Iz Woensdag 22 Algisti 1900. N. 34. Onze Boetprocessie. I hiertoe en Een ot twee, en niet een meer, schrijft 57' JAARGANG *.j.., w.w -vw. __2_. 2_ boetkleederen plaats maken voor heden- plicht zijn, zich voor de militie loting te daagsche prachikostuimen. - I I - Van waar komt dit verschil? kent Een ware Veurnaar. j Wij verzoeken die waie Veurnaar eeni- 1° Het Volk van Jerusalem was over cessie van Biugge die deze van Veurne gij moet ongetwijfeld wel met Veurnaars *--»■’ L.-.LL z-1n An tl O Ianj r»rn cessie gezien hebben van de jateEhwel! schandelijk is, bo Btugge onze processie Voor wat de betaling of vergelding betreft, voor de vrijwilligers is het ook maar flauw gesteld. Terwijl de simpel soldaat, met z ne maandelijksche vergelding, 8 franken per week trekt, de kaporaal, als vrij williger opgetreden, trekt slechts 2 fr. 50; de sergeant en de fburier 5 fr.; de 1* sergeant G fr.; en de sergeant-major, 8 fr. Waarom de vrijwilligers niet betaald op den voel der andere soldaten? Is het dan te verwonderen dat de goede vrijwilligers zeldzaam zijn in liet leger? en dat deze zich verhaasten van bel leger te verlaten, zoohaast de geringste be diening hem wordt aangeboden? En nogtans de militaristen zijn, of zou den n oeten overtuigd zijn dal een wel geoefend korps onder-oflicieren, met zorg samengesteld, een der beste steu ncn is van het leger. Waarom niet meer daarop gewrocht, in plaats van aan de vrijwilligers het leven in hél leger onmogelijk te mak n? Bet Advertentieblad van 11 Augusti heeft met voldoening dtn nieuwen groep aangemerkt die de Intrede van Jtsus in Jerusalem vei beeldde. Ons Blad weet daar het eene en het ander op te zeggen. Hooit eens 'i h waarlijk pijnlijk om zien, hoe de uaaapt. naar, ook een ware oudheidskundige, een verdoken talent voor de wetenschap? Als 'talzoo is, gelief uwen naam kenbaar te maken aan den Veurnaar; het bestuur irocessie zal vereerd en verheugd e versieieim «..ccuo.cu oor u verlicht en geholpen te wor- door nieuwe? Maar als uwe den; en achter koiten tijd zal onze pro- cessie, met bare groepen, die al van denzelfden trant zullen zijn, ieder- een’s bewondering verwekken. Een en ander» Zoo ah wij het vooizien hadden, valt de schi ijver van het Advertentie-blad he vig uil tegen eenige katholieke ge meenteraadsleden, die, of wel uit ziekte, of door andere wettige redens bele', niet in de menigvuldige prijsdeelingen waren. Dat bij nog de waarheid zeide, wij 1 min of meer kunnen verstaan. Maar waarom 1 it hetgeen wij hierover zegden, mo gen wij besluiten dat een vrijwilligers leger in ons land nugelijk is. Bel getal aanvragen om naar China op te trekken, is een bewijs dat het getal niet zou ont breken. Twee hoofdzaken zouden kei vereischt zijn 1’Dat men aan de vrijwilligers eene j vergelding toekcune ten minsten zoo groot als deze welke men aan de mili- cianen verleent. Deze vergelding zou, op naam van den belanghebbenden, gestort worden in de spaarkas, om hem overhandigd te zijn, wanneer zijn diensttijd verloopen is. 2’ Dat men aan de vrijwilligers, die bet leger verlaten, en die er toe be kwaam zijn, de voorkeur zou geven voor eenige bedieningen afhangende van den Staat. Deze twee maatregels zouden voor zeker liet getal vrijwilligers grootelijks vermeerderen, en wij twijfelen er niet aan, of, na weinige jaren, zou men, dank aan bet getal vrijwilligers, de hatelijke loting mogen afschaffen. Wat er ook van wezen moge, de ge- mnkkelijke inlijving voor de troepen van China, zullen voor velen eene les zijn; en bij velen ook doen zien dat een vrijwil ligersleger in Belgie, geen droombeeld is zooals de tegenstaanders van dit stel sel gedurig houden staan. Een Vrijwilligersleger. De kwestie der inrichting van ons le- ger heeft reeds menige inkt doen vloei en, en vele artikels en breedvoerige besprekingen in de dagbladen uitgelokt. Eenige zijn voorstaanders van het olieman soldaat; andere zouden zich be perken met het tegenwoordig stelsel, mits afschaffing van de plaatsvervan- ging; nog andere, en voorzeker niet het kleinste getal, zijn voor het vrijwilligers leger. Hetgeene wij thans zien voor het zen den van een expeditiekorps in China, zal zekerlijk aanleiding geven tot het be spreken eener kwestie zoo nauw in ver band met de verdediging van ons vader land, A; n de voorstaanders van hel vrijwil ligersleger, antwoordde men steeds dat men nooit het benoodigde getal mannen