V 9.
52 jaargang.
HERDERLIJKE BRIEF
Vfc oensdag 27 Februari £895.
e
Dil Wad
het huwelijk, en heeft voor bijzonderste
zegen des Almachügen vruchtbaar ge-
I
van
aijne Emin. den Cardinaal-Aarlsb svhop
en van
Hll fin. be Bisschoppen pan Belgie,
tol de Geestelijken en de Geloovigen.
de jeugd hare onschuld te bewaren, wal
al voorzorgen, wat al vermaningen, wat
al waakzaamheid over handel en wan
del
De echtgenooten ondersteunden elkan
der in ’tvervullen van hunne plichten;
zij namen deel in elkanders ge!uk, doch
leden ook samen in leed en tegenspoed
En hoe zwaar ook de beproevingen des
levens hun vielen, vonden zij den last
er van lichter om dingen, omdat zij
getwee hem droegen; zij kwamen moeite
en tegenstand des te gemakkelijker te
boven, omdat zij hunne krachten veree-
nigden om die te overwinnen.
Met een woord, iedereen was netgens
zoo geerne gezeten als rond den huise-
lijken heerd; men ging er maar met spijt
van weg en men keet de er altijd met
nieuw genot naar terug het ouder
lijk huis was een heiligdom, waar God
altijd gtkend, aanbeden en gediend was
en de eereplaats Hem in alles werd toe
gewezen.
Ah! gelukkige en voorspoedige huis
gezinnen, welke de eendracht bezielt;
wier leden nog wederzijdsche liefde
v.TH'hij’tt den Wocns tg. onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs, 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 een timen per regel. De groote etter
Bevelbrief vcor den Vasten
van lier ja ar o. ii. j. ISO.'i,
vei duisterde beide verdwenen alras met
hel geluk en de onschuld dat eerste da
gen, en geen deftig schrijver zou thans
Va' gevoelt de maa
*akelijk de gevolgen van.
volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' IS cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
Be Annoncen voor Belgie (ter uittondering der Vlaanderen) en ’(buitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
Jl<-n schrijft in tnj BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonnenslraat, 4. te Veurne, en in de Pos'kanióoren.
veilaagd werd te midden van de schil
zelfs op stoffelijk gebied, hel geluk veel
tijds bekroont; huisgezinnen, met de
openbare achting ten allen tijde omringd,
en door den zegen Gods evenzeer onder
steund
Dank aan de goddelijke bescherming
en aan bel godsdienstig geloof, dal uwe
benen vervu't, Z L. B., bestaan er in
onze bisdommen nog een groot getal van
die christelijke huisgezinnen. Zij juist,
zij bewaren nog in al de klassen der sa
menleving de liefde tot het werk, den
eerbied voor het gezag, de onderdanig
heid aan de wellen, de gewoonten van
een deh'g en matig leven, en daarom
ook zijn zij op onze dagen de zekerste
waarborg van de maatschappelijke orde
en de beste steunpilaren van den gods
dienst; zij schenken aan den Staat zijne
trouwste burgers, en aan de Kerk hare
verkleefdste dienaren.
Nochtans, en wie zal hel ontken
nen? onder den aandrang der ophit
sende driften die de zielen beroeren, en
tot hoogmoed, tot hebzucht en overmaat
van allerlei sloffelijk genot misleiden,
neelt de chrisiene geest in het huishou
den veel, zeer veelgeleden. Voegt daar
bij het socialisme, dat niets meer zou
willen staande laten inde hedendaagscho
maatschappij, en daarom van het huisge
zin het mikpunt gemaakt heelt van zijne
verwoede aanvallen. Inderdaad, wat be
doelt het socialisme? Het tracht het
huisgezin te berooven van zijn gods
dienstig uitzien; het wil hetzelve ont
trekken aan Jems Christus en aan de
Kerk, en vleit zich, het eens te kunnen
vervangen door hetgeene hel beet« eene
vrije vereeniging, anderszins gezégd,
de vernietiging van allen huwelijksband
en alle zedelijke plicht.
