J I A I i II f 1 1 N. 9. VASTEN BULLE. Woensdag 27 Februari 19Q1. •L JL JA ARG Vv.-. M Lijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs, 6 fr. 'sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centirnen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. II. ee- Jesus Christus is en dat God alleen hel leven is. heid goedgekeurd, (Vervoeg cn einde). Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N’ 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. De Annonccn voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicitê, Magdalenastraat, 46, te Brussel. j I doen herleven. 't Is onwetendheid eerder dan kwade wil die een groot getal menschen van verwijderd houdt. Wij i toe te Zitfing van den Gemeenteraad van Zaterdag 23 Februari 1901. i Al de raadsleden zijn aanwezig, e K Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7. te Veurne, en in de Postkantooren. De heer burgemeester voorzitter ver- EBe tram. De schrijver van het Advertentie blad klaagt gedurig dat onze staduuisbazen zoo bij bet Sehepen collegie noemt, niets doen in zake van den tram Pope- ringtie Veurne de Panne. Wij rade’n onze lezers aan den korten inboul te lezen der belangrijke mede- deeling welke de heer Burgemeester over deze kwestie gedaan heelt in de zitting van 23 Februari laatstleden. Onze stadsgenooten zullen kunnen zien dat, indien wij niet wekelijks over den tram schrijven, do werkingen daar om niettemin onverpoosd voorigezet wo. den. Dc blad verse reeds gezegd, eene ontwaking der chris- tene gevoelens en blijken van gods vrucht jegens den Verlosser, die wij indien t God behaagt, aan de aanstaande eeuw als onderpand eerier betere toe komst zullen nalaten. Daar zulks echter eene weldaad 13, die wij alleen van Gods goedneid mogen verwachten, laat van Jesus-Cbris'.us prenten; zijne liefde, zijne weldaden, zijne instellingen klaar lijk doen kennen in de lagere scholen, in de onderwijsgestichten, van op den predikstoel en oveial waar de gelegen heid zich aanbiedt,aanziet zulks aisuwen gewichtigsten plicht. Het volk heeft reeds genoeg vernomen nopens hetgene men de rechten van den mensch noemt. Dat men hem eindelijk spreke van Gods rechten. De tijdsomstandigheid is daar- ons, vereenigd door denzelfdeu geest j van iever en door gemeenzame ea vurige gebeden, onze krachten voor durend inspannen om den Almogende te bewe gen oplat hij door medelijden geraakt, niet late verlo en gaan dezen, die bij door het bloed van zijnen goddelijken Zoon afgekocht heelt. Dat hij eenen blik van genade late vallen op bet huidig geslachtGroote- lijks, wel is waar, heeft het gezondigd, maar toch ook, tol uitboeting zijner mis daden, biltere beproeving geleden. Dat de goddelijke Ve: losser, de menschen van alle landen en geslachten in zijne goedheid omvattende, zijn eigen woord gedenko Wanneer ik boven de aar de zal geheven zijn, zal rk alles tot mij trekken. Dusdanig, Z. L. B zijn de gewich tige onderwijzingen en heilzame raad gevingen vau den Stadhouder van Jesus- Christus. Mochten zij lot uitwerksel hebben, de kennis en de liefde van den goddelijken Zaligmaker verder uit te breiden, en de weldaden der verlossing ten opzichte van den mensch en van de samenleving door een grooter getal naar weerde te doen schatten! De priesters en kloosterlingen, de kloostergemeen- ten, en de geloovigen, gelukkiglijk zeer talrijk, die de goede werken beieveren, zullen erin, zonder twijfel, eene krach tige aanmoediging vinden cn eenen nieuwen prikkel voor hunnen vlijt ter verdediging en uitbreiding van bet rijk van Onzen Heer Jesus-Ghiistus. Gegeven op den feestdag van Onze Lieve Vrouw Lichtmisse, 2 Februari 1901. is, God And leven. Jesus Christus, hel Woord dan zijne leering. Daartoe^ Eerbied- vdf) God, is het loven zelven en de bron j weeidige Broedeis. zullen uw gezogen alle leven. Al wat er bestaat is door uwe pogingen, alsook de iever en de gemaakt, en niets is zonder Lem i zelfsopi flering der geestelijkheid veel ‘kt van alles wat gemaakt 13. bijdragen. In de ziel van hel volk hel 4°o is l.e gelegen me', het natuurlijk waar begrip en, om zeggens, bet beeld I k aart de ziring geopend. Na lezing en goedkeuring van hei verslag der vorige zitting, wordt er over gegaan lot het bespreken der veischil- lige punten van het dagorde. 1° punt. Lager onderwijs. Rekening 1900 Zonder opmerking goedgekeurd. 2' punt. Armbestuur. Goedkeuring der rekening 1899. 