I Woensdag 14 April 1888- 42’ jaar N1 15 de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 tr. 'sjaais; mét d>- post 6 fr. Annoncen 20 cenlimen per regel. De groote letters GEMEENTERAAD. I jp volg der zitting van 2 April. Zitting van den 9 April. Afwezig M. Iloutsaeger. I. Aankoop van gronden voor recht- lijnAig van Stadswandeling. Uiigesteld. II. Driemaandelijksche verificatie der Stadskas. Goedgekeurd. III. Begrooting voor 1886. De verscheidene posten der begroo ting van inkomsten en uitgaven worden aanveerd tot aan nummer 74 der uitga ven. De overige, alsook deze onder de voorgaande posten, waar persoon lijke belangen in 't spel zijn, en ook nog cenige posten dezer, welke opmerkin gen hebben bijgebrachl, worden ver schoven tot de naaste zitting van vrijdag aanslaande. Zie hier de posten welke gelegenheid hebben gegeven tot eenige opmerkingen. Post 13 en 14. Als hulpgeld van Staat en Provincie voor den steenweg naar Coxyde is er 6666 tr. 67 cent, van den Staat en 8383 Ir. 33 cent, van de Pro vincie. M. De Hoon. Zonder dc begrooting ouder dit opzicht te willen beknibbelen, rnoel ik doen opmerken dat M. De Grave zich niet verzet tegen dezen post, omdat de Ontvangsten hier ook meer bedragen dan de uitgaven welke in de tegen woordige begrooting in uitgaven ge bracht worden, gelijk hij het deed in de bespreking over de stadsfinantien. M. de burgemeester. De bespreking over de stadsfinantien is gesloten, en daarop dient er niet meer wedergekeerd te worden. M. De Hoon. Voor de toelage van den Staat, 45,000 Ir. op de 63,000 geheele toelage van den Staat, zijp, reeds be taald geweest, zoo dat er nog 20,000 fr. te betalen blijven, waarvan aan Veurne toekomt het derde, of 6666 fr. 67 cent. Doch van de vorige toelage dient er nog 500 fr. betaald te worden die men had kunnen in het tegenwoordig budget inschrijven. M. de Burgemeester. Er is hier slechts kwestie van voorziene ontvangsten, cn die 500 fr., als zij ontvangen worden, kunnen ook in eene naaste begroo ting ingeschreven worden. M. De Hoon. T Is waar. Post 45 (Muziekschool). M. De Hoon. Ik bemerk dat er geen toelage van den Staat aangeteekend staat .11. de Burgemeester. Sedert 4 jaar heeft de .Slaat niets betaald, en men mag dii jaar op niets rekenen, ofschoon de opziener sedeit 4 maanden mij verze kerd had dat er eene subsidie ging be taald worden. Wij hebben nog niets ontvangen. Post 21 der uitgaven. (Pompiers). M. Declercg. Alle jaren was er eene bijzondere som van 200 fr. als subsidie ingeschreven ten voordeele van het korps der Pompiers. Op deze bemerking wordt de ingeschreven som van 550 fr. verhoogd lot 750. Post 38 (onderhoud van meubels en zalen van 'l stadhuis 200 fr. M. De Hoon. Zou er geen grooter som dienen ingeschreven te Worden voor het vermsschen van hel houtwerk, hel ver anderen der schouw en tol het schilde ren van hel plafond. Daar M. de burge meester gezoigd heeft voor zijne kamer bij zou nu ook moeten peizen op hel lo kaal voor de beraadslagingen van den ge meenteraad. Vroeger reeds heeft er eene som van 2000 Ir. ingeschreven geweest; doch dc vorige gemeenteraad heelt al tijd' in zijne besparingen op ai de- e nuttige werken (de o/liciele scholen l N. der red.) gepeisd en zijn eigen zalven vergeten M. de Burgemeester. Er zal gezorgd hit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. Dc Annoncen voor België (ter uitsondering der 1 laanderen) en t buitenland worden ontvangen door hel Office i>e I’iblicitis, Magdalenaslraat, 46, te Brussel. Mm schrijd in bij BON’HOMME-IIYCKASEYS, drukker-uilgever, Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Poslkantooren. Wij weten waarop zij zinspelen ’t is op den iveltelijken .tegenstand van de katholieken aan dc ongelukswet van 1879. Waarin bestond dié tegenstand? In te zeggen dat d.e wet slecht en geld- verkwisiend was, in het werken om de geu.scLe gemeentescholen ie ontvolken en in hel inlichten van bel vi.ij onder wijs! Hemel! waar is hel verboden door de grondwet en andere wetten, van zijn ge dacht te ui en over de handelwijze van de bestuurders? Welke wei gebiedt aan dc ouders van hunne kinders naar de officiële scholen te zenden? Is hel vrij onderwijs niet door de grondwet ge- waaiborgd? Was die tegenstand met wettig? Hebben de katholieken kasseien gebruikt om de officiële meesters te steenigen; hebben zij de officiële scho len in brand gestekeu? IVetlelijk was die tegenstand, en wij beroepen de geuzen om bet tegenovergestelde te bewijzen. Dc