Gemeentekiezing van 19 October 1890.
I
L
sa
-
BI
«S
ïB
safe
I 2
p
tl
i&R
k
.V 40.
S October I8IM).
jaargang.
KANDIDATEN DER KATHOLIEKE VEREENIGING VAN VEURNE.
Cailliau Edmund
I
De Grave René
2
De Haene Daniël
3
I
3
De Meester Charles
4
4
Despot Raphael
5
5
Pil August
6
6
kiezing!
deze overeenkomst te dce i strekken
En wat zei Arnouid, gewezen libe-
V oeiiMfag
Daar het lot der Staten voorname
lijk afhangt van de gesteltenis dergenen
die aan hoofd van de regeeiing staan,
kan de Kerk noch hare bescherming,
»»och hare g •nsi verleenen aan mannen
van wie zij weel dat zij haar vijandig
hjn, die openlijk weigeren bare rechten
te eerbiedigen, die trachten hel verband
te breken dal door de natuur zelve der
dingen, bestaal lurchen de godsdiensti
ge belangen en die der burgerlijke orde.
Integendeel is het hare plicht, diegenen
te begunstigen, welke gezonde denk
beelden hebben over de betrekkingen
lusschen Kerk en Staat, en die trachten
M olKêm'eën I wsiiijn.'-’-Oe' bovenst I Ö'od.'aiie en alle, wal eerlijk ia.
i»?Eilaas, Pier ligt'er
reeds in 1
Plichten van alle christene menschen
in zake van kiezing.
I ■llHk-tl uit den etnzendbrief van Z.
Ibois Leu XIH, in date van 10 Januari
1890.
In de politiek, die onafscheidbaar is
va., <j(> wetten det zcdelecr on van
de god.d cialige plichten, moei men
:>'ijl en eerst vao ;1| trachten de l>e-
htttger. van de katholieke* Kei k zoo
krachtig mogelijk te dienen. Zoodra
men die bedreigd zi jt, moet lusschen
knliolieken alle oneenigheid ophouden,
opdat Zij( van zin en van daad, de
godsdienst ter hulp snellen, die het al
gemeen en hoogste goed is, waaraan al
hetoveiig ondergeschikt moet zijn.
de voorschriften behelzen den regel,
waarnaar alle katholiek zijn openbaar
leven moet schikken. Immers, overal
waar de Kerk niet verbiedt aan de open
bare zaken deel te nemen, moet men
mannen ondersteunen van erkende
rechtschapenheid, die beloven de ka-
iholicke zaak te zullen voorstaan, en om
geene reden ware het toegelaten den
voorkeur te geven aan minnen dioden
godsdienst vijandig zijn.
Uil deze bovenstaande wooiden van
onzen heiligen Vader den Paus, den ei
gen stadhouder van Christus op de aarde,
die ons in den naam van God onze plich
ten voorschrijft, zal ieder kiezer zien
wat hij in de aanstaande kiezing te doen
heeft, en aan welke mannen hij zijne
stem moet geven. 0>n geine reden, zegt
de Paus, is het toegelaten zijne slem te
geven aan mannen die den godsdienst
vijandig zijn.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’t buitenland worden ontvangen door het Office UEPria.iciTÉ, Wagdalenastraal 4G te B l
M. n .-« In ijlt in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonmmslraat, 4, te Veurne, en in de"..sik;int<>ofen
I rale representant van Brussel? Hoort
God is de natuurlijke vijand van den
mensch, en zoo ook de mensch vaa
Gd!!
Spiak Robert, gewezen liberale repre
sentant van Brussel niet van den He
mel ie doen bersten gelijk een plafond
van papier?
En Janson, een troetelkind onzer
liberalen van Veurne, Janson naar wietl
de liberale vereeniging van Veurne een
brief van gelukwenscliing zond bij zijne
kiezing, heeft hij niet eens uitgeroepen
of geschreven «God is de oorzaak van
al de maatschappelijke schelmerijen
Bestond er in den lijd niet een
liberaal blad getiteld Ai Dieu, ni
maitre, noch God noch gezag meer
Bestond er te Verviers en beslaat
misschien nog geenlliberaal blad, dat
den naam dioeg van I’ Alhée, de god
loochenaar
Maar genoeg van zooveel goddeloos
heden aan te halen.
Ziet daar, kiezers, den grond van de
liberale partij.
