I
Woensdag 14 April 1888-
42’ jaar
N1 15
de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 tr. 'sjaais; mét d>- post 6 fr. Annoncen 20 cenlimen per regel. De groote letters
GEMEENTERAAD.
I jp volg der zitting van 2 April.
Zitting van den 9 April.
Afwezig M. Iloutsaeger.
I. Aankoop van gronden voor recht-
lijnAig van Stadswandeling.
Uiigesteld.
II. Driemaandelijksche verificatie der
Stadskas.
Goedgekeurd.
III. Begrooting voor 1886.
De verscheidene posten der begroo
ting van inkomsten en uitgaven worden
aanveerd tot aan nummer 74 der uitga
ven. De overige, alsook deze onder
de voorgaande posten, waar persoon
lijke belangen in 't spel zijn, en ook nog
cenige posten dezer, welke opmerkin
gen hebben bijgebrachl, worden ver
schoven tot de naaste zitting van vrijdag
aanslaande.
Zie hier de posten welke gelegenheid
hebben gegeven tot eenige opmerkingen.
Post 13 en 14. Als hulpgeld van Staat
en Provincie voor den steenweg naar
Coxyde is er 6666 tr. 67 cent, van den
Staat en 8383 Ir. 33 cent, van de Pro
vincie.
M. De Hoon. Zonder dc begrooting
ouder dit opzicht te willen beknibbelen,
rnoel ik doen opmerken dat M. De Grave
zich niet verzet tegen dezen post, omdat
de Ontvangsten hier ook meer bedragen
dan de uitgaven welke in de tegen
woordige begrooting in uitgaven ge
bracht worden, gelijk hij het deed in
de bespreking over de stadsfinantien.
M. de burgemeester. De bespreking
over de stadsfinantien is gesloten, en
daarop dient er niet meer wedergekeerd
te worden.
M. De Hoon. Voor de toelage van den
Staat, 45,000 Ir. op de 63,000 geheele
toelage van den Staat, zijp, reeds be
taald geweest, zoo dat er nog 20,000 fr.
te betalen blijven, waarvan aan Veurne
toekomt het derde, of 6666 fr. 67 cent.
Doch van de vorige toelage dient er nog
500 fr. betaald te worden die men had
kunnen in het tegenwoordig budget
inschrijven.
M. de Burgemeester. Er is hier slechts
kwestie van voorziene ontvangsten, cn
die 500 fr., als zij ontvangen worden,
kunnen ook in eene naaste begroo
ting ingeschreven worden.
M. De Hoon. T Is waar.
Post 45 (Muziekschool).
M. De Hoon. Ik bemerk dat er geen
toelage van den Staat aangeteekend staat
.11. de Burgemeester. Sedert 4 jaar
heeft de .Slaat niets betaald, en men mag
dii jaar op niets rekenen, ofschoon de
opziener sedeit 4 maanden mij verze
kerd had dat er eene subsidie ging be
taald worden. Wij hebben nog niets
ontvangen.
Post 21 der uitgaven. (Pompiers).
M. Declercg. Alle jaren was er eene
bijzondere som van 200 fr. als subsidie
ingeschreven ten voordeele van het
korps der Pompiers. Op deze bemerking
wordt de ingeschreven som van 550 fr.
verhoogd lot 750.
Post 38 (onderhoud van meubels en
zalen van 'l stadhuis 200 fr.
M. De Hoon. Zou er geen grooter som
dienen ingeschreven te Worden voor het
vermsschen van hel houtwerk, hel ver
anderen der schouw en tol het schilde
ren van hel plafond. Daar M. de burge
meester gezoigd heeft voor zijne kamer
bij zou nu ook moeten peizen op hel lo
kaal voor de beraadslagingen van den ge
meenteraad. Vroeger reeds heeft er eene
som van 2000 Ir. ingeschreven geweest;
doch dc vorige gemeenteraad heelt al
tijd' in zijne besparingen op ai de- e
nuttige werken (de o/liciele scholen l N.
der red.) gepeisd en zijn eigen zalven
vergeten
M. de Burgemeester. Er zal gezorgd
hit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
Dc Annoncen voor België (ter uitsondering der 1 laanderen) en t buitenland worden ontvangen door hel Office i>e I’iblicitis, Magdalenaslraat, 46, te Brussel.
