B
1
I
1
1
Woensdag 25 Maart 1899.
iV 11
K
56’
JAARGANG.
it blad verschijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs. 5 Ir. ’siaars; wet de post 6 fr. Annoncen 20 cenli nen oer regel. groots let’ers volgens plaatsruimte.
a
sm-.maag
Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artik-ds. enz. 20 fr. het 100.
België (ter uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office uf. Publigitè, Mag dalenas tr aal, 4G, te Brussel.
De Annoncen voor
ra
De chtioene demokreten hadden M.
de Ponthière voor kandidaat; doch toen
zij \e namen dat M. Francotte voorge
steld wa» door de katholieken, hebben
zij de kannj latuur van M. de Ponthière
ingetrokken.
buurtspoorweg van Poperinghe
naar Veurne en de Panne.
Volgens een ontwerp der Nationale
Maatschappij van Buurtspoorwegen, sou
öe*e tramlinie niet rechtstreeks loopen
U'i Veurne, langs de Pannekalsijde naar
“e< strand gelijk bet natuurlijk be-
‘°oit ie wezen en door geheel onze be-
piking verlangd woidt maar uit
•mroe, gedeeltelijk langs gemeldec
heenweg en de linie van staats ijzeren
'VeR, naar Adinkerkc en van daar naar
«e Panne.
Dit ontwerp werd, zoohaast het ge
vild was onder onze ingezetenen, veel
‘‘esproken, men hooide immers van niet
Tram Poperinghs-Veurne. De Panne.
In antwoord op den artikel, onder
deze hootding, verschenen in bet Adver
tentieblad van 4 Maart II. moeten wij de
volgende bemerkingen maken
1" Hel stadhuis beeft geen officieel or
gaan, noch de Veurnaar, noch een ander
weekblad.
2" Zwijgen dat ze zweeten is het
ordewoord geworden der regeerders.
schrijft het Advertentie blad.
Maar ala onze regeerders zoodanig
zwijgen, hoe komt hel dan, dat, daags
na de zitting van den gemeenteraad,
men in zekere herbergen vertelde water
in die zitting gezeid en beslist werd
Ba lden onze regeerders, zoo de schrij
ver ze noemt, gezwegen of hunne mea
ning, hunne gedachten willen verdui
ken, zouden zij hunne beslissing zoo
aanstonds openbaai lijk hebben laten
kennen?
3° Schrijver zegt verder Dit ont
werp natuurlijk werd besir den!
Doch iets cat ongelooflijk zal .«clnj
nen de raad zou daartegen niet een-
paiig gestemd hebben.
Dat is eene onwaarheid, liet ontwerp
van bet hooger bestuur werd voorge
legd, besproken en met eenparig-
terschiBU^e tijdlngen.
In den nacht van 7 tot 8 dezer, heb
ben dieven vijf ellen zwart laken, 2
broeks en eerse veste gestolen uit de
tnaiklkar van Jules Deiycke, van Rous-
selaere. welke stond in eenen hangar op
den koer van het Hóle! du Nord, bij de
Nieuwpoortbrug alhier.
Een Duinkerkenaar, Gaston Gün-
thor, heeft ondernomen tie reis van
Duinkerke naarSt. Petersburg te voet af
te leggen.
Hij moet den afstand, die 2720 kilo
meters bediaagt, in 75 dagen afgaan
en de volgende steden dóórtrekken
Veurne, Gent, Mechelen, Luik, Verviers,
Aken, Keulen, Huuwn. Stendal, Berlyn,
Denchau, Koemngsburg, Insterburg,
Withallen, Wilna, Dunaburg, St. Peters
burg.
De kloeke reiziger, alhier maandag
laatst, rond 3 ure, aangekomen, heelt
vetklaard de redenen dier reis niet te
kunnen openbaten, en geer.e geldmid
delen ter zijner beschikking te hebben.
De volgende benoemingen zijn ge
daan in den technischen dienst der pro-
pincie West Vlaanderen
Ingenieur principaal M. Ph. Van
Mol, te Brugge;
Arrondissements-ingenieursMM. C.
De Cock, te Thielt, A. de Poch, te
Uper, A. Van l'omme, te Korlrijk.en A.
