I
58*
Woensdag 1 Mei 1901.
JAARGANG
van
welke langs de baan bijzonderlijk van den beer burgemeester,
STAD VJEUHAK.
Zitting van den Gemeenteraad van
27 April 1901.
güre om Barrebas te roepen tegen de
u - - -
ware die richting, voor den tram eene reeds, zegden zij
Veurne op haar genomen besluit zou
De blad verschijnt den Woensdag. Inschrijvingsprijs. 5 fr. ’sjaars; mot de post 6 fr. Annoncen 20 centimen per regel. De groote letters volgens plaatsruimte.
Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. Een N' 10 cent. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 20 fr. het 100.
l)e Annonren voor België (ter uitsondering der Vlaanderen) en 'tbuitenland worden ontvangen door het Office de Publicité, Magdalenastraal, 45, te Brussel.
Men schrijft in bij BONHOMME-RYCKASEYS, drukker uitgever. Appelmarkt, 7. te Veurne, en in de Postkantocren.
lijk, het verdedigen der belangen van
all/ gemeenten, kunnen wij ook den
minister niet volkomen ongelijk geven.
De heer minister stemt toe dat de tram
loope tot aan den Pelikaan, doch niet tot
aan de zee.
Wij, Veurnaars, zouden ons met die
vergunning tevreden stellen, en blijde
zijn dat wij met dan tram tot in bet mid
den van de Panne gebracht worden.
Maar...., er is een maar bij Eene an
dere onverwinbare moeilijkheid rijst bier
op.
De Maatschappij Lu’k-Seraing, de ee-
nigste voor het oogenblik, die met den
vereischten spoed den tram zou kunneq
leggen voor het aanstaande badsaizoen.
weigeit, en is zoo hardnekkig] in
hare weigering als de beer minister,
den t am te leggen en uit te baten, zoo
hij niet mag loopen tot aan het strand,
omdat hij volgens hen, de kosten van
uitbating niet zou dekken.
En daar alle pogingen, alle werkin
gen en onderhandelingen. alles is vruch
teloos gebleven, tegenover die twee
verschiilige gedachten, die, bet eene
voor bet andere niet willen buigen.
Wij weien wel, dal onze politieke
tegenstrevers de schuld van deze beide
weigeringen op de kappo onzei katho
lieke bestuurdeis zullen leggen.
Maar, wie de tramkwestio deze laat
ste weken heeft nagegaan, wept dat
onze bestuurders, noch moeite, noch
tijd gespaard hebben, en dat het niet
gelukken hunner pogingen, voorzeker
niet aan gebrek van werkzaamheid en
krachtdadigheid te wijten is.
den blijven
Ten anderen, er ligt een (rein van
Veurne naar Adinkerke. Waarom daar
nog een tram bij leggen?
Is dat geen onzin?
Dat Adinkerke verbonden worde met
de Panne, wij hebben daar niets tegen.
Maar dat men toch Veurne ook niet
belette van zijne belangen voorer. ie
staan, en de richting aan le nemen,
welke wij voor onze belangen, voor
onzen welvaart, bet best geschikt vin
den.
Wat meer is, onder geldelijk opzicht,
De zitting begint om 11 1/2 ure.
Al de raadsleden zijn aanwezig, uitge
nomen M. de Spot, die uit stad zijnde,
de zitting niet kan bijwonen.
zitting geopend;
hetwelk goedgekeurd wordt, wordt
p-‘J
'an hei dagorde Mededeelingen over te voldoen, dat Veurne de richting van
den tram zou wijzigen en toestemmen in
de volgende richting. Do tram zou uit
Veurne de Pannekalsijde volgen tot aan
den ijzerenweg, dan langs den ijzeren
weg loopen tot aan Adinkerke-statie en
van daar naar de zee.
Indien deze richting goedgekeurd
wordt, dan is er nog kans dat de tram
vóór I Juli gelegd wordt, en de pcer-
dentram wordt daardoor afgeschaft.
Om te eindigen, zegt de heer Burge
meester, dat de gemeenteraadsleden
thans ten volle over de tramkweslie zijn
ingelicht en zien wat al pogingen er ge
daan werden om toch eindelijk niet te
bekomen wat wij verlangen.
Er wordt vervolgens overgegaan tot
bet bespreken van dit voorstel.
M. Claeys doet opmerken dat, nange-
zien het blijkt uit de mededeelingen van
den heer Burgemeester dat wij voorze
ker den tram voor het aanstaande bad
seizoen niet zullen hebben, er thans
geene dringendheid meer bestaat om in
deze zitting over die belangrijko zaak te
oeslissen. Hij vraagt dat men deze be
slissing tot eene eerstkomende zitting
zou verschuiven, opdat iedereen den tijd
hebbe de stukken hierop betrekkelijk te
onderzoeken.
