Iz
Woensdag 22 Algisti 1900.
N. 34.
Onze Boetprocessie.
I
hiertoe en
Een ot twee, en niet een meer, schrijft
57' JAARGANG
*.j.., w.w -vw. __2_. 2_ boetkleederen plaats maken voor heden-
plicht zijn, zich voor de militie loting te daagsche prachikostuimen.
- I I -
Van waar komt dit verschil? kent Een ware Veurnaar.
j Wij verzoeken die waie Veurnaar eeni-
1° Het Volk van Jerusalem was over
cessie van Biugge die deze van Veurne
gij moet ongetwijfeld wel met Veurnaars
*--»■’ L.-.LL z-1n An tl O Ianj r»rn
cessie gezien hebben van de jateEhwel!
schandelijk is, bo Btugge onze processie
Voor wat de betaling of vergelding
betreft, voor de vrijwilligers is het ook
maar flauw gesteld.
Terwijl de simpel soldaat, met z ne
maandelijksche vergelding, 8 franken
per week trekt, de kaporaal, als vrij
williger opgetreden, trekt slechts 2 fr.
50; de sergeant en de fburier 5 fr.; de 1*
sergeant G fr.; en de sergeant-major, 8 fr.
Waarom de vrijwilligers niet betaald
op den voel der andere soldaten?
Is het dan te verwonderen dat de goede
vrijwilligers zeldzaam zijn in liet leger?
en dat deze zich verhaasten van bel leger
te verlaten, zoohaast de geringste be
diening hem wordt aangeboden?
En nogtans de militaristen zijn, of zou
den n oeten overtuigd zijn dal een wel
geoefend korps onder-oflicieren, met
zorg samengesteld, een der beste steu
ncn is van het leger.
Waarom niet meer daarop gewrocht,
in plaats van aan de vrijwilligers het
leven in hél leger onmogelijk te mak n?
Bet Advertentieblad van 11 Augusti
heeft met voldoening dtn nieuwen groep
aangemerkt die de Intrede van Jtsus in
Jerusalem vei beeldde.
Ons Blad weet daar het eene en het
ander op te zeggen. Hooit eens
'i h waarlijk pijnlijk om zien, hoe de
uaaapt.
naar, ook een ware oudheidskundige,
een verdoken talent voor de wetenschap?
Als 'talzoo is, gelief uwen naam kenbaar
te maken aan den Veurnaar; het bestuur
irocessie zal vereerd en verheugd
e versieieim «..ccuo.cu oor u verlicht en geholpen te wor-
door nieuwe? Maar als uwe den; en achter koiten tijd zal onze pro-
cessie, met bare groepen, die al van
denzelfden trant zullen zijn, ieder-
een’s bewondering verwekken.
Een en ander»
Zoo ah wij het vooizien hadden, valt
de schi ijver van het Advertentie-blad he
vig uil tegen eenige katholieke ge
meenteraadsleden, die, of wel uit ziekte,
of door andere wettige redens bele',
niet in de menigvuldige prijsdeelingen
waren.
Dat bij nog de waarheid zeide, wij
1 min of
meer kunnen verstaan. Maar waarom
1 it hetgeen wij hierover zegden, mo
gen wij besluiten dat een vrijwilligers
leger in ons land nugelijk is. Bel getal
aanvragen om naar China op te trekken,
is een bewijs dat het getal niet zou ont
breken.
Twee hoofdzaken zouden
kei vereischt zijn
1’Dat men aan de vrijwilligers eene j
vergelding toekcune ten minsten zoo
groot als deze welke men aan de mili-
cianen verleent.
Deze vergelding zou, op naam van den
belanghebbenden, gestort worden in de
spaarkas, om hem overhandigd te zijn,
wanneer zijn diensttijd verloopen is.
2’ Dat men aan de vrijwilligers, die
bet leger verlaten, en die er toe be
kwaam zijn, de voorkeur zou geven voor
eenige bedieningen afhangende van den
Staat.
