sa I Woensdag 12 Maart 1884 Nr 2056 40’ jaar C 4 Indien deze kloosterzuster zoo heilig, zoo weerdig, zoo werkzaam en zoo zelf opofferend is geweest, dat de liberalen zelve genoodzaakt zijn hare verdiensten te waarderen en haren lof’uit te spre ken wat moeten wij, katholieken, wal moeten zells de liberalen peizen van die liberale gazetten en tijdscbrfiten, ]lijke ziel, onzen geest, bestemd heeft. dezen beloont die het goede en het ware verrichten, ’t zij in hospitalen, ’t zij in katholieke scholen, ’t zij elders nog, wij weten ook dal die rechtveerdige God dezen noodzakelijk moei en zal straffen, die de stichters van het goede en het ware, ’t zij in de hospitalen, zij in de katholieke scholen of elders ver volgen en verbannen! Van alles wat, Men weet dat er in Juni aanstaande in vijf’ provinciën des lands kiezingen moeten plaats hebben voor de vernieu wing van de belli der Kamer van volks- veriegenwooidigers. Deze provinciën zijn Brabant, Antwerpen, West-Vlaan- deren, Namen en Luxemburg. Brabant heeft 25 volksvertegenwoor digers, waarvan 20 liberalen en 5 katho lieken (Leuven). Zekerlijk, dai zulk langdurig en standvastig zwoegen voor het gof.de, zulk ijverig en aanhoudend streven naar het wake, verheft het hert van dezen die dit goede en ware verrichten, veredelt hunnen geest en bereidt hen tot het genieten in een beter oord, der eeuwige belooning, welke de j oneindige goede God, voor onze onsterfe- die dagelijks, in alle landen, hei kloos- I Maar indien die oneindige goede God daar wat het liberalismus is Wat moet men zeggen van die partij, wal moeten de liberalen zelve peizen van hunne eigene partij Wij weten het wel, men zal misschien zeggen Deze lof uitgesproken, deze hulde bewezen aan zuster Bernardina, worden niet toegestuurd aan de non, aan de kloosterlinge als dusdanige, maar aan den persoon, aan de verdien stelijke ziekenbezorgster! Dit onder scheid mag noch kan hier niet gemaakt worden; want indien zij op 26jarigen leeftijd niet christelijk, niet katholiek geweest was, maar liberaal; indien zij niet opgevoed was geweest in cliristene scholen, in de vreeze des Heeren, in den eerbied en liefde voorde II. Kerk, maar in de onafhankelijke zedeleer van liberalismus, dal slechts ijdele en we- reldsche vrouwen om niets meer te zeggen kan opbrengen, voorzekerzou zij nooit geen gasthuisnon geworden zijn in den vollen bloei harer jonkheid De godsdienst alleen, de ware katho lieke godsdienst kan zulke zelfsopoffe- ring, zulke heldhaftige liefde voor den noodlijdenden evenmensch vóórtbren gen En nog eens de godsdienst die de drijfveer was van geheel haren handel en wandel, die haar de armen en zieken deed beschouwen als de broeders van den lijdenden Christus, die godsdienst wat doen de liberalen er mêe, hoe be handelen zij hem? Zij hebben gezworen hem uit tc roeien uil de herten der menseben en vooral der kinderen; zij willen dat het caibolicismus van de aar de verbannen zij; zij delven de putten (stijl Van Humbeeck) om hem er in te ver smachten! Ziet nog eens wal de libe rale partij is, hoe onbeschaamd, hoe goddeloos! Wat peist gij ervan, ge achte lezers en lezeressen? terleven bespotten, de kloosterlingen begekken, door de modder slepen, lasteren en uitgeven voor alles wat slecht, zedeloos en verderfelijk is Van die liberale gazetten en tijdschriften, die durven zeggen dat de kloosterlingen leegloopets zijn, onmeêdoogende men- schen, verdrukkers en uitbuiters van bet menschdom, in strijd levende met de menschelijke weerdigheid, met de belangen van hunnen evennaaste Hoe dikwijls zelfs, lacht en spot het Adverten- tie-blad niet met het kloosterleven en de kloosterlingen Wat zien wij gebeuren in alle landen, in schier alle steden waar de liberalen meester zijn De kloosterlingen worden vervolgd, dikwijls brutaal uil hun kloos ter verjaagd en op straat geworpen Hier in ons Belgie, roepen en schreeu wen de liberalen op alle loonen dat de kloosterlingen dieven zijn, en men be reidt reeds eene wel volgens welke goddelooze en kerk- en kloosterhaten- de mannen een onderzoek zullen gaan doen in die kloosters, en nederige, verdienstelijke en eerbiedweerdige kloosterzusters gelijk zuster Bernardina zullen