I 58* Woensdag 1 Mei 1901. JAARGANG van welke langs de baan bijzonderlijk van den beer burgemeester, STAD VJEUHAK. Zitting van den Gemeenteraad van 27 April 1901. güre om Barrebas te roepen tegen de u - - - ware die richting, voor den tram eene reeds, zegden zij Veurne op haar genomen besluit zou De blad verschijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; mot de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100. l)e Annonren voor België (ter uitsondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalenastraal, 45, te Brussel. Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7. te Veurne, en in de Postkantocren. lijk, het verdedigen der belangen van all/ gemeenten, kunnen wij ook den minister niet volkomen ongelijk geven. De heer minister stemt toe dat de tram loope tot aan den Pelikaan, doch niet tot aan de zee. Wij, Veurnaars, zouden ons met die vergunning tevreden stellen, en blijde zijn dat wij met dan tram tot in bet mid den van de Panne gebracht worden. Maar...., er is een maar bij Eene an dere onverwinbare moeilijkheid rijst bier op. De Maatschappij Lu’k-Seraing, de ee- nigste voor het oogenblik, die met den vereischten spoed den tram zou kunneq leggen voor het aanstaande badsaizoen. weigeit, en is zoo hardnekkig] in hare weigering als de beer minister, den t am te leggen en uit te baten, zoo hij niet mag loopen tot aan het strand, omdat hij volgens hen, de kosten van uitbating niet zou dekken. En daar alle pogingen, alle werkin gen en onderhandelingen. alles is vruch teloos gebleven, tegenover die twee verschiilige gedachten, die, bet eene voor bet andere niet willen buigen. Wij weien wel, dal onze politieke tegenstrevers de schuld van deze beide weigeringen op de kappo onzei katho lieke bestuurdeis zullen leggen. Maar, wie de tramkwestio deze laat ste weken heeft nagegaan, wept dat onze bestuurders, noch moeite, noch tijd gespaard hebben, en dat het niet gelukken hunner pogingen, voorzeker niet aan gebrek van werkzaamheid en krachtdadigheid te wijten is. den blijven Ten anderen, er ligt een (rein van Veurne naar Adinkerke. Waarom daar nog een tram bij leggen? Is dat geen onzin? Dat Adinkerke verbonden worde met de Panne, wij hebben daar niets tegen. Maar dat men toch Veurne ook niet belette van zijne belangen voorer. ie staan, en de richting aan le nemen, welke wij voor onze belangen, voor onzen welvaart, bet best geschikt vin den. Wat meer is, onder geldelijk opzicht, De zitting begint om 11 1/2 ure. Al de raadsleden zijn aanwezig, uitge nomen M. de Spot, die uit stad zijnde, de zitting niet kan bijwonen. zitting geopend; hetwelk goedgekeurd wordt, wordt p-‘J 'an hei dagorde Mededeelingen over te voldoen, dat Veurne de richting van den tram zou wijzigen en toestemmen in de volgende richting. Do tram zou uit Veurne de Pannekalsijde volgen tot aan den ijzerenweg, dan langs den ijzeren weg loopen tot aan Adinkerke-statie en van daar naar de zee. Indien deze richting goedgekeurd wordt, dan is er nog kans dat de tram vóór I Juli gelegd wordt, en de pcer- dentram wordt daardoor afgeschaft. Om te eindigen, zegt de heer Burge meester, dat de gemeenteraadsleden thans ten volle over de tramkweslie zijn ingelicht en zien wat al pogingen er ge daan werden om toch eindelijk niet te bekomen wat wij verlangen. Er wordt vervolgens overgegaan tot bet bespreken van dit voorstel. M. Claeys doet opmerken dat, nange- zien het blijkt uit de mededeelingen van den heer Burgemeester dat wij voorze ker den tram voor het aanstaande bad seizoen niet zullen hebben, er thans geene dringendheid meer bestaat om in deze zitting over die belangrijko zaak te oeslissen. Hij vraagt dat men deze be slissing tot eene eerstkomende zitting zou verschuiven, opdat iedereen den tijd hebbe de stukken hierop betrekkelijk te onderzoeken. M. Pil deelt hierin de zienswijze van M. Claeys. Het voorstel welk ons gedaan wordt, is van het hoogste belang voor onze etad. Wij verbinden ons niet voor één jaar, maar voor altijd. De gemeente raad heeft vroeger reeds dit voorstel verworpen, en het ware voorzeker wen- schelijk deze zaak grondig te onderzoe ken alvorens op eene genomenc beslis- i van 6jng weder te