I
47
4lfl jaar
uit
en
i bier of (leu boek van lasten
.W. n't: Burgemeester. Al de boomen
Woensdag 25 November 1885.
voseu door Pms IX in zijne Encycliek
r
keu.
zou 1 kocht te worden. Ik peis wel dat
ii.1,.
g-en
e
het
de
de andere, voor
ces-verbaal goedgekeurd,
ken dat de bespt eking
VIERDE HOOFDSTUK
Gedragslijn der Katholieken.
Geene legeriijgsvoim, weikdanige
ook, is in tegenstrijdigheid toet dtn
Katholieken Godsdienst; deze kan onder
alle gouvernementen bestaan.
De Kerk verbiedt de vrijheid niet.
vrijheid van Godsdienst toe.
en door het grootste getal, de vrijheid
der dtukpers.
De toestand der Kerk ir. zulke maat
schappij is als volgt
De Kerk wordt aanzien als eene ge-
i wone maatschappij; haie wetten worden
veracht; zij wordt uit bet onderwijs ge-
banieu; haar gezag wordt ingenomen
en gekreiiKi; hare goederen worden ge
roofd; de konkordaten worden geschon
den; de Kerk en de Staal zouden als
van elkander volkomen gescheiden moe
ten leven; zij wordt vervolgd, de Paus
wordt beroofd en alles wordt met ver
nietiging en vervolging bedreigd.
DERDE HOOFDSTUK
Ongerijmdheid der Grondbeginselen.
Ongerijmdheid van de princiepen van
het oppergezag van het volk, van het
ongeloof ui den Slaat, van de volkomene
vrijheid van te schrijven en te denken,
zooals men wil
Gevaren der geheele scheiding van
Kerk en Staat.
Gevolgen van de slavernij der Kerk.
Verooidealing van bet princiep van
de scheiding van kerk en slaat door
Gregorius XVI in zijne Encycliek Mirari de paragraaf
is niet breed .«„«..giunau.
Quanta Cura en de Syllabus uilgespro .V. de Burgeméest.r. Ik ben aanstonds
L““ l gereed om voldoening aan hel achtbaar
I raadslid te geven. M. de sekretaris
kunnen van deze opmerkingen gebiuik
maken om hei.primes-verbaal aanstonds
in dien zin te veranderen.
M. De Hoon. Ik ben voldaan met de
gevvcest.
M-.de Burgemeester. Ik hebbel
king niet onbepaaldeujk uitstellen,
dat
grooliug voor 188G moet' voorafgaan Ik
beminnen, ze verdedigen en verspiet- lliet langer, want wij moeten zoohaast
In het openbaar levendeel nemer; aan
de kiezingen, en hel sameüsicllen van
de administratieve Besturen.
Het is ook goed en nuttig deel te ne- i
men aan j
men in sommige plaatsen.
Men mag ook deel nemen aan hel be
stuur, i
verbetering mede te werken.
Men moet zich roemen katholiek te
zijn.
Men moet allen te zamen werken, aan
den Paus en de Bisschoppen gehoorza
mende, van den eenen kant, standvastig
gehecht zijn aan
cn van
De Pauselijke Encycliek.
Ten einde onze lezers zich een ge
dacht zouden kunnen vormen, over den
inboud der schoone en merkwaardige
encycliek Immortale Dei, welke thans m -
alle’landen en in alle de dagbladen, zoo i
veel opschudding te weeg brengt, den
ken wij niet beter te kunnen doen, dan
de ontleding te volgen, onlangs in de
lialiaausche gazel de Unila Latlohca ver- I
schenen, en welke overigens, alhoewel
koit, den inhoud enden zin van den
Pauselijkeit Brief nogtans zeer nauw
keurig en zeer volledig weergeeft.
De Encycliek kan in vier hoofdstak
ken verdeeld worden; deze handelen
over
1« De Giondbeginselen van dc Chris
tenen Maatschappij.
2° De Grondbeginselen eener Revo
lutionaire Maatschappij.
3J De Ongerij i.dbeid der grondbe
ginselen ('ener Revoluiionnaue Maat
schappij,
4° De Gedragslijn door de katholie
ken in den tegenwoordigen toestand te
*gLI1 EERSTE I1OOFDSTDK.
