Woensdag 16 December 1S96.
50.
Landbouw.
539
JAARGANG.
Deze voordracht werd met luidriïch-
AI. Pil, voorzitter, bedankte den acht-
deze zijde van hel graf.
F
er gezocht. Het zucht in de fabrieken
Teelt der Wortelplanten.
Bewerking en bemesting van
den grond, voor den winter.
De wortelplanten eiscïïên ëên frischen
van 1790
tere hoeveelheid opneembaar voedsel
zal laten beschikken.
’l Is op het oogenblik der. diepe be
werking, dat men den stalmest behoort
onder te delven in verteerden of half
ontbonden toestand. De hoeveelheid
mag niet te groot zijn, bijzonder voor
de suikerbeet, en wanneer hij slechts
ondergedolven wordt, laat in den
winter. In dit laatste geval is het dik-
b il blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’-sjaars; niet de post 8 fr. Annonce» 20 iwitfanen per regel. De groote iecer
volgens plaatsruimte. Rechteilijke eerherstellingen 1 fr Een N' 18 cent. Afzonderlijke nummers voor artik. Is. enz. 20 fr. liet 100.
De Annonce» voor Belgie (ter uitiondèring der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Pt hlicité, Magftdlenaslraul, 4(5, te Hruxsel.
staat is aan den monsch zijn waar
te verzekeren.
Wij zijn allen broeders. En om die wederkeren voor zijn dagelijkse!) leven,
“uwe leerstelsels te verspreiden deden voor zijne zeden en gebruiken tot. het
a-ware geloof, lol de ware leering der
Kerk, dan zou, gelijk vroeger,' rijkdom
en welstand in ons Vlaanderland hè-r-
schen.
ze leering staat geschreven Onder u
zullen er'geen slaven zijn; gij zult als
broeders onder elkander leven; gij zult
den zelfden weg betreden, uw hoofd
buigen voor den zeilden God; gij zijl
allen voor hetzelfde einde geschapen.
Gij wilt de broederlijkheid. Ehwel
bemint elkander, helpt elkander dekasten
van het leven dragen; leeft als broeders
te zamen in voorspoed en in leed; weest
broeders, niet in den haat, maar in de
liefde.
En de Kerke zette haar werk onop
houdend voort. En dat werk droeg
vruchten.
Shannon, vrij van hunne driften,
bouwden kloosters en scholen. Zij leer
den het volk zijne plichten kennen; zij
leerden het de ware betcekenis kennen
der woorden vrijheid, gelijkheid en
broederlijkheid; zij leerden het volk in
orde leven.
En het volk luisterde naar de stem
der Kerke, en welstand en rijkdom
heerschten in Vlaanderen.
Eerst hadden wij de burchtheeren die
van langs om meer hunne lijfeigenen als
broeders behandelden en hun de volko-
mene vrijheid schonken.
Dan hebben wij het opkomen der ge
meenten en het inrichten dier machtige
mannen van hetzelfde am
bacht tot stand gebrach’.
In die gilden waren de leden beschut
tegen ellende en verlatenheid. Men re-
O__J er den duur en den prijs van het
I werk; men zorgde om alle bedrog te
I verbannen en eerlijkheid in handel en
Geen edeldom meer, geen godsdienst,
I
Dan zegde hij een pijnlijke plicht te
moeten vervullen me -de dood aan te
kondigen van onzen achtbaren senator,
Baron de Coninck de Merckem.
In welgepaste woorden sprak hij den
lof uit van den diep betreurden overle
den, en eindigde met den wensch uit te
drukken dat de Burgersgilde zijnen op
volger onder hare leden mocht teilen.
Deze wensch werd blijmoedig begroet
en toonde genoegzaam dat de leden ten
volle met den wensch van hunnen Voor
zitter overeenstemden.
ten.
Wij trachten het volk wederom in
machtige gilden te zamen te brengen,
waar den groote tot den kleine komt,
hem met'woord en daal helpt en onder
steunt, waar ware gelijkheid en bron
deflijkheid heerschl, waar den gezag-
hebbenden medehelpt om t lot tan den merkt te worden, dal het gebruik
minbedeelden te verbeteren. -- -- -j
Mocht het volk ecus de ware beteeke- achtige gronden, weinig winstgevend
r -1 J
i
monsch.
machtig, niet in getal, maar door de j eene zedelooze vrouw als koningin deden
macht welke zij van f"1
den, de priesters v— die onbeschaaf- j
de stammen in hunne tenten opzoeken en
zegden hun Gij wilt vrij zijn. Ehwel,
begint met uwe afgoden omverre te wer
pen, bouwt tempels ter cere van den
eenigen God die u de ware vrijheid zal
sohenken en aanleeren.
Gij wilt de gelijkheid. Ehwel! in on-
sloten en rijkelijk van voedzame eïe-
niet verwezenlijkt, zoo is hunne ontwik-
waar zelfs vrouwen en kinders niet ge- grooiendeels verminderd.
j Ontegensprekelijk, van onze gewas-
Gelijkheid. Het vindt niets dan ar- j sen wier teelt in ’t groot gedreven
lipt geloof leert aan iedereen, aan
naar’t geducht der middeleeuwen; naar wijls voordeeliger, zoowel voor de gui
de ware leering Christi, die alleen in i kerbeet als voor de peen (pool, wortel)
«4-1u. - g^uk en de suikerijpeen, hem niet te gebrui
ken en slechts gepaste scheikundig#
meststoffen aan te wenden.
