I
s.
I
g
1 VASTENBULLE
f
1
5
'■i|tl in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Zwarte Nonnenstraat. 4. te Veurne, en in de Posfkantooren.
v,,
DEN
oensdag 26 Februari 1896.
vreugde doen ontslaan, en levens ge
voelens van dankbaarheid voor de ge-
noiene weldaden.
'"n
Onze Hamer.
De stem mug der 55 artikels van de
tabakwel is nog niet len einde. Viijdag
werd net art. 38 aangenomen. De be-
sprekirg det ovei ige artikels ging gis-
Welke ook de uitslag der bospre-
J t is thans vast en zeker dat
de rechten op het planten van tabak af-
EINDE.
DE WAARHEID OMTRENT
GOEDENDAG (0
door J.-Tu. de Raedt.
Vervolg.
Hoewel geene enkele middeleeuwscbe
besclit ijvmg van den Goedendag, ten
nóinsl-* voor zoo/ene thans bekend is.
be; woo- d kouhr vermt Idt,a zei ik niet,
om mij dooi hei bi toog tan den beet
van Ma'dergbem volkomen oveituigd te
verkaieti.en ik stel mij voor, dai alle
lezeis mijne u*e- u’g ng zullen deelt n.
Naar mijne m’eni'ig i< hei verschijnen
in de XIV' eeuw van net kouer als
van Jauc'te, met eene ronde muts tus-
sctie.n twéé kouters (1374), van Lode-
wijk van Jupleux (1355, n. st), Willem
Spoutin (1355. 1374), Willem van Wilre
(r) (1374). alle vijl ridders, en op bet
wapen \an Willem van Hofstaden, sche
pen van Mechelen (1409).
Deze 'ij-t kan grmakke ijk uitgebreid
woidetr, ik gerf titer slechts eentgc ntt
men ojz, dit mij invielen, en die ik zom-
det moeite ka>i tettigvindun in mijne
zeer talrijke aanteekeningen over mid
deleeuwse lie zegel*.
Dit veelvuldig voorkomen van hel
kouter, ais sieraad der ridder helmen zou
vieemd kunnen schijnen, a's men er
verschuldigd; de maatschappij en hel
huisgezin zijn er insgelijks toe verplich'.
De Kerk geelt, in r aam der samenleving,
dezen eetediet.si aan God. en bet is,
onder haar geleide en volgens haren
geest, dal bet huisgezin, als dusdanig
beschouwd, aan den Ailei hoogste de
schuldige eere bewijst. Wel is waar, de
godsd ensi veiêischl inwendige ak>en
van geloot, hoop en liefde; maar hij be
staal iegelijk uil eene reeks van uitwen
dige betrekkingen met het Opperwezen.
Ook zal bel inwendig christen even wel
haast ie met gaan, indien het niet open
haar ui'.schijiii door zekere teekenen, die
er de steun en de uitdrukking van zijn.
Op den eersten rang dezer cliristene
gebiuiken komt het avondgebed, in hel
gemeen gedaan; loffelijk gebruik in zoo
vele biave huisgezinnen bewaatd, en on-
taalhaar kenmeik van den christen geest,
die men er aantreft. Hoe hertroeiend is
hel niet, daar 's avonds de ouders te
zien neergeknield vóór God om, van
hunne Kinderen omringd. Hem te bedan
ken over de bescherming gedurende den
dag verleend, en zijnen zegen af te
smeeken op de rust, die hunne krach en
herstellen moei! .Mochte deze zoo prijs
bare gewoonte in al de huisgezinnen van
ons Bisdom opnieuw in voege komen! j
Een andei gebruik, nog m eer in alle
christen gezin, is hel gebed vóór en na
eten, gebed gewoonlijk door bet jongste
der kinderen met luider slem voorge-
zeid. Hit brood, d it wij dagelijks van
God verzoeken, is eene gif e van zijnent
wege, die zegen en dank vereischi. Or.
