I
vg.
H Fcbrirtri $801.
47’ jaargang.
Wot nsdag
I
aangewezen middels le gebruiken, om
ontbonden, daar zij de veranlwoordelijk-
naarden Hemel overbiijfi dan de boei-
Rij de stemming heeft een gedeelte
der aanwezigen M. Beernaerl onder
steund; bei ander gedeelte heeft zich
onthouden.
ergste vijanden uwer zielen, te zegepra
len! En moge de heilige lijd van den
vasten, voor u allen een tijd zijn van
hemelsein gunsten en van zaligheid.
menigvuldige zonden die er maar al ie
dikwijls uit ontslaan.
Bij onze werken van boetvcerdigheid,
L. L. B., voegen wij hel gebed. Weest
bijzonderlijk neerstig om de Meditatiën
over hel bitter lijden en de dood des
Zaligmakers bij te wonen. Boven eene
vermeerdering van leedwezen over uwe
zenden, zult gij erin vinden eene vurige
helde tot Jesus-Chrisius, en eene aller
beste voorbereiding tol uwe paasch-
biecht.
Eindelijk Z. L. B., vergeel de armen
niet; de lijdende lidmaten van Chiistus
die, gedurende dezen strengen winter,
zoo harde ombeering uitstaan, en houdt
niet op hun milde almoezen uil tedeelen.
Verleene u God, Z. L. B., onze raad
gevingen in T werk te stellen, en de u
aangewezen middels le gebruiken, om
tegen zulk eene omkeering 1 over den geest der wereld, een der
r» ern tlJrATIt «X i’ürtr'iOn ic nr» I
I
Bf
ft'
Herziening der Grondwet.
De rechterzij van de Kamer en Senaat
vergaderde den 3 dezer in het hotel van
graaf de Merode.
In hel begin der zitting verklaarde M.
Beernaert dat, volgens hem, de rechter
zij moest bevestigen dat zij eene herzie-
ningsformuul bezit hel bewonen van
een buis.
Indien de leden van de linkerzij zich
deriijken brief uitgegeven, in welken wij
de verhevertbeid, de kracht, de billijk
heid en de heilzaamheid der wel over
bel vieren der heiligdagen, boven alle
andere wetten wilden bewijzen; en de
verbindienissen, die eruit spruiten, in
’t korte, voor oogen leggen. En, opdat
onze geliefde onderdanen deze verbind
ienissen nimmer vergeten zouden, wij
hebben geboden dezen brief, jiat lijks op
Heilige Drievuldigbeiddag, in alle ker
ken onzes bisdoms, en onder alle missen
voor ie lezen.
In dien brief toonden wij hoe zeer zij
zich plichtig maken die den dag des
Heeren ontheiligen, met door hen zelven
of door hunne onderdanen eenig slavelijk
werk uil te voeren; wij zeiden dat het
niet handelen is als edelmoedige kinders i den vasten de grootste verzachtingen
der H. Kerk, zich te vergenoegen met j
eene enkele gelezene mis. als men de j
parochiale hoogmis zou kunnen bijwo-
nen; en eindelijk wij wekten u vurig op j
om 's namiddags in de Vespets, Lof en
sermoon tegenwoordig te zijn. De be-
iever uwer herders beeft ouzo verwach
ling overtroffen. Niet eene week gaa.
voorbij, zonder dat, in de eene of andere
parochie, zoo te siede als ie lande, de
der zendelingen weeiga mde, de
geloovigen naar hunne opwekkingen
loesiroomen, en ongehoopte bekeurin
gen ons bisschoppelijk hert komen
Uoosten. Bewaart toch wel Z L. B.,
die heilige iever om G ds woord ie aat>-
hooren en te overdenken. B ij ven wij
onze uitersten indachtig. Wij zullen er
een machtig middel in vinden om den
geest der wereld ie verbannen en de
30ANNES-J0SEPUUS FAIGT, door de
•bermhertigheid Gods en de genade van den
11. Apostohschen Stoel, Bisschap van Brug
ge. lluis-Prelaat van Z. 11. den Paus en
assistent bij den Pauselijken troon, met het
11 Pallium vereerd, aan de geestelijkheid
eu de geloovigen van ons bisdom, zaligheid
en zegen.
