Woensdag 9 November 1892.
Nr 45.
48" jaargang.
Brieven van E. P. De Beerst,
Ecu ernstig voord.
sommigen, die deze reken zullen lezen,
wal overdreven schijnen. En nochtans
zij is anders niet dan de zuivere waar
heid dit is buiten twijfel voor alwie
Rechterlijke kronijk.
De korrektionnelc rechtbank van Veurne
heeft veroordeeld
Zitting van den 20 October. Muyllaert
Serafin, werkman te Leflïnghe, 2 maal acht
dag^n gevang, voor slagen en 15 fr. boe',
voor dronkenschap.
Doha >ze Karei, werkman te Veurne, eere
maand gevang voor sLg-n en 5 fr. vo. r
dronkenschap-
Zitting van den 21 Octob'r. Dubuy
Rosalia, huisvrouw Forment, Leopold For-
menl, connnissionnaris, en Dutrieux Jan,
steenkapper, allen te Nieuport, de twee
Dit blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centirnen per regel.De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoneen voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en ’tbuitenland worden ontvangen door het Office dePublicitè, Magdalenastraal, 46, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonnenstraat. 4, te Veurne, en in de Poslkantooren.
Priesterlijke benoemingen.
M. Boutens, bestierder van het kloos
ter der Zusters van liefde te St. Denys,
is pastoor benoemd te Crombeke. Hij
wordt als bestierder te St. Denys ver
vangen door M. Decraene, gewezen
leeraar in de normale school van Thou-
rout.
Nu beginnen ook vele liberalen en
vrijdenkers het gevaar in te zien; zij
worden bevreesd voor de woelingen
van het socialismas, en zoeken angstvol
naar middels om den opkomenden
stroom der omwenteling tegen te hou
den. Zij roepen dat er geweld tegen ge
weid moet gebruikt worden, dat de
politie moet versterkt en onder 't on
middelijk gebied van het Staatsbestier
moet gesteld worden, zooals het nog
liet is meer dan tijd dat alle welden*
kende lieden, die niet door dolzinnige
dweepzucht verblind zijn, die den toe
stand der zaken willen inzien gelijk hij
is, hunne krachten te zamen leggen om
de rampzalige pogingen van het geuzen
dom te verijdelen. Vooral de goddelooze
drukpers, die venijnige bladjes, die zoo
vele kwaad stichten onder het volk,
moeten met taaien iever en onvermoei
bare standvastigheid bestreden worden;
onverbiddelijk moeten zij de deur ont-
zeid worden van alwie nog een weinig
eergevoel bezit, van alwie nog eerbied
heeft voor den Godedienst, en het wel
zijn van ’t volk ter herte neemt.
Opening der Kamers.
Gisteren is de wetgevende zittijd door
den Koning met de gewone plechtigheid
geopend.
Na de koninklijke zi.ting, toen Z. M.
do Kamer verliet, werd langs alle kanten
Leve de Koning geroepen, terwijl MM.
Janson, Foion, Robert en 9 andere
riepen Levehet algemeen s'emrecht
werking laten uitoefenen tot het ver
christelijken en vetzedelijken van het
volk, en zij zullen aan het algemeen wel
zijn een grooten dienst bewijzen.
’t Is te hopen dal menige liberalen,
ten ministe van dezen die nog een wei
nig gezond oordeel hebben, aan de
liberale grondbeginselen, waarvan zij
de noodlottige gevolgen vroeger mis
schien vermoed hadden, voor altijd zul
len vaarwel zeggen.
Verschillige tijdingen
Zie hier verdere inlichtingen over de
daders der diefte teNieupoit gepleegd
in het gasthof Breidel.