(Vervolg woensdag)
Schikkingen voor den vasten.
Het is loegelaten boter en zuivel te
gebruiken al de d.tgen van den Vasten.
Hel is toegelaten eieren te eten alle
dagen, uitgenomen Asschen-Woensdag
en Goeden-Vrijdag. Degene die ver
plicht zijn te vasten, mogen, buiten de
zondagen, maar eenmaal daags eieren
eten, te weien in den voornaamsten
maaltijd en niet in de collatie, en zulks
moet ook onderhouden worden op de
andere vastendagen van hei jaar.
i Hei gebruik van vleesch is toegelaten
op den zondag, maandag, dinsdag,
zoo verre hel den mensch mogelijk is,
de deugden en hit heilig leven van hel
huisgezin van. Nazareth na ie volgen.
De gedachtenis er van u ie troostend,
is te slichtend om die te laten verloren
gaan, en het betaamt, dat wij er eenige
bijzonderheden over mi êdeelen.
In dia huisgezinnen was do goddelijke
wet de eerste en opperste wet in alles;
men vreesde God ongeüjk aan te doen,
en daarmede was men meest bekom
merd, evengelijk de verplichting van
Hem te herpinnen en te dienen alle andere
belangen en gevoelens overheerschie.
De vadrfi’ was het hoofd der familie,
niemand betwisite hem die weerdigheid;
d.och als zoodanig achtte hij zich ook ge
houden er bet voorbeeld van ie zijn. De
moeder leefde leenemaal verkleefd aan
hare taajtr.va.n zolfopoff.il ing; zij achtte
als hare.eerste plicht, het huiselijk leven
te doen beminnen mei er vreugde en
vrede en eendracht te doen haerschen.
En wal de kinderen aangaat, zij meen
den terecht, d.«l niets ter wereld bij de
zorg en bescherming eens vaders kan
vergeleken worden, dat niets het hert
eener moeder in zachtmoedigheid kan
evenaren.
Hel ouderlijke huis was de eerste en
onderriclil werd; men leerde er het goed
en kwaad kennen en onderscheiden.
Wat de vermaken betreft die men aan
de jonkheid loesiond, daarin geb uikte
men met ui erste zorg die wijze matig- I
heid, welke do -ziel in ru te laat en niet
beroer:, en,haar meteen van allo gevaar
lijke b geerten verwijderd aou l E.i o n
te midden van dat
algemeen bederf, 't ongelukkige mensch-
dom niet. Jesus Christus verscheen op
de aarde, en vernieuwde bet aanschijn
aller dingen. Het huwelijk kreeg in eens,
onder den invloed van zijne leering en
door de kracht van zijnen zegen, zijne
vorige on chendbaarheid en weerdig
heid weder; en de Zaligmaker deed zelfs
nog meer, hij vei hief de verbintenis van
man viouw in haar eigen reeds zoo eer-
biedweerdig, tot nog hoogere weerdig
heid; hij hechtteer een nieuwe en ver
hevener eigenschap aan vast, en maakte
er een sacrament van der Nieuwe Wel.
En om door de kracht van het voor
beeld de mensehen te overtuigen en hun
te toonen, wat het huisgezin volgens zijn
goddelijk gedacht zijn'moet, behaagde sterk aaneenbindt; wiei onderpemingen,
het aan de Wijsheid des Heeren, ons van
in den beginne des christendoms zulk
huisgezin ter navolging voor te stellen.
Dil voorbeeld is wel inderdaad het
heilig huisgezin van Nazareth. Onder dat
schamele dak weiden de wenen der
huiselijke samenleving volkomen onder
houden. Al wat er noodig is om een huis
gezin heilig, en eerzaam, en gelukkig te
maken, vond men daar vereemgd daar
heerschten eerbeid voor den wil Gods,
orde en werkzaamheid, eendrachtigheid
der herten, liefde onder de huisgenoo
ten, en heilige gemeenschap in droef
heid en vreugde.
