'll
B
B
sfc D' le,te
II
|C
Woensdag 28 October f885
4le jaar
N' 43
de andere liegt.
De National,
I
I
Den 18 October is te Monceau-sur-
Sambre M. Sohier, katholiek, tot lid
van den gemeenteraad gekozen. Ten ge
volge dezer stemming zijn de katholie
ken nu in meerderheid in den raad.
Van uileg ivat.
Den 20 October laatst spraken twee
liberale gazetten over den huldigen toe
stand van Belgie.
Volgens den Precurseur, van Antwer
pen. wordt hei openbaar welzijn onder
hel katholiek bestuur zoo verschrikkelijk,
dat men vol vrees is als men aan de
toekomst denkt.
De Etoile Helge, daarentegen, denkt,
dat als er waarlijk slechte tiid is, men
er het bewijs van moet vinden in den
opbtcngsl det belastingen. Welnu, zegt
het blad, volgens den vergelijkenden
staat der belastingen, van de negen
eerste maanden in 1884 en 1885, door
den Moniteur medegedeeld, is de toe
stand wel 140 duizend frank beter dan
verleden jaar. Zoodus de opbrengst der
belastingen vermeet dén en de sommen
komen gemakkelijker in, en hel dunkt
ons dat dit juist geen bewijs is van
slechten tijd, maar wel hel tegendeel.
Zoo bewijst de eene geuzengazel dai
Rechterlijke Kronijk.
Zijn door de korroklionnele rechtbank
van Veurne veroordeeld
Zitting van den 15 October. Devos
Frans, werkman lê Proven, tol 2 maal
8 dagen gevang en 26 fr. boet, voor
eerroof en scheldwoorden.
Rousseeuw Leonia, huisvrouw van
Alois Dewulf, Rousseeuw Emma en De-
wult Cecilia, huisvrouw van Altons
Rousseeuw, werksters te Dixmude, elk
lol 26 fr. boel, voor slagen en wonden.
Recour Hendrik, landbouwerszoon te
Leysele, lol 26 fr. boet, voor slagen
en wonden.
Holvoet Philippiis, barreel wachter,
Iloucke Hendrik, werkman, ie Adtnker-
ke.Decrop Pieter, weikman, te Veurne,
Limbourg Constant, rekeninghouder te
Molenbeek, en Vallaeys Frans, werk
man te Sieenkeike, de drie eerste elk
lol 26 fr. boei of 8 dagen gevang; de
twee laatste elk lot 50 fr. boei of 15 da
gen gevang, voor, bij gebrek aan voor
zienigheid, een ongeval veroorzaakt ie
hebben op den ijzerenweg.
Quaeghebeur Hendrik, werkman te
Veurne, tol 50 fr. boet.of 15 dagen ge
vang, voor dragen van wild in verboden
lijd.
Zitting van 16 October. Viaere
David, vissoher te Adinkerke, *pt 400fr.
boel of 2 maanden gevang, voor jachU
delikt.
Nieuwe religie.
Er beslaat ie Brussel een komiteit,
ingcitcld om bij middel van voordrach
ten de jonkheid te bekeuren tot den
nieuwen liberalen godsdienst.
Van dit komiteit maken onder andere
deel een prolestantsch dominé, een
professor der Biusselsche Hoogcschool,
de grrroote dichter Hiel, een gewezen
snelschrijver van de Kamer en andere
priesters van den nieuwen godsdienst.
Hei schandaal was overlegd; iedereen
heeft in de kerk den troep welgekende
liberalen gezien die zich aan dij schand
daden plichlig gemaakt hebben.
Het zijn al dezelfde mannen die men
aan hel hoofd ziet prijken van al de be-
toogingen van de liberale partij.
Het liberalismus, dat zooveel betee-
kem als ongeloof en straatbaldadighe-
den, mag fier zijn zulke aanhangers te
tellen; maar de eet lijke lieden, van hun
nen kant, hebben walg voor eene par
tij. die voor hel oogenblik geene andere
middelen meer bezit om bare leerstel
sels de bovenhand te doen krijgen, dan
het geweld.
van Parijs vergenoegt
Oproep aan de Veurnsche werklieden.
De arbeid is hei lol van den mensch
op deze aarde, leder welgeschapen
mensch kan door zichzelven, als hij be
zield is met gevoelens van zelfswaar-
digheid en orde, in zijne noodwendig
heden voorzien, en gevoelt een echt
vermaak met de aandenking dat zijn ar
beid en behendigheid hem welvaren be
zorgd hebben, en is bevreesd dat een
noodlottig geval hem van dit geluk zou
kunnen Lerooven. Dit grievende voorge
voelen, deze in den geest bestaande be
nauwdheid teistert bijzonderlijk de wer
kende klas, welker middelen te beperkt
zijn, om gedurende eenigen tijd te kun
nen worstelen tegen een ongeval, tegen
eene ziekte.
