Oct af ie See va is.
Liberalismus is huichelarij.
BE DUIVELSTOREN
I
Woensdag 24 Augusti 1892.
A 34.
48^ jaargang.
ik
PAUL FEVAL.
bit blad verschijnt den Woensdag, omniddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel.De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office dePublicitè, Maqdalenastraal, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en m de Postkantooren.
Zoevisehvangst.
De kommissie toor de zeevischerij
heeft aan de regeering een nieuw re
glement voorgesteld, voornamelijk ter
bestrijding van de veelvuldige strooperij
op de belgisclie kust. De volgende be
palingen zijn het belangrijkst het vis
sollen met dynamiet of andere ontplof
bare stof is verboden.
Gedurende do maanden april en mei is
het visschen alleen geoorloofd met den
haak, met stilliggende netten, of met
sleepnetten gesleept door niet meer dan
één man, niet in eene boot gezeten.
In zee moeten geworpen worden alle
gevangen tarbotten van elke soort, rog
gen en wijtingen van minder dan 25. en
alle tongen, schollen, botten en schel-
visschen van minder dan 18 centimeters
lengte.
De ambtenaren van den Staat moeten
ten allen tijde op de visschersvaartuigen
toegelaten worden, in zee zoowel als in
de haven.
De in strijd met dit reglement ge
vangen visschen zullen zij over boord
doen werpen of naar bet dichtsbijzijnde
gesticht (hospice) doen brengen. Over
tredingen worden gestraft met boeten
van 25 tot 250 frank, onverminderd de
opgrond van vioegere veroordeeüngen
reeds beloopen straffen. De boelen zul
len verdubbeld worden, indien de over
treding gepleegd is ttmseben zonsonder
gang en opkomst, ingeval van herha
ling, of ingeval van weigering van den
gezagvoerder, om do ambtenaren aan
boord van zijn vaartuig toe te laten.
Priesterlijke benoemingen
Z. Hoogw., de Bisschep van Brugge
heefbenoemd
Tot pastoor te Harelbeke, M. Ferrant,
pastoor van Si Franciscus te Meenen.
Tot pas oor van St Franciscus, te Mee-
non, M. Verslraete, oudeipasloor te Moes-
Cror-n.
Tot onderpastoor te Moesereen, M.
Craeynest, professor in St Lodewijkskolle-
gie. ie Brugge.
Pastoor te Marialoop, in vervang ing yare
M, Clement, overleden, M. Boeds, pastoor
te Zandvoorde,
Pastoor te Zandvoorde. M. Pieters, on
derpastoor van Si, Michiels te Rousselaew.
Rechterlijke kronijk»
De korrektionnele rechtbank van Veurne
hoeft de volgende veroordeeüngen uitge
sproken:
Zitting van 6 Augusti. B'eyaert
August, plafonneerder te Oostcamp, 5
fr. boet en 16 dagen gevang en 50 fr.
boet, voor aanneming van eenen val-
sclien naain.
Willaert Sophia, gezegd Sophie Top,
voddenkoopster te Dixmude, 1 fr. boet,
voor dronkenschap, 26 fr. boet, voor
slagen, en 10 fr. voor beleedigingen.
Zitting van den 8 Augusti. De-
Gchodt Florimund, werkman te Loo, 15
fr. boet, voor lichte gewelddadigheden.
8 dagen gevang en 26 fr. boel, voor
eerroof, en 1 hvoor dronkenschap.
Plaetevoet Jan, herbergier te Proven,
<6 dagen gevang, voor jacht.
Werschiilii&c tijdingeu
Nieuwe genezing
S*4 Marie, 20 September 1880- Met
de meeste voldoening kom ik de Zwit-
sersche Pillen Hertzog prijzen; dank zij
hen hebben mijne borstpijnen, hoest en
brakingenopgehouden. Üarenboven heb
ben zij volop mijnen neef genezen, die
reeds 5 tol 9 maanden leed aan eeno
overspanning. Sedert ik de eerste doos
genomen heb, heb ik eenen eetlust dien
ik nooit gekenl had. Gij moogt dit
schrijven afkondigen ten nutte van de
genen die lijden.
(flandteeken gewettigd).
Is het libe alismus iels anders dan de
scbandehjksle huichelarij?
Brengt het de vrijheid?
Fiankrijk, het arme Frankrijk, geeft u
het beste bewijs.
Daar heeischt do logia, de vrijmetse-
larij in al hare glorie, in ai hare macht.
Gelooft gij dat zij niet denken dat de
kloosteibroeders en zusters tfe beste on
derwijzers en onderwijzeressen zijn
Twijfelt er niet aan.
