N' 9 4J° iaar Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post G fr. Annöncen 20 centimen per regel. De groote letters openbaring van God vooigeschreven; wij Ziel daar onze princiepen, de ware christen godsdienst komt van God niet, Woensdag 4 Maart 1885 tijd, I weedigheid; dit alleen moei men inzien en niets anders! Hebt gij daarop iets te zeggen, geuzen, antwoordt! doopsel, maar anderszins niet meer, de Ziel daar onze princiepen, de ware 2 7 princiepen in deze zaak; gij zuil ze niet is niet nóodzakelijk. is niel verplichtend, weerleggen, gij kunt ze niet wecrleg- gen! Valt ze aan indien gij durft, maar rechtstreeks, zonder omwegen, zonder uitvluchlsels, zonder verschooningen. En vermits gij reeds in uw laatste artikel uitvluchlsels zoekt, en verschooningen vorenstelt, zullen wij ze maar rechtuit aanvallen en vernietigen! Nu en in na volgende artikels, zullen wij u volgen overal; wij hebben het recht voor ons, en van alles wal gij zegt of uitvindt, er zal niels meer overblijven ten zij de schande! Eerste voorwendselsedert ruim 13 ja- ren worden van de gewone mededeelingeii van den disch uitgesloten de ouders die hunne binders naar de gemeenteschool niet zonden. Daarop antwoorden wij Voor 1879 bestond er maar eene gemeente school voor knechtjes en eene aangeno- mene school voor arme meisjes! Er was dus geeno keus! Hebt gij, geachte le zers. nog van uw leven iets dwazer gehoord dan dal belachelijk uiivlnchisel? Er zit daar niets in, 'ten heeft zelfs geen zin Tweede voorwendselDie hunne kin deren naar de katholieke scholen zenden krijgen onderstand van hel St. Vincentius- genootschap. Dat wil zeggen in andere geusebe schrijvers nog eens op dit ter- woorden: het gelden goed van den wet? Hoeren geuzen, als gij kunt, ant woordt 4’ liet doelwit der instelling vnn den disch is': Al de armen in hunnen hchame- en getuigen zij zelve dat zeker beer pastoor maar al le wel de waarheid zei, als hij, in zijn sermoen van 8" de zer maand, preekte dal even zoo i als het protestanlismus, het calvinis- mus en andere schismatieke sekten, bet libei alismus ook eene sekte is! T Is veel meer dan eene sekte of ketterij, 'i is eene volkomene verzaking aan geheel den christenen godsdienst; ’t is het ra- dualismus onder godsdienstig opzicht Dii z.ij genoeg voor vandage, zij hebben zich nu laten kennen; de gevolgtrekkin gen voorlater! Indien de genie van ’l Advertentie-blad vindt dai wij onnauw keurigheden schrijven, wij zullen zijne terechtwijzingen met liefde aanveerden. invloed van den disch die voor allen is! Waarom ondersteunen de katholieken zooveel armen? Omdat zij die armen niet willen laten vérgdan van honger en gebrek, en dat. indieode geusche disch hunne vrijheid van onderwijs en gewe ten wil krenken, zij, voor zooveel het in hunne macht is, die vrijheden van de armen willen verdedigen. Gij durft dan zeggen, huichelaars, dat gij brood, huispaclit en branding weigert, omdat de katholieken hun alles bezorgen, ter wijl dit de waarheid is de katholieken bezorgen hun brood, huispacht en branding, omdat de disch aan zijnen plicht te kort bl ij It en schandig, wraak roepend dwingt en broodrooft. Zult gij, na deze opmerkingen, nog schaamteloos genoeg zijn om met dit uitvluchtsel voor den dag te komen? Derde uitvluchtsel: had de disch geen onderscheid gemaakt in het bevoordeeli- gen der behoeftigen, gij, katholieken, vangdet geheel den boel en de ge meentescholen stonden bijna ledig. Welke verpletterende zelfbekentenis! Welhoe, 'i cn is dan maar aan den dwang van den disch toe te wijten dat uwe geuzenscho len niet bijna ledig staan? Zoo klaar cn duidelijk hebt gij nooit uwe eigen vei oordeling uitgesproken! Ja, gij hebt officieelen dwang gebruikt om te beletten dat uwe scholen bijna ledig waren? Dat verrechtveerdigt niets! De onderstand verleend aan dezen die ertoe recht heb ben, de vrijheid van onderwijs ca van geweten voor allen, en do gelijkheid voor de wet, ziet daar wat telt, en al leen teil; cn waren de gemeentescholen bijna ledig of’geheel en gansch le dig, dit zou geeno reden geweest zijn om bovenstaande princiepen schandig te krenken en te schenden. Ten andere, hel vrij onderwijs, dat ’t zij in T voorbijgaan gezeid zoo openbaar is als 't staatsonderwijs, heeft in het art. 17 der grondwet den eersten rang, en 't staatsonderwijs, T officieel onderwijs, den tweeden! ingericht zoo het is, om hel vrij onderwijs le helpen en te ver vangen waar het onmachtig is, en hoe genaamd niet om het