r I N' 2094 40° jaar i Plaat gel Sjk. j Woensdag I Kerk, XI I l i i Woensdag 3 December 1884 i weten dat hel volk met deze in zijnen schik zal zijn. 2óo heef t de liberale gemeenteraad van Gent in al zijne scholen hel godsdien stig onderwijs ingevoerd en de priesters uitgenoodigd er de godsdienstlessen te geven. Hunne aanrandingen tegen de nieuwe wet waren dus maar comedie. en moesten enkel dienen om het katholiek ministerie bij het volk hatelijk te maken. Zoo zullen wij langzamerhand de hevigste vijanden der schoolwet van 1884, de eene voor, de andere na, hunnen steert zien in trekken; en zoo zal ook welhaast, dank aan het katholiek ministerie, de rust en de vre de heerschen, waar vroeger, onder de on gelukswet van 1879, hel volk door de droe vigste twisten verdeeld .was. Woensdag was de zitting tamelijk woelig. MM. Frère en Bata hebben zich uitgelaten in (‘enen stortvloed van scheldwoorden legen het ministerie en bijzonderlijk tegen M. Beernaert die, volgons tien, zou moeten verklaren dal hij bet is en niet de koning die MM. Woeste en Jacobs beeft afgedankt en daaidoor M Malou verplicht insgelijks zijn ontslag te geven. MM. Cornesse, Beernaert en Malou hebben de lasteringen der liberale spre kers totaal afgebroken. De eerste deed uitschijnen dat de liberale partij, wettig overwonnen, den oproer en de onwet tige bewegingen gebruikt als middelen om weer aan 'l bewind te komen. M. Beernaert heelt aangetoond dat M. Dolez, in 1871. de ministerieele ver antwoordelijkheid op dezelfde wijze verstond, gelijk zij thans door het mi nislerie en de rechterzij verslaan wordt. M, Malou heeft op zijne beurt nieuwe uitleggingen gegeven over de grond wettelijke kwestie, welke, ondanks het geroep van M. Frère, een einde aan de beraadslaging hebben gesteld en waar na de Kamer hel volgende dagorde, voorgesteid door M. Cornesse aange naam «De Kamer, de uitleggingen van het gouvernement goedkeurende, gaat over tol de dagorde. Na de ongehoorde zagerij van de ge vallen ministers, is M. Bouvier, in de zitting van Donderdag, opgekomen met zijne aangekondigde ondervraging over de uitvoering der schoolwet,' en heeft oene opsomming gedaan van ingebeel de grieven, welke volgens de hberalc gazellen, tegen de schoolwet bestaan, voornamelijk in ’l belang der oflicielé onderwijzers. Buiten zijne gewoonte is bij min of meer er in gelukt betamolijk te zijn. Na hem heeft M. Pirmez hel gouver nement maatregels van uitvoering aan geraden, welke gansch in strijd zijn met den geest der wei. Onder andere zou hij eene wel willen, waarbij al de scholen die 20 leerlingen bevallen, zouden be houden blijven. Hij meende alzoo een middel te vinden om de beide partijen met elkander te verzoenen, doch M. Ja cobs heeft deze voorstelling als strijdig met de princiepen der wet bestreden. Deze princiepen gesteund zijnde op de gemeente-vrijheid en den wil der huis vaders, spreekt het van zelfs dat het gouvernement de hand niet kan leenen aan een stelsel, dal den Staal opnieuw opperste rechter zou maken over de noodwendigheden en de verplichtingen van het lager onderwijs. De kopstukken der liberale partij schijnen een stelsel aangenomen te hébben om alle nuttige besprekingen in de Kamer te beletten. Sedert de ope ning van den zittijd duurt de zagerij der ondervragingen gedurig voort en z.n s'aai rog niet te eindigen. Eerst was lift M. Fiére, dan Bouvier, vervolgens komt M. Oswald De Kerchove voor de pinnen mei eene kwestie van gendar men in btirgerskleeren, eh in de zitting van Vrijdag heeft M. Bockstael aange- kondigd dal hij zal zagen over de na tionale réservé. M. De Sadeleer heeft doen opmerken tint het land die politieke seliurinulse- I tuigen moede is en daler eidelijk moet aan de zaken van hel land gedacht en gewerkt worden. In eene uitmuntende redevoeting beeft bij met feiten en cijfers de onge rijmdheden bewezen van de liberale klachten over hel lol der.... arme on derwijzers. Ik vrees maar een dingen, zegde de vertegenwoordiger van Aalst, dal is dat al de andere bedienden jaloersch zullen zijn van de gunsten aan de on derwijzers loegestaan. Vervolgens herinnerde hij dat M. Olin, toen hij mi nister was, honderden arme bareel- wachters; meest al vaders des huis- gezins, na 25 of 30 jaar dienst, met vrouw en kinders op straat heeft gezet, zonder hun eenen cem te geven. Ik