3'pant. Armbestuur. Goedkeuring der begroot ing voor 1901. toe gunstig. Er bestaat. Wij nebben bet I Deze rekening en begrooting werden ook zonder bijzondere opmerkingen met algemeenheid van stemmen goedgekeurd 4' e;i ü’punt. Pompiers korps Goedkeu ring der rekening van 1899, en der begroo- ting van 1901 Daar er op de rekening noch op de begrooting eenige veranderingen of wij zigingen voor te stellen zijn, worden beide met eenparigheid van stemmen aanvecid en goedgekeurd. 6' punt. Verkoop van grond aan de Pannebrug De heer Ber lin Vandenplassehe, met ser aannemer ter stede, vraagt om een perceel grond te mogen aankoopen, ne vens het nieuw gebouwd buis van M. Jonckbeere. Deze vraag wordt toegestaan mits den koopprijs van 3 fr. per vierkante meter, vaur het deel legen dc straat, en van 3 fr. per vierkante meter, voor het deel dat dieper inligt. Volgens bel nieuw opgemaakt plan tan dezen grond, heeft H. Vandenplas- bche eernge rnetos grond vuu stad ia- genomen. Deze grond zal aan den vast- gestelden prijs door hem moeten over genomen worden. Vervolgens doel de heer burgemeester opmerken dat er nu nog één lot bouw grond ovei blijft aan de Pannebrug, na melijk het stuk grond snokkende met bet oud octrooihuizeken. Dit buis thans onbewoond ziji.de, de raad beslist een- pariglijk hetzelve te doen af breken, en het perceel land erachter liggende als bouwgrond te verkoopen. 7' punt. Advies op de vraag tot aanveer- ding eener gifle aan de maatschappij Help u zelve. M. De (loon schenkt aan deze maat schappij van Ondetlingen Bijstand eene som van 1500 Ir. als reserve fonds, met voorbehoud dat indien deze maatschapp j ontbonden werd, deze som zou moeten overgezet worden aan het Bestuur der Burgerlijke Godshuizen onzer stad. De gemeenteraad geeft hierover een voordeelig advies. 8' punt. StadsboekerijGoedkeuring mr lijst van oan te koopen boeken. Op voorstel van M. Verraes, wordt deze lijst, tol vollediging en onder zoek verzonden naar de commissie van schoone kunsten. 9’ punt. Kosteloos lager onderwijs. Aan vullende lijsten. Zonder opmerkingen aanveerd cn goedgekeurd. 10" punt. Openbare werken. a) Plan, bestek en lastboek voor do verbetering der Wulpeudamslraat. De gemeenteraad neemt kennis van deze stukken. Deze weg in macadam zal loopen van aan de Brugscbe kalsijde bij het Hennetje, tol aan Wulpen langs WuL pendam. Veurne, Coxyde en Wulpen, s eene min de andere meer, in de kosten van dezen weg. Het bestek beloopt voor het deel Veu ne-Wulpendam tot 9643.06 fr. en i Veume zal voor zijn aandeel ongeveer i 6000 Ir. moeien betalen. t Deze stukken worden met eenparig- de menschel ij ke maatschappijen evenals met bijzondere peisonen gelegen. Ver laten zij den weg. dan loopen zij lampen te gemoct. Als Schepper en Verlosser van het menschelijk geslacht, voert Jesus-Chiistus over ben het oppergezag. Zijne wet moet het openbaar zoowel als bet bijzonder leven beheerschen. Men gaat met straffeloos de erde te buiten door God vastgesielden mon dient zeer s'echt het gemeenebest met aan de ctirisiene instellingen de p aats niet te geven dia hun toekomt. Van Jesus ver wijilerd, ontwaart het menschelijk ver sland het waar doeleinde niet der bur- ger lijke maatschappij, dat hierin bestaal van aan de menschen een natuurlijk welzijn te verschaffen, volkomentlijk nochtans ondergeschikt aan het vcl- maakt geluk, dat eeuwig en bovenna 'uurlijk is. De verwarring alsdan den geest bcboeischende, allen, zoo bevel- oeiders als onderdanen, geraken op den doolweg cr bestaat geen vaste Fti'un meer. Is het veideifelijk van den weg af te dwalen, even nadeelig is het de waar heid re verlaten. Welnu, de eerste, vol- miekte, wezenlijke waarheid is Josus- Ghri,stUS( (jaar hy j)el Woqrd Gods is. ''•dien dus liet menschelijk verstand de waarheid zoekt, dat het eerst en vooral J us-Chiistus aanhoore. Dit moet hem nochtans niet beletten zich vrijelijk to bewegen in den werkkring die htm Clgeu :s; maar dal hel wel zorg diage 'af>, onder vooiwendsel van vrijheid, n») palea ervan niet te overschrijden en nldu» tiet gezag van den Leeraar Chris- 'ns te verachten; zulks ware goddeloca *“n uitzinnig. oe christelijke leering teelt Laren oorsprong aan geen men- schelijken geest te danken. De Zoon God> heelt ze in den school zijns Vaders f>epui. Zij bevat menigvuldige waarbe- ^'■o, die alhoewel met hel verstand niet ^'ijdig, nochtans hem zoo grootelijks te boven gaan, dat het voor den geest even t’omogelijk is dezelve te doorgronden, ‘•'s van God aanschijn aan aanschijn te aanschouwen. Is het wel