IgA
1
(5 Maart 1S89.
Nr W.
I
d
Rij
M
daar
de jonk- onze driften willen wij nederslaan, zon-
I
van
en
feö-
eens om
zien en
opdat, va voor anderen gepredikt le. heb-,
1
zoude (I Gor. IX, 27).
Niet dat de lichamelijke verstervingen
echter en devleeschelijkekastijdingen on
en zulke dagen is het ver
Z. L. B., het is om den plicht van ons
dr graanmarkt. Inschrijvingsprijs, fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel.De gijoote letters
Uil bl/d verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na g.. a.„_j
volgens plaatsruimte. Rechlei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr IE cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’(buitenland worden ontvangen door hel Office dePuUlicitE, Magdalenastraal, 46, te Brussel.
Men schrijtl in bij BONHOMME-RYCK.ASIA'S, drukker uitgever, Zwarte Nonnenslraat, 4, te Veurne, en in de Poslkarrtooren.
Woensdag
jaargang.
Ja, onze artikel van woensdag sneed
er door, en ’t Advertentie blad zelf heeft
VASTENBULLE.
Joannes-Josephus FAICT,
Bisschop van B> ugge,
Zeer Lieve Broeders
Wat zal hel jaar 1889 zijn, dal wij
komen in ie treden Deze is de viaag
welke Wij steeds Ons zeiven stellen, de
ontzaglijke vraag welke Wij ook aan u
voorbouden toen Wij u het woord toe
sturen ter gelegenheid van den heiligen
het geschapene, zou
van onze levensbaan, u dezen herderlijken
brief toesturen. Met liefde zonden wij
Boliewassching zonder Waalsche
komplimenten.
{Vervolg).
Ziet wal ïkoud water doet!
Ah! la douche!! Iemand een stortbad
óf gietbad toedienen is de buste middel
om hem te stillen en de zenuwen lot
bedaren ie brengen! Uien de tel
T Koud water welke stilmiddel, guel
calmant!
Beste lezers, wilt het met geen slechte
ooge zien dat wij hier en daar een
wooidje fransch schrijven.
Immers er is spraak, met waar,
de Luiksche verstel kiugswerken
Veurnsche werklieden?
Zoo dan, eene historie half en half
vlaam<ch en half fransch of waalsch.
Hel Adrertentie-blad had dien calmant
noodig, en dien hebben wij aan het
geuzenbladje gratis voor nieten gegeven,
alzoo beter handelende dan eertijds de
liberale disch die zijne broeders in
nood alle hulp en allen bijstand wei
gerde
Of die calmant, die stilmiddel, zijn
ejfekl gemaakt heeft
Over twee en drie weken in het Ad-
vertentie-blad, welke blaai, welke trotsch-
heid, welke verwaandheid, welke fiere,
pauwen met den sleert open, welko
trolsche kalkoenen die bliezen en kikten
Men had gezeid dat de. keizer van
Duilschland zijne kalle hunne nicht was!
Maar een geheel andere toon.
Zondag laatst, ’t Advertentie blad! Par
donexcusez Mossieu!dievig musch-
gebroedsel is kwaad willige zinspe
ling. »ibeinatig uwe hevigheid,
Veurnaar
En de schrijver van den artikel in den
Veurnaar van Woensdag laatst is, vol
gens het Advcrtenlie-blad, geen lang-
gerokt of kortgebroekl (verheven stijl!)
piofessorijemeer, maai’ de plaatse
lijke kop, de grrrrroote. chef Dankbaar,
vele eer geschiedt mij!
’t Snijdt er door
moedig woord van goed voornemen, ge
noeg is om de gramschap dus Ilecren le
ontwapenen. Zoodanig is Gods hert ge
neigd om over ons bewogen ie worden.
Kan eene moeder, zegt Hij zelf, haar kind
vergeten. En kunde zij de vrucht baars
lichaams miskennen, ik nogtans zal n nim
mer vergeten (Is. XLIX, 15).
Doch, Z. L. B., bij hel leedwezen
moeten wij den géést en de werken van
boelvccrdigheid voegen.