gaan plagen en verdrukken, en misschien schandig builenjagen-■ Ziet dochtertjes, voor neefjes en nichtjes, die hun zoo nauw aan het hertc liggen. Ja, het eigene belang verdiingl tegen woordig al te dikwijls het algemeen be lang; mannen die de belangen des lands boven hunne eigen belangen weten te zetten, zijn thans in de geuzenpartij zoo zeldzaam geworden als witte raven en dit is niet te verwonderen, aangezien de geuzen geenen anderen god en gods dienst erkennen dan hunne beurs. O! die dierbare beurs! Die god is hei, dien zij dag en nacht aanbidden; die godsdienst is het, aan welken zij met hert en ziel zijn verkleefd; op dien altaar is het dat zij het bloed hunner arme broeders, ja desnoods hunne vrienden en hun vaderland ten offer brengen. Lezers, zoekt bij de geuzen niet een van die daden van liefdadigheid en zelf opoffering, die alleen uit het christen gevoel en de godsdienstige overtuigin gen knnnen ontspruiten want zij heb ben geen snder gevoel, zij kennen geene andere overtuiging dan die van het ei gen belang of beurze, Neen, neen, zij zullen niet meer ant woorden, i is te gevaarlijk Werken en dwingen en broodrooven in ’l duikertje, nichtjes en kozijntjes en politieke sla ven bevoordeoligcn (lat is veef zekerder en veel voorzichtiger gehandeld! Al de schrijvers van ’t Advertentie-blad zijn van booger hand verplicht te zwijgen; de gemeenlekasse is immers ledig, en er komt niet te zeere nieuw zaad in ’t bakje en ’t is beter daarover te zwijgen in t publiek, in de gazetten Bij gebrek aan taal of teeken van ’t Adverlentie-blad, gaan wij vandaag over tol wat anders Wij hebben woensdag laatst de dood aangekondigd van Zuster Bernardina (in de wereld Carolina Vandenberghe), medemoeder in het klooster der Gast huisnonnen, die voor de talrijke dien sten aan het lijdende menschdom bewe zen gedurende eene loopbaan van 55 jaren op 12 December 1878 met het burgerkruis van 1' klas vereerd wierd. In het Advertentie blad vinden wij de redevoering welkede heer voorzittei van het Godshuizenbestuur van Veurne op hel graf van Zuster Bernardina heeft uit gesproken. Op die redevoering zelve hebben wij schier niets te zeggen; in tegendeel, wij vinden ze geheel juist en deftig; de schooue edele hoedanigheden van die ootmoedige eerbiedwaardige kloosterlinge, hare uitstekende ver diensten worden er naar weerde ge schat en hoogst vereerd. Alleenlijk zou den wij wat dieper in de zaak gegaan hebben, en getoond hoe de christen godsdienst, de ware christen geest die haar bezielde, alleen zulke edelmoedige vrouwen kan vormen. Bij hel lezen dezer hnldebewijzing hebben wij in ons zelven eenige bemerkingen gemaakt, die wij aan onze lezers willen mede- deelen. 'k En zal voor den oogenblik niet spreken van de stichters van het goede en het ware in de katholieke scholen, die verdrukt en vervolgd zijn geweest, en nog zijn; wij hebben daar allen ge tuige van geweest in ons land, sedert vier of vijf jaren, maar wat doet men niet zelfs tegen dezen die in de hospi talen het goede en hel ware verrichten? Jaagt men in verschillige steden van Frankrijk de gasthuisnonnen niet buiten om ze te vervangen door wereldlijke bezorgsters, die de zieken maar half oppassen en dikwijls aan hen zelven overlaten? Heeft een gemeenteraadslid van Gent niet over eenigen lijd uitge vallen tegen de nonnen, die het goede en het ware stichten in ’l hospitaal, en wilde hij ze niet uit het gasthuis ver bannen? En verledene week nog heeft men te Molenbeek, bij Brussel, niet gezeid dal de nonnen niet weerdig en niet zelsopofferend genoeg waren om het hospitaal te bedienen? Wacht maar, moet het liberalismus voort mees ter worden, na de onderwijzende kloos terlingen, zal het de beurt worden van de gasthuisnonnen, die overal zullen buiten gezel worden; men durft dit plan hier in Belgie noch niet uitwerken, omdat het te veel opspraak zou lijden bij het volk, maar dat progres zal komen! Wij geloven dat de heer voorzitter geheel rechtzinnig is geweest in zijne redevoering, dat hij alleenlijk voor doel heeft gehad de ware en wezentlijke ver diensten te doen uitschijnen van die «ne derige, verdienstelijke en eerbiedwaardige gasthuisnon, en geenszins parade heeft