Langen tijd, Z. L B. heeft men in al
de standen der maatschappij huisge
zinnen ontmoet, die naar den geest van
Zeer lieve Broeders,
Hel huisgezin is de natum lijkste en
de allereerste vereeniging onder de men
seden, en met reden heeft men hetzelve
dar» ook de wieg van iedereen in bij
zonder en van de samen'eving genoemd.
In zijnen schoot aanschouwtde mensch
het levenslicht, en niet zoodra begint hij
te leven, of hij wordt daar omringd met
die trouwe en vlijtige waakzaamheid,
met die menigvuldige en aanhoudende
zorgen, welke nog jaren lang zijn zwak
lichaamsgestel moeten beschermen en de
ontwikkeling zijner levenskrachten be
vorderen.
Insgelijks in hel hu isgezin en door hel
huisgezin woidl de mensch bekend ge
maakt met het verstandelijk en zedelijk
leven. Ook lijd: bet geenen twijfel, dal
hei geheel wei k der opvoeding bijzon
der sicunl op de leering, rond den hui-
‘efijker heerd ontvangen; en welk nu
Osk de invloed zij. waar de mensch, op
vi i scbiiler.de tijdstippen van het latere
leven, door beiieersclil wordt, zeker is
'i toch, dal eerste de invloed der ouders
hoven alle andete werking sterk en
duurzaam is. Wiens woorden treffen
eerst vooral hei hert van het kind, en
oiaken er liet gevoel voor het goede of
de neiging tol het kwaad in wakker?
Het zijn de woorden der ouders; en
hunne voorbeelden, die nog luider spre
ien dan hun mond zelf, laten in bet geheu
gen van dit kind een spoor achter, dat
nimmer kan uitgcwischt worden. Gods
dienst en zeden, gewoonten en over
leveringen, gediagregels, indrukken en
gevoelens, alles met een wooid wordt
den mensch van zijne ouders overgezel
*h diep in liet herte geptent, zoodanig
ïelts, dal iedereen van ons leenemaal den
aard weergeeft van hel huis, waar bij
geboren werd en opgroeide.
Beschouwt men uu liet huisgezin langs
een anderen kant, zoo mag men bet de
eenheid noemt n, die, met vermenigvul
digd ie worden, de maatschappij uit
raakt fki dc handen van het huisgezin
ontvangt de S aat zijne burgers, zijne
Wethouders, zijne b stierders, zijne be-
rcliermeis, kortom, al de bestanddeelen,
die eene maatschappij domstellen, en
bare duurzaamheid, haren gang, hare
veiiighi i 1 en haren vooruitgang verzeke
ren. Dank aan hel huisgezin leven van
geslacht tot geslacht, de verkleefdheid
aan den geboortegrond, de eerbied voor
de voorouders, de getrouwheid aan de
vader landschc zeden, de opoffering voor
het heil en den luister van het vaderland,
leven al die deugden onder het volk
immer voort.
Ook bestaan er tusschen hel huisgezin
C
dingen, dat hel ónmogelijk is, om zoo
le zeggen, heider lotsbestemming van
elkaar te scheiden, en, zijn nu de go-
gesc'teidenis maar open le slaan, en men I
ondervindt, dat d.s g;oei en bloei van man en levens zijns gelijke, déar noch-
cen volk evenredig klimt met de besten- j tans werd zij vernederd tot den ver-
dighei l en den voorspoed der huisgezin- j ?.ehielijkeA slavenstand, en als echte
uen, en dat het vergeten der huiselijke slavinne behandeld. Begeeilijkheid en
deugden altoos eene der oorzaken is van 1 zelfliefde doofden alle helde en achting
maakt, en die de levende weergave zijn
van belgene er sterkst en teederst, edel
moedigst en zuiverst in het hert van
man en vrouw ligt opgesloten.