Helaas! wij bestatigen het met even-
waren met boosheid geladen; tot zoo-
ver dat hunne euveldaden ten hemel
klommen en om vrake riepen. Op
Gods bevel ging de piotecl Jonas naar
Nmive, en de stad binnengetrokken,
liet hij den ganseben dag, op zijn
vc~.~Jn- r
ren Aug veertig dagen en Atnive zal zijn over het vergankelijk lichaam het-
vernield worden, n geen in den mensch het merkteeken der
Terecht door deze bedreiging ver- 1 godheid draagt moet gebieden aan het hem, omdat Wij vooral uwe zielen willen
schrikt cn misschien ook den schrikke- 1 tmuinn-, dni hn» clülr rrt>«nhnnon is. In i zalirr maken en n liolnnn nm nic «mna
lijken ondergang van Sodoma en Go- j den béginne
morrha indachtig, geloofden de Nmi- i onderworpen aan de ziel. 1
vielen in God, en in henzelven tre- /zonde van Adam verkeert het lichaam in
gerucht
Vallen Niemand die zijne oogen rondom
werpt, durft zich een voorspoedig jaar
beloven. Allen integendeel schijnen het
dagen van beproeving te voor-
tijden vul mei bedreigingen.
Zouden wij, gelijk over juist honderd
jaar van hier, de grootste oorlogen op
handenjiebben Zouden wij hel rijk zien
beginnen der toomiooze goddeloosheid,
een tijdstip van vervolging tegen de
Kerk van J C. Voorwaar, Z. L. B.,
liet gebtugifn van hel verledenc en hel
verloog dat schier overal onze oogen
treil zijn ma*r al to zeer gemaakt om
ons met heilzamer) schiik le vervollen.
Er zijn dan eenieder bekent het
er zijn op dezen oogonblik groo <e ge
varen te voorkomen, vreede beproevin
gen af te keernu, cn om dit doel te be
reiken, dal Wij zoo angstig beoogen,
het eerste en het krachtigste middel is
wel de boetvéetdiglieid.
Wat is de boctveerdigheid Het ge-
lool h'cit ons dal ellende, ongeluk en
uood do'T de zonde in de wereld ge
bracht zijn geworden. Boetveerdigheid
doen is dus eerst en vooral ophouden
van zondigen, ophouden van God le
misachten, ophouden van hem to be-
leedigen en zijné heilige wetten te over-
tre ien; ophouden van de II. Kerk te mis
kennen, dre goddelijke in .telling van
Jesus-Chris'.us, en de verbintenissen
welke zij ons oplegt. Willen wij dan
ontsnappen aan de kwalen die ons langs
alle kamen schrijnen le bedreigen, spoe
den wij ons, gelijk de proleet Isaias ons
vermaant, spoeden wij ons om het
kwaad ie vei mijden (Is. I, 16).
Dat de zondaien, welkdanige zij ook
wezen mogen, naar de stem vin hun
geweten luisteren en een einde stellen
aan hunne ongerechtigheden. Dat on-
itcbiveeidigheid, godslastering, dron
kenschap, onkuis'chheid veidwijnen; dat
vijandschap en haat bedaard worden;
dat goddeiooze en ontuchtige druksels
oveiai uil de Luizen veidwijnen; dat
men eindelijk aan die dwaalleeriogen
vcriake, die strekken om God uil de
wereld te bannen en gelijke iechten
aan waarheiden leugc'nlaai im-le kenden.
Wij nmeten dan, Z L. B., wij moeien,
al ware hel ten prijze van slandva.iliee
en heldhatiige pogingen, de zonde ver
mijden. En otn hieun te gelukken, ié het
volstrekt noodzakelijk dat wij, zoovéél
bet ouzo klachten v.eimogen, welken
van boetveeid.giiéid plegen Zoo gij
geene boetveeraighitd duet, zegt onj.Jesus-
Ghtislus zeil, gij zult allen vergaan (Luc.
XIII, 3).
ll^r komt Ons van zelfs in hel geheu
gen eene dér nierkweci digsle gebeurle-
nissen iri onze 1111. Boeken verhaald, te
weten de .prediking van den profeet
Jonas, aan de inwoners vaii, Pjuiive.
Nmive was eene siad van ontueeibaie
uiigestrektbeid; drie dagen gaans waren
aan er noodig om er door ie trekken.
Nu de inwoners dier groote siad, wa
tt ren alle kwaad overgeleverd, en hunne j
handen, gelijk de H. Schrüt spreekt, j
niet overdrijven, alsvvanneer het schrijft
dat het dievig musetigeb oedsel uit
de aatigebaalde ver-jes. kwaadwillige
zinspelingen zijn vim den Veurnaar?
