a
I
Woensdag 18 Februari 1885
4i' jaar
VASTENBULLE.
eau
Beginnen wij met ons zelven. 's Mor-
het christelijk j een gebed
<Jie gelukkige ouders niet, om rondom
Heer, almachtige God, die
t aan-
Bisschop van Brugge,
de geestelijkheid en de geloovigen van
ons bisdom, zaligheid en zegen.
kerkelijke begraving geweigerd te wor
den.
Eindelijk Z, L. B.. een christen, zij
nen naam weerdig, die zijnen dag beek
begonnen met zich te koeren tot God,
.zal dien niet eindigen zonder zijn ge
dacht te richten naar Hem die ons het
leven en alle goed heeft geschonken,
zonder Hem te danken voor de ontvan-
gene gunsten, Hem vergiffenis te vra
gen voor het bedreven kwaad en de
voorspraak der Allerheiligste Maagd,
der Engelen en der heiligen, zijne be
scherming te verzoeken over den nacht
die gaat volgen. Wij spreken van het
onze ondernemingen van
Dit l»l.td verschijnt den Woensdag, onnaiddelijk na d« graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 een lira en per regel. De groote letter'
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels,'enz. 20 fr. het 100.
De Annonce» voor iielgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdgienastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drnkker-uiigever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkanlooren.
bedrijf van liet leven der christenen.
Is^een ménseb op zijn eigen gehou
den deze bewijzen te geven van zijn ge
loof, de huisgezinnen, van hunnen kant,,
en de gansche samenleving, door God
gemaakt en door God bewaard, en door
bel christendom herschapen, moeten
ook ten klaren dage de roemrijke tee-
kens van hunnen oorsprong laten blij
ken.
In alle christelijke wooning, hoe ge
ring zij moge wezen, is de plaats van
eer voor het aanbiddelijk toeken onzer
verlossing. Ons huis, door het kruis
overlommerd, mag geen toegang geven
aan oneerbare prenten, aan goddelooze
of verdervende dagbladeren, inderdaad,
wat mag er gemeens zijn tusschen Jesus-
Christus en Belial? gelijk de apostel
schrijft (2 Cor. VI. 15).
Wat verders een christen huisgezin
kenmerkt, is de eerbied en vertrouwen
welk welk de kinders aan vader en
moeder geven. Natuurlijk moet het zoo
wezen de ouders gebieden met wijs
heid en liefde, gelijk hei geloof hen
ken zegen af.
Voor zooveel als onze slaat en bezig-
1 van
dagelijks naar do misse te gaan. Wat al
gunsten, zelfs voor bet tijdelijke, zal
God niel storten over den christen die
deze heilige gewoonte trouw blijft
Noch verzuimenis, i
opzicht weze ons ooit eenc reden om de
gebeden voor en na eten achter te la-
ten, of te kort te blijven aan de wet van
vasten en vleeschderven. ünze getrou-
wighéid in die punten is de maat, van
onze godsdienstige overtuiging, en te-
vens ook van onze vroomheid van in
borst.
Indien wij het echte christen gevoel
hchben, altijd en overal zullen wij bet
spreken en lezen vermijden dal met
godsdienst of zeden strijdt, en met nog
giOQtere bezorgheid die gevaarlijke ge
zelschappen en bijeenkomsten vluchten,
die op onze dagen zoo menigvuldig
zijn; maar bovenal zullen wij geene ge
meenschap willen mot die geheime ge
nootschappen door de II. Kerk zoo dik
wijls veroordeeld en aan welke men
onverschillig, I zich niet verbinden kan, zonder zijn ge-
i loof te verzaken.
Daarenboven beval het christen loven
van Zondagen en ver
plichtende Feestdagen. Laten wij,
ken van de onophoudelijke aanvullen stig zijn.
tegen het geloof, wezenlijken grond van
hare bedienaren; zonder wijdloopig te over alles wat ons hef is den goddelij-
allen ken zegen af.
Zeer lieve Broeders!