Mm schrijd in bij BON’HOMME-IIYCKASEYS, drukker-uilgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Poslkantooren.
Wij weten waarop zij zinspelen ’t is
op den iveltelijken .tegenstand van de
katholieken aan dc ongelukswet van
1879. Waarin bestond dié tegenstand?
In te zeggen dat d.e wet slecht en geld-
verkwisiend was, in het werken om de
geu.scLe gemeentescholen ie ontvolken
en in hel inlichten van bel vi.ij onder
wijs!
Hemel! waar is hel verboden door de
grondwet en andere wetten, van zijn ge
dacht te ui en over de handelwijze van
de bestuurders? Welke wei gebiedt aan
dc ouders van hunne kinders naar de
officiële scholen te zenden? Is hel vrij
onderwijs niet door de grondwet ge-
waaiborgd? Was die tegenstand met
wettig? Hebben de katholieken kasseien
gebruikt om de officiële meesters te
steenigen; hebben zij de officiële scho
len in brand gestekeu? IVetlelijk was die
tegenstand, en wij beroepen de geuzen
om bet tegenovergestelde te bewijzen.
Dc geuzen schreeuwen nu tegen Jan
sou en Cte, maar hebben zij met gedu
rende 6 jaar nevens hen, en onder hun
gebied gestaan in de Kamer, om de
katholieken te bevechten.
En wat zal men nu zien in de toeko
mende kiezing van Brussel, waar waar
schijnlijk in T kort twee vertegenwoor
digers zullen te kiezen zijn?
De doen ir.airen zullen samenspannen
met dc radikalen, die zij peuoleurs,
communards, anarchisten, muiters
noemen en de radikalen zullen de doc-
i trmaiie kandiialeii ondersteunen die,
volgens hen. vel geinesten,*dikbalgen,
rotzaks, volksunbuiters zijn, en dal
al tegen de katholieken en andere
voorstanders van oidcen wetten!
Zij spuwen vandaag malkander in hel
aangezicht,en zij weten waarom; zij ken
nen malkander, en moigen zullen zij
malkander kussen. Pilules en llerodes
deden hel ook alzoo.
Ziedaar die ellendige liberale partij!
Die er aan loebehooren, zouden moeten
rood komen van schaamte.
Vluafsclijk.
De wanorders van Luik, Charleroi
cn elders.
De liberalerij of’de vrijdenkerij is de
leering van dezen die voor stelsel heb
ben van nooit geene gevolgtrekkingen
voor te stellen uit de daadzaken, van
altijd te spreken in het wilde, zonder
redeneering, op de oorzaken, en zelfs
van alles wal hen tegengaat vlakweg te
loochenen. Met recht heeft men mogen
zeggen de liberalen of dc zoogezeide
vrijden kers zijn juist deze die nooit en
denken die niet durven denken, uit vreeze
van de waarheid te vinden en aan hunne
uitzinnigheid en droombeelden te moe-
ten verzaken.
Dit zien wij nog eens in de bespie-
king over de wanorders van Luik, Char
leroi en andere streken.
Wij hebben geloond dat dc ongods
dienstigheid. de goddeloosheid, de
zoogezeide onafhankelijke zedeleer de
waie oorzaken zijn. Als die elletidigen
gelooveu dat er noch God, noch ziel,
noch verantwoordelijkheid, noch ander
leven, noch straf, noch belooning meer
is; ais zij gelooven dat het vrije genieten
builen de palen van wel en rede, en de
rijkdommen alles zijn wat de mensch
betrachten moet om gelukkig te zijn in
’lil leven, achter hetwelk geen ander
meer bestaat, is het niet natuurlijk dal
zij, alle wetten overtiedende, de mid
dels om bet vrije genieten en de rijk
dommen te bekomen, gaanzoeken
waar zij ze vinden kunnen, weinig be
kommerd over de wettigheid en de Hof
felijkheid van hunne handelwijze?
