bl>d h** De I I V| N Woensdag IO Maart 1888. IO Vastenbulle. te maken. Even als immer, zult gij. Z. L. B., luisteren naar onze stem, en te beginnen JOANNES JOSEPHUS, 42' jaar en aldus, naar hel voorbeeld der vooi ouders, tien De katholieken zouden dus hunne 1 en hel recht e< n katholiek kerkhof to hebben, moeten i. -n de protestantsche landen dit recht in Men ziel dat do onafhankelijkheid van M. Simons, in de gódsdientkwea’ien De eerste heeft klaar doen uitschijnen dat de katholieken in deze zaak niet an* ders vragen dan hun recht en de eet lijke jaar XH. Zij vragen niet dat de vrijden kers ondereen zouden begraven worden met de lieden op wier gedachtenis eene de hoop die men op u gratiën noodig om u zelven altijd (|e Godsgezanten te blijven, eenvoudig, werkzaam, ge- spreekgestoelte o Gegeven te Brugge, den 25 Februari 1886. M. Bara heeft, zooals altijd, eene lang» redevoering gehouden nevena de kwestie en in eene taal onwaardig van de Kamer. Sedert de dood van M. Bouvier heeft bij de rol van clown overgenomen en ze vereenigd met die van publieken uitschclder van al wat deftig is. Hij ver vult deze beide rollen te gelijk met veel... onderscheiding Het zij ons genoeg een enkel zijner argumenten aan te balen den lezer te la ten oordeelen M. Bara is van meening dat de katholieken de verdeeling der kerkhoven maar vragen om de gewijde aarde te weigeren aan allen die, huist hun leven, voorde liberalen kiezen Wat dient er meer gezeid Woensdag heeft M. Bolin, in de Ka mer aan M. Thonissen verwalen dat hij partijdig is in het benoemen van burge- meeatera en schepenen. Men kan oor deelen of er gelachen werd. M. De Bleeckere heeft gesproken over de verdealing der hulpgelden voor de buurtwegan en M. Oswald de Kerchove heeft zoowal over alles gesproken. Op’t einde der zitting heeft M. Frère met de Engelsche wetgeving willen be wijzen dat de katholieken ongalijk heb ben in de kerkhofkwestie. M. Woeste heaft hem op zijn woord genomen en verklaard dat de katholie ken met Engelscbe wetgeving te vreden zijn. M. Frère had daarmee genoeg. Joannes-Baptista FAICT, Bisschap van Brugge, Aan dr Geestelijkheid en giloovigen van ons Bisdom, Zeer Lieve Broader! Overjaar, ter gelegenheid van dan heiligen Vastentijd, een lijd immer gun stig voor ernstige gevoelens en zalige gepeiten, hebben Wij u gesproken van het bewaren en het uitbreiden onder ons van hel christelijk leven, in zijn algemeene genomen. Mochte ons va derlijk vermaan de uitwerksels voort gebracht hebben die Wij verhoopten! Mochten de christelijke oefeningen en gewoonten, door de aanhoudende op wekkingen uwer herders, hunnen in vloed hij alle huisgezinnen wederom gekregen, en bij den huiselijken heerd, gelijk op den gelukkigen tijd onzer voorvadeien, hunne plaats hervonden hebben Na u gesproken te hebben van den christen geest in het algemeene, willen Wij dezen jare, uwe aandacht roepen op twee bijzondere oefeningen, die ter zelfder tijde twee uitmuntende bewijzen zijn van het christen lever, en twee on feilbare middelen om hetzelve te beko- komen en te bewaren. Wij willen spre ken van het dagelijksch bijwonen der il. Misse en van hel volgen der godde lijke diensten ’s na middags op de Zondagen. Het is genoeg aandachtig te overleg gen wat inderdaad het heilig misoffer is, om aanstonds met verbaesdheid geslagen te zijn, als men getuige is van de onverschilligheid, de verwaarloo- sing, de koelheid van zoovele menschee ten opzicute van het verheveste onzer mijsterien, Welhoe. Z. L. B,, de naam a'leen van Calvarieberg maakt indruk op ons hert; wij zouden den weg naar den heiligen heuvel, waar het bloedig sacrificie ééns werd opgedragen, met onze tranen willen gaan besproien en met onze liefdezoenen overdekken, en men denkt niet eens dat hetzelfde Sa- krificie, mol hetzelfde slachtoffer, met dezelfde uitwerksels, alle dagen in hel midden van ons, op ccne onbloedige wijze wordt vernieuwd! Ach! Z. L. B., hoe groot is onze ondankbaarheid! Jesus slacht zich voor ons en wij peizen er niet op! En toch zouden wij ons zelven niet mogen vergoten, noch degenen die wij hef hebben, en rekening zouden wij moeten houden van de onschatbare voordeelen welke het bijwonen van het heilig Sacrificie ons verschaffen