En waarom jagen zij ze uit de scholen? I
Huichelarij*
Denkt gij dat zo daarin de vrijheid
zoeken voor ieder burgeiGeen nood/
Ze zoeken hunne regeering te besten
digen, te vereeuwigen, en over Frank
te heerschen als over een wingewest.
De vrijheid van anderen’ Aborts done!
daar is niets waar ze minder om geven,
die willen zij alleen en uitsluitelijk voor
zich.
Bn de anderen Deze zijn maar stem
vee! werkvee! en in elk geval bedrogen
vee!
Waarom meent gij dat zij de liefde
zusters uit de hospitalen jagen, haar be
letten hare heilige, edele zending te ver
vullen melde haar bekende roemzuchti
ge heldhaftigheid?
Meent gij dat zij gelooven dat de lee
kenoppassers beter zijn? Gaat been!
Geen haar op hun hoofd dat er aan deukt.
Waarom jagen zij ze dan weg? Omdat ze
iedereen zijne vrijheid willen laten bij
zijnen dood, zeggen ze.
En de arme zieken sterven zonder ver
pleging en zonder priester.
Waaiom denkt ge dat ze de aalmoese-
niers uit het leger hebben gezet?
De soldaten moeten vrij zijn! heet dat.
Neen! om geheele greopen, zonder
priester, in den dood te zien gaan
Waarom veroordeelden zij, bij de
laatste rustverstoringen in de kerken,
hen die de orde zochten te herstellen,
en de belhamels tegen gingen, zooals
te Nancy
Wel omdat dezo de schuld van alles
hadden.
Ónmogelijk
Zij zeggen het nogtans
Liberalen houden optochten, dat kan;
maar procession houden door katholie
ken, dat kan niet.
De vijanden der Kerk mogen zeggen,
schrijven, doen tegen God en Kerk wat
zij willen, dat mag.
De priester wil op den preekstoel de
Kerk verdedigen, de sociale toestanden
bespreken, dat mag niet.
Zoo wil het de vrijheid Huichelaars'!
Parker was op haren post, hare lippen en
vingers in gedurige beweging houdende,
Shehts Yaunn en Plulo waren afwezig.
Bet gezelschap scheen nog treuriger ge
stemd dan deu vorigen avond. De dood-
sclie stilte werd slechts afgebroken door het
gestuooide snikken van Yvonne. Bij beur
ten ging een der jongelieden zien wat er in
de kapt! voorviel. De ganzenhoeder, die
bet laatst zich van die taak gekweten had.
was teruggenomen, zeggende dat Yaumi
nog altijd op tafel lag,
De jeugdige ganzenhoeder echter had
<de waarheid niet gesproken. In de sombere
troon1 riep hij verwonderd uit; waart gij Riin8eu des kasteels was de schrik hem om
het hart geslagen en hij was niet durven
dooi gaan lot aan de deur der k >pcl.
t Vrienden, zei Marlha. de arme jongen
is dood, voor goed dood! Heeft men giste
ren ook de d jodenkaars niet gezien?
Helaas’, ja! stemden allen treurig in.
Wij kunnen niet beter doen dan ecu
de profundis te bidden voor de rust zijner
ziet
Do Oogst in Frankrijk.
De oogst in Frankrijk is binnenge
daan in goede voorwaarden. De ver
richting jn werden niet ecus door eenen
ernsligen regen gedwarsboomd. De uit
slagen van den oogst in Frankrijk zijn
bevredigend. Hel jaar 1892 zal geen jaar
van overvloedige opbrengst zijn, maar
zeer zeker *t middencjjfer vooral in vele
streken overtreffen. Dorschproeven heb
ben doen vaststellen dat de hec are 32
hectoliters graan opbrengt, merkweer-
dig door schoonheid en gewicht. De
haver brengt meer op dan men gedacht
had. gemiddeld tien liters per schoot.
Men moet verre achteruit gaan om eenen
aardappeloogst te vinden gelijk dienge
ne van dit jaar.
Wij zijn in den Saladeüjd. Huisvrouwen,
eischt <i n echten Azijn l'Pioile, den besten
en profijligsten.
Een koninklijk besluit van den 15
Augusti verleent de volgende pen
sioenen
toen zij ophield, hervatte Martha het da
Profundis.
S il! zoo ondeibrak haar de oude,
gij kunt niet 'zingen, kind,... Luister etus
naar mij?
En met hare bibberende stem hief zij
oenen in Bietagne algemeen bekende rond
zang aan.
Zwijg, riep de huishoudster veront
waardigd ui'. Men moet vcoruit voor eeuwig
verloren zijn, om in zulk een oogenblikals
nu te kunnen zingen.
De oude zong vooi t.