Wie kan die gevolgtrekking afloo
chenen? Maar wie heeft dat volk zoo vei
gebracht in de goddeloosheid en de on-
gebondeudheid? Het liberalismus, met
zijne slechte leeringen, theaters, boe
ken. gazellen en voorbeelden, Het h-
beralismus beeft door die middels alles
aangerand, lol hel bestaan van God zel
ven, en hel volk bedorven lot in het
'I’erg der beenen, hetgeen zijn doelwit
t' hel volk bederven, om het liberaal
temaken, daai is het inzicht van de li-
beialen. Honderden bewijzen en liberale
getuigenissen zouden wij ervan kunnen
geven.
En als het bedorven volk eindelijk
wil genieten van zijnen kant en gruwe
len van alle soorten bedrijft, alswanncei
de storm is losgebroken cn hel kwaad
gedaan, dan wordt dal liberalismus be
nauwd over de gevolgen van zijn eigen
werk, en tracht de schuld van al die on
heilen zoo goed mogelijk van zijnen rug
te schudden en op dezen te leggen die
dag en nacht werken voor ’t volks wel
zijn ep ’t geluk van 't vaderland.
Wie werkt er voor T volkt? Wie recht
paironagien en maatschappijen op, om
’t volk te beschaven en te verzedelijken?
Wie. geeft hel onderwijs aan ’t volk,
schier op eigen kosten Wie slicht er
liefdadigheidsgestichten? Wie heeft hel
geld gegeven voot dischen, hospitalen,
gasthuizen op te lichten en te onder
houden? Wie? De katholieken.
Wie ondermijnt óveral den invloed
van den Godsdienst en van den pries
ter De liberalen En zij zijn toen ver
wonderd als 't volk socialist of anarchist
wordt Dc Toekomst, een socialistisch
blad van Gent, riep onlangs tot de libe
ralen Maakt liberale pattonagien of
klingen, wij vragen niel beters, er
zullen daar socialisten uitgroeien, ge
lijk er reeds uitgroeien utt uwen kring
de Vrijheid Katholiek, christen of
socialist, T is T een of 't ander voor de
Werkende klas De werkman blijft niet
baliwege staan, gelijk de welhebbende
liberaal; deze lacht wel met God en zijn
gebod, maar hij houdt aan den porte-
monnaie, en daarom is hij in zekeren
zin conservaleur of doctrinair. Een libe-
M. De Hoqn. yi. de burgemeester be
schuldigt pet oud bestuur pe subsidien
voor de scholen met te hebben doen in
komen. Het oud bestuur was daartoe
niet verplicht; 'l is aan het nieuw be
stuur te wijten, dat er uitstel van beta
ling is; er moesten maar middelen in
gespannen zijn om geld te kiijgen
(Bij gevolg 't oud bestuur had er geen
gelatenN. der .Red).
.V de Burgemeester. Hadt gij geld in
de khs gelaten, T ware lang gedaan!
.11. De Hoon. ’t Vorig bestuur liet
niemand waëhieii.
M.tle Burgemeester. Zoohaast wij hel
geld hebberi; dal wij niet hebben ge
vonden in uw nalatenschap, zal ieder
een be aald woi dcn, en de belangen d, r
werklieden liggen ons zoo nauw aan
T herte als bij q! (Men weet wat de libe
ralen en de disch gedaan lebben voor
't arme volk! Nota, der lied).
De bespreking óver den toestand van
stadskas is gesloten.
