I
4 I
De Tremerie
Feyi
Missuwe
Simpelaere
Ferraes
Manier van stemmen.
I.
IN' 41
Woensdag 12 October 1887
43“ jaar
Dit blad
I
I
1
2
2
3
eiden aan hare
I-
5
5
a»
I
maar
dat de
kijken of
van het wit punt
van zijne ware bediedenisse afwen
den, met wat zottigheden en belachu-
moet men zorg dragon dat de oppervlakte lijkheden te verkoopen!
3
Hier duiven geven wij het model van
<Jen stembrief die den 16 dezer zal moé
ten dienen voor de gemeentekiezing.
Ter linkerzijde geteekend niet eene
ster, slaan de namen der liberale kandi
daten; aan de rechterzijde, onder het
zwart vierkant, waarboven een rondeken
is, zijn de namen der katholieken, die
wij aan de kiezers aanbieden en bijzon
derlijk aanbevelen.
Boven de namen van elke reeks kan
didaten bevindt zich een zwart vierkant
met een wit punt in ’t midden.
(hn voor de GEI1EELE katholieke lijst
te stemmen, moet men met oenen stem-
im‘I alleenlijk het WIT puntje ZWABT ma
ken dal te midden van hel zwart vierkant
slaat, boxen de namen der kandidaten,
aan don rechterkant van den stembrief,
gelijk de hand het hierboven aanwijst.
Dit is de gemakkelijkste en de beste mid
del om gauw gedaan te hebben.J)e
vijf wille punten nevens de namen der
kandidaten moeten dan WIT blijven.
In de O boven helzwart vierkant mo
gen geene teekens gemaakt worden, an
ders ware de stembrief niet geldig.
Eene. stempeldoos met inkt moet vast
gemaakt zijn aan den lessenaar die zich
in elk afsbiitsel of kieshuizeken bevindt. I
Men moet den stempel maar op het j
inktkusje doppen en dan het wit punt
zwart maken.
Volgens de wet op deze nieuwe ma
nier van stemmen is elke indruk met
den stempel ophetwft puntje gemaakt,
geldig, zelfs al zou deze indruk onvol
ledig onduidelijk ol anderszins gebrek
kig, zijn, ten ware het voornemen om
den stembrief erkenbaar te maken,
klaarblijkelijk zou zijn. Eventwel, ra
den wij aan het wit punt geheel zwart
temaken, vermits de zaak toch gemak
kelijk is.
Men moet zich zooveel mogelijk hou
den bij het zwart maken van het wit
punt en daarrond geene vrijvingen of
merken met den stempel maken.
Wij raden ook iederen kiezer aan,
«er hij stemt, den stempel met inkt to
bokleeden, om alzoo de zwartmaking
king te bekomen.
Bij het zwart maken
van het zwart vierkant niet worde te bui
ten gegaan.
De inkt waarin men den stempel moet
doppen, droogt seffens.
Indien het gebeurde dat een stem
briefje bij onbedachtheid geplekt of be
dorven wierd, moet men seffens een
nieuw vragen aan den voorzitter van
het bureel en het geplekte teruggeven,
welk dan onmidaelijk vernietigd zal
worden. Niettemin is het geraadzaam het
stembriefje licht te plooien aldus zal er
geene vrijving of overzetting ontstaan.
Als de kiezer zijne stemming heeft
vastgesteld, plooit hij zijn briefken in
vieren, gelijk het geplooid was, met den
zegel langs builen, toont het aan den
voorzitter en steekt het in de bus; dparna
verlaat hij de zaal.
De kieswerkzaamheden beginnen ten
negen ure ’s morgens. Er zal voor de c,c„uo
kiezers die niet aan de eerste oproeping de francmjQonnerie is eene
van hunnen naam beantwoord hebben, I 1
eene dubbele heroproeping plaats heb- i
ben. De tweede heroproeping mag niet de
voor 12 ure plaats hebben.
Deze manier van stemmen zal dage
lijks, tot den dag der kiezing, aange-
toorn! worden in het lokaal van den
katholieken Kring (Café francais), of ’t is
gelijk bij welken katholiek.
verschijnt den Woensdag, omniddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ‘sjaars: met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote 1 tiers
volgens plaatsruimte. Rechtei lijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor België (ter uitsondering der Vlaanderen) en ‘(buitenland worden ontvangen door het Office iie Publicitè, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drtikker-uilgever. Zwarte Nonnenstraat. 4, te Veurne, en in de Postkantooren.
Kiezers, Medeburgers,
Onze zaken gaan goed vooruit.
De liberalen die vreesden, vóór dat
zij aan den kiesstrijd begonnen, liggen
zonder hopeZij gevoelen’ dat zij weg
moeten met den lanteern aan den dissel,
gelijk bun groote man van eertijds, ei
laas! de man met den langen arm,
de rijke man, de milde man!
zij voelen dat zij niemand kunnen be
driegen met
hun ventjes uul 43 ccu van Qe Kenteekens, van
En prentjes. de karakters van eenen liberaal heden
in hunne prulbladjes. 't En is zolls daags, gelijk geheel hel liberalismus
dienst
Neemt den haat en
gen den godsdienst
- -
I
i
Ik aoor u zeggen ja maar, neen dat
n!el U°e> dat niet Waarom zoudt
gij u dan met hen vervoegen, en voor
hen kiezen. als gij niet wilt wat zij
willen
Waarom hen de macht in handen
geven
Ware’t niet onredelijk
ken” deü ^bben wij u veel gespio-
de nunueknijzers,
gij kent ze nog
Be nunnen hebben zij weggejaagd uit
een klooster, een weezegesticht, eene
kapel voor haar gebouwd gedeeltelijk
met hare eigen penningen, gedeeltelijk
met de liefdadigheid van katholieke
menschen.