willen maken voor het publiek; maar hij moet bekennen dat zijne handelwijze en zijne woorden in deze omstandigheid grootelijks verschillen van hetgeen wij door de liberalen in’t algemeen, dik wijls tegen de kloosterlingen zien ver richten en uitbazuinen. Die redevoering nu onpartijdig be oordeeld en daargelaten, wij kunnen niet nalaten te zeggen, dat er, onder ander opzicht, en ter gelegenheid van die begraving nog al wel liberale co- medie is gespeeld geweest, gelijk het zelf een liberaal opentlijk heeft bekend en dat zeker al om te loonen dat zij le gen de religie niet en zijn 't Gaat alzoo, dikwijls, in zulke omstandigheden, de duivels zouden de kruissén oploopen en die nooit de kerke van binnen zien Philophotos. Eigen Belang. Tegenwoordig houdt men niet op te zeggen dal de maatschappij ziek is en dat er een reddingsmiddel moet gevon den worden. Doch de geneesheer, wil hij zijnen zieke de gezondheid wedergeven, moet eerst onderzoeken var. welke kwaal deze is aangetast; anders kan hij geene be hoorlijke geneesmiddelen voorschrij ven. Welnu, welke is de ziekte die onze hedendaagsche maatschappij in al bate leden verlamt en haar met de dood be dreigt Om van geene andere te spreken, zullen wij slechts melding maken van bet eigen belang, die geheime krankheid die hel maatschappelijk lichaam met krachteloosheid slaat en doel uitieereii. Om zich daarvan te overtuigen, heeft men maar de oogen te openen. Waarom groeit het geial arme men- schon aanhoudend aan? Waarom wordt de ellende van dag tot dag groot» r? Vraagt de Zondagbode, en bij antwOOidi: Omdat de t ijken en de zoogezegde Staatsmannen zich alleen met hunne eigene belangen bezig houden en zich weinig of niet bekommeren met hel lot hunner arme broeders. Hun fortuin en dat hunner kinderen altoos vermeerde ren dal is het eenige doel welk zij tta- jagen en welk zij willen bekomen, kost wat kost. Of hunne geburen en landgenooten te eten en te drinken hebben, dn be kommert hen geenszins. Van daar de kwaal die men pauperism™ noemt; en dewijl men niel wil weten van den godsdienst, hel eenige geneesmiddel in staal om deze kwaal te genezen, verer gert het kwaad voortdurend, zet zich voort met tasse schreden, tol dat het den schrikkelijken en alles verslinden den kanker voortbrengt van het tocialis- mus. En dal is waar. Niet alleen is de arme klas het slachtoffer van hel eigen be lang. maar ook de burgers, boeren en nceringdoeners. Waarom immers zit het land zoo diep in schulden? Waarom spreekt men van schier niel anders meer dan van verhooging van lasten? Wel, de geuzen, die nu omtrent zes jaren aan hét roer zijn, hebben de belangen des lands vergeten en hebben al te veel ge zorgd voor hunne eigene belangen en die van hunne parüjgenooten. Hel is een bewezene zaak zoo er een te kort in de staatskas is, dan is hel alleen omdat de geuzen het geld des lands <i.-!‘. i«-ri gefnuikt om hunne familien en hunne partij le begunstigen; om hunne ■I eiiuren, vooral de uielsdoende school vossen, vet te mesten. Om u daar een staaltje van le geven, zullen wij zeggen, dat, volgens bereke ning, de familie Bara jaarlijks aan de staatskas het rond sommetje van 60,000 franken kost. De geuzen zitten aan de schotel; zij eten, zij eten maar op; hunne leuze luidt alles voor ons, niets voor anderen of liever Alles voor ons wat anderen betalen! De geuzerij was overal en ten allen tijde de partij van eigen belang. Waar om zien wij nog heden zoo dikwijls in de Kamers en zelfs in de gemeentebe sturen, de gekozenen des volks stem men tegen de belangen des volks en tegen hun eigen geweten? Zij zijn bevreesd, itidien zij anders handelen, de vriendschap te verliezen van hel gou vernement en alzoo geene vette plaats- ken meer te bekomen voor zoontjes en Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs^ 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen} en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalenastraat, 46, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Poslkantooren. t i I - - c "-ï^<~iTT~ -- Beginnen hunne arms Zoodanig tc rekken Dat ze ons Lieven Heer Uit den hemel zoün trekken I

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1884 | | pagina 1