Kiezers, van uwe to hog briescht én klauwt de 11 weten dat. Wanneer wij over zes jaren ons als i wij u den schoolstrijd te doen qphou- i was, te herstellen en alle dwingelandij ie vermijden; de nuttelooze onkosten ie slaken en het geld der belastingbetalers j maar ie gebruiken voor nuttige werken in het belang en tor het welzijn van stad. Aan dit programma zijn wij getrouw gebleven en zullen hel nog blijven. Van langs om meer zullen wij ons beherii- gen om onder zedelijk ei stoffelijk .opzicht Veurne’s welvaait te betrachten. Vooruit, vopruit jn dichte scharen Met de opgeheven zegevaan. Wat zijn de strijden en gevaren 9 \go^ die voor 't goed ten strijde gaa de oogen en gods-1 •rlo -p In t verslag der a'ge**lr'i”‘. 1 associatie, Ijanicntatic en cosuc»Hc* I)(? dominante of de grondtoon van Advei tenlic-blad, zaterdag laatst, is loon van lamentatie! Zij spreken van lasteren, per <’ii ,:ial. aapranden, personnalitcitèn, enz- enz- ij zullen twee vniagskens stellr*" 1" Wal verstaat gij door lasten'**- en faam aanranden, personnaliloito"- 2" Zoudt gij niet kunnen zeggen en hoe de Vein naar gelasterd, eer faam geschonden en lasterende pf,i’0.1 naliteiten geschreven heeft? t1'-** ,||t- genoeg van te smecken menschei', *"el schen, hebt compassie met de libi r-* 1 noch van de rulle .aan te nemen van '(1 volgde en gelasterde slachtoffers- Ihat is wat al te geinakkelijk! Personnaliteiten! Maar t is gij.J1 algemeenè artikels van den Veurnaa< ei) toe te passen op lil»1’1 y wrsonen die wij niet kennen de dwingelandij Kiezers, uwe princeepen, uwe bel**" gen willen en vragen dal de ‘rant**1-- Consparlij buitep het stadhuis hlijve. de liberalen zijnen wal zij willen. Het di.enstgevoiI wilden behouden zijn godsdiensthaters, mannen zonder Van - geloot die vei achten en mispj ijzen al alles, de schoonsie du wai ecnigszin.s den godsdienst aangaat. Neen, de kn-zeis van Veurne en ztrl u aan ’t ho.c.fd. van stad geene mannen zei len., w>cns godsdienstige denkwijze ge heel en al mei de hunne verschilt, en wiens eenigsie doe vyi is van gods dienst et, ge/oof uil te roeien. Wal willen zij nog? Wat schrijven hunne gazellen Dal onze grondwet die godsdienstig volk. pns gedurende 60 jaren vrede en voor Veel uu„ 111V1 U1 spoed geschonken beett, moet Wande* <1 Vpurne gelijk nJtïers.^de^êenigejarcn woiden. Ja, den giondsleen van onze want het zopgezeid liberaal princiep ö’f onafhankelijkheid en van ons welvaren grondstelsel slecht zijnde., de slechte af zouden zij iangzameihand willen verande bedingen of gevolgtrekkingen uit dit ren tn vernietigen. princiep morsten natuurlijk eerst of En wat de vrijheid belieft, onpoodig laatst vervvezentlijkt worden, ép te vpor- daar veel op le zeggen. De liberalen wil sehiin t Aninn den vrijheid voor dezen die denken go lijk zij, voor dezen die hun zelfsbesiaau algeieekend hebben, óm onder hunne commando te slaan; maar voor ander s denkenden, voor de katholieken, on- rpcht en dwingelandij. Mannen die tegen den godsdienst ziji legen de vrijheid en Grondwet, mogen aan het hoofd van s eene rampe voor Veurne. Dan stuurde M Pil ons t n ste wooid lol aanmoediging in den stfijd. Hij wakkerde den mindeiep man en den werkman op om( bij vrienden en kennissen, le wei ken voor den goeden uitslag; hij sprak ons moed in 'i bene; vermaande ons van ons niet te laten onl moedigen door t geroep en geschreeuw van onze tegenstrevers, nocji door het beloofde geld van zekere mannen. Die kwestie va.i geld waarvan de libera len zulken ophef maken, 'l is een