zou bekomen die er zouden in toestem men, om vrijwillig als soldaat op te treden. I n wat zien wij nu bij den oproep gedaan voor China? In min dan 14 dagen tijd, hebben reeds 3000 man van ons leger zich la ten inschrijven om deel te maken van de logerafdceling, welke, als hulptroepen, binnen weinige dagen, naar China zul len vertrekken. ^°g dagelijks komen er vragen tot telijving toe; en dit getal zou veel groo- fer nog zijn, indien andere personen, dan soldaten of oud-soldatcn aanveerd "orden. bic talrijke inschrijvingen zijn buiten ahe verwachting. Maar is dat geen Waarsprekend bc- "■js, dal in ons land de neiging tot het soldatenleven zoo niet uitgedoofd zijn ■‘Is men meent, maar wel springlevend onder het volk bewaard zijn? Men zal misschien opwerpen dat het 'te begeerte is om te reizen, om zich op e otteren voor de eer van het vaderland, door het verrichten van glorierijke a'len met roem van den tocht terug te ?cren, dat de oproep gedaan door de ter burgemeesters zooveel bijval geniet. Dat kan zijn; maar ligt in die gevoe- ens de roei) van den soldaat niet be- «tepen? Die zich laten inlijven voor China, cnnen den duur van den dienst niet. 2ijn zij verzekerd dat zij zullen moe- l,;n 'echten, en met eer bwladen zullen ‘aar huis komenZullen zij bij hunne herkomst eenige voordoden genieten, telke hunne gedane opoffeiingcn zullen erbroeden? Dat weten zij niet. Een din- voor hen is zeker; hel is, als zij in mna aankomen, vóór dat de vrede ge iend i$, dat zij lastige, moeilijke da- zullen te beleven hebben, en alle ,ich \an ontberingen zullen moeten on- Uerstaan. ^ogtans dat schrikt hun niet af. men sommige legerhoofden hoort de vrijwilligers zijn slechte ?°1(laten. En, voor het expcdilie- ^rPs van China wil men van geen an- f're dan vrijwilligers weten! bat is wel hun eigen zelven tegenspre- I 'n; men zal toch niemand doen ge- Dadat men met slechte soldaten t<. V China zal oplrekken om de boxers '^•'•echten. ,.n doet efenen oproep voor eene ge ^J-'jke onderneming, en in weinige ?.CI‘ komen 3000 aanvragen in. *‘oe1 komt het dat in Belgie, er slechts teddeld duizend vrijwilligers zijn per r> "aarvan er nog 450 jongelingen Wal den Hosannah betieft, de Brugge- lingen hebben hem dit jaar verbeeld voor De schrijver van die reken ondertee- de eerste maal. Maar deze groep gelijkt I geenszins aan den onzen, necb onder opzicht van kleedij, noch onder opzicht van gebaren. De zang en hei muziek zijn ook gansch verschillig. een IWiuugiai jaren vciucciu in iiusau- 1 1.10 V I nah door knech jes die niet verkleed uit te strooien waren, maar met hunne gewone kleede- j ren, een palmtak in de hand, Jesus voor- veeïër"ziin te Bi usseL Wil hij de Moeite gingen en den Hosannah zongen. doen vanJle zi - - Dat is afgeschaft. Een broek en eene in mPest al dfte kerken vest, zijn dat boetkleederen, M. de ware en L Veumaai? Als i alzoo is, ge gaai gij ge- gr09ie si:id van Belgie gaan waar geen heele dagen in boetkleederen over de plakbrief ie t’ B< etelir.g, in plaats van Een War I Vi urnaar. Sinds twintig jaren waren die knecht jes vervangen door meisjes in T wit ge kleed. Witte kleederen, zijn dat boet- klcederen? Dan zijn al de processien hoetprocessien, want in alle processien ;ijn kinders met wi te kleederen. Gij schrijft dat in de processie alles 1 moet ouderwetsch zijn. Wat vindt gij I meer ouderwetse!), witte kleedjes of kostuimen gemaakt, zooveel mogelijk, volgens deze var. den ouden tijd? 2" Sedert vier jaren dat er aan de ver nieuwing der processie gewrocht is, is er nog geen een boetkleed uitgelaten ge weest. Integendeel, boetkleederen die sedert lange jiren niet meer gebiurkt werden, waren het deze laatste jaren, om leden van hel steeds aangroeiend getal 1 peniten en. De eene groep is prachtig uitgedosi ten... J ------J- Waarom de groepen niel al op den zelfden Iran'? Waarom? Omdat zij niet allen T zelfde \c beelden. David was een machtige en lijke koi.i 'g; de Apostelen waien arme visschers. O.ndat David eenen panen 1 Veurne en al de personagen mantel op de schouders draagt en eene kreon op tut hoofd, zouden de Apostels ook mo- t m een koningsmantel en eene kroon dragen? Gij zoudt de eerste zijn om rn mede te lachen! Oi zoudi gij begeer en dal al de perso- nagien der piocesste inpenitenle gekleed gaan met een opschrift in de hand waar op staat hetgeen zij zouden moeten ver beelden? Bijv- 1* Groep 6 penitenten met opschrift 1 v' n'1" groep 2 penitenten met opschrift -- OIr tenten met opschrift de Kruisdraging, c- 1" hebt frissebe gedachten! De blad «wschijnt den Wuemdag. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars: iret de pjst 6 fr. Annoncen 2d centimen per regel. De groote Ww* volgens plaatsruimte. Rechter lijke eerherstellingen 1 fr. Een A' 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artik Is. enz. 20 fr. het 100. I)e Annoneen voor Belgie (ter uitsondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Pöblicité, jlagdalenastraat, 4G, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7, te Veurne, en in de Poslkantooren. genoemd weid. de stofh werd uitgekozen en gekocht werden gemaakt door Veurnaars, nooot Arthur Wybo; de kleederen -- rinn opmnnkt door Veurnaars: hel n wkl de andere de armoede verraadt. zijn, die door hunnen ouderdom ver doen opschrijven? Van waai komt dit verschil? Omdat de wet en de legerhoofden er schijnen hun behagen in te scheppen ge bemerkingen te willen in acht nemen, van de vrijwilligers te ontmoedigen, j /- - --- - - Dc termijn van inlijving tedraagiacht een twintigtal jaren verbeeld in Hosan- 1 jaar. Alleenlijk de jongelingen die aan 1 J’ i.«._j de loting hebben deel genomen, kunnen voor eenen termijn van vijf jaar tce- i kenen. In geen een land, duurt de inlijving i zulken langen tijd. maar met hunne gewone kleede- j ’tIs armzalig maar zooveel plakaten i. Vraag eens aan uwen vriend Buy! boe doen van te gaan zien, l ij zal er vinden van Brt s el. Gij zult, tóór de processie, in geen eene i - t<e vinden is. In ‘t Noorden van süaat, en gij hadt be«er geteekend Een Pgankrijk zijn er een GQial uitgezonden. ..ohr.c «n nlnAt., van Enn War I Ja haddel gij moelcn> üjdens de proces sie, een reisje dorn naar Parijs, ge gingl er in eenige kerken aankondigingen vin den van onze piocessie. Wist gij dal, vriend? Neen! ’lis maar gevaarlijk schrij ven over zaken die men niet kent. Vreemde handen beginnen groepen i te vernieuwen en op te frisschen. I Al de nieuwe groepen zijn gemaakt en veiveerdigd door ingezetene van Veurne, en dat onder hel bestuur van M. Arthur Wybo, die geboren is te Veurne, nu nog le Veurne woont, en over eenige weken door het Advertentie blad ooze sladsge* i noot genoemd werd. I Om maar te spieken van den Hosannah, I de stoffi werd uitgekozen en gekocht door Ve maats en bij Veurnaars; de pa- troonen werden gemaakt door l'«<rwaars, op de aanduidingen van onzen stadsge -_2- 2 ’vi wer den gemaakt door Veurnaars; het muziek hebben wij te danken aan M T. Retsin, koster van S:e. Walburga tot Veurne en hel hlijft de eigendom van de Sodaliteii; het werd aangeleerd door de jutv. Lust, van Veurne, de woorden werden gedicht door een leeiaar var. het collegie van 7r waren van Veurne. Waar zijn die vreemde banden? Waarom geeft men het bestuur aan geene mannen die bekend zijn met de oudheidskuude? Spreekt gij van vreemde kenners? Maar gij zegdet daar zoo even dat de processie door geene vreemde handen mag ver nieuwd zijn. Spreekt gij van Veurnaars? r uroep o peimumeu Al die daarover gegronde kennissen be- de bazuinblazers; 2d’ z en, worden erovei geraadpleegd Zijl g.uep a Fv.iitenten met opschrift g'j misschien, nevens een ware Veur- Abtaham en Isaac; 31’ groep 30 peni tenten met opschrift de Kruisdraging, enz. Dat ware inderdaad prachtig!! Gij hebt frissebe gedachten! 01 zoudt gij begeeren misschien dal der P wii de oude versletens kleederen niet z’Jn dc vervangen t broek versleten is, ge koopt nen nieuwen zekei? Ten anderen, die oude kleederen hebben ock eens nieuw geweest; ’k en Wat wilt gij dan met uwe groepen die al van denzeltden trant moeten zijn? De processie van Veurne aapt de processie van Brugge na. Verschoontng, Mijnheer, 't is de pro- i‘e‘,7ei*\ootdïg cessie van Biugge die deze van Veurne p nariapt. G die een ware Veurnaar ziijL zouden 2jjne mistevredenhoid jvj - r fl meer kunnen verstaan. Maar waarom gesproken hebben die de H. Bloedpro apijj de waarheid verdraaien? cessie gezien hebben van de jaieEhwel. ^en of twea> en njep eon meer, schrijft al die ze gezien hebben, zeggen dat het ^jj geweerdigden de prjjsdeeling bij te wonen. U -- 1 --J - A U -«y I heb nooit gehoord da', men oude kleede ren maakt ct dat de nieuwe kleederen oud worden met eenmaal gedregen le zijn

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1900 | | pagina 1