Deze twee maatregels zouden voor
zeker liet getal vrijwilligers grootelijks
vermeerderen, en wij twijfelen er niet
aan, of, na weinige jaren, zou men, dank
aan bet getal vrijwilligers, de hatelijke
loting mogen afschaffen.
Wat er ook van wezen moge, de ge-
mnkkelijke inlijving voor de troepen van
China, zullen voor velen eene les zijn; en
bij velen ook doen zien dat een vrijwil
ligersleger in Belgie, geen droombeeld
is zooals de tegenstaanders van dit stel
sel gedurig houden staan.
Een Vrijwilligersleger.
De kwestie der inrichting van ons le-
ger heeft reeds menige inkt doen vloei
en, en vele artikels en breedvoerige
besprekingen in de dagbladen uitgelokt.
Eenige zijn voorstaanders van het
olieman soldaat; andere zouden zich be
perken met het tegenwoordig stelsel,
mits afschaffing van de plaatsvervan-
ging; nog andere, en voorzeker niet het
kleinste getal, zijn voor het vrijwilligers
leger.
Hetgeene wij thans zien voor het zen
den van een expeditiekorps in China, zal
zekerlijk aanleiding geven tot het be
spreken eener kwestie zoo nauw in ver
band met de verdediging van ons vader
land,
A; n de voorstaanders van hel vrijwil
ligersleger, antwoordde men steeds dat
men nooit het benoodigde getal mannen
zou bekomen die er zouden in toestem
men, om vrijwillig als soldaat op te
treden.
I n wat zien wij nu bij den oproep
gedaan voor China?
In min dan 14 dagen tijd, hebben
reeds 3000 man van ons leger zich la
ten inschrijven om deel te maken van de
logerafdceling, welke, als hulptroepen,
binnen weinige dagen, naar China zul
len vertrekken.
^°g dagelijks komen er vragen tot
telijving toe; en dit getal zou veel groo-
fer nog zijn, indien andere personen,
dan soldaten of oud-soldatcn aanveerd
"orden.
bic talrijke inschrijvingen zijn buiten
ahe verwachting.
Maar is dat geen Waarsprekend bc-
"■js, dal in ons land de neiging tot het
soldatenleven zoo niet uitgedoofd zijn
■‘Is men meent, maar wel springlevend
onder het volk bewaard zijn?
Men zal misschien opwerpen dat het
'te begeerte is om te reizen, om zich op
e otteren voor de eer van het vaderland,
door het verrichten van glorierijke
a'len met roem van den tocht terug te
?cren, dat de oproep gedaan door de
ter burgemeesters zooveel bijval geniet.
Dat kan zijn; maar ligt in die gevoe-
ens de roei) van den soldaat niet be-
«tepen?
Die zich laten inlijven voor China,
cnnen den duur van den dienst niet.
2ijn zij verzekerd dat zij zullen moe-
l,;n 'echten, en met eer bwladen zullen
‘aar huis komenZullen zij bij hunne
herkomst eenige voordoden genieten,
telke hunne gedane opoffeiingcn zullen
erbroeden? Dat weten zij niet. Een din-
voor hen is zeker; hel is, als zij in
mna aankomen, vóór dat de vrede ge
iend i$, dat zij lastige, moeilijke da-
zullen te beleven hebben, en alle
,ich \an ontberingen zullen moeten on-
Uerstaan.
^ogtans dat schrikt hun niet af.
men sommige legerhoofden hoort
de vrijwilligers zijn slechte
?°1(laten. En, voor het expcdilie-
^rPs van China wil men van geen an-
f're dan vrijwilligers weten!
bat is wel hun eigen zelven tegenspre-
I 'n; men zal toch niemand doen ge-
Dadat men met slechte soldaten
t<. V China zal oplrekken om de boxers
'^•'•echten.
,.n doet efenen oproep voor eene ge
^J-'jke onderneming, en in weinige
?.CI‘ komen 3000 aanvragen in.