smaad, eepe sphande du: hel kiezerskorps «ordi aangedaan en die tegen de geuzen zal keeren. Men zou waarlijk zeggen dat zij de kiezers van Vcurtrn aanzijn als volk bij wien alle eergevoel uitgedoold is, als redelooze dieren die men op de mat kt te koope stelt. En nu, zegde hij, nu onverpoosd, hand in band gewrocht, gesneden voo: liet goede, gesneden tegen al wat libe raai en geus is; en, dm) iedereen zijn werk, de zege is aan ons. Een donderend hourah begrqettc M. pil’s laatste woorden; de geestdnl was ten top gestegen en men riep dat hel lunderde Ja, de zege is aan ons! Zulke vergaderingen en bijeenkomsten zijn wel gestpld puk om iemand moed in ’l hei te te geven. Neen, Veurpe en is zijn katholiek bestier niet moede; en wat de geuzen zeggen en schreeuwen, de vergadering van Zondag, de geest drift van meer dan hondei d kiezers is er ons de waarborg voor; ja, de zege is pan ons I 0 'lucht njet voor de woeste benden, Wier oog van haal en wrake blaa^,’i„n 'Vier dol geweld in 't rechtensche*"1 De Vrijheid. Kerk en Godheid laakt- Verstopt t|ie dwaze dwingelanden, Veracht hun minneloos geschreeuw, Nog zijn uw armen zonder bandf n [Leeuwf De tijd van kiezing is gekomen. Het mandaat van de groote helft onzer katholieke gemeenteraad,sheeren moet v.ernieuwd worden. I De kiezing in Belgie, gelijk in veel andere landen, is eene gewichtige zaak voor land, stad en dorp. I Hij moet geen oogen hebben, die niet en ziet dat de strijd bestaat lusschen het goed cn het kwaad. Die strijd lusschen goed en kwaad heeft altijd bestaan, en hedendaags is deze strijd het waar kiesterrein.’ Wij spreken nu niet van de liberale kandidaten in ’t bijzonder, maar zij be- D j van het kwaad, aan het verderfelijk libe- V an eenen anderen kant, beloofden zij I ..ugen van de we- I reld! Zij spraken van vrijheid, gelijk- I heid en broederlijkheid.; zij sloegen de f/ro-se cuixse, en avant marchc'. en 'l volk I was bedragen door al die schijnschoon- 1 beid, en velen geruchten verdoold en ipisleid, hier gelijk elders. Dat kan eenigen lijd gelukken, maar niet blijven duren bij een eerlijk ril /.i-.i.- -■ Veel oogen zijn opengegaan hier in t Advert(ntie-blad in eepep an^rf; artikel, spreekt nog van geldvcrspill*nn. aan prachtgebpuwen, kerktprons, noa nenscholen en vervolgingen Maar ’ten geeft geen uitleg, 'ten kei» in geen eene bijzonderheid, ten h-'*-1 geen een feit aan! ’|pn jlurft er maar niet ruzie aan roeren!!! Allons, jongens, geen algemcenhed' n> recht voor de vuist, geeft bepaalde fiiit*’”; breng* bepa ilde beschuldiging^". blb,;‘ gij kiuft. Wij wachten u af óp de k'W** van de pra'tli;el>i>uiven, den kci'littnf^’ nonnentch<i.(-n en de vcr.'<>'i;:ir;<'n. tls onder anderop dikw •st*''*11 1 belang- irid. en liberaal VEURNAWS, i O Veurnaars zoons van vrom En eilgenamen van hun' moe nr uw' ’-- i er bjuischend blom |n(jcret| l .S/x>| l{/>i*4 en haldonl,l<’"^ igen tijd latep Ge<|pnkl de s'rijdeii, <|ie zij yoc,|,(n van karakterj Vnnr C-m— enz. enz., maar bij die mannen, die lej deps van l libi-ralisjnus, is die manier I van leven een sjelsei geworden, dal zij trachten te wettigen, te verspreiden overal; 'l is hunne leerini/! Er bestaan schier geen liberale ga- zcftpji meer, die met daaglijks op de e -neot de andere maniere, de morale indépendante, ’l is te zeggen de losban digheid aanprediken en verdédigen. Veel treffelijke, zelfs godsdienstige, maar onbedachte menschen hebben hen eertijds laten meeslepen met die liberale partij Hoe kwam dat? De oorzaak daarvan was, dat de hoofdmannen