Nr 6. Woensdag 7 Februari H894. jaargang. 51e band is en de Hoeksteen van bet maat schappelijk gebouw zonder gezag is VASTENBULLE H. npit uliiiren VikariH van het openstaande Bisdom van Brugge. Dit blad verschijnt den Woensuag. onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. tet 100. Be Annoncen voor Belgie (tfr uitzondering der Vlaanderen) en ’(buitenland worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraat, tfi, te Brussel. Men schrijft in hij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonnenstraat, 4, te Veurne, en in de Postkantooren. van de leden der samenleving onder malkander, in de zeven geboden der tweede tafel. De plichten jegens God worden op de eerste plaats uilgedrukt, omdat zij de zwaarste en gewichtigste zijn van allen; want gelijk er zonder onderdanigheid der leden aan het opperhoofd, noch orde noch vrede, noch geluk kan bestaan in gelijk welke maatschappij, alzoo, zonder godsdienst, zonder onderdanigheid aan God, is zelf het tijdelijk geluk en de rust onmogelijk in de wereld. Ook hooi en wij de vijanden der samen leving onbewimpeld hunne gedachten uiten, naarmate hun haat heviger wordt en hunne vewaandheid verder strekt, en openlijk verklaren dat hun groote vijand de Godsdienst is. Noch God, noch mees ter, noch autaar, noch troon, ziedaar bun krijgswoord. S'ellen wij tegenover deze buitenspo rige boosheid de drie eerste geboden Gods, onwankelbaar gelijk de wetgever, zoo duurzaam als de menschehjke na tuur die zij beheeischen. Boven al bemint eéneu God. Dat is het gebod der geboden, de gewichtigste onder de wetten des Heeren, dat is de eerste en giuotste plicht van den menseb. als schepsel met tede en vrijen wil begaafd, veel meer nog ais Chris.en het is de onderwer ping van hel verstand, door het geloof verlicht, en van den wil, door de gena de versleikt. aan God, eerste beginsel en laatste einde van al wal beslaat. Na deze eerste gioodige hulde, volgt de plicht van eerbied in woo den. IJdehjk en zweert noch en spot. En insgelijks de plicnt van godsdienstigheid, tot erken tenis der goddelijke weldaden en tol verwerving van nieuwe gunsten. Viert de heiligdagen al te gader. Weest geiiouw aan die verhevene ge boden vermijdt met groote zorg alles wat uw geloof mag vei Hauwen, of het aan uwe kinderen ontrooven. Vermijdt bijzondei lijk de lezing van boeken en dagbladeren, hedendaags zoo verspreid, die den naam van den driemaal heiligen God lasteren, den godsdienst, zijne plechtigheden en zijne dienaren bevech ten. Vermijdt eindelijk van den zondag te onteeren, die de dag is van gebed, de dag aa God toegewijd. Gij bijzonder lijk, oversten en meesters, weest in dachtig dat het voor u eene godsdien stige cn tevens maatschappelijke plicht is, van aan uwe dienstboden en weik- lieden de ruste op zon- en ^heiligdagen toe te staan, en ze dooi woorden en voorbeelden op te wekken om den dag des Heeren te heiligen. De goddelijke wet stelt ons ten tweede de wederzijdsche plichten voor, van de menschen onder malkander, plichten van iechtveeidigheid en liefde, die den vrede moeten doen heersclieu onder de leden der samenleving. Bemerkt het wel. Z. L. B., aan het hoofd der zeven geboden van de tweede tafel staal het gebod van eerbied voor het gezag, van gehoorzaamheid aan alle wettige oversten, die het goddelijk ge zag deelachtig zijn en God zelve verle gen woord igen. Eert vader en moeder. Hel is ook, volgens bemerking van den gebod, waaraan God uitdrukkelijk in de uitwendige daden maar ook de verbor- genste gevoelens onzer herten te rege len. Daarin herkennen wij de oneindige majesteit van God oppersten en alweten- den Rechter, die de herten en eieren doorgrondt. Hei is ook zonder reden niet dat God, die in ieder gebod met de uitwendige ook de inwendige zonden verbiedt, nog- tans maar van deze twee inwendige uit drukkelijk melding maakt, te weten van de begeerlijkheid des vleesches, Begeer niemands bedgenoot, en van de begeerlijk heid der oogen, noch iemands goed, 'tzij klein of groot. Deze immers zijn de twee bronnen van alle schelmstukken al bet kwaad dat men tegen den evenmensch bedrijft, komt hieruit voort dat men eene dier twee driften of begeerlijkheden zoekt te voldoen. Bewonderen wij nu de wet Gods op haar geheele, hoe kort en tevens hoe volledig. Na de plicht van godsdienst, na deze van gehoorzaamheid aan de wet tige overheid, komt de