geworden dat het niel genoeg
is om de Kerk te ovei winnen van de
pi ie? Iers te plagen en de kerken te
sluiten. Hoe meer zij in dien weg voor
uitgingen, boe meer ook de duitsche 1
I
meer men de geestelijken vernederde
hoe booger de roede socialisten-parlij
hel booid opstak.
Het hoi van Pruisen heeft eenen om
mekeer gemaakt; hei beeft bij tijd een
einde gesteld aan de keikvervolging;
het heelt de bisschoppen in hun ambt
beisleld en leeds sedert eenigen tijd
verzekeide men dal er eene overeen
komst bestond tussebeu Berlijn en Rome
om een einde te stellen aan de vijande
lijkheden lusschcn liet pruisiscli gou
vernement en du roomsch katholieke
geestelijkheid.
Alles duidde aan dal zulks de waar
heid was, doch de officiële tijding van
deze overeenkomst was nog niel verno
men. Heden valt er niet meer aan te twij
felen. De duitsche kroonprins heeft een
geboot bij den Paus gevraagd en z ch
voor den stoel vati den stadhouder van
Christus aangeboden en hem de hand
gedrukt.
Dil is voor iedereen het einde en de
doodslag der kerk vet volging.
Hoe verschtllig is deze handelwijze
met die der Belgische minisleis. Het
Maar laat diezelfde geuzen naar den
builen komen, op die dorpen waar
schier niet dan katholieke boeren ge
vonden worden; daar veranderen zij
van kleur; zij zullen er des noods de
leliewitte of de witgeele pauselijke vlag
uitsteken; zij zullen er, vooral in den
kiezingtijd, mei den paternoster in de
band en het boek onder den arm naar
i de kerk loopen. Zij handelen alzoo uil
tactiek, gelijk de Etoile Beige zegt, om
dat zij anders geen grond zouden vin
den om hun kwaad zaad uit te strooien
en te doen kiemen.
Onze doipgeuzen wachten zich door
gaans opentlijk, tegen de papen te bul
deren en rechtstreeks den Godsdienst
I te bestrijden. Ten hoogste veroorloven
I zii zich on nem» hmlpitm wii»» «n >r>
I
troon aait T wankelen geraakte; en hoe j
nut wie zij moeten bandelen en leven.
Dn is ook hunne gedragslijn voor
hunne kringen. In de steden duiit
men aan deze kringen bunnen echten
naam geven; men noemt ze liberale as
sociatie of geuzen bond. Maar op onze
dorpen zullen zij zulke kringen onder
dergelijke benaming niel lot stand r. - -
brengen; zij welen dat zulke kleur ol rende goederen haar door M. J. Louven
naam alleen
brave boeren
De geuzen, eens aan het hoofd en
aan hei bistier van zulk eene maatschap
pij, zullen zich wel wachten u platuii te
gen Kerk of priester te spieken. Neen,
zij zijn daarom veel te slim; zij gaan
veel voorzichtiger te werk; zij bewerken
slillekens de leden, de slechtste het
eerst en dan de andere; zij boezemen
hun langzamerhand mistrouwen in voor
de geestelijken, en zoo worden die
goede jongens, zonder dat zij het we
ten, op den langen duur liberaal, geus
en afkeerig van de Kerk.
In dusdanige maatschappijen,
zegt een schrijver zijn muziek- en
tooneclspel enkelijk middelen en lok-
aas, het doelwit is altijd liberalen te
zij zich op eene bedekte wijze en in
eene homgvloeiende taal tegen hel
eene oi ander misbruik op te komen,
of soms ook een woordje te reppen over
eene verergerende daadzaak die men j
een priester oi kloosterling ten last
legt. Zij spreken zelfs met eenen schijn
heiligen eerbied voor de katholieke
religie en voor de goede priesters;
en op zulke zijdelingscne manier ver
nietigen zij den invloed dei Kerk in den
persoon van de geestelijkheid.