zelf, zegde hij, beu het die hen hier verdedigd en verkregen heb dat hun een wachtgeld toegestaan werd van 82 frank, eens gegeven. M. Roltn riep daarop uil Dat zijn maar werklieden De werkende klas kan aan dien uit roep zien hoe de liberale partij zich om het lot van den werkman bekommert. M. Ttionissen heeft vervolgens, in antwoord aan M. Pirmez, geweigerd den geest der schoolwet le vernietigen mei er veranderingen in liberalen zin aan toe te biengen. En daarna hebben MM. llouzcau en Bolin weer begonnen zagen over de schoolwet. Hunne vij gen na Paschen kunnen dus ter zijde gelaten worden. BJe School wet. Nooit is eene wel in ons land met meer razernij aangevallen geweest dan de nieuwe .-choolwcl door de liberalen. Volgens hen. ging het onderwijs inde handen vallen van Broeders en nonnen, de vrijheid van gewe ten ging miskend worden, en hel vaderland zou welhaast in de onwetendheid gedom peld zijn. En wat gebeurt er? Die zelfde liberalen die eerst zoo tegen de wet opspccldeu. zijn de eerste om ze toe te p ssen, omdat zij wel Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimcn per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. - Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr H> cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ‘t buitenland .worden ontvangen dooi het Office oe I uBijciiè, Magdalenastraat, 46, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgeyer, Zwarte Nonnepstraat, 4, te Veurne, en in de Poslkantooren. Politieke beraadslaging in de Kamer. I M. Bara heeft Dinsdag de redevoe ring voortgezet welke hij den vrijdag te voren begonnen had. Hij stelde zich als de verdediger aan van den burgemees ter van Brussel, die, volgens M. Bara, den 7 September zeer goed en nauw keurig zijnen plicht heeft gekweten met alle voorzorgmaalregels te nemen, en ’l is al geen waar dat die hinderlaag van te voren bereid was. Zou ze wel? Vervolgens randde bij de schoolwet aan, verklaarde dal het liberaal straatrumoer zal voortduren zoolang die wet bestaat. Eimlelijkvicl hij uil opM. Tbonissen, dat alles met eenen stortvloed van schimp woorden en geweldige uitdrukkingen. M. Cornesse heeft te recht de hevig heid en de onbeschoftheid van M. Bara gebrandmerkt, en, één voor één, de drogredenen van MM. Fiére cu Bara wenrlegd, aangaande de verantwoorde lijkheid van het miuisteiie en de onver antwoordelijkheid des konings. Hij beeft nog aan M. Bara rekening ge vraagd van zijn onderhoud met den tu ning, waarop de kweekeling der Dour- nijkscbe kaïiunnikken spottend ant woordde dal bij Z. M. niets had aange raden. maar dal hij aan den koning had gezegd Jai de schoolwel eene eerlóoze, 1 gevloekte wei was, dal de liberale op roer niet zou ophouden zoolang die wet in voege was. en dat bet ontslag van livee ministers niet voldoende zou ge woest zijn om A.-/ lanit (V) te berliii-eri. Hel miuistei ie moest weg, en gij m de laats, t iep M. Coomans Item te leclit toe. Klimmen.... moeieltfk, Dalen.... gemakkelijk. Zal nog al beierenDe geuzen schrijvers van 't Vuilblek viagen ons nu uitleg over de tien geboden 'Gods! 't Is geheel eenvoudig, geuzen; gaat 's zon dags naar de misse, en men zal u daar uitleg geven op tijd en slond; maar, ’t is waar, gij kent het derde gebod niet ‘meer Viert de heiligdagen al le ga- der, en, bijgevolg, gij gaat de kerk voorbij, als ’t zondag is! Hewel, om u uil den slag te trekken. Ik weet nog iets gaat eenen oflicieelen catechismus leenen bij de mamzels, en vraagt daar uitleg De geuzen vragen er bij, indien in onze partfi geen mannen gevonden wordën die de tien geboden Gods niet naleven gelijk het behoort, en waarom wij zulke mannen over, boord niet werpen! Wij antwoorden Mannen zonder zeden heb ben in onze partij niet den minsten in vloed noch eenig gezag, terwijl men mag zeggen van uwe partij Maar weinig geuzen treil men aan Die proper in hun schoenen gaan! Gaat van de eene stad van Belgie naar de andere, onderzoekt hei leven van de leiders, van de koppen der geu zenpartij, en meest altijd zult gij niet anders vinden dan zedelijke verrotting. Zedeloosheid is de oorzaak of bet ge volg van het liberalismus. Wij kennen er veel in Veurne die opentlijk ol gedo keu liberaal geworden zijn door de ze deloosheid Van eenigen zouden wij den dag kunnen noemen, de gelegenheid en de plaats van hunne bekeering tot hel