M. Pil deelt hierin de zienswijze van
M. Claeys. Het voorstel welk ons gedaan
wordt, is van het hoogste belang voor
onze etad. Wij verbinden ons niet voor
één jaar, maar voor altijd. De gemeente
raad heeft vroeger reeds dit voorstel
verworpen, en het ware voorzeker wen-
schelijk deze zaak grondig te onderzoe
ken alvorens op eene genomenc beslis-
i van 6jng weder te keeren. De voorspoed en
zijn grondge- (je welvaart van Veurne in de toekomst,
kunnen van deze beslissing afhangen,
en daarom mogen wij niet te haastig te
werk gaan.
Na nog eene korte bespreking wordt
er algemeen] aangenomen dat de ge
meenteraad opnieuw zitting zal houden
op woensdag]!.Mei.
De zitting wordt geheven.
He Tram»
Uit het verslag welk wij hiervooren
den gemeenteraad, zullen onze lezers
i |...nnnn hnatmiffnn fint wit vnnr hol nan_
slechte zaak.
Wie een weinig hierover nadeokt, zal
gemakkelijk begrijpen, dat het deel tram
Veurne-Adinkerke een verleren einde
zoude zijn, en dat de trein hier allo
vervoer zou inslorpen.
Wat blijft er nu te doen?
De zaak is heel eenvoudig.
Al de stukken betrekkelijk den tram
Poperinghe-Veurne-de Panne, werden
opgezonden naar Brussel, en beristen
sedert eenige weken in de bureelen der
bevoegde ministeries.
Dat men thans, nu dat alle h»op toch
verloren ia, om dezen zomer nog Veur
ne met do Panne te verbinden, alle po
gingen aanwende, om zoohaast mogelijk
de vergunning te bekomen voor bet
leggen en uitbaten van geheel de linie.
Het verbinden va» Veurne met de
Panne en me', verschiilige belangrijke
gemeenten van bet Houlland, kan men
wel, door moeilijkheden en tegenkantin-
van alle slash, eenigen tijd tegenhou
den; maar, indien Veurne, zooals het
Advertentie blad, met eene zekere fier»
heid en eene ongeveinsde vreugde in
groote letter» drukt, thans de onderlaag
beeft, wij hebben ook volle betrouwen
in onze bestuurders, en zijn overtuigd
dat zij, in zake van den tram, tullen be
komen hetgeen voor de belangen en den
loekomstigcn voorspoed van onze stad,
het meeste voordeel zal bijbrengen.
--
Kngeïsch-Tran$Vttol»che
oorlog.
Volgens a.Hes wal men sedert lange
vernam, is de oorlog tegen de Boeren
van Tiansvaal vooral bet werk van JJ.
Chamberlain, minister der koloniën,
goed bevriend met Cecil Rhodes en
andere Engelschen, die hunnen scepter
zwaaien o er Zuid Afrika.
kidien de Boeren bet nog een tijdeko
uiibouden, zou bet kunnen gebeuren dat
M. Chamberlain in onbepaald verlof ge
zonden wordt. Zijn ster is aan 't zinken.
Immers, de Enge1» the regeering, om
de reusachtige kosten van den oorlog te
dekken, heeft opnieuw lasten moeten
leggen, maar ditmaal zwaardere dan
de eerste maal.
Een beetje overal zegt men a de
liefde breekt, als gij van geld spreekt.
In Engeland is dit nog meer waar dan
elders.
Toen de tijding toekwam der bloedige
en herhaalde nederlagen in Zuid Af'ika,
bleven de Engelschen koel; zij dachten
er niet aan Chaml e lain Rhodes en
compagnie die hen in dezen ongelukki-
gemeente Adinkerke, hoe gering ook,
gedaan Veurne. Hij wil niet hebben dat de ge-
meente afgezonderd worde van bet
En daarom weigert zij de uitbating te giooiste barer gehuchten, en dit ten
aanveerden. profij e van eene nabijgeiegene stad.
Vrijdag laatst, te Brussel met de mi- Die zienswijze en staat voorzeker
nisters der verschiilige departementen
j en met bet bestuur der nationale maat-
In het geheelo nielj
Vandaag is er vergadering van den
gemeemeiaad, om te beslissen over hol
nieuw voorstel welk aan de stad Veurne
gedaan is, voor hel wijzigen der rich
ting.
Zonder profeet te zijn, mag men toch
voorzeggen dat dit voorstel zal verwor
pen woeden.
Onze stad moet verbonden worden,
niet alleenlijk met de zee, maar ook nog,
met de handelsdiijvende en nijverige gen oorlog gewikkeld badden;"die dui-
bevolking van de Panne, die voor zenden menschonlevens waren daartoe
een groot gedeelte woont in bot gehucht niet in staat. Nu nog dat het ministerie
den Oosthoek, en die mtt de nieuwe in de Kamer verklaart dat er, op dit
vooigestelde richting voor eeuwig van oogenblik 14.000 zieke soldaten in de
alle gemakkejijkc gemeenschap met hospitalen van Zuid-AHka leggen,
Veurne en bet binnenland zou afgesebej- nu nog wil het Engelsche volk daar
geen reden in vinden of zoeken om den
strijd te doen ophouden.
Maar de ministers hebben de hand
gelegd op de beurs van de Engelschen.