In algemeenen regel, bij de teelt der
Katholieke liurgersgilde.
Zondag laatst hield onze katholieke
hurgersgilde hare gewone algemeene
vergadering.
De groote zaal van den katholieken
kring was te klein om al de leden te
bevatten die opgekomen waren om de
voordracht van den E. H. Dequidt te
aanhooren.
Zooals onz# achtbare Voorzitter M.
Aug. Pil het zegde, da E. II. Dequidt is
voor ons geen onbekende. Lange jaren
hebben wij hem hier gekend te Veurne,
waar hij in het collegie de plaats van
professor en van bewaker met eere en
mol goeden uitslag bekleed heeft.
Noch zijn naam, noch zijne werken
zullen zoo licht onder ons niet vergeten
zijn.
De E. II. Dequidt had voor onderwerp
van zijne voordracht gekozen, de woor
den Vrijheid, gelijkheid en broederlijk
heid.
Van deze leerrijke voordracht zullen
wij trachten zoo goed mogelijk een kort
verslag te geven.
Vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid,
zijn drie woorden die iedereen begees
teren, drie zaken welke iedereen tracht
te bekomen.
Maar de wereld geeft dikwijls aan die gilden, onder
woorden oenen valsehen uitleg.
Om te zien hce die drij zaken waarlijk
'•itgevoerd wérden, moeten wij weder-
kceren tol den ouden tijd, in denwelken gt“de
de Kerk de vare beteekenis dier woor-
den had aangeleerd.
Niet naar den ouden tijd, zonder nijverheid te doen "heerschen.
vooruitgang of beschaving, maar dien j zij waren machtig en kenden hunne
goeden ouden tijd, in denwelken onze weerde. Ook wisten zij het voorrecht te
voorouders door hunne gilden groote za- bekomen van zelf hunne oversten te kie
ken verrichtten in de maatschappij. Naar 2en> en de mannen aan te stellen die
die tijden moeten wij wederkeeren voor
onze gedachten en onze zeden.
hen zouden geleiden.
—v - Dan heerschte er cene welstand in
Om hierover een volkomen gedacht te j Vlaanderen die door geen een volk werd
hebben, zegt de spreker, zullen wij eens geëvenaard.
ons eigen volk doorloopcn, cn zien hoe 1 nA
hij onze verschilligc voorouders de vrij-
heid, gelijkheid en broederlijkheid be
grepen werden, oh wat zij hebben te in zoo groot getal
I 'v*eg gebracht. ni“
Vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid. Dit
waren nu. woorden die gediend hadden
om hel volk schandelijk te bedriegen.
Had het volk dan zijne oogen geopend!
Ware het die valsche gedachten ontloo-
pen en wedergekeerd naar de ware lee
ring der Kerk.
Alaar neen. Men had het volk geleerd
dat na dit leven, er niets meer is; dat het w nuiicipmiiwu enuutu ecu meunen
bijgevolg zijn geluk moest zoeken aan grond, goed en diep bewerkt, toch ge-
deze zijde van het graf. sloten en rijkelijk van voedzame ele-
Het haakte naar vrijheid; maar waar menten voorzien Zijn deze voorwaarden
er gezocht. Het zucht in de fabrieken niet verwezenlijkt, zoo is hunne ontwik-
heel dikwijls onder hartelooze meesters, keling gebrekkig en hunne opbrengst
eerbiedigd worden. j Ontegensprekelijk, van onze gewas-
wordt, zijn het de wortelplanten
zoo als ten andere ook de klavers en de
luzerne die zich het dankbaarst too-
nen van eene goede voorbereiding van
den grond, die eene bewerking op 30 a
Het wil de banden doen springen die j 40 centimeters diepte noodzaken.
moede.
Broederlijkheid. De ikzucht heerscht
in meester en het ongeloof leert niet
dat wij elkander moeten helpen.
En nogtans het volk wil vrij zijn.
het aan zijne meesters geketend houdt. In den Herfst of vroeg in den Winter
Het wil gelijk zijn. En om tot die ge- gedaan, zal deze gedurende den zomer
lijkheid te komen, wil het de afschaf- de frischheid van den grond verzekeren,
fing van allen eigendom; en dan, zeggen terwijl zij ook de plant over eene groo-
zij, zullen wij leven als broeders. j ---
Moest eens die droom, diesocialistsche
leering de bovenhand hébben, iedereen i
verstaat dat niets dan haat en dwinge-
landij de samenleving zou beheerschen.
Het volk zoekt en tracht steeds naar
de verwezentlijking van zijn ideaal i
vrijheid/gelijkheid en broederlijkheid.
Langs waar dit bereikt?
