IgA 1 (5 Maart 1S89. Nr W. I d Rij M daar de jonk- onze driften willen wij nederslaan, zon- I van en feö- eens om zien en opdat, va voor anderen gepredikt le. heb-, 1 zoude (I Gor. IX, 27). Niet dat de lichamelijke verstervingen echter en devleeschelijkekastijdingen on en zulke dagen is het ver Z. L. B., het is om den plicht van ons dr graanmarkt. Inschrijvingsprijs, fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel.De gijoote letters Uil bl/d verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na g.. a.„_j volgens plaatsruimte. Rechlei lijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr IE cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’(buitenland worden ontvangen door hel Office dePuUlicitE, Magdalenastraal, 46, te Brussel. Men schrijtl in bij BONHOMME-RYCK.ASIA'S, drukker uitgever, Zwarte Nonnenslraat, 4, te Veurne, en in de Poslkarrtooren. Woensdag jaargang. Ja, onze artikel van woensdag sneed er door, en ’t Advertentie blad zelf heeft VASTENBULLE. Joannes-Josephus FAICT, Bisschop van B> ugge, Zeer Lieve Broeders Wat zal hel jaar 1889 zijn, dal wij komen in ie treden Deze is de viaag welke Wij steeds Ons zeiven stellen, de ontzaglijke vraag welke Wij ook aan u voorbouden toen Wij u het woord toe sturen ter gelegenheid van den heiligen het geschapene, zou van onze levensbaan, u dezen herderlijken brief toesturen. Met liefde zonden wij Boliewassching zonder Waalsche komplimenten. {Vervolg). Ziet wal ïkoud water doet! Ah! la douche!! Iemand een stortbad óf gietbad toedienen is de buste middel om hem te stillen en de zenuwen lot bedaren ie brengen! Uien de tel T Koud water welke stilmiddel, guel calmant! Beste lezers, wilt het met geen slechte ooge zien dat wij hier en daar een wooidje fransch schrijven. Immers er is spraak, met waar, de Luiksche verstel kiugswerken Veurnsche werklieden? Zoo dan, eene historie half en half vlaam<ch en half fransch of waalsch. Hel Adrertentie-blad had dien calmant noodig, en dien hebben wij aan het geuzenbladje gratis voor nieten gegeven, alzoo beter handelende dan eertijds de liberale disch die zijne broeders in nood alle hulp en allen bijstand wei gerde Of die calmant, die stilmiddel, zijn ejfekl gemaakt heeft Over twee en drie weken in het Ad- vertentie-blad, welke blaai, welke trotsch- heid, welke verwaandheid, welke fiere, pauwen met den sleert open, welko trolsche kalkoenen die bliezen en kikten Men had gezeid dat de. keizer van Duilschland zijne kalle hunne nicht was! Maar een geheel andere toon. Zondag laatst, ’t Advertentie blad! Par donexcusez Mossieu!dievig musch- gebroedsel is kwaad willige zinspe ling. »ibeinatig uwe hevigheid, Veurnaar En de schrijver van den artikel in den Veurnaar van Woensdag laatst is, vol gens het Advcrtenlie-blad, geen lang- gerokt of kortgebroekl (verheven stijl!) piofessorijemeer, maai’ de plaatse lijke kop, de grrrrroote. chef Dankbaar, vele eer geschiedt mij! ’t Snijdt er door moedig woord van goed voornemen, ge noeg is om de gramschap dus Ilecren le ontwapenen. Zoodanig is Gods hert ge neigd om over ons bewogen ie worden. Kan eene moeder, zegt Hij zelf, haar kind vergeten. En kunde zij de vrucht baars lichaams miskennen, ik nogtans zal n nim mer vergeten (Is. XLIX, 15). Doch, Z. L. B., bij hel leedwezen moeten wij den géést en de werken van boelvccrdigheid voegen. Helaas! wij bestatigen het met even- waren met boosheid geladen; tot zoo- ver dat hunne euveldaden ten hemel klommen en om vrake riepen. Op Gods bevel ging de piotecl Jonas naar Nmive, en de stad binnengetrokken, liet hij den ganseben dag, op zijn vc~.