aan de dubbele plicht te volkomen, heb
lien de ge oovigen de gewoonte van
tweemaal ie bidden. Voó. net eten, vra
gen zij aar. degene, die het biood des
tevens is, het voedsel te zegenen, dal
zij gaan nemen; na het eten, bedanken
zij He n root net voedsel, dat zij genui
hebben, ten einde met nieuwe krachten
zijnen dienst te belten igeri. Blijft Z. L
B., uw leven lang geitouw aan dit heilig
gebiuik
Hei gewijd water moet ook in groote
acht'ng gehouden worden bij ailucmis-
tene tamilten. De Keik, om dit water
zijne uiierlijke kt acht te geven, gebi utkl
de schoonste gebeden en de pkcutigste
bezweringen Het ontvangt, door de ze
gentngen, dteerovei gedaan worden, de
eigenschap van te zuiveren al wat bet
genaakt, van de booze geesten en ziek
ten te verdrijven, van te vernietigen
allen slechten invloed, die tnogeiqk
heerscbl in de lucht of in de plaatsen,
die wij bewonen. Dat men dus m icdeie
woning een wijwatervat bezine, waaruit,
’s morgens en 's avonds, al de huisgeno
ten gewijd water nemen, om er mede
het krutsteeken ie maken. Voor bet
christen volk is het eene ware voldoe
ning eenen der palmtakken te bewaren,
kW
die telken jare, met gansch bijzondere
p ecbiigheid, gewijd worden, om over
ben en hunne woonsteden de zegenin
gen ie doen nederdalen door de kerke
lijke gebeden eraan vastgehecht. Met
godsdienstige zorg wordt ook bewaard
tene keerse die men in geval van on-
weder aansteekt en die men eens in zijne
sie vende handen zal drukken.
Bij al e ebristene huisgezinnen, moet I
men t
den dienst, welken men aan God en zijne
heiligen verschuldigd is. Op de eere-
Hi. i.ltui verschijnt n Woei.' ig enmidddijk na dr graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 Fr. 'sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 cenlimen per regel. De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechtei lijke eerherstelling! n 1 fr- hen Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artik- Is. enz. 20 fr. het 100.
I)e Annoncen rooi iitlyi? (Ier uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenlaud worden ontvangen door het Office de Publicitè, Magdalenastraal, 46, te Brussel.
le worden; ’t is de koopcr en niet de
kweeker die de belasting verschuldigd
is.
Al de knevelarijen die wij verschul
digd waren aan den liberalen minister
Graux zijn uit don weg geruimd. De
tabakplanter is meester in zijn huis, in
zijnen hof. op zijn land, niemand mag
er hem komen lastigvallen. Hij mag in
voile vrijheid t tb k planten en kweeken
en erover beschikken.
(EINDE).
lil.
Gij allen. Z L B kent de edelmoe
dige pogingen, tn deze laatste lijden
aangewend, tot opbeuring der nood
druftige en wet kende k asse, tot stoffe
lijke en zedelijke lolvei betering deige
nen, die van aardsebe goederen beroofd
zijn. Ontelbate inrichtingen hebt gij in
uw in dden zien lot stand komen en nog
voortdurend h oeien spaar- en veize-
keimgsgi den, tiulp- ont-lag- en lijheni-
kassen, maatschappijen van ouderlingen
bijstand, ontboudeis- en amialcoolische
bonden hu shoudkundige scholen, waar
de jonge ducliiers aanle-ren al wal bet
zorgvuldig huishouden en liet oppassen
van een werkmansgeziri betreft.