De Graer, te Veurne.
ij lezen in het Brusselsch blad
Petit Bleu, van 9 dezer
Eene kwestie, waarover sedert
twintig jaren en meer spraak is, komt
eindelijk hare oplossing te verkiijgen.
Wij beduiden de stichting der brug over
de havengeul van Nieuport. Overeen-
stemmig met M. Benjamin Crombez, dia
tusschenkomt in de kosten van den op
bouw van dit kunstwerk voor eene som
De gemeenteraad weigeit alle tus-
echenkomst in den tram, zoo deze de
icchtstreeksche richting niet neemt van
Veiirne naar de Panne, langs de Panne
kalsyde.
ke Hel leggen van den tram langs een
deel der Pannekaisijde en dan langs den
ijzerenweg naai Adinkerke en van daar
naar de Panne, is geen voorstel van
bel ministerie.
Het is alleenlijk een ontwerp opge
maakt door de Nationale Maatschappij van
Buurtspoorwegen, dat aan de goedkeu
ring van den heer minister van spoor
wegen, vóór de uitvoering moet onder
worpen woiden.
Verleden zomer, dus langen tijd vóór
dat de schi ijver van uet Advertentie blad
de eene ot de andere rieuting van den
tram kende, hebben de leden van het sche-
pencollegie. tn een bijzonder verhoor bij
minister Vandenpeercboom, verzet aange-
teekend legen hel ontwerp der Nationale
Maatschappij vun Buurtspoorwegen. M.
VanOenpeeieboom heeft beloofd die zaak
grondig te onderzoeken. Onlangs nog
heeft hij gevraagd aan onzen achtbaren
Senator M. de Spot, dat de gemeenteraad
al de bezwaren, welke hij weet in te bren
gen tegen dit ontwerp, schriflelijk zou
voegen bij het enkwest van cominodo en in
commodo, en dat hij ze in ernstige aan
dacht zou nemen.
Wij hebben er niets tegen, integen
deel, het doei ons genoegen te bestati-
gen dat al do inwoners van Veurne
hunne belangen zoo ijverig ler her te
nemen. Wij zijn volkomen van het ge
dacht van den schrijver, dal de kwestie
der richting van den tram van Veurne
naar de Panne voor onze rad van bet
hoogste belang is. Wij deelen hierin ge
heel en al zijne zienswijze; wij kunnen
zelfs niet begrijpen hoe het in *t hoofd
kan komen van een redelijk menich
eene andere richting voor te stellen.
Maar hetgeen wij niet willen, het is
dat mende waarheid veidraaie, en dat
men schijnt te willeu onder onzo bevol
king het gedacht verspreiden dat onze
gemeenzerflad aan zijne plichten is te
kort gebleven.
Zonder officieel orgaan van het stad
huis te zijn, mogen wij onze medebur
gers de verzekering geven dal de ge
meemeraad niets van al wat de belan
gen onzer stad aangaat zal verwaarloo-
zen, ea dat nieuwe voetstappen bij den
minister zullen gedaan worden om ie
bekomen hetgeen recht en redelijk is.
Kieskronijk.
Voor de kamerkiezing van 2G deze.’
te Luikhebbeu de vcresmgde progres
sisten en socialisten de kandidatuur
voorgesteld van M. Alfons Micba, «u
de katholieken die van M. Gustaat Fran
cotie.
Vee- Graan- Zaad- en Vlashandel.
Verptijzen weinig veranderd; alleen kal
veren iets duurder 90 c. lot 1 fr. 10; ve te
verkens 78 o- 88 c.
Taiwtj m flauwe stemming inlandsche
16; logRtt onveranderd inlandsche 12 25
toi 12 50; havt.r insgelijks inlandsche
16 50 ‘o 17; gerst gevraagd voo voeder-
gust, kalm voor bron.ver.'.gers1; m. ïi vast.
BIohd kalm inlandsche. 22-25 voor de
b. kketij; voor den handel 21.
Sodaniiia.il b-sdtikbaie 19 25; sulfaat
v.'iit ammoniak 26; gewone superfosfaat 5fr.
meiaalsiakken 4 fr. 20.
Vlas willig voor goede soorten die echter
rzeest al ontbreken. De toestand der vlas-
garens is verbeterd en men vraagt hoogera
prijzen. Voor lijnwaad was de vraag 'iels
beier.