~Jn- r ren Aug veertig dagen en Atnive zal zijn over het vergankelijk lichaam het- vernield worden, n geen in den mensch het merkteeken der Terecht door deze bedreiging ver- 1 godheid draagt moet gebieden aan het hem, omdat Wij vooral uwe zielen willen schrikt cn misschien ook den schrikke- 1 tmuinn-, dni hn» clülr rrt>«nhnnon is. In i zalirr maken en n liolnnn nm nic «mna lijken ondergang van Sodoma en Go- j den béginne morrha indachtig, geloofden de Nmi- i onderworpen aan de ziel. 1 vielen in God, en in henzelven tre- /zonde van Adam verkeert het lichaam in gerucht Vallen Niemand die zijne oogen rondom werpt, durft zich een voorspoedig jaar beloven. Allen integendeel schijnen het dagen van beproeving te voor- tijden vul mei bedreigingen. Zouden wij, gelijk over juist honderd jaar van hier, de grootste oorlogen op handenjiebben Zouden wij hel rijk zien beginnen der toomiooze goddeloosheid, een tijdstip van vervolging tegen de Kerk van J C. Voorwaar, Z. L. B., liet gebtugifn van hel verledenc en hel verloog dat schier overal onze oogen treil zijn ma*r al to zeer gemaakt om ons met heilzamer) schiik le vervollen. Er zijn dan eenieder bekent het er zijn op dezen oogonblik groo <e ge varen te voorkomen, vreede beproevin gen af te keernu, cn om dit doel te be reiken, dal Wij zoo angstig beoogen, het eerste en het krachtigste middel is wel de boetvéetdiglieid. Wat is de boctveerdigheid Het ge- lool h'cit ons dal ellende, ongeluk en uood do'T de zonde in de wereld ge bracht zijn geworden. Boetveerdigheid doen is dus eerst en vooral ophouden van zondigen, ophouden van God le misachten, ophouden van hem to be- leedigen en zijné heilige wetten te over- tre ien; ophouden van de II. Kerk te mis kennen, dre goddelijke in .telling van Jesus-Chris'.us, en de verbintenissen welke zij ons oplegt. Willen wij dan ontsnappen aan de kwalen die ons langs alle kamen schrijnen le bedreigen, spoe den wij ons, gelijk de proleet Isaias ons vermaant, spoeden wij ons om het kwaad ie vei mijden (Is. I, 16). Dat de zondaien, welkdanige zij ook wezen mogen, naar de stem vin hun geweten luisteren en een einde stellen aan hunne ongerechtigheden. Dat on- itcbiveeidigheid, godslastering, dron kenschap, onkuis'chheid veidwijnen; dat vijandschap en haat bedaard worden; dat goddeiooze en ontuchtige druksels oveiai uil de Luizen veidwijnen; dat men eindelijk aan die dwaalleeriogen vcriake, die strekken om God uil de wereld te bannen en gelijke iechten aan waarheiden leugc'nlaai im-le kenden. Wij nmeten dan, Z L. B., wij moeien, al ware hel ten prijze van slandva.iliee en heldhatiige pogingen, de zonde ver mijden. En otn hieun te gelukken, ié het volstrekt noodzakelijk dat wij, zoovéél bet ouzo klachten v.eimogen, welken van boetveeid.giiéid plegen Zoo gij geene boetveeraighitd duet, zegt onj.Jesus- Ghtislus zeil, gij zult allen vergaan (Luc. XIII, 3). ll^r komt Ons van zelfs in hel geheu gen eene dér nierkweci digsle gebeurle- nissen iri onze 1111. Boeken verhaald, te weten de .prediking van den profeet Jonas, aan de inwoners vaii, Pjuiive. Nmive was eene siad van ontueeibaie uiigestrektbeid; drie dagen gaans waren aan er noodig om er door ie trekken. Nu de inwoners dier groote siad, wa tt ren alle kwaad overgeleverd, en hunne j handen, gelijk de H. Schrüt spreekt, j niet overdrijven, alsvvanneer het schrijft dat het dievig musetigeb oedsel uit de aatigebaalde ver-jes. kwaadwillige zinspelingen zijn vim den Veurnaar? Wij hebben den overdrachlelijken zin, le sens