Gelijk zij lui iceds was van den be-
g nne af, de Keik, bekommeid mei de
belangen van den werkman en den arme,
is ni'-i ten achteren gebleven om die in
richting -n aan te moedigen en te gelei
den. Deze mi ic'itingen immers zijn ge
slicht t-ri voordrele lei lijdende en
welkende standen; zij hebben voor oog
wit niet alle n hunne ellende te verzach
ten en hun Int te verbeteieii, tn iar ook
hun wijze voorschriften van spant zaam
luid, orde, vooiuitzicht en ma’igheid
voor ie honden Nieuwe ontwerpen wor
dt n onderzocht en betaamd, en, van
zoohaa. t eene bepaalde beslissing zal
genomen worden, zal uwe Opperherder,
vol benouwen, eenen oproep doen aan
de edi (moedigheid van u allen en UI.
atv aagen zijne pogingen te ondersteu
nen. Immers gij allen, Z. L. B., moet
uwe eigene volmaaktheid en deze uwer
broeders in Jesus-Christus bi irachien
gij moet, vooi zooveel uwe krachten bet
loe'a'en, medehelpen o n de lasten des
levens, die zoo zwaar op hunne schou
deic drukken, 'e vellichten en hun een
weinig van dit geluk, waartoe zij recht
hebben te verzekeren.
Maar, weest hei wel indachtig, Z. L.
B deze inrichtingen, hoe aanbevelings-
weerdig zij ook wezen, voornamelijk be
stemd om aan de huisgezinnen den stof-
felijken wels'and te bezoigen, zouden
ontoereikend zijn om ze te doordringen
van dezen geest dien wij u zoo vurig
aanbevelen. Wil men dal die geest in
een huisgezin heersche en er hei gezag
ui'oefene, dan wordt er vr rei-cht dat dit
1 uisgezin in den grond godsdienstig
weze
De plichten jegens God hebben de
voorband op de andere, en in hunne
trouwe vervulling vindt men, uil reden
van den goudelijken zegen die eraan
vet bonden is, het voornaamste middel
om hei gcwenschte doelwit te bereiken.
Ieder mensch is san God eenen dienst
helmteeken in het wapen van vele ud
ders, van zeker gewicht ten gunste van
zijne stelling. Gewoonlijk zijn zij twee
tn getal.
De heer van Malderghcm heeft in zijne
verhande ing eene afbeelding gegeven
van het wapen van Egidtus, beer van
Koussy, die bij Bast weder gevangen ge
nomen werd, onder den Giaaf van Si.
Pol (1371), van wetk zegel ik hem een
afgietsel bad ter hand gesteld. Op den
geKioonden helm ziet men twee afge
wende kouteis. Hetzelfde helmteeken
komi voor op de zegi Is van Roelof
Taye, schildknaap (1338), Jan Tu s a v
van Jauche (1351), van Gérard Ie Bcrgne
Ö3 JA1RGANG»
g*zin kan erke men. Deze teekenen,
overal waai meu ze ontwaart, zijn een
zeker kenmeik van den familiegeest,
eer. onfaalbiai m'ddel om hem te behou
den en te doen aang oeien. Op het punt
van den veei iig<faag>chen Vasien te be
ginnen, (ijd 'au boe.veeidigheid maar
ook van ernstige overwegingen en de
edelmoedige beslui en, onderzoekt bij
u zelven of d gen uiken, wier lof Wij
m uwe haardsteden
godsdienstig bewaa'd zijn. Indien gij in
ven, neemt het vast voornemen u ie be
ieren, en stelt uw he-duii onder de be
scherming der eerbiedweerdigste tami-
1 e, die ooit op aaide uec ond, te weten
de heilige lamuie van Nazareth, Daar
wordt u een w<nde 'ijk tooueel gegeven
van dezen geest -lie van den huiselijken
beerd, ondanks de kommernissen van
hei leven, een vermuf moet maken,
waar vrede en esndu'Cht heetschen,
waar alles van vnugde en geluk spreekt.
nog andere teekenen vinden van i vermeld heldi n,
i het een of het ander ziji te xoit geble-
plaais moet het beeld van den gekruis-
len Zaligmaker prijken. Wij immers,
wij zijn de volgelingen van het Kruis,
en waaraan zal men het herkennen,
indien dil heilig teeken niet zichtbaar
is in onze woningen? Verders, Z. L. B.,
zuil gij uw welbehagen vinden in uwe
haardsteden te versieren met het beeld j
M. Graal Leo.n Visart heeft donderdag
zijn verslag over In t budjet van oorlog
in de middmsektie nedeigelegd.