van die partij te werke gingen, met schijnheiligheid, metduivel- schc listen, en overal hunne plannen trachtten te duiken voor de oogen van Jl. Pil loonde ons dan ook nog wat dezen die nog eenig ecr- Dat het daar dep aard, het karakter van 'l hedendaagsch liberalisinus is, nie mand kan dat betwisten. Onze liberale kandidaten weten dal, zij zien het, zij bzen en bestaligen hi t daaglijks in hunne gazetten, en niet tegenstaande dat, zij komen op als vi>or- standers van zu’ke partij. Hoe dat verstaan Zij zijn ofwel, droef ei; goddrie >s m< of wel hunne vooroordeel n en hupne pretentie drijft ze zoo vepre dal ze niet meer klaar en zien De groote liberale gazetten, zooals en Chronique prediken schier dage lijks die verderfelijke dwaling. t Ltheialiunis, onder, maatschappelijk opzicht, is gekomen en gedaald tot het serin ismus, afschaffing van allen uigen- d mi, enz. Veel hoofdinannen, veel leiders ’t hedendaagsch Ijbcralisiuus zijn so- p alisten. Veel liberale gazett-m zijn oftewel --i...hels opentlijk socialist, of hellen er straf naar, onze goede politiek van Ldieid Veel liberale vereenigingjm werken zal uitschijnen, alsook de naiai*bl,,.h„ hand in hand met de socialisten en coin du dwingelandij van hel vo-g munardspartij. 't/.ib<'Hi/isnitis is gekomen bestuur. pn gedaald lot de zoogezeide morale in- I u'q.i-ndiinte of onafhankelijke zedeleer.» Het bestaan der ziel loochenen, en het Verschil lusschen goed ep kwaad, poch God noch zijn gebod kenneq, de zede'ijke wet miskennen, elk zijl) eigen Paus en koning zijn, volgens het geuzenlied van’t ongediert der papen, dal zoo aanstaat aan ‘t Adveitentie-blad! Veel hoofdmannen van t lib.cralismus, leven zóó 1 leder pienfph pp de wereln kan misstap doen, kan hepi eenigen meeslepen, door flauwheid Ik ove vergadering van de liberale ep wat vind ik daar? M. Jov-, zóu (Ie verschiiligc voor oogen gelegd hebb''** V!" 'i$ I het klerikaal gemeentebestuur daanni-v uit 1 Welke grieven, als t11 Left? Zij worden niet aangehaald, o*1* i eenvoudige reden, d-it er, redelijk g sjifoken, geen en zijn! j M. Andries komt op, omdat de e j van onzi n gemeenteraad zich ***fletH bekreunen piet Ijel a’gemeen bekmg "at weel hij ervan? En de bewijz waar zijn ze? Nievcrs texinden! En daar hebt gij alles, kiezers. gemeentebestuur ten laste is r' weest in die fameuze verg: during- dewelke w ij pog zullen wederkceren andere zaken !l 0 I Zietdanr waar al hun geschreeuw uil komt Omdat zij zoo zijn, 'ten is g/.ene re.dcp opdat de kiezers hen zonden laten mis leiden. En daarin zullen zij het voorbeeld volyen van veel anderen. Ziel ecus Brussel hoe slecht hei ook zijn moge, het kiest van tijd tol tijd ka tholieken; veel gezeten, verstandige, alhoewel niet al te godsdienstige kiezers stemmen voor de katholieken, omdat zij l verslaan dat bet liberalisinus naar deu afgrond leidt. J Hetzelfde zien wij gebeuren te Gent, Antwerpen, en zoo wal overal! En de Veurnaars alleen zouden blind ’"kt 1I,C1, z*j**- len, die de personnaliteft.cp^^""^^, t)it D neen’. algi-mcciiv ;r‘ 1 I te leggen ei) Maar zult gij zeggen, komen de libe- feiten of per v^n* ralen hier niet op, omdat de katholieken waarop wij nooit gepetst! slecht bestuurd hebben? I ondeiste boven mg, waar onrecht ea d.wang heerschien, wanneer zij a;\n hel b« v< 'id kwamen. ui de opmihare bestieren, in disch en h^spjeie, en was er voor den nering- doener en den werkman geen werk, als hij den s:< inpel van liberaal nip op zijn vooi hoofd droeg. Dal alles is ver anderd, aan den armen