De heer en de dame hadden drie we
ken aldaar gelogeerd, en de baas had,
naar het schijnt, er de grootste trouw
in. Daags voor Allerheiligen vertrokken
zij eensklaps met den trein naar Di-
xmude, waar zij een reiskaarfje van 1“
klas voor Duinkerke namen. Nauwelijks
waren zij weg, of de hotelbaas H. Braet
ontdekte dat zij hem bij middel van val-
sche sleutels, eene som van 730 frank
ontroofd hadden uit een meubel zijner
slaapkamer. Onmiddelijk werd de gen
darmerie verwittigd en bevel gegeven
mijnheer en madame te Dixmude aan te
houden. Doch de vogels waren op weg
naar Veurne, waar de gendarmerie het
paartje bij hun afstappen van den trein
bij den kraag pakte.
Bij hun verhoor weigerden beiden te
verklaren wie en van waar zij waren.
Eindelijk besloot madame bekentenissen
te doen, en zoo kwam het uit dat mijn
eerste elk la fr. boet, voor dronkenschap,
en 26 fr. voor slagen, en de derde 1 fr.
voor dronkenschap, en 10 fr. voor lichte
gewelddadigheden.
Six Alexis, rondleurder te Clcrcken, 6
maanden gevang en 26 fr. boet, voor sla
gen en wonden.
Slabbinck Lodewijk, werkman te Oost-
kerke, 3 maanden gevang en 26 fr. boet,
voor misbruik van vertrouwen, en 50 fr.
voor werklieden in eene herberg betaald
te hebben.
Debtuyne Sofia, weduwe Vanbrabant, te
Clercken, 26 fr. boel, voor slagen, en 20
fr. voor scheldwoorden.
Forment Leopold, voornoemd, eene
maand gevang en 26 fr. boet, voor smaad,
en 18 fr. voor dronkenschap.
van Adinkerke, zendeling op reize naar
den Congo.
De Baobab. Geen eetwaren.
Wij vestigen, na eene korte reis, het
kamp onder eenen grooten baobab van der
tien meters in de ronde. De reizigers heb
ben dien reus, den koning van de kruiden-
wereld, schoon beschreven. Ik weetniet of
ze hem gevonden hebben gelijk hij beschre
ven staal; nu ten minste, is het de ieelijkste
boom d:e ik ooit gezien heb. Dik en zwaar
is hij, maar zijne kromme knobbelige
schors, zijne d kke kromme ti kken, waar
geen blad aan te vinden is, geven hem een
uitzicht dat weinig met d« dichterlijke be
schrijving die men io Europa opdient,
overeenkomt.
Te Tumhugene, bergachtige en dichtbe
woonde streek. Sedert vier dagen Lebben
wij geen voorraad meer kunnen verkrijgen.
Als men in d? dorpen gaat, en eetwaren
vraagt Ie kooprn, krijgt men overal hetzelve
eentoonige antwoord; Hapana, er is geen
te vindeul Wat ons betreft, wij hebben voor
zienig genoeg geweest, om rijst en vleesch
voor eonige dagen, zelfs eenige weken mee
te doen; miar de zorgelooze neger, die
nooit of ;elden op den dag van morgen
peist, slaat daar nu zonder rijst, zonder
het liberalismus in de wezenlijkheid van
zijn doelwit beschouwt. Het liberalismus
immers, onder voorwendsel eener val-
sche en verkeerde vrijheid, wilt dat de
mensche leve en handele alsof er geen
God ware, geene veropenbaring, geen
geloof, geene Kerk, hei wil den Gods
dienst uit geheel het maatschappelijk
leven verbannen. En daarom spaart het
geene moeite om den invloed vau den
Godsdienst, de werking der Katholieke
Kerk te bestrijden.
Doch, met he’ godsdienstig gevoe
len te doen verdwijnen, beeft het
den sterksten steunpilaar der maat
schappelijke ruste en der openbare wel
vaart ondermijnd, en de deur geopend
tot losbandigheid, oproer en gewei
denarij.
nitarn? of Tui ksche tarwe en heeft niets of
bitter weinig om zijnen honger te stillen.