keeren. De voorspoed en zijn grondge- (je welvaart van Veurne in de toekomst, kunnen van deze beslissing afhangen, en daarom mogen wij niet te haastig te werk gaan. Na nog eene korte bespreking wordt er algemeen] aangenomen dat de ge meenteraad opnieuw zitting zal houden op woensdag]!.Mei. De zitting wordt geheven. He Tram» Uit het verslag welk wij hiervooren den gemeenteraad, zullen onze lezers i |...nnnn hnatmiffnn fint wit vnnr hol nan_ slechte zaak. Wie een weinig hierover nadeokt, zal gemakkelijk begrijpen, dat het deel tram Veurne-Adinkerke een verleren einde zoude zijn, en dat de trein hier allo vervoer zou inslorpen. Wat blijft er nu te doen? De zaak is heel eenvoudig. Al de stukken betrekkelijk den tram Poperinghe-Veurne-de Panne, werden opgezonden naar Brussel, en beristen sedert eenige weken in de bureelen der bevoegde ministeries. Dat men thans, nu dat alle h»op toch verloren ia, om dezen zomer nog Veur ne met do Panne te verbinden, alle po gingen aanwende, om zoohaast mogelijk de vergunning te bekomen voor bet leggen en uitbaten van geheel de linie. Het verbinden va» Veurne met de Panne en me', verschiilige belangrijke gemeenten van bet Houlland, kan men wel, door moeilijkheden en tegenkantin- van alle slash, eenigen tijd tegenhou den; maar, indien Veurne, zooals het Advertentie blad, met eene zekere fier» heid en eene ongeveinsde vreugde in groote letter» drukt, thans de onderlaag beeft, wij hebben ook volle betrouwen in onze bestuurders, en zijn overtuigd dat zij, in zake van den tram, tullen be komen hetgeen voor de belangen en den loekomstigcn voorspoed van onze stad, het meeste voordeel zal bijbrengen. -- Kngeïsch-Tran$Vttol»che oorlog. Volgens a.Hes wal men sedert lange vernam, is de oorlog tegen de Boeren van Tiansvaal vooral bet werk van JJ. Chamberlain, minister der koloniën, goed bevriend met Cecil Rhodes en andere Engelschen, die hunnen scepter zwaaien o er Zuid Afrika. kidien de Boeren bet nog een tijdeko uiibouden, zou bet kunnen gebeuren dat M. Chamberlain in onbepaald verlof ge zonden wordt. Zijn ster is aan 't zinken. Immers, de Enge1» the regeering, om de reusachtige kosten van den oorlog te dekken, heeft opnieuw lasten moeten leggen, maar ditmaal zwaardere dan de eerste maal. Een beetje overal zegt men a de liefde breekt, als gij van geld spreekt. In Engeland is dit nog meer waar dan elders. Toen de tijding toekwam der bloedige en herhaalde nederlagen in Zuid Af'ika, bleven de Engelschen koel; zij dachten er niet aan Chaml e lain Rhodes en compagnie die hen in dezen ongelukki- gemeente Adinkerke, hoe gering ook, gedaan Veurne. Hij wil niet hebben dat de ge- meente afgezonderd worde van bet En daarom weigert zij de uitbating te giooiste barer gehuchten, en dit ten aanveerden. profij e van eene nabijgeiegene stad. Vrijdag laatst, te Brussel met de mi- Die zienswijze en staat voorzeker nisters der verschiilige departementen j en met bet bestuur der nationale maat- In het geheelo nielj Vandaag is er vergadering van den gemeemeiaad, om te beslissen over hol nieuw voorstel welk aan de stad Veurne gedaan is, voor hel wijzigen der rich ting. Zonder profeet te zijn, mag men toch voorzeggen dat dit voorstel zal verwor pen woeden. Onze stad moet verbonden worden, niet alleenlijk met de zee, maar ook nog, met de handelsdiijvende en nijverige gen oorlog gewikkeld badden;"die dui- bevolking van de Panne, die voor zenden menschonlevens waren daartoe een groot gedeelte woont in bot gehucht niet in staat. Nu nog dat het ministerie den Oosthoek, en die mtt de nieuwe in de Kamer verklaart dat er, op dit vooigestelde richting voor eeuwig van oogenblik 14.000 zieke soldaten in de alle gemakkejijkc gemeenschap met hospitalen van Zuid-AHka leggen, Veurne en bet binnenland zou afgesebej- nu nog wil het Engelsche volk daar geen reden in vinden of zoeken om den strijd te doen ophouden. Maar de ministers hebben de hand gelegd op de beurs van de Engelschen. Zij vragen geld om do gedane kosten ie dekken aanstonds is het een schreeuw van verzet die over gansch Engeland loopt. Vooral de belasting op den uit voer van Eogelscbe kolen verwekt eene onbeschrijvelijke mistevredenheid. De