is vrijheid we dergegeven, gn die van te voren uitge sloten waren, hebben nu weik beko- mep. Misschien, zegden zij, hebben wij aan êenige van onze verplichlingen le kon gebleven, maar met den besten wil vtju de wereld is hel soms moeilijk, jir zelfs ónmogelijk, van iedereen te voldoen. Zij beloplden ons van per naasten aftijd voort de belangen van Veqrne ter herte te nemen en gezam*‘n- derhand te werken voor het welzijn der burgers, en voor hel algemeen nul der stad. Daar is in *1 korte de verklaringen dier lieeren kandidaten en de blijde toejuichin gen der leden toonden genoeg dat zij met hen geheel en gansph eens van zin in pens van herte wareq. Dan wag het de bpurt tan M. Pil. Wanneer onze achtbare schepen rechte stond o n te spreken, ontstond er een donderend handgeklap ip de zaal. Men zoeg van Leve Mijnheer pil, dat de zaal ei van beefde. M. Pd spiak qns over den ftnan- tieelen toestand vat; stad. Tol in 188Q waren er nog rekeningen te bpialen van verouderde schpld vr|n tijdens hit h? beraal bestier. Schuld, die voortkwam uit nutlelopze schooionkostep voor scholen zonder leerlingen pn meesteressen zonder weik- Nu is de toestand -Ier finantien eindelijk op goeden voet geraakt, de oude li berale schulden zijn betaald en de jaai Jijksche rekeqjqgei), van 1887 vooit, sluiten met een te goetj vap vple dui zenden franken. Dan deed M. Pil ons den ongelpkki- gen toestand zien waarin de burgers van Veuine vtpkeerden onder hei li beraal bestier. Twist en tweedracht jreerschteri er ze |s onder do leden van pen zeilde huisgezin en dal al dooi (lien rampzaligen schoolstrijd. De katholie ken hebben dat veranderd en de school kwestie ten beste mogelijk voor iodeieen geschikt. II-1 onderwijs der kindt rs van stad wordt door siad betaald m tar ten fijde van de geuzen, moesten de katholieken betalen voor het onderwijs der liberale kinder?, en dan nog op eigen koster) in het onderwijs van hunne kinder» voprzie;). Men vraagt nu niet meer aan de ar men die hunnen nood klagen waar gaan uwe kinders naar do scliole? maar men geeft aan deze die in nood zijn, zonder onderscheid van gedacht of opinie. Welk vei schil nu bij over lijd! 'I Was toen van uwe kinders in oqzé handen, zgq niet, maakt u yan kante, en sterft vat) horjger. Voor wat openbare werken en feesten aangaat, daarover wierd reeds breed voerig gesproken. Maar wat l ebben de liberalen tegen het katholiek L-pstier ii) te brengen? Nog slechts een vijftiental dagen scheiden ons van de kiezing en hun kiesorgaan en brengt geen een punt ten onzen laste. Waarom zoo doodgezwegen, als er, volgens liun zeggen, zooveel on recht, zoovele onregelmatigheden onder 1 ons beslier geschied zijn. Wanneer wij over zes jaren ons als kandidaten kwameu aanbieden, beloof- I wij u den schoolstrijd le doen ophou- -j..~..wV4, nUUI1 ue- ophouden; het onrecht dat u aangedaan booren toeaan de hedendaagsche partij ralismus. hedendaags is niet van de liberale C$og vloeit n eenei; j kaïflkter', 1 Voor C-mC - heiland en voor geloof; duui zij U de viijheid kochten, eest yopr de stem liuns bloed» n"i [dool- princiep mojslen schijn komen. En wat zien wij nu t Liberaiismus onder godsdienstig op zicht, is gekomen cn gedaald tpt het atheis nus of de godloochening. De hoofdmannen, de leiders vap het l be'alismus zijn godloochenaars, loochen n, zelfs het bestaan van God. I stad niet slaqn; 't ware foi-me y nog een laat j rviivrv r» ----.'.'.'.'."J, De •'•■A.Md in.--

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1890 | | pagina 2