geuzen schreeuwen nu tegen Jan sou en Cte, maar hebben zij met gedu rende 6 jaar nevens hen, en onder hun gebied gestaan in de Kamer, om de katholieken te bevechten. En wat zal men nu zien in de toeko mende kiezing van Brussel, waar waar schijnlijk in T kort twee vertegenwoor digers zullen te kiezen zijn? De doen ir.airen zullen samenspannen met dc radikalen, die zij peuoleurs, communards, anarchisten, muiters noemen en de radikalen zullen de doc- i trmaiie kandiialeii ondersteunen die, volgens hen. vel geinesten,*dikbalgen, rotzaks, volksunbuiters zijn, en dal al tegen de katholieken en andere voorstanders van oidcen wetten! Zij spuwen vandaag malkander in hel aangezicht,en zij weten waarom; zij ken nen malkander, en moigen zullen zij malkander kussen. Pilules en llerodes deden hel ook alzoo. Ziedaar die ellendige liberale partij! Die er aan loebehooren, zouden moeten rood komen van schaamte. Vluafsclijk. De wanorders van Luik, Charleroi cn elders. De liberalerij of’de vrijdenkerij is de leering van dezen die voor stelsel heb ben van nooit geene gevolgtrekkingen voor te stellen uit de daadzaken, van altijd te spreken in het wilde, zonder redeneering, op de oorzaken, en zelfs van alles wal hen tegengaat vlakweg te loochenen. Met recht heeft men mogen zeggen de liberalen of dc zoogezeide vrijden kers zijn juist deze die nooit en denken die niet durven denken, uit vreeze van de waarheid te vinden en aan hunne uitzinnigheid en droombeelden te moe- ten verzaken. Dit zien wij nog eens in de bespie- king over de wanorders van Luik, Char leroi en andere streken. Wij hebben geloond dat dc ongods dienstigheid. de goddeloosheid, de zoogezeide onafhankelijke zedeleer de waie oorzaken zijn. Als die elletidigen gelooveu dat er noch God, noch ziel, noch verantwoordelijkheid, noch ander leven, noch straf, noch belooning meer is; ais zij gelooven dat het vrije genieten builen de palen van wel en rede, en de rijkdommen alles zijn wat de mensch betrachten moet om gelukkig te zijn in ’lil leven, achter hetwelk geen ander meer bestaat, is het niet natuurlijk dal zij, alle wetten overtiedende, de mid dels om bet vrije genieten en de rijk dommen te bekomen, gaanzoeken waar zij ze vinden kunnen, weinig be kommerd over de wettigheid en de Hof felijkheid van hunne handelwijze? Wie kan die gevolgtrekking afloo chenen? Maar wie heeft dat volk zoo vei gebracht in de goddeloosheid en de on- gebondeudheid? Het liberalismus, met zijne slechte leeringen, theaters, boe ken. gazellen en voorbeelden, Het h- beralismus beeft door die middels alles aangerand, lol hel bestaan van God zel ven, en hel volk bedorven lot in het 'I’erg der beenen, hetgeen zijn doelwit t' hel volk bederven, om het liberaal temaken, daai is het inzicht van de li- beialen. Honderden bewijzen en liberale getuigenissen zouden wij ervan kunnen geven. En als het bedorven volk eindelijk wil genieten van zijnen kant en gruwe len van alle soorten bedrijft, alswanncei de storm is losgebroken cn hel kwaad gedaan, dan wordt dal liberalismus be nauwd over de gevolgen van zijn eigen werk, en tracht de schuld van al die on heilen zoo goed mogelijk van zijnen rug te schudden en op dezen te leggen die dag en nacht werken voor ’t volks wel zijn ep ’t geluk van 't vaderland. Wie werkt er voor T volkt? Wie recht paironagien en maatschappijen op, om ’t volk te beschaven en te verzedelijken? Wie. geeft hel onderwijs aan ’t volk, schier op eigen kosten Wie slicht er liefdadigheidsgestichten? Wie heeft hel geld gegeven voot dischen, hospitalen, gasthuizen op te lichten en te onder houden? Wie? De katholieken. Wie ondermijnt óveral den invloed van den Godsdienst en van den pries ter De liberalen En zij zijn toen ver wonderd als 't volk socialist of anarchist wordt Dc Toekomst, een socialistisch blad van Gent, riep onlangs tot de libe ralen Maakt liberale pattonagien of klingen, wij vragen niel beters, er zullen daar socialisten uitgroeien, ge lijk er reeds uitgroeien utt uwen kring de Vrijheid Katholiek, christen of socialist, T is T een of 't ander voor de Werkende klas De werkman blijft niet baliwege staan, gelijk de welhebbende liberaal; deze lacht wel met God en zijn gebod, maar hij houdt aan den porte- monnaie, en daarom is hij in zekeren zin conservaleur of doctrinair. Een libe- M. De Hoqn. yi. de burgemeester be schuldigt pet oud bestuur pe subsidien voor de scholen met te hebben doen in komen. Het oud bestuur was daartoe niet verplicht; 