mag. Altijd en oveiai i» de mensch ver- verplicht aan de Godheid ofirande te doen; en daarin is de bekenning onzer afhankelijkheid gelegen. Waarom dan die verbintenis niet kwijten, met ons te voegen bij den priester en met Jesus- Christus zelven, om aan God hel eenige Sacrificie op te diagen, dat Hem weer- dig zij. Allen hebben wij zonden uit te boe len, vergiffenis al te smecken, rampen en kastijdingen misschien, van ons en van onze famillie af te keeren. Waarom, Z. L. B., gaan wij alle dage niet schui len rond bel Autaer, opdat een druppel van het goddelijk bloed op onze zielen va'le, van dit bloed dat zuivert, dat zalig maakt, dat vergiffenis en bermhertigheid roept over ons, volgens de uitdrukking van den Apostel Hel onschuldig bloed van Christus tal onze zielen zuiveren van hunne zonden (Heus IX. 11). een gebruik binnen dat in ons gods dienstige Vlaanderen onbekend was, en meer en meer uitzet tol in de beste familiën. Alsof de goddelijke Wetgever, in plaats van te zeggen Wees gedach tig dal gij den Zondag heilig maakt (Exod., XX. 3), zou gezeid hebben wees ge dachtig dal gij Misse hoort; beeldt men zich in dat, zoo de strenge verplichting der H. Misse volbracht is, men gansch vrij is van God en ziel te vergeten, en men zich begeven mag lot alle slach van wereldfch verzet en vermaak. Het is zonneklaar dat men op zulk er wijze den dag des Heeren niet heiligt. Onder dil opzicht zijn de buitenlieden aan de vaderlijke overleveringen getrou wer gebleven. Daar worden de namid- dagsclie diensten met denzelfden ijver als degene van ’s vooriniddags bijge woond. Vespers, Sermoen, Lof, wor den gevolgd door al degenen die niet welielijk belet zijn. Aan ons godvree- zende landvolk, spreken Wij daarover onzen openlijken lof, en Wij zijn over tuigd dat zij ten grooten deele aan die getrouwigheid te wijlen hebben dien wonderbaren geest van geloof die hen onderscheidt. Maar in stad, helaasis hel geheel an ders. Men recht er vermakelijkheden in, uitstapjes, feestmalen, op zulke dusda nige uren dal hel bijwonen der godde lijke diensten onmogelijk is. Het is te gen zulk eene omkeering die schier in gewoonte vergaan is, en die men schijnt weiens en willens staande te zullen ma ken, dst hel ons een plicht is onze stem te verheffen. Eenieder moet hel beken nen als men het rechtzinnig wil, het Donderdag heeft do Kamer zich eerst en vooral bezig gehouden met de be spreking en stemming der gewijzigde artikels van het Landelijk Wetboek, en vervolgens de bespreking van hel budget van binnenlandsche zaken hernomen. M. Thonissen heeft verklaard dat hij de kerkhofkwestie als uitgeput aanzeg, maar hij is teruggekeerd op zijne ver klaringen aangaande de ontgravingen, door de linkerzij geeisebt. Hij heeft opnieuw verklaard dat eene ontgraving door bet gouvernement be volen, wanneer de overledene binnen het kerkhof eu op eene betamelijke plaats is begraven, eene schending zou zijn van het zetfbesiuur der gemeenten, door de Grondwet gewaarborgd. Vervolgens heelt hij geantwoord aan MM. de Kerchove en Jamrne, be treffende de verdeeling der hu pgelden voor de buurtwegen. Deze hulpgelden, zegde hij, worden rechtvaardig verdeeld volgens de behoeften der provinciën. Kamer. oiMd“s .de “K™*1* “Va de gelukkige gewoonte hebben van woord gevoerd. duizende verleidingen d u omringen, en die met de verdreigende hulp een i gemeen is, niet zouden missen u in het mel den aanstaanden vasten, als men ongeluk te dompelen. Gij lubt gratie1 ds Passie van den Zaligmaker in alle noodig, gij vooral jonge dochters die kerken zal prediken, zult gij bij me- I nigte toesnellen om Jesus te aanbidden 1 in het Sacrement zijner liefde en om het verheven onderwijs te aanhooren welk i uit bel kerkelijk over u zullen doen De Annoncen voor Belgte (Ier uitzondering der Vlaanderen) en ’lbuitenland worden ontvangen door het Office de PüBUCitè, Magdalenastraal, 46, te Brussel. M.n schrijitin bij BONHOMME-RYGKASEYS drukker-uitgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkantooren' de gelukkige gewoonte hebben van dagelijks de H. Misse bij te wonen, zooveel mogelijk er getrouw aan blijven. Dat zij die deze gewoonte verloren heb- - ben, dezelve hernemen mei vlijtigheid, J toepassing van het dekie» van