Heiligheid, eenheid, en onverbreke
lijke trouw, zieidaar de grondvesten, I
door de band des Scheppers zelven ge
legd, om die aanvankelijke maatschappij
ie doen op steunen. Zoo wilde God het
geluk der familie stichten, de eer der
viouw onder bet huiselijk dak verzeke
ren, den man veredelen met hem eene
weerdige gezellin te geven, en het wel-
gelukken van her zoo belangrijke werk
der opvoeding der kinderen voorberei-
den. Zoo wilde hij het ganseba mensch-
dom beschermen, zegenen en heiligen,
met den vrede van ’t menschelijk ge- j
slacht op de eendrachtigheid en heili
ging, des huwelijks te gronden.
Maar, zooais gij weet, die wetten, hoe
edel ook, werden niet lang geëerbiedigd, i
De trouw van het huwelijk bleef niet
lang ongeschonden, de luister van die I
en de maatschappij zulke nauwe betrek- instelling, de weldadigste des Scheppers, voornaamste school, waar het geweien
---- -
beuitenis<en, die bet huisgezin overko- J dui ven te boek stellen, hoe schandelijk
"ten. gelukkig of ongelukkig, in alle ge- die echtverbintenis onder de heidenen
schappij daar nojd- 1 onteerd, en lot we-ke eerloosheden zij
wWil men zich 1 -■'••■■g-4 >-i <- d.; „o1...;
daaivan oveituigen, dan hoeft men de terendste beschaving zelve der oudheid.
Is de vrouw waarlijk de gezellin van den
volk evenredig klimt met de besten-j tans weid zij vernederd tot den ver-
^ehlelijkes. slavenstand, en l'.„
dat het vergetender huiselijke slavinne behandeld. Begeeilijkheid
den ondergang eener natie. uil voor de kinderen, en s eldeu bar
bie aanvankelijke instelling welke baarsebe listen in ’t werk, die hel men
waarlijk de grondvest is. waar de groo e j scbelijk gevoel legenspannen,
maatschappij van’t menschelijk geslacht j Doch God verliet, te midd
op rust, werd door God zelven tot stand
gebracht, geregeld en ingericlit. Van
God ontving liet huisgezin zijne wetge
ving; en zijn, wel is waar, de drillen
daar dikwijls tegen opgestaan, men moet
niettemin erkennen, dat zij er nooit in
gelukt hebben, die goddelijke wetten
heel en al te doen vergelen.
Van den beginne der wereld komt de
huiselijke samenleving voor, als de be-
kioniog van de schepping Gois. In
weinige en eenvoudige maar duidelijke
woorden, doen de Gewijde Boeken ons
haar einde, hare bestanddeelen en hare
wetten kennen; zij leggen ons uit wat
vereischt wordt voor baar bestaan en
hare instandhouding, en op welke voor
waarden zij vrede en voorspoed genieten
zal.
De huiselijke samenleving steunt op
einde, het menschelijk geslacht uit te
breiden en voort te zetten, overeenkom
stig met de eeuwige raadsbesluiten des
Heeren, die man en vrouw vereenigde,
om zijn scheppingswerk te vervorderen.
Zij beslaat uit drij wezenthjke be-
standdeelen uit den vader, aangesteld
als gevolmachtigde van God en die, zoo
verre hel krank vermogen des mensehen
het toelaat, in den schoot van het huis
gezin dezelfde bedieningen vervuil als
God zelve ten opzicht der schepping; bij
verpersoonlijkt nel versland, de gedach
te,de grootheid, bel gebod;.uit de moe
der, het zinnebeeld der goddelijke goed
heid gelast mot eene zending van loutere hel Evangelie leefden; zij trachten, in
zachtmoedigheid en liefde; zij verper
soonlijkt het hert, hel gevoel, de min-
zaamhetd, de onderdanigheid; einde
lijk uit do kinderen, geboren uil vaders j
en moeders echtvereeniging, door den
f
en lot t
p, - -i
BB,,!LJl.LB-!—JLl'l £JU-J.
VEURNAAR
I
I