De grondbeginselen van de Christene
Maatschappij.
Het oppergezag komt van God.
God is het Opperste Gezag, onder
welkdamgen icgeei uigsvorm hel ook
mocht wezen.
De vorsten zijn dc vertegenwoordi
gers van God en zij moeten vaderlijk
hun gezag uitoeffenen.
De Godsdienst is eene verplichting
voo; de maatschappij, zooals overigens
voiii lederen umusdi in hel bijzonder.
Hei albeismus of de Godverlooche-
tl n.r is eene misdaad, zoowel in de
Kjaaisliesturen als in den mensen in zijn
eigen beschouwd.
Jlet Bestuur moet den waren bods-
du-vsi bijtreden en de ware godsdienst
IS diegene, welke door de piolecien. de
Mnaktl.m. de Martelaren en door ziji.e
vc-nazende uilb; ciduig worden bewe-
itf ware Godsdienst bestaal alleen in
de' katholieke kerk.
D lu ik is eene volmaakte en onal-
Imidt. njke Maatschappij, die recht heelt
op téne tulkuüiehe vrijheid,
De iwe.1 machten, de geestelijke cn
de wereldlijke, zijn van God daaige
steld; zij kunnen, en
verstaan.
Hunne rechten komen voorts van
verschillig einde, «eestelqk voor
eche, cn lijdelijk voor c~ -
hetwelk zij ingesleld zijn.
De Christene Maatschappij, wonder
lijk ingericht, eert de vorsten, heiligt
bet lainilieloven, verdedigt de maat
schappij op bet politiek gebied en-ver-
eenigt de mer.scheti door de zoete ban-
dtn der menschlievendheid.
De volkeren kunnen niet gelukkig
zijn voor zooveel bel mogelijk is hier
op deze wereld gelukkig te zijn, dan
in eene Christene Maatschappij.
Het Christene' Europa is met roem
overladen gewecgi.
tweede hoofdstuk.
Grondbeginselen van de revolutionnaire
Maatschappij.
De Hervorming of dc Relorme van de
16d eeuw, is tegen den Christenen
Godsdienst opges’aan; zij heelt zich in
de Wijsbegeerte, daarna in bet Po me
ingewikkeld, en dc wereld, met het mo
derne Recht, overhoop gesmeten.
Zij heelt als stellige grondbeginselen
aangenomen on daargesteld hel reel;
de onafhankelijkheid en de vrijheid vat;
denken, zooveel men wil.de volkswil
al» opperste gezag, de vorsten als enke- i
lo afgevaardigden van bel volk, hot
langs de Vesten, deze der Dreven
gezonderd, zullen verkocht worden
omdat dit vee! voordebiigér en veel
er nu gedurig meer
verlies dan winst op komt; onmidde-
lijk ook zullen er nieuwe kunnen ge
plant zijn die allen gelijkelijk zullen
kunnen groeien cn groot worden.
.V. De Hoen. Ik kan dat niet aanveer
den; zoo ik meen is er een eersten keer
beslist geweest het princiep der ver-
j L.i en aan de
beslissing van den gemeenteraad in
eene verdere zitting de kwestie voor te
stellen, indien zij allen in eenen keer
of'op verschillende tij Istippen zouden
verkocht worden. Volgens mijn gedacht,
luidt het voorstel van M. De Grave in
dien zin, en M. Pil heeft, in de vorige
zitting, de bemerkingen gedaan d.u dc
verkoopiog in geheel of gedeelte, maar
later ging beslist worden.
M. de Burgemeester. Wij hebben nu
den voordeeligsten oogetibbk om al de
boomen te verkoopen.
M. Pil. Er is gestemd geweest in prin
ciep van al de boomen te verkoopen en
de uitvoering van dit besluit over te
laten aan het Schepencollegie, dat zou
beslissen indien al de boomen te zamen
of een gedeelte slechts behoorden ver-
r_.„ v...i eene
beslissing over dat punt is genomen ge
weest in hei Schepencollegie.
M. de Burgemeester. Het Sehepcncot-
legie heelt beslist de boomen in eenen
keer te verkoopen, omdat het oogenblik
voordeelig is. Zoo ik reeds gezeid heb,
ingezien de boomen niets doen dan ver
minderen, en bel ook de middel is om
vee! vreemde koopers aan te trekken.