meest oo logsgezinde bladen slaan er vol van. Bazen en werkleiden doen is güre om Barrebas te roepen tegen de regeering die zulk voofsteld doet. Nu j, is de schade jjrp^ Bende redens liet leggen van den tram 'eurne de Panne, eene lengte hebbende bosten. I Daar de minister weigert de boomen te laten wegwerpen welke langs de baar. slaan, zou de kalsijde in sommige plaat- ton moeten verlegd worden; werk, het- -----B geschat wordt op 50,000 franken, winbare gedachte Dus tezamen 338,000 franken. Voor M c"“’ 3.8o' dus jaarlijks gelast met de belangen van al de ge- 1 meenten te handhaven en te verdedigen, I -- - i Het is onmogelijk, zegt de maatschap- wil volstrekt niet dal de belangen der pij, dat de linie Veurne-de Panne die gemeente Adinkerke, hoe gering ook, som opbrenge, bijzonderlijk met de gekrenkt worden ten voordeele der stad mededinging welke haar zou g worden door den peerdentram. meente afgezonderd worde profij e van eer.e nabijgeiegene stad. Die zienswijze en slaat maar weinig aan, asa ons Veurnaars. Maar, onder bestuurlijk opzicht bo- De heer Burgemeester verklaart de schappij van Buurtspoorwegen in onder- schouwd, en gezien van het standpunt ting geopend; en na de gebruikelijke handelingen zijnde, werd aan den heer waar de minister zich bevindt, nament- tozing van het v- rslag der laatste zitting, Burgemeester voorgesteld dat de stad L hetwclk goedgekeurd wordt, wordt on- hiiddelijk overgegaan tot het eenige punt wederkeeren, en ten einde alle belangen v- - - -- den Buurtspoorweg Veurne-de Panne. De heer Burgemeester geeft een ver slag over de verschillende onderhande- hngen welke hij met de bevoegde over heden gehad heeft in zake van den tram. Uit de mededeelingen welke door den heer Burgemeester gedaan worden blijkt het volgende M. de Smet de Naeycr, minister van geldwezen en openbare werken, blijft bij zijn eerste besluit, en hij wil de vergun ning voor bet leggen van den train en zijne geldclijke tusschenkomst alleenlijk 'erleenen op de uitdrukkelijke voor haaide dat de tram stil houdt aan do Pelikaan. u Om zijne handelwijze te ycrrechtycer- digen r.egt de heer minister, dat hij hoe genaamd'niet kan toestaan dat de ge beente Adinkerke afgescheiden worde van het bijzonderste barer gehuchten, dc Panne. De gemeente Adinkerke moet in ge- ntakkclijke gemeenschap met de Panne en het strand kunnen gesteld worden; zij beeft er voortdurende toezicht over, nn hel ware een onrecht de gemeente Adinkerke te berooven van alle gemeen schap met een groot deel van haar grondgebied, met hetwelk zij alle belang heeft in nauwe en gemakkelijke betrek king te blijven. Aangezien er eene vergunning ge vraagd wordt, om een gomakkelijk ge meenschapsmiddel daar te stellen tus- schen Adinkerke en haar grootste be loonde gedeelte de I’nntic, heeft de minister die, vergunning toegestaan, daar h‘j, in alle billijkheid, Adinkerke var. het bijzonderste deel van i'j.. o. hied niet mag afzonderen, ten voordeele stad Veurne. Zulks kan noch mag hij niet toestaan. Om die vervoerdienst tusschen Adin kerke en de Panne niet onmogelijk te Waken, wil hij geene andere vergunning tot aan het zeestrand verleenen. De minister weigert halsstarrig aan zijn Henomen besluit eenige verandering toe to Krengen. De maatschappij Luik-Seraing van haren kant, weigert volstrekt het leggen 'an de linie en de uitbating te doen, zoo tram niet mag doorloopcn tot aan de mededeelen over do laatste zitting van 2ee. -J Hare weigering staaft zij op de vol- kunnen besiaiigen dat wij, voor het aan wende redens liet leggen van den tram staande badseizoen, op den nam van ’eurne de Panne, eene lengte hebbende Veurne naar de Panne niet meer moe- 'An zes kilometers zou 288,000 franken ten peinzen. De menigvuldige en onophoudende werkingen van bet Scbepencollegie, en wien wij "hierover reebtzinnigen dank zeggen, hebben gestuit op twee onover- v uus tezamen 338,UUU transen. >wi M. de Smet de Nayer, opperminister ^kapitaal zou men eenen interest van van ons land en m deze hoedanigheid moeten betalen, w *760 franken. .Tirririü, LUI VOÜI VVCIKOll - ---- - Y - -o-■>■---- 5. AAA Z» 1 !D.

HISTORISCHE KRANTEN

De Veurnaar (1838-1937) | 1901 | | pagina 1