prauia wel overtuigd zijnde dat een dag met God begonnen, eene nuttige en voor- I spoedige dag wezen zal. Indien Wij, Z. L. B., klagen over de laatdunkendheid van velen, die in Jdo steden vooral, gemakkelijk, zoo zij wilden, naar de Misse zouden kunnen gaan, zouden Wij nog zwaarder ver maan te geven hebben opzichtens bet bijwonen der goddelijke diensten op de Zondagen na middags. Wij reggon het met een diepgevoelde hertzeer. Sedert eenige jaren dringt er waren. Jongelingen, gij hebt M. Thonissen heelt vrijdag zijne rede voering voortgezel on een duchtig ant woord gegeven aan den meester Rolin, die hem verweten had partijdige be noemingen te doen. Dat was echter ni< t moeilijk; want M. Rolin moet maar in eenen spiegel kijken om eenen tanatie- ken partijman te zien. M. Simons heeft dan, na eerst namens de Brussdscbe onalhankeojken, het stel sel van verdeeling der kei khoven aan bevolen te hebben, het gevoelen geuil dat de katholieken, indien het anders niet zijn kan, zouden moeten toegevi n 1 aan de geuzei ij en zich te vreden houdép eeuwige schande kleeft, maar dat de j met hel recht aan den priester toegekeud katholieken hel recht zouden hebben op ieder graf afzonderlijk ié wijden, hun eigen kerkhof vereenigd te worden. i D; d-- M. Fiére vroeg of er dan zooveel godsdienstvrijheid kerkhoven moesten zijn als er onder de ongsloovigen verscheidene gezindheden afstaan, terwijf onze geloofsgenooten bestaan, l Ik zie cr geen bezwaar in, ant- I volle vrijheid genieten, woordde M. Woest», onder de toejui- 1 J~‘ 1 chingon der rechterzij. s- Van eenen anderen kant, niettegen staande onze oiïweei digheid ontvaugen wij dagelijks van God ontelbare welda den. Onze behoudenis in het leven, bet geluk en de vrede onzer huisgezinnen, de voorspoed onzer belangzaken, de moed in onze beproevingen, zijn dit zoo veel gunsten niet die wij aan de goed heid Gods verschuldigd zijn En wij vergeten Hem daarover te danken Verre zij van ons, Z. L. B., zulk eene ondankbaei heid Eiken oogenblikke van ons leven, mei de goddelijke weldaden verrold, dragen wij Hem alle dage ook de hulde onzer erkentenis, en, ingciien Jesua-Gbristus zelf geweerdigt, in hel heilig Sacrificie der Misse, zijnen god delijke,) Vader, in onze plaats, te be danken, wezen wij vlijtig om onze toe vlucht te nemen lot dien hoogslverheven bemiddelaer, die, zooals Paulus spreekt, altijd gereed it, otn bij zijnen henielschen Vader voor ont lusxchen te komen (Hebr., VIL 25). Hel zal ten andere een zeker middel wezen om nieuwe gunsten te verdienen. Deze gunsten, Z. L. B., hoezeer zij ons noodig zijn, voelen wij voorzeker. Gunsten van licht om beier onze plichten te verstaan; guns'en van sterkte om ons- zelver. en om alle moeiijkheiden en ge varen te overwinnen die ons langs alle kanten omgeven. Vaders en moeders der huisgezinnen, gij hebt gratie noodig, en moed en voorzichtigheid, die van hierboven moeten komen, voor de op voeding uwer zonen en dochteren; gij hebt eene heilige kloekie noodig. om de overleveringen van eer en christe lijkheid te midden uwer kinderen te be- m waren. Jongelingen, gij hebt gratie j9 niet moeilijk den dag dusdanig te noodig, om altijd eer te doen aan den I schikken dat meu in den na middag ee- naam dien gij draagt, eer te doen aan j nijje oogenblikken vinde, om ze aan den de hoop die men op u vestigt; gij hebt 1 godsdienst toe te wijden, en aldus, groote gratie noodig, om aan de strikken te ontsnappen die men u spant, aan de 1 dag de» Heeren, zoo het behoort, heilig ie mei de verdreigende hulp van werkeloos leven, dat vandaag zoo j ongeluk te dompelen. Gij lubt gratie ds Passie van den Zaligmaker in alle door uwe godvruchtigheid en uwo eer baarheid de vreugde en bet geluk maakt van vader en moeder; gij hebt uitgele zen gratiën noodig om u zelven altijd trouw aan uwe plichten en door dc be koorlijkheid uwer deugden tot het goed opwekkende allen die u omringen. Welnu, Z. L. B., deze menigvuldige granen, die ons zoo noodzakelijk zijn, de H. Ilisae zal on» die geven, in over vloed. Laat ons dan, ingezien God zelf, door den mond van zijnen propheet on» VEUR BISSCHOP VAN BRUGGE. dalen. ZALIGHEID EN ZEGEN.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1886 | | pagina 1