liberalismus. De katholieke Gods dienstverband! de zedeloosheid, hel li beralismus leidt natuurlijk en noodzake lijk tot de slechte zedenOm goede katholiek te zijn en te blijven en de tien geboden ie onderhouden, men moei worstelen en klimmen, ’t geen al- lijd moeielijk is; om liberaal te worden, men moet maar dalen en zich laten rol len, en dat is geheel gemakkelijk! Nog van de mislukte waschte. De geuzen kunnen het niet opkrop- pen, dat zij zoo jammerlijk bedrogen zijn geweest wegens den uitslag der stemming van Phiiippeville, en, om hen te troosten, schrijven zij in bet Adver- -eens 't is wel twintig jaar geleden al- wegens de benoe- burgeméester. Wij _t meer zeggen en hun dien troost laten, ware hei niet dat J:‘ J nog eens de gelegenheid le baal Gevangen in.’t net. Sedert eenige weken spreken wij van kiesrecht en kiezerslijsten, en wij heb ben de zaken toch zoo verre gebracht dal de geuzen, in hun Advertentie blad, hebben moeten bekennen en opentlijk verklaren dal wij gelijk hadden en waarheid spraken mei ie zeggen dat, onder anderen, de kloosterlingen en de professors van ’t collegie ten onrechte door de stadhuisbazen van de kiezers- lijste geschrabl zijn! In ons voorgaande nummer hebben wij in deze zaak de partijdigheid en het onrecht onzer liberale burgervaders doen uitschijnen alsook de slimheid van lumen de luinine, die reklamalien opzendt naar beroepshof van Gent, en natuurlijk dat staat de geuzen niet aan! In hun Vuilblek trachten zij de zaken te bewim pelen; zij trachten le ontsnappen aan de gevolgtrekking uit hunne bekentenis! Maar gij zult niet ontsnappen, al krul- det gij gelijk palingen! Antwoordt dan, geuzen, als gij kunt en zonder omwegen Kunt gij houden staan dal de liberale i stadsraad niet partijdig en onrechtveer- djg gehandeld heeft, met kiezers van de lijsten te schrabben die, volgens uwe eigene bekentenis, recht hadden van tr op te staan? En bijgevolg, ten tweede, als deze kiezers hun recht eischen, is het en eene tegenreklaraatie in te dienen? Daar is geheel de kwestie, en gij zit in ’t net en blijft er i.. Er is dan hier geen kwestie van te vragen of een liberaal nooit mag rekla- meeren legen allerhande kloosterge- broed, er is geen kwestie van te we len indien het meer toegelaten is aan de katholieken van te teklameeren tegen de officieren van het leger; neen, neen! dat zijn bier .de uitvluchtsels die, in dien gij het wilt, wij ook eens zullen bespreken; maar voor nu, wij viagen dal de geuzen zouden trachten te ant woorden aan de hier bovengestelde vraag! Doen zij liet niet, zij vluchten voor de vlage, en doen zij het, zij zitten nog dieper in ’t net! Komt dan niet uil meluwe rood bruine rosie of zwaïte kloosterlingen. ’t zijn klaps in den I 1,berale üe-'Jne,1! wind en geen redens of bewijzeni v*‘ En <i propos, mannen van de vrijmet- i m ben zeker willen han- sclaarslogie, moortelbroeders van Veur- l'111£e 1 e. ^oce 00ze ne, van welk kolettr is uw kostuimije.' uw pelerinlje o.] uv pooi schootje, - ',;ij naar Gent et -o Biussal in <1. t, le krochten, ie midden allerlei belactic- j lijke ceremoniën, uwe oproerige hei- sche plannen gaat smeden tegen gods dienst, Kerk, overheid en samenle ving? te slaan? En bijgevolg, ten tweede, als geene nieuwe onrechtveerdigheid dwaasheid te zelfder tijde, van -- >.-> j jat de katholieken ook doet watgij wilt, I _.t is wel lwinlj jaav geled6r, C1 in‘ I zoo gevaren hebben, I miug van eenen 1 zouden daarop niet I - die propere(1) schrtjvelaars gelegenheid te baal nemen om hunne eigen wisje-wasjemaniertjes toe te schrij ven aan priesters en kloosterlingen. Daaruit kunnen wij verstaan dal zij op 18 november niet alleenlijk gejubeld en gezongen hebben, reeds champagne en eenen souper hadden gecomman deerd; maar zelfs dat er eenige bunnen hoed zouden verloren hebben van te diep in ’i glas le kijken cn andere eenen kus hebben gaan halen bij Onze Veurnesche wijstergaaien en I delen gel'ijk de goddelooze - van de Brusselse u 'in vejledene week in gre i »r- gam tien z:i 'ire dé onzutie ’.ijk; i i.der religie, maarzij zon- I gen mei eene aandoening die de lage driften van bun onedel bene verried I I DE VEURNAAR ...w ..H.. .w... IE Femmes, t^pdez vos lèvrss aux taisers Chacun a-l-il son verre tt sa Tram wr.se I enz.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1884 | | pagina 1