Hoe menig huisgezin hebben wij nicl
alreeds ontmoet en vinden wij nog he
dendaags, voortijds door zijne neerstig-
heid, door zijnen iever, in eenen staat
van voldoening levende, door ziekte
van eenen vader in armoede gedompeld,
worstelende tegen drukkende nood
wendigheden en tegen eene blozende
schaamte, de bitterste gevolgen uit-
staande van vergelen en verlaten te zijn.
De onderlinge vereeniging, wier le
den wekelijks eenig geld uitleggen om
hunne zieke medebioeders te onder
steunen, is geschikt om dusdanige ram
pen te bestrijden, om bij den schame-
len wei kman dit droef vooruitzicht van
ziekte te lenigen, om hem eene spaar
kas te openen uil dewelke hij zonder
schaamte, in tijd van ongeluk, zijne ei
gene gespaarde penningen mag komen
terugringen.
Door de onderlinge vereeniging wordt
alles licht en gemakkelijk; want de last
waaronder één alléén zou moeten be
zwijken, wordt niet meer gemerkt als
het door velen gedragen wordl, en bo
vendien moet ieder we! opgebrachte
mensch toch eonige voldoening in zich
zelven genieten, bij het aandenken dat,
door zijne geringe bijbrengst, hel on
geluk van zijnen medebroeder verlicht 1
wordt.
L>n dien hoofde hebben eenige goed- jn hunnen haak en beweereudal de vrij-
denKende personen besloten de stick- [netselai ij J
ting ie bewerkstelligen, voor onze stad
Venrne en desektien 's Heerwillemscap-
pelle, Beooster- en Bewesterpoort, van
eene maatschappij van ouderlingen Bij- j cl;ciluige mugens uer nuenue uiUM,CIS.
'tand voor weikheden, onder de ken- Om de liefdadigheid uil te oefenen, zegt
spreuk van veurnschon Broeder-
bond Eendracht maakt macht, te vor
men.
De peisonen. den ouderdom van 18
rot 50 jaar inbegrepen bereikl heb
bende, en op i
gen valt, welke begeeren in deze maat
schappij deel te nemen, kunnen van nu
af zich laten inschrijven bij Eduaiid Van-
desbcssche, in de herberg den Boulevard,
alhier, waar eene lijst van inschrijving
geopend wordt.
De personen welke zich laten inschrij
ven mogen aan geene zienlijke of ver
borgen gebreken onderworpen zijn.
Die god die ist is al wat gemakkelijk
is. Wij verbannen, zegt het komiteit
in zijnen omzendbrief, de duistere ge-
loofspi nten, de geheimzinnige sacra
menten en de veelvuldige ceremoniën
overtuigd van de onvetanderbaarneid
der natuurlijke wetten, nemen wij het
gebed maar aan als eene verheffing der
ziel tol God. maar geenszins als eene
sm eking.
Goed zoo! Eene religie zonder ge
loofspunten, zonder saciamenten en zon
der ceremoniën en waarin het gebed
niets anders is dan verheffing der ziel
tot God, is niet moeilijk om volgen.
Daarbij, de nieuwe religie be
schouwt hel onderwijs als het eenig
wettig middel om invloed uit te oefenen
op de geesten, maar lot nu hebben wij
niet gehooid, dat hel komiteit in kwestie
ééne enkele school heeft gesticht.
Wal meer is, de nieuwe religie legt
geen formulier of gcenen credo op; T is
te zeggen, wilt gij aan God of aan het
bestaan der ziel gelooven, ’l is wel; will
ge niet, gij zijt vrij, maar toch maakt
gij deel van den liberalen godsdienst.
De conferenciers of voordrachtgevers
gelooven wat zij willen; de toehoorders
insgelijks, en die gelooven gelijk de
heeren van ‘t komiteit zullen daarvoor in
de hel niet gaan.
Zulk eene gemakkelijke religie kan
niet missen veel aanhangers te vinden;
elk maakt zich daarin de plichten jegens
den evenmensch welke hem aanslaan.
Allo toe, libfra'en, allen naar de
nieuwe kerk gestroomd. Wij vragen
niets anders dan dal gij intusschen de
katholieken zoudt vrij laten van hunnen
kant den waren godsdienst te beoefe
nen, die wat ernstiger waarborgen p-
levert voor de openbare zedelijkheid.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office de Püblicitè, Magdalenastraal, 46 te Brussel
Men schrijft in bij BONHOMME-HYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonneiislraal, 4, te Veurne, en in de Pusikanlooren.