Onder de vermaningen welke wij, tol
kwijting der plichten van ons ambt, in
den loop various bisschoppelijk bestuur,
o gegeven hebben, degene welke wij ter
gelegenheid van der. heiligen vastentijd,
aan uwe g
jare komen voorhouden, komi voorzeker
;ls vuuc uci" iieiiZuuuiSiC vil OC Cv.atlg
rijkste voor. Wij willen spreken van het
behouden onder u en 1
die het maken willen (Ps. CXXXI. 1). A
wij God miskennen en de plichten v
een christen leven verzuimen, is hét'
recht dat God op zijne beurt ons ook
verlate.
Echter, Z. L. B., is ons geluk hier
op aarde het bijzonderste niet dat wij
bedoelen moeten. Met rasse schreden
gaan wij allen naar de eeuwigheid, en
die eeuwigheid zal, naar onze keus on
eindig gelukkig of oneindig ongeluk
kig wezen. Welaan dan, Z. L. B.,
spreekt gij zelven Welk een leven
geleidt er ten hemel? Wij zeggen het
luidop en uw geweten spreekt dezelfde
getuigenis het christen leven en geen
ander.
Wij manen uwe Herders en u allen
ook, opdat gij de gewichtige over
denkingen die Wij u komen voor te.
houden dikwijls zoudet overpeinzeti
gedurende den heiligen Vastentijd die
aanstaande is.
Maandag is M. Van Oulryve d’Ydevvaile.
met 601 stemmen, tot senator van Iloussv-
lacre gekozen.
SPlantselIjb.
Maar dulü! Wel! wel! ’k en bob het
van mijn leven gezien of’ gehoord! Ge
heel hun Vuil blek vul, opgepropt van,...
van wal zal ik zeggenNu, zij spu
wen vuur en vlamme, links en rechts,
voor en achter.... ’t is een oprecht vuur
werk Hoe verre toch de kleingeestig?
kinderachtigheid groote menschen 'ka::
brengen! Burgers van Veurne, die al
ler, buiten eenige ijzerbijters die
Lachten ’t gordijntje keeken op dc
been waart en blijgeestig de snatert
doorwandeldet en getuigdet dal nog
nooit zulk een sloet te Veurne was ge
zien geweest; menschen van ’i omlig
gende die, bij duizenden opgekomea
waart, en hoogst voldaan naar huis zijt
vprtrokken, gij moogt zeggen wat gij
wilt, maar gij hebt niets gezienGij heb*
schoon spreken van de prachtige poor
ten, van de versierde en bevlagde stra
ten van den treffelijken en statigen
stoet, van blijgeestigheid en levendig
heid onder het volk, bijzonderlijk bij de
intrede op bet Stalieplein en op her
stadhuis, van het luisterrijk vuurwerk.,
enz., gij moet daarvan zwijgen ‘t is her
Advertentieblad, dat hel u verbiedt, en,
gij moet gehoorzamen, of het zal u uit-,
schelden en uiigeven voor domooren.
bolterikken die geen wit uit zwart ert
kent!
En inderdaad, geachte lezers, is er
nog een onder u, die zou durven staan
de houden dat de feeste allerschoonst
en allerprachtigst was, als van een an
deren kant de ijzerbijters van hét Ad
vertentieblad, 'die nooit en liegen of be
driegen, zonder vrees van uitgelachen te
worden, durven schrijven dat de feeste
eene overgroote fiasco geweest is,
droevig, treurig, onbeduidend, pijn
lijk om zien voor de liberale
ijzerbijters 'k geloof bet dat de
katholieken nu overtuigd zijn van büane
machteloosheid, en eindelijk, dat.
zij eene wave begraving was!
'k Kan nog verstaan dat de geuzen
liegen zij doen trouwens nooit au
ders alswanneer zij zeker zijn dat
hunne leugens niet zullen achter!add
worden; maar liegen en eebabouwetijk
liegen, als iedereen 't tegenovergestelde
van hunnen gezegden heeft béstatigd,
dat gaat waarlijk alle permissie te bo
ven
Binst dat ik schrijf, de historie komt
mij te binnen van den jongen die zei
op het doolpad zien geraken, en te
midden der wanorde en schande van
een nieuw heidendom, ellendig zien
vergaan.