ligui o van uie versjes ge heel duideitja uitgmeid. denken wij. en tea anderen, de '/euruuar en schrijft 1 en ware het niet dat God in zijne liermher- tigheid ons de H. Kerk heeft gegeven tot en tot moeder, wij zouden al len ellendig vergaan. Gelukkiglijk deze moeder die van God het recht heeft ont vangen om te loeren en te gebieden, komt eene, paal te stellen aan onze laatdunkend heid en onze lafhertigheid, en zij geeft zei de uil, als de katte hem door ’t e-n. ons het seinteeken van den strijd, tegen tegat trok! den arg’istigsten. en aanhoudendsten onzer vijanden te weten onze zinnet ijkheid; wel wetende verders, dat zoo wij in die wor 1 het gevoeld! Maar zou het zijn eevoeün steling zegepraleh, wn gemakkelijk onze c n andere driften en ons cigenzelvcn over- •- winnen zullen. De Kerk gebiedt ons ver- De geest van het Evangelie, ij we- volgens van te vasten; zij zegt aan allen ten het, Z. L. is gehéél en al strijdig die om weekheid of anderszins niet ont roeiden geest der wereld. De leering van slagen zijn, zij zegt Imn Op zu'ke en het Evangelie verheft den mensch, doet zulke dagen zult gij maar eenen voilen hem zegepralen over zichzelven, en helpt maaltjd nemen; en up ónm m altijd zult I dreigingen in en schonk vergiffenis geweest dan lijden, ontbering, uitboe- ovei hunne scne’insiukken(Jon. lil) 1 Welk een treffénd voorbeeld, Z. L B. I heid is dus het wezenlijke de krucivl der boetveerdigheid ting en boetpleging, zoo Wij uitneming hij die namen verdienen wil, een maken voor de Godgewijde personen, is 1 nn zinh vu schier overal verdwenen. Een slach van f r i i i I be-'te huisgeiinnen; liet is alsot men om digheid, hetzij kwaadwilligheid, aan dien willen houden en alle soorten 1 willen overwinnen zonder arbeid, en ze gepralen zonder pogingen op onszelven; hem tot zijne edele en onsterflijke be- gij geen vleesch en visch samen eten stemming. Do mensch, die koningvan j zelfs niet op de zondagen inden Vastent’ x - hij wel geroepen op welke men niet vasten moet; zij zen zijn om slaaf zijner zinnen en speeltuig i nog op zulke -3 zijner driften te worden? Neen!zegt Onze I boden vleesch of vet te gebruiken. jci hij ucu ^«u.xvuvu Uj, ,.,JU Heer J.-C.Neenwal in den mensch j Z. L. B., het is om den plicht va.-, ens ooi bijgaan, dn akelig geroep hou- onsterfelijk is, zijne ziel, moet meester i geweten te kwijten, dat Wij op heCeinde geen in den mensch het merkteeken der codheid draad moet gebieden aan het lichaam dat ud het slijk geschapen is. In was het lichaam volstrekt Sedert de morrha indachtig, geloofden de Nmi- i onderworpen aan de ziel. dende, deden zij boelveeidigheid. Het een staat van opstand, en is de grootste: van Jonas’ prediking kwam vijand geworden van den mensch; en «tol den koning, die ook leedwezen daarom is het dat eenieder zijn lichaam kreeg, en gebood dat naar zijn voor- j bestrijden moet. En hoe dit lichaam be- beeld de gansche stad den rouw zou streden? Door verstervingen boetveerdig- nemen, en door vasten de vorige mis- heid. Zij die aan Jcsus-Christus behooren daden zoude uitboeten, met de hoop hebben hun vleesch gekruisigd, met zijne dal de goddelijke gramschap zou stil- ondeugden en begeerlijkheden (Gal. V, 24). lenen zijne bermhcrtigfieid aan zijn Zoo iemand den geest van Jesus Christus volk vergiffenis zou schenken. Inder- niet heeft, die behoort hem niet toe (Rom. daad, op bel aanschouwen van Je VIII, 9). Welnu welke is de geest van boetwerken der Niuiviten, Je Heei bad Jesus-Cbristus? Van de Kribbe tot den medelijden mei pen, trok zijne be- Calvarieberg, is zijn leven wel iets anders ,...