Uit het weezengesticht wierden zii
verbannen; de wee zwi et den aan hare
zorgen ontlr kken
Kiezers,
wij willen niet overdrijven, noch uit
komen met veronderstellingen die met
kunne» verwezenilijki worden; mZ
wie weel moesten de liberalen weder-
om aan t bestuur komen, indien
de Zusters v«„ ’t JlosaiihMal
die de zieken en ellendigen toch zoo-
X °Pp?ssen* e" die aanbeden z.jn
van al dat oud, arm of ellendig isin
hm'ne' aW‘e Weet ze^ea 'viJ- hoe lang
het zou duren eer zij ook zouden
wcSScj1Wsd worden
En dan nieuwmode zieken oppassers
de"Wil,Tr‘e" Iiberale
bh’ hei ziel in sommige
liberale steden, stelen, geheele daeen
en nachten uitzitten, den wijn uitdnn-
ken bestemd voor de flauwe menschen
de zieken verwaarloozen en laten
vergaan, en nog veel andere dingen™
Droner nm m t ie
’S? ™.0&elijk zult gij zeggen
gelijk elders in
°P Jtel programma niet van
In de eerste liberale gazette de ge-
is’-t 1 mGj lael “La laüisation
des hópüaux, die wij zullen vertalen
door de ontsehristening der hospitalen
De geuzerij en zou voor niets achterl
uitgaan, als hei er zou op aankomen
van bunnen godsdienst en priesterhaat
te koelen
Burger»,
Als gij deze en andere zaken, die wii
I reeds uiteengedaan, hebben, wel over
weegt in de rechtzinnigheid uws herten
kunt gij m geweten voor zulke mannen
stemmen
bove°n alles T" treffeHjk ma"’ geweien
Maar er mag hier in der waarheid
gezeid worden, dat de partij die gii
moet aamdeven volgens geweten, ook
juist deze is. die best voor uwe stofje-
lijke belangen en deze der stad zorgt
•Ba, de helaug;cu der stnd
en de uwe heeft het katholiek bestuur
beherugd, en zullen de katholieke kan
didaten bebertigen, veel beter dan het
vorig hbeiaal bestuur en de liberalen
die nog eens durven opkomen.
In ons vorig nummer, hebben wii
e’eniga werken doen kennen van het
katholiek bestuur
De stad uit hare schulden getrokken en
zij zou van meerdere schulden bevt ijd.
Ondei aardsche wulerloopen geinaukt
Trottoirs of voetpaden geleid
De hoofdwacht hers eld
Het stadhuis opgesierd door het aan-
Zij zouden geerne hebben
kiezers niet verder zouden
dat
hun neuxe lang is!
Hola!
I>c libcralcrij
moet haren masker afgetrokken zijn!
Er moet getoond zijn dat de liberalerij
de uitwendige vorm, het werktuig, de
steert is van
de vrijmetselarij,
en dit hebben wij getoond, zonder te-
gensprake van het Advertentie blad.
De vrijmetselarij is maar éen met het
liberalismus!
Al de hoofdmannen van de liberale
I partij zijn franemacons!
Al hunne gazetten van bedied zijn aan
fiancmacons verkocht en door franema-
fons geschrevenEn de vrijmetselarij,
Hö iron/» vv..3 gvuv»ViWbQ,
helscbe sekte, die de samenleving doet
noodlotiigste gevolgen
geen goê papiei
Zij voelen dat de Veurnscbe burgers
en kiezers percies geen kinders en zijn, 1
gelijk zij hel eerst meenden
Den tegenwoordigen snijd wij heb- j partij zou
I zij
sommige
l
wijn uitdrin-
verwaarloozen
proper om te melden
Waarom hier niet
liberale steden
Staat dat i,
het liberalismus
1 --
goddelooze, reedste, ziet
--
wankelen op hare grondvesten en die
da noodlotiigste gevolgen te weeg
brengt voor landen en voor volkeren.
I De liberalen kiezen, al waren zij zel-
ve geen vrijmetselaars, is de vrijmetse
larij ondersteunen
Hier In Venrnc
zijn er geene franemacons?
Zijn er geen, onder de liberale kandi
daten
Zouden Barbier, Joye en De Hoon,
zonder liegen durven zeggen dat zij
geen frarlèmacons en zijn?
In allo geval, wij zullen nog eens her
halen voor de kiezers, al hadden zij
maar eene sperke religie, dat
noch M. Barbier
noch M. De Hoon
noch M. Joye
noch M. P. Ollevier
nooit naar de misse gaan ’s zondags
En dat is een van de kenteekens
J van eenen liberaal heden-
a
uiikomt op den haat tegen den gods-
de vervolging te-
weg, en de liberale
meei bestaan.
Kiezeis, is het daar hetgeen gij wilt
volgt gij, ot zoudt gij die mannen willen
volgen in hunne handelwijze?
VEU
A
I
- 11 W-«t I'
1 I I I L> I I..... K/XJiJ «UM II y /»IJ AUU
V'.if ben het reeds twee maal gezeid willen geen reden van bestaan meer hebben
van het wit punt door eene enkele druk-
1 urn n Ir zxl1 - -
1 -o---!-