'll B B sfc D' le,te II |C Woensdag 28 October f885 4le jaar N' 43 de andere liegt. De National, I I Den 18 October is te Monceau-sur- Sambre M. Sohier, katholiek, tot lid van den gemeenteraad gekozen. Ten ge volge dezer stemming zijn de katholie ken nu in meerderheid in den raad. Van uileg ivat. Den 20 October laatst spraken twee liberale gazetten over den huldigen toe stand van Belgie. Volgens den Precurseur, van Antwer pen. wordt hei openbaar welzijn onder hel katholiek bestuur zoo verschrikkelijk, dat men vol vrees is als men aan de toekomst denkt. De Etoile Helge, daarentegen, denkt, dat als er waarlijk slechte tiid is, men er het bewijs van moet vinden in den opbtcngsl det belastingen. Welnu, zegt het blad, volgens den vergelijkenden staat der belastingen, van de negen eerste maanden in 1884 en 1885, door den Moniteur medegedeeld, is de toe stand wel 140 duizend frank beter dan verleden jaar. Zoodus de opbrengst der belastingen vermeet dén en de sommen komen gemakkelijker in, en hel dunkt ons dat dit juist geen bewijs is van slechten tijd, maar wel hel tegendeel. Zoo bewijst de eene geuzengazel dai Rechterlijke Kronijk. Zijn door de korroklionnele rechtbank van Veurne veroordeeld Zitting van den 15 October. Devos Frans, werkman lê Proven, tol 2 maal 8 dagen gevang en 26 fr. boet, voor eerroof en scheldwoorden. Rousseeuw Leonia, huisvrouw van Alois Dewulf, Rousseeuw Emma en De- wult Cecilia, huisvrouw van Altons Rousseeuw, werksters te Dixmude, elk lol 26 fr. boel, voor slagen en wonden. Recour Hendrik, landbouwerszoon te Leysele, lol 26 fr. boet, voor slagen en wonden. Holvoet Philippiis, barreel wachter, Iloucke Hendrik, werkman, ie Adtnker- ke.Decrop Pieter, weikman, te Veurne, Limbourg Constant, rekeninghouder te Molenbeek, en Vallaeys Frans, werk man te Sieenkeike, de drie eerste elk lol 26 fr. boei of 8 dagen gevang; de twee laatste elk lot 50 fr. boei of 15 da gen gevang, voor, bij gebrek aan voor zienigheid, een ongeval veroorzaakt ie hebben op den ijzerenweg. Quaeghebeur Hendrik, werkman te Veurne, tol 50 fr. boet.of 15 dagen ge vang, voor dragen van wild in verboden lijd. Zitting van 16 October. Viaere David, vissoher te Adinkerke, *pt 400fr. boel of 2 maanden gevang, voor jachU delikt. Nieuwe religie. Er beslaat ie Brussel een komiteit, ingcitcld om bij middel van voordrach ten de jonkheid te bekeuren tot den nieuwen liberalen godsdienst. Van dit komiteit maken onder andere deel een prolestantsch dominé, een professor der Biusselsche Hoogcschool, de grrroote dichter Hiel, een gewezen snelschrijver van de Kamer en andere priesters van den nieuwen godsdienst. Hei schandaal was overlegd; iedereen heeft in de kerk den troep welgekende liberalen gezien die zich aan dij schand daden plichlig gemaakt hebben. Het zijn al dezelfde mannen die men aan hel hoofd ziet prijken van al de be- toogingen van de liberale partij. Het liberalismus, dat zooveel betee- kem als ongeloof en straatbaldadighe- den, mag fier zijn zulke aanhangers te tellen; maar de eet lijke lieden, van hun nen kant, hebben walg voor eene par tij. die voor hel oogenblik geene andere middelen meer bezit om bare leerstel sels de bovenhand te doen krijgen, dan het geweld. van Parijs vergenoegt Oproep aan de Veurnsche werklieden. De arbeid is hei lol van den mensch op deze aarde, leder welgeschapen mensch kan door zichzelven, als hij be zield is met gevoelens van zelfswaar- digheid en orde, in zijne noodwendig heden voorzien, en gevoelt een echt vermaak met de aandenking dat zijn ar beid en behendigheid hem welvaren be zorgd hebben, en is bevreesd dat een noodlottig geval hem van dit geluk zou kunnen Lerooven. Dit grievende voorge voelen, deze in den geest bestaande be nauwdheid teistert bijzonderlijk de wer kende klas, welker middelen te beperkt zijn, om gedurende eenigen tijd te kun nen worstelen tegen een ongeval, tegen eene ziekte. Hoe menig huisgezin hebben wij nicl