fi
4I8 jaar
T
Dit blad verschijnt den Woensdag, ontniddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; niet de post G fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters
Dit oordeel valt, volgens ons, geenszins
en
Woensdag 18 Maart 1885
N' II
enden waarom vraagt van alles wat zij
uitventen en uitbazuinen, oh! alsdan
nemen zij een anderen toon, en zeggen,
gelijk 'l Advcrtenlie-blad, van Zaterdag
de reden en die waarom schijnen ons
aan staatkundigen twist vreemd te zijn,
gic in de Congo-zaken ie vreezen zijn.
Z. M. onze koning zou aan dc Kamers
slechts machtiging vragen om den titel
van keizer of koning van den Cong.?-
Staat te mogen aanveerden, doch hij
zou geenszins het inzicht hebben voor
te stellen dat Belgie, door opofferingen
van manschappen en geld, tot de stich
ting en 't behoud van T Gongo-koning*
dom medewerke. Ieder dezer beide
koninkrijken zou onafhankelijk blijven
van 't andere; de lotgevallen van T eenc
zouden op deze van 't andere- geen in
vloed hebben.
Indien deze nieuwsmare waarheid is,
dan zal Leopold II handelen volgens de
verlangen van de overgroote meerder
heid zijns volks, ’t welk te recht vreest
dat de Congo-Siaat, ondanks de ge
wichtigste opofferingen voor ons land
een bij loterij gewonnen olifant zou
worden
't is te zeggen eenige punten
i en aan- z
i veerden als verplichtend en komende van gij schYijlt dat er geenen bijzonderen
de algemeenc akte der
weten tol wal punt ons land zich later ta,1 tbrzei* die alzoo denken, spreken
godsdienst niet meer aanzien als den
i goddelijke
i den;
geene gevaarlijke inmenging voor Bel-
tcstanlen, calvinisten en andere ketters,
volgens plaatsruimte. Rechlei lijke eerherstellingen 1 Ir. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr.‘ het 100.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’tbuitcnland worden ontvangen door het Office de Publicity, Magdalenastraal, 46, te Brussel
Men schrijft in bij BONHOAJME-RYGKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te VeurneT'en in de Postkanlooren-
---•-ii'mfariWi'm I --- ---
MMMgJÜÜ
19c Cungo-Sluiit.
Dinsdag heeft M. dc minister Beer-
nacrt de stukken meêgedeeld betrekke
lijk de Congö-confereticm onlangs te
Berlijn gehouden, en legde ter zelfder-
lijd een wetsontwerp néér tot herken
ning van den Congo-Siaat.
Het is ons inzicht niet hier de stuk
ken af te kondigen waarvan M. Beer-
naert lezing gaf; wij willen l.ier slechts
de Congo-kwestie in korte woorden be
handelen.
De Congo Staat is een bijna onafine-
telijk gewest van Midden-Afrika, zich
uitslrekkende tot aan de bronnen van
den Njl en lot over het meer Taugani-
ca, volgende de oevers van den Congo*
slrooin en zijne bijrivieren en uitkomen
de aan den AiLintischen Oceaan.
Dit uiigestrekie grondgebied werd
ten gevolge der conferentie van Berlijn,
door alle de Europeescl e mogendheden
én door de Vereetiigde Staten van Ame
rika, als onaf hankclijken Staat erkend,
diet gebied over dezen nieuwen Smal is
loegewwzen ar.n do Belgisch-Afi ikaan-
*cbe Vereen'giog
Deze veroeniging weid gesticht door
Z. M. Leopold II. onze koning. welke
reeds groote sommen geld opofferde
om het werk van Midden-Afrika in den
toestadw te brengen waav het beden in
verkeert. Ja, vele millioencn heelt do
Congo-Staal reeds verslonden en in
deze millioenen vóórzag grootendeels
onze koning, mits de opoffering van een
deel zijner persoonlijke fortuin.
Leopold II, welke men als de eige
naar van den Congo-Staal beschouwde,
kon met dit uitgestrekte grondgebied
op d*n hals niet blijven zitten; het zou
weldra zooveel hebben opgeslokt dat er
niets meer zou overblijven.... Van den
anderen kant de Congo brengt niets of
weinig op. Die toestand kon dus niet
blijven duren Onvermijdelijk moest bet
beheer van den nieuwen Afrikaanschen
S;aat in banden overgaan van de eene
ol andere mogendheid, machtig genoeg
om het kunnen uithouden.
