9.
Woensdag 3 Maart 1897.
54e
is
JA ARGANG.
Dil blad verschijnt den Woensdag, onmiddelijk na de graanmarkt. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; met de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters
volgens plaatsruimte. Rechteilijke eerherstellingen 1 fr- Een Nr 15 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annoncen voor Belgie (ter uitsondering der Vlaanderen} en ’t buitenland worden ontvangen door het Office de Pudlicité, Magdalenastraat, tö, te Brussel.
GUSTAVUS JOSEPHUS WAFFELAERT,
Doctor in dc Godheid, door de bermher-
tigheid Gods en de genade van den H.
Apostelijken Stoel, Bisschop van Brugge,
aan de Geestelijkheid en de Geloovigen
van ons bisdom, zaligheid en zegen.
hoop op hel eenig waar geluk in het
toekomende leven verzwakt waren, en
te zeltder tijde de overdreven lust naar
lijdelijke en vleeschelijke genoegens,
deels ook de misnoegdheid over on
recht veardige en baibaarsche mees ets
waren opgehitst; dan zond hij zijne
aanhangers, vol haat en bedrog, gelijk
hij zelve, en blies overal nijd en af
gunst, tegenstand en oproer, om alzoo
met den godsdienst de beslaande maat
schappij omver te werpen, en dc rust,
de lietde, den vrede in de samenleving
en bet eenig geluk nog op aatde, tegen
wanorde, razernij en wanhoop te doen
verwisselen.
II.
Z. L. B gij die van jongs af de
waarheid geleerd hebt godvreezend en
deugdzaam dooi uwe ouders en door
de Heilige Kerk zijl opgebiacht, laat
u niet door den boozen vijand en
door de bedo’ vene wereld medeslepen,
laat u len minste niet dieper in het
stoffelijke, in het materiaiismus onzer
eeuw verzinken, maar beurt uw hoofden
op tot God en verwekt op nieuw in
uwe herten verhevener gevoelens van
deugd en godsdienstigheid. De heilige
tijd van den Vasten is daartoe «ller-
i’unsiigst. De Heilige Kerk roept ons
tot boetveerdigheid en versterving, om
onze kwade lusten in te loomen, ons
te onthechten van de lichaamlijke en
aardsche goedeien on onze zielen te
verheffen tot God. Te dier gelegenheid
komen wij u in haren naam aanwak
keren om eens wel le overdenken hoe
bei waar en opperste geluk hiernamaals
in God alleen te vinden is, hoe zelfs
het eenigi doch onvolmaakt geluk ‘op
deze wereld niet bestaan kan zonder
getrouwheid aan onze plichten, zonder
liet genoegen dat er uit volgt, zonder
vrede, helde en behulpzaamheid in de
samenleving
De mensch komt van God, bij moei
naar God terug; God is zijn beginsel.
Hij is ook zijn laatste einde. Al hei
geschapene hier op aarde is beneden
den inensch, ts voor hem gemaakt en
hetn ten dienste gesteld, hij zilt kan
biel voor eenig van dal aardsche goed
bestemd zijn. Vei ders is alles hier ver-
gar.kelijk cn van koten duur voor den
mensch hoe gelukkig wij hem ook
veronderstellen, een oogenblik komt,
maar al te vroeg, waarop de dood aan
alles een einde stelt en nochtar s kan
die begeerte naar geluk, door den
Schepper der natuur zelven in 's men-
cchen hert geplant, niet verijdeld wor
den. zij moil toch eens kunnen voldoe
ning genieten; waar elders, dan bij God
ic der eeuwigheid?