Wij hebben den overdrachlelijken
zin, le sens ligui o van uie versjes ge
heel duideitja uitgmeid. denken wij.
en tea anderen, de '/euruuar en schrijft
1
en
ware het niet dat God in zijne liermher-
tigheid ons de H. Kerk heeft gegeven tot
en tot moeder, wij zouden al
len ellendig vergaan. Gelukkiglijk deze
moeder die van God het recht heeft ont
vangen om te loeren en te gebieden, komt
eene, paal te stellen aan onze laatdunkend
heid en onze lafhertigheid, en zij geeft zei de uil, als de katte hem door ’t e-n.
ons het seinteeken van den strijd, tegen tegat trok!
den arg’istigsten. en aanhoudendsten onzer
vijanden te weten onze zinnet ijkheid; wel
wetende verders, dat zoo wij in die wor 1 het gevoeld! Maar zou het zijn eevoeün
steling zegepraleh, wn gemakkelijk onze c n
andere driften en ons cigenzelvcn over-
•- winnen zullen. De Kerk gebiedt ons ver-
De geest van het Evangelie, ij we- volgens van te vasten; zij zegt aan allen
ten het, Z. L. is gehéél en al strijdig die om weekheid of anderszins niet ont
roeiden geest der wereld. De leering van slagen zijn, zij zegt Imn Op zu'ke en
het Evangelie verheft den mensch, doet zulke dagen zult gij maar eenen voilen
hem zegepralen over zichzelven, en helpt maaltjd nemen; en up ónm m altijd zult
I
dreigingen in en schonk vergiffenis geweest dan lijden, ontbering, uitboe-
ovei hunne scne’insiukken(Jon. lil) 1
Welk een treffénd voorbeeld, Z. L B. I heid is dus het wezenlijke
de krucivl der boetveerdigheid
ting en boetpleging, zoo Wij uitneming hij die namen verdienen wil, een
maken voor de Godgewijde personen, is 1 nn zinh vu
schier overal verdwenen. Een slach van f
r i i i I
be-'te huisgeiinnen; liet is alsot men om digheid, hetzij kwaadwilligheid, aan dien
willen houden en alle soorten 1 willen overwinnen zonder arbeid, en ze
gepralen zonder pogingen op onszelven;
hem tot zijne edele en onsterflijke be- gij geen vleesch en visch samen eten
stemming. Do mensch, die koningvan j zelfs niet op de zondagen inden Vastent’
x - hij wel geroepen op welke men niet vasten moet; zij zen
zijn om slaaf zijner zinnen en speeltuig i nog op zulke -3
zijner driften te worden? Neen!zegt Onze I boden vleesch of vet te gebruiken.
jci hij ucu ^«u.xvuvu Uj, ,.,JU Heer J.-C.Neenwal in den mensch j Z. L. B., het is om den plicht va.-, ens
ooi bijgaan, dn akelig geroep hou- onsterfelijk is, zijne ziel, moet meester i geweten te kwijten, dat Wij op heCeinde
geen in den mensch het merkteeken der
codheid draad moet gebieden aan het
lichaam dat ud het slijk geschapen is. In
was het lichaam volstrekt
Sedert de
morrha indachtig, geloofden de Nmi- i onderworpen aan de ziel.
dende, deden zij boelveeidigheid. Het een staat van opstand, en is de grootste:
van Jonas’ prediking kwam vijand geworden van den mensch; en
«tol den koning, die ook leedwezen daarom is het dat eenieder zijn lichaam
kreeg, en gebood dat naar zijn voor- j bestrijden moet. En hoe dit lichaam be-
beeld de gansche stad den rouw zou streden? Door verstervingen boetveerdig-
nemen, en door vasten de vorige mis- heid. Zij die aan Jcsus-Christus behooren
daden zoude uitboeten, met de hoop hebben hun vleesch gekruisigd, met zijne
dal de goddelijke gramschap zou stil- ondeugden en begeerlijkheden (Gal. V, 24).
lenen zijne bermhcrtigfieid aan zijn Zoo iemand den geest van Jesus Christus
volk vergiffenis zou schenken. Inder- niet heeft, die behoort hem niet toe (Rom.
daad, op bel aanschouwen van Je VIII, 9). Welnu welke is de geest van
boetwerken der Niuiviten, Je Heei bad Jesus-Cbristus? Van de Kribbe tot den
medelijden mei pen, trok zijne be- Calvarieberg, is zijn leven wel iets anders
,...„-.1 in en schonk vergiffenis geweest dan lijden, ontbering, uilboe-
bunne seneuns:ukken (Jon III) ting van alle «ogenblikken? Boctveprdig-
"j’ van het chris-
van de noodzakelijkheid en tevens ook tendom. En zoo wij daaraan zouden
van de kiacnt der boetveerdigheid! twijfelen, zoude de II. apostel.Paulus ons
Willen wij op otize bélirt dat God in aanstonds tot antwoord geven Ik kastijd
zijne bermhertigheid zich keere tol ons, mijn lichaam en breng het in slavernij;
keercii wij ons tot hem (Z.1ctf. lil, 1, 2). i cy'1'-1 t m h^h.