Te Ghlin zijn de liberalen in de ge-
meentekiezing die aldaar onlangs plaats
had, mei groote meerderheid verslagen.
i In beide gemeenten was in den kies-
I o I .1 1 -L
llekentenis.
Als de katholieke drukpers spreekt
van de overwegende,rol welke de vrij-
metselaarslogieu spelen in de liberale
politiek, al de liberale gazetten schieten
j niets anders is dan eene
menschliereude maatschappij, die zich
alléén mei liefdadigheid bezig houdt.
De liberale Chronique lacht met die
i ellendige leugens der liberale drukpers.
J t
zij, is hel niét noodig zich op te sluiten
m donkere kuilen, waar noch zon noch
maan aan kan.
De vrijmetselarij geleidt de liberale po-
litiek, dat bekent de Chronique in de vol-
wier gedrag niets te zeg- „en(i0 W00i den
Waarom zouden wij hel niet eenseri
vooral bekennen de vrijmetselarij oe
fent op de zaken der politiek haar
groot en wettig deel van invloed uit.
Indien bare bemoeiing niet recht-
streeksch en onmiddelijk is, is in de
logieu dal men de formulen bespreekt,
redetwist over de stelsels en onder
zoekt of zulke hervorming niet voor
barig is, ten aanzien van het oogenblik
en de omstandigheden. Het meeste
deel onzer Staatsmannen heb
ben in de vrijmetselaarslogie
hunne politieke opvoeding ge
noten en hunne proefjaren ge
daan.
Wij hadden echter die bekentenis der
Chronique niet noodig om te weter. dat
de logi^ de koordekens vasthoudt van
het liberaal marionnettenspel.
plichtiugen; maar uu beeft hei liberaal
St. Symphoriën hel verplichtend onder den neus der gekozenen de ge-
I, dane beloften ie leggen van de radicale
kandidaten
Zij hebben onder ander beloofd
De inbeschuldigingstelling van het
ministerie Ferry.
de herziening der Grondwet,
de vergadering van een kongres,
de vërnieiiging van het Senaat.
de afschaffing van het budget dor
«erediensten,
de kiezing der rechters,
de toenemende lasten op de inkom
sten,
de onverwijlbare uitjaging van al de
prinsen die afstammen van de familien
die over Frankaijk geregierd hebben.
liet liberalismus beeft weèr wat
nieuws uitgevonden. Reeds hadden wij strijd de schoolkwestie op bet spel,
den verplichtenden soldatendienst, hei
verplichtend onderwijs en andeie ver-
bestuur der kleine Henegauwscbe ge- j z*c^ mei onder de oogen der kiezers, en
meente I'
huwelijk uigevonden. De liberale raad
wil daar mordicus zijne officiële onder
wijzeres dwingen een huwelijk aan te
gaan, hetgeen en niet zonder reden
aan’oiding geefl tol veel gepraat.
Bij de heropening der leergangen van
de Biusselsche univeisiteil, hecli de
rector in zijne redevoering gezegd
dat de wetenschappelijke beweging
in de universiteit strekt lot de af-
scha/fing der geloofspunten en der voor-
oor deel en.
Dal is ten minste rechtuit gesproken.
De vrederechter van Merbes-le-Cba-
leau(llenegauw) is een zoo verstandig en
verlicht man, en zulke grooie vijand van
hel bijgelcof, dat hij zijne kinderen
niet laatdoopen. Nu, dat is zijne zaak.
Onlangs werd hem eene dochter ge- I
boren en de verlichte man kieeg in
hei hoofd van ze naar zijnen zin ie doo- j
pen.
Al de kinderen der officiële scholen
moesten voor hel nieuwgeboren kind
defileeren, waarna zij werden getrak
teerd met chocolade. En voor die
plechtigheid had de burgemeester
eenen dag congé gegeven.
Ziedaar een nieuw bewijs van de on
zijdigheid der olïiciele scholen.
Een schandaal is door eenige perso
nen gegeven met de godsdienstige oe
feningen van den jubilé te stom en* welke
dezer dagen ia de parochiale kerk van
Vilvoorde gevierd werd. Die snoodaards
hebben de ongemanierdheid en godde
loosheid zoover gedreven, dal zij den
predikheer onderbraken door hun mom
pelen, lachen en schreeuwen, en dat zij
straatliedjes zongen tusschen de gods
dienstige gezangen. Naluuilijk hadden
de helden eenen der avonddiensten ge
kozen om hunne schandalen ie bedrij
ven. De talrijke geloovigen in de kerk
vergaderd, weien verontweerdigd over
het afschuwelijk gedrag, waarvan men i
lol heden loe nog geen voorbeeld ge
zien had. i
I
I