Landbouw.
Dut de soda nitraat den grond uil?
V«le landbouwers blijven nog in mee-
l'iug dat de soda nitraat de uiiputling
,es gronds te weeg biengt, in dezen
?1IL dat dit meststof eene oploseende
'ccrkhig op de andeie voedende beitand-
deelen zou uitoe/enen, waardeer hij alzoo
ferduTjAlno dezer laatste zou veroor
zaken.
Nu, deze meening mag g<heel en
ganseb als onwaar nauzien winden.
Zekerlijk, dewijl do soda nitraat eene
yertneerderitig van opbrengst daarstelt,
In gronden welke opslorpbare stikstof
kort hebben, veroorzaakt hij terzelver-
llJd eene opslorping door dc planten
V;)n voedende bestanddeelen welke in
Cvenredigbeid is met de vermeerdering
v'"’ cpbieugst. In andere woorden, hoo
k'root«r de oogst is, hoe meer ook de
Kfond uitgeput zal zijn.
Merdaad, is het doe! des landbouwers
niet de grootste opbrengsten mogelijk
,e bekomen, en de grondbewerkingen,
6 verbelerir.gsstoften, deze of gene
*nestsiof, is dit niet alles gegeven ten
®'nde dit doel te bereiken, en bij gevolg
‘en voordeele des oogsten, het kapitaal
^est dat men in den grond steekt tot
Pr°fqt te brengen.
Wat meer is, deze snellere werking
er vruchtbaarmakende stoffen welke de
s°da-nitraat te weeg brengt, zooals het
®Ven plaats heeft door de bewerkingen
Van den grond, de verbeteringssloffcn
^Gte men hem toedient, enz. enz. dit
is een onbetwistbaar voordeel, om
!e,’en dat gezegde werking den land-
vouwer toelaat, op konen tijd, de winst
,.er gebruikte meststoffen te verwezen-
«Jken.
I ^nnoodig te zeggen, dat om de vruchl-
“’arbeid des gronds te behouden, de
•’hdbouwer hem de vuchtbaarmakende
S1°ffen, door den oogst weggenomen,
’’’Oei weergeven, door hel toedienen van
R^paste meststoffen, itooal* stikstof,
f'hosohoorzuur, poiasch en kalk.
L. VANDEN BERCK,
landbouw-ingenieur.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukkeruitgever, Appchnarki, 7, tr Veurne, en in de Postkantooren.
Vertrekuren van den Uzerenwcg van den Buurtspoorweg. 3 «Januari tot :SC> April fl S9f)
- 9 10 13 47 -
- 11 37 15 52 - 17 43
- 1325 17 02 - 19 29
- 1343 17 14 - 19 40
- 14 09 17 39 - 20 09 - 21 40
- 14 38 1805 - 20 36 - 22 02
- 14 56 1815- 22 13
- 4 09 7 12 - 05 00
8 57 10 54 3 08 5 05
anders. Dit had voor gevolg de bijeen- held van stemmen verworpen.
roeping der wijken om over het voorsiel
der Nationale Maatschappij ie onderhan
delen.
Woensdag had die vergadering plaats
in het Hotel Royal en meest al de wijk
meesters of onder wijkmeesters waren er
aanwezig.
Er werd besloten dat eene afveerdi-
ging aan den heer senator de Spot de
wenschen dergansche bevolking, om in
dlrekie gemeenschap met de Paone ge
steld te worden, voor oogen zou leggen
en hem verzoeken die wenschen bij de
regéering te Brussel te willen onder
steunen.
Tevens werd beslist een verzoek
schrift aan de regeering in al de wijken
der stad ter onderteekening aan ie bie
den, vragende aan den bevoegden mi
nister dal hij de omworpen linie enkel
zou willen toestaan, op voorwaarde dat
zij zou loopen van de statie van Veurtie,
langs de Pannekalsijde, desnoods, mei
stilstand aan hel volkrijk gehucht der:
Oosthoek, en wel omdat deze lijn de
onkostelijkste, de kortste en de vrucht
baarste is, terwijl de linie langs staats
spoorweg eene concurcntie ware tegen
de staats'.inie.