Zeer Lieve Broeders 1
Bij het naderen van den heiligen lijd
van den Vasten, en krachtens een plicht
van ons herderlijk ambt, komen Wij u
waarschuwen over een gevaar dal uwe
stelen bedreigt, en op hetwelk Wij, zon-
■der schrikken, nimmer kunnen vcouit-
■zien. Wij willen sp'cken van den geest
der hedendaagsche wereld, van die al-
^'cmeeiie neiging naar al wal de zinnen
’dreeit, die streving naar vermaak en
wellust die in alle rangen der samenle-
v*ng binnendringt. Deze geest, boven
■dat bij de manneoherten ontzenuwt en
■de zeltsliefde voedt, strijdt rechlstieeks
legen den geest van liet christendom,
die een geest is van zelf ;vei loochening
«n opoffering; hij doet ons God, onze
■ziel en onze eeuwige bestemming uit
het oog verliezen; en door een noodza
kelijk gevolg, hij verkrenkt Geloot en
{jodsvrucht; en, langs den weg der on
verschilligheid en ongevoeligheid, drijft
hij den mensch voort lot aan den af
grond.
Het was gedeeltelijk oin d ze zoo
onchristelijke als rampzalige stievingen
''“gen te werken, dal Z. 11. Leo XIII. den
10 Januari 1890. zijne wonder schoone
■^niyrlirk uitgaf nopens de bijzonderste
pleinen dor christenen. Voorleden jaar
'ebben Wij u lezing dom geven van
dezen zoo meesterlijken brief, vol van
bitterende vermaningen voor ieder
gm’oovige en voor de christene samen
Irving.
Op onze beurt, komen Wij, Z. L B.,
wapenen tegen dien gevaarlijken
Pest, die tot in de beste huisgezinnen
zoekt binnen te sluipen; en u eer.ige
'deri. Deze middelen door onze herder-
het begin van den heiligen ware christene gevoelens in ot.ze heilen
Wees indachtig, o mensch, i 1° bewaren.
I Een tweede middel om den geest der
en as- wereld ie bestrijden en legen te l ouden,
schin zijt, en dot gij in stof zult vergaan. bes aat in bel oudei houden del zon en
neer en in welke omstandigheden? God
alleen weel het. Misschien welhaast, en
zekerlijk op het oogenblik dal wij het
minst verwachten. Waalt en weest
bereid, ;*‘gt de II *er, want gij kint het
uur me' op h 'lwcik de Zoon des mensih n
komen z il Wij zu Jen s el ven, wel of
slecht, in T algemeen volgens dat wij
wel of slecht geleefd hebben; de dood
immers is de weerklank van ’t leven.
O! wat is deze gelukkig en beraden die van
nu af tracht te teven zoo als hij in het uur
des doods zal wens eken geleefd te hebben.
Nauwelijks zullen wij onzen laaislen
adem gehaald hebben, of wij zullen
voor den rechierstoelGods gedaagd wor
den, om, over gansch ons leven, aan den
allerbeiligsten, al weienden, allerric.it
veerdigsten en almachügen rechter, re
kening te geven, Welk zal hel vonnis
zijn, dal legen ieder van ons zal uitge
sproken worden? Zuilen de eindelooze
vreugden des Hemels ons ie beurt val
len? of zullen wij lot de eeuwige vlam
men der hel veroordeeld worden? On
dervragen wij ons zelven, Z L. B., wij
ons zullen de antwoord vinden op die
schrikvolle vrage. t Geen de mensch zal
gezaaid hebben, dat zal hij maaien.