le ondermijncn en le vernietigen door hatelijken cn wraakroependen dwang! De schrij vers van T geuzenblad zullen zeker pei- zen wat den duivel valt er daar op te zeggen! Ilcwel, niets, en zij zullen er niets redelijks op antwoorden ook! Indien de katholieken met eigen geld dc onkosten van de inhuldiging van den burgemeester betaald hebben, ’t is, zegt het Advertentie-blad, omdat zij niet verder kondenGij en zijl er niet, heeren geuzen; want niets verplichtte dc katholieken eene installatie te doen op hunne kosten. Maar uit genegenheid voor den heer burgemeester, en ook om herbergiers en andere neringdocncrs den penning te jonnen, hebben zij willen feester vieren met eigen geld Dat zouden de liberalen nooit gedaan hebben, cn al- j’, voor installation van burgemees ters, schoolfeesten, enz., hebben zij hunne toevlucht genomen tol de stads kas, die goede melkkoei! Geachte lezers, gij hebt ook zeker menigmaa1, tijdens dc loting en do overnemingen voor dc militie, de lota- lingen, de toekomende verdedigers van 'tvaderland, hooren zingen van: En de troep is goed, Eu bijkan niel béter .vvezen; En de tioep is goed, Eu hij-kan uiel beter zijn. Plaatselijk. Wij.beginnen vandaag met de ontle ding der godsdienstige belijdenis, van oenen van de Veutnesche liberale ge- nies. De politiek of bet bestuur der volke ren moet steunen op de waarheid, en niswanneer een volk de godsdienstige waarheid bezit, de burgerlijke overheid die, T is waar, rechtstreeks voor doel wit heeft hel tijdelijk welzijn te betrach ten, mag nogtans niets verrichten dat tegenstrijdig is aan de godsdienstige waarheid, aan de geestelijke en eeuwige is de eenige ware nietEn alzoo bewijzen belangen van het volk; integendeel, die -1 J-‘ - 1 overheid moet meêwerken, voor zoo veel het zijn kan, om die belangen te betrachten. Bijgevolg, bestaat eene nau we betrekking lnsschen den godsdienst en de politiek, en de samenleving moet de godsdienstige waarheid eerbiedigen en naleven, zoowel als elke bijzondere persoon. Voor ons is dal zonneklaar, als nmn eene godsdienstige waarheid aauveerdt. De ware liberalen, die rechtzinnig spreken, zijn ook van ons gedacht, en hodveel kern en heeft dc Flandre libérale niet geschreven ifi dezen zin hel ;s niet genoeg de katholieke politiek aan te valleii, maar eerst en vooral de katho lieke leeriug, den katholieken godsdienst; ’t is immers daarop dat de katholieke politiek steunt. Hel is zoo; de katho lieke politiek is gesteund op den katho lieken godsdienst, cn die Teen aan- veerdt. moet Tander ook aanveerden; die T eene verwerpt, moot T ander ook verwerpen. Dit zij gezeid, voor de geu zen. die beweren dat onze vragen van over veertien dagen aan staatkundi gen twist vreemd zijn! Zij zijn zoo weinig vreemd aan dc staatkunde, dal zij juist de grondslagen zijn van alle be sprekingen over staatkunde of politiek. Wij komen dan de natuur der poli tiek af te schetsen, en deze politiek kan maar gevolgd worden in dc landen w ar de godsdienstige waarheid opent- lijk en schier van iedereen aanveerd wordt. In andere landen, wordt de po litiek of staatkunde vastgcstcld bij over eenkomst, bepaald in eene grondwet. Maar scheid van godsdienst, gevoelens of opinie. De eenige titel of reden om van den Kerk; dital zijr/inenschelijke insteïlin- disch geholpen te worden, is de nood- gen en uitvindingen Dit is ten minste rechtzinnig gespro ken; zij zijn nog christenen door hun de génie van T Advertentie-blad aauveerdt 1" Dat de waarheid bestaat, en 2" dat de godsdienstige waarheid bestaat, t is te zoggen dm er natuurlijk en noodzakclijk een godsdienst bestaat, gevoelens en geestesstrekkingen van den mensch tot God. enz. Goed, dit is ons genoeg voor hei oogeublik, alhoewel wij hem <>one verdere uitlegging zouden willen zien geven over zijne betrekkelijke waarheid (vériié relative). .Vaar, waar hij, gelijk wij woensdag gezeid hebben, leelijk in T net valt, 't is in zijne antwoord op dc derde vraag! Ook 'l was daar dal wij hem afwachlen Die 3‘1' vraag was de volgende aauveerdt gij dal hel christen katho liek geloof de eenige godsdienstige waar heid is? De genie antwoordt De ware godsdienstige betrekkingen van den mensch tot God, waarin dc gods dienst bestaat, zijn aan geene bijzon dere vormen van welkdanigcn eere- dietist onderworpen, en een deugdzaam mensch, tol welkdaniger. eeredienst be- hoorende. kan zijn waar gèluk betrach ten en bereiken. In andere woorden dat wil zeggen De christen katholieke volgens plaatsruimte. Rechte:lijk.- eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annöncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen i én ’t buitenland worden ontvangen door het Office de PeblicitE, Magdalenastraat, 4G, te Brussel. Men schrijft in bij BONHÖM21E-KYCKASEYS, drukker-uilgever, Zwarte Nonnenslraat, 4, te Veurne, en in de Poslkantooren. i ttii I godsdienst moet niet aanzion worden I als de ware verplichtende godsdienst; er bestaat geen stellige godsdienst door de openbaring van God vooig, schreven; wij L- aanveerden de goddelijke openbaring lijken nood helpen, en dat zonder onder- niet, noch de godheid van Christus, noch de goddelijke instelling van de II. T Is het geval voor omtrent al de na tiën in de negentiende eeuw, daarvan spreken wij nu nog niet. Wij komen dan tot onze vragen I" Dat de waarheid bestaat, en 2" dat de De geuzen in hel Advertenlie-'dad dur ven het nog eens aangaan te Sjircken over de hatelijke verfotielijkc handel wijze van den disch, ten opzichte van de armen die de overgroote vrijheid ne men van hunne kinders naar do katho- lieke scholen te zenden. Wij wenschen niets meer, en zijn waarlijk blijde er in gelukt te zijn de - - rein te hebben kunnen trekken, en wat disch is 't ONZE, is voor de liberalen, al voorwendsels of verschooningen zij cn de katholieken kunnen met eigen geld n/Un in ninf o»»»i 1 linnrm ormnn nnd/iratnnnpn Hpf onlfj en goed van den disch is T uwe niet, li- beralen; het behoort loc aan AL de ar men, zoowel katholieke als liberale! En willen dc katholieken eene sociëteit, hij bedrijft eene schandige wraakroe- een Vincentius-geiiootschap,stichten; zij pende oureciuveeidigiieiü, en ziet hier onze bewijzen, welke wij vroeger reeds gegeven hebben cn die zij nooit hebben durven betwisten en nooit zullen dur ven betwisten 1" II. t onderwijs is vrij; dat wil zeg gen dat iedereen mag onderwijs geven en dat iedereen ook mag doen zijne kinders onderwijzen waar hij wil. Hebt gij er'iets op te zeggen, geuzen, ant woordt 2" Allen zijn gelijk voor de wet dc af men zijn burgers gelijk de rijken, bijge volg <le armen hebben recht gelijk de lijken van hunne kinderen het onder lijs te geven dat zij vei kiezen, en gij maakt var. hunne armoede gebruik, ot liever misbruik, om hun die vrijheid van onderwijs, door de grondwet gewaarborgd, te ontnemen. Is T waar of niel, geuzen, antwoordt! 3* De Grondwet waarborgt van wegens alle, offjcieele overheid, voor alle Belgen de vrijheid van geweten die niet mag gestoord noch gekrenkt worden. En de arme mcnschcn, die overtuigd zijn dat liet voor ben een plicht is van consciëntie, hunne kinders christelijk en katholiek op te brengen, gij wilt ze verplichten hunne kinders naar andere scholen le zenden, en alzoo schendt gij hunne vrij heid van geweien; ik vraag liet u, waar is dan hunne vrijheid van geweten, aan de welke zij recht hebben, volgens de Grond- uilvinden of te niel, wij zullen hel laat- j hunne armen ondersteunen liet geld ste woord hebben. De disch weigert den gewonen on derstand aan de armen die hunne kin ders naarde katholieke scholen zenden; 1 ‘7 pende ohrcchtveerdigheid, en ziet bier i zijn daar meeste: van, juist gelijk gij, die de meeste fortuinen in banden hebt, dc armen, 'lis gelijk op welke wijze moogt ter hulp komen MET UW GELD. T Is van uwen k wege eene oogenver blinding bet genootschap van St. Vin- cemius te willen op denzelfden lang stellen van den disch de disch is eene openbare instelling voor allen; het ge- I nootschap van St. Vinccntius is eene bijzondere instelling, die zulke of andere armen ondersteunt volgens beliefte; nie mand heeft daarop iets te zeggen. Wel hoe, dc disch weigert eerst onderstand aan de armen oio er recht toe hebben, en bij is zoo onbeschaamd van te zeg gen dé armen die wij, openbarp be- stuufdörs; verstoeten, dc katholieken zullen ze toch niet laten creveéioo cn wij laten ze varen? Uwe eerste plicht, geuzen, is van door den disch AL de ar men te ondersteunen; indien dc katho lieken daarbij iels willen geven, zij zijn daar meester van, en wilt gij van T uwe ook wat, cn nog meer geven, T zijn ook uwe zaken. Er is hier geen kwestie van dc open bare Lulpmiddelèn die voor allen moe ten zijp, op denzelldcn rang te zotten J Vult dc bijzondere hulpmiddelen; maar als gij wilt strijden tegen de katholic- ken op het terrein van onderwijs, ge- I bruikt uw geld en niet dc machl-cn den i I -rwane 4

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1885 | | pagina 1