Daarbij, de menscli is niet alleen
een zinn. lijk schepsel, maar ook nog
begaafd met verstand en wille. Nu, de
zinn n, wel is waar, vindi n hunne vol
doening e k in een b paalde Voorwcip
alleen afhangen, waardoor de mensch
maar al te dikwijls, als ware hei om
zijne vermetelheid, gestraft wordten
inderdaad, als in onze streken de land
bouw kwijnt, als handel en nijverheid
door geweldige crisis aangestasl wordt,
is Lel niet grootendeels te wijlep aan
hel buitengewoon gemak en de wondere
snelheid der ondei handelingen met ver
afgelegens landen en volkeren, aan het
toepassen op den arbeid van alle slach
van getuig of machienen, oan verdere
dergelijke nieuwigheden, ia haar zelven
goed, maar die onvoorziens hel even
wicht hebben doen verliezen op huis
houdelijk of eeonomi-eh gebied Heef:
daarbij die vooruitgang niet meer en
grootere noodwendigheden en begeer
lijkheden ontstoken, waa'aan hij weinig
ot geen voldoening geven kan
Indien onze eeuw met lecbl zal aan-
geteekend staan als eene eeuw van
vooruitgang en licht op stoffelijk ge
bied, zal men toch niet moeten aan
sommige barer Wijzen en uitvinders die
wooiden teopassen, die reeds sedert
duizende jaren geboekt staan bij den
Wijzen Man. door den H. Geest uige
geven, Dwaas voorzeker zijn «lle nlei-
schen, die God niet kennen cn die ui',
de zichtbare goederen Hem, die is kon
den begrijpen; die, geen acht gevende
op de weiken, den Werkmeester niet ei
kenden.... of verwondeiden zij zich
over hunne kracht cn werkdadigheid,
zij hadden daaiuit moeten verstaan hoe
veel machliger hun Schepper is want
uit de giootbeidcn de schoonheid van
hei geschapene kan de Schepper daar
van klaarblijkelijk verstaan woiden....
Indien zij zooveel verstand hadden, dat
zij de wereld konden nagaan, hoe von
den zij dan niet gemakkelijker den Heer
der wereld
Is het niet wonder, en zal het tol eete
strekken van onze eeuw dal de Heilige
Katholieke Keik, na negentien honderd
jaien christen onderwijs, de grond waai-
ueid van den godsdienst, liet bestaan
van den eenigen waren God, Schepper
er» lieer van hemel cn aarde, heeft moe
ten vaststellen io haie laatste Ke;|^ver
gadeiing v; n hel Vatikaan, legen onze
valsche Wijzen, in bel stoffelijke vei zon
ken
Ook wist in deze laatste tijden de
aartsvijand van het meiischdom de om
standigheden te benuttigen om een
giooter getal menschen met hem in het
eeuwig ongeluk te storten en tevens
hun welzijn bier op aarde te stooren.
Na dat bij bestatigd had dat de ver
derfelijke leei stelsels tot bij het volk
ingedrongen waren, dat de voorbeelden
tan ongodsdienstige en wulpsche mees
tol s en nijveraars uunnen verpestenden
invloed op onderdanen en wc klieder»
uitgroeiend hadden, dat reeds onder dc
werkende klasse bet geloot in God, de
de
Zeer lieve Broeders,
De mensch streeft van natuurswege
naar geluk de algemeene, hem inge
borene, geheime diijfveer van al zijn
betrachten en handelen, van al zijn doen
en Ia ën is de begeerte van gelukkig te
zijn. Daarbij is de mensch van God
gi-schapen, begaafd met rede en ver
stand, en met vrijheid van wil orn daar
in zijn geluk te zoeken er. te stellen
waarin tiet alleen ie vinden is, te weten,
if: God be: opperste goed Maar bepaald
van verstand, krank van wille, onder
hevig aan menige driften, gebeurt bet
naar al te dikwij s dat hij, door tiet
tegenwoordige begoocheld en hel toe
komende vergetend, van zijne vrijheid
misbruik maakt om zijn geluk te vesti
gen in een aardsch en vergankelijk
goed, in bet voldoen van zijne lustenen
kwade driften.
I.
Hedendaags, meer dan ooit misschien,
zien wij menschen in groot getal de
eer en piacht dezer weield, bate ver
maken en genoegien, hare lijkdommen,
als voedsel van eerzucht cn wellust, zóó
benachten en najagen, als ware het
hun laatste einde, bun eenig en volko
men geluk.