„-.1 in en schonk vergiffenis geweest dan lijden, ontbering, uilboe- bunne seneuns:ukken (Jon III) ting van alle «ogenblikken? Boctveprdig- "j’ van het chris- van de noodzakelijkheid en tevens ook tendom. En zoo wij daaraan zouden van de kiacnt der boetveerdigheid! twijfelen, zoude de II. apostel.Paulus ons Willen wij op otize bélirt dat God in aanstonds tot antwoord geven Ik kastijd zijne bermhertigheid zich keere tol ons, mijn lichaam en breng het in slavernij; keercii wij ons tot hem (Z.1ctf. lil, 1, 2). i cy'1'-1 t m h^h. Keet en wij ons tot hem door het leed- ben, ik zelf geen vcrduemcliny worden wezen, door een behoorlijk en reclitzln- ,v n’"' nig beiuuw van berti Verglamd te heb ben. Hoe menigvuldig en hóe zwaar onze misdaden mogen geweest zijn, wij 1 verschillig voor alle menseben yerplich- weteu, Z. L I!., dat eene rechtzinnige i tend zijn. God immers gebiedt niets dat beweging van berouw, met een edel- schadelijk is; en daar zijn geloovigen die i 4iI ujt h00j(r]e y-m hunnen ouderdom, van hunne weekheid, van hunnen zwaren ar beid deze verstervingen niet zouden kun nen onderhouden zonder henzelven hin der te doen. Doch er zijn andere strijden uit te staan, strijden van eiken dag en aan welke niemand straffeloos ontsnap pen kan strijden tegen hoogmoed en ijdelheid, strijden tegen haat en vijand schap, strijden tegen gierigheid en eer zucht, strijden tegen luiheid; en zoo vele andere worstelingen, die van het leven veel spijt als vrees, de geest van uit boe- van den mensch en van den christen, zoo 1 1 i waren maken voorde Godgewijde personen, is strijd maken op de aarde. (Job Vil, I). Helaas, wij weten het maar al te wel beidensche zinnelijkheid sluipt lot in de J hetzij onverschilligheid, hetzij kleinmoe- i i I het meest prncoïig zou willen zijn, fees- j strijd onttrekken wij ons dikwijls wij ten zou v van wellus'en opsiapelen. Vraag het aan de jonkheid onzer lijden, aan heid onzer steden vooral, vraag haar wat der dat het ons moeite kost. Zoo ook is zij doel? Hel antwooid bij hei giootste hoi dat wij schier altijd mislukken; getal zal zijn wij vei zeilen ons. Ja, zij verzeilen zichten koste van hunne toe- 1 komst en stand in de wereld, ten koste geleidster van hunne eer, ja somiijds van hur.ne gezonduei/i zelve. Ja, zij verzetten zich! zonder iefs aan hunne bedorven zinnen te willen weigeren, en dagelijks .nieuw genot zoekende, worden zij alle dage meer onvet zadeJijk. Wanueei toch zullen de ouders eens van hunne dwaling we dei komen, en aati hutme k udeicn, ter wijl 't nog tijd is. eené opvoeding en richting gi-ven die maiiliidt'gei weze en beier oveicenkome met den gee.-l van liet Evan.gi'lle! r. o M LJBCZU C( cc i rri-rnimrn»ïi,r-;.-r^T.--iwi<iwMjmi AAN DE GEESTELIJKHEID EN DE GELOOVIGEN VAN ONS BISDOM, ZALIGHEID EN ZEGEN. i zalig maken, en u helpen om als ware christenen te leven en te sterven; en ook 'om zooveel het in onze macht is de ram pen af te weren die ons bedreigen, en mede te werken om den geest van het christendom in de wereld op te beuren. Wij zenden hem ook met betrouwen, wetende hoezeer gij de waarheid bemint, en hoe gij getrouw zijt, om zoohaast zij u bekend is, uw leven naar dezelve te schikken. - - --«a^-iaasBaarTO.- l£*laatseïijk. ..nn rlrt ..V.z.rl1/ijl ii 1? nn rum no rw.t, 1 tnn/lmn U'ï'i *znn XVII dn i j 1 II*- .Jül__.2j m n. rl in n n ^z>l i.zxn ■inndox’rin A zlnrr» OOT'f fi/' V 1 V< W VI l «1 wv«j w >.v>iuv V v»—- --

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1889 | | pagina 1