'l is aan het nieuw be stuur te wijten, dat er uitstel van beta ling is; er moesten maar middelen in gespannen zijn om geld te kiijgen (Bij gevolg 't oud bestuur had er geen gelatenN. der .Red). .V de Burgemeester. Hadt gij geld in de khs gelaten, T ware lang gedaan! .11. De Hoon. ’t Vorig bestuur liet niemand waëhieii. M.tle Burgemeester. Zoohaast wij hel geld hebberi; dal wij niet hebben ge vonden in uw nalatenschap, zal ieder een be aald woi dcn, en de belangen d, r werklieden liggen ons zoo nauw aan T herte als bij q! (Men weet wat de libe ralen en de disch gedaan lebben voor 't arme volk! Nota, der lied). De bespreking óver den toestand van stadskas is gesloten. De overige puiiico woiab.u tol eene naaste zitting verschoven of aanveerd zonder bijzondere bemerkingen. klededecling. M. dc Burgemeester stelt voor eenen blijk van genegenheid te geven aah deii heer Her.ri Vamiersiraete, over.zijne onderscheiding bekomen in de expositie van Antwerpen en hem de gelukwenschingen van den raad bij brieve toe te sturen. Aanveerd. raai die niets bezit, moet noodzakelijk socialist worden, T is het natuurlijk en noodzakelijk gevolg, ’t is de uiterste toepassing van ’t valsch grondstelsel.Ei. hebben de liberalen het voorbeeld van den oproer niet gegeven Ja, Advertentie blad, in 1857, in 1871 in 1884 de wet wierd oveilieden, de ovei heid miskend, hare vertegenwoor- digeis beleedigü en aangerand, gelijk gij het zoowel schrijft nu. met verontweerdigingMaar wie deed het dan? De liberalen, niet waar, met die muiters en socialisten en anarchisten..'., die gij tiu naar den duivel wenscht, om dat zij ook op hel liberaal vel hebben beginnen trommelen en niet op de ka tholieken alleen? Dan waren zij, die schelmen, uw volk, cn gij, noemde hunne schanddaden spontanéité fuudroy- ante, en nog Texplosiuii de la conscience pvbtigue indignée, de losbersiing van hel verontweerdigd openbaar gevoelen! Dat waien nationale beloogingen en gij spraakt toen niet, gelijk gij nu sc.irijtt, dc wel moest geëerbiedigd worden, de goede burgeis beschermd, de eigen dommen verdedigd, en de muiterij uit gedoofd bij alle weikdanige middels Versloot el ij ke huichelarijGij, Ad vertentie blad, beschimplei uwe eigen mishandelde medeburgers, gij spuwdel vuui en vlam tegen de gendai m :n in i buigei .'■klecdereu, en wal weet ik ui! Het l.beia ismüs met zijne goddelooze, zedelooz.e leeringen, en zijne voorbeel dt n, ziel daar de oorzaken van die wan orders. Wat nu de gelegenheid betreft van die wanorders, zeggen wij er een woord van. Het Advertentie blad, dat altijd alles verwart, kan niel onderscheiden tus- schen eene oorzaak en eene gelegenheid. Men heeft gezeid dat de geringe dag loon en de miserie de gelegenheid wa ren van dien opstand; maar dc werk lieden wonnen nog, de minste, van 3 lol 4 fr. daagsWinnen onze werklie den zoo veel? Neen, neen, daar was nog eigentlijk de gelegenheid met. De wanorders zijn begonnen te Luik, waar men den ver jaardag der f'ransche Commune wilde vie ren, en de wanorders van Luik zfn hei signaal geweest van deze van Charleroi en dc omstreken. Alzoo hebben de oor zaken, te weten de goddeloosheid, de bedorvenheid de gelegenheid van den ve.jaardag der liansche Commune met de bijtredende gelegenheid van de alge- meene crisis end» vei mindering van loon waargenomen, om hunne uitwerk- c ia mt stand te brengen en te doen s.ls lot stand te brengen gevoelen.’ Het Advertcntic-blad heeft schoon bij dozijnen kolt mmin te schrijven om te zeggen dat de schuld daarvan hel gou vernement is, dat alles beloofd had vóór dc kiezing en niets uilwerktBenevens dal die gezegden valsch zijn, en dat het honderdmaal beter voor de belangen van 'l land zorgt dan hul liberaal minis terie, die maar zorgde voor officieele scholen, en postjes voor nichtjes en kozijntjes, dit a les, zeg ik, ware hel gegrond, zou maar eene gelegenheid wezen, terwijl de oorzaken er sedert lang waren, zoo hevig en zoo rampzalig te weeg gebracht, uiigebreid en in wer- ke gesteld door het liberalismus. 't Schoonste van al is, dat het Adver tentie blad schijnheilig uilroepl die onwetende en verdrukte klassen kunnen ten minste eene verschooning vinden in de noodlottige voorbeelden die zij hebben kunnen puiten in het ge drag zelf der klerikale pariij, wat aan gaat den wederstand aan de wetten en den eet bied die aan 's lands overheden cn instellingen verschuldigd is.'

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1886 | | pagina 1