De vooi uitgang zelve op stoftelijk ge
bied, onze negentiende eeuw eigen, gat
daar eenigzins gelegenheid toe de
ver nuttige navorsching van de geheime
wenen der natuur, de wonderbare uit
vindingen, bet toepassen dier nieuwig
heden op het dagelijkse!» leven trokken
bij velen de aandacht uils! uitelijk op
het stoffelijke en deden hun bet zedelijke
vergelen; bij velen wierd de rijkdom,
bel gemak van leven, de wellust, de
er re der wereld, als het eenig te be
trachten goed.
En nochtans die negentiende eeuw,
die met recht, in de laatste tijden bij
konderlijk, op woridetcn vooruitgang
locrnen mag, doet zij, zelfs onder stof
felijk opzicht, den goeden ouden tijd
vergeten Neen, zonder vooruitgang op
zedelijk en godsdienstig gebied, of ten
minste, zonder bewaarnis van deugd
cn godsdienstig gevoel zal de stoffelijke
vooruitgang noch eiken mensch noch de
samenleving gelukkig maken. Veeleer
zal men misbruik maken van het ge
vondene goed, gelijk wij zien onder
andere, in bel venalschen van eet- en
koopwaren, tol verderf van gezondheid
en welstand; ook, zonder inisluuik uil
boosheid, zijn ei toch onvoorziene ge
volgen, die buittn ’s menschen beieik
voo-komei) en van Gods voo*zieri>gheid getrouwheid aan hunne plichten.
3 Januari t807
de oogen in hetgeen het gezichte streelt
deooren in hetgeen het gehoor bevalt,
de reuk, de smaak, het gevoel in het
geen reuk, smaak, gevoel aangenaam
is; maar zoo is het niet gesteld met
het verstand en den wil Het verstand
is gemaakt voor de kennis, niet van
zulke of zulke waarheid, maar voorde
waarheid, voor de opperste en albe-
grijpende Waarheid; het verstand kent
het goed, al wat goed is, ja het opperste
goed, en de wil is niet voldaan met
zu'k of zulk een goed, hij stijgt hooger
en hooger; het opperste oneindig goed,
dat in God alleen te vinden is, is ook
alleen bekwaam den wil te vergenoegen;
daarom roept de H. Augustinus met
reden uil Mijn hert is ontevreden,
tot dat het ruste in U, o mijn God l
Ja. de gezonde reden zelve leori ons
dat in God alleen ons waar cn volmaakt
geluk bestaai, en bet geloof voegt er bij
dal God, in zijne oneindige goedheid
en helde, ons heeft beschikt om Hem
voor eeuwig aanschijn aan aanschijn ie
aanschouwen en in Hem alle goed te
genieten. Daar is de vas'e grond waarop
wij s'eunen moeten, daar is het licht
dat ons geleiden moet in dil duister
tranendal, daar moet onze troost zijn
en onze aanmoediging, om zoo door
de tijdelijke goederen héén te varen dat
wij de eeuwige niet verliezen.
Wat het geluk, xelfs hier beneden
betreft, w e zal beweeren dat dezen, d.e
wandelen buiten den weg naar het
eeuwig geluk, ooit waarlijk tevreden
en gelukkig zijn? Non est pax impiis.
Neen, daar is geen vrede voor de
goddeloozen. De mensch kan wel eeni
gen tijd, in de onbezonnen jongheid, zoo
lang hij vrij is van kommer en ellende,
of door de vermaken der wereld ver
strooid, God en hel toekomende leven
vergeten; maar laat de ernstige jaren
opkomen, laat de kwelling hem aan
tasten, laat de dood naderen, hoe zal
ware gerustheid, vreugde en geluk
te vinden zijn in een herte dat de
toekomst zoo vol kommernis, (en minste
zoo vreezelijk onzeker, te gemoet ziet?
Van den anderen kant, die het ge
smaakt hebben, kunnen getuigen ot er
wel zoeter genot bestaat dan hetgeen
uit een zuiver geweten, uit bet oefenen
der deugd en het plegen van goede
werken, uit de vaste hoop van het eeu
wig welvaren vöoi tspruit.