Zij vragen geld om do gedane kosten ie
dekken aanstonds is het een schreeuw
van verzet die over gansch Engeland
loopt. Vooral de belasting op den uit
voer van Eogelscbe kolen verwekt eene
onbeschrijvelijke mistevredenheid. De
meest oo logsgezinde bladen slaan er
vol van. Bazen en werkleiden doen is
güre om Barrebas te roepen tegen de
regeering die zulk voofsteld doet. Nu
j, is de schade jjrp^
Bende redens liet leggen van den tram
'eurne de Panne, eene lengte hebbende
bosten. I
Daar de minister weigert de boomen
te laten wegwerpen welke langs de baar.
slaan, zou de kalsijde in sommige plaat-
ton moeten verlegd worden; werk, het- -----B
geschat wordt op 50,000 franken, winbare gedachte
Dus tezamen 338,000 franken. Voor M c"“’
3.8o'
dus jaarlijks gelast met de belangen van al de ge-
1 meenten te handhaven en te verdedigen,
I -- -
i Het is onmogelijk, zegt de maatschap- wil volstrekt niet dal de belangen der
pij, dat de linie Veurne-de Panne die gemeente Adinkerke, hoe gering ook,
som opbrenge, bijzonderlijk met de gekrenkt worden ten voordeele der stad
mededinging welke haar zou g
worden door den peerdentram. meente afgezonderd worde
profij e van eer.e nabijgeiegene stad.
Die zienswijze en slaat
maar weinig aan, asa ons Veurnaars.
Maar, onder bestuurlijk opzicht bo-
De heer Burgemeester verklaart de schappij van Buurtspoorwegen in onder- schouwd, en gezien van het standpunt
ting geopend; en na de gebruikelijke handelingen zijnde, werd aan den heer waar de minister zich bevindt, nament-
tozing van het v- rslag der laatste zitting, Burgemeester voorgesteld dat de stad L
hetwclk goedgekeurd wordt, wordt on-
hiiddelijk overgegaan tot het eenige punt wederkeeren, en ten einde alle belangen
v- - - --
den Buurtspoorweg Veurne-de Panne.
De heer Burgemeester geeft een ver
slag over de verschillende onderhande-
hngen welke hij met de bevoegde over
heden gehad heeft in zake van den
tram.
Uit de mededeelingen welke door den
heer Burgemeester gedaan worden blijkt
het volgende
M. de Smet de Naeycr, minister van
geldwezen en openbare werken, blijft bij
zijn eerste besluit, en hij wil de vergun
ning voor bet leggen van den train en
zijne geldclijke tusschenkomst alleenlijk
'erleenen op de uitdrukkelijke voor
haaide dat de tram stil houdt aan do
Pelikaan. u
Om zijne handelwijze te ycrrechtycer-
digen r.egt de heer minister, dat hij hoe
genaamd'niet kan toestaan dat de ge
beente Adinkerke afgescheiden worde
van het bijzonderste barer gehuchten,
dc Panne.
De gemeente Adinkerke moet in ge-
ntakkclijke gemeenschap met de Panne
en het strand kunnen gesteld worden;
zij beeft er voortdurende toezicht over,
nn hel ware een onrecht de gemeente
Adinkerke te berooven van alle gemeen
schap met een groot deel van haar
grondgebied, met hetwelk zij alle belang
heeft in nauwe en gemakkelijke betrek
king te blijven.
Aangezien er eene vergunning ge
vraagd wordt, om een gomakkelijk ge
meenschapsmiddel daar te stellen tus-
schen Adinkerke en haar grootste be
loonde gedeelte de I’nntic, heeft de
minister die, vergunning toegestaan, daar
h‘j, in alle billijkheid, Adinkerke var.
het bijzonderste deel van i'j.. o.
hied niet mag afzonderen, ten voordeele
stad Veurne. Zulks kan noch mag
hij niet toestaan.
Om die vervoerdienst tusschen Adin
kerke en de Panne niet onmogelijk te
Waken, wil hij geene andere vergunning
tot aan het zeestrand verleenen.
De minister weigert halsstarrig aan zijn
Henomen besluit eenige verandering toe
to Krengen.
De maatschappij Luik-Seraing van
haren kant, weigert volstrekt het leggen
'an de linie en de uitbating te doen, zoo
tram niet mag doorloopcn tot aan de mededeelen over do laatste zitting van
2ee. -J
Hare weigering staaft zij op de vol- kunnen besiaiigen dat wij, voor het aan
wende redens liet leggen van den tram staande badseizoen, op den nam van
’eurne de Panne, eene lengte hebbende Veurne naar de Panne niet meer moe-
'An zes kilometers zou 288,000 franken ten peinzen.
De menigvuldige en onophoudende
werkingen van bet Scbepencollegie, en
wien wij "hierover reebtzinnigen dank
zeggen, hebben gestuit op twee onover-
v uus tezamen 338,UUU transen. >wi M. de Smet de Nayer, opperminister
^kapitaal zou men eenen interest van van ons land en m deze hoedanigheid
moeten betalen, w
*760 franken.
.Tirririü,
LUI
VOÜI
VVCIKOll - ---- -
Y
- -o-■>■----
5.
AAA Z» 1
!D.