Tubugune stond nog al goed befaamd,
en men verhoopte er eten in overvloed te
vinden, en, ei may! hier gelijk elders klinkt
het noodlottig Hapana, er is geen, als
antwoord op iedere vraag naar mondbe
hoeften. Is er geen, of wil de bevolking
niets verkoopen, omdat wij Europeanen
zijn, gelijk de mare het verhaalt’Ik weet
het niet.
Wij verhoop'en dus gemakkelijk Tubug
we, waar niets to verkrijgen was. to verla
ten, en in allerhaast naar Mpwapwa te gaan.
Onze hoop was teleurgesteld. Ik weel niet
of wij morgen zullen weggeraken of wat er
gebeuren zal.
Vreeselijk voorstel.
De vader van den Kirangozi, een man
met een sponsachtig geweten, die van geene
kleine diefte verschrikt is. stond van den
avond op, en hield in Sukumische taal
(waarschijnlijk omdat wij hem niet zouden
verstaan) eene lange redevoering om het
volk tot stelen en moorden op te hitsen.
Mannen, zei hij, sedert vijf dagen heb
ben wij geen eten kunnen koopen. Onze
voorraad is uitgeput. Te vergeefs gingen
wij naar de verschillige dorpen die ons I Pa ei
omiingden: alle sloten hunne poorten, lie- j during
tMi ons niet binnen gaan, en riepen van op fe', ze
hunne daken.- Er is geen eten te vindenL
En van waar is hij gekomen, die geest j
van ongeloof en goddeloosheid, die
zijne noodlottige gevolgen reeds zoo
bitter doet g‘voelen Het is de vrucht
der leerstelsels die de Fransche Re
volutie gehuldigd en ingébracht heelt,
dc vrucht van liet liberalismus.
Deze bewering zal misschien aan
't Is onbetwistbaar voor alwie met
gezonde rede wilt oordcelen, dat de
Godsdienst noodig is, zelfs voor de ruste
en de lijdelijke welvaart der Samen
leving. En de ondervinding bewijst van
langsom duidelijker dat bel verzwakken
en verdwijnen van het godsdienstig ge
voel onder eene bevolking altijd te
zamen gaat met het opkomen of toene
men van zedebederf, wanorde, schel-
meiij en omwenteling.
Indien de misdaden op onze dagen i
met eene zoo verbazende snelheid ver- j
menigvuldige!); indien de haat en vij
andelijkheid tusschen de verschillige
klassen der maatschappij steeds heviger
en dreigender woidt, en hel socialism
noch gezag, noch recht, noch eigendom
eerbiedigende, de vernieling van geheel
de bestaande orde durft aanprediken, of
zelfs, onder den naam van anarchism,
geweld, moordcrij en brandstichting als
dc opperste wet erkent en in 't werk
stelt; waai. au* is die droevige toestand
te wijlen Ten grooten deele en vooral
aan het verlies van hel geloof, aan de
goddeloosheid die
van i..„J_._
Inch en te verspreiden, 't En kan niet
aiideis ééns dat de vrees van God, bet
geloof aan een toekomende leven met
zijne befooningen voor de goeden en
zijne straften vooi de boozen uit hei her- i
i onlangs gezeid wierd door een groot
fransch geuzenblad Le Temps, ter ge
legenheid der onlusten in hot Noorden
van Frankrijk door de socialisten ver
oorzaakt.
Maar die verblinden zij schij
nen niet le willen zien dat het socialis
mus het gansch wettig kind is van hun
eigen liberalismus, dat zij zei ven door
hunne godsdiensi vervolging dat afgrijse
lijk monster hebben voortgebraebt, dat
nu gansch de Samenleving met omkeer
cn vernieling bedreigt.
Indien zij dan willen verstand ge-
biuiken, dat zij een einde stellen aan
hunnen oorlog tegen Kerk en Godsdienst
aan hunne wraakroepende vervolging
tegen de geestelijkheiddat zij de katho
lieke Kerk vrij en onbelemmerd hare
En nochtans eten moeten wij hebben, hier
kunnen wij langs den weg met blijven lig
gen en van honger sterven. Wij zullen ons
tot den Pater Overste wenden en hem vra
gen morgen de gansche streek te mogen
vei woeslen, de dorpen te overvallen, mond
behoeften te eischen, en weigeren ze, de
gansche bevolking op staanden voet tc ver
moorden. Wat dunkt u cr van?