*‘oe1 komt het dat in Belgie, er slechts
teddeld duizend vrijwilligers zijn per
r> "aarvan er nog 450 jongelingen
Wal den Hosannah betieft, de Brugge-
lingen hebben hem dit jaar verbeeld voor
De schrijver van die reken ondertee- de eerste maal. Maar deze groep gelijkt
I geenszins aan den onzen, necb onder
opzicht van kleedij, noch onder opzicht
van gebaren. De zang en hei muziek zijn
ook gansch verschillig.
een IWiuugiai jaren vciucciu in iiusau- 1 1.10 V I
nah door knech jes die niet verkleed uit te strooien
waren, maar met hunne gewone kleede- j
ren, een palmtak in de hand, Jesus voor- veeïër"ziin te Bi usseL Wil hij de Moeite
gingen en den Hosannah zongen. doen vanJle zi - -
Dat is afgeschaft. Een broek en eene in mPest al dfte kerken
vest, zijn dat boetkleederen, M. de ware en L
Veumaai? Als i alzoo is, ge gaai gij ge- gr09ie si:id van Belgie gaan waar geen
heele dagen in boetkleederen over de plakbrief ie t’
B< etelir.g, in plaats van Een War I
Vi urnaar.
Sinds twintig jaren waren die knecht
jes vervangen door meisjes in T wit ge
kleed. Witte kleederen, zijn dat boet-
klcederen? Dan zijn al de processien
hoetprocessien, want in alle processien
;ijn kinders met wi te kleederen.
Gij schrijft dat in de processie alles 1
moet ouderwetsch zijn. Wat vindt gij I
meer ouderwetse!), witte kleedjes of
kostuimen gemaakt, zooveel mogelijk,
volgens deze var. den ouden tijd?
2" Sedert vier jaren dat er aan de ver
nieuwing der processie gewrocht is, is
er nog geen een boetkleed uitgelaten ge
weest. Integendeel, boetkleederen die
sedert lange jiren niet meer gebiurkt
werden, waren het deze laatste jaren, om
leden van hel steeds aangroeiend getal 1
peniten en.
De eene groep is prachtig uitgedosi
ten... J ------J-
Waarom de groepen niel al op den
zelfden Iran'?
Waarom? Omdat zij niet allen T zelfde
\c beelden. David was een machtige en
lijke koi.i 'g; de Apostelen waien arme
visschers. O.ndat David eenen panen 1 Veurne en al de personagen
mantel op de schouders draagt en eene
kreon op tut hoofd, zouden de Apostels
ook mo- t m een koningsmantel en eene
kroon dragen? Gij zoudt de eerste zijn
om rn mede te lachen!
Oi zoudi gij begeer en dal al de perso-
nagien der piocesste inpenitenle gekleed
gaan met een opschrift in de hand waar
op staat hetgeen zij zouden moeten ver
beelden? Bijv- 1* Groep 6 penitenten
met opschrift 1 v' n'1"
groep 2 penitenten met opschrift
-- OIr
tenten met opschrift de Kruisdraging,
c- 1"
hebt frissebe gedachten!
De blad «wschijnt den Wuemdag. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars: iret de pjst 6 fr. Annoncen 2d centimen per regel. De groote Ww* volgens plaatsruimte.
Rechter lijke eerherstellingen 1 fr. Een A' 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artik Is. enz. 20 fr. het 100.
I)e Annoneen voor Belgie (ter uitsondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Pöblicité, jlagdalenastraat, 4G, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7, te Veurne, en in de Poslkantooren.
genoemd weid.
de stofh werd uitgekozen en gekocht
werden gemaakt door Veurnaars,
nooot Arthur Wybo; de kleederen
-- rinn opmnnkt door Veurnaars: hel n
wkl de andere de armoede verraadt.
zijn, die door hunnen ouderdom ver
doen opschrijven?
Van waai komt dit verschil?
Omdat de wet en de legerhoofden er
schijnen hun behagen in te scheppen ge bemerkingen te willen in acht nemen,
van de vrijwilligers te ontmoedigen, j /- - --- - -
Dc termijn van inlijving tedraagiacht een twintigtal jaren verbeeld in Hosan- 1
jaar. Alleenlijk de jongelingen die aan 1 J’ i.«._j
de loting hebben deel genomen, kunnen
voor eenen termijn van vijf jaar tce- i
kenen.