bescherming van hel huisgezin, dit natuurlijk gezelschap, dat alle burgerlijke maatschappij voren gaat en als de kiem ervan is. Inderdaad, om de familie ten vollen te beschermen, is liet noodig den eerbied voor te schrij ven voor het ouderlijk gezag, de getrou- wigheid der gehuwden, den eerbied voor het leven en al de lichamelijke zoo wel als de geesielijke gezondheid der kinderen, den eigendom eigen; lijk onge hinderd te bewaïen, die eene waarborg is van ’smenschcns vrijheid, eene aan wakkering lot eerlijke werkzaamheid, eene vcorwaarde van de bestendigheid des huisgezins en van den familiegeest. Z L. B., hier sluiten wij onze onder richting over de tien geboden Gods: wij hebben ze genacht toe te passen op de tegenwoordige noodwendigheden, en wij verhopen dal zij onder U over vloedige vruchten van zaligheid zal vóórtbrengen. Wij bidden God, met den koninklijken profeet, ons allen een klaar begrijp ie geven var. zijne wet (3), een diepen eeibied en eene rechtzinnige liefde voor zijne geboden (4), en ons eindelijk de genade te verleenen van dezelve als een goddelijken regel toe te passen op al onze werken (5). (I) Ad Ephes. VI, 2. (2) Exod.XX 14. - (3)Ps. CXVlil, v. 123.—(4) Ps. id. v. 127. (5) Ibid. v. 128. (Medegedeeld.) Muilplaag. M. Cartuyvels heeft vrijdag in de ka mer de aandacht van het gouvernement eer- twee geboden, de etmigstc die uitdiuk- ingeroepen optiemuilplaag die inFrank- bied voor het gezag, dat de eenheids- i'kelijkde inwendige zónden van ■•ni' hMM1.i,i «o.,;.;™ Zeer lieve Broeders, Hedendaags schijnt hel slagveld, waar de gedurige strijd geleverd wordt lus- schen goed en kwaad, meer en meer uit gestrekt de vijand van het goed en is met meer vergenoegd mei het een of het ander punt san te vallen, bij wil de grond vesten zelve der samenleving ondermij- nen,Godsdienst,huisgezin, gezag,eigen dom, al wat heilig is wordt bedreigd, alles wordt aangetast zoowel door ge weld als door bedrog. Ook heelt onze H. Vader de Paus, de Sladhouder van Jesus-Christus, de on feilbare bewaaider der goddelijke lee ring, reeds verscheidene malen zijne «'em vei heven om opvolgentlijk elk eene der grondwaarheden, elkeene der instel lingen te verdedigen, die als de grond- steenen uitmakcn van bet maaiscnappe- lijk gebouw, om de geloovigen tegen de vcrdei lelijke dwalingen van onzen tijd te wapenen, om Vorsten en volketeu op Ie wekken opdm zij hunne krachten sa ri.enspaitit’n, ten einde het mensebdom tegen t ene algemeene iamp te bevi ijden. In lx t bisdom van Brugge is, God lot. de godsdienstige geest cn bijgevolg ook de geest van regeltucht vast en Ie vendig blijven slaan, is de eeib ed voor Gods wet en bijgevolg voor mensclie- lijke wetten en instellingen diep iuge- woiteld gebleven in de zielen. Doch, en laten wij ons met vei blinden, en wach ten wij ons van ie denken dat wij voor de toekomst niet te vreezen hebben. Daarom, Z. L. B., hebben wij hel nutug gevonden u de Grondwet indach tig te maken door God zelve vau den beginne ingediuki in de herten der menschen. plechtigiijk verkondigd op den berg Smaï door den vinger Gods op twee stéenen lateien geschreven en on aan Moses gegeven, eindelijk in vol len luister voorgesteld door Onzen Heer Jesus Christus. De wel gedeeld in tien geboden, hebt gij tol uw geluk leeren kennen en onderhouden van uwe tce- derste jaren; maar gij en hebt mis schien niet genoeg verstaan hoe die goddelijke wet de ware grondslag is van ’t order der samenleving aan die wet ontleent alle mensebelijk gezag zijn macht, alle menschelijke wet hare kracht; het getrouw onderhouden dier geboden is do eerste geneesmiddel der hedendaagsche kwalen, zonder den- welken al andere middelen machteloos zijn; de gehoorzaamheid aan die is de beste waarborg tegen de onlusten die wij te vreezen hebben, en de zekere pand van vrede en geluk op aarde en van do eeuwige gelukzaligheid in den Hemel. De tien geboden, Z. L. B zijn inder daad eene volledige verzameling der 'vetten die gansch het mensebdom als ®en volk beheeischen onder het gezag van God, almachtigen Honing en ópper sten Meester van de samenleving, zoo 'vel als van eiken menseb in ’(bijzonder. Zij zijn gedeeld in twee deelen, want zij 'Usten geheel en gansch op de twee booldgeiioden van de liefde tot God en de liefde tot den erenmensch. Zij begin gen met de plichten op te leggen van alle menschen, als onderdanen, jegens God, óen