Hetgeen zonneklaar te zien is bij een
naburig volk, zoo groot voordozen, zoo
ipemruchtig, door zijn geloof en zijne
godsdienstigheid, is hel droevig bewijs
dal ons vaderlijk vermaan maar .al te
zeer gegrond is.
Hand aan ’l werk dan, Z. L. B.en
moge iedereen van ons bet zijne bij-
brengen om bet christen leven te ster-
godvruciitige aandacht, dezen I ken en te hermaken, elk met zijn deel
j van invloed, met edelmoedig en krach-
;ds eene der heilzaamste en de belang- lig besluit!
rijkste voor. Wij willen spreken van het Beginnen wij met ons zelven. 's Mor-
het standvastig pens, zoohaast wakker, ons eerste werk
ontwikkelen’ te midden onzer godadieu- zij een kruis-teeken, ons eerste gedacht
slige bevolkingen, van het christelijk een gebed
jeveil i mij het begin van dezen dag laai
Op geene tijden waren de christelijke schouwen, moge uwe hand mij ondersteu-
zeden en gebruiken aan groolere en
t.:p.r
op onze huidige dagen. Zonder te spre- en werken, met uwe geboden overeenkom-
ken van de onophoudelijke aanvullen i stig zijn. (z'"_ r'"" nw
welke eene goddelooze drukpers levert gen wij aan God onze werken op en hiertoe verplicht; en de kinderen ont-
en i van God kwamen. Ook is een echt chris-
ten huisgezin steeds een gelukkig
huisgezin.
Met welke zorgvuldigheid waken
beu do heilige wet van God en de za
lige geboden der H. Kerk te doen on
derhouden? Mei voorbeelden nog meer
dan met woorden wijzende, houden zij
noch menschelijk J bet voor eene eer, zelven hunne kinde
ren naar de godsdienstige plechtig
heden te geleide::; en zoo bekomen zij
zonder moeite dat zelfs hunne volgroeide
zonen, oppassen om lot de llll. Sacra
menten te naderen; iets dai vandage
zoo noodzakelijk is, te midden de ver
leidingen eener bedorvene wereld.
Doch, waar het christen huisgezin in
al zijne schoonheid voorkomt, het is
des avonds, na wei ken en zorgen van
den dag, al de leden samenkomen om,
onder vaders beleid, het gebed te doen.
Schooner verloog is er niet; een vertoog
mag men zeggen, weerdig van God en
van Engelen en menschen (Con. IV. 9).
Ziedaar, in het korte, Z. L. B„ welke
de gebruiken en oefeningen zijn van
hel christen leven.
Dankzij God! Deze oefeningen zijn
schier overal gebleven, te lande bij
zonderlijk, in al de streken van ons
godsdienstig Bisdom. En omdat Wij
weten hoe nauw uw geestelijk eii tijde
lijk geluk met bel oefenen van het
christen leven verbonden ligt, daarom
vermatjén Wij u, daarom dringen Wij
aan ten tijde enten ontijde (2 Tim. IV. 2),
opdr.l die christetie gebruiken versterkt
mogep .worden en bij u overal mogen
herleven. .Vergelen wij nooit dat recht-
veerdig'wid cn godsvrucht een volk ver
heffen, terwijl zonde en vergetenbeid
van God de landen ongelukkig maken
(Prcó XIV. 34). Hoeveel volkeren; in
.ons gebuurte, voordozen zoo machtig
en doorluchtig die, omdat zij het chris
ten geloof verlaten of verraden heb-
.ben, zoo laag en treurig gevallen zijn
Evenzoo is hel met de huisgezinnen
cn met eiken mensch in hel bijzonder.