lieke godsdienst moet uilgeroeid, de
Kerk omver geworpen, de priesters
gekerkerd en gebannen worden. Boe
it ten, banning en gevang ziedaar de wa
it pens die het liberalismus moet ge
it brinken. Zoo spreken zij in hunne
vergaderingen, zoo schrijven zij in hel
meestendeel hunner gazetten. Hunne
kleur is aldaar bloed- en vuurrood, ge
lijk die van bloeddorstige en vuurspu
wende geuzen.
genoeg zou zijn om de nagelaten, onder voorwaarde van vier
af ie schrikken, j missen en 4 loven te doen voor hem en
Wal dan gedaan of uitgevonden? Zie- 1 zijne familie. Minister Bara vindt dat
i veel en I 'j
of' twee jaargetijden,
j
muziek, hetzij landbouwkundig genoot-
I1
om de echte katholieken er uil
slooien en deze ie vervangen door een
geuzenbestier. T Is bel hoold, hel be
stiert immers, welk den geest van eene
sociëteit vormt.
Na afloop van
go volg van
voorgesleld, on
i 2„_ 2
De eénige katholieken die den prins
vergezelden, waaronder generaal von
hel ander, hetzij letterkundig,
proiesianische Duitschland onderwerpt I
Dinsdag kous na den middag, Is de
pi ins, mei ganscli zijn gevolg, getrokken
uit helpaleis van bet Duilsch gezant
schap naar het Vatikaan. liet onthaal
geschiedde mei buiiengewoone plech
tigheid. Al de pauselijke waardigbeids-
bekleeders waren bij de aankomst van
den prins tegenwoordig, behalve de
kardinalen, die maar aanwezig zijn in
geval de bezoeker een vorst is die de
kroon draagt.
De prins werd ontvangen door de
ceremoniemeesters, met de Zwtiseische
en adellijke wacht, die hem naar de
Sala Clementina geleidde. Daar stonden
de beroemde pauselijke wachten in
hunne plechtige uniformen, in twee
gelederen geschaard en werd de prins
door don'|iofmeestt,r op de gebruike
lijke ph-ebtige wijze bcgioet.
In de Sula 1 dementi na begon de ei
genlijke opiocht. Vooraan gingen in
purperzijde gekleed, de pauselijke
Jiaagstoeldragers; na hen kwam de
kroonprins, vergezeld van hooggeplaat
ste geestelijken en gevolgd door ridders
in zwart spaansch kostuum. In de zalen,
door welke de stoet trok, stond.m aan
weerszijden soldaten der Zwitsersche
lijfwacht, met sierlijke hallebaardeii
uitgerust, gendarmen der gewone en
pauselijke wacht, uit edellieden be
staande, waaronder graaf I’ecci, neef
van Leo XIII.
Bij bet naderen van de kamer van
den Paus, gingen de deuren open en
Z. Heiligheid trad te voorschijn, terwijl
hij zijne hand aan den prins reikte.
Meer dan drie kwart uurs bleven zij te
zamen. De prins zou onder andere ge
zegd hebben
Op de plaats waar twee soeve
reinen zetelen die met Duitschland in
vriendschapsbetrekkingen staan, kan
ik niel komen zonder beiden te bezoe
ken.
Na afloop van het onderhoud, werd
het go volg van den prins aan den Paus
voorgesleld, en voor ieder van die boe
ren had Leo XIII een minzaam woord.
een
hetzij
schap, dan werken zij ondei de hand
le I om eene studiebeurs te slichten, waar
van het vergevingsreclil moest toeko-
aan zijn naasten bloedverwant en aan
den lieer pastoor van Steenkcrque (Ile-
negauw). Hij besprak daarenboven dat
hel geld zal gestort worden in de kas
van hel seminarie of wel in die van het
bisdom, waar het best zou kunnen be
waard worden in dezen lijd van plager-
nij. Hij gaf ook eene som van 500
Ir. en eene andere van 150 fr. voor eene
zielemis ie Steenkerque on eeiie lezende
mis te Ragnics.
Die goede priester meende dat in
dezen lijd van plagernij (de géuzerij
was juist aan bet bewind gekomen) zijn
laatste wil zou geëerbiedigd worden.