Dui schland wierd gewaar dal de
Congo-Siaat eindelijk aan Frankrijk zou
te beurt vallen, en dit mocht het niet
toclaieri.
Engeland wierd ten rade en ter hulpe
geroepen en de Engelschen deelden'
hieromtrent de meeunig der Duilschers.
De beide mogendheden besloten dat
Frankrijk geen meester van den Congo-
Staal mocht worden en dat zij, om dit te
beletten, eene Europeesche conferentie
zouden bijeenroepen. In deze conferen
tie zouden zij voorstellen de onafhan
kelijkheid van' den Congo-Staat uit te
roepen en Gein te plaatsen onder het be
lleer van dp Belgtsch-Afrikaanschc Ver-
eeniging mei Z. 31. Leopold II als keizer
of koning aan ’t hoofd. Z. M. onze ko
ning veruieóde zulks, volgens de Duit-
schers en de Engelschdn, omdat hij
reeds veel geld voor de Afrikaansche
beschaving heeft opgcoflerd en daarbij
dc vorst is van een onzijdig, klein en
onschadelijk land.
Zoo de Duilschers en dc Engelschcn
hel geschoteld en gelepeld hadden, zoo
gebuurde het. i
De plechtige akte welke de onafhan- 1 luide, in een woord, geen een geus, of
kelijkheid van den Congo-Staal uitroept, hij is koopman of uitdeeler van ver-
brengt mede dat dc volledigste vrijheid I standMaar als men somtijds de reden
van handel cn nijverheid langs den Con- 'lnn -iu-
go, dc Niger en dc bijrivieren aan alle
natiën gewaarborgd t.w
Buiten rechten van vergoeding mag
cr nicli geheven worden. Dus allo lan
den staan gelijk, allen hebben dezelfde
door den keus van den Congo-Vorst zal i SC111,J'CI1
verplichten, blijft voor oogeublik
voorbehouden.
Indien men de inlichtingen aan goede
bron geput mag geloöven, dan zou er
Onze lezers weten dat onze 3'1* vraag
was Aanveerdt gij dat
bet christen katholiek geloot de eenige
En de i zaakl hebbende, waarom mij alzoo ver-
De ware i wijzen en ourdeelen? -9
van
en wij willen, als politiek blad aan dien
redetwist vreemd blijven. Wat meer
is, deguusche schrijver dien wij uitge
daagd hebben op drie kwestien zal
hem niet laten verleiden, zal in ons uit
geworpen lokaas niet bijten want hij
ontwaart met wit gaarn genaaide
I Ziet gij ze loopen....?
Ja gij zult niet bijten! Maar waar-
De overgroote meerderheid onzer om, geusche schrijver, als gij niet bijten
landgenoten is dit gedacht vijandig, j wilt, hebt gij beginnen gapen Dit is
Tot de beschaving van tol hiertoe wild wederom een kinderachtigheid bij al de
gebleven volkeren medehelpen, is eene andere! Gij slacht juist de kleine droeve
hoogst menschlievende daad. Verder,
coloniën zijn meestal eene bron van
voorspoed voor een land,
oordeelt dat alle de middelen in solda
ten en geld waarover ons land beschikt,
ontoereikend zouden wezen om in dc
noodwendigheden te voorzien die het
beheer van dit verreuitgestrekte land maar
met zijne wilde volksstammen en vooral
zijn moorddadig klimaat zou vereischen. j
Dit oordeel valt, volgens ons, geenszins
te betwisten... Hadden wij de macht van ‘ie volgende
Frankrijk, van Engeland, van Duitsch- I
iar.d, van Oosiemijkot van li'jsland, ja, godsdienstige waarheid is?