Builen den godsdienst is er tegen ram
pen en onheilen geene ware vertroos
ting; buiten den godsdienst, onder
vinding leert hel kan er voorspoed
wezen, doch een voorspoed van korten
duur voor de bijzonderen, korter nog
voor de huisgezinnen. Ten zij de Heer,
zoo ;de koninklijke Profeet zegt, een
avondgebed, een voornaam en plechtig .1 huls opbouwt, vruchteloos werken zij allen
'van verderf, en belaas! zij zijn op lie- i de heiligmaking
slapping van hel godsdienstig gevoél i Z. L B., aan de ketlersche sekicn de
zich voegen komen, zoo als gevaren van I eer niet dal zij boter dan wij de heilig-
gewaaud onzijdig onderwijs cn opvoe- dagen vicrcii'! H <wZ gedachtig, zegt de
werkeloosheid en Ie- Heer, dal gij den Sabatdag heilig maakt
loopep, gevaren van slechte gezel- (E.voo. XX. 8). Biecht en communie zijn
schappen en slechte lezingen, gevaren l ook een wezenlijk deel van hel christen
van hoogmoed een eerzucht bij sommi- leven, zoodanig dat onze moederde H.
gen. gevaren van wulpsche vermaken bij 1 Kerk degenen die dezen plicht niet
tnenigen; ach! dan gaat heiwerk van kwijten met de stiaffe bedreigt van de
outchrisienen spoedig voort, bel strekt
van menschen naar huizen, en dreigt dc
gar.sche samenleving te verdrukken.
Vaders en moedors die Ons hoort.
Wij smeeken u bij al wat u liefst is. sluit
toch uwe oogen niet voor dc dreigende
gevaren die uwe kinderen óimingen;
zoo gij niet waakt, zullen uwe zonen en
dochters, met de godvruchtigheid te
verliezen, eerder dan gij mceuen kunt
gelijk worden aan anderen wier onge
luk gij betreurt; zoo wij allen te zamen
niet waken, werkende omtermeest mei
raad en met daad om den christen geest
rondom ons te doen ontwaken, meer en
meer zullen wij onze opkomende jeugd
1 me- j oen en geleiden, opdat ik alle zonde ver-
nigvuldigere gevaren blootgesteld dan mijde, en dat al mijne gedachten woorden
(Off. Eccl. Ad Piumam). Dra
den ganschen I vangen de bevelen en raden als of die
aUe echte zcdeieêr. tegen dé H. Kerk en dag, en smeeken' wij over dezelve
- 1
bandelen over dien oorlog van
stond en allen aard, door de ongods
dienstigheid aatigevoerd legende hebig- j heid toelatcn, zij het ons een regel
ste oefeningen van den godsdienst en de
tioogwcerdigstu overleveringen van do
ehiistone godsvrucht, bestaan er vele
oorzaken van verslappingen verderving,
welke bel ons een plicht is u kenbaar te
maken, en die des legevaarlijker zijn,
niiidat hunne werking trager en schier
onzichtbaar voorlgaal.
Hoeveel ouders zijn er "niet die, bijna
zonder hel te welen, ten minste gedeel
telijk, in hunne liuisgeziiinen, de gods-
di»m$tigc overleveringen der vooronders
verlaten hebben? liet gelmiik van kmis-
hreld. van heilige prenten, van wijwater,
van gemeenzaam bidden, van mis fiooren,
zooveel liet behoorlijk zijn kan, lot hoe-
veire is dii in de huizen bcwaaid geble
ven? Is het gebod vnu vasten en derven
■onderhouden, gelijk voorheen, door al
len die ertoe verbonden zijn? In die lucht
vnn zondige onverschilligheid opge
groeid. zullen uwe kinderen, ongelwij-
fi’ld. niet slaande blijven op de helling
waar het voorbeeld der ouders hen ge- 1
plalitsl heeft vader was
de zoon zal goddeloos worden.
Hoe weinig er nog andere oorzaken
den menigvuldig -- met die beweenlijkii
vert
■f
Jnnnnr«-liap: l«te FUUT,
ding, gevaren van
di
■"«mmmmimiii—n,MTian—ii.irni——
- - mi i iTSTTIICBM—-
- ii ii g1 jf*nuww—11