En van uit onze zwarte dragersbende
ging er een dof gerucht van vreesachtige
toas.temming op.
De Kirangozi of karavanenleidcr volgde
den. raad van zijnen vader, en kwam ons
vragen-morgen de streek le mogen vernie
len.
Wij bevonden ons in de moeilijkste om
standigheden. Onze diagers hadden een
zeker recht dat men huu eetwaren verkocht,
want zij hadden niets meerzij mochten
toch van honger niet sterven. Maar wie zou
de bevolking dwingen te verkoopen? Wij
hadden de macht niet.
Geweld gebruiken mochten wij niet doen,
noch toelaten dat ons volk gewapenderhand
te werk ging; ’t volk overtuigen was ons
onmogelijk, en wilden onze diagers naar uo
ons niet luisteren, 'l is de oorlog dien wij opschuiven naar Mpwapwa. Wij reisden
voor handen hadden, u _n__, L. L..gC...,
Pa ei O/erste antwoordde, dat wij die p'un- langs door 't vuur in assche omgekeerd
niet konden toelaten; «z»"-*»1 -J
zei hij, zouden verscheidene onz;r dra
gers gedood worden is ’t dat men met ge
weld de dorpen aanviel, andere zonden
vluchten, de oorlog zou in ’i land zijn cn
de kuravaan in eenen dag verspreid en ver
nield worden.
Morgen gaan wij naar Mpwapwa cn dc
tusschenkomst der Duitschers vragen oin
aan eten te geraken, en vindt ik ossen, ik
zal er een koopen en onder het volk ver-
deelen, en moesten wij twee,, zelfs drie da
gen in Mpwapwa blijven om eten te krijgen,
ik stem er in toe.
De Kirangozi sprak diezelfde woorden lot
het volk; de eenen keurden 'l goed, de an
deren hadden liever gehad le stelen cn lo
moorden.
Vooruit met geweld.
Zaterdag, 3 October. Van d-'zen morgen
hadden de dragers al de moeite van do
wereld om voort te gaan. De zon was al op,
en r.og stonden ai hunne tentjes recht. Ble
ven zij staan, de dag ging schrikkelijk ailoo-
pen. Wij gingen ze helpen omver werpen en
de dragers met de stok in de hand bedrei
gen, maakten ze niet seffens hunne pakken
gereed. Het ging niet haastig, maar [wij
hiddtn toch 't geluk ze allengskens te zien
tusschen hooge bergen, wier lang gras on-
1 was,
zonder twij- ’t Was biaijdend heel, geen windeke kwam
-J— ons in de diepe vallei verfnsschen. Langs
den weg vonden wij de lijken van vijf zwar-
noch gezag, noch recht, noch eigendom
de bestaande orde durft aanprediken, ol
zelfs, onder den naam van anarchism,
geweld, moordcrij en brandstichting als
stelt;\vaan au* is die droevige toestand
te wijten Ten grooten deele en vooral
.1 2‘j men dooi alle slach
middels onder de menschen heeft
te verspreiden, ’i En kan niet
ééns dat de vrees van God, bel
aan een
zijne belooningcn voor de goeden cn
te van den inensch gerukt is, bij wordt
tol alle buitensporigheid, tot alle euvel
daden bekwaam. Niet anders zoekende
dan te genieten, binst den korten duur
van zijn leven, hij gebruikt alle middels
om zijnen drilt naar wellusten en rijk
dommen te voldoen, zonder zich le be
kommeren om bet recht van een ander,
zonder naar goddelijke of mensebelijke
wetten om te zien.
VEUR
raanwKW
(i 3' vervolg).
•--I A4«W* ^VUIVIU. 'lUlwiif WWM.-V - -
yb'---w