3f. De Hoon liet zal eene oorzaak zijn
van vermindering van prijs.
M Pd. Ik ben van een gansch ander
gedacht; hoe meer liefhebbers, hoe be
ter vei koop
De lastenboek wordt goedgekeurd
met 9 stemmen. M. De Hoon onthoudt
hern.
II. Vaststelling der lijsten voor het
kosteloos onderwijs.
M. de Burgemeester. In eene vorige
zitting i c ft een raadslid het Schepen-
collegie van nalatigheid beschuldigd
wegens de bekendmaking vóórhel op
maken der lijsten van de kinderen die
recht hebben op liet kosteloos onder
wijs.
Ik wil aan dat raadslid
met stukken
t er g-?:
i om het Schepencolleg
van na atigheid te belijgen!
i Er staat in den ministericelen om-
zendbiief van 21 September 1884, art.
Alle jaren van 1 tot 30 Juni, in elke
gemeente, zul het college van Burge
meester en Schepenen zorgen dat twee
registers bereid worden, bestemd om
de inschrijving te ontvangen, de eene
van de knechten, de andere van de
Deze registers waren op
)l. De Grave. T Is ik die het verslag ‘j zeilde date gereed gelegd.
heb medegenomen om hel te doen her- i Art. 6 Van den omzendbrief luidt als
I Hmrijven en beter leesbaar te maken. I volgt; Gedurende de maand dat de
i weder in inschrijvingen moeten gedaan worden.
*i stadhuis gebracht geweest. hei bureel van den beambte, aangesteld
1 e::: -z inschrijvingen te ontvangen* zal
open zijn, ten minste 3 dagen te weke,
op welgekozene uren, opdat de werklie-
den er zouden kunnen naartoe gaan.
zonder verplicht te zijn hunne werken
I te verwaarioozen. Dal is al gedaan ge
weest.
Art. 5 spreekt als volgtde dagen
en de uren, vastgesteld voor de inschrij-
1 vingen, zullen aan de inwoners bekend
gemaakt worden, bij middel van plak-
brieven, ten minste 15 dagen voor de
In de plaatsen waar hel gebruik bo-
staat, eenen roeper ot aankondiger aan.
z'.MVMWH. ia ucu vuiuuuu mei qo
verzekering welke M. de burgemeester
Ais het noudig is, laat de kerk de
vrijheid van Godsdienst toe.
Zij gebiedt aan niemand van te ge-
looven.
Ten gevolge van deze princiepen,
moeien ie de katholieken aan de volgen
de regels gehoorzamen.
A. In zake van denkwijze, zich tot den
II. Stoel wenden voor hetgeen aangaat de
moderne Vrijheden.
Onder een slecht gouvernement, de
akten en wetten van hetzelve onderslaan,
de princiepen van hetzelve vertoeijeh.
B. lu hunne werken lu het privaat
leven als katholieken, de Kerk aankleven
en 1
den.
JPIautbelijk.
Zitting van den Gemeenteraad
op Donderdag 19 .Xovemuer 1885.
Al de leden zijn legeiiwoordig, uit
genomen M. Declercq. -- -
Een dertigtal aanwezigen telt men in looping te beantwoorden
de zaal, waaronder twee liberalen.
Er wordt lezing gegeven van 'l pro
ces-verbaal der vorige zitung.
M. de Burgemeester. Is er iemand die
op den opstel van dit proees-verbaal
bemerkingen te maken heelt?
M. De Hoon. Ik vind du proces-ver-
baal veel te kort. Van de boomverkoo-
ping wordt er maar lei loops gesproken;
er staat niet vermeld wie tiet voorstel
van verkoopen gedaan heeft, op welke
wijze de boomen zullen verkocht wor
den, in eens of bij gedeelten; welke de
redens waren die wiet den aangebaald
om tol die beslissing over te gaan, ook
tover de schooiaaui.e ning
is met breed genoeg uileengedaati.
