J
I
A
I
i
II
f 1
1
N. 9.
VASTEN BULLE.
Woensdag 27 Februari 19Q1.
•L JL
JA ARG Vv.-.
M
Lijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs, 6 fr. 'sjaars; niet de post 6 fr. Annoncen 20 centirnen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte.
II.
ee-
Jesus Christus
is en dat God alleen hel leven is.
heid goedgekeurd,
(Vervoeg cn einde).
Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N’ 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
De Annonccn voor Belgie (ter uitzondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicitê, Magdalenastraat, 46, te Brussel.
j
I
doen herleven.
't Is onwetendheid eerder dan kwade
wil die een groot getal menschen van
verwijderd houdt. Wij
i toe te
Zitfing van den Gemeenteraad van
Zaterdag 23 Februari 1901.
i Al de raadsleden zijn aanwezig,
e
K
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7. te Veurne, en in de Postkantooren.
De heer burgemeester voorzitter ver-
EBe tram.
De schrijver van het Advertentie blad
klaagt gedurig dat onze staduuisbazen
zoo bij bet Sehepen collegie noemt,
niets doen in zake van den tram Pope-
ringtie Veurne de Panne.
Wij rade’n onze lezers aan den korten
inboul te lezen der belangrijke mede-
deeling welke de heer Burgemeester
over deze kwestie gedaan heelt in de
zitting van 23 Februari laatstleden.
Onze stadsgenooten zullen kunnen
zien dat, indien wij niet wekelijks over
den tram schrijven, do werkingen daar
om niettemin onverpoosd voorigezet
wo. den.
Dc blad verse
reeds gezegd, eene ontwaking der chris-
tene gevoelens en blijken van gods
vrucht jegens den Verlosser, die wij
indien t God behaagt, aan de aanstaande
eeuw als onderpand eerier betere toe
komst zullen nalaten. Daar zulks echter
eene weldaad 13, die wij alleen van
Gods goedneid mogen verwachten, laat
van Jesus-Cbris'.us prenten; zijne liefde,
zijne weldaden, zijne instellingen klaar
lijk doen kennen in de lagere scholen,
in de onderwijsgestichten, van op den
predikstoel en oveial waar de gelegen
heid zich aanbiedt,aanziet zulks aisuwen
gewichtigsten plicht. Het volk heeft
reeds genoeg vernomen nopens hetgene
men de rechten van den mensch noemt.
Dat men hem eindelijk spreke van Gods
rechten. De tijdsomstandigheid is daar-
ons, vereenigd door denzelfdeu geest j
van iever en door gemeenzame ea vurige
gebeden, onze krachten voor durend
inspannen om den Almogende te bewe
gen oplat hij door medelijden geraakt,
niet late verlo en gaan dezen, die bij
door het bloed van zijnen goddelijken
Zoon afgekocht heelt.
Dat hij eenen blik van genade late
vallen op bet huidig geslachtGroote-
lijks, wel is waar, heeft het gezondigd,
maar toch ook, tol uitboeting zijner mis
daden, biltere beproeving geleden. Dat
de goddelijke Ve: losser, de menschen
van alle landen en geslachten in zijne
goedheid omvattende, zijn eigen woord
gedenko Wanneer ik boven de aar de
zal geheven zijn, zal rk alles tot mij
trekken.
Dusdanig, Z. L. B zijn de gewich
tige onderwijzingen en heilzame raad
gevingen vau den Stadhouder van Jesus-
Christus. Mochten zij lot uitwerksel
hebben, de kennis en de liefde van den
goddelijken Zaligmaker verder uit te
breiden, en de weldaden der verlossing
ten opzichte van den mensch en van de
samenleving door een grooter getal naar
weerde te doen schatten! De priesters
en kloosterlingen, de kloostergemeen-
ten, en de geloovigen, gelukkiglijk zeer
talrijk, die de goede werken beieveren,
zullen erin, zonder twijfel, eene krach
tige aanmoediging vinden cn eenen
nieuwen prikkel voor hunnen vlijt ter
verdediging en uitbreiding van bet rijk
van Onzen Heer Jesus-Ghiistus.