Dit verzoekschrift werd in al de wij
ken goed onthaald en met honderden
handieekens bekleed, en zondag werd
de afveerdigir.g door den heer senator
ontvangen die beloofp heelt de zaak bij
het hooger bestuur voor te slaan en te
trachten de verlangde oplossing te be
komen.
- - -1 a -55
18 12
18 16
.*6
19 36
Veurne Sta tie
C. 00
7 28
8 43
8 56
9 21
9 49
9 59
18 01
19 33
20 42
21 15
9 50 12 36
9 56 12 42
18 50
19 52
20 09
20 17
20 29
20 35
1 4
YPER—VEVRNE
950 10 24 ,13 05 15 55 18 05 -*
19 1600 18 10 B
1331 16 21 18 31
13 33 16 28 18 38
13 55 16 45 18 55 5 8
10 54 11 28 ;14 09 16 59 19 09
®n>sscl
Gent
•«chleraelde
G’rttm.iek
Uixmud*
Veurce
’j’iinkerlie
‘’’‘«kerke
Dl>>nkerk«
j/tinkerke
’'urne
^in.ude
Inarck
n
--■■muniTiBiiii -
5 18
6 32
6 48
7 18
7 46
7 54
8 47 10 52
5 55
6 42
443 651
5 06 7 20
5 34 7 50
Te|de 5 49 805
rnl 7 16'9 18
,u»sd 9 37 1045
TRAM VEURNE-OOSTENDE
5 08 6 58 9 50 12 36 - 15 14-18 06
3.5 14 7 09 9 56 12 42 - 15 20
Ï5 26 7 16 10 08 12 54 - 15 32 18 24
Oostduinkerke 55 34 7 25 10 16 13 62 - 15 40
7 43 10 34 13 20 - 16 06 18 47
6 51 8 35 11 23 14 11 - 16 51
Oostende Statie
Nieuport stad 55 57
Ouatdiiynkeike
Coxyle
V
Veurne Statie
TRIM OOSTZNDE—VEURNE
5 05 7 42 10 48 12 18 -14 58
- '7 8 48 11 47 1 3 20 - 16
5» 14 9 00 12 04 13 37 - 16 17
|6 22 9 08 12 12 13 45 - 16 52
Veurne Markt *6 34 9 20 12 28 13 57 - 16 37
6 40 9 26 12 3» 14 03 - - 16 43
9 41 11 47 15 56 17 50 -
9 50 11 55 16 04 - 18 03 -
1018 12 26 1633 - 18 31 -
1045 1255 17 11 - 1901 -
1056 1333 1722 - 1938 -
12 05 14 58 18 46 - 21 08 -
16 55 2010 22 36
VEURNE
Veurne Statie
Veurne Voorstad 4 50
Nieuwe Ilcrber» 5 11
Aiveringhem 5 18
l,oo 5 35
JIoogsfkde-Lindc 5 49
Yper Statie 6 45
Yper Statie
1
Loo” 5 51 8 33 10 56
Alveringhem C 08 8 50 11 13
Hnrhor.r 41 4 K O X .1 A ZV L
VcurneVooistad 6 36 918 1111 "12 29 15 56 17 46 20 31
Veurtie Statie
Veuine Markt
Coxyde
Nieuport
Oostende statie
I YPER
4 45 $7 27
7 32
7 53 10 16 10 50
8 00 10 23 10 57
8 17 10 40 11 14
8 31 1'
9 27 11 50 12 24
rj 4 41 723
lloogstado Linde 5 37 819 1042 ^11 30 1357 1647 1932
'11 44 1411 -
12 01 14 28 17 18 2003
14 35 17 25 20 10
12 34 15
9 55 10 29 £13 10
c
fi
15 05
EJ
’I
4.
17 55 20 05
9 46 .10 30 13 01 15 51 18 36
5 51 8 33 1056 ^11 44 1411 1701 1946
6 08 8 50 11 13 |12 01 14 28 17 18 20 03
Nieuwe Herberg 6 15 8 57 11 20 |lï 08 14 35 17 25 20 10 gf
Vil 1 1 O r\ A O A .t A A .j A d Q o ire w i rs ui n o
1751 2036
6 41 9 23 11 46
CM»