dan ware het geschenk van den Congo- geuzen hebben geantwoord De ware I wijzen en oordeelen? Waarom? ’kzal
Staal niet te vétr.oolcn. Maar nu? - godsdienstige betrekkingen van den I het u seffens zeggen Gij hebt geschre-
- --- oi J..t de godsdienstige bétrekkin-
bestaat, zijn aan geene bijzondere vormen I gen met God waarin, de godsdienst be-
--- --
eeredienst onderworpen
z.jn, bijgevolgook niet aan den dunste*
ven katholieken eeredienst; bijgevolg gij
aanziet hem niet als den ectvgen waren
verplicliterden eeredienst door God ver
openbaard en voorgeschreven en gewild
t alle andere. Weet gij het nu
waarom? De protestanlsche en de griek-
sche kerken, Lulhcrianen en Calvinis
ten zijn nog christenen en hebben aan
geheel den christenen godsdienst niet
verzaakt; ’t is hetgeen wij gezeid heb
ben! Zij verwerpen maar eenige punten,
het overige aanveerden zij als van God
komende, als eenen bijzonderen vorm van
eeredienst, buiten alle andere verplich
tend, omdat hij van God komt. Terwijl
Zï J j i
verplichtenden vorm van eeredienst is!
Daarom zijt gij erger! ’k Weet \yél dat
er icvers geschreven slaat, gelijk gij
zegt, oordeelt niet, wilt gij niet ver
oordeeld worden; maar er is daar
kwestie van oordeelen en beschuldigen
zonder grond, iecht noch reden, terwijl
ik hier oordeel volgens uwe gezegden en
de leering die gij vorenhoudt. ,Ten an
deren. ,’t is belachelijk hier met zulke
spreuken uit te komen, ’t is een blauw
uilvluchisei, gelijk ook T volgende, waar
gij unkomt «met den apostel L’ïtulus
die schreef volgens de wet dat hij
gekend heejt, zal een ieder veroordeeld
worden
Ja, gij zult u nu verontschuldigen met
te zeggen dat gij de wet, T is te zeggen
den waren godsdienst, niet kentEn
rondom u men kent hem, men volgt
hem; gij hebt menigvuldige gelegenhe
den gehad en hebt er nog ’t Is uwe
plicht van hem te leeren kennen; want
die aangehaalde woorden van den apos
tel Paulus, kunnen maar toegepast wor
den aan dezen die zonder hunne schuld
de ware wet niet kennen. Wel, wol
hoe fiauw, boe flauw! Kijk mensch, 'k heb
zuiveruit compassie met u, en zeggen
nogtans dat gij misschien een der °P/m-
nijceu zijt van uwe partijWelke duis
ternissen en onbcgi ijpeh.,ke dwaasheden
onder dit opzicht, bij die mannen van
vooruitgang en licht immer licht!
k Zal laten voortdoen, als gij wilt bij
ten.
!.SS
PlBatselFjk.
De geuzen, men weel het, spreken
van vele zaken, zij hebben alles door-
grond, zij voeren hel woord hoog en
hij is koopman of uitdeeler van ver-
De mededeelingeii door M. Ileernaeit,
in de Kamer gedaan, en welke door
katholieken cn liberalen zoo geestdrif-
tig toegejuicht wiedden, hebben slechts 11,*en eeredienst behooicnde, «van zijn
bmrek ob de brjtieding of goedkeuring 'vaar ^luk betrachten en bereiken.
te geven aan de algemeenc akte der i Daa.r0P hebbe" wij gezeid, en doen mt-
cotderencie van Berlijn. Do kwestie te I scbijuen als natuurlijke gèvolgtrekKiug,
den christen katholieken buiten
i waren verplichtenden godsdienst, en de
j openbaring niet aanveer-
dat dit eenc volkoniene verzaking
is aan geheel den christen godsdienst,
dal zij veel erger zijn dan de pio-
die eenige stukken ten minste voor goed
houden;
van dien godsdienst aanzien
God! Die gevolgtrekking zoo natuurlijk,
zoo onomstootbaar, zij dui ven er niets
van zeggen, cn vergenoegen hen met
ons te schrijven waar gij mij niet zult
vangen noch in ’t nel krijgen, heeren,
is bij uwe bespreking cn gevolgtrek
kingen over de ware verplichtende gods-^
dienst door de openbaring van God voor-
geschrcven. de goddelijke instelling
van de II. Kerk, enz.Hoort gij? Zij
bijten'niet 'meer! Waarom niet, fijne
schrijvers? Wal is er gemakkelijker en
eenvoudiger dan te zeggen indien gij
onze gevolgtrekking uit uwe antwoord
op onze defde vraag aanveerdt of niet
en waarom! Daar is eigenlijk "de kwes
tie voor dëii oógeiiblik; 7 is daar dat wij
u afwachtenG\] zult ons niet ontsnap
pen langs de zijdlijn, gelijk men zegt,
door bijkomende kwestien, door af
wending op een ander terrein, door uit-
vhicbtsels, onthoudt dalWij zullen
zelfs seffens eenige van uwe uitvlucht-
sels onderzoeken.