alreeds ontmoet en vinden wij nog he dendaags, voortijds door zijne neerstig- heid, door zijnen iever, in eenen staat van voldoening levende, door ziekte van eenen vader in armoede gedompeld, worstelende tegen drukkende nood wendigheden en tegen eene blozende schaamte, de bitterste gevolgen uit- staande van vergelen en verlaten te zijn. De onderlinge vereeniging, wier le den wekelijks eenig geld uitleggen om hunne zieke medebioeders te onder steunen, is geschikt om dusdanige ram pen te bestrijden, om bij den schame- len wei kman dit droef vooruitzicht van ziekte te lenigen, om hem eene spaar kas te openen uil dewelke hij zonder schaamte, in tijd van ongeluk, zijne ei gene gespaarde penningen mag komen terugringen. Door de onderlinge vereeniging wordt alles licht en gemakkelijk; want de last waaronder één alléén zou moeten be zwijken, wordt niet meer gemerkt als het door velen gedragen wordl, en bo vendien moet ieder we! opgebrachte mensch toch eonige voldoening in zich zelven genieten, bij het aandenken dat, door zijne geringe bijbrengst, hel on geluk van zijnen medebroeder verlicht 1 wordt. L>n dien hoofde hebben eenige goed- jn hunnen haak en beweereudal de vrij- denKende personen besloten de stick- [netselai ij J ting ie bewerkstelligen, voor onze stad Venrne en desektien 's Heerwillemscap- pelle, Beooster- en Bewesterpoort, van eene maatschappij van ouderlingen Bij- j cl;ciluige mugens uer nuenue uiUM,CIS. 'tand voor weikheden, onder de ken- Om de liefdadigheid uil te oefenen, zegt spreuk van veurnschon Broeder- bond Eendracht maakt macht, te vor men. De peisonen. den ouderdom van 18 rot 50 jaar inbegrepen bereikl heb bende, en op i gen valt, welke begeeren in deze maat schappij deel te nemen, kunnen van nu af zich laten inschrijven bij Eduaiid Van- desbcssche, in de herberg den Boulevard, alhier, waar eene lijst van inschrijving geopend wordt. De personen welke zich laten inschrij ven mogen aan geene zienlijke of ver borgen gebreken onderworpen zijn. Die god die ist is al wat gemakkelijk is. Wij verbannen, zegt het komiteit in zijnen omzendbrief, de duistere ge- loofspi nten, de geheimzinnige sacra menten en de veelvuldige ceremoniën overtuigd van de onvetanderbaarneid der natuurlijke wetten, nemen wij het gebed maar aan als eene verheffing der ziel tol God. maar geenszins als eene sm eking. Goed zoo! Eene religie zonder ge loofspunten, zonder saciamenten en zon der ceremoniën en waarin het gebed niets anders is dan verheffing der ziel tot God, is niet moeilijk om volgen. Daarbij, de nieuwe religie be schouwt hel onderwijs als het eenig wettig middel om invloed uit te oefenen op de geesten, maar lot nu hebben wij niet gehooid, dat hel komiteit in kwestie ééne enkele school heeft gesticht. Wal meer is, de nieuwe religie legt geen formulier of gcenen credo op; T is te zeggen, wilt gij aan God of aan het bestaan der ziel gelooven, ’l is wel; will ge niet, gij zijt vrij, maar toch maakt gij deel van den liberalen godsdienst. De conferenciers of voordrachtgevers gelooven wat zij willen; de toehoorders insgelijks, en die gelooven gelijk de heeren van ‘t komiteit zullen daarvoor in de hel niet gaan. Zulk eene gemakkelijke religie kan niet missen veel aanhangers te vinden; elk maakt zich daarin de plichten jegens den evenmensch welke hem aanslaan. Allo toe, libfra'en, allen naar de nieuwe kerk gestroomd. Wij vragen niets anders dan dal gij intusschen de katholieken zoudt vrij laten van hunnen kant den waren godsdienst te beoefe nen, die wat ernstiger waarborgen p- levert voor de openbare zedelijkheid. De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office de Püblicitè, Magdalenastraal, 46 te Brussel Men schrijft in bij BONHOMME-HYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonneiislraal, 4, te Veurne, en in de Pusikanlooren. Te Ghlin zijn de liberalen in de ge- meentekiezing die aldaar onlangs plaats had, mei groote meerderheid