ztjne natuur 'ijke weerdigheid te kort doen van on- derwoipen te zijn aan de opperste en on haalbare waarheid? Wie dit laatste wei gert, verre van de vrijheid te vinden, valt doorgaans onder het juk van men schelijk gezag, verzaakt aan het licht waarmede hei geloof de icde bestraalt, ®n, lot straf, vervalt somtijds in grove dwalingen. Lastig kan het vallen aan den hoog moed ie buigen onder hel gezag van '^us-Chtistus. Sommigen begeeren ee- I wat er wezen moet. Ja, dat de cliristene en godsdienst loegevendcr voor de wet, zonder hindernis, alles beziele, en -vakheid der mcnschelijke natum doch de orde, dooi de goddelijke Voorzienig- ,4mken begrijpen den geest niet van k-:j-‘J 1 christen geloof. Wil men Jesus Ghris’ lus volgen, dan wordt cr volstrekt ver- ctscbi den standaard van 't Kruis ie vol gen. '-venals Jesus dweg en de waarheid smeeken al de christenen zich 10e te zoo ook is hij hel leven, vermits bij leggen op de kennis van hunnen Ver is en dat God alleen hel leven is. losser en te begrijpen dat er niets heil- ere wezens worden declachtig aan zumer is dan zijne wet, niets goddelijker in,'“" -- hel Woord I dan zijne leering. Daartoe, en de bron j weeidige Broedeis, zullen ur l.aat is dnnr mvo nnainrrnn nlonnV leven; maar er is nog een beier leven, het leven dur gratis, gave Gods, die hare bekioning in het leven der glorie vindt. Het bovennatuurlijk leven op aarde beslaat hierin, dat wij.Jder zonde En onder dit opzicht, is het met i afgestorven, voor de gerechtigheid Ie ven zouden, met eene yaste hoop der eeuwige zaligheid. Het eigen voedsel van dit leven is het christen geloof. Zonder Let geloof is het ónmogelijk aan God te behagen. Jesus-Christus. vader en stichter van het geloof, ondereieunt en bewaart dit tedciijk leven, en wel voornamelijk door de bediening der Kerk. Aan haar beeft hij de middelen loeveitrouwd om dit leven voort te brengen, om bet te bewa ren en bet ter nood op nieuw te ver wekken. 'l Is dus den mensch van he. bovennaiuurlijk leven doen vervallen, van eerlijkheid en goede zeden volgens de leer der bloote rede alleen te willen regelen. Ongetwijfeld kan de menseb, bij hei licht der rede, zekere natuurlijke voorscbiitten kennen cn onderhouden, maar erkende en onderhield hij ze allen, hetgeen ten andete slechts met hulp der genade van den Vei losser mogelijk is,vruchteloos zou bijzonderst ge loot de zaligheid verwacoton. Die niet gelooid zal hebben, zalj veroordeeld worden. Overigens wat de eerlijkheid van zeden geldt zonder liet geloof, dn kunnen wij met eigene oogen bestati- gen. Waaruit komt, ondanks den s ofh- lijden vooruitgang, de netelige toestand dien men hedendaags aantrek De burgeilijke maa schappij,jzoo be weert men, kan, zonder behulp van den godsdienst haar Behoud verzekeren en haar doelwit bereiken; en vandaar heeft men alles zeekoe te verwereldlijken en God uit het maatschappelijk leven te verbannen. Maar God weglaten en met een de bekrachtiging van hel goed en het kwaad vernietigen, dal is twee on misbare banden der samenleving verbre ken, namelijk hel gezag der wetten en den geest van rcchtveerdigbeid. De ver wachting der eeuwige goederen uil de henen rukken, ’t is den dorst naar aard- sche genoegten doen ontvlammen; van daar haat en nijd, duistere ontwerpen, drift naar omwenteling cn vernieling, die het menschelijk gezag niet bij machte is te voorkomen. Om de genezing der volkeien te bewerken, ie er boogere macht van noode, die op de zielen werke cn cr het plichtbesef in herleven doe. Men geve aan den chüsten geest zijn leven en zijne kracht terug, en dc samenleving zal vernieuwd worden. De klassenstrijd zal van zelfs stillen de lijken redding zoekende in rechiveerdig- heid en liefde, de armen in zuinigheid en gethatigheid. Het huisgezin ook, door de vieezc Gods behoed, zal herworden wet, zonder hindernis, alles beziele, en n beid vastgosteld, zal voorspoed en vrede owwwu'^1 wj <w »«*- wil !■<■■-- - ------ - - - - - - - - d «.miMKii. i«,n i f in. i»r»n>«Miiii.iniiiiii '.«tTMawsS---. 1 hfl höOf lm "(rn vinnoinn vnmir, i 1 n v.'fxroeK4xvv M. De Netkere, vrederechter van het kanton 1 Mccsen, is benoemd tot vrederechter van het kan- moeten alle dl ie tUSSChettkomen, de ton Dixmude, in vervanging van M. Kempynck, 1 m;„ o.,,!™,. i-- overleden; M. Moens, advokaat te Dixmude, is be noemd tot vrederechter van het kanton Mccsen. I p vul wijucru UUUUl. IV1J rlAnn hciv. zv

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1901 | | pagina 1