Zij hebben dan maar wilier, antwoor
den op onze derde vraag, onder het
oogpunt van vrije reden, gezond oordeel
en spiritualische wijsbegeerte!
Er viel hier niet te antwoorden op
onze vraag onder oogpunt van spiri-
tualische wijsbegeerte,» vermits er hier
spraak is van een feit, eene daadzaak,
eene instelling, ’t is te zeggen de open
baring van eenen stelligen godsdienst,
van een bepaalden en bijzonderen vorm
van eeredienst, dien wij beweëren var. I te
God ie komen, en bijgevolg voor ieder-
kansen, alleen het land ’i welk Jen Con
go-Staat als geschenk zal krijgen, zal
er den last van te dragen hebben.
Men had vooreerst gedacht dat dit
geschenk aan Belgie zou ten deele val
len, datZ. M. Leopold II keizer van den
Congo-Staal zou worden, met verplich
ting van zijne onafhankelijkheid te be- i zwarte streken!
waren en te verdedigen....
De overgroote meerderheid onzer 1
landgenoten is dit gedacht vijandig. wilt,
andere! Gij slacht juist de kleine droeve
kinders die schreeuwen en gapen achter
eten, maar die hunnen mond toedoen
Doch men en niet bijten willen. als moeder
nadert met de spijze! En wat komt er
van? Dal zij dikwijls ’l tafelvorkje tegen
hunne lippen of hunne landen krijgen
Ilewel, bijlen of niet, gij zult het
krijgen ’t geen naar wat gij ge
gaapt hebt!
een verplichtend is. Aanveerdt gij do
wezentlijkliCic van die daadzaak, van die
goddelijke vei openbaring Indien gij ze
aanveerdt, gij moet ook aanveerden dat
de veroperibarihg.de waarheid is, en
dan de vrije reden, het gezond oordeel
en de spiritualische wijsbegeerte zeg- 1
gen ons dat wij ons versland aan de be
kende waarheid moeten onderwerpen,
en ons leven er naar schikken. Zoodan,
opdat gij ons nog beter zoudet verstaan,
zullen wij onze derde vraag vorenslellen
op de volgende wijze Aanveerdt gij
dat het christen katholiek geloof, of de
christene katholieke leering van God
komt, van God veropenbaard is, en
bijgevolg dat deze leering de verplich
tende godsdienstige waarheid is? Zegt
ja of neen; wij zullen dan welen met
wie wij te doen hebben!
'Gij neemt het dan op eenen klagenden
toon, en gij vraagt ons waarom toch
zoo vermetel en onbermherlig mij als
erger dan sektaris en ketter, als volko
men aan den christenen godsdienst ver
fje ware i wijzen en oordeelen?
i mensch tol God, waarin de godsdienst l ven dat
van welkdanigen eeredienst onderworpen, i slaat, aan geene bijzonderevormen van
en een deugdzaam mensch, lot welkda - welkdanigen
rl
t
Een koninklijk besluit van den 16 Maart aan
vaardt het ontslag van M. K.-L. Lcplac, als réch
ter bij de rechtbank van eersten aapleg te Veurne.
M. Leplac mag zijne rechten op pensioen doen
gelden en den eeretitel zijner bedieningen behou
den.
VUIHGl VIIVIU »IHJ UVIIIHI, MV ntYVOIIO vC V |v'
i.i1
viVitti ru» wat j/un» vu- ivnvt t-i/u unti
---p- .«.3 - ..«V V. W-S.
..'1