O moeten wij verloren gaan, Z. L. B.
welk een ongeluk Wal zal het immers
balende gansche wereld le winnen, indien
men zijne ziele verliest f Overdenkt dan
dikwijls uwe uitersten; en, zooals de H.
Geest verzekeit, in der eeuwigheid zult
gij niet zondigen.
Daarom houden uwe geestelijk Over
sten niet op, bij alle middelen, voort te
zeilen het uitstekende werk der zendin
gen en retreiten, vooral bestemd om die
grondwaarheden in hel geheugen ie
brengen. Immers, geduiende deze da
ger. van zaligheid, Priesters, vol iever
en ondervinding, verzamelen hel chris
ten volk rondom den predikstoel meer
maals daags, en omringd van ontelbare
menigten die als aan hunne lippen han
gen, ontvouwen zij die groote waar
heden met eene welsprekendheid en
kracht, aan dewelke mets kan weder-
siaan. Eene enkele zending, de dage-
lijksche ondervinding bestatigt het
is genoeg om eene parochie van aan
schijn ie doen veranderen, en alle deug
den te doen bloeien daar waar de on
deugd alleen bel hoofd opstak.
Ook hebben wij gij weet het,
Z. L B., alle gelegenheden te baat
g. turnen, om u dien grooten middel
van zaligheid le verschaffen. Laatstleden
j iar nog, hebben wij een bevel uilge-
vorderd, ten einde, op eene doelmatige
en bestendige wijs, de weldaad eener
zending van ten minste vijf dagen, aan
I al de parochiën van ons uitgesliept bis
dom ie verzekeren. God zij geloofd! De
middelen aanwijzen om hem te bestrij
lijke bezorgdheid voor uwe zielen Ons
allen gelijkerwijs vergaan. i zienswijze van M. Beernaert niet deel-
waarheid, die deze schrikvolle woorden heid der kabinelskweslie, zich zouden
I. 1 »-» r rx l.J .1 J «,1
daar ts geen hel gebod van boetveeidigheid, dat hij heid van der. toestand niel op zich wil-
ons oplegt, is uitdrukkelijk, algemeen len nemen.
en bedreigend. Zonder boetvcerdigheid
zullen wij allen vergaan. En waarom?
Omdat wij allen zondaars zijn; en dai,
na het verlies der onnoozelheid in hel
gei n ander weg
veerdigheid. Waarom nog? Omdat het
vleesch zonder ophouden opstaal legen
den geest, en ons toi zonde aanstuwi;
zoadat wij, volgens den H. Paulus, slechts
in de liefde Gods kunnen leven, naarmate
wij de ongeregelde neigingen des vleesde
versterven.
Brengt dan Z. L. B., weerde vruchten
van bcetveerdigheid vooit; en vootal onder
houdt den vasten en de vleeschderving,
welke de II. Keik, gedurende den aan
staanden Vastentijd, u als een strenge
plicht voorschrijft. Als ware christenen,
onderwcipen wij ous aan haar zoo heil
zaam gebod, en zwichten wij ons, zonder
gegronde icdens van ontslaging, hetzelve
te oveitreden. Overigens de H. Kerk,
meedogende moeder als zij is, heeft aan
i toe-
gebracht, en dees jaar zelf, geeft Zij ons
een nieuw bewijs barer toegevendheid.