Verders moeten wij indachtig zijn
dat de mensch niet geschikt is om
alleen en afgezonderd te leven, de
mensch is van natuur tol samenleving
bestemd; ook is bet de samenleving
die hem het beste deel van het hier
mogelijk geluk verschaft. Maar hoe dan
zal het huisgezin gelukkig zijn, ten zij
er liefde, getrouwheid en vrede beer-
schen tusschen man en vrouw, ten zij
de kinders eeibiedig, minnelijk, ge
hoorzaam zijn? Hoe zal de satnénleying
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukkeruitgever, Appclmaikf, 7. te Veurne, en in de Postkantooren.
Vertrekuren van den IJtcrcnweg 4? van den buurtspoorweg
ra
DE VEURNAAR
E 3
6 00 E S
7 28-
8 42-
8 56 -
921 -
9 48 - -
9 59 -
10 57
12 03
1 20
5 00
5 50
6 03
631
7 01
7 38
9 07
Veurne Statie
Coxyde
r
Nieuport
Oostende
Oostende Statie
Nieuport
f
Coxyde
Veuine Markt
Veurne Statie
1 20
1 87
1 45
1 57
1 03
3 14 6 OS
3 20 6 12
3 32 6 24
3 40 6 38
4 00 6 51
5 00 7 52
4 45
5 06
8 58
4 00
4 17
4 85
4 37
4 43
Veurne Statie
Veurne Faubourg
Nieuwe Herberg
Alveringbeni
Loo
Uoogstaede-Linde
Yper Statie
Yper Statie
Iloogstade Linde
Loo
Alveringhrm
Nieuwe Her berg
VeurueVooi stad
Veurne Statie
0 08
7 20
8 40
9 15
9 37
9 56
0 08
1 08
lx
OOSTENDE
9 50 18 36
9 56 12 42
1 01
1 80
110
4 10 355 6X4 2
1 15 4 00 6 3» i
136 421 7- E-ï
1 43 4 28 7 07 g
2 00 445 Til g
2 14 450 7 38 -5
310 555 833 2£
1 05 3 50 6 30
1 01 446 726
1 16 5 01 140
2 33 518 750
2 40 525 807 8
3 01 5 46 8 24 e
3 06 5 51 8X5 S'
Brunei
Gent
Lichterfelde 6 32
Coi temaick
Dixmude
Veurne
Adinkerke
Duinkerke
Duinkerk e
Adinkerke
Vrurne
DHn.ude
Coi leinarck 34
Lichterfelde 5 49
Gent
Br Basel
10 IV 12 26 4 33
10 40 12 35 5 11
1 33 5 22
2 58 6 46
4 45 8 10 1047
u
3 15
8 09
8 16
8'34
8 46
R 58
OOSTENDE—VEURNE
5 05 7 41 1048 1218
t6 05 8 43 11 47
Oostduynkerke «uil 9 00 18 04
;6 30 9 01 18 12
t642 920 1114
*6 48 «86 1130
YPER—VEURNE
4 45 7 82 «1019
1024
10 45
10 57
11 09
11 23
12 19
VEURNE
5 15 6 58
Veurne Marti ï5 21 7 04 ---
-5 33 7 16 10 08 12 54
Oostduynkerke 5 44 7 34 40 16
£6 00 7 43 10 34
*7 8 48 11 32
1015
11 11
11 25
11 48
1! 49
12 15
VEURNE-YPER.
4 50 7 27
5 11 7 48
5 18 7 55
5 35 8 12
5 49 8 26
6 45 9 22
4 40 7 18
5 36 814
5 51 8 28
6 08 8 45
6 15 8 52
6 36 913 12 10
6 41 919
191
518
9 10 1 47 IJ 9 38 Eip5
11 40 5 52
1 55 5 02
6 48 8 56 - 143 5 14
7 18 9 21-8 10 5 59
7 45 9 48 2 38 6 05
7 54 9 59 - 2 50 6 15
8 45 10 52 - 4 0» 7 12
555 Exj>5 8 57 tf 54 308
6 42 9 41 11 47 3 56
6 52 9 55 11 55 4 04
7 20
7 50
8 05
9 18
1045
543
7 29
7 43
8 09
-8 35