Hei schijnt dal onze vertegenwoordi
ger zich aanhanger veikii au eener ver
goeding van 30 fr. voo-- i'e militianen.
Ook zou bij de viijwilligers bijzondere
voordeelen toekennen, lïe verhooging
van vergoeding zou tr-ituurlijk meer uit
gaven eischen, en M. Visart zou door
eene progressive belasting op de perso
nen, die niet ir.gelijfd worden, deze uit
gaven dekken.
Ve:derszou hij alle jongelingen die
niei worden tngelijfd, voor eenen korten
tijd, willen zien binnenroepen.
De zegen van vader en moeder, zie- ZIJ* nel
daar nog een christen en zeer lofndijk
gebruik, dal de godmmnende ouders g^hah zijn de planieuj is volkomen
vrij; men plant zooveel men wil. De m-
landsche tabakplanterij moei geene be-
j lasting meer betalen vooialeer verkocht
o n*uuuö| tlilll vio nmv<vrvu nuimvu «jw -
gen te schenken. Die zegen is niet alleen
een heilwensch, maar daarbij een ge
bed, door God welwillend verhoord, en
dat de ouders doen voor hetgeen zij
meest op aarde beminnen.
Doch, daar komi wekelijks een dag,
bij uitmuntendheid de dag des Ueeren
genaamd. Dies Dominica, waarop wij
aan God eenen bijzonderen eeredieiist
verschuldigd zijn, en wel voorname ijk
door hei tegenwoordig zijn in het benig
sacrificie der Misse. Een huisgezin, dm
waarlijk den mam van Christen vet-
dient, zal die plicht vervullen met ge
zamemlijk de paiochiale Hoogmisse bij
le wonen. Die misse immers wordt door
den fierder der parochie gedaan voor al
dezen, wier zieienlast hij moei d-ageti,
en. binst hei heilig Sac fitte, voedt hij
zijne fdiapen met hei biood van Gods
woOi d Onze vm igs'e hegeei te. ove een
stemmig mei deze van de II. Kerk, is
dal in d:e Misse legen woord ig weze
al’vie door geen dringende plichten
edeis weerhouden wordt.
Wij hebben u, Z. L. B., getoond aan
welke teekenen men het christen huis-
daar nog een christen en zeer loffelijk
niet mogen laten uitsterven. Bijgevolg
nooit zullen zij nalaten, 's morgens en
’s avonds, aan de kinderen hunnen ze-
slechis een deel van een gewoon land
bouwwerktuig in zien wil; maar laat
zich zeer goed verklaren, wanneer men
er bei ijzer van den geduchten Goeden
dag in herkent.
Slechts ten gevolge van het behan
delde geschrift, neb ik dat helmteeken
begrepen dat mij eerst zoo raadselachtig
toescto:.“ii.
Heeft het vlugschrift dus een heral
disch punt opg'iheldcrd, mol meer reden
is ’het eene ware onthulling voor de
vader land che t_'o--chiederis
van Maria, uwe Moeder, mei deze van
den heiligen Joseph, van uwe patroon
heiligen of ar.deren voor wie gij bijzon
dere godsvrucht gevoelt.
Er komen in liet leven sommige om
standigheden, voor, waarvan da verja
ring, bij een chtisten volk, niei onbe
merkt mag voorbijgaan. Hei doopsel, de
eerste communie, het huwelijk, de vei-
nmuwtng van hel jaar, de hoogdagen
moeien bij allen gevoelens van heilige I
i ler voort.
Zie de laatste nieuwstijdingen op de 4’ bladz.
mmmb* wtaiügau.,wrn.’r«T «Mcypr-5
i bij fiastweder in het örabantsche leger, en werden1
VI- '5
■J—M
IIV” HO TTLIUllUVIl. 1
.(t) Gé ai d le Borgtic. Sponlin en Wilre, streaen
er gevangen genomen.