Keet en wij ons tot hem door het leed- ben, ik zelf geen vcrduemcliny worden
wezen, door een behoorlijk en reclitzln- ,v n’"'
nig beiuuw van berti Verglamd te heb
ben. Hoe menigvuldig en hóe zwaar
onze misdaden mogen geweest zijn, wij 1 verschillig voor alle menseben yerplich-
weteu, Z. L I!., dat eene rechtzinnige i tend zijn. God immers gebiedt niets dat
beweging van berouw, met een edel- schadelijk is; en daar zijn geloovigen die
i 4iI ujt h00j(r]e y-m hunnen ouderdom, van
hunne weekheid, van hunnen zwaren ar
beid deze verstervingen niet zouden kun
nen onderhouden zonder henzelven hin
der te doen. Doch er zijn andere strijden
uit te staan, strijden van eiken dag en
aan welke niemand straffeloos ontsnap
pen kan strijden tegen hoogmoed en
ijdelheid, strijden tegen haat en vijand
schap, strijden tegen gierigheid en eer
zucht, strijden tegen luiheid; en zoo vele
andere worstelingen, die van het leven
veel spijt als vrees, de geest van uit boe- van den mensch en van den christen, zoo
1 1 i waren
maken voorde Godgewijde personen, is strijd maken op de aarde. (Job Vil, I).
Helaas, wij weten het maar al te wel
beidensche zinnelijkheid sluipt lot in de J hetzij onverschilligheid, hetzij kleinmoe-
i i
I het meest prncoïig zou willen zijn, fees- j strijd onttrekken wij ons dikwijls wij
ten zou v
van wellus'en opsiapelen. Vraag het aan
de jonkheid onzer lijden, aan
heid onzer steden vooral, vraag haar wat der dat het ons moeite kost. Zoo ook is
zij doel? Hel antwooid bij hei giootste hoi dat wij schier altijd mislukken;
getal zal zijn wij vei zeilen ons. Ja, zij
verzeilen zichten koste van hunne toe- 1
komst en stand in de wereld, ten koste geleidster
van hunne eer, ja somiijds van hur.ne
gezonduei/i zelve. Ja, zij verzetten zich!
zonder iefs aan hunne bedorven zinnen
te willen weigeren, en dagelijks .nieuw
genot zoekende, worden zij alle dage
meer onvet zadeJijk. Wanueei toch zullen
de ouders eens van hunne dwaling we
dei komen, en aati hutme k udeicn, ter
wijl 't nog tijd is. eené opvoeding en
richting gi-ven die maiiliidt'gei weze en
beier oveicenkome met den gee.-l van
liet Evan.gi'lle!
r.
o
M
LJBCZU
C(
cc
i
rri-rnimrnȕi,r-;.-r^T.--iwi<iwMjmi
AAN DE GEESTELIJKHEID EN DE GELOOVIGEN
VAN ONS BISDOM,
ZALIGHEID EN ZEGEN.
i
zalig maken, en u helpen om als ware
christenen te leven en te sterven; en ook
'om zooveel het in onze macht is de ram
pen af te weren die ons bedreigen, en
mede te werken om den geest van het
christendom in de wereld op te beuren.
Wij zenden hem ook met betrouwen,
wetende hoezeer gij de waarheid bemint,
en hoe gij getrouw zijt, om zoohaast zij
u bekend is, uw leven naar dezelve te
schikken.
- - --«a^-iaasBaarTO.-
l£*laatseïijk.
..nn rlrt ..V.z.rl1/ijl ii 1? nn rum no rw.t, 1 tnn/lmn U'ï'i *znn XVII dn
i j
1 II*- .Jül__.2j
m n. rl in n n ^z>l i.zxn ■inndox’rin A zlnrr» OOT'f fi/'
V 1 V< W VI l «1 wv«j w >.v>iuv V v»—- --