Dji ij iel gezang, dal op zulk eene onbe
hoorlijke wijze hot gebed voor de doeden
kwam onderbreken, d< <’d de, dienstboden
des kasieels van scbiik verstijv n Besluite
loos, en niet wetende wat te doen, zagen
zij elkander aar,
Er zijn takkebossen, gebruikt om
tooverheksen te vei branden, die niet zoo
slecht waren sis zij! gromde de huishoud
ster.
{Wordt voortgezet,)
24r vervolg.
Yaunii deed al waggek nde oeziige schre-
■den
Kom; nog eeuen droppel van mijn
•elixir.
Y lumi dronk cn voelde frissche krachten
•door zijne leden siroomeo.
Bij den heiligen Wilhelmus, mijn pa-
t
Filet van even ouden adel als de Vahüs van
Frank ij\ dan zou ik haast gelooven, dat
gij ooveimiddelen bezit,
iolusfchen was de avond gevallen. De
dienstboden des kastcels, zooals gewoonlijk
i' n.iom den haard gezeten, hielden hunne
blikken geves'igd op twee of drie houtblok-
ken, waarvan d; rook dcor den wijden
schoorsteen opkionkelde. De oude Anna
Ten teeken van instemming met dit voor
stel. nani.m de mannelijke dienstboden
hunne wollen mu'sen af, de vrouwen vouw
den de handen en Martha begon het eerste
vers van den doodenpsalm.
Doch op hetzelfde oogenblik schoof Anna
Parker onrustig op hare zitbank heen en
weer en barstte in eenen luiden schaterlach
uit, waarop eene doodsche stilte volgde.
Toen na het eerste oogenblik van stomme
verbazing de huishoudster haar gebed wilde
vervolgen, schoot de oude Anna opnieuw
in eenen lach.
Ha ha ha riep zij, Simon Troarce
heeft mooi prateu. Plougaz is terug ge
komen, ik heb hem zelf gezien.
Wat zegt gij daar, klonk het uil veler
mond.
Stil Anna, vermaande Mar ha. stoor
ons gebed voor de dooden me',
Voor. de dooden? Gij lieg’ beide. Si
mon zoowel als gij.... hij leeft, zeg ik u.
ha haha
Eene poos lachte zij schamper voort en
Huichelen en liberaal zijn is een.
Huichelen is liegen, liegen is de waar
heid verduiken cn liegen is bedriegen.
En het liberalismus liegt en bedriegt
Cr* het weet dat het liegt en bedriegt,
bn geholpen doordemenschelijke herts-
techten, door begeerlijkheid en haat,
«'■■takt het dagelijks meer en meer slacht-
jm’ers en wordt het getal der ongeluk- i
•*ge volgelingen giootèr.
.Wat zou het publiek een aardig ge-
2,cht trekken moesten die huichelaars
cens hun masker willen afleggen, moes
ten aij ecus de ware beweegreden vjn
bun handelen aangeven en hun eigenl
ijk doel kenbaar maken!
Hadden zij maar eens den moed, maar
4e'is een enkelen keer, om in zichzclven
néér te dalen en zich rekenschap te
lieven van hun doen en laten.
Waarom meent gij dat de vrijmetse-
•aars de wacht houden bij hel steifbid
'an een der hunnen?
Waarom
Om hem de vrijheid te laten te rter-
vpn zooals hij wil? Huichelarij! Een
stervende muet dan toch ten minste vrij
i'ljn; wie zou de vrijheid van een ster
vende niet eerbiedigen.1' Zij is toch iets
heiligs, zoo als zijn laatste wil!
Ja! maar bij de vrijmetselaars is hij
zijne vrijheid kwijt, hij is gedoemd tot i
eene dood zonder pi iester, tol de schan-
'lelijkste slavernij. iot het ondergaan van
hel vieesclijkste juk.
Een priester! roept hij, met Voltaire,
hij zijn steiven. Een priester! ik wil een
I"iester! Gij hebt mij bedrogenen
'vil zoo niet sterven!
En eene stomme hand, van achter de
ó'Ordijncn, die de bedstede omliangen,
s|uit den bevenden wanhopenden mond,
aan de deur en op de trappen staan
zwijgende mannen, die den priester
"eeren van de cchtgenoote en van de
[‘nieren, en die desnoods met geweld
bnb t en oen priester toe te laten.
En die zulks doen, hopen zelf in liet
binnenste van bun hert dat God hun bij
hun sterven do genade moge schenkeo
ften priester bij hen te zien.
Huichelaars! Bedriegers!
En ondertusschcn laten de karakter-
’oosston onder allen zich tol werktuigen
Vt ringen, om die ongelukkigen tot eene
dood zonder hoop, zonder gebed, zon
der priester te doemen.
Is er wel eeoe godtergender liuichela-
r*j mogelijk?
Zie eens rondom u in de wot eld.
DE VEURNAAR
4
DOOR
gaap—
r a
z