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddeiiik na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. ’sjaars; met de post G fr. Annoncen 20 cenlimen per regel De "roote letters
volgens plaatsruimte. Reclitei lijke eerherstellingen 1 fr. Een X‘ 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het loó'.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der VlaanderenJ en ’tbuitenland worden ontvangen door het Orrirr i.e Puni.ici rr;, Magdalenastraat, 46 te Brussel
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker-uitgever, Zwarte Nonnenslraai, 4. te Veurne, en in de Poslkantooren.
dwijnen, de K,erk helpen en bijsiaan lot
de verspreiding van het Geloof, zich
nuttig maken aan de burgerlijke maat- i Ull vcc. v
schappij door het bestrijden der nood- nuttiger is, dewijl
lollige leerstelsels. 1
olkuineue vrijheid,
God daargc-
moelen elkander
geeft voor 't toeko i.eude.
N i deze opmerking wordt hel pro-
M. Dc Hoon. Ik zou ook nog verzoe
ken dat de bespiekmg over het verslag
der commissie van finaiitien maar acuter
eemge_weken-op de dagorde zoude ge
in acht werden, err dat er gewacht woi-
de tol de minderheid volkomen gereed
zj om deze kwestie te onderzoeken en
te bespiekeu.
M- de Burgemeester. Ik kan die bespre-
1- 1 -- 11 01ü.
zij de beraadslaging over de be-
wii wel een paar weken wachten,
mogelijk..aan de begro'oting beginnen.
De Hoon. Er is nog geen haaste bij
I om de begrooliug voor 1886 te stem- i
men. Wij moeien toch den tijd hebben
l om de stukken na te zien.’men kan nog
politieke kiezingen, uilgeuo- j ecnigen tijd wachten. Ik heb in het in de hand.' doen' Tenmm dat
.mmim» nlnmsen. i sckretiiaai geweest, daags na de vorige i ledens bestaan
1 zitting; ik heb er vernomen dat M.- de van na atigheid
met het inzicht van lol dcozelts i burgemeester het vi r-lag over de finan- i
i tien had medegenomen. Maandag ben
ik wedergekeerd naar het stadhuis, p'ei- 3,
1 zeilde de stukken alsdan te vinden;
maar zij wjn slechts woensdag na mid
dag iu’het sikretariaat wedeigebracht
geweest.
de katholieke leering, j JJde Burgemeester. Ik hebbel ver-
den anderen k iut. gematigd in 1 slag noch gezien, noch m bezit gehad! meisjes.
de bespreking der vraagpunten enkwes- I J/. De Grave. T Is ik dip hnt .^.=1»,.
Art. 6
De princiepen van het mituralismus Het is woensdag morgen wede7'~ih ïnschrijvii,;.e
M. de Burgemeester. Wij zullen dan om de i
du pum op de dagorde bréngen, wan
neer de begrooting voor 1886 zal opge
maakt en besproken worden.
I. Verkoop van boomen. Mededeelling
van den laslboek.
de Sekrct ins geelt lezing van ’t ko-
i en voor
waarden.
M De Hoon. Ik meen te moeten op
merken dat er in vorige zitting niet be-
uvuKeu, zuu»cüi mm nu, “v - - slist is geweest of men in eenen keer;
:<ls opperste gezag, de vorsten als enke- t den zij moeten strijden ais ecu man, of op verseb ill tge ttjuslippeh de boo- opening der registers
io atgevaardHien van hel volk, hot bet verledeuc vergeten, de vroegere be- i men gtng verkoopen. 1
ongeloof van den Staat, hel Bestuur van leedingen <cet gioote liefde doen vei -
tien, waarover men vrij is ziilkdauig
gedacht te hebben, als men wil.
van hel rationalismus zijn geene
katholieke princiepen.
Men mag over den regeringsvorm en
de inrichting van den staat handelen.
Men mag geen verschillig gedrag in i
Let privaat en in het publiek leven heb- 1
ben.
Men mag in de kwestien die mogen
bepleten worden, de personen die het
met ons niet eens zijn, niet aanzieu
als niet katholiek ie zijn.
Er dient voornamenllijk aan de katho
lieke dagblad-clitijveis gezegd te wor-
DE
- ■'OWVVI UV.U
'"■■"MM"*——8—rili a III lil rrii 'ni Tnr 'H wi'MiiggCTit
- 'J tJXJXJ IKlUOb
------- l 1