Indien niettegenstaande deze verzachtin-
I gen, de wet van den vasten u lastig valt,
zonder uwe gezondneid nogians te kort
sermoon tegenwoordig te zijn. De be- |e doen, weest gedaebtig dal gij in het
langrijkheid dazer namiddagdiensien is moedig uitoefenen der versterving het
zoo grool in onze oogen, dat wij, in on zekerste bevrijdingsmiddel zult vinden
zen vastenbrief van 1886, erop zijn tegen de slaveinij der zinnen en de
wedergekeerd. Men laat zich voren-
slaan, zeiden wij, dat, zoo de strenge
verplichting der H. Misse volbracht is,
men gansen viij is van God en ziel te
vergeten, en men zich begeven mag
lol alle slach van wereldsch verzet en
vermaak, Hei is zonneklaar dat men
op zulker wijze den dag des Heeren
mei heiligt. En, na eenen verdien
den lot loegekend ie hebben aan de
landslieden, zoo getrouw om,op zon- en
feesiendagen, de namiddagdiensien te
blijven bijwonen; en die aan deze ge-
trouwheid grootendeels den wonderba-
ren geest van geloot veischuldigd zijn,
die hen bezielt, wij voegden erbij
Maar in siad, helaas is hel ge-
heel anders. Men recht er vermake-
lijkheden in, uitstapjes, feestmalen,
op zulkdanigfi uren dat het bijwonen
der goddelijke diensten onmogelijk
is. Hel is i
die schier in gewoonte vergaan is, en
die menschijm wetens en wi lensstaan-
de le zullen maken, dat het Ons eene
plicht is onze stem te verheffen. Een-
ieder moei het bekennen als men
rechtzinnig wil, bet is niel moeilijk
den dag dusdanig te schikken dai men
in den na middag eenige oogen-
blikken vinde, om ze aan den gods
dienst toe te wijden, en aldus, naar
hel voorbeeld der voorouders, den dag
des Heeren, zoo het behoort, heilig le
maken.
Deze aanbevelingen, Z. L. B., ver
nieuwen wij vandaag, met meer vurig
heid dan ooit; overiu'gd daar wij zijn
dat de christene geest weldraoveral zou j 1
erbloeien, indien alle onze diocesanen daarbij aansluiten, moet men de herzie-
zich naar oiizc dringende aanwakkerin- ning stemmen,
gen wilden Voegen.
De derde middel om den geest der
wereld te besn ijden en te overwinnen,
is hel oofenen der boetvcerdigheid.
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. li schrijvingsprijs. fr. ’sjaars; met de posl 6 fr. Aimoncen iO cenlimen per regel.De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
Be Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office dePuulichè, Magdaleaastraat, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-BYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonneusuaai, 4. te Veurne, en in de Poslkanlooren.
Eene langdurige bespreking had ver
volgens plaats, in den loop van dewelke
M. Beernaerl de kabinetskweslie stelde.
Na deze verklaring van M. den minis-
Tenzij gij bortveerdigheid doet, gij zult ter hebben verschillige leden, die de
i zienswijze van M. Beernaert niel deel-
Ilet is Jesus-Chrisius zelf, de eeuwige den, verklaard dal zij, in tegenwoordig-
ln den loop van ons reeds langduiig heeft uitgesproken. Gij ziel het, Z. L. B.
I t Af i t ff AZ* II l. L» «k zl «r H VI I 1» i
plicht, op welken, wij d kwijler hebben
aangedrongen c_ -.
’’igeboezemd, brengen Wij op de drie
"Volgende hel dikwijls overdenken der
vier uiierstcn, hel heiligmaker) van zon-
•en feestdagen en hel plegen van boel-
vicd'gheid.
Ten eerste, hel dikwijls overdenken
<mz< r vier uitersten.
ij zullen allen eens sterven. Daar is
is vustgesteld dal de menschen oens zullen
sterven, zegl de H Paulus. Onze Moeder
de 11 Kerk herinnert ons deze waar
heid, mei I
Vasientijd I-
zegt zij ons, gewijde asschen op onze
hoofden sfrooiende, dat gij stof en as-
Ja, wij zullen allen sterver. Maar wan- fecsidagen.
bissc loppeiijk beslier,
dan deze van nel heiiig-
maken van den dag des Hoeren. Reeds
in 1868. nauwelijks e'nige j >ren na dai
wij den bisscliopp-Hjkön stoei van Brug-
ge beklommen hadden, hebben wij, bij doopsel ontvangen,
hel nadcien van den vasten, eenen her- I
O
'T r'
i s em