De overige puiiico woiab.u tol eene
naaste zitting verschoven of aanveerd
zonder bijzondere bemerkingen.
klededecling. M. dc Burgemeester stelt
voor eenen blijk van genegenheid te
geven aah deii heer Her.ri Vamiersiraete,
over.zijne onderscheiding bekomen in
de expositie van Antwerpen en hem de
gelukwenschingen van den raad bij
brieve toe te sturen. Aanveerd.
raai die niets bezit, moet noodzakelijk
socialist worden, T is het natuurlijk
en noodzakelijk gevolg, ’t is de uiterste
toepassing van ’t valsch grondstelsel.Ei.
hebben de liberalen het voorbeeld van
den oproer niet gegeven
Ja, Advertentie blad, in 1857, in 1871
in 1884 de wet wierd oveilieden, de
ovei heid miskend, hare vertegenwoor-
digeis beleedigü en aangerand,
gelijk gij het zoowel schrijft nu. met
verontweerdigingMaar wie deed het
dan? De liberalen, niet waar, met die
muiters en socialisten en anarchisten..'.,
die gij tiu naar den duivel wenscht, om
dat zij ook op hel liberaal vel hebben
beginnen trommelen en niet op de ka
tholieken alleen? Dan waren zij, die
schelmen, uw volk, cn gij, noemde
hunne schanddaden spontanéité fuudroy-
ante, en nog Texplosiuii de la conscience
pvbtigue indignée, de losbersiing van hel
verontweerdigd openbaar gevoelen! Dat
waien nationale beloogingen en gij
spraakt toen niet, gelijk gij nu sc.irijtt,
dc wel moest geëerbiedigd worden,
de goede burgeis beschermd, de eigen
dommen verdedigd, en de muiterij uit
gedoofd bij alle weikdanige middels
Versloot el ij ke huichelarijGij, Ad
vertentie blad, beschimplei uwe eigen
mishandelde medeburgers, gij spuwdel
vuui en vlam tegen de gendai m :n in i
buigei .'■klecdereu, en wal weet ik ui!
Het l.beia ismüs met zijne goddelooze,
zedelooz.e leeringen, en zijne voorbeel
dt n, ziel daar de oorzaken van die wan
orders.
Wat nu de gelegenheid betreft van die
wanorders, zeggen wij er een woord
van.
Het Advertentie blad, dat altijd alles
verwart, kan niel onderscheiden tus-
schen eene oorzaak en eene gelegenheid.
Men heeft gezeid dat de geringe dag
loon en de miserie de gelegenheid wa
ren van dien opstand; maar dc werk
lieden wonnen nog, de minste, van 3
lol 4 fr. daagsWinnen onze werklie
den zoo veel?
Neen, neen, daar was nog eigentlijk
de gelegenheid met. De wanorders zijn
begonnen te Luik, waar men den ver
jaardag der f'ransche Commune wilde vie
ren, en de wanorders van Luik zfn hei
signaal geweest van deze van Charleroi
en dc omstreken. Alzoo hebben de oor
zaken, te weten de goddeloosheid, de
bedorvenheid de gelegenheid van den
ve.jaardag der liansche Commune met
de bijtredende gelegenheid van de alge-
meene crisis end» vei mindering van
loon waargenomen, om hunne uitwerk-
c ia mt stand te brengen en te doen
s.ls lot stand te brengen
gevoelen.’
Het Advertcntic-blad heeft schoon bij
dozijnen kolt mmin te schrijven om te
zeggen dat de schuld daarvan hel gou
vernement is, dat alles beloofd had vóór
dc kiezing en niets uilwerktBenevens
dal die gezegden valsch zijn, en dat het
honderdmaal beter voor de belangen
van 'l land zorgt dan hul liberaal minis
terie, die maar zorgde voor officieele
scholen, en postjes voor nichtjes en
kozijntjes, dit a les, zeg ik, ware hel
gegrond, zou maar eene gelegenheid
wezen, terwijl de oorzaken er sedert
lang waren, zoo hevig en zoo rampzalig
te weeg gebracht, uiigebreid en in wer-
ke gesteld door het liberalismus.
't Schoonste van al is, dat het Adver
tentie blad schijnheilig uilroepl die
onwetende en verdrukte klassen
kunnen ten minste eene verschooning
vinden in de noodlottige voorbeelden
die zij hebben kunnen puiten in het ge
drag zelf der klerikale pariij, wat aan
gaat den wederstand aan de wetten en
den eet bied die aan 's lands overheden
cn instellingen verschuldigd is.'