Gegeven op den feestdag van Onze
Lieve Vrouw Lichtmisse, 2 Februari
1901.
is,
God
And
leven. Jesus Christus, hel Woord dan zijne leering. Daartoe^ Eerbied-
vdf) God, is het loven zelven en de bron j weeidige Broedeis. zullen uw gezogen
alle leven. Al wat er bestaat is door uwe pogingen, alsook de iever en de
gemaakt, en niets is zonder Lem i zelfsopi flering der geestelijkheid veel
‘kt van alles wat gemaakt 13. bijdragen. In de ziel van hel volk hel
4°o is l.e gelegen me', het natuurlijk waar begrip en, om zeggens, bet beeld
I
k aart de ziring geopend.
Na lezing en goedkeuring van hei
verslag der vorige zitting, wordt er over
gegaan lot het bespreken der veischil-
lige punten van het dagorde.
1° punt. Lager onderwijs. Rekening
1900 Zonder opmerking goedgekeurd.
2' punt. Armbestuur. Goedkeuring der
rekening 1899.
3'pant. Armbestuur. Goedkeuring der
begroot ing voor 1901.
toe gunstig. Er bestaat. Wij nebben bet I Deze rekening en begrooting werden
ook zonder bijzondere opmerkingen met
algemeenheid van stemmen goedgekeurd
4' e;i ü’punt. Pompiers korps Goedkeu
ring der rekening van 1899, en der begroo-
ting van 1901
Daar er op de rekening noch op de
begrooting eenige veranderingen of wij
zigingen voor te stellen zijn, worden
beide met eenparigheid van stemmen
aanvecid en goedgekeurd.
6' punt. Verkoop van grond aan de
Pannebrug
De heer Ber lin Vandenplassehe, met
ser aannemer ter stede, vraagt om een
perceel grond te mogen aankoopen, ne
vens het nieuw gebouwd buis van M.
Jonckbeere.
Deze vraag wordt toegestaan mits den
koopprijs van 3 fr. per vierkante meter,
vaur het deel legen dc straat, en van
3 fr. per vierkante meter, voor het deel
dat dieper inligt.
Volgens bel nieuw opgemaakt plan
tan dezen grond, heeft H. Vandenplas-
bche eernge rnetos grond vuu stad ia-
genomen. Deze grond zal aan den vast-
gestelden prijs door hem moeten over
genomen worden.
Vervolgens doel de heer burgemeester
opmerken dat er nu nog één lot bouw
grond ovei blijft aan de Pannebrug, na
melijk het stuk grond snokkende met
bet oud octrooihuizeken. Dit buis thans
onbewoond ziji.de, de raad beslist een-
pariglijk hetzelve te doen af breken, en
het perceel land erachter liggende als
bouwgrond te verkoopen.
7' punt. Advies op de vraag tot aanveer-
ding eener gifle aan de maatschappij Help
u zelve.
M. De (loon schenkt aan deze maat
schappij van Ondetlingen Bijstand eene
som van 1500 Ir. als reserve fonds, met
voorbehoud dat indien deze maatschapp j
ontbonden werd, deze som zou moeten
overgezet worden aan het Bestuur der
Burgerlijke Godshuizen onzer stad.
De gemeenteraad geeft hierover een
voordeelig advies.
8' punt. StadsboekerijGoedkeuring
mr lijst van oan te koopen boeken.
Op voorstel van M. Verraes, wordt
deze lijst, tol vollediging en onder
zoek verzonden naar de commissie van
schoone kunsten.
9’ punt. Kosteloos lager onderwijs. Aan
vullende lijsten.
Zonder opmerkingen aanveerd cn
goedgekeurd.
10" punt. Openbare werken.
a) Plan, bestek en lastboek voor do
verbetering der Wulpeudamslraat.
De gemeenteraad neemt kennis van
deze stukken. Deze weg in macadam zal
loopen van aan de Brugscbe kalsijde bij
het Hennetje, tol aan Wulpen langs WuL
pendam. Veurne, Coxyde en Wulpen,
s eene
min de andere meer, in de kosten van
dezen weg.