Met weder te keeren naar het geloof,
De schoone kunsten bloeiden er. Ten
bewijze daarvan die prachtige gebou
wen; die onnavolgbare schilderijen, die
1 ons zijn overgeble
ven. Die welstand, die rijkdom, die
orde, in de samenleving was te danken
aan de ware vrijheid, gelijkheid cn
De Germanen, de Saksen en de Fran- broederlijkheid die in de gilden
ken, heidensche volkstammen, die vroc- bcerschten en die, volgens de leering
ger onze streek bewoonden, wilden ook (jer berk in werke werd gesteld.
vrij zijn. Maar hun gedacht van vrijheid I Eh die welstand en die rijkdom zou
en gelijkheid bestond hierin, dat zij in Op beden blijven bestaan hebben,
hunnen hoogmoed geen meester wilden dank aan de gildeni mel al de verbete-
kennen; dal alwie hun dorst tegenstand rjngen welkeer hadden kunnen aan toe-
hieden onmeedoogend ter nedergeslagen gebracht worden, ware die ongelukkige
wierd, Zij wilden de vrijheid in tvoldoen Eransche omwenteling njet gekomen om
van al hunne driften; daarom hadden zij af die instellingen stuk te slaan.
Slaven; daarom aanzagen zij de vrouw j
als huqrie zaak over wie zij recht van
leven of dood hadden.
Zij wilden dus vrij zijn voorde on- J had ook op haar vaandel
deugd ni’liikhi’id en hrOPi
De broederlijkheid, het was, dat zij schreven. Maar welke beteekenis hechtte
nieuwe i
zij meer dan een millioen inenschen ster
ven op hel schavot.
Na eenige jaren van die walgelijke
fooneelen, slaakte Napoleon de omwen
teling, maar die nieuwe gedachten bleven
bestaan. Zij werden zelf in de wetboeken
geschreven. - -- ----- -
Aan de vrijheid werd geenen teugel tig handgeklap begroet.
meer gezet. Alen verspreidde slechte M. Pil, voorzitter, bedankte den acht
hoeken, slechte geschriften tegen God, baren redenaar over zijne welsprekende
tegen het geloof en de zeden; en dit voordracht, en drukte den wensen uil
bracht eene zedeloosheid, eene losban- dat^zij goede vruchten zou vóórtbrengen,
digheid te weeg waarvan wij thans de
uitgestrektheid kunnen bemerken.
De eerlijkheid was ook uit den handel
verdreven. Door alle slach van middels
trachtte men zijnen medehandelaar te
onderkruipen. Door oneerlijke mededin
ging zag men eenigen tot ongehoorde»
rijkdom stijgen, terwijl anderen in de
diepste armoede vervielen.
Dat was de niewe broederlijkheid.
deugd
met andere stammen samenspanden om,
l en raap
als eerste vrucht, worden de beste uit-
de slagen bekomen, in de praktijk, met de
800 a 1000 kg. Thomas phosphaat en
1000 a 1200 kg. kaïniet, per hectare.
Het is van belang deze meststoffen
p: r helft, vóór cn na de diepe bewer
king te gebruiken, om. zooveel moge
lijk, hunne gelijke verdeeljng in der.
giond te bekomen.
Voor de suikerbeet dient er oj)gc-
nis dier woorden begrijpen, mocht het j is, en dat het aanwenden van potasch-
De Fransché omwenteling van 1700
1 de woorden
vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid ge-
’-i
zij aan deze woorden? Zij ging tot het gehjkbeid en broederlijkheid onder het suikerijpeen, rutabaga, raapkooï
te wreken. Zij vormden broederbonden God. Erkent uwen God niet meer; leeft i
Het geloof alleen kan ware vrijheid; woitelplamen, hetzij voederbeet, peen,
hunne broeders in het gevecht gedood, Volk en zegde Weest vrij, maar zonder volk doen heerschen.
te wreken. Zij vormden broederbonden God. Erkent uwen God niet meer; leeft i Het geloof leert aan iedereen, aan i
en gilden uit haat tegen hunnen even- j volgens uw verstand, volgens uwe rede. I hoogere zoowel als aan de mindere stan- voluende mesis-offen
En om die rede te verpersoonlijken, den, hunne rechten en ook hunne piich- I 800 i 1000 Th
D»m kwam uil Rome een machtig volk, I richtten zij eenen autaar op, waar zij i mnn ionn
God ontvangen had- troonen.
De gelijkheid bestaat nu niet voor u.
Gij zijt gevangen in uwe gilden, gij
werkt niet zoo gij begeert; breekt die
banden; uwe leus weze Elk voor zijn
zelven. En met eens werden al de gilden
afgeschaft. Wij zijn allen vrij en gelijk.
geene priesters meer.
r.
A3
II. Ill l_.ll I l l-- - - - .11. II «I v - I. III «.,^.11* - - - I.MOMI
Menschrijftin bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukkeruitgever. Zwarte Nonnenslra.it. 4. te Veurne, en in de fyis'kan'borm.
■1
L- .JV WW.. V WW.. UL’J. W VK1V|/,U 11W V, <4IX CII'.
---j.- - vaR
j polaschmesien, in min of meer ’Icem-
*5