Hij bedroog zich. Het kapitaal van de
studiebeurs is aan de provinciale com
missie der studiebeurzen van Ilene-
gauw gegeven en de 150 fr. voor eene
mis le Ragniesgescherréwêgd
Ziel daar hoe ons geuzeiiminislerie
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annonccn 20 centimen per regel. De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen'voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘t buitenland worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkantooren.
De kroonprins van Pruisen
in het Vatikaan.
De toekomstige keizer van Duitsch-
land, prins Frederik-Willem, heeft den
23 November laatst een bezoek gedaan
aan den komng van Spanje en bij zijne
terugreis naar Duitschland is de duitsche
prins naar Italië getrokken. Maandag na
middag is hij te Rome toegekomen. Na
bij den korting Humbert ontvangen te
zijn geweest, heeft hij een bezoek afge
legd bij den Paus in bel Vatikaan.
Dit laatste bezoek is wellicht de
grootste diplomatische gebeurtenis van
bet jaar, en waaraan de geschiedenis
de grootste beteekenis zal toekennen.
Men weel dal prins Bismarck, in hel
heetste van den Kulturkampf ot kerk
vervolging, in volle Kamers duitde uit
roeper) Wij zullen niet naar Ganossa
gaan hetgeen zoowel beleekende
als Wij willen meiden Paus geenen
vrede sluiten.
Sedert dien is er reeds veel water
door dc Nieuportvaarl naar de zee at-
geloopen, en wal prins Bismarck dan
voor zeer zeker staande biel niel le zul
len doen, is nu een voltrokken leit. lm-'
mers het bezoek van l ie ierik-Willem
aan Leo Xlll bcleekvut «lat nel duitsche
keizerrijk wil afstand dlmli iau zijne
kerkvervolging en dat M Bismarck ge
negen is met den Paus eene overeen
komst te eluitén.
Testament-verbrekingen
M. Hencbenne, oud pastoor van Re
tinue, had bij testament aan de kerkfa
briek dezer gemeente 4000 fr. nagela
ten, om jaarlijks en eeuwigdurend 24
missen le doen celebieeren en twee
maal ’s jaars aan te kondigen op den
predikstoel. Voor elke mis moest be aald
worden 4 Ir., te zamen 40 fr. aan de
kerkfabriek van St. Remy gaf' hij 600
fr. voor een jaargetijde en aan den
disch, 600 fr. waarvan de intresten
moesten uiigedeeld worden aan de be-
i hoefiigen die het jaargetijde bijwoon-
1 den.
Minister Bara heefl dit testament het
onderste boven gekeerd de pastoor
zegt in de kerk van Bctinne zullen 24
missen gedaan worden; neen, zegt de
minister er zijn in die kerk reeds te
volgens de denkwijze der menschee veel missen, édqp aan 5 fr. is genoeg,
en hij doet den koning een besluit in
dien zin teekenen.
De kerkfabriek van St. Remy, in
plaats van 600 fr. krijgt maar 15 fr.
voor een jaargetijde.
Een ander besluit ontneemt aan de
i kerk van Henri-Ghapelle al de onroe-
werven en voor de worsteling te be-
reiden.
Niel één mensch, hoe goed hij
ook moge wezen; die het ongeluk
heeft deel te blijven maken van zulk
eene sociëteit, zal ontsnappen aan den
bedervenden geuzengeest, aan de
ongodsdienstige gevoelens die bun
oppeihoofd bezielen.
Het is de historie van den rotten ap
pel, die na verloopen van zekeren lijd,
eene gansebe mand allerschoonste en
allerbeste vruchten doel rot worden ge
lijk hij is.
Dus opgepast en op uwe hoede, gij
vooral, goede brave dorpelingen, die
echt katholiek zijlen wil blijven! Op
uwe hoede voor de schijnheilige dorps-
geuzen en ofiicieele schoolvossen! Op
uwe hoede voor genootschappen en
sociëteiten, die welken naam zij ook
dragen, eenen geus aan bet hoold
hebben
1
3E VEU
[AAR
I
(J
!cf
c»
r
It
r
I
,0 c‘
Dinsdag korts
ï'l