In geen een land, duurt de inlijving i
zulken langen tijd.
maar met hunne gewone kleede- j
’tIs armzalig maar zooveel plakaten
i.
Vraag eens aan uwen vriend Buy! boe
doen van te gaan zien, l ij zal er vinden
van Brt s el. Gij
zult, tóór de processie, in geen eene
i
- t<e vinden is. In ‘t Noorden van
süaat, en gij hadt be«er geteekend Een Pgankrijk zijn er een GQial uitgezonden.
..ohr.c «n nlnAt., van Enn War I Ja haddel gij moelcn> üjdens de proces
sie, een reisje dorn naar Parijs, ge gingl
er in eenige kerken aankondigingen vin
den van onze piocessie. Wist gij dal,
vriend? Neen! ’lis maar gevaarlijk schrij
ven over zaken die men niet kent.
Vreemde handen beginnen groepen
i te vernieuwen en op te frisschen.
I Al de nieuwe groepen zijn gemaakt en
veiveerdigd door ingezetene van Veurne,
en dat onder hel bestuur van M. Arthur
Wybo, die geboren is te Veurne, nu nog
le Veurne woont, en over eenige weken
door het Advertentie blad ooze sladsge*
i noot genoemd werd.
I Om maar te spieken van den Hosannah,
I de stoffi werd uitgekozen en gekocht
door Ve maats en bij Veurnaars; de pa-
troonen werden gemaakt door l'«<rwaars,
op de aanduidingen van onzen stadsge
-_2- 2 ’vi wer
den gemaakt door Veurnaars; het muziek
hebben wij te danken aan M T. Retsin,
koster van S:e. Walburga tot Veurne en
hel hlijft de eigendom van de Sodaliteii;
het werd aangeleerd door de jutv. Lust,
van Veurne, de woorden werden gedicht
door een leeiaar var. het collegie van
7r waren van
Veurne. Waar zijn die vreemde banden?
Waarom geeft men het bestuur aan
geene mannen die bekend zijn met de
oudheidskuude?
Spreekt gij van vreemde kenners? Maar
gij zegdet daar zoo even dat de processie
door geene vreemde handen mag ver
nieuwd zijn. Spreekt gij van Veurnaars?
r uroep o peimumeu Al die daarover gegronde kennissen be-
de bazuinblazers; 2d’ z en, worden erovei geraadpleegd Zijl
g.uep a Fv.iitenten met opschrift g'j misschien, nevens een ware Veur-
Abtaham en Isaac; 31’ groep 30 peni
tenten met opschrift de Kruisdraging,
enz. Dat ware inderdaad prachtig!! Gij
hebt frissebe gedachten!
01 zoudt gij begeeren misschien dal der P
wii de oude versletens kleederen niet z’Jn dc
vervangen t
broek versleten is, ge koopt nen nieuwen
zekei? Ten anderen, die oude kleederen
hebben ock eens nieuw geweest; ’k en
Wat wilt gij dan met uwe groepen die
al van denzeltden trant moeten zijn?
De processie van Veurne aapt de
processie van Brugge na.
Verschoontng, Mijnheer, 't is de pro- i‘e‘,7ei*\ootdïg
cessie van Biugge die deze van Veurne p
nariapt. G die een ware Veurnaar ziijL zouden 2jjne mistevredenhoid
jvj - r fl meer kunnen verstaan. Maar waarom
gesproken hebben die de H. Bloedpro apijj de waarheid verdraaien?
cessie gezien hebben van de jaieEhwel. ^en of twea> en njep eon meer, schrijft
al die ze gezien hebben, zeggen dat het ^jj geweerdigden de prjjsdeeling bij te
wonen.
U --
1 --J - A U
-«y
I
heb nooit gehoord da', men oude kleede
ren maakt ct dat de nieuwe kleederen
oud worden met eenmaal gedregen le
zijn