verslagen. i In beide gemeenten was in den kies- I o I .1 1 -L llekentenis. Als de katholieke drukpers spreekt van de overwegende,rol welke de vrij- metselaarslogieu spelen in de liberale politiek, al de liberale gazetten schieten j niets anders is dan eene menschliereude maatschappij, die zich alléén mei liefdadigheid bezig houdt. De liberale Chronique lacht met die i ellendige leugens der liberale drukpers. J t zij, is hel niét noodig zich op te sluiten m donkere kuilen, waar noch zon noch maan aan kan. De vrijmetselarij geleidt de liberale po- litiek, dat bekent de Chronique in de vol- wier gedrag niets te zeg- „en(i0 W00i den Waarom zouden wij hel niet eenseri vooral bekennen de vrijmetselarij oe fent op de zaken der politiek haar groot en wettig deel van invloed uit. Indien bare bemoeiing niet recht- streeksch en onmiddelijk is, is in de logieu dal men de formulen bespreekt, redetwist over de stelsels en onder zoekt of zulke hervorming niet voor barig is, ten aanzien van het oogenblik en de omstandigheden. Het meeste deel onzer Staatsmannen heb ben in de vrijmetselaarslogie hunne politieke opvoeding ge noten en hunne proefjaren ge daan. Wij hadden echter die bekentenis der Chronique niet noodig om te weter. dat de logi^ de koordekens vasthoudt van het liberaal marionnettenspel. plichtiugen; maar uu beeft hei liberaal St. Symphoriën hel verplichtend onder den neus der gekozenen de ge- I, dane beloften ie leggen van de radicale kandidaten Zij hebben onder ander beloofd De inbeschuldigingstelling van het ministerie Ferry. de herziening der Grondwet, de vergadering van een kongres, de vërnieiiging van het Senaat. de afschaffing van het budget dor «erediensten, de kiezing der rechters, de toenemende lasten op de inkom sten, de onverwijlbare uitjaging van al de prinsen die afstammen van de familien die over Frankaijk geregierd hebben. liet liberalismus beeft weèr wat nieuws uitgevonden. Reeds hadden wij strijd de schoolkwestie op bet spel, den verplichtenden soldatendienst, hei verplichtend onderwijs en andeie ver- bestuur der kleine Henegauwscbe ge- j z*c^ mei onder de oogen der kiezers, en meente I' huwelijk uigevonden. De liberale raad wil daar mordicus zijne officiële onder wijzeres dwingen een huwelijk aan te gaan, hetgeen en niet zonder reden aan’oiding geefl tol veel gepraat. Bij de heropening der leergangen van de Biusselsche univeisiteil, hecli de rector in zijne redevoering gezegd dat de wetenschappelijke beweging in de universiteit strekt lot de af- scha/fing der geloofspunten en der voor- oor deel en. Dal is ten minste rechtuit gesproken. De vrederechter van Merbes-le-Cba- leau(llenegauw) is een zoo verstandig en verlicht man, en zulke grooie vijand van hel bijgelcof, dat hij zijne kinderen niet laatdoopen. Nu, dat is zijne zaak. Onlangs werd hem eene dochter ge- I boren en de verlichte man kieeg in hei hoofd van ze naar zijnen zin ie doo- j pen. Al de kinderen der officiële scholen moesten voor hel nieuwgeboren kind defileeren, waarna zij werden getrak teerd met chocolade. En voor die plechtigheid had de burgemeester eenen dag congé gegeven. Ziedaar een nieuw bewijs van de on zijdigheid der olïiciele scholen. Een schandaal is door eenige perso nen gegeven met de godsdienstige oe feningen van den jubilé te stom en* welke dezer dagen ia de parochiale kerk van Vilvoorde gevierd werd. Die snoodaards hebben de ongemanierdheid en godde loosheid zoover gedreven, dal zij den predikheer onderbraken door hun mom pelen, lachen en schreeuwen, en dat zij straatliedjes zongen tusschen de gods dienstige gezangen. Naluuilijk hadden de helden eenen der avonddiensten ge kozen om hunne schandalen ie bedrij ven. De talrijke geloovigen in de kerk vergaderd, weien verontweerdigd over het afschuwelijk gedrag, waarvan men i lol heden loe nog geen voorbeeld ge zien had. i I I

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1885 | | pagina 1