óppersten Honing, plichten bevat in de drie geboden der eerste tal'1'. Daarna stellen zij de wederzijdsche plichten voor er voor de samenleving noch bestendig heid, noch vrede te verwachten. Verders moet bet welzijn, ja zelfs het bestaan van het gemeenbest beschermd worden door het eerbiedigen der rech ten van allen en eikeen der leden die hel samenstellen, rechten die de waarborg zijn van het vreedzaam bezit der goede ren, aan den mensch gegeven door de goddelijke Voorzienigheid als zoovele middelen om zijn einde hier en hierna maals te bereiken. Nu het goed, dal als de grondvest is var. al de andere goe deren, die de mensch hier op aarde kan bezitten, is hel leven. Elkeen moet hel leven, de lidmaten, de gezondheid, de vrijheid van zijnen evenmensch eerbie digen. Gu en zult niet doodslaan. Indien de wet Gods het leven van iederen mensch behoedt, was het even noodig zorg te dragen over de bewaai- nis van het menschelijk geslacht zij beschermt het huwelijk, als zijnde een heilig gezelschap, door God ingesteld, lol voortplanting van liet menschdom. Doet geen overspel noch onkuischheid oon (2). Niet alleen hel leven, maar ook de uitwendige goederen zijn den mensch van noode om tot zijn einde te komen de eigendom van zulke goederen is gansch oveieensiemmig met de na tuur, gelijk, het Leo Xlli verklaart en bewij.-t in zijn wondm scnooiien brief Over den toestand der werklieden Bet is wel waar, zegt onder andere Z. II., dat de aarde aan den mensch in overvloed verschaft hetgeen hij noodig heeft tol zijne bewaarnis in het leven en meer nog tot zijne volmaking; maar zij kan dit niet zonder den arbeid en de zorge des men schen. Nu, wat doet de mensch, als hij zijne geest- en lichaamskrachten besteedt om in hel bezit ie komen der natuurlijke goederen? Hij past om zoo te zeggen aan zich zelven het deel dei stoffelijke nature toe, dal hij bewerkt, en diuklerals eene somt van boeldlenis in van zijn eigen zelven. zoodot in volle recht dat goed voor taan hem zal eigen zijn, en aan niemand loegelaten van dal recht te krenken op welke wijze hel mochte geschieden. Wacht l) VAN STELEN’ EN ONRBCHTVEERDIC LEVEN. Wanneer de goddelijke wet de dieve rij verbiedt, moet cr immers verstaan worden dat alle onrecht in lijdelijke goederen der fortuin verboden is, en bijgevolg, vooral die zonde die wraak roept ten Hemel, het achterhouden van den loon der werklieden. Ware het mogelijk, wij zouden U hier geern woord voor woord de leering her halen van den óppersten Leeraar, nopens de wedéizijdscbe betrekkingen tusschen meesters en werklieden. Hel zij genoeg in bet bijzonder uwe aandachtigheid in te roepen Op eene aliergewich'igste waarheid, te Weten dat de oplossing van hei maatschappelijk vraagstuk ge heel is in bel uitoefenen der christelijke liefde ie de volheid, en hel einde en de volmaking is der Wet. Een ander onrecht nog verderfelijker voor de samenleving is het aanranden van hel kostbaar goed der eer en fiam van i bet achtste gebod, dat insgelijks ver- j i en de goede Douw onder de menschen j hecht, opdat gij lang moget leven op de valschheid geven, aaide. Zoo. na den godsdienst, komt de Onderwijzersbond van West-Vlaanderen. Met de leus Eerdracht maakt macht! vergaderden zaterdag 27 Januari II. de voorzitters der verschillende onderwij zers kringen van West-Vlaanderen. De Wesl-Vlaamsche Bond is gesticht: M. De Bruyne, voorzitter van den School- kring Rousselaere Iseghem, is algemeene voorzitter benoemd, en M. Van Rol- leghem, schrijver. De voorzitters der andere schoolkringen zijn bestuurleden. Doel: stoffelijke en zedelijke herop- beuring van den onderwijzersstand. Kristene onderwijzers uil Vlaanderen, de handen inéén; geen onverschillig heid meer; vereenigt u allen in den den evennaaste. Het is verboden door provincialen Onderwijzersbond. H. Paulus (I), bet eerste en eenigste biedt al wut de rechtzinnigheid kwetst I «-> ....a <1 .....I.-,,’, V I U b -l-k A - .4.» 1 - - U I oude wet eene lijdelijke belofte vast- i stoore.n mag. Gij zult geene getuigenis der i Ei blijk mis een woord te zeggen over t van begeer- rijk beerscht en vioeg de s'uiting der ten en gedachten verbieden. Bet U eigen I grenzen voor den uilvoer van het vee. aan de godde’ijke wet van niet alleen de Onze vertegenwoordiger M. Leon Vi- VEURNAA VAN DEN rwwima

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1894 | | pagina 1