Het bestek beloopt voor het deel
Veu ne-Wulpendam tot 9643.06 fr. en
i Veume zal voor zijn aandeel ongeveer
i 6000 Ir. moeien betalen.
t Deze stukken worden met eenparig-
de menschel ij ke maatschappijen evenals
met bijzondere peisonen gelegen. Ver
laten zij den weg. dan loopen zij lampen
te gemoct. Als Schepper en Verlosser
van het menschelijk geslacht, voert
Jesus-Chiistus over ben het oppergezag.
Zijne wet moet het openbaar zoowel als
bet bijzonder leven beheerschen. Men
gaat met straffeloos de erde te buiten
door God vastgesielden mon dient zeer
s'echt het gemeenebest met aan de
ctirisiene instellingen de p aats niet te
geven dia hun toekomt. Van Jesus ver
wijilerd, ontwaart het menschelijk ver
sland het waar doeleinde niet der bur-
ger lijke maatschappij, dat hierin bestaal
van aan de menschen een natuurlijk
welzijn te verschaffen, volkomentlijk
nochtans ondergeschikt aan het vcl-
maakt geluk, dat eeuwig en bovenna
'uurlijk is. De verwarring alsdan den
geest bcboeischende, allen, zoo bevel-
oeiders als onderdanen, geraken op
den doolweg cr bestaat geen vaste
Fti'un meer.
Is het veideifelijk van den weg af te
dwalen, even nadeelig is het de waar
heid re verlaten. Welnu, de eerste, vol-
miekte, wezenlijke waarheid is Josus-
Ghri,stUS( (jaar hy j)el Woqrd Gods is.
''•dien dus liet menschelijk verstand de
waarheid zoekt, dat het eerst en vooral
J us-Chiistus aanhoore. Dit moet hem
nochtans niet beletten zich vrijelijk to
bewegen in den werkkring die htm
Clgeu :s; maar dal hel wel zorg diage
'af>, onder vooiwendsel van vrijheid,
n») palea ervan niet te overschrijden en
nldu» tiet gezag van den Leeraar Chris-
'ns te verachten; zulks ware goddeloca
*“n uitzinnig. oe christelijke leering
teelt Laren oorsprong aan geen men-
schelijken geest te danken. De Zoon
God> heelt ze in den school zijns Vaders
f>epui. Zij bevat menigvuldige waarbe-
^'■o, die alhoewel met hel verstand niet
^'ijdig, nochtans hem zoo grootelijks te
boven gaan, dat het voor den geest even
t’omogelijk is dezelve te doorgronden,
‘•'s van God aanschijn aan aanschijn te
aanschouwen. Is het wel ztjne natuur
'ijke weerdigheid te kort doen van on-
derwoipen te zijn aan de opperste en on
haalbare waarheid? Wie dit laatste wei
gert, verre van de vrijheid te vinden,
valt doorgaans onder het juk van men
schelijk gezag, verzaakt aan het licht
waarmede hei geloof de icde bestraalt,
®n, lot straf, vervalt somtijds in grove
dwalingen.
Lastig kan het vallen aan den hoog
moed ie buigen onder hel gezag van
'^us-Chtistus. Sommigen begeeren ee- I wat er wezen moet. Ja, dat de cliristene
en godsdienst loegevendcr voor de wet, zonder hindernis, alles beziele, en
-vakheid der mcnschelijke natum doch de orde, dooi de goddelijke Voorzienig-
,4mken begrijpen den geest niet van k-:j-‘J
1 christen geloof. Wil men Jesus Ghris’
lus volgen, dan wordt cr volstrekt ver-
ctscbi den standaard van 't Kruis ie vol
gen.