Kiezers,
Moet ik u de schande en den smaad
aan doen van u te vragen indien zulks
nine zienswijze is, indien hel daar ook
uive gedachten en uive gevoelens zijn
0 neen, duizendmaal neen, zult gij
allemaal uittoepen; wij verfoeien zulke
taal en zulke pi inciepen
Ja maar, al wel Maar moei gij dan
ook die politieke niet verachten en ver
foeien en verstoot'jn, die op zi Vee tale,
en zulke princiepen gerteund is?
En daar hebt gij de liberale politieke!
De liberale partij van Veurne is
nauw verbonden met deze van Brussel
De liberale partij van Veurne is eeno
afdeeling van de algemeene liberale paitij
van Belgie, waarvan Brussel coeur et
cerveau, hert en kop is
De liberale kandidaten van Veurne zijn
de vertegenwoordigers en de aanhan
gers van die liberale partij, van die
liberale politieke
En gij zoudt zulke partij onder
steunen
En gij zoudt aan zulke kandidaten
uwe slem geven
0 neen 1 want gij weet, dat zelf het
kwaad doen, of anderen de macht in hin
den geien om het te doen, een en ’l zelfde
is.
Groote verantwoordelijkheid voor de
kiezers 1 cor.scicntiewei k
Bekijkt onze liberale partij van Veurne
bekijkt de liberale kandidaten van Veur
ne, en hun orgaan, 'l Advertentie blad!
Zij hemelen op, en zij juichen toe alles
wal in Belgie en in andere landen ge-
zeid, geschreven en gedaan is legen
alles wat den stempel draagt van katho-
licimus
Drie van de zes kandidaten stellen
gem voel in de kerk, 't en zij diie <f
I vier maal 's jaars ter gelegenheid eem r
-1 begraving, om daar wat te trappelen,
i die schreef de godsdienst onzer vade- te klappen en van bun neuze te maken
rond de offerande
Kent gij, kiezers, de liberale saucisse-
freiters niet van Gcèn Vrijdag?
j niet, dat zeker liberalen hier
-i wat in
hunne macht was,
Zijn de kopstukken van het Bel
gisch liberalismus niet allen franema-
cons?
Zijn al de bijzonderste liberale gazet
ten niet in handen van franemaffons en
opgesield door logiegasten?
Wilt gij eenige namen kennen van li
berale gazetten van Italië?
11 Satana (Satan)
11 Barabbas (Barabas)!!
11 Lucifero (Lucifer)!!!
11 Diavolo (de Duivel)!!!!
Proper, niet waar?
En de liberalen zijn tegen de religie
niet, schreeuwen zij, in tijd van kiezing!
O neen!
Was het de gewezen liberale repre
sentant Couvreur, van Brussel, niet, die
dronk op den val van de katholieke Kerk?
Was het diezelfde geus niet, die uit
riep, in de kamers, spiekende van de II.
Kerk de beest is dood, het vergif is
dood
Was hei geen francmafonslogie van
Italië, die schreef naar al de andere lo
gien van de wereld Om het katholiek
geloof omver ie wei pen, bederven wij
de vrouw; de beste dolk om de Kerk te
ns vort,T nummer neuoen wij ue- treilen in het hen, is hel bede f. Aan
dat de kiezing eene veel gewich- ’t weik dan tot het einde toe
onbedachte menschen zouden peizen.
het goed en het kwaad!
is door het zoo noodlottig en verpestend
lih ralismus.
Kiezers,
In ons vorig nummer hebben wij be- I treffen in het hert, is het bede f. Aan
Is bel de Chronique niet van Brussel,
I t 1 1
ion is een kanker
Echreef de Etoile Beige niet do ka-
Riep Pieter Van Humbeeck niei'uit, in
Het hberahsmus dat de uitwendige katholieken godsdienst m den oti "eel gij
vorm is vin de vrijmetselarij, defrarc- graven»?Eilaas P’er litrt 1 Veurnp’
m.'connerij. die in donkere ho'en plan- g er ze f
nen smee ii tegen altaar en troon, tegen
wezen i
tiger zaak is, dan het somtijds eenige I
Zij is in den grond de strijd lusschen
Het kwaad dat tegenwoordig ve> beeld tholieke godsdienst is eene dommigheid? 1
Riep Pieter Van Humbeeck niet uil, in
eene logievergadering men moet den i
j in Veurne, alles gedaan hebben
hunne macht was, om eene zoogêzeido
burgerlijke begraving in te richten, in
eene omstandigheid die gij wel kent?
En drukten dan zekere liberalen hun*
is vin de vrijmetselarij, defraic- graven
Jir» in rlrvnlzAra nltin- I’PP/Iq i
f
A
hit blad
JUtW
r
i
.1
nooit
<1
V
--
i I
l V,i - -- -v, Ifcr|-