'-venals Jesus dweg en de waarheid smeeken al de christenen zich 10e te
zoo ook is hij hel leven, vermits bij leggen op de kennis van hunnen Ver
is en dat God alleen hel leven is. losser en te begrijpen dat er niets heil-
ere wezens worden declachtig aan zumer is dan zijne wet, niets goddelijker
in,'“" -- hel Woord I dan zijne leering. Daartoe,
en de bron j weeidige Broedeis, zullen ur
l.aat is dnnr mvo nnainrrnn nlonnV
leven; maar er is nog een beier leven,
het leven dur gratis, gave Gods, die
hare bekioning in het leven der glorie
vindt. Het bovennatuurlijk leven op
aarde beslaat hierin, dat wij.Jder zonde
En onder dit opzicht, is het met i afgestorven, voor de gerechtigheid Ie
ven zouden, met eene yaste hoop der
eeuwige zaligheid.
Het eigen voedsel van dit leven is het
christen geloof. Zonder Let geloof is
het ónmogelijk aan God te behagen.
Jesus-Christus. vader en stichter van
het geloof, ondereieunt en bewaart dit
tedciijk leven, en wel voornamelijk door
de bediening der Kerk. Aan haar beeft
hij de middelen loeveitrouwd om dit
leven voort te brengen, om bet te bewa
ren en bet ter nood op nieuw te ver
wekken. 'l Is dus den mensch van he.
bovennaiuurlijk leven doen vervallen,
van eerlijkheid en goede zeden volgens
de leer der bloote rede alleen te willen
regelen. Ongetwijfeld kan de menseb,
bij hei licht der rede, zekere natuurlijke
voorscbiitten kennen cn onderhouden,
maar erkende en onderhield hij ze allen,
hetgeen ten andete slechts met hulp
der genade van den Vei losser mogelijk
is,vruchteloos zou bijzonderst ge
loot de zaligheid verwacoton. Die niet
gelooid zal hebben, zalj veroordeeld
worden. Overigens wat de eerlijkheid
van zeden geldt zonder liet geloof, dn
kunnen wij met eigene oogen bestati-
gen.
Waaruit komt, ondanks den s ofh-
lijden vooruitgang, de netelige toestand
dien men hedendaags aantrek
De burgeilijke maa schappij,jzoo be
weert men, kan, zonder behulp van den
godsdienst haar Behoud verzekeren en
haar doelwit bereiken; en vandaar heeft
men alles zeekoe te verwereldlijken en
God uit het maatschappelijk leven te
verbannen. Maar God weglaten en met
een de bekrachtiging van hel goed en
het kwaad vernietigen, dal is twee on
misbare banden der samenleving verbre
ken, namelijk hel gezag der wetten en
den geest van rcchtveerdigbeid. De ver
wachting der eeuwige goederen uil de
henen rukken, ’t is den dorst naar aard-
sche genoegten doen ontvlammen; van
daar haat en nijd, duistere ontwerpen,
drift naar omwenteling cn vernieling,
die het menschelijk gezag niet bij machte
is te voorkomen. Om de genezing der
volkeien te bewerken, ie er boogere
macht van noode, die op de zielen werke
cn cr het plichtbesef in herleven doe.
Men geve aan den chüsten geest zijn
leven en zijne kracht terug, en dc
samenleving zal vernieuwd worden. De
klassenstrijd zal van zelfs stillen de
lijken redding zoekende in rechiveerdig-
heid en liefde, de armen in zuinigheid
en gethatigheid. Het huisgezin ook, door
de vieezc Gods behoed, zal herworden
wet, zonder hindernis, alles beziele, en
n beid vastgosteld, zal voorspoed en vrede
owwwu'^1
wj <w
»«*- wil !■<■■-- - ------ - - - - - - - - d «.miMKii. i«,n i f in. i»r»n>«Miiii.iniiiiii '.«tTMawsS---.
1 hfl höOf lm "(rn vinnoinn vnmir, i 1 n
v.'fxroeK4xvv
M. De Netkere, vrederechter van het kanton 1
Mccsen, is benoemd tot vrederechter van het kan- moeten alle dl ie tUSSChettkomen, de
ton Dixmude, in vervanging van M. Kempynck, 1 m;„ o.,,!™,. i--
overleden; M. Moens, advokaat te Dixmude, is be
noemd tot vrederechter